Det fortsätter att vara mer stabilt för mig, jag är nöjd med att ha tagit tillbaka mer struktur och balans. Som alltid är förändringar inte bra för mig, även om det är förändringen att ha semester. Bäst mår jag av att ha precis samma struktur jämt. Försöker att använda mig av den kunskapen och ha saker som är konstanta i min dagliga rutin. Igår blev en alkoholfri dag, jag är mycket nöjd med det. Målet som jag har just nu är fortsatt max 9 enheter per vecka och max 3 per dag. Fortsätter att fundera på att ta en helt alkoholfri period.

@Påvägmothälsa
Gör ett inlägg hos dig dels för att du skriver att du funderar på en alkoholfri period samt att du i en annan tråd skrev ”Ja, det är intressant att besluten ibland är så lätta att hålla och ibland så svåra. Att förstå vad som ligger bakom är väl en del av att lösa ekvationen om att styra intag.”

Tyckte det var intressant det du skrev och kunde inte motstå att göra ett inlägg😁. Du skriver också att för dig gäller det att må så bra som möjligt rent allmänt för att kunna hålla dina beslut, om jag uppfattar det rätt. En sak till som jag tänker på är att beslut kan vara svåra att hålla, förutom hur man mår allmänt, är att vi lärt vår hjärna att ta till alkohol vid jobbiga känslor eller vid en förhöjning av våra känslor. Att det är en lösning som är inpräntad och inlärd i vår hjärna.

Jag tog till alkohol när jag var stressad, vid ångest eller när jag ville få partymode, det hjälpte för stunden, men förvärrades i jobbiga känslor senare. Det blev en ond cirkel. Så för mig har det handlat om att lära om min hjärna att inte ta till alkohol när jag mår dåligt eller få förhöjda känslor genom att inte dricka alkohol och förhindra att autopiloten sätter in. Skitjobbigt till en början att lära om hjärnan, som inte fattar bättre än att gå på denna rutin. Men om man håller upp en längre tid, så störs denna rutin. Hjärnan gör motstånd, men det gäller att hålla ut, för till slut ger den sig. Om man inte håller ut, då tar beroendehjärnan över och man kan inte hålla sitt fattade beslut som gjorts på morgonen. Motkraften är för stark. Man måste stå ut och tänka positiva tankar om att beroendehjärnans kraft kommer att försvagas, ju längre tid man är nykter. Mycket sitter i huvudet, i hjärnan, med tankar om att alkohol hjälper mot ångest mm. Man har svårt att tänka rationellt med denna inlärning av hjärnan. Det rationella tänkandet är överkört av det irrationella och känslomässiga tänkandet. Man måste bryta denna inlärning och onda cirkel. Då kan man till slut hålla sin beslut som man tagit, när man gett beroendet motstånd och förstår att hjärnan blivit inlärd att hantera ångest, stress, oro eller annat som tex avkoppling eller förhöjda lyckokänslor på detta sätt och att det enda sättet att lära om hjärnan till nytt beteende är att inte dricka.

För egen del hade jag inte viljan, inte motivationen och värdet av att dricka var större än att vara nykter, trots negativa konsekvenser och mående, tills jag en dag inte längre orkade mer. Det var egentligen först då jag förstod och orkade ta till mig att det var min inlärda hjärna med sin autopilot som var mitt största hinder och att det är där jag måste lägga mitt krut och min energi, för att bryta den onda cirkeln. När cirkeln var bruten kunde jag påbörja en ny inlärning i min hjärna om hur jag skulle hantera mitt liv i olika situationer, i olika känslomässiga tillstånd och händelser. Jag kunde börja tänka rationellt och hålla mina löften till mig själv.

Ha det gott och njut av dina sista seglingsdagar❤️

@vår2022 Tack, för den tid du tog dig att skriva till mig, och dina kloka ord. Jag tar språnget. Nu har jag fyra arbetsveckor framför mig och jag låter helt enkelt bli att dricka alkohol denna tid. Eller försöker, men jag vill inte skriva försöker för att då kanske jag inte tar det på allvar men....Iallafall. Nu gör jag det. Med stöd av min partner. Och mig själv. Det hisnar lite, men det är bra tror jag.
To be continued...

