Nu får det vara nog!

Profile picture for user miss lyckad

Vilken bra tradition förresten. Jätte-räkmacka på första semesterdagen. Jag har infört räkmacka på sängen när man fyller år..😍..Fick det även när vi var i Spanien en gång för längesedan.💕Jobbigt med cancer och andra sjukdomar. Jag har sett några personer vara sjuka och sedan dö..Ibland har det varit små barn..Det känns värst..🍃

Profile picture for user Torn

Här kommer en liten semesterhälsning från mig.🤗 Jag har det helt underbart här med massor av sol, bad och färska räkor i stora lass. I dag tog jag och min son en fisketur ut på ett vindstilla hav, och jag fick bla den nya arten som jag har trånat efter.

Jag har det hur bra som helst helt enkelt! 😍 På fredag ser det ut som att vi drar en sväng till Väderöarna. ☀️

Ha det bäst!

Jag njuter verkligen av livet!😍 @TappadIgen, vi åker hem på söndag. I dag ska vi ta en sväng med bilen och kolla på hällristningar mm. Barnen vet tydligen inte ens vad det är för något.😂 @Andrahalvlek, jo stilla kan det vara. De stora dyningarna som rullar in från Nordsjön räknar jag inte. Det är ju helt blankt vatten ändå.😅 @Se klart, hummer och ostron duger gott och väl! 😍

När man går på bryggan nere i Grebbestad ser man verkligen mycket alkohol överallt. På ena sidan massor av uteserveringar, och på andra sidan en massa båtar där alkoholen flödar. Det härliga är att det bekommer mig inte ett dyft. Noll sug, noll saknad, noll avundsjuka. I stället märker jag hur jag frestas av de stora skaldjursfaten och en del båtar är riktigt ” feta” och fina att kolla på. Härligt att se alla sommarklädda flanerande människor också.

Min forumsaktivitet har gått ner markant under de här dagarna. Men det är skönt att inte glo i mobilen så mycket. Det gör jag tillräckligt resten av året.😅

Ha det bra!

Ja vår svenska Kust är härlig..😍..Det var just i Grebbestad, min ex-sambo blev så fruktansvärt full på en krog, så jag fick knappt ”hem” honom..Han gick på sne..Nästa dag gav han sig f-n på att någon lagt i något i hans glas..Då sa jag ”Sprit kanske?!!!” 😂🤣..Men man vet ju aldrig. Mycket skumma typer var det där vid 02.00- tiden innan stängning. Karlar som kanske försökte få med sig någon hem..Mitt ex trodde det var menat åt mig..Vem vet..Händer mycket skit ute på nätterna, fast det är idyll på dagtid. Skaldjur har jag ätit alldeles för lite i år. Måste bli ändring på det..Ha en fortsatt underbar semester Torn..🤗🤗

Resten av familjen sover gott och jag har en stund för mig själv och surfar runt lite på nätet. Har ju knappt någon koll på vad som har hänt i världen den senaste veckan.😅 Väderöarna får vi ta i morgon, då vindarna ska bli mest gynnsamma då. ( som det ser ut nu)

@miss lyckad, Vi har inte varit nere på bryggan efter kl 23.00. Kan tänka mig att det går tämligen hett till där under natten.🥺 Är det på någon av campingarna här som du har bott på förr? Vi nyttjar en av campingarnas badplatser. Riktigt fint faktiskt, med hopptorn, glasskiosk och allt. Märker inte av någon direkt fylla, det kanske är värre på kvällstid dock.

Såg att du också har semester snart, härligt! Kram 🤗

Profile picture for user TappadIgen

@Torn Jag jobbar sista dagen idag och ska jobba vidare och svarar på allt det andra senare, men tänkte bara flika in och säga att det var synd att jag missar dig. :/ Det var därför jag frågade dig om hur länge du skulle vara kvar. Jag är hos min far nu och han bor vid en liten hamn på västkusten mellan Göteborg och Marstrand så det är här jag är nu. Havstenssund blir inte förrän någon vecka in på min semester.

Torn, vi har ett par bekanta, som har hus där. Stod på deras tomt med husbil. Kvinnan i familjen fick se mig efter ett år som nykter..Hon tyckte jag såg väldigt fräsch ut..😁..Och så är det..Alkoholen gör oss varken snyggare eller smartare..Skulle heller inte vilja vistas i nattklubbsmiljö längre..Lite lustigt att man orkade supa långt in på nätterna förr..Inte konstigt att både måendet, och utseendet tog stryk..😳..

Det blev en heldag på Väderöarna i går.😍 Magiskt fint därute med ett vatten som var helt kristallklart och salt så man flöt som en kork under de svalkande baden. Dit kommer jag definitivt att återvända! Vi höll oss mest på en ” egen” liten ö då det var väldigt stor trängsel på ön där värdshuset ligger. Såg en del häftiga växt och djurarter som jag aldrig sett innan. Bla purpursnäckor som färgade fingrarna i purpur om man tog på dem. Mina sinnen mår bättre än någonsin. Allt är så ofantligt verkligt och jag njuter av så mycket som jag aldrig ens hade reflekterat över förr. Livet är underbart.😍

Hemresa idag, men den här veckan är nog den bästa jag har upplevt i hela mitt liv.

Ha det gott!

Profile picture for user Blenda

@Torn Vad roligt att ni kom ut på Väderörarna och det verkar som att du gillade det lika mycket som jag. (Även om du inte köpte en mössa :)) Vi var där off season så var i princip ensamma överallt. Magiskt är verkligen ordet.

Profile picture for user Andrahalvlek

@Torn skrev:"Mina sinnen mår bättre än någonsin. Allt är så ofantligt verkligt och jag njuter av så mycket som jag aldrig ens hade reflekterat över förr."

Så glad för din skull ❤️ Det är verkligen som om nykterheten har gett oss helt andra glasögon - njutningsglasögon 🤓 Hon har så rätt Annie Grace när hon säger att alkoholen tar ifrån oss förmågan att njuta i det vardagliga. Som nykter finns det wow-upplevelser överallt nu, nu, nu.

Kram 🐘

Profile picture for user Se klart

Halloj Torn, även jag blir glad över att läsa om din ledighet, så härligt att du njuter! Jag ser också fram emot en veckas riktig semester- dvs inga krav- det ska bli spännande att uppleva helt nykter! Kram 🥰

@Blenda Det var inte riktigt säsong för mössa om man säger så.😂

Vi hade galet tur med vädret förra veckan. Det hade känts mindre kul om det pissregnade och blåste som sjutton hela veckan. Nu känns det som jag redan är fullt nöjd med hela semestern, fast jag bara har haft en vecka ännu.

