Nu får det vara nog!

Profile picture for user Gullranka

Så härligt och mysigt det låter som att du och barnen hade det igår 😍 Skönt att inte vara inblandad i löjliga fyllebråk och gräl. Jag tänkte på dig igår på midsommarafton och tänkte att jag också vill vara en sån figur för barnen som du är när det är fest. Som kan och vill vara med dem och erbjuda en alternativ aktivitet när de andra vuxna sitter och super. Kanske inte blir just nattfiske ( har aldrig fiskat 😂) men nåt ska jag väl kunna hitta på innan det blir aktuellt! Hoppas resten av helgen blir fin, kram 🌸

Profile picture for user Andrahalvlek

Låter som en toppenkväll, för alla utom svärmor och hennes ena dotter då. (Och dem som tvingades beskåda eländet.) Been there done that. Fy fan vad jag och min mamma har tjafsat på fyllan, om skitsaker. Min äldsta dotter och hennes pappa bara himlade med ögonen och suckade när vi drog igång.

Min mamma har ju också i princip slutat dricka. När hon blev sängliggande sjuk för några år sedan kunde hon inte längre promenera till bolaget, så då var hon ofrivilligt vit i något halvår. (Hon bad inte mig heller att gå dit). Sen återupptog hon inte den ovanan igen. När vi äter våra uteluncher ihop, som igår, brukar hon ta ett glas rött vin men annars dricker hon inte alls längre. Hon är mycket mer stabil psykiskt. Från domedagsmänniska till positiv som sjutton.

Kram 🐘

Profile picture for user Torn

Tack för era kommentarer! 😍 Jag tog en promenad upp på ett berg här och sitter och begrundar den vidunderliga utsikten. Vi har ägnat dagen åt spabad och även många bad i havet. Riktigt gött! @Varafrisk, jag har inte ont av de andras drickande i ” början”. Jag hade jättetrevligt på middagen och pratade och skrattade som sjutton.😍 Men efter ett visst antal glas för dem så ger det mig inget att umgås dem mer. Även om de nästan aldrig blir rejält berusade så blir det sk ” fyllesnack” med en massa upprepningar, korkade kommentarer mm mm. Och ofta blir det tjafs om olika löjliga saker. Då är det mycket mer givande för mig att göra något annat. Som att fiska med min son eller hänga med min dotter. Det gör jag mer än gärna.😍

Det var ganska tyst i morse vid hotellfrukosten, och bla svärmors kommentarer om att svägerskans barn var bortskämda sitter nog i en del hos bägge parter.😅 Vi ska sova över en natt till här, och i kväll blir det förhoppningsvis lugnare på ”tjafsfronten”.

Annars är det ju bara att dra och fiska! Förresten jag kommer nog göra det ändå, min son är fortfarande helt lyrisk.😂

Har hunnit läsa av en del i era trådar, och har massor jag vill kommentera.😍Men det får bli senare, vill njuta lite mer av utsikten här innan det börjar dra ihop sig till middag. kram 🤗

Profile picture for user TappadIgen

@Torn Jag har varit med om precis samma sak. Jag föredrar att folk gör precis som de själva vill och dricker om det är vad de vill göra och allt känns helt ok. Men efter ett tag så blir förändringen i samtalet sådan att jag hellre gör något annat. Jag har aldrig märkt det själv tidigare, men det är väl för att jag själv har hållt jämn takt med de andra och på så vis inte uppfattat den tidiga berusningen när man förvisso kan gå rakt och uppträda förhållandevis nyktert när man måste men där samtalen blir så mycket mindre givande.

Profile picture for user Sattva

@Torn
Vad härligt med spa vid havet! Ser det där spat i Varberg framför mig, var där för några år sedan.
Oj oj, skönt att du missade grälet!
Njut av ytterligare en hotellfrukost!!😊🙏

@TappadIgen Exakt! Man betedde sig säkert lika dumt själv när man var förgiftad av alkohol, men då tänkte man ju inte på det. Nu märker man att det behövs inte allt för stora mängder alkohol för att hjärnan ska börja flippa ur hos människan.
Väldigt skönt att slippa ha det beteendet resten av livet.😍

@Sattva I Varberg har jag varit en annan gång. Riktigt fint där! Nu var vi på ett ställe i Bohuslän, inte lika stort och så men väldigt mysigt ändå. 🤗

Kvällen i går blev kanon, lugnt och städat och jag konstaterar att jag har det roligare och får ut mycket mer av sådana här sociala sammankomster numera. Jag känner genuin glädje på ett helt annat sätt. Jag känner mig stark, smart och stolt!😍Mycket mer äkta på något sätt, svårt att förklara.🙂 Jag märker lätt när det har blivit för många glas för någon och samtalet inte ger mig något mer. Då pratar jag med någon som fortfarande har ”vettet”kvar, eller så lämnar jag sällskapet och gör något annat som ger mig mer. Helt perfekt!