@Påvägmothälsa Vad bra att du uppskattade inlägget och vad bra att du ska göra det😁. Just do it! Jag hade också stöd av min partner, men mest handlade det om min vilja och motivation. Bra att du har en plan, du kommer att klara det, det kommer att gå bra! Berätta hur det går för dig, att sätta ord på sina känslor och tankar är bra. Kämpa på, jag hänger med och stöttar dig så gott jag kan.

Ha en fin kväll!❤️

Vill titta in en kortis innan jag lägger mig och tacka för pepp. Dag tre idag, gjorde kantarelltoast och drack alkoholfritt rödvin till. Gick alldeles utmärkt. Lite för trött för att skriva mer men än så länge känns allt mycket bra!@vår2022

@Påvägmothälsa Härligt! Dagarna rusar på! Kantarelltoast låter smaskens och alkoholfritt är en vanesak tänker jag. Föredrar alkolfri öl och bubbel, smakar riktigt gott. Skönt att det känns bra och det kommer bara att kännas bättre och bättre ju längre tiden går som nykter. Bra jobbat! Sov gott💕

@Påvägmothälsa Dag 4, härligt! En sak till jag kom att tänka på ang dåligt mående. Jag hade mycket ångest, oro och skam när jag drack. Jag blev liksom van med att så här är mitt normaltillstånd. När jag slutade dricka förändrades detta. Den ångest, oro och skam som drickandet medförde försvann. Jag blev förvånad för trodde att det var så jag mådde, men det stämde inte. Alkoholen skapade massor av detta och den onda cirkeln var att jag drack för att mildra detta. Det påverkade även min självkänsla som höjdes och även så att jag blev tryggare socialt, jag kunde ta för mig mer och vara mig själv. Saker som skavde har jag tagit tag i via terapi, det har ökat min förståelse av mig själv, ökat min självkännedom och hjälpt mig i att få tag i vad som är mina behov, vad jag vill. Hade svårt med det och var ofta velig, jag visste inte riktigt vad jag ville eller kände. Ville mest vara tillags, men det fick inte mig att må bra. Idag har jag fått ihop detta och kan hantera motgångar på ett helt annat sätt och även vara glad och nöjd av mina medgångar😁.

Ha en riktigt bra arbetsdag och fortsätt som du gör. Det är en spännande resa på flera plan av ditt liv❤️

@vår2022 Ja, det är en jätteintressant tanke, "vem är jag när jag inte dricker alkohol" och det känns verkligen spännande att utforska den! Det fortsätter bra denna vecka, som jag kanske skrivit vet jag inte om det är något slags "smekmånad" och jag har inga illusioner om att det inte kommer att bli svårare sen. Vi skall ha matgäster, min partner och gästen dricker vin och jag dricker nog alkoholfritt vin, eller vatten. Nu har jag snart jobbat färdigt för veckan, imorgon har jag en ledig dag och det känns skönt.

@Påvägmothälsa Jag vet inte riktigt varifrån jag fick kraften att sluta, men den bara kom och det gick bra. Liknade din känsla av att det kanske var en ”smekmånad” i början. Samtidigt trodde jag på mig själv att jag kommer att lyckas. Min man var lite orolig för mig, om jag skulle lyckas och oro för hur dåligt jag skulle må om jag inte lyckades. Till slut såg han att jag var så bestämd och trodde också på mig. Tilltron till den egna förmågan är en nyckel och en styrka till att det ska gå bra. Det jag också gjorde var att jag hade positiva tankar om nykterheten.