Nu ser det dock ut som om att det ska bli skitväder ett tag framöver. Men jag är lika glad för det.😍

Ha det bra

Profile picture for user Varafrisk

@Torn När jag läser dina inlägg så kan ja känna sådan genuin glädje. På något vis att känna både glädje i stort och smått. Tror jag läst att du har beskrivit det som att du började inte dricka på grund av oro och ångest…stämmer det? Men av alkoholen kom allt det negativa? Undra om det är så då att om kan klara av att inte dricka och inte har en grundoro att man kan klara av nykterheten lite lättare? Jag vet inte. Det var bara en tanke.
Hur som helst är glad för din skull att du kan få känna en sådan glädje.

Ha en fortsatt skön semester☀️

Kram😍

@Varafrisk Jag började dricka pga att jag var osäker och blyg i tonåren. Detta medförde att oron bara blev värre med åren. Jag vågade tex inte gå på en fest utan att dricka. Med tiden så blev oron så stark så jag drog mig för att umgås med folk nykter. Detta skapade ännu mer oro för att jag skulle bli ensam och resulterade i ensamdrickande och smygdrickande. Allt blev såklart ännu värre då, och jag utvecklade någon slags panikångest som kunde slå till om jag tex satt på en biograf nykter. Senare oroade jag mig för allt, och vid minsta krämpa var jag övertygad om att det var cancer. På slutet var beroendet så stark så jag klarade mig inte utan alkohol. All motivation och livslust dog ut. Men plötsligt hände något, jag fick nog!💪Jag kom fram till att om jag inte slutade dricka så skulle jag tids nog förlora allt. Min fru, mina barn, mitt jobb och mitt liv. På den vägen är det. Och nu när jag är nykter är all oro borta.😍 Det kanske är därför jag klarar av nykterheten ” lättare” Jag vill aldrig ha ett sådant miserabelt liv igen! Och som jag ofta har skrivit om förr, jag mår mycket bättre nu än på den tiden jag drack vad många kallar ” normalt”. Och då är det kanske ännu lättare att aldrig ta det första glaset. Varför skulle jag liksom.

Att slippa oron och ångesten är en av många stora fördelar som nykterheten har givit mig.

Ha det bra! 🤗

@Torn skrev:"nu när jag är nykter är all oro borta."

Det där kan jag också skriva under på. Alkoholen skapade oro och i förlängningen depression hos mig. Man kan tänka sig riktigt sjuk. Utan alkohol slipper jag det. Alla dagar är förstås inte toppen, men jag är mer grundlugn, grundnöjd, grundglad och grundharmonisk. Jag tar lättare på det mesta, är mer chill och stressar inte upp mig på samma sätt. Och jag är säker på att det var alkoholen som skapade mitt dåliga mående, som blev riktigt illa periodvis. Jag fick till och med diagnosen kronisk depression.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja hjärnan blir verkligen skadad av alkoholen.😩 Det pratas väldigt mycket om leverskador, och det är ju illa nog. Men just det som sker i/med hjärnan tycker jag är minst lika illa, Tänk vad många som tar självmord pga alkohol tex.

Kram

Den här veckan tar jag det lite ” chill”. Någon fisketur, någon avstickare ner till Morsans sommarställe och lite pysslande med huset och trädgården. I dag vräker regnet ner, riktigt mysigt faktiskt. 😍

Ha det gott!

Profile picture for user Sattva

@Torn Ja jösses vilket väder! Här åskar det fortfarande!
Låter skönt med en vecka att bara ta det chill. Man behöver det.
Jobbar sista dagen imorgon sedan ska jag också chilla!

Jag var nere en heldag i morsans sommarstuga igår. Frugan fick vara kvar hemma med barnen, då barnen åkt på något coronaliknande. Blev positivt överraskad då varken min syster eller hennes i vanliga fall ” törstiga” man drack en droppe alkohol trots läge då de sov över i stugan. Min andre svåger+ morsan drack lite bubbel och vin men kände sig nog lite överkörda då vi var 3 st som inte drack någon alkohol alls.😎 Bad, kubbspel och grillning blev det och vi hade det jättetrevligt hela kvällen. Grymt mycket getingar dock. Fast det var riktigt kul då min ene svåger är manisk rädd getingar och viftar som en galning vid blotta synen av en.😂 Hans dotter är om möjligt ännu mer rädd för getingar, trots att hon aldrig har fått ett stick. Snacka om att hon har ärvt det av sin far!😅

Ha det gött!

Vad härligt när nykterheten ”smittar” av sig. 🤗..Ja det känns inte så kul att vara full bland nyktra. Det är väl därför andra som dricker gärna ” bjuder” och vill att alla ska dricka så man slipper vara själv i sin bedövning, och rus. Vad fint att ni har flera stugor att besöka i din släkt..Skönt att variera sin miljö och sitt umgänge. Ha det fortsatt gött på semestern..🐝😎🐝

Tack för påhälsningen i min tråd @Varafrisk! Ja, det visade sig att mitt liv blev väldigt gott när alkoholen försvann ur det 😍. En vacker dag är du också där, det är jag övertygad om!

Vaknar upp efter en god natts sömn här på Ven. I går cyklade vi runt och vi har fått se och uppleva en massa fina och trevliga ställen och miljöer. Fasen vad många mysiga hus och trädgårdar det finns här! Vi rekade alla restauranger på ön, men det slutade med att den som finns på hotellet vi bor på verkade bäst.😂 Så det blev att vi åt middagen här. Torskryggen var riktigt god.

Restaurangen vid Whiskystället cyklade vi bara förbi. Finns inte en chans att jag sponsrar en endaste krona till ett ställe som tillverkar ett destruktivt illaluktande gift.😎

I dag ska vi besöka Tyco Brahe museet och bada lite i havet. Men först blir det frukost på ett mysigt café som vi har rekat.

Ha det bra!

Profile picture for user Varafrisk

@Torn Så mysigt det låter! Har aldrig varit på Ven men har Facebook-vänner som lagt ut bilder fr ön. Såg mysigt ut. Visste inte att det fanns så mycket restauranger mm på ön. Måste nog läsa på lite grann. Kanske ett utflyktsmål för mig och maken nästa år🤔

Ha det fint!

Kram🤗

Grattis till 1,5 år som nykter! 🥳🥳🥳 Hoppas att jag räknat rätt.

Perfekt sätt att fira den dagen med fiskeäventyr. I podden Hedman och Hedén har de en sportfiskare som gäst som kallar sig Svartzonker. Tänkte på dig då. Avsnitt #25 om du har lust att lyssna. Ha det bäst med sonen på havet!