Jag läste i någons tråd om att det säkert finns många som inte mår bättre bara för att de blivit helnyktra. Jag tillhör definitivt inte den skaran i alla fall, och för min del har lång nykter tid varit avgörande. Jag har mått bättre och bättre ju längre tid jag har varit nykter. Övning har gett mig färdighet. Det är stor skillnad nu, jämfört för ett år sedan, då jag bara hade varit nykter i ett halvår. För att inte tala om 3-4 månader in i nykterheten🥺 Vilken tur att jag inte gav upp då och försökte mig på att dricka kontrollerat! 🙏 Då hade jag ju aldrig fått uppleva den här utvecklande resan.

Nu blir det en skön tupplur efter att ha suttit i milslånga bilköer ett antal timmar.

Ha det bra!

I kväll ska jag ut på en ”riktig” fisketur. Midsommar med allt pratande o softande i all sin ära men i bland behöver jag lite spänning, action och utmaningar. Att trolla efter stor gös mitt i natten är en sådan sak. Sjön ligger lugn och fin men när som helst kan det smälla på en tung gös och då får jag en kick som heter duga.😅 I den aktuella sjön finns potential till nytt personbästa, och får jag ett nytt personbästa blir jag ofta så glad så jag drabbas av sk fiskefrossa. Jag vet inte om det är bra för hälsan, men riktigt gött mår jag då och brukar utbrista ett glädjevrål som hörs över halva sjön.😂

Fram tills i kväll är det softande i solen som gäller.☀️

Profile picture for user Charlie70

@Torn skrev:"Jag känner mig stark, smart och stolt!😍Mycket mer äkta på något sätt, svårt att förklara.🙂" Kan bara skriva under på den känslan även om den självklart inte är starkt närvarande i varje stund. Men det är något med det där stabila inombords som är så himla skönt att leva med.

Kram!

Det blev en härlig fisketur! Ingen gammelgös, men några granna gäddor fick se insidan av båten innan de fick simma tillbaka till sitt rätta element. Även fint att följa solens vandring från nedgång till uppgång live i det spegelblanka vattnet.😍 Min son var med och vi hade mycket intressant att prata om. Det märks att han verkligen litar på mig numera. Jag får veta saker som han inte ”vågar” säga till sin mamma. Vi kan verkligen prata om allt! Det känns bra.

Han kom förresten in på sitt förstaval till gymnasiet fick vi veta igår. En av de mest sökta platserna i hela Göteborg. Det går bra nu!😅

Ha det gott!

Profile picture for user miss lyckad

Grattis till en fin pappa och en suveränt intelligent son 😇..Klokheten har han ärvt efter mamma läraren?😉..Ja visst är det fint när goda relationer skapas. Det är verkligen oväderligt när ungarna mår bra, och vi vet att vi är en del av det..🍃❤️🍃

@miss lyckad Tack! Ja antagligen kommer klokheten från min fru.😅 Och jag tror att han har haft stor nytta av att hon är lärare. På samma skola som han har gått på dessutom. Men hon har ju självklart inte satt hans betyg eller undervisat honom i skolan. Det är olagligt.

Läser om flera coola drömmar här på forumet! Jag vill poängtera att jag är inte någon drömtydarexpert!😅 Fast jag tycker det är väldigt intressant med drömmar. Det häftiga är att jag har numera aldrig ont av några mardrömmar. Har jag en obehaglig dröm så ”vet” jag liksom i drömmen att det är en dröm om ni fattar vad jag menar.😂 Det är skitkonstigt men ändå väldigt skönt.
Detta fenomen uppkom efter de otroligt hemska hallucinationer jag hade mina första nyktra nätter. Alltså har jag nykterheten att tacka för att jag aldrig väcks av en mardröm numera.😀

@Torn Jodå, du är forumets drömtydarexpert 😉 Håller med om att drömmar är spännande, som en hälsning från det undermedvetna.

Det är otroligt skönt att slippa mardrömmarna man hade i början av nykterheten, som handlade mest om att man hade druckit. Jag brukade kaskadkräkas i mina mardrömmar 😫

Jag brukar ofta också redan i drömmen inse att det är en dröm. Ofta är kombon av personer helt hoppsan hejsan, med folk från olika tidsperioder och sammanhang som aldrig har träffats, och ofta är drömmarna hysteriska. Det ena mer galnare än det andra händer. Och när jag minns drömmarna betyder det ju att jag är lite halvt vaken.

Jag tror att vi i princip alltid drömmer men att vi bara minns drömmarna när vi vaknar mitt i dem.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Jag brukar ofta också redan i drömmen inse att det är en dröm" Gött, då är jag inte ensam om det!

Just det ja, fasen vad mycket alkoholrelaterade drömmar man hade de första månaderna!😬 Jag hade nästan glömt det. Snart semester för dig nu!😍 Jag har ledigvecka nu, men ska jobba två veckor till, sedan börjar min semester.😍

Kram

@Torn Ja, nu är det nedräkning så det heter duga. Kan inte nog kommunicera ut till allt och alla på jobbet att jag är ledig vecka 27-30 och då är jag INTE tillgänglig. Tillbaka 2/8 och allt får vänta tills dess, eller lösas utan min medverkan. Punkt. Jag är en sådan som vägrar kolla mina mail på semestern, sådant gör jag på arbetstid och det brukar ta en halv dag minst.

