När man är så gräsligt positiv som jag är, och du också, så blir det lätt happyhappy inlägg var och varannan dag.

Men jag tänker att det är okej. Det är ju så den nyktra resan kan vara. Också. Från misär till nöjdhet rätt så snabbt.

Vi tar oss igenom detta på olika sätt. Så länge man är ärlig så tycker jag att man ska skriva precis som man vill och känner, och hur ofta man vill.

Det är lite sorgligt när en del avstår från att skriva här för att deras inlägg kan upplevas som för dystra, och sen avstår du medvetet för att dina inlägg kan upplevas som för glada.

Fortsätt skriv, precis så mycket du vill! Här inne på forumet är vi glada för varandras skull ? Också. I med- och motgång.

Kram ?

Låter härligt Torn, jag upplever det i mina nyktra perioder att tankarna på a ibland är lätta och ibland intensiva. Men alltid närvarande. Ibland kan jag se sambanden ex om jag stressat eller haft någon konflikt att suget o tankarna ökat. Men det kan oxå komma som en blixt. Samma gäller när jag gör nåt mysigt, påtar i trädgården eller träffar vänner, då vill belöningssystemet ha a. Tror att tiden mildrar tankarna och att hjärnan långsamt programmeras om. Har inte kommit dit hän än, men det är min förhoppning iallafall. Tid är det vi behöver lägga bakom oss, tid och att inte lyfta det första glaset. En dag i taget. Ha en underbar tisdag

Jag tycker att det är underbart att läsa dina inlägg Torn.
Jag har inte problem med att inläggen är väldigt positiva eller motsatsen.....( tvärtom ...båda sorterna hjälper mig att se...olika saker).
Det enda jag kan ha problem med är mina egna inlägg:-) eller kanske brist på inlägg - att jag ( ofta omedvetet) inte riktigt släpper fram hela bilden. Tror att det hänger ihop med att drickandet var en ensam-resa.....och att jag är ovan vid att dela det som kopplar till alkohol ( och van att ’klara mig själv’)
Kanske får ha lite tålamod med mig själv där.... för jag navigerar i ett ganska nytt landskap.
Men att läsa dina inlägg ger mig mkt positiv energi och jag får så starka bilder av dig och din fru och barnen och fisketurerna...
Och Saskij - det där med att tankarna på alkohol just bara är tankar.... det är en mening jag ska bära med mig. Tanken i sig är ju inte farlig ( kan vara irriterande ...såklart). Jag behöver inte handla på tanken ...den kan få finnas där...jag kanske inte ska kämpa så mkt med den. Kanske omfamna även den ....( i tanken alltså:-)

Jag tittade in här och började skriva till dig kring lunch men så laddade mobilen ur och så var det med det.
Ville säga att jag inte är det minsta bekymrad över att du ska bli happy-go-lucky i form av ytligt livsstilsskryt. Jag tänker lite såhär; när jag hade småbarn läste jag mkt om utvecking/psykologi och just det där att vi är ”programmerade” att utvecklas genom små språng, mellan sprången vilar vi lite, är lite nöjda med dit vi har kommit. Kan det vara lite så med oss nu?
Och att hela livet verkar vara så. När det är lugnt och enkelt så vet vi - i den här åldern- att det inte alltid kommer att vara så. Så det gäller att njuta och vika tält och rengöra stormköket. Lite flummigt detta men tror du förstår vad jag menar,
Jag glädjs med dig och med oss. Och att vi får kika in i varandras liv med så mycket öppenhet som vi orkar med. Det är ju något mycket fint. Vi håller ihop framåt, behöver dig på resan och vill göra sällis. Hur skulle det annars gå, och hålla räkning på dagar gör du ju så bra ? Ha en fin kväll och tack för din omsorg, kram ?

Kikar in o säger hej! Din tråd är superbra (nu blev det lite kul också:D). Älskar när ni andra skriver om era liv?
Haft en kämpig dag själv idag. Inte på grund av nykterheten, den går så bra. Mera på grund av att mitt tidigare missbruk, skall berätta sedan...
Sov gott o kram från denna starka björn????

