Du är så välkommen att hänga på Jullan! Ju fler vi blir, desto bättre.? Grattis i förskott till 1 månad. Bra jobbat!?

Jag är nyss hemkommen från en lyckad artsatsning. En ny art på min lista, tjoho! Har käkat och ska packa i ordning för en satsning till i kväll/natt.

Ha en fin kväll!

Kram

...jag tar rygg på er. Och bidrar med det jag kan.
Vi är många olika arter här - så god artrikedom råder ❤️

Mina tankar kring alkohol tynar bort mer och mer. Nu har jag ju dock haft fullt upp med
att jaga nya fiskarter de senaste dagarna så tankarna ligger ju på annat. På något som
jag tycker är kul, utmanande och spännande. Har lyckas få 4 nya arter så jag är jättenöjd.
Det är sådana här saker som jag kan "leva" på länge. Det behövs definitivt ingen alkohol
för att njuta av minnena från dessa dagar, och på vad framtiden har att erbjuda.? Min aktivitet här på forumet har av naturliga själ
blivit lidande. Men jag kikar in ibland och kollar så alla "sköter" sig?, och om det kommer hit
någon ny där jag kanske kan ha något vettigt att bidra med.

Har sett att flera har funderingar att flytta till "det vidare livet". Jag tänker inte flytta dit, man kan ju
läsa och kommentera var man vill ändå oavsett vilken forumsdel man är i. Och det var här under
"förändra sitt drickande" som mitt liv förändrades till hur jag har det nu, fri från alkoholen och jag vill minnas det.
Jag kanske kan bli som Berra, som har varit nykter i över 11 år. Han är ju kvar här på "förändra".?

Ha det bra alla som läser detta, och till alla nya säger jag som vanligt: Ha tålamod, kämpa, det blir bättre med tiden, mycket bättre!

Kram!

Vilken sort? Gick de att äta?

Jag försöker lära min äldsta dotter lite fåglar. När hon inte visste hur en sädesärla ser ut blev jag riktigt orolig. Förklarade så gott jag kunde, hur den ser ut och beter sig.

Några dagar senare fick jag en bild. ”Menar du en sån här?” Och det stämde. Hon kände igen den på att den går på marken och vippar på stjärtfjädrarna.

Kluven till om jag ska flytta över till ”Det andra livet” eller inte, men det går ju bra att både läsa och skriva på båda ställen. Ska klura lite till.

Kram ?

Vill inte ha några fler flyttar eller förändringar, det här är en trygg och bra plats. Så jag är trög som ett långsamt djur och håller mig i min vanliga och braiga värld här ?

Fint att ni stannar kvar....skulle bli ensamt här i trådarna utan er:-)
Och ni är en påminnelse om att tiden - i sig - spelar stor roll...

Det är en fantastisk målbild. Och vill gärna att du hänger kvar här och ser till att vi sköter oss. Kram ?

Hade tänkt att ta en lugn kväll men så kom grabben springande med andan i halsen och sa att han hade hittat en perfekt moped till salu på blocket. Han fyller snart 15 och ska köpa sig en moped. Så det blev till att fixa en släpkärra och köra i väg de sex milen till säljaren, och nu står mopeden i vårt garage.? Hade det varit innan jag blev nykter så jag hade jag inte ”orkat” (läs promille i kroppen) köra dit.

Yes! Skönt att du stannar kvar Se klart.?Kaveldun och Jullan med flera hänger på och Andrahalvlek är kvar åtminstone ett par månader till och funderar på saken har jag läst.?

Jag verkligen älskar Berras veckobrev! Har t.o.m. dröjt mig kvar lite extra på söndagskvällen och väntat på att det ska publiceras.

@Andrahalvlek. Tack för grattis! Nä icke ätbara fiskar, dessutom väldigt små. Ingen idé jag nämner dem vid namn då du med all säkerhet aldrig har hört talas om dem.? Jo förresten, guldfisk var en av arterna, den vet jag att du känner till. Oj, klockan blev mycket, dags att sova.

Ha det gott!

På Sturkö utanför Karlskrona finns ett stenbrott där någon för länge sedan planterat just guldfisk. Kanterna är helt raka, helt omöjligt för häger att fiska där.

Där finns i alla fall på en relativt liten yta, kanske 5x10 m, flera hundra guldfiskar. I en massa olika färger och storlekar. Helt magiskt ? De gillar bröd.