Kram 🐘

Profile picture for user Anonym26613

Grattis till sonen! Både för gymnasieskolan och för att ha så fin pappa 🥳🥰

Drömmar ja, så roligt när man slutar vara rädd för dem och kan till och med kontrollera dem. Några år sedan hade jag ofta mardrömmar och vågade inte sova ensam pga dem. Nu i efterhand vet jag att allt handlade om alkohol. Idag drömmer jag så härliga drömmar så att det är synd att vakna 🤣🥰

Min gudson har börjat fiska. Vi bor långt ifrån varandra men nästa sommar ska han visa mig hur men gör 😊🙏💚

@Miss Mary Poppins Tack Mary!🤗 Jag är väldigt stolt och tacksam för att min son klarar sig bra. Fiske ja! Jag tror du skulle älska det.😍 Det är aldrig försent för att prova på det.

I dag har jag tagit vaccinspruta nr 2. Och frugans andra är på gång. Gött, då kan vi börja fundera på en ev utlandsresa lite smått. Nästa år borde det vara safe hoppas jag. Vi funderar på att ta en bilsemester ner till medelhavet någonstans. Jag kör gärna, tidigt på morgonen, sent på kvällen, när som helst! Jag har alltid 0,0 promille!😍

Ha det fint!

@Torn Kul att höra om sonen o att han kom in där han ville! Hoppas de slipper distans. Min dotter hann gå några veckor på plats i klassen sitt första år i gymnasiet, resten av året på distans. Tur hon hade stabilt umgänge sedan tidigare, får ont i magen när jag tänker på de ungdomar som kanske såg gymnasiestarten som ett sätt att träffa nya vänner. Men det kommer bli bättre allt!!
Bilsemester är kul, gillar friheten!

Profile picture for user Se klart

Vilken fin berättelse om er fiskenatt @torn.
Har du läst boken Ålevangeliet?
Tror den fick Augustpriset förra året och handlar om den mytomspunna ålen på alla tänkbara vis. Mer som en faktabok. Men i botten ligger författarens relation till sin pappa, jag läste den precis i början av nykterheten men vill minnas att fiske ändå var en viktig beståndsdel. Kan verkligen rekommendera. Här har det metats en och annan liten abborre men räckte enbart till grannens katt. Hoppas du har det bra trots lite jobbtid som återstår. Det tror jag. Kram 🥰

@Se klart Den boken måste jag fixa! Jag har alltid varit dålig på att läsa böcker. För rastlös på något sätt. Men nu är det ju skillnad, när inte alkoholen ” stör” mer.

I går hade jag en riktig höjdardag. Vi drog ut med båten till en liten ” egen” ö mitt ute på en stor sjö. Badade, slappade och fikade för fulla muggar hela dagen.😍 Och ja, jag och sonen passade på att fiska lite också. Men bara lite från ön. I går var det ” badutflykt” som var prio 1. Och även min icke fiskeintresserade fruga och dotter var magiskt nöjda med dagen.

Vid 18 tiden kom min syster med man på besök hemmavid. Det som bara skulle vara en kort grillning slutade med att vi satt ute på altanen till 01.00 och hade jättetrevligt. Många gamla minnen som diskuterades bla. I dag ska vi träffa ett gäng kompisar kl 14.00 och bli bjudna på mat. Får se hur sent det blir.😅 Jag har helt klart varit svältfödd på socialt umgänge märker jag nu. (Coronan)

Tyvärr hamnar forumet lite i skymundan när det vankas mycket socialt umgänge ”live”.Men jag kikar in när tid finnes. Ni kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta! 🥰

Kram

@Torn Socialt umgänge IRL går före allt! Förutom nykterheten då 😉 Jag är också otroligt svältfödd på att få träffa folk och jag pratar nästan sönder öronen på folk när jag får chansen. Nu ska jag åka till havet 😍 Slitit som ett djur med duomöbeln och behöver svalka ner mig.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Njut av din semester!😍🤩 Själv ska jag strax åka i väg till jobbet och sitta inomhus i en stor jävla kontorsbyggnad hela kvällen.😠 Men jag haft en riktigt go ledigvecka! Det var trevligt i går, med god mat och mycket skratt och snack. Det slutade med att jag och en kompis tog en kort fisketur sent på kvällen i min båt. Vilken tur att jag inte drack någon alkohol så jag kunde fixa bilkörandet.😎 Kompisen var helt lyrisk då han inte har tillgång till egen båt och har varit svältfödd på fiske pga småbarn hemma och en ständigt jobbande fru. Att jag inte dricker känns verkligen helt naturligt numera, både för mig och mina vänner. Jag tänker liksom inte på det när det serveras dryck, jag väljer alkoholfritt av gammal vana känns det som. Dock kollar jag ju såklart så att jag inte råkar ta ” fel” flaska. Ännu så länge har jag klarat mig från att få i mig någon alkohol av misstag. Men skulle det råka hända skulle jag antagligen försöka framkalla en kräkning,😅om det inte sker naturligt pga smaken vill säga.😂

Första nyktra sommaren var jättebra på de flesta plan, men den här känns minst lika bra, om inte bättre pga att ” naturligheten” har växt sig ännu starkare.

