@erivan God fortsättning! Ja visst är det gudomligt att vakna nykter och att göra det på nyårsafton är lite speciellt. Du får en riktigt god start in på den nya året 2024. Härligt att starta året som nykter, bra jobbat!💪. En dag i taget, positiva tankar om hur härligt det är att vakna nykter varje dag, slippa ångest och skam. Här blir det också hundpromenad, kaffe och skidor på tv! Så kul med Tour de ski😁.

Ha det gott!❤️

@vår2022 God fortsättning till dig med. Ja det är roligt med tour de ski. Nu får vi hoppas på tjejerna, Linn har ju börjat bra. Ja jag ska fokusera på det positiva med att inte dricka och verkligen påminna mig om hur jävligt det är att vakna bakis , skamsen och kanske minnesluckor mm. Ha det bra du med kram❤️

@Himmelellerhelvette God morgon! Jag mår bara bra, lite trött efter en jobbig arbetsvecka. Vi hade många borta både lediga o sjuka. Annars bra, håller mig nykter. Är inne på dag 11 nu och har inget sug än så länge. Tycker det är så skönt att slippa skiten, att lägga sig nykter, vakna klar i huvudet. Och inte minst komma ihåg vem man pratat med, vad man sagt, vadd man sett på tv o vad man skrivit. Just nu känns det jättebra men jag vet ju att det kommer komma sug. Men jag tar dag för dag och vill bara fortsätta så här. Sen i o för sig är det lite oroligt på hemmafronten, min sambo o jag har bestämt att bryta upp men vi är överens om det. Och det gör det nog lättare för mig att hålla mig nykter då hon är väldigt glad i alkohol. Är allt bra med dig kram❤️

@erivan Så skönt att höra att det går bra för dig! Och faktiskt väldigt skönt att höra att ni ska bryta upp också för det har du varit inne på länge. Det är jättesvårt för dig att gå vidare i ditt nyktra liv tillsammans med en partner som inte är påväg mot det målet i livet❤️ Dröm nu om framtiden, stabiliteten du bygger upp i dig själv och när du sedan känner dig tillräckligt stark kan du börja söka kontakt med dina barn, visa dom att du förändrats. Nu drömmer jag åt dig, förlåt. Men det kan bli så fint även om du måste vara inställd på att det blir svårt. Har man brutit ett förtroende många gånger hjälper det föga att lova med ord du behöver visa. Visa att du jobbar på dig själv till att bli en bättre pappa och människa. Insikter på vägen genom nykterheten kan göra förbannat ont men det är som att riva upp ett sår som läkt fel för att det sedan ska få läka rätt och jag känner att jag blivit starkare för varje process jag gått igenom under mina 17 månader. Men jag tänker att man aldrig blir färdig med sig själv och sin resa, den är spännande och utvecklande. Världen öppnar sig mer och mer och jag kommer på fler och fler saker som intresserar mig. Nya intressen att djupdyka i. Kram❤️

@Himmelellerhelvette Hej! Ja det blir nog bra att bo själv så småningom, när jag hittat lägenhet och allt annat som ska fixas. Ja nu går det bra med nykterheten , inga problem i helgen heller. Men jag får inte slappna av nu, brukar ju gå bra ungefär 3 veckor sen har det spruckit. Jag får hela tiden jobba med mig själv o påminna mig hur skönt det är utan alkohol, hur bra jag mår. Barnen har jag börjat få kontakt med lite smått. Har pratat i telefon några gånger och dom är beredda att ge mig en ny chans. Men jag inser ju att jag har mycket att bevisa och vi får ta steg för steg. Får inte förstöra det nu. Ha det gott kram❤️

@erivan Ja att påminna sig själv är en bra strategi, det är så löjligt lätt att ta till flykten (alkoholen) när det känns jobbigt eller när man tror man behöver höja någon känsla eller tror sig behöva det för att få ork och energi.

Jag klarade sällan mer än tre veckor när jag hade bestämt mig för en månad förr så jag var rädd att falla dit denna gången när jag närmade mig den tiden. Jag tror rädslan är bra på så sätt att den håller oss i ajour. Jag är fortfarande rädd för jag vet att många faller tillbaka efter flera år av nykterhet. Jag håller mig uppdaterad och påminner mig själv om mitt underliggande beroende, att jag aldrig får tillåta mig att tycka det är lätt eller slappna av förmycket för tankarna kommer ibland om att det kanske inte var så farligt ändå. Då får jag ta mig en ordentlig funderare och tänka på tillfällen som bevisar att jag var beroende, som när jag vart så bakis att jag behövde gå till affären, köpa folköl och dra i mig 2 stycken snabbt i skogen så ingen ser mig innan jag vandrar vidare hem. Så gör inte en som inte är beroende! Ångesten gjorde att jag var tvungen när jag inte lyckades krypa ur min kropp.