Jag har haft akvarium, och att titta på fiskar är rogivande. Jag ska bannemej åka dit i helgen och mata fiskarna ihop med döttrarna.

Kram ?

Är bra seg nu efter att gått upp kl 03.00 i morse, tillbringat 8 timmar på havet med fiske och ägnat kvällen åt att sätta upp vår pool. Dessemellan rensat egenfångad makrill och lagat till fredagsmiddagen.

Lyckades också med bedriften att under fisketuren sätta en fiskekrok djupt i vänster pekfinger. Det går att klanta sig fast man är nykter.? Pga hullingen finns inget annat alternativ än att trycka ut kroken på ett annat ställe i fingret och knipsa av hullingen. Det gör ont men har varit med om det flera gånger förr.

Så nu är jag så där härligt trött som man kan vara efter en dag full av aktiviteter. Men jag vaknar väl som vanligt först av alla i morgon bitti. Det gör ingenting, jag vaknar pigg och glad utan en tillstymmelse till bakfylla.? Nu blev det glatt inlägg igen, men jag har inget annat att skriva om för tillfället. Livet leker för mig just nu.

Ha det bra!

Det låter fruktansvärt smärtsamt. Men jag har väldigt låg smärttröskel å andra sidan ? Däremot låter en heldag på havet lovely ❤️ Hade själv varit så trött att jag somnat stående tror jag.

Imorgon åker jag med döttrarna till Sturkö och matar guldfiskarna ?

Kram ?

Gott med nyfångad makrill?
Vilken tuffing du är. Jag hade åkt till vc med kroken i fingret. Huvva? Tror jag det att du är trött...
Själv tog jag en höneblund tidigare ikväll. Så nu är jag pigg?
Sov gott o kram?

Jag ligger i badkaret och läser här på forumet. Nu är jag så trött så jag knappt orkar gå och lägga mig.?
Ha en go helg nu Andrahalvlek och VaknaVacker!? Natti

Hade en ljuvlig dag i går med fixande och trixande här hemma i den sköna solen. Ett snabb sväng till köpcentret blev det också, för inköp av morsdags presenter. Efter grillningen på kvällen så ville min son plötsligt att vi skulle i väg och fiska en kort sväng. Han ville ha en art i havet som han inte har fått, men som jag fick häromdagen.?

Inte mig emot och vi stack i väg med bilen kl 22.30 i den ljumma lördagskvällen. Har ytterst sällan kört bil genom staden vid den tiden på lördagar. Ja, ni vet av vilken anledning.? Nästan bara taxibilar, poliser och ambulanser med blåljus syntes till. Och så en del snabbt körande BMW och Audi så klart.

Satte på Nrj på radion och det spelades bara remixade klubblåtar med tung bas hela tiden. Stannade till vid en mack för att köpa glass och snus. Bara en massa partyklädda brudar och snubbar i 20-25 års åldern syntes till. Coronan verkar ha glömts bort totalt. Plötsligt fick jag lust för att gå på en nattklubb och dansa.? Alkohol lockade inte för fem öre, men jag ville dansa. Vad sjutton har det flugit i ”gubben”??. Nä, släppte de tankarna och vi körde vidare mot fiskeplatsen och min son lyckades få fisken han ville ha.

I dag blir det en tur för att hedra min mor på Mors dag.☀️

Ha en bra dag alla mammor och ni övriga också såklart!

Kram

...fin kväll!
Och vilken lycklig berättelse. Nästan som en scen ur en film.
??
Ha en fin söndag

Det är en stor del av nykterheten, att vara fri. Så gött. Och man ser med andra nya ögon på så mycket!

Vad kul sonen fick sin fisk?

Tack! Ha en fin och fri dag dag i solen. Kram?

Precis så tänker jag också i många situationer. Det här har jag inte upplevt förut nykter. Vetgirigt är jag nyfiken på livet och samlar nyktra erfarenheter som smultron på ett grässtrå.

Jag tillhör också dansgenerationen på 80-talet. Jösses vad jag har dansat. Värsta träningspasset varje utekväll!

Men det dansas inte så mycket på klubbar längre har jag märkt på senare år. Alla måste hålla koll på sitt glas (pga rohypnol) så de dansar så försiktigt att de samtidigt kan hålla i glaset på dansgolvet.

Sätt på musik hemma i köket istället och visa dina barn några klassiska gamla moves á la 80-tal ? Årtiondet då breakdance slog igenom på allvar - men gör inte den typen av danssteg för då slår du ihjäl dig ?

Kram ?