Ha det bra!

Helt naturligt är det att vara nykter i sommar, håller med! Ingen rastlöshet (fanns där i bakgrunden förra sommaren)
Tänker på dig och önskar dig fina dagar nu när vi inte ”ses” lika ofta! Kram 😍

@Torn Skrev precis ett inlägg om just det. Att jag nu förstår vad folk menar när de säger att andra året som nykter är wow. Ingenting känns riktigt ovant längre, jag kan ta ut svängarna lite mer. Mitt nyktra beslut är väl grundat. Min tillit till mig själv är större, jag oroar mig inte längre för att ett återfall ska flyga på mig. Jag njuter om möjligt ännu mer av varenda minut. Otroligt häftig känsla!

Kram 🐘

Jag jobbar den här veckan och allt är frid och fröjd. Det märks att semestern är nära och folk gör bara det som måste göras. Det är märkligt, men det är då produktionen går som bäst. Jag tror det beror på att det sker mindre misstag och färre felaktiga beslut tas när folk inte stressar eller försöker överprestera. Det har alltid sett ut så här de drygt 30 år jag har jobbat på firman. Det är lite som ”rör inte det som fungerar” 😂 Jag trivs i alla fall när det är lugnt på jobbet. Det var mycket värre förr då jag hade svårt att sitta still pga den ständiga längtan efter alkohol. Då blev jag lätt uttråkad när det var för lugnt.

Ha det gött!

@Torn Riktigt skönt att det blir lugnt på jobbet innan du går på semester. Då hinner man varva ner lite innan man går på semestern. Min upplevelse är att alla typer av projekt ligger ner sommartid, man slipper en massa möten, inga uppdateringar i it-system ska göras osv. Man fokuserar på huvuduppgiften, det man behärskar allra bäst. Vikarierna tar förstås lite tid att handleda, de är ju inte lika självgående. Men de bidrar å andra sidan med positiv energi, som gör att man orkar hjälpa dem med bibehållet humör.

Semestern är verkligen helig i Sverige, trots att vi inte längre har den klassiska industrisemestern. Man kan undkomma nästan allt med hänvisning till att man ha semester.

Jag hade också svårt att ta det lugnt på jobbet i mitt tidigare liv. Jag tänker att det kanske berodde på att jag på grund av dåligt samvete ville överprestera? Nu njuter jag mer av lugnare perioder, även om de är sällsynta.

Semester har jag i alla fall till hundra procent. Kollar inte ett mail, svarar inte på ev jobbsamtal. Några få chefer vet hur jag nås om det blir riktigt kris och panik, men de vet också att jag litar på att de reder ut det som måste göras. Den som är i tjänst jobbar - de som har semester ska helst inte störas alls. Det skulle mycket till för att jag skulle kontakta en annan chef om jag jobbade och den chefen hade semester. Företagets konkurs eller världskrig typ.

Kram 🐘

Profile picture for user Sisyfos

@Torn skrev:"Tyvärr hamnar forumet lite i skymundan när det vankas mycket socialt umgänge ”live”.Men jag kikar in när tid finnes. Ni kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta! 🥰"

Kan inte låta bli att dra lite på munnen åt det här. Ska bli lite skönt faktiskt när även forumtempot går ner under semestern. Ni är så intressanta och har så mycket fina tankar men plötsligt efter ett par dagar har man 44 olästa inlägg i din tråd och 38 i AHs för att inte tala om de andra som jag också läser och egentligen vill kommentera ibland. Ha en fin semester Torn för du ska väl ha semester? Dina fisketurer låter väldigt harmoniska och jag blir så inspirerad. Har gjort i ordning båtmotorn och ska försöka göra lite sånt här i år. Låter sjukt mycket mysigare än vin till middagen och efterföljande seghet.
Tänkte på det i midsomras när ungdomarna efter maten ”gick igång” som småbarn och började spela nåt bollspel och vi andra satt kvar, lite sega. Jag hade ju inte druckit och man får sig en liten tankeställare om hur det var. Jag har ju växt upp under relativt nyktra förhållanden och då drog ju även de ”rastlösa” vuxna igång aktiviteter efter middagarna ibland. Väldigt kul!

@Torn Exakt! Man blir mer chill som nykter helt enkelt. Och mer nyfiken på livet så man vill prova på att göra både nya och nygamla saker. Som att paddla SUP eller svetsa/pulverlacka en ställning till hängmattan. Man får ta det lite växelvis - dansa 🕺 pausa 🕺 dansa 🕺 pausa.