Kram 🐘

Ja, grattis Torn! Njut av dagen. Igår läste jag tillbaka i min tråd- till för ett år sedan. Blev lite rörd och berörd av alla fina små samtal vi haft under ”åren”.
Bra jobbat! Kram 🥰

Tack för grattis!🥰 @Andrahalvlek, Svartzonker känner jag till, en härlig snubbe!

Det blev en riktigt lyckad dag på havet. Vi åkte upp och sjösatte i Strömstad på morgonen, och var tillbaka i Göteborg sent i går kväll. Vi lyckades få målarten som är liten haj som heter Blåkäxa. Vi fick fiskarna på ca 200 meters djup i kosterrännan. Normalt sätt finns den ännu djupare längre ut i havet, men just i kosterrännan finns det ett litet bestånd. Jag fick även ett nytt personbästa på den ovanliga Klorockan.
Fiskenörd värre, jag vet.😂 Men jag kan inte hjälpa det.😅

@Sattva, vi gick i land på en något mindre ö där vi käkade medhavd mat och slappade en stund. Men det var väldigt fint där också. Det får bli en längre sväng dit upp någon gång med mer fokus på annat än fiske.😍

@Se klart, ja vi hade en hel del fina små samtal!🤗 Jag har aldrig läst min tråd från början. Det måste jag göra någon gång. Tyvärr har jag märkt att jag nog fadear i väg från forumet. Det är något med det här tillrättavisandet om hur man bör och ska skriva här som vissa tycker är så otroligt viktigt som gör att jag helt enkelt ” skräms” i väg från att skriva och ge tips om vad som har funkat för mig, och vad som kanske kan fungera för andra. I bland vill jag skriva något rent spontant till någon ny kämpe, eller en gammal kämpe, men skiter i det pga ovanstående.

Jaja, det är kanske bäst för alla. Jag mår hur bra som helst i alla fall😍 Och det är ju trots allt det viktigaste.

Kram

Du har full fart med livet @torn men också en stor och bra forumklubb i ryggen, dina inlägg är viktiga!
Jag känner ibland som @ah att jag inte riktigt har energin som krävs för att peppa så många. Men försöker lite här och där om jag tror det kan vara till nytta. Men så måste det vara, generationsskifte i Bregott-fabriken? Här på forumet blev man halvgammal rätt så snabbt 😅
Jag njuter av att undvika arbetsstress denna första jobb-vecka. Gör (knappt) det nödvändiga. Bra, eftersom jag ofta gör mer än nödvändigt när allt drar igång.
Längtar inte. Ha en fin fredag nu! 😍

@Torn Nu blir jag nyfiken; det kan ju inte vara ett vanligt metspö ni fiskar med? Hur fasiken fångar man fisk från en vanlig båt på 200 m djup?? Kastar man i fiskarna sen? Har aldrig fiskat, har ingen aning! Min make är skåning från början, därnere stod alltid fiskare i stora brallor en bit ut i havet o fiskade. Nån lax tror jag.

@Torn Jag är nog lite rörig. Det blir ofta att jag inte skriver här för jag tänker att jag bara ska göra det när jag är klar med vad jag ska skriva och jag har tid och koncentration. Jag har försökt att komma bort från det för att skriva oftare men du ser ju hur det gick :)

@miss lyckad Tack!🤗 Det känns verkligen som jag har vunnit en storvinst.

@Sattva, Ja det krävs lite saker när man ska fiska på de djupen. Först och främst måste det vara svag vind och svaga strömmar. Sedan ett styvt fiskespö med en massa lina på en högutväxlad rulle. Sedan släpper man ner ett ” tackel” bestående av krokar som är agnade med makrillbitar, och en rejäl tyngd längst ner. När tacklet väl är nere vid bottnen så koncentrerar man sig på att känna om något rycker i linan. Alltså att det nappar.😅 Sedan är det bara att göra ett mothugg och hoppas på att fisken fastnar på kroken, och veva upp. Det luriga är att det finns en massa andra arter som jag inte är intresserad av vid sådana här artsatsningar. De första två timmarna sist fick vi tex ett gäng vitlingar först. Men plötsligt så kände jag att det var något annat som satt på kroken. Så lyckan blev total när jag såg att det var den lilla hajen som kom upp.🤩 Hajarna och rockorna släpper vi tillbaka utan problem, de klarar den stora tryckskillnaden pga avsaknad av simblåsa. ”Brallorna” kallas för vadarbyxor och är smidigt när det är långgrunt. Det var garanterat Havsöring de fiskade efter där i Skåne.

Jag är så jäkla glad över att jag har fått tillbaka min passion för fisket! Alkoholen var ytterst nära att förgöra den för gott.

@TappadIgen, ha-ha, så kan det gå.😂 Vet du hur många fiskarter du har fått i Sverige förresten? Det är kul att ha lite koll på det, så blir man extra glad när man får någon art man aldrig har fått förut.

På måndag börjar jag jobba, och för första gången någonsin känner jag noll vånda för detta. Jag är sjukt nöjd med semestern som jag har haft.😍 Ha en bra dag!

Profile picture for user Orosmoln

@Torn sluta inte skriva, varken i din egen tråd eller i andras. Jag har nu läst din tråd från början (det var en del och tog sin lilla tid 😄) Känner igen mig i mycket av det du beskriver, lite skönt att någon har samma erfarenhet som jag (att beroendet snabbt tar över och att man "plötsligt" inte kan fungera normalt, att ork, lust och passion försvinner för intressen, med mera..). Du är en inspiration för mig och säkert för flera andra, fortsätt skriva på ditt sätt 🌻

Tack för grattis @Mamsen.🤗 Såg att du jobbar på och har flyttat din tråd till ”vara alkoholfri” Bra där!

@Orosmoln, den känns kul att höra att min resa kan ge dig inspiration! Jag läste nyss i din tråd och tror verkligen att du kommer fixa detta galant. 🤗 I bland pratas det ju om att man halkar tillbaka på ruta 1 efter ett återfall. Så är det ju naturligtvis inte, man har ju fått en försmak på fördelarna med att vara nykter, och lär sig vad som triggade så det kan undvikas framöver.

Dock tror jag att varje gång kroppen får i sig en dos av det beroendeframkallande giftet så får man börja om en hel del vad gäller sug mm. Det får man kallt räkna med och är inget som är konstigt.

Kram

@Torn Jag har tyvärr dålig koll på antalet fiskarter. Det har ju inte blivit någon Havstenssund nu heller :( Jag har ett tidningsutklipp från när jag som 11-åring fick en nejonöga på ett drag och kastspö, vill minnas att det var en wiggler, när målet var att få en lax. Den satt rättkrokad i munnen, vilket ju är ganska ovanligt då det inte hugger på sådant.