Mitt motto är ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”. Det är inget jag hitta på utan det är så tankar fungerar. Det innebär att ju mer jag uppmärksammar vissa tankar, lägger fokus på, ju mer tillväxt sker i dessa tankar. Tex ”Vad härligt det är att vakna nykter varje morgon och vad gott kaffet smakar”. Jag fokuserar på denna tanke, det ger mig sköna och positiva känslor, jag mår bra. På en fest med alkohol tänker jag ”Vad skönt det är att vara nykter och skärpt när jag samtalar med folk och att dricka alkoholfritt. Jag kommer att vakna fräsch utan ångest och ågren”. Det ger positiva känslor, gör mig glad och stärker mig och mitt beslut. Likadant blir det om jag fokuserar och uppmärksammar negativa tankar som ”Så himla tråkigt att jag inte kan dricka som andra, att jag inte får/kan dricka, vad grått och trist allt blir utan alkohol”. Då får jag negativa känslor, blir nere och suget ökar. Så vilka tankar man uppmärksammar och fokuserar på, påverkar dina känslor. Som uttrycket ”tankens kraft är stor” stämmer verkligen!

Så ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt” är mitt verktyg för att påverka mina tankar och känslor. Man får öva och öva och till slut blir det automatiska tankar, man utvecklar nya tankebanor i hjärnan. En slags hjärntvättning😂. Det handlar inte om att man inte får tänka negativt, det är sällan framgångsrikt. Det handlar om att skifta fokus på tankarna, flytta från en negativ tanke till en positiv istället. Tex ”Fan! Nu kan jag inte använda den tröjan jag tänkte ha på festen då det är ett hål i den jag inte upptäckt, ok, då tar jag den gröna istället, det blir bra!”. Effekten av detta är också att jag överlag blivit mycket mer positivt inställd till det mesta i mitt liv. Jag kan hantera jobbiga saker och motgångar så mycket bättre och jag blir inte sänkt på samma sätt längre.

Fortsätt som du gör, för du gör det så bra!💕

@vår2022 Så fint att se dig här igen. Tack för dina ord och att du är så generös med att komma hit. Jag gillar affirmationer och tycker att ditt kloka uttryck liknar en sådan. De skapar ju också mönster genom upprepning och flitig användning.
En sak jag funderat på tidigare och även nu är att dricka alkoholfria drycker som liknar alkoholhaltiga. Just nu ger jag mig själv "frikort" med det eftersom jag prioriterar att lägga många alkoholfria dagar i rad för mig själv. Vet inte hur jag skall se på det i längden. Visserligen liknar de drycker med alkohol, men de innehåller ju ingen och borde inte trigga mig. Det tycker jag inte heller att de gör. Köpte emellertid ett väldigt trist alkoholfritt vin igår så det köper jag inte igen. Nåväl. Glad fredag, och trevlig helg!

@Påvägmothälsa Vad roligt att du uppskattar att jag tittar in hos dig😁. Grattis till 7 dagar!🥳 Vill gärna stötta dig så gott jag kan, känner igen mig mycket i det du skriver. Funderade också på det där med alkoholfria alternativ som öl, vin och bubbel. Jag gillar verkligen alkoholfri öl och det har inte triggat mig alls, brukar ta en öl till middagen. Sedan tycker jag alkofritt bubbel är gott ibland vid festligare tillfällen. Rött och vitt vin har jag faktiskt inte testat och inget jag är direkt sugen på heller. Öl funkar bra vid de flesta tillfällena. Råkade smaka en 3,5 öl, maken hade köpt fel, fasiken vad mycket alkohol det smakade! Inte alls lika god som alkoholfri. Hällde snabbt ut glaset😂. Nu kan jag nog säga att jag gilla öl smaken, alltså den alkoholfria, när jag drack ville jag mest åt fyllan.

Ha en fin ledighet och fredag. Det är en härlig känsla när dagarna börjar bli tvåsiffriga❤️