Kram 🐘

Kikar in och önskar god start på semestern! Vet inte hur chill jag är men på god väg att växla ner iallafall. Är inte heller inne på mailen, min närmsta medarbetare är i tjänst och vet var jag kan nås om det krisar. Jag ska bara sitta under min korkek nästa vecka, hoppas du med 🤗 Kram så länge!

@Torn Jag missade din 18-månadersdag. Jag såg på kalendern faktiskt och tänkte på det men så missade jag ändå att vara inne och skriva. Men jag ser att det flyter på bra för dig trots allt. Jag hoppas att du får en fin semester!

@Sisyfos Det låter bra med båten! Det gäller bara att komma iväg. Det blir minnen för livet.😍 Jag jobbar en vecka till, sedan har jag tre veckors semester. Min kortaste semester någonsin, men det spelar ingen roll. Det känns som jag tog semester samma dag jag blev nykter, och den pågår ännu. För en del låter det säkert jättekonstigt att jag hyllar min nykterhet så här mycket, men jag kan inte hjälpa det.
Vet inte varför jag mår så bra egentligen. Trots att det bitvis var kämpigt som sjutton de första månaderna så var det lätt värt det.

Jag var så fruktansvärt trött på att vara en slav under alkoholen, inget var kul, allt kändes meningslöst. Nu är det helt omvänt.
Inte konstigt att jag är nöjd med mitt liv nu. 😅

Edit: Tack TappadIgen!

Ha det bra!

Profile picture for user Soffi

Jag har visst också missat din 18 månaders dag, så Grattis till ett och ett halvt år!!🤩💐

Det är klart att du ska skriva om och hylla hur bra du mår!!
Du är en förebild. Även om jag just nu inte törs ha för höga förväntningar, så är det klart att jag siktar mot stjärnorna 😉🤩.

Måste också säga att jag har tänkt på dig nu i eftermiddag, jag har städat och tvättat bilen så nu är ordningen återställd på den punkten iaf. Jag brukar faktiskt ha fin bil, men senaste halvåret har min bil sett ut som du sa att fruntimmersbilar "alltid" ser ut 😳😮🙄🤣🤣

Ha det gott!🤗

@Torn Jag fick precis ett samtal från min bror som är just i Havstenssund nu som jag sa. De hade fått ihop 43 makrillar igår i sällskapet så nu har jag verkligen blivit sugen på att åka dit. Makrillfiske är ju alltid lite lurigt. Ibland nappar det bra och ibland inte alls.

@Soffi Tack för grattis! Jag skrev en kommentar i din tråd om ” bilstädning”. 🤗

@Sattva Vi får vara tacksamma för att vi förstår varandras känslor.😍 Det är väl så att pga folks olikheter så kommer många aldrig förstå oss. Men jag ser så tydligt vilka som är på väg att följa våra fotspår och vilka som är där, och vilka som har gått före. Det måste upplevas för att förstå ” känslan” tror jag. Just nu tror jag att tex @Blenda kommer hamna där. Det är något med att acceptera, få nog och tröttna på alkoholen på riktigt som gör det. 🤗

@Tappadigen Makrillen är lite lynnig som sagt.Den simmar ju så snabbt så den kan dyka upp och försvinna snabbt som attan.😅 Väldigt stark i förhållande till sin storlek också. Fan, nu blev jag sugen på att fiska! 😂

Ha en bra dag!

@Torn skrev:"pga folks olikheter så kommer många aldrig förstå oss. Men jag ser så tydligt vilka som är på väg att följa våra fotspår och vilka som är där, och vilka som har gått före. "
Jag kan bara inte lämna det här okommenterat. För mig blir det lite ”sektvarning” - vi som har funnit den rätta vägen? Jag vill inte vara med i grupper.
Ja, vi är verkligen olika som Svart och Vitt som du skrev i min tråd. Och om jag ska problematisera lite efter mina år på forumet så har det funnits folk som kör den breda raka vita vägen. Slutar utan eftertanke, livet leker. Sen kommer fartguppen. Nu kanske du har koll på varför du drack tidigare, det är inget du har skrivit så mycket om, men jag tänker att det kan vara bra att faktiskt bli lite medveten om varför det var som det var. Att det är bättre nu, ingen tvekan, men varför drack du?
Och du har ett privilegierat liv det kan jag också konstatera utifrån det du skriver. Ni delar på ansvaret du och frun. Barnen mår bra. Du har ett bra jobb, lagom mycket. Du kan skaffa dig egentid och syssla med dina intressen när du så önskar. Det är så jag tolkar ditt liv Torn. Nu menar jag inte att du ska be om ursäkt för att du har det bra och är lycklig - men jag tänker att ”vi som inte förstår” kanske förstår mer än vad du tror ibland. Kanske faktiskt förstår annat.
Och jag tror att det är bra att analysera lite om varför man en gång drack. När fartguppen dyker upp kanske man är mer beredd då.

Det var detta som ni skriver om Torn och Sattva som blev min AHA- upplevelse. Jag har aldrig druckit för att jag mått dåligt, aldrig för att jag kände mig osäker, aldrig haft ångest..Jag fick allt det för att jag drack.. Folk frågade mig..Varför dricker du? Först visste jag inte riktigt svaret Tyckte ju inte det var gott ens...Men läste senare om psykiskt och fysiskt beroende. Jag var alkoholberoende..Min hjärna hade blivit det av genetiska orsaker, också av att dels bo med en a-beroende och sen, även vårt umgänge som bestod av många som drack i tid och otid..Så där ser det olika ut..Tror det var var ungefär var 3:e som hade psykisk ohälsa på Forumet, sa dom på en zoom-träff. Då kan ju alkohol bli ett medel som dämpar oro och ångest för stunden. För mig fanns inget sånt. Och funderar kring vårt drickande, tycker jag vi gör hela tiden på Forumet. Det är väl därför vi skriver..🤗..Lycka och Lyckas har alltid stuckit i ögonen på oss människor i olika grader..Jag går också den breda vita vägen💫🍃..Är såklart väldigt medveten om gupp och uppförsbackar, men njuter väldigt när det går nerförs, och när jag klarat av några gupp..Sommarkram..❤️

Ja varför dricker man? Så många olika svar. Tror de flesta reflekterar över det men kanske inte skriver allt, vi är så olika.
Jag uppfattade inte Torns inlägg som du gjorde, Sisyfos. Och jag identifierar mig inte heller till en viss grupp. Jag är bara så lycklig att jag kom helskinnad ur alkoholhelvetet. Och jag kommer göra allt i min makt för att inte hamna där igen. För min del känns det som att allt jag behöver göra är att inte dricka, inte lyfta glaset. Det kanske är att förenkla, men så känns det.
Sommarkram från mig också❤

@Sattva Jag tolkade inte heller Torns inlägg negativt alls, men det kanske beror på att jag också har valt ”den breda vita vägen”? Att jag känner igen mig. På pappret är mitt liv inte alls ”lyckat” men jag försöker att förhålla mig till allt som livet har gett mig på bästa möjliga sätt. För mig är glaset alltid halvfullt. Och den positiva ingångspunkten har Torn också. Då kan allt verka/låta lätt, fast det egentligen inte alls är speciellt lätt.

Det jag tror att Torn vill förmedla är frustrationen när det på forumet gång på gång uttrycks att man vill dricka ibland, socialt, som alla andra ”normala”. Den normen är SÅ stark. När man väl har tagit klivet över ”till andra sidan” känns det verkligen som om skygglapparna har ryckts undan. Och man vill så gärna att fler ska förstå storheten i det. Storheten i beslutet att avstå helt från alkohol, att spika igen den dörren.

Varför skulle jag vilja dricka ens ett enda glas vin? När alkoholen historiskt orsakat mig så mycket smärta? När alkoholen varje dag orsakar så mycket smärta för så många? För mig är det ren konsumentmakt att absolut inte stötta en sådan cynisk industri som tjänar pengar på folks misär. Och det är en myt att alkohol förhöjer stämningen - en myt som måste belysas om och om igen. Från alla håll.

Sen tar alla förstås sitt eget beslut, men ett ställningstagande måste nog alla ta. Tror jag. Att fastna i limbo gynnar ingen.

Kram 🐘

PS. Jag började dricka i tonåren för att det gjorde mig euforisk korta stunder när allt var upp och ner i puberteten. Sen utvecklade jag en dålig ovana - jag använde alkoholen som fartdämpare och startgas. MEN med åren skapade alkoholen mina psykiska besvär som depression, ångest och sömnstörningar. Det är jag övertygad om nu. Det önskar jag att jag hade förstått för många år sedan, för då hade jag slutat dricka tidigare.

@Sisyfos miss lyckad beskriver det så bra!🤗 Det skrivs väldigt mycket om orsaker hit och dit. Varför man började, varför man dricker mm. Jag började dricka pga att det tyvärr anses ” normalt” och ” häftigt” att dricka. Då upptäckte jag att jag blev mindre blyg när jag drack. Sedan blev jag beroende av alkohol pga alkoholens beroendeframkallande egenskaper, och den onda spiralen var igång. Det är det som många har så svårt att fatta. Man behöver inte må dåligt för att bli beroende. Däremot gör beroendet att man mår dåligt.

Och så länge man envist tror att alkohol för något gott med sig, eller skyller på diverse orsaker till att dricka så kan man inte få den känslan som tex jag och miss misslyckad har. Sekt skriver du.😂 Jag tillhör gärna den sekten i så fall. Det som jag ser som gemensamt för de flesta som inte ”fattar” vad vi menar är att ingen har har varit helt utan alkohol en längre tid. Och då menar jag helt utan. Tillför man alkohol då och då, så får beroendet ny kraft, och man får ännu svårare att fatta.

Sedan så är ju alla olika som sagt, med psykisk dåligt mående mm, och då är det svårare att komma till den fasen att fatta/acceptera att man är beroende.

Detta är hur jag ser på saken, och det står jag för. Sedan får du och andra ha sina egna uppfattningar, Det gör ju inte att jag mår sämre. Tar jag det första glaset däremot, då är jag övertygad om att jag mår sämre, för då väcks mitt beroende igen.

Edit: Sattva och Andrahalvlek, ni fattar ochså!.😍🥰

Kram

Profile picture for user Blenda

@Torn skrev:"Sedan får du och andra ha sina egna uppfattningar"
Jag tror att det är här någonstans som det kan skava ibland.
För ärligt talat så känns det nog inte riktigt så för alla, inte i alla diskussioner i alla fall. Ibland kan det mellan raderna kännas det lite mer som "Du får naturligtvis tycka vad du vill, men det är ju synd att du inte har sett ljuset än".
Och ibland ges råd (i all välmening, jag vet) till någon som inte bett om råd, utan som bara reflekterat för att föra ut sina egna tankar i ljuset.
Jag tror att detta sammantaget kan kännas förminskande, och göra att personer kan känna sig osedda och missförstådda.

Nu har jag ju själv till sist också valt den helnyktra sidan för hela livet, men det var för att jag helt enkelt inte hade något val. Ja, mitt liv kommer nog att bli mycket bättre efter ett par år som nykter, än vad det är just nu. Men jag är långt ifrån övertygad att mitt nyktra liv kommer att bli bättre än vad det var när jag var 30. När jag fortfarande inte hade tvingats möta och försöka bemästra livets allra mörkaste sidor, och när jag hade ett okomplicerat förhållande till mitt glada festdrickande.

För att ta till en medicinsk beskrivning – jag är numera kronisk alkoholist. Så här ser jag på saken:
Alkoholism är en extremt komplex sjukdom. Den drabbar oss på tre plan – det fysiska, det mentala och det andliga (eller känslomässiga eller i själen, eller vad ni nu vill kalla det, det där djupaste som är svårast att förklara :))
Vi som är kroniska alkoholister kan genom att bli nyktra bemästra det mentala och det andliga planet, men aldrig det fysiska. Därför kan vi aldrig ta första glaset. Det är kört. Det finns inget gott kvar att hämta för oss. Bara elände.

Men alla som har problem med alkoholen, eller vill förändra sitt drickande, är inte kroniska alkoholister. De har kanske inte hunnit bli det, eller så saknar de helt enkelt den fysiska sårbarheten och blir det aldrig.
Därför kan de troligen lära sig att dricka måttligt, och då kan de fortfarande njuta av de goda sidor som alkoholen har för dem. Det vill jag unna dem. Deras liv blir inte per automatik bättre utan sprit, bara för att mitt liv blir det.

Genom äkta ödmjukhet inför olikheter och genom att så långt det går försöka sätta våra egna egon åt sidan tror jag vi hjälper varandra bäst på detta forum.

Profile picture for user Soffi

🤔🤔Olika berikar!
Jag tror jag "fattar" båda sidor ... även om det faktiskt tar emot för mig att se det som olika sidor/grupper ...

Jag är inte på "den breda vita vägen".
Jag tänker på samtalet i TappadIgens tråd ... vem är det som tar vissa beslut, regeringen eller vad? Och pressekreteraren som "förskönar" och försöker förklara ...
För jag tillhör inte heller dem som tror att "ett glas ibland är inte så farligt", jag vet att det får mig att må sämre, jag har inga illusioner om att det skulle få mig att må bättre ens för en liten stund.

Jag kommer osökt(?) att tänka på en arbetsplats jag var på för många år sedan där det fanns en lunchmatsal. Olika grupper/avdelningar satt vid olika bord vid olika tider. Jag hade en roll/befattning som "spindel i nätet", jobbade mot många olika avdelningar, och hade inte speciellt fasta lunchtider. Jag brukade sätta mig lite varstans beroende på var det fanns en ledig stol. Hade i princip alltid trevliga lunchsamtal - med olika människor, blåkläder såväl som vita skjortor.
Jag såg ibland förvirringen hos den vars stol jag ovetande råkat ta. Hur den fastnade i steget med brickan i hand. Lite lustigt!
Men ibland olustigt, såpass att jag snabbt tog min bricka och gick, då jag kunde se att världen började svajja för mycket för den "stollöse". -Det är okej! Kom och sätt dig här på "din stol". Ja, så sa jag naturligtvis aldrig, jag fick ju bara bråttom till något möte 😉😉.

Vad vill jag säga med detta?
Jag vet inte. Kanske att jag gillar olika "på riktigt". Att jag varken vill eller ser mig tvungen att välja.
Eller att det är inte alltid så lätt att hitta vägen?
Ingo-reklamen om dåligt lokalsinne är ju skriven för någon ...!🙄😝

Lite lunch-svammel från mig i din tråd @Torn. Men jag tror du tål det?😉🤔
Annars ... jag är precis klar med min lunch ...😎

Kram!🧡

Profile picture for user Varafrisk

@Blenda Du satte fingret på vad jag kände när jag läste @Torns inlägg om att alla inte förstår osv.