@TappadIgen Häftigt! Det var antagligen ett Havsnejonöga du fick! Det är extremt ovanligt att få en som är rättkrokad. Jag har också lyckats en gång.

Då drar det ihop sig till att åka till jobbet. Rätt skönt att börja med en ”senvecka”. Det ska bli kul att träffa kollegorna igen. 😍

Ha det bra!

Profile picture for user Pilla

Torn!
En positiv känsla att se fram emot att träffa kollegor igen.Skönt att inte känna att vi behöver vila upp oss efter semester och långledigt.Förr var det annat på ledighet och semester.Inte nuuuu🙏
Kram Pilla

@Pilla Så sant, så sant Pilla. 🤗

Jag kom att tänka på en sak i dag när jag satt och googlade om fiske. Då dök det upp resultat från både alkoholhjälpen och från sidor där mitt riktiga namn stod klart och tydligt. Då slog det mig att jag verkligen inte bryr mig för fem öre om någon lägger ihop ett och ett och ser att jag har haft problem med alkoholen. Det är snarare så jag känner mig väldigt tillfreds med det. Typ: Jasså, han har haft problem med alkohol, men har varit helt nykter i över ett och ett halvt år! Vad bra! Och skulle någon tycka jag är en looser så vad gör det mig. Det är knappast någon som skulle skjuta mig för det.😂 Och jag känner mig väldigt långt ifrån en looser, det är ju det som är huvudsaken.

Lite svammel här på kvällskvisten bara.😅 Jobbveckan har varit helt okey, men jag kan konstatera att om jag vinner 20 miljoner eller så, då tar jag ledigt på heltid.😂 Ha det gött!

Profile picture for user Sisyfos

@Torn skrev:"Och jag känner mig väldigt långt ifrån en looser, det är ju det som är huvudsaken."
Där satte du nog huvudet på spiken. Vi definierar oss själva och vad andra tror, tycker och tänker är inte så relevant. Lyssna ska man kanske alltid göra, men jag kan nog bara hålla med: du är långt ifrån en looser.

@Sisyfos Det är det som jag har skrivit om så många gånger. Så länge man inte kan känna enbart stolthet så blir det svårt att må riktigt riktigt bra. Det blir ett kvarvarande skav. En del fortsätter att dricka i stället då. Och är hellre livrädda för att bli identifierad som en som har problem med alkohol. Jag ser det klart och tydligt på många här på forumet tex. Och det kan ta bra lång tid innan stoltheten är helt självklar. Minst ett halvår, men ett, två år är nog vanligare.

OBS, gäller inte alla såklart, men väldigt många enligt mig.

@Torn Håller med om att oräddheten, obryddheten över att "bli avslöjad" tar tid att landa i. Har märkt på mig själv att jag är mindre orolig. Även om jag inte vill att någon på jobbet ska läsa mina inlägg precis...Men att välja alkoholfritt gör jag helt utan skam, och med stolthet snarare.
Nej gud nej, losers är vi defenitivt inte! Vi har ju tagit kontrollen över skutan, ingen lösdrift här inte!

@Sattva Ja, där är lång nykter tid verkligen avgörande tror jag. 😍

I kväll ska svärföräldrarna komma hit och äta middag. Det är något jag inte tycker är jättekul måste jag erkänna.😬 Men samtidigt inget jag kan skita i och åka och fiska i stället. Svärmor hör svindåligt, samtidigt som hon är rejält virrig och är expert på att fyllesvamla efter några glas vin. Svärfar är pga sjukdom extremt trött och virrig, och det blir ochså värre när han dricker. Nåja, jag ska nog överleva.😅

Ha en bra dag!

@Torn Så här brukar jag säga till min äldsta dotter just angående att träffa och umgås med äldre släktingar: ”Vissa saker gör man inte för sin egen skull i första hand utan för någon annans skull”. Det här gör du för din frus skull i första hand ❤️ Svärföräldrarnas lite också kanske.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jo, så är det ju. Jag brukar tänka hur det skulle vara när man själv är gammal och gaggig. Hemskt om man är helt ensam och ens barn inte ville träffa en. Dock hade det garanterat blivit så om jag hade fortsatt med drickandet. Ännu en vinst med att inte dricka alkohol.😍

Kram

Gårdagskvällen var väl helt okey men jag kan konstatera två saker som jag egentligen redan vet vid det här laget.

1: Jag gillar inte att sitta vid ett matbord 4 timmar på raken och lyssna på mestadels upprepningar på hög volym.

3. Jag vill aldrig, aldrig dricka ett endast glas alkohol. Är enbart glad att jag slipper.

Tur att frugans syster var nykter pga bilkörning så jag hade någon ” vettig” person att samtala med. Det skrämmer mig faktisk en hel del hur urbota korkade normalt vettiga personer blir när de blir förgiftade av drogen alkohol. Och det behövs inga större mängder. 😬

När klockan började bli mycket kom svågerns hund lommande med svågerns ena yttersko i munnen och släppte den framför honom. Hunden hade säkert fått nog av pladdrandet och ville åka hem.😂
Jag blev imponerad, är hundar verkligen så smarta!? Tre vinglas gick i kras sedan när frugan och svärmor skulle plocka i ordning på disken, vilket orsakade lite jobbigt tjafs. Men det är ju nästan standard när de har druckit lite för mycket alkohol, så jag är inte förvånad. Tur att jag är en hejare på att dammsuga. 😎

Ha en go Söndag!

Profile picture for user Mamsen

@Torn tur det blir såna middagar så ofta!
Jag har väl turen att många i min familj numera inte dricker A av olika anledningar.
Men frugan vill inte ha bara a-fritt på middagar? Tänker för din skull?

@Mamsen Ja, det blir inte så ofta så det är ändå ok. Det sitter väldigt djupt rotat hos frugan att fredag och lördagskvällar så ska hon dricka vin. När vi är ensamma är det dock lugnt och hon tar max en halv flaska vin/kväll. Men när det vankas annat folk hit så blir det alltid mer.

Jag får ju aldrig något sug efter alkohol sedan länge, så på den fronten är det kolugnt. Jag är dock väldigt tacksam för att frugan ställde upp fullt ut i början av min nykterhet. Och skulle jag säga till henne nu att jag var akut sugen på att dricka så skulle hon garanterat avstå själv. Eller, jag kanske borde ta och testa någon gång? 😂 En liten vit lögn. Jag märkte att hon skämdes en del för vinglasen som gick i kras, och i dag är hon ganska ” trött”😅 Som man bäddar får man ligga.

