Godmorgon @Nystart2023 och välkommen in i kaffestugan!
Och godmorgon till er andra 🙂

Det har blivit så att vi kallar våra diverse alkoholhaltiga drycker för enheter i den här tråden, eller som jag själv valt att kalla dem på senare - bromsklossar, då mina dryckestillfällen dämpar så mycket av min annars väldigt höga och allerta energinivå. För min del avser enheter rött vin eller bubbel. Spritdrycker undviker jag i det längsta då jag ogillar hur jag får svårt att kontrollera onykterheten det kan ge men nån enstaka spritdrink funkar bra sålänge det stannar vid just nån enstaka. Jag brukar tycka det är dumt att riskera att det blir för många och väljer därför att låta bli dem helt.

Kikar in och önskar er en fin lördag och det verkar bli ett fint väder ☀️ Har morgonstund med kaffet på balkongen ihop med kissarna och funderar på hur jag vill spendera den fina dagen.

@Källarmannen @Natalia @prinsessa God förmiddag kaffevänner. Nu har jag landat i ett beslut som känns bra och utmanande. Det har mognat en tid och den slutliga skjutsen fick jag av ett fint inlägg i min tråd. Nu sitter jag på tåget på väg hem för att jobba fyra veckor,och då tar jag ett fyra veckors uppehåll med enheterna. Det känns jättebra, jättesvårt och jättespännande. Jag skall försöka ta det en dag i taget och inte bygga upp för mycket krav. Kommer nog att hänga här en hel del 😋 Håll tummarna för mig!

Skönt att höra @Påvägmothälsa. Blir så glad för dig 🥰
Skönt att du känner dig redo. Det beslutet vet jag kan sitta ibland långt inne, ibland är man inte helt redo och även om man vill försvåras förstås beslutet av beroende som sådant. Jag kan inte skryta med det för egen del vad gäller alkohol än. Men vet verkligen hur det här med beslut kan bete sig utifrån så många andra avslut jag gjort. Oavsett vad som föranlett mina beslut har jag därefter haft endast ett fokus och det är konsekvens och medveten om att det kommer passera, kännas lättare och tids nog återhämtas och inte längre kännas vid. Det fokuset har varit prio 1 i mina substansavslut tillsammans med acceptans för hur illa det nu än har upplevts undertiden och det har varit riktigt illa. Men hur det illa måendet än varit har fokus legat spiktakt frammåt och att det onda med det mycket goda som kommer ur avsluten. Det var förvisso dagliga och höga substansbruk som klart blev svåra avslut. Du kommer inte att känna dig så illa utifrån den konsumtion du har just nu då du avstår A även om suget kan bli knepigt eller humöret kanske kan komma att svaja. Det kommer att passera. Tålamod.
Du kan göra det här @Påvägmothälsa, jag lovar dig fina. Jag håller inga tummar för det känna som att förlita sug på tur och slump, vad gäller sådana avslut finns ingen tur, bara beslut och tålamod. You got this ❤
Och jag tror på dig!

@Påvägmothälsa Grattis till ditt beslut! Jag ser fram emot att följa dig dessa fyra veckor. Själv tycker jag det är mycket lättare att avstå helt än att vara måttlig. Jag hejar på dig!

@Natalia Tack ❤️ för tankar reflektioner och egna erfarenheter. Nej, det har inget med tur att göra, det är så sant. Beslutsamhet och envishet och pannben har det desto mer att göra med. Och jag är så redo! Nej, det har inte varit ett "tungt missbruk", snarare ett underlåtenhetsmissbruk. Underlåtenhet att göra det bra valet, för mig själv. Länge! Sitter hemma nu i trädgården, har packat upp nästan helt, och tvättar. Lite Nozeco i glaset förgyller kvällen. Helt slut på, ser fram emot att sova.

Godmorgon @Påvägmothälsa!

You got this idag med 💕
Det kommer kännas skönt för dig att avsluta dagen utan bromsklossar. Bara finn dina sköna nu i dagen, njut av naturen, maten och vad du nu glädj i. Fokus på välmåendet och närvaron. Bromsklossar förgyller egentligen inget alls. Och som ditt namn berättar är du påväg mot hälsa 🥰

Nu är jag tillbaka hemma och dricker kaffe på sängen och lyssnar snart på Godmorgon Världen. Detta är en härlig söndagstradition som vi har. Dag 2 av mina fyra veckor. Det känns bra. Önskar alla en fin söndag 😃

Godmorgon i kaffestugan! Det där uttrycket bromsklossar tycker jag är så bra Natalia! Lite så känns det idag, även om det är någorlunda okej.

Jag tänkte hänga på Påvägmothälsa och alla ni andra som tänkte ta en bromsklossfri måndag.

God morgon på Er vänner. Blev några bromsklossar här med igår, dock sparsamt och sen vatten framför TV,n. Ingen besvärande symtom idag, utan snarare tvärtom. Taggad för en arbetsdag, och sen blir det en eftermiddag och kväll utan enheter 💪 Ha en fin start på veckan!

Godmorgon på er @Påvägmothälsa @prinsessa @Källarmannen 🙂

Jag valde att gå ut och festa på krogen i helgen och ska inte ljuga, har haft skoj. Däremot behöver jag planera mina tillfällen och sammankomster som innehåller bromsklossar bättre så det inte fortsätter bli för ofta.

Det är en ny fin dag och idag håller jag fokus på träning, att ägna tid i fina vädret och på annat som ska göras.
Inga bromsklossar för mig heller idag.

Nu skapar vi en bra måndag 💕