@Torn Hej och tack för dina ord, så glad jag blir!! Ja, jag behöver göra något - och den processen klarade jag att inleda i våras efter att jag blivit sjuk. Sen har det svängt fram och tillbaka med olika målsättningar och framgång. Nu var det dags, igen. Försöker att verkligen ta en dag i taget, men samtidigt berömma mig själv för varje dag utan alkohol. Närvaron här i forumet är ju ett otroligt stöd, och något som "håller mig på jorden" när jag tycker att det går lite för lätt. Alla ni som delar med er av tips och er personliga väg, det är så oerhört värdefullt när jag bygger min egen väg.
Jag är en person med en positiv grundinställning till livet, och det hjälper till, mycket!
Sen får vi se, om jag fortsätter utan alkohol eller klarar att leva måttfullt. Som jag skrivit förut är beslutet att inte dricka alls något som jag hittills har så mycket lättare att förhålla mig till.

Ensam hemma en torsdagseftermiddag. Tid för reflektion. Vi var ute och åt igår min partner och jag, på vår favoritrestaurang. Redan när jag beslutade mig för mina fyra veckor utan alkohol fanns det med att vi kanske går dit och eventuellt dricker alkohol då. Och det gjorde jag. Jag drack två glas, tillsammans med god mat, och vatten. Långsamt, precis som jag lärt mig. Jag blev inte berusad, jag kunde sätta stopp och jag vill inte dricka idag. En av de saker som är intressant är att jag nästan drar mig för att skriva det här. Men jag vill vara transparent och om jag inte kan vara det här så var? Nu återgår jag till min rutin 🙂 Fler reflektioner kommer.

@Påvägmothälsa Ja, det är klart du ska vara transparent, för det handlar ju om att vara ärlig framförallt mot sig själv😁. Vad bra att du återgår till din rutin, det är lätt att den får en störning med sug om det kommer in alkohol i bilden. Fortsätt reflektera och ha det gott!💕

@najklas Det är verkligen så att livet blir så oerhört mycket mer positivt som nykter. När man är mitt i sitt drickande är man blind och tankarna är förvridna av alkohol, man ser lätt bara hur svårt det är och hur tråkigt allt blir utan alkohol. Men det är tvärtom. Läste en artikel om en forskare som undersökt vad som gör människan mest olycklig. Föga förvånande har det visat sig att faktorer som missbruk, självskadebeteende och kriminalitet påverkar lyckonivåerna mycket negativt, såväl kort- som långsiktigt. Personer som hamnat i beroendeproblematik visade sig vara de minst lyckliga. Så att sluta dricka gör oss helt klart lyckligare.

Du kan komma dit igen, det är vägen till att må bättre och bli lyckligare. All lycka till dig!❤️

@vår2022 Hej. Tack för att du fortsätter vara här. Det är skört, den här resan. Jag är rädd för att göra mig själv, och andra, besviken. Utan transparens är denna resa omöjlig.
Dag 15 idag om jag fortsätter räkna. Jag klev tillbaka i min rutin igen och det känns väldigt bra. Imorgon kommer svärmor, det blir ett test. Jag tänker att jag skall ta pauser, ta promenader, meditera för att hålla mig stark.
Önskar alla som läser här en fin lördag!

@Påvägmothälsa Helt rätt, håller med dig. Utan transparens och ärlighet är denna resa omöjlig. Att vara sann mot sig själv är det absolut viktigaste, det är det som är skillnaden för mig denna gång och det som gjort att jag lyckats bli nykter. Tidigare hade jag ett slags undvikande beteende, negligerade mängderna jag drack och intalade mig att det inte var så farligt. I det ingick också att jag gömde och smög med mitt drickande. Så var stolt över dig själv, du är sann och transparent💕. Så bra att du kunde gå in i din rutin igen, det ger dig möjlighet att på riktigt få syn på vem du är när du inte dricker. Alkoholen skymmer sikten och förvränger tankar och känslor. Du har skymtat dig själv när du inte dricker och härligt att du gillar det😁. Jag började också gilla mig själv när jag slutade dricka, självkänslan höjdes och den jag ser är en fin och bra människa.