Bra att du håller nollan Mamsen! Ge nykterheten en ordentlig chans nu, livet kan bli långt bättre än vad du någonsin kan tänka dig. 😍

Profile picture for user Mamsen

@Torn tack! Jag har bestämt mig på riktigt nu, det känns i hjärtat på nåt sätt. Annorlunda än tidigare. Har även insett att det är dumt att försöka klara allt själv, så har gått på några AA möten online. Framåt hösten tänker jag mig att ta en sponsor och gå de 12 stegen. Planerar även in att prata med barnen veckan som kommer, för att markera både för mig själv och familjen att det är stopp nu.
Har t om börjat "delegera" mer saker till min man - vilket är rätt svårt när man är lite av ett kontrollfreak 😂.

Kram 🌺

@Torn Självklart är hundar så smarta! Du och hunden var de smartaste igår kväll 😉 Kan berätta en anekdot om min älskade pudelpojke. När min yngsta dotter skulle komma till mig varannan söndag för några år sedan så satt han framför ytterdörren och väntade på henne en timme innan hon kom. Varje gång. Hur han visste kan jag omöjligt svara på. Kanske läste han av mina sysslor? Kanske hade han telepatisk förmåga? Att han visste när jag skulle komma hem från jobbet var en sak, det gjorde jag ju varje dag, men hur han kunde pinpointa varannan söndag så där övergår mitt förstånd. Tiden hon kom varierade dessutom, men en timme innan hon kom gick han ut i hallen och satte sig och tittade på ytterdörren, även om tiden skiljde. Creepy.

Kram 🐘

Profile picture for user Charlie70

@Torn ja tänk så olockande den typen av tillställningar är nuförtiden. Förr gick man ju och längtade hela veckan efter att få sitta där timme ut och timme in och snacka. Märkligt som man kan ändras så totalt!

Kram!

@Andrahalvlek skrev:"men hur han kunde pinpointa varannan söndag så där övergår mitt förstånd"
Ja, uppenbarligen så har hundar ( och även andra djur) ett sjätte sinne på något sätt. Det är fascinerande! Ta en sådan sak som en simpel lax tex. Efter att ha tillbringat 2-4 år i vattnen runt Grönland så återvänder den för att fortplanta sig på exakt samma plats som den föddes på, tusentals kilometer bort, Hit till Säveån i Göteborg tex. Hade du inte planer på att skaffa en ny hund förresten? När då, i så fall?

Kram

Vi har två hundar. Min man tar mestadels morgonpromenader, efter jag åkt till jobbet. De sover djupt under mina tidiga mornar. Utom de dagar maken jobbar borta. Jag gör exakt samma sak, samma rutiner. Ändå står de där i hallen o är redo att gå ut-tidigt- innan jag åker till jobbet. Visserligen har ju maken inte sovit hemma då, men jag blir ändå förvånad hur de vet att just den morgonen är han inte hemma. Eller så är det så enkelt att de inte känner hans lukt🤪
Hundar är jättemysigt, men kan ju inte annat än att hålla med om att man blir bunden...

Jag har aldrig haft en hund i hela mitt liv. Länge var jag rädd för dem, eftersom jag hade blivit biten av ett par st. Fick skylla mig själv eftersom jag hade kastat sten på dem.😬 ( var ca 12 år gammal då) Numera är det väl just bundenheten som gör att vi avstår från att skaffa en. Men jäklar vad smarta djur de är!

Ja djur är otroligt smarta många gånger..Min lilla hund bär alltid fram en toffla eller sko till gäster, för att välkomna..Igår kväll var sonen borta..Då hämtade hunden hans skor och lade sig på dom, med huvudet..Troligen för att hon saknade honom..Den lilla har jag med mig på kantarell-plockning..I år har det inte varit så mycket.Men förra året gick hon i skogen och nosade, sen lade hon sig..Mycket riktigt hittade jag kantareller där..Hon är självlärd. 😁😁🍄

Profile picture for user Sländan

@Torn skrev:"Jag blev imponerad, är hundar verkligen så smarta!?"
Japp, hundar är väldigt smarta och människas bästa vän, enligt mig iallafall.
Jag har haft hund hela livet. Både stora och små. Men visst blir man bunden, men jag har tur som har släktingar med hundar i närheten. Så det är aldrig problem att lösa hundvakt.
Jag kan nog säga att förutom min vuxna son, som tyckte att jag skulle sluta med alkohol så blev även hans blivande valp en bidragande orsak till nykterheten.
Eftersom jag skulle ha hans valp när han jobbar kvällar och helger, så ville jag vara en nykter hundvakt. Jag vet hur känsliga djur är för förändringar i människors beteende när de druckit alkohol.
Jag tackade min son idag, för att han sa ärligt till mig att sluta med alkoholen innan det går utför. Det är precis 9 månader sedan idag 👍🏻 och hans lilla valp har blivit stor och är så mysig ❤️🐕
💕 sländan

@miss lyckad, @Varafrisk och @Sländan.😍 Helt otroligt fantastiskt! Det är nästan så jag känner för att skaffa en hund, bara för att få uppleva mera sådant själv.

Jaha, nu har det blivit en ”hundtråd” här hos mig också.😂 Det gör inget, jag läser mer än gärna om sådana här häftiga erfarenheter.

Kram

Torn din hund får bli en fiske-hund..Sitter med i båten, och hejar på..🐶Det allra bästa med hund är motionen..Klart att det går att ta korta rundor också..Men i fint väder, är det underbart att gå i skogen, och insupa dofterna av björkar, tallar och andra fina dofter..Ljuset är finare i skogen också..Klart att det är bundet..Men har man nätverk som gärna passar hunden ibland, så funkar det fint..Jag bor ju på landsbygd, och tjuvar passar sig nog om en hund börjar skälla, tror jag..Ja hundtråden, kanske passar bättre än klimakteriet-och mello-tråd..😁😁..Nädå, intressanta ämnen är kul att diskutera..🍃..Jag jobbade med stenen, så mina fingrar har blivit lite skinnflådda..Läknade på Öland, men blev lite såriga igen..Tänkte mig för när jag jobbade, eftersom du varnat mig..Slog ändå ihop 2 stenar för att rätta till en tredje..😬..Lillfingret i kläm. Men det är snart läkt.

@miss lyckad Det kanske inte hade varit så dumt med en fiske- hund. 🧐 Det finns ju hundar som kan dofta sig fram och hitta lik som ligger under vattenytan. Så det borde gå att lära dem att söka upp stora levande fiskar också. Det finns ju redan jakthundar tex.😅 Ja stenar är luriga grejer som du märker, bra att du tänker dig för.🥰

I dag regnar det som sjutton här och jag sitter och grubblar lite på hur skrämmande snabbt den globala uppvärmningen framskrider. Jag känner att jag måste levla upp mitt miljötänk en del. Många tänker ju att det inte spelar någon roll vad man gör själv, när tex kineserna är mycket värre. Men det tänket tycker jag är ” hål i huvudet”. Jag vill vara en som bryr sig och gör något åt saken.