@vår2022 Åh nu killade det i magen när du skrev tvåsiffriga dagar! Ja, det känns faktiskt spännande att vara på den här resan. Igår upplevde jag mitt första sug. Jag satt i ett tungt samtal om saker i mitt förflutna och tänkte/kände att jag ville ha ett glas vin. Det gick dock över fort och jag hann känna att det ju faktiskt inte alls skulle göra mig bättre rustad att hantera mina minnen.
Nå, du stöttar mig VERKLIGEN, det vill jag att du skall veta. Jag MÅSTE, ja eller måste men så är det nog, göra denna förändring. Jag vill inte leva med ett dagligt alkohol (miss) bruk. Jag vill inte leva ett liv där jag ständigt planerar för nästa glas/påfyllning/smygdrickning, längtande efter ett rus som ju aldrig är det "perfekta" eller får mig att må bättre på något sätt alls. Mm, ja så är det.
Jag tar det dag för dag. Min partner är ett enormt stöd, och peppar och berömmer mig. Emellertid vare sig vill eller kan jag tvinga hen att inte dricka så vi har haft flera tillfällen när vi valt olika. Hittills har jag inte tyckt att det varit jobbigt alls.
Bland andra positiva saker så kunde vi ta bilen för ett bad och en bit mat igår och jag kan köra för jag vet att jag inte kommer att dricka. Nytt för mig. Önskar trevlig helg. Jag är ledig idag och skall ut i trädgården, sen blir det jobb imorgon.

@Påvägmothälsa Tjenare! Jag hejar på dig också. Jag har sett din närvaro här på forumet och tänkt: Fasen, alkoholen fördärvar verkligen måendet för den här personen rejält.😳 Riktigt gött att se att du gör det enda rätta nu, och kör på en längre sammanhängande tid helt utan alkohol.👍Du har allt att vinna på detta. Och det behöver inte vara alls svårt, så länge man verkligen vill må bra, och har en sådan positiv inställning som du har. @Vårs mantra är helt klockrent, och man ser tydligt här på forumet vilka som anammar det. Tycker man det är jobbigt, deppigt och tråkigt, så blir det så. Tycker man det är lätt, kul och skönt, så blir det så. 😄 Fast detta gäller bara så länge man är helt nykter. Minsta tillförsel förstör bara processen. Detta är dock så otroligt svårt att fatta så länge alkoholen styr ens liv. Det är därför det är så bra att lita blint på dem som har gått före. Som @Vår tex. ☺️

Ha det bra!

@Påvägmothälsa Så var det för mig med, jag var tvungen att göra det enda som skulle kunna få ordning på mitt liv, att sluta dricka, vilket jag gjorde varje dag. Det gick så långt att jag till och med började ta återställare på morgonen för att orka igenom dagen och livet. Kände mig närmst som ett vrak, höll igång livet med jobb, hem, familj, fixa, dona…men mådde psykiskt väldigt dåligt och hade inte kontakt med mig själv. Som att livet sprang före, det bara pågick och jag hängde efter ihållandes en fladdrande lina utan styrsel. Alkoholismen och alkoholberoendet satte mig i ett fängelse, i ett mörker och i en värld utan en öppning till ljuset. Det enda som betydde något i denna värld var en förljugen sanning om att alkohol kommer att föra in lite ljus och lättnad i mörkret. Men det var en bluff som jag gick på år efter år samtidigt som mina tankar, känslor och sinnena allt mer trubbades av där i mörkret.

Kunde verkligen inte föreställa mig eller på riktigt ändå förstå, att nykterheten faktiskt skulle bli min räddning, av mitt liv och av mig själv. En liknelse är att det är som att ha vaknat upp ur en mardröm. Du vet känslan, när man vaknar upp från en mardröm och inser att det bara var en dröm och inte sant. Mardrömmen är att jag inte kan sluta dricka och har ångest och skam, men idag är den inte sann! Jag är vaken och det som är sant är att jag inte dricker, är nykter och har inte ångest och skam. Jag mår bra😁.

Vilket framsteg du gjorde igår! Att du var kvar i det tunga samtalet, stod kvar och inte flydde genom alkohol. Och du fixade det! Du kunde hanterade det. Jag lovar dig att du kommer att ta igenom dig det tunga på ett helt annat sätt som nykter och du kommer bara att kunna ta dig igenom det som nykter. Då får du tillgång till dig själv och kontakt med dig själv, innerst inne. Sanna och ärliga känslor som inte förvrids av alkohol. Bra jobbat!

Jag har också kört bil många gånger denna sommar till ett dopp efter middagen, det fanns inte på kartan i mitt förra liv😁. Så befriande att bara sätta sig bakom ratten och dra iväg när som helst. Ha det gott!❤️