Jag drack faktiskt mer tidigare när min svärmor var på besök. Hon triggade mig mycket på olika sätt. Minns första gången hon kom när jag slutat dricka. Suget kom och jag stannade kvar i ett annat rum ett tag. Dividerade med mig själv. Det jag gjorde var ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”, mitt mantra som jag har. Det innebär att det jag lägger fokus på, uppmärksammar, det kommer att öka i omfång, det kommer att ske tillväxt i dessa känslor. Så istället för att fokusera på ”fan vad jobbigt när hon är här och säger och gör massa dumma saker” fokuserade jag tankarna på ”Ok, hon är här, jag ska bjuda henne på kaffe och ha en trevlig stund med henne. Det dumma hon säger ska jag inte ta fasta på, bara låta det passera, swosch! Jag ska byta ämne emellanåt och prata om annat”. Sen gick jag ut. Jag fokuserade på positiva tankar och lät inte henne få så mycket makt i mina tankar. Swosh, bort! En annan sak jag gör är att när hon går upp i varv och pratar, då blir jag lugn och pratar långsamt. When she goes high, I go low😂. Det är väldigt effektiv, lågaffektivt bemötande. Så fokusera dina tankar på det som känns positivt och viktigt för dig, det ger positiva känslor. Låt henne inte få påverka dina känslor, det är hennes egna känslor som hon försöker överföra på dig. Swosh! Låt dem passera och låt henne få behålla sina egna känslor för sig själv.

Ha en fin lördag! Fortsätt som du gör för du gör det så bra!❤️

@Påvägmothälsa Och en annan sak är att man blir så mycket stabilare och tryggare i sig själv som nykter. Tänker på det där med svärmor. Genom att vara nykter kan jag hantera henne på ett helt annat sätt idag. Det hon säger går inte in i mig mer. Jag märker även att hon har ändrat sätt mot mig. Det sker ingen utdelning längre, den tidigare effekten har uteblivit. Vi har fått en bättre relation och jag tycker till och med att det är trevligt att ses, kortare stunder😂 Vi har hittat lite gemensamma saker vi kan prata om och hon har slutat värdera mig på samma sätt som förr. Så båda jag och hon har förändrats. Mest tror jag att jag har förändrats och det har påverkat henne till att lugna ned sig.

@Påvägmothälsa Visst är det skönt att gilla den man är när man inte dricker alkohol. Under de enhetsfria perioder jag haft (förvisso inte så långa perioder, men ändå), så har jag verkligen gillat att känna mig lugn, mindre oro osv.
Kör vidare på din härliga stil!

@vår2022 Jomen precis det där, det går ju egentligen inte bättre alls när jag dricker vin och träffar svärmor. Den första lite lugnande effekten går snabbt över till att bidra till att jag retar mig på henne, tappar humöret och i värsta fall bidrar till att själv skapa dålig stämning. Mm. Det blir intressant. Jag skall hålla igång idag också så att jag är lite fysiskt trött och avslappnad när vi ses ikväll.
Som du skriver, så är det också här. Hon kommer inte att ändra sig, det är bara jag som kan göra det.

Dag 18. Känner mig stolt, och glad. Låter tanken då och då fladdra framåt till vad som händer, vad jag vill, efter dag 28.
Tror på att jag kommer att klara det fram dit. Kanske blir det svårare när nyhetens behag försvinner, eller beslutets skärpa. Jag vet inte. Jag tycker om att jag just nu är en person som inte dricker alkohol. Det känns fint. Jag pratar om det, inte jättemycket men en del. Får mycket olika respons, allt ifrån att folk tycker att jag är lite tråkig till att de erbjuder mig sina egna självhjälpsböcker. Det är generöst, men jag är samtidigt mån om att gå min egen väg och staka ut den själv. Pratar med min partner, som tycker att det är skönt att jag har ett uppehåll och att hen får hjälp att dra ned egen konsumtion (som dock inte var som min utan lägre). Tror att jag vill vara en måttlighetsdrickare om det går. Unnar mig själv att låta tankarna fortsätta mogna, samtidigt som jag avnjuter ceylonte med mjölk.

@Påvägmothälsa Grattis till dag 19🥳. Bra jobbat! Det är viktigt att hitta sin egna väg som känns bra, annars kommer det inte att funka och bli hållbart över tid. Det kan vara bra att göra en plus och minus lista, på att dricka och inte dricka. Se vad som är värt. Det är lätt att glömma det jobbiga efter några veckors nykterhet, så det är viktigt att påminna sig om detta i listan. Hur det var egentligen, hur du mådde och tänkte.

Det är här som jag tidigare alltid tappat det, trott att nu kan jag klara av att dricka måttligt, det har funkat en tid men sedan tillbaka till som det var, oftast även lite mer. Det rekommendera 3 månaders nykterhet just för att då har hjärnan fått återhämta sig och kommit i balans igen. Man tänker klarare när man återhämtat sig i signalsubstanserna, tex sug som kickar in, när alkoholen är helt ur systemet och hjärnan. Även att man tänker och funderar på måttligt, påverkar hjärnan, det finns en öppning till att få dricka framöver. Det hände i min hjärna, jag började räkna ned tills jag skulle få dricka igen och jag längtade tills den dagen kom då jag skulle få fira att nykterheten var över med ett glas vin, eller det blev fler. Ja, sen tillbaka där jag startade.