Jag har en hel del idéer, nu måste jag bara se till att komma till skott! 💪

Ha det fint. 🤗

@Torn Spännande! Vi vill höra dina idéer 😍 Låt oss göra din tråd till en miljötänktråd! Jag håller med om att ALLA måste bidra, dra vårt strå till stacken. Vi måste alla gräva där vi står.

Jag tänker börja åka kollektivt igen, från oktober kanske. Gillar att åka buss och det brukar inte vara fullproppat.

Kram 🐘

@Torn

Mina bidrag till miljön:
Jag äter inte kött sedan 1998, men jag är inte vegetarian.
Jag äger inte en bil sedan 10 år tillbaka. Åker kollektivt när jag måste och går resten. Den här veckan t.ex kommer jag förmodligen inte nyttja något fortskaffningsmedel överhuvudtaget. Jag kommer ha hunnit handla både på Willys, ICA och City Gross innan veckans slut men till fots, som vanligt.
Jag använder saker länge, t.ex kläder. På semestern berättade någon "Kolla på hans byxor. De är 10 år gamla" och då kom jag på att hela min utsstyrsel den dagen var köpt i det utomeuropeiska land jag bodde i tidigare, vilket betyder att de måste ha inhandlats 2009 eller före och en stor del av min garderob är nog därifrån.
Jag äter inte norsk odlad lax, alltså i princip ingen köpelax då.
Jag källsorterar sopor relativt pedantiskt.

Sen finns det nog ganska mycket jag kan förbättra, men jag är i grund och botten en pragmatiker. För att överhuvudtaget leva ett liv kommer jag att nyttja de resurser jorden har. Det går ju liksom inte att komma ifrån, men jag kan försöka utifrån de förutsättningar jag har att inte förbruka resurserna på onödiga saker, men då kommer vi ju återigen på det där med subjektiva vs objektiva frågor. Vad som är onödigt har förvisso en objektiv komponent någonstans där men är ändå till stor del subjektivt.

Lika mycket för klimatfrågan som för Covidrestriktioner som har varit är frågan "Vad är en nödvändig resa?" relevant. Är det nödvändigt att åka och handla medicin? Är det nödvändigt att åka och hälsa på en avlägsen, i geografisk mening, släkting? Är det nödvändigt att åka på solsemester utomlands? Jag reser ju en del med jobbet, även om det drastiskt har minskat på senare tid. Vilka resor är nödvändiga där? Om man ska se till hur människor i Sverige agerade så tycks de ha funnits många individuella tolkningar på vad som är nödvändigt. Även de styrande tycks ha haft en ganska liberal tolkning på vad som är nödvändigt om man ser till deras eget beteende under pandemin.

Vad var det vi diskuterade nu igen?

@TappadIgen Jäklar! Du är ju helt grym! Där ligger jag minst sagt i lä.😅 Fasen, jag skulle vilja skriva massor här nu, men är på jobbet och måste nog jobba lite.😂 En sak hinner jag nämna nu. Solpaneler på taket ska jag fixa. Målet är att bli helt klimatneutral, och sedan klimatpositiv. Med det är du ju redan med råge!

Återkommer.

@TappadIgen Wow! Vilken klimathjälte vi har här hos oss 🤩 Mina insatser är betydligt blygsammare, där återbruk nog är min största insats. Handlar begagnat, skänker saker till röda korset. Åka kollektivt till jobbet ska jag påbörja igen snart. Sopsortera är självklart och jag väljer gärna lokalproducerat och tänker alltid på emballagefrågan när jag handlar. Ju mindre emballage desto bättre. Jag reser i princip inte utomlands, har gjort det en handfull gånger på alla år. Flyga till Stockholm är bekvämt, men nu dissar jag hellre Stockholmsresorna helt. Funderar dock på att testa Snälltåget någon gång.

Saker jag funderar på att göra:
Nästa bil blir en hybridbil eller elbil och åka kollektivt till jobbet ska bli det nya normala.
Köpstopp på kläder ett år. Fixar jag det? Jag handlar billigt men har redan för mycket.
Äta mer vegetariskt, minst två gånger per vecka.
Laga mat själv så jag slipper köpa mat i olika emballage (så mycket olika plastförpackningar det finns)

Jag kan säkert komma på ännu mer, men jag börjar där.

Kram 🐘

God morgon i klimattråden 😊
Bra @tappadigen och @andrahalvlek-inspirerande och ger nya tankar.
Jag försöker tänka på att vardagen ska vara så klimatsnål som möjligt , den största vinsten är väl att vi skaffat elbil, men det är ju dyrt för de allra flesta (denna genom min mans företag)
Åker aldrig bil i stan dock. Köper allt begagnat- möbler, kläder (undantag underkläder och sånt)
Men att som vi ha två bostäder att värma upp är det sämsta när jag gör såna där miljö-kollar. Resa med flyg har minskat dramatiskt- och kommer nog fortsätta vara max 1 ggr/år.
Alla kan göra något men politiker kan göra mest- hoppas på en valrörelse som handlar om dessa frågor istället för Rut och rot.
Kram och ha en fin dag!

Ni är ju redan väldigt miljömedvetna, härligt!😍 Jag har alltid brytt mig mycket om miljön, men fokus har mest varit på vattenmiljön med tanke på gifter, övergödning mm. Lite självisk för det har ju berott på att jag gillar att fiska. Men mitt fiskeintresse gör även att jag ser vad som håller på att hända nu. Att hela klimatet håller på att förändras, och det snabbt som sjutton!Kallvattensarter försvinner och medelhavsarter kommer hit i stället. Vädret förändras dramatiskt. Det har jag sett tydligt i många år nu. Nu efter värmen, skyfallen och bränderna nere i Europa så börjar nog fler och fler fatta vad som väntar. Och att vi måste stoppa utsläppen av växthusgaserna NU.

Och jag tänker levla upp mitt bidrag ordentligt. Kläder köper jag väldigt sällan, återvinning är jag noga med, men i övrigt har jag varit för lat och bekväm. Nu när min nykterhet är stabil, är det dax att tänka på andra. Nämligen människans fortsatta existens. Så kortfattat ser min plan ut på följande sett.

1. Installera solpaneler på taket. Elpriset kommer garanterat skjuta i höjden framöver, så det kommer jag spara mycket pengar på.

2. Anlägga ett stort trädgårdsland, så vi blir nästintill självförsörjande på rotfrukter, lök mm. Även ett växthus, för gurka, tomater mm. Överskott skänks till släkt och vänner.