Så himla roligt att ni börjat få lite kontakt igen🙏 ❤️, livet öppnar sig i en ny dimension när man blir nykter och gör sitt nykterhetsarbete med sig själv. Det är verkligen som att få en ny chans i livet. Kram

Du har helt rätt i att påminna sig när man tagit dom där återställarna bara för att sen fortsätta dricka. Sen på söndagskvällen är hela helgen som en dimma. Och många saker man gjort o sagt. Men framförallt tycker jag det är så skönt att lägga sig nykter på fredagen när jag vet hur det varit förut. Och vakna upp klar och alert och känna att man har hela dagen och helgen att göra saker inte bara kasta bort ledigheten. Och det är nog nästa helg som jag måste ha strategier för det är ofta det är då det är kritiskt. Men på nåt känns det annorlunda nu, jag är mer lugn i att jag inte ska dricka , vill inte!! Förut har det mer varit som en uppoffring, ett eget påhittat straff. Men jag har ju precis börjat och är väldigt ödmjuk i att det är en lång process innan jag når dina 17 månader. Men en bra start är det alla fall.kram❤️

@erivan Det är så skönt när man känner den där känslan att man inte vill dricka. Den där känslan som väger lite mer och liksom kommer inifrån en själv. Inte en uppoffrande känsla utan mer en känsla av stark vilja. Att det är så mycket mer värt och ger mer att vara nykter än att vara lullig. En riktigt bra start!❤️

@vår2022 Tack! Ja känns bra än så länge. Men det är nu det börjar och sug kommer ju komma. Hoppas känslan att inte vilja dricka håller isig och tillsammans med er och en riktig viljs. Ska jag fan klara det. Ha det gott kram❤️

God kväll! Snart slut på ännu en skön helg utan alkohol. Snart 3 veckor, alltid nåt. Det slog mig idag vad mycket man får gjort en helg när man inte dricker. Det har hunnits med att tvätta, dubbla träningspass o ett antal hundpromenader. Dessutom sett idrott på tv. Om jag druckit hade det knappt blivit nåt gjort, trött o seg. Det känns som man är på rätt väg. Ha det bra!!!

@erivan Jättebra att du ser alla fördelarna med att vara nykter. Egentligen handlar det ju om att leva, inte i en trött, oklar hjärndimma utan helt närvarande. Bra jobbat också. Tre veckor som brukar vara svåra är nu avklarade! Bravo! :)

@erivan Ellerhur är det helt underbart när man inser hur mycket mer livet kan innehålla än att bara supa och vara bakis och seg och ha ångest och sova dåligt och längta till nästa gång man får dricka. Det är verkligen fullkomligt galet hur man kan tro att man kommer gå miste om något när man slutar dricka. Men så lurar beroendet oss! Men tillslut kan vi ta tillbaka makten över våra hjärnor och våra liv, bara det där beroendet inte får bränsle så slocknar det tillslut, sedan måste vi såklart alltid hålla koll på hur vi mår och vad vi gör med livet så vi inte halkar tillbaka, det jobbet får vi ha med oss för alltid men det är bara positivt tänker jag för då är man alltid vaken på att försöka hålla en härlig riktning i livet. Kram

@erivan Go kväll! Härligt meddelande! Ja, visst får man mycket gjort när man tar vara på helgen som nykter. Man laddar om batterierna till nästa vecka. Helt klart är du på rätt väg och grattis till 3 veckor!🥳. Grymt!

Mycket skidor på tv har jag också sett på, så spännande! Gillar skidskyttet mest. Ha en fin avslutning på kvällen!❤️

@Himmelellerhelvette Hej! Det har spruckit igen, tyvärr. Jag klarade en dryg månad den här gången sen känner jag mig så uttråkad att jag dricker fast jag egentligen inte vill, på helgen. Vardagen är inga problem. Så nu är det bara att försöka igen. Jag vet ju att jag inte ska dricka, mår så mycket utan.Är väldigt besviken på mig själv men jag får väl se det positiva i att jag klarade 1vecka mer än förra gången. Jag ger inte upp. Dag 1 nu.Tack för att du bryr dig❤️

@erivan Det är jobbigt med tristessen i början! Jag viste inte var jag skulle göra av all tid på helgerna de första veckorna, kanske var månader, minns inte hur länge men minns att jag kände att det fanns alldeles för mycket tid. Vad skulle jag göra av all tid. Jag tränade, städade, fixade med grejer och sen var det ändå inte ens lunch! Men det går över! När jag väl hade genomlidit all tid i många helger så blev det mindre och mindre tid för jag blev lugnare i kropp och sinne, lärde mig koppla av, göra olika saker som jag tycker om. Har samlat på mig nya intressen ett efter ett så nu har jag många att välja mellan. Jag tror inte det tog särskilt många månader innan jag kände att helgerna var alldeles för korta igen men på ett helt nytt sätt! Att må bra på helgerna, njuta av ledigheten inte bara jaga fylla, vara ångestfylld och sova dåligt!

Nu har du dag 1, det blir bra, polletten kommer trilla ner, sen vet du helt säkert i vilken riktning du ska gå❤️

@erivan Kämpa på och bra att du inte ger upp! Försök att hitta strategier till att hitta på något när du känner dig uttråkad för det blir så oerhört tråkig efter att man druckit i det långa loppet. En dag i taget!💪❤️