Nu har jag berättat hur det sett ut för mig och det viktigaste för dig är att hitta din väg, som passar dig och det vet du bäst själv😁. Ha en riktigt bra dag och skön ledighet på fredag!❤️

@vår2022 Tack igen för kloka tankar. Jag funderar mycket nu, inte aktivt men det finns i bakhuvudet. Vet inte hur jag skall göra men vet att min väg finns - det gäller bara att lyssna inåt. Det känns skönt att ha den kommande veckan "kvar", samtidigt som det ju är jag själv som byggt den här perioden och fattat besluten. Den kraften har jag.
Ledig dag idag, skall titta till båten tillsammans med min partner, skall bli mysigt. Eventuellt middag med vår tillfälliga inneboende sen, som skall åka imorgon. Känns nästan lite skönt.
@Eirene Tack för dina positiva tankar.
I alla fall, dag 21 idag. Ganska coolt ändå....
Glad nykter fredag!

@Påvägmothälsa Det är coolt med 21 dagar och det är coolt att vara nykter😎. Ja, din väg finns där och som du säger det gäller bara att lyssna inåt. Att vara sann och ärlig mot sig själv och även realistisk när man lyssnar. Och även ta in att alkoholdjävulen finns med bakom kulisserna och tjuvlyssnar på samtalet med dig själv och försöka påverka i den mån som den kan. En försvagning hos denne har ju skett med dina 21 dagar.

Ha en riktigt fin ledig fredag, segling är verkligen härligt och ger sinnesro❤️

@vår2022 Dag 23. Funderar och funderar. Onekligen skapar jag ju andra mönster och rutiner genom att helt enkelt låta bli att dricka flera veckor i rad. Diskuterar med min partner om strukturen när jag klarat av dessa veckor. Har tagit fram några grundbultar som att inte dricka alkohol under arbetsveckor samt max 2 och undantagsvis 3 glas vid ett och samma tillfälle. Eller inte alls...

@Påvägmothälsa Jag förstår och det låter som att det finns en önskan att kunna dricka måttligt. Kan du se mönster bakåt i tiden, har du provat att dricka måttligt och hur har det fungerat? Vad skulle vara skillnaden idag för att det skulle fungera? Det som jag hört här på forumet är att 3 månaders uppehåll är det bästa även för att lyckas dricka måttligt och att det också beror på hur drickandet sett ut tidigare.

I allt så handlar det om hur hjärnan förändrats. Vi har själva gjort denna förändring i hjärnan. Min hjärnan tex, jag drack typ en flaska per dag sista åren, går igång direkt om den får alkohol. Jag sätter igång suget. Min beroendehjärna har lärt sig att om jag dricker får den en kick och den har lärt sig att den vill ha mer och mer alkohol för att få kickar. Egentligen är hjärnan dum på så sätt, den kan inte tänka😂 men bra på inlärning och glömmer aldrig någonsin att den får en kick av alkohol och då vill den bara ha mer och mer. Ett beteende hjärnan lärt sig för flera tusen år sedan, som grottmänniska hittade vi mat, det var gott och en inlärning gjorde så att vi ville hitta mer av denna mat. Det gav en dopaminkick och det gjorde att vi sökte mer av denna mat. Smart! Idag gör den så med alkohol stället. Mat behöver vi inte leta efter mer för att få kickar, det finns i affären. Alkohol ger dessutom en rejäl kick i dopaminet, bra mycket mer än vad mat ger och det vill hjärnan bara ha mer av. Kicken maten ger är blähä mot den kicken som alkohol ger. När man är nykter en längre tid, återställs dopaminnivåerna och man kan nöja sig med den kick som mat, närhet eller sex ger, det som är en normal nivå och den nivå som det är tänkt att vi ska nöja oss med. Och det värsta är att alkohol även stressar hjärnan, den vill egentligen inte vara påverkad, den bli stressad av det, skapar ångest och för att dämpa stressen och ångesten i hjärnan dricker vi mer. Det blir en ond cirkel. Ja, du vet hur effekterna av att dricka kan bli.

Ett tips är att läsa ”Tänka klart” av Annie Grace. Den är bra och kan ge en bild av vad som händer inom oss och i hjärnan vid beroende och varför vi dricker. Om du inte riktigt vet hur du ska göra så kan du ge dig själv mer nykter tid innan du tar ett beslut. En rekommendation som sagt är tre månader och just för att då har hjärnan fått ordentlig återhämtning och balans igen och då kan man tänka klarare😁. Ha det gott!❤️