3. Nästa bil blir en elbil+ bara ha en bil ( har två nu)

4. Ta vara på mycket mer av matfisken jag får, och även försörja vänner och släkt med fisk.

5. Ta besparingarna jag får från allt detta och sponsra miljöprojekt, typ nyplantering av träd världen över mm.

6. Skärpa till allt övrigt, typ aldrig åka på flygresor, äta mindre kött, inte slänga mat, bara ha ledlampor, spara på varmvattnet mm mm.

Det kommer att bli en utmaning, men samtidigt kul tror jag. 😃

Ha det gött!

@Torn Kanonbra idéer! Det känns så skönt att faktiskt GÖRA något, och gör alla något blir det skillnad. Jag blir så trött när folk säger att det inte är någon mening att göra något, att det inte spelar någon roll i långa loppet. Det gör det visst!

Kram 🐘

Ja jag blir också inspirerad. Och väldigt bakvänt-jag vet- men nu vet vi att det är allvar och då blir det enklare att göra bra val.
Ska också satsa mer på odlingarna! I helgen skördar jag potatisen och väntar på tomaterna som jag tänkt ska försörja oss med krossade tomater under året.
Heja oss!

@Se klart Japp, heja oss! 👍 Jag vet inte vad det beror på, men jag har fått extra inspiration nu efter semestern. Jag kan bara se positiva saker med att satsa på ett större trädgårdsland. Bra för miljön, bra för ekonomin, bra för motionen och bra för smaklökarna. 😋 Sedan kan man ju alltid ta ett varv och plocka lite snäckor och sniglar om man blir rastlös.😅Himla härligt att ägna tankarna åt sådana här saker i stället för alkohol som man jämt gjorde förr i tiden. 😍

@Andrahalvlek, du funderar väl så smått på en egen trädgård i framtiden har jag för mig? Då kan vi komma med tips på vilka potatissorter som verkar funka bäst. 😂

Kram

@Torn Japp, hustankar går jag runt med. Självklart ska jag odla potatis då! Ni får ta alla barnsjukdomar först 😉 Vitlök är bra att peta ner lite överallt, det är mitt bidrag till er odlingsglädje. Bra mot skadedjur tydligen.

Kram 🐘

@Torn Klimatneutral kommer jag aldrig att bli. Det är nog en chimär. Det går inte att leva utan att förbruka resurser.

Sen är det en sak som är väldigt märklig. Jag har alltid tenderat att se allt i absoluta termer i svart eller vitt, men speciellt i de här frågorna är jag extremt gråskalekänslig och som jag brukar påtrycka är jag mer pragmatiskt lagd än att jag är idealist. Jag tror på att jag försöker göra det jag kan göra, men man kan liksom inte alltid göra det bästa valet i varje situation varje gång.

Det finns så mycket jag skulle kunna säga i detta ämne och egentligen är det väl kanske inget debattforum det här och jag har inte för avsikt att debattera heller, men det kan ju lätt bli så. Vi kan försöka med några praktiska exempel.

Jag är inte själv intresserad av veteranbilar, men de utgör ett bra exempel för vad jag är ute efter. Det finns de som vill förbjuda dem för att de inte är lika miljövänliga som dess moderna diton. Jag håller inte med om det. Det finns en skara människor som håller det som ett stort intresse och i det stora hela har det inte så stor miljöpåverkan ändå att de håller på med detta. Vi kommer alla lämna ett fotavtryck efter oss när vi går i skogen. Vi kan försöka gå så försiktigt vi kan, men vi kan inte sväva och ska vi ändå leva får vi unna oss vissa saker inom rimliga gränser.

Sen kommer vi till det där med kött. Naturvårdsverket gav ut en studie ungefär när jag blev myndig som hette "Biff och Bil" eller något liknande som handlade om de största källorna till vår miljöpåverkan. Just de har jag ju alltså lagt av med. Man kan ju argumentera för att det finns betesmark som inte går att omvandla till att producera odlingsbara grödor och det stämmer ju. En viss köttproduktion är ju förenlig med bra miljöval, men det är klart att med den population som finns går det inte att föda alla på en kost som består huvudsakligen av animalier på ett säkert sätt. Så jag tänker att minska konsumtionen och välja etiskt och hållbart producerat är en bra väg att gå, även om jag valt en annan väg. Det betyder inte heller att jag i varje val till varje måltid väljer det som är absolut klimatsmartast heller. Sen det där med att vara pragmatiker. Sedan -98 har jag ätit kött vid ett fåtal tillfällen faktiskt. I alla fallen har jag varit utomlands och med kanske hjälp av en del språkförbistringar blivit bjuden. Hade jag i de fallen valt att inte äta maten hade det ju både varit ohövligt, tänker jag och haft 0 positiv inverkan på klimatet. Att jag generellt inte äter kött har ju en positiv inverkan, men detta hade inte haft det. Därav att jag är pragmatiker. Det händer ofta att man stör sig på att jag inte äter kött också. För ett tag sedan var det någon som tyckte att det var konstigt att jag stekte min mat i samma stekpanna som stekte någon korv. De undrade vad det var för mening med att vara vegetarian då? Jag svarade bara med att jag inte är vegetarian men det längre svaret hade ju varit att nä, de har verkligen inte tänkt igenom varför jag gör de val jag gör. Om en liten del av fettet från en korv nuddar min mat så kommer det varken påverka klimatet eller djurens välmående. Det är väl ett bra exempel på skillnaden mellan en pragmatiker och idealist?

Sen kom jag på förresten att min extrema aversion mot att slänga mat också är väldigt miljövänlig men den är ju kanske mer psykologisk. Ni kanske minns att jag berättat om att jag inte slänger mat från min tallrik? Alltså aldrig. Däremot kan det hända att något blir dåligt i kylen, så det måste jag bättra mig på. Dock håller det mesta längre än vad datumet säger. Tidigare i veckan hade jag en oöppnad kvarg som gått ut 5 dagar tidigare och när jag noterade det så åt jag upp den. När den är oöppnad behöver jag i princip inte lukta och prova först utan 5 dagar efter är rätt lugnt.

En annan sak man kan göra som jag gör är att i affären när jag handlar bröd t.ex så letar jag efter något med ett utgångsdatum så långt fram som möjligt, för annars hinner brödet bli gammalt innan vi hinner äta upp det och det är ju dumt. I andra fall om jag ska köpa något specifikt som jag ska använda samma dag, t.ex ett paket grädde som jag ska göra en paj på så letar jag efter ett kort datum då jag ändå ska använda upp den samma dag. Ibland betyder det också att jag får en rabatt från affären och det blir en win-win men jag gör ju det ändå.

