@Påvägmothälsa Sålänge du inte är klar med tänkndet eller vet mer så kanske bra att lägga till en nykter vecka för varje gång tills det klarnar? Det händer mkt första tre månaderna och den stora kampen är ju när man bestämmer sig. Att ”börja om” är jobbigt….
Någon av rådgivarna la ut resultat av forskning, och den visar att en del klarar att gå från missbruk till måttligt. Men oftast efter längre nykter period och det handlar också om graden av missbruk, social omgivning, stöd etc. 🥰❤️

@Påvägmothälsa Du har lagt ner mycket energi och tankar kring detta. Och om du inte har bråttom tycker jag du ska avvakta tills du är säker. Oavsett vad du beslutar så är det ju jobbigt att ” börja om”, ifall det blir fel.
Och just nu verkar du må så bra?!🥰🙏🏻

@Amanda L @vår2022 Fint att ha er här i min tråd. Det betyder mycket. Gått på ledighet nu. Min partner går imorgon och då åker vi till båten. Var och handlade, både alkoholfritt och alkoholhaltigt. Vrider och vänder på tankar och tackar för all återkoppling. Självklart finns risken att jag tappar de vanor jag har efter denna månad, men jag vet inte hur stor den är. Jag vet att det är farligt för mig att tänka allt eller inget. Att dricka alkohol enbart för att det har gått 28 dagar. Att inte dricka alkohol enbart för att det är det "goda" och rätta.

Jag tror inte att det kommer att hamna i en situation där jag behöver "börja om" igen.

Arbetar fram de grundregler jag vill ha;
Inte fler än två enheter per tillfälle
Inte fler än sex enheter per vecka
Ingen alkohol under arbetsveckor
Möjligen:
Ingen alkohol på vardagar
Inte alkohol mer än två dagar i rad

För övrigt är det underbart med semester igen, jag har längtat hela den sista veckan!

@Påvägmothälsa, ha en härlig semester 🤩Dina tankar liknar mina, även om du haft fler helvita dagar. Jag hade 15 utan något och sedan har jag nu i mitt program 2 glas i veckan fördelat på 2 tillfällen. På lång sikt max 3 enheter per tillfälle och max 7 i veckan fördelat på max 3 tillfällen per vecka, även om max-gränsen ska uppnås bara undantagsvis. Om man verkligen tar 45-60 min per enhet så upphör suget (upplever jag än så länge). Jag tror på dig! 😊🌻

Förmiddag i sittbrunnen i segelbåten. Igår hade mina fyra veckor gått, jag gick på ledighet och det var fredag. Jag valde att tillåta mig dricka alkohol. Tillsammans med min partner åt jag en trevlig middag på restaurang, och drack två glas vin. Det kändes ovant, på ett bra sätt. Jag gjorde medvetna val (till skillnad från tillfällen när jag druckit "allt" bara det innehöll alkohol). Jag drack inte utan att äta (tack @Kennie); beställde in bröd och drack vatten. Jag drack inte upp något av glasen, och avslutade med att ställa ifrån mig det andra glaset när jag kände att det var tillräckligt. Jag kände mig inte berusad och det var inte svårt att sluta. Allt som allt är jag mycket nöjd, och känner att måttlighet kan vara möjlig för mig.
Mer tankar kommer.

@Påvägmothälsa Hej! Vad härligt att var ute till havs igen😁. Tror också att det är viktigt att vara eftertänksam och att hålla sig till sin plan. Bra jobbat!