Tusen tack för alla era fina, kloka, snälla och härliga kommentarer!❤️

Det har varit väldigt mycket att göra på mitt jobb i dag, så jag är svintrött och måste sova NU. Jag kommer sova extra gott och drömma om er.?. ?zzzzzz

Kram

Men hoppas du får en härlig sovmorgon idag. Det är du värd. Jag vill åter tacka för att du delar med dig av dina upplevelser, tankar, drömmar, din vardag....

Idag är en nykter dag!

Kram Saskij, klok som en ?ibland...

Dag 9 här...

Kikar in efter dagens värv och säger hej! Nu fick jag scrolla och leta efter dig med ?
Jag såg att du frågade om SSRI hos andra halvlek, jag kan dela med mig det jag vet, från egna erfarenheter och en av mina döttrar.
Jag har nog en höglänslighet, medfödd eller förvärvad är ju lite svårt att veta. Som barn var jag utåtriktad men blyg inombords. Förståndig och rädd. Ofta diametrala känslor liksom samtidigt. När jag var kring 25 hade jag en längre period av svårmod och åt då antidepp som det hette, vilket inte hade ngn direkt effekt och slutade efter en kort tid. Sen har jag nog i vuxen ålder, främst efter 45 haft det ganska tufft psykiskt. Kämpat med terapi, och mycket träning (ofta dagligen när jag mått som sämst). De senaste två-tre åren har präglats mycket av att min dotter haft det tufft med depressioner och självskadebeteende, och när det lättade- så blev det som att många års stress slog tillbaka.
Förlåt vad långt det blev! Nu undrar jag om jag ska klippa ut detta och klistra in i min egen tråd.. men till frågan (som du inte ens ställt till mig?) Hat ätit ssri sedan förra hösten, det är alltså serotoninhöjande mediciner som hjälper receptorerna i hjärnan att ta upp glad- substansen Serotonin. Vi har ju även dopamin oxytocin etc,
Jag blev väldig mycket bättre, efter några veckor. Kramp i käkat och ont i kroppen minskade. Sov mycket bättre, och mer energi,
Det är för mig definitivt inte några lyckopiller, men har planat ut bottnarna. Jag har haft flera samtal under denna tid med min doktor och vi ska fasa ut medicinen så snart vi kan träffas, hon ville gärna att vi skulle ses under nedtrappningen. Jag tror att medicinen kan påverka min känsla av att vara lite avstängd. Inget andra märker utan mer jag själv som inte känner mig så skör.
En viktig sak för mig att förstå var att min läkare berättade att långvarig oro kan ha samma inverkan på hjärnan som depression. Jag hade liksom inga rätt på depp-testet, tvärtom var jag mer som en maskin av ansvar och dådkraft just när det gällde min dotter, mina andra barn och mitt jobb: Ja, det var lite om mina erfarenheter. Tror faktiskt också att kvinnor kan drabbas av depressioner pga sjunkande östrogennivåer men det är ett annat kapitel. Hoppas du har det fint och bra! I helgen ska jag sätta ut min zucchini om det inte snöar. Kram ❤️

Jag är övertygad om att mina depressioner hänger ihop med förklimakteriet, då östrogen och progesteron åker berg- och dalbana. Jag är galet hormonkänslig helt enkelt.

Det i kombo med alkohol har varit en tickande bomb rent ut sagt.

Kram ?

Har du skiftjobb? Det hade jag aldrig fixat. Min sömn hade inte fixat det. Inte på gamla dar.

Jobbade varannan vecka kl 8-17 och varannan vecka kl 17-01 på 90-talet, men då var jag ju ung ?

Kram ? och godnatt ?

