Fint att få återkoppling från dig @Eirene
Så. Pasta o pesto imundigat, lite kyld Sanbitter (alkoholfri) och sen te och "stroopwaffels"
Tittar på mina favorit "influencers" på youtube. Mår lite lite bättre. Inte druckit (!)

@Påvägmothälsa Bra gjort av dig att inte gå på impulsen att dricka och ”glömma”. Att du kunde vara kvar i det jobbiga, hantera det och göra något aktivt. Sätta gräns och tillmötesgå dina primära behov. Det är ju precis det som en förändring handlar om, att göra på ett annat sätt, flytta fokus och inte handla på ett sätt som förmodligen gör att du mår ännu sämre. Den lätta vägen, men även vägen som förstör. Sedan brukar ångest klinga av efter ett tag, liksom sug.

1-0 till dig! Ha en fortsatt fin söndag!❤️

@Påvägmothälsa strongt jobbat 💪Du gjorde det! Du höll ut och drack inte på den negativa känslan, något som är så otroligt lätt att göra och som våra "gamla jag" inte hade tvekat inför. Nu stod du emot och lät också den trista och ledsna känslan existera men motarbetade den med annat än alkohol eftersom du vet att det dåliga måendet egentligen inte försvinner med alkohol utan tvärtom. Det bara känns som det hjälper en liten liten stund. Grymt! Önskar dig en skön natts sömn 💤
🌻

@Påvägmothälsa Och kom ihåg hur bra du hanterade denna dag och situation. Det kan vara bra att ha detta i minne och det visar att du klarar av att hantera dina känslor när det känns tufft och tungt samt att du inte tog till alkohol. Att du har förmågan och verktygen till det. Det stärker självkänslan, att du tog hand om dig själv och du ska vara stolt över dig själv❤️

@Påvägmothälsa Låter som att du har det kämpigt nu❤️ Ibland kan det bästa vara att ändå skriva här och inte dra sig undan helt. Ta stöd och hjälp här. Det finns en fara med att dra sig undan och att då släppa på alla spärrar och börja dricka för mycket. Det är hjälpsamt att skriva av sig och sätta ord på sina känslor. Skriv gärna även om det känns tungt, om du vill, vi finns här och lyssnar. Kram❤️

@Påvägmothälsa Har läst tråden och känner igen mig så mycket i vad flera av er skriver. Vad härligt det låter med en sådan middag! Jag själv konsumerar alldeles för mycket alkohol, i synnerhet vin. Det startade som ett vin- och matintresse men har sedan blivit mer av separerat vinintresse. Min reflektion över det är nog till viss del för att hantera ångest men framförallt för att jag tycker att det är mysigt att krypa ner i soffan med ett glas vin. Som lätt blir 6 eller 7 glas. Och Ångest. Inte alls mysigt i slutänden.
Nu är jag på min 4:e nyktra dag av 1 planerad nykter månad. Sedan är min förhoppning att jag ska kunna göra en omstart med låg konsumtion där 1-3 glas ibland kan ingå. Känns som att en stor och tung sten lämnar mitt sinne när jag har bestämt mig för detta! Jag förstår att vägen kommer att vara stundtals svår.
Min plan hittills:
-Inte ha vin, ff a inte bib, hemma.
-Köpa hem alkoholfria viner (och andra drycker)
- 4 vita veckor, ett glas till mat kan accepteras på exv restaurang.
- Ha kontakter på självhjälpsforum + app
-Planera in saker på morgnar + kvällar

Fortsatt lycka till. Jag hänger på 🍀

@Fjärilen81 Välkommen till min tråd! Roligt att du får lite inspiration. Bra att du har bestämt regler för dig själv! Många rekommenderar ett totalt uppehåll till en början, på tre månader. Det har jag inte gjort, men väl en månad och det var väldigt bra. Det är skönt att inte ständigt fundera och planera runt alkohol. Bra att du tagit tag i ditt drickande. 🙂

@vår2022 Du är verkligen en stöttepelare. Hoppas att du just nu får njuta av en skön och vilsam helg! Mitt liv har mera god riktning och styrfart igen. Arbetshösten har dragit igång på allvar och som jag skrivit förut ställer det extra stora krav på mig gällande bra mat, tillräckligt med sömn, träning samt återhämtning. Rutiner rutiner rutiner. Nu har jag haft målet max sex enheter per vecka ett kort tag, och det verkar vara ett bra mål. Även målet max två enheter per tillfälle. Jag ser fortsatt till att ha många goda alkoholfria alternativ hemma för att underlätta mina val de dagar motivationen sviktar eller annat kan trigga mig. Sakta sakta känner jag att jag håller på att förändras. Det är lång väg kvar, men det går åt rätt håll !

@Påvägmothälsa Låter superbra 🤩Jag är en stor vän av rutiner. De har hjälpt mig igenom många kriser. Rutiner men också ödmjukhet inför att släppa in det okända. Och så tror jag starkt på att vara snäll mot sig själv genom små avbrott, te 🫖, tända ljus 🕯️, varma täcken, att njuta av naturen och allt sådant. Jag har ungefär samma mål som du vad gäller mängd enheter. Ha en härlig lördag 🌻

@Påvägmothälsa Vad skönt att höra att det ordnat upp sig med god riktning och styrfart igen. Ja, det handlar verkligen om rutiner och att hålla sig strikt till sin plan, även när det guppar, eller främst då. Jag skrev precis ett inlägg i min tråd om förändring och hur det varit/är för mig. Jag tänker just hur viktigt det är med att man verkligen gör en förändring för att det ska bli hållbart. Att det blir en ny livsstil och inte bara en punktinsats som tar slut. Det är det absolut viktigaste för att det ska bli hållbart över tid. Och som jag tror att man måste göra en förändring på alla sina livsområden, då de hänger ihop och utgör en helhet, ett liv. Hur den förändringen ska se ut, är något man väljer själv och som passar för just mig. Det viktigaste är att man verkligen gör en förändring som ger skillnad. Man är kaptenen som tar kommandot i sitt egna liv😁.

Ha en fin lördag!❤️

@Påvägmothälsa tack snälla! Jag är så glad att jag har hittat hit! Att vi är flera med liknande problematik och tankegångar! Jag känner så igen mig i era känslor och reflektioner. Det ger mig en trygghet och inspiration i er som har kommit längre än mig på resan 🤗 Ha en fin helg!