@TappadIgen Tack för din långa och intressanta kommentar! Så på ett sätt lever du, och har levt väldigt miljövänligt länge, utan att du egentligen har tänkt på det. Det här med att inte slänga mat är ju en enorm vinst på alla sätt och vis.

Det där med klimatneutral är ju som sagt luddigt. En svensk människa släpper genom sitt levande tydligen ut ca 9 ton koldioxid om året. Om man då bidrar till att binda minst 9 ton koldioxid om året så klassas det ju som att man är klimatneutral. Så om man tex planterar tillräckligt många träd på en plats där det inte finns några träd så sägs det att man är klimatneutral. Eller t.o.m. klimatpositiv om man bidrar till att binda mer än 9 ton.😅

I dag har jag kollat upp vad som gäller för att installera solpaneler. Har även kontaktat banken för att låna lite grann mer på huset. Tänk vad lätt det var att bli mångmiljonär. Köpa ett hus för 2,5 milj för 15 år sedan. Och i dag är det värt 6,5 milj. Helt sjukt.😂 Ha det bra!

Till helgen ser det ut att bli riktigt fint sensommarväder. ☀️ Det är så mycket jag vill göra under helgen så det blir svårt att hinna med allt. Plocka svamp och björnbär, fixa i trädgården, åka och fiska, åka och bada. Samtidigt vill jag passa på att bara ligga i solen och njuta. Vad sjutton ska jag prioritera?😅 Hur brukar ni göra, ska man dra lott kanske? För jag vill ju inte ”stressgöra” en sak för att hinna med allt det andra.

Ha det gott!

@Torn Viktigast först 😉 Svamp och björnbär röstar jag på! Högsäsong nu. Jag bara måste gå min björnbärsrunda imorgon, men svamp lär jag inte hitta eftersom jag saknar ”svampblick” helt tyvärr. Om det inte blåser blir det nog en SUP-runda också 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja det är ju sant, fiska kan jag ju göra året runt, svamp och björnbär finns bara under en kort period. 😍 Det ser ut att bli vindsvagt nere i dina trakter också. Perfekt SUPA väder! Kram

”Måste” görat, gör jag om det är akut, och inte kan vänta..Roliga sysslor som innebär att umgås med familj och vänner, bör prioriteras..Egentiden prioriteras när jag känner mig trött..Då kan även familjemedlemmar få vänta..Ingen har någon nytta eller glädje av en slutkörd mamma, eller vän..Alltså..Känn efter vad du vill göra..Vädret är soligt ett tag till, men inte så länge..😁😁

Profile picture for user Liten tjej

@Torn jag håller med @andrahalvlek svamp och björnbär i första hand👌En så otroligt fin dag det ser ut att bli, är såna man får plocka fram i minnet när det öser ner och är mörkt sen. Själv åkte jag på ryggskott eller vad det nu är i går när jag spelade golf så för mig blir det dessvärre ingen skog idag 🙁 men njuta det ska jag göra ändå. Det ska tydligen vara bra att varva långsam jogging och promenera så jag ska försöka mig på det måste bara ta mig ut sängen först😬

Ha en riktigt fin dag.

Kram💕

Kolla på nätet om det finns visa övningar som hjälper. Jag kör alltid ”kobran” om jag får problem. 8 x Morgon middag och kväll. Brukar hjälpa omgående. Även sjukgymnaster rekommenderar det. Du är snart pigg igen. 🤗🤗

@miss lyckad Kobran är grym ryggträning, och stretch. Borde skärpa till mig och göra några favorityogaövningar som jag vet stärker kroppen. Sätta ihop en låtlista med sångmantra just för det ändamålet. ”Trädet” är bra för balansen! ”Grodan” för benen!

Kram 🐘

God morgon,
Svamp tänkte jag satsa på! Sista vinbären. Trädgårdens göromål går tyvärr ingenstans och kan vänta.
Men solen och njuta är förstås hög prio.
Dessa saker bör du hinna på EN dag.
Fiske och bad imorgon?
Innan vi går upp på helgen så planerar vi dagen, oftast något som behöver göras- nu håller vi på med nya skohyllan i en hall och jag måste binda upp mina rent anarkistidka tomatplantor. Lång promenad och svamp blir det i eftermiddag.
Delegerar matlagningen till sonen ikväll.
Njut av allt härligt idag! Kram.

Tusen tack för alla tips och råd! 🤗 Jag har haft en kanondag och snodde åt mig lite här, och lite där från er. Några ” måsten” gjorde jag direkt på morgonen, sedan umgicks jag med barnen och frugan. Efter det tog jag en härlig svampplockningsrunda själv. Låg därefter en stund i den goa solen.😍 Fixade middag med smörstekta kantareller som tillbehör. Fast nu är jag jäkligt trött. 😅 Ska i väg på en fisketur tidigt i morgon bitti, så det blir till att hoppa i bingen nu efter kvällsbadet.

@Liten tjej, jag fick ryggskott lite då och då förr. Men så köpte vi nya bra sängar, och efter det har jag aldrig haft ett enda ryggskott. Jag gjorde ingen annan förändring förutom den nya sängen. Så jag är helt 100 på att det var den som gjorde susen på något konstigt sätt.😅

Ha det bra, och ta hand om er!

Profile picture for user Liten tjej

@Torn smörsteka kantareller är bland det bästa jag vet 👌Tack för tips om sängen, händer detta igen ( var första gången) så blir det till att köpa ny. Jag tror dock att jag även behöver bli betydligt noggrannare med stretching efter träningen för det är jag riktigt slarvig med och jag har haft lite känningar har i nedre ryggen efter padel några gånger nu.

Ha en fin fortsatt söndag☀️här blir det tårta snart då en i familjen fyller år🎂🥳

Tack för din kommentar @Liten tjej! 🤗
I dag har jag varit i väg och fiskat hela dagen. En artsatsning, som inte kräver båt, så jag har traskat bra långt för att leta rätt på den lilla firren jag var ute efter. Ingen idé att jag skriver dess namn, för det är ingen här som har hört talats om den arten ändå. 😂 Men jag fick en till slut! Yes!😍 Skulle tippa på att jag har gått runt 2 mil över stenar och berg längst ut i havsbandet. Björnbär finns det massor av där, så det har jag plockat också. Fick dock inte med några hem utan åt upp alla under tiden jag plockade.En underbar dag med kanonväder dessutom. Bad blev det inget tyvärr, hade glömt att ta med badbrallor.😅

Konstigt nog är jag inte särskilt trött, men kommer garanterat sova som en klubbad säl. Ledig i morgon också, men då får det bli fixande här hemma för hela slanten.

Godnatt!