Skepp ohoj!🌞❤️

@vår2022 Hej igen. Hoppas att du är på en trygg plats i det svenska "extremvädret". Här fortsätter jag min väg mot ett hållbart liv, just nu väl förtöjd i en gästhamn med regnet trummande mot rufftaket. Det fortsätter att gå bra, men jag känner mig verkligen bara som att jag är i början av min resa mot balans och måttfullhet. Jag tror inte att jag någonsin kommer att kunna sluta tänka på hur jag skall se till att jag mår bra, och inte dricker, men det är okej. Jag är mer än beredd att leva ett eftertänksamt liv. Jag har druckit alkohol vid ett tillfälle till sen sist. Vi bjöd vänner på middag i båten. Fördrinken var alkoholfri och sen drack jag två glas vin, tillsammans med förrätt och varmrätt och med vatten till. Sen slutade jag, jag kände mig nöjd och det var inte svårt. Igår var jag ensam i båten med tillgång till alkohol, och drack alkoholfritt för det hade jag bestämt. Jag skall medge att jag många många gånger förut när jag varit ensam "tagit chansen" på ett idiotiskt sätt, och dessutom druckit mycket. Ack, alla dumma saker jag gjort... Som sagt tidigare så inbillar jag ju mig inte att jag inte kommer att ha bakslag nu men jag skall försöka se till att jag tar hand om mig. Nu blir det lite datorarbete i båten, och sen blir det frukost 🙂

@Påvägmothälsa Hej! Har en dryg vecka kvar av min semester, men den blir på hemmaplan då vädret inte är det bästa. Blir dagsutflykter i naturen när det är lite uppehåll. Finns mycket att fixa med hemma och jag har pysslat en del med trästickor man kan köpa billigt. Gjort en ny bordsskiva med dessa och ny skapar jag en ny sits till en bänk. Man kan skapa vilket mönster man vill, slipa lätt och sedan lackbetsa det. Blir snyggt! Under tiden jag limmar så lyssnar jag på sommarpratare på P1.

Vad bra du jobbar på med att dricka måttligt. Du är eftertänksam och tar inte chansen att dricka ifred när den ges. Den chansen känner jag så väl igen, snabbt och fort in i munnen! Den skapar också bara massa ångest och skam, smygdrickandet. Men du använder konsekvenstänkandet, förstår vart chansen leder till och väljer den säkraste lösningen, att avstå, bra gjort! Det är som du säger, mer att tänka på när man ska klara av måttligt, ett mer eftertänksamt liv. Det viktigaste är att du tycker det är värt det och att det funkar för dig.

Lite mysigt att ändå ligga säkert där ute på havet och höra smattret. Att bara vara. Hoppas ändå att vädret blir bättre så ni får lätta ankar och smälla upp seglen och känna vinden i hela kroppen. Härligt med ett friskt morgondopp, det ger en skön känsla för resten av dagen. Ha det gott!❤️

@Påvägmothälsa Jag tror jag känner igen känslan på något vis. Jag upplever det som att tankar och känslor som jag tror att jag tidigare dövat med alkohol nu ger sig till känna och de vill liksom säga något till mig. Det känns både skönt att möta dessa tankar och känslor, men också svårt och jobbigt.

@Eirene @vår2022 Lördagsmorgon med lugn och ro. Igår drack jag de två sista enheter jag tillåter mig denna vecka. Känner tillförsikt att jag klarar min målsättning.
Det som har kommit upp i mina tankar är ett barndoms"trauma". Händelser relaterat till en förälder, händelser över tid som påverkade min självkänsla och känsla av att duga och räcka till väldigt negativt. Detta är länge sen och personen (min far) är död sedan flera år. Händelserna är bearbetade i flera omgångar under min ungdom men tankar har kommit upp igen, efter att jag blev sjuk i vintras. Inser att jag fortfarande är påverkad i tankemönster och beteenden. Känner en enorm sorg över detta,det har stor effekt både på mig och min partner förstås. Samtidigt vaknar tanken på att livet kan bli bättre om jag arbetar med detta igen. Emellertid är det sannolikt ett tungt och mörkt arbete som står framför mig.
Vi får se. Kanske tar jag mig an detta ändå. Sen kommer förstås reflektionen var alkoholen kommer in, i tillägg till den falska ångestlindringen.