Jag känner mig hedrad att du berättar om din historia här i min tråd.❤️ Fy, vad jobbigt det låter, och med din dotter också. Då förstår jag även vad som ligger bakom att ditt alkoholdrickande blev osunt. Kan inte minnas att du har skrivit så mycket om detta i din tråd, men jag har undrat i bland. Och man vill ju inte fråga rätt ut om sådant. Tack så mycket för att du delade här.?Jag tyckte det kändes jättebra när jag till slut fick skrivit ner min bakgrundshistoria. Var väl lite orolig att jag skulle bli klassad som en ”knäppgök” här med tanke på mina konstiga syner och så. Men det var så det var, jag har inget att skämmas för.

Ja då vet jag mer om vad SSRI innebär också. Ah kom med ett utförligt svar i sin tråd också. Jag har sett ”ordet” ofta men inte fattat hur det funkar riktigt. Tack till er båda.?

Jag måste erkänna Se klart att jag har tappat räkningen på våra dagar. Efter 100 har jag ingen koll längre. Det har hänt något med mig de senaste veckorna. Jag har gått över till att räkna månader. Men hoppas du vill vara min kompis ändå.?

Nu är jag ledig ett par dagar igen, men det börjar stabilisera sig på jobbet så snart blir det heltidsjobb som vanligt. Verkar bli skitväder här i helgen men lite fiske ska det nog kunna bli ändå.

Jag säger godnatt till mig själv och godmorgon till er andra!?

Önskar alla här på forumet en trevlig ( och nykter) fredag.

Bara inne och läser på din tråd... Vilka underbara människor ni är, Torn, Andrahalvlek, Seklart och alla andra som delar med sig av era livsberättelser. Kanske kommer min historia någon dag.

Torn.. Jag håller nu på med att trappa ut min SSRI.. Eftersom det inte hjälpt mig... Mest kännt av biverkningar.. Sån är jag...

Berättar gärna mer om du vill.. Men skriver då kanske min historia i min tråd....

Hoppas nu att du får en lång och skön sovmorgon och en härlig upplevelserik helg.

Kram Saskij, klok som en ?

De där stigarna är ju lite kluriga, iallafall mina!
Tack för att jag fick skriva lite här, kanske är en liten skenmanöver för att själv våga närma sig vissa saker! Ps.under den värsta tiden med min dotter drack jag väldigt strängt, endast då jag visste att hon gått och lagt sig - och sov.,,
Ps2. Hon mår bra idag! Lycka ??

Hej torn!
Har varit alldeles för dålig att kommentera trådar här på sistone... du verkar klara det galant :-) och kör på med dom positiva inläggen. gillade din historia om fisket, att man inte ska reta upp sig på saker man inte kan påverka. Jag ser också att hålla ut är riktigt viktigt för mig, det kommer att vända!

Jag har antecknat antal dagar på varje lördag och antal veckor på varje söndag på väggkalendern.

Och jag har ringat in datumet 9 också förstås! Jag har gjort det för hela maj - i förskott dessutom. Snart fyller jag nog i för juni också. Rätt så kaxigt ?

Så jag har lite koll på antal dagar även om jag i huvudsak räknar antal månader nu. Borde kanske *ta i trä* eller nåt men det känns faktiskt som om månaderna bara kan rulla på nu. Bring it on!

Eftersom jag har lite koll (jag kollar på väggkalendern av andra anledningar i princip dagligen) så vet jag att jag når nykter dag 100 på måndag. Vart tog tiden vägen liksom ?

Önskar dig Torn och alla andra här på forumet en skön och vilsam helg. Själv ska jag kursa imorgon, en ”bemötandekurs” på video genom tjejjouren. Men jag hinner nog cykla och ta en höneblund också.

Kram ?

Allt bra här, ska just dra i väg på en liten artsatsning några timmar (Bergsimpa) så hinner inte skriva så mycket nu.
Tack för era kommentarer! Det är alltid lika uppskattat.

Ha en fortsatt bra kväll!

Kram

Det där kändes som ett nytt språk för mig. Ska bli spännande att höra vad det betyder! ??