@Torn skrev:" Men jag ser så tydligt vilka som är på väg att följa våra fotspår och vilka som är där, och vilka som har gått före. Det måste upplevas för att förstå ” känslan” tror jag. Just nu tror jag att tex @Blenda kommer hamna där. "
När man uttalar sig så blir det för mig som man gör sig själv till talesman för vilka som kommer att lyckas och vilka som kommer inte att lyckas. Och, jag tänker att det är det ju ingen som vet. Igår skrollade jag igenom väldigt många trådar under rubriken "Förändra mitt drickande". Väldigt många har tittat in och har försvunnit och jag undrade varför? Klarade dem att bli nyktra och kände att dem klarade sig utan forumet? Eller kände dem att dem inte platsade in pga att de inte lyckades? Ja, de svaren får vi aldrig.

Jag tänker på @Blendas beskrivning av alkoholismen som sjukdom...och jag tillhör högst troligt till gruppen kroniska alkoholister. Jag har är för långt kommen in i mitt alkoholberoende för att kunna ha ett kontrollerat drickande vilket jag har förstått för länge sedan. Anledningen till att jag inte har lyckats ännu beror inte på att jag inte förstår utan att jag är beroende. Eller som min kurator sa...alla är ju faktiskt beroende.

Ha en fin dag!

Kram:)

@Blenda skrev:"Men jag är långt ifrån övertygad att mitt nyktra liv kommer att bli bättre än vad det var när jag var 30."

Så kände jag också länge, men sen fick jag den insikten att nä, jag mår faktiskt bättre nu, än på den tiden jag bara drack på helgerna. Jag har i hela mitt tidigare liv trott att alkoholen har tillfört mig något positivt, bara för att jag aldrig har vetat något annat. Det var då det stora lugnet kom, jag slipper ju alkoholen, helt underbart.😍 Det är den känslan som är svår att förklara och som jag tror inte alla får uppleva. Saknaden av alkohol, och tron att alkohol ger en något positivt finns kvar i bakgrunden någonstans. Sedan är det ju självklart att det ser olika ut beroende på hur kraftigt beroende man är/blev. En del klarar ju att dricka kontrollerat och mår bra av det. Det är ju skönt för dem, de är inte sämre än mig. Men personligen vill jag inte klara att dricka kontrollerat eftersom jag mår bättre av att inte dricka alls. Jag ser alkohol som ett gift, som inte är meningen att man ska dricka för att den förstör kroppen både psykiskt och fysiskt.

Det här med olika grupper tycker jag inte är så konstigt egentligen. Alla tycker olika och har olika erfarenheter och bakgrunder. Det är väl därför det finns olika politiska partier tex. Alla kan ju inte tycka likadant. Var och en tror på sin sak.

Så jag förtydligar, jag tror på min sak och vet hur jag känner, men respekterar fullt ut att alla inte tycker som jag.

@Varfrisk Jag läser hur du kämpar och hoppas av hela mitt hjärta att du hittar ditt sätt att må bra på!🤗 Jag har inte skrivit hos dig på länge för jag tror det är bäst så. Jag märker att du retar upp dig på mina inlägg. Vi står lite för långt i från varandra pga olika tankesätt och förutsättningar. Det är det jag har försökt förklara här ovan.

Var och en gör sina egna resor, det viktigaste är dock att man tror på sig själv, förintar skammen och försöker må så bra som möjligt. Det är vad jag tror i alla fall.😜

Härligt med lite debatt här förresten, alltid någon som hittar något att ha nytta av!

Gårdagskvällens fisketur gav mig bla en fin gös på prick 3 kg. En perfekt matfisk. Min son med kompis fick två gäddor, kul det också. Jag ville ju ha en ” självsam” fisketur i går, men det blev bra många sms och bilder skickade fram och tillbaka mellan våra båtar.😂

Ha det bra, och försök att må bra, alla sätt är rätt! 🤗

Jag tänker att den egna tråden är ett eget rum men öppen för de som vill hälsa på. Att friheten att uttrycka tankar och funderingar i sitt eget rum- är stor. Vad som blir himla tydligt är dels att vi dricker av olika för oss synliga- ibland osynliga-skäl. Jag tycker det vore synd om friheten att uttrycka sig blev mindre av rädsla att trampa någon på tårna. Hellre många röster än få, fler tankar än färre. Att alltid vara försiktig av rädsla att någon annan kanske tycker annorlunda är inget bra klimat. Så länge man förstås inte ägnar sig åt hat eller omdömen som är sårande. Något sånt har jag aldrig läst här- i någon enda tråd.
De flesta av oss ska till Haparanda säger vi.
Vägen dit- aha du gör så? Du går, du flyger, du stannar längs vägen, du går baklänges, du orkar inte ta ett steg till.
Vad vi säger till varandra kommer inte ändra incitamentet att ta oss dit. Men det kan väcka tankar, ge energi. Det kan förstås och uppenbarligen vara provocerande att nån redan STÅR i Haparanda och ropar- kom! Flyg! Skynda!
Men det är väl okej?
I grunden måste vi tro att allt som sägs och skrivs här faktiskt handlar om att vilja andra väl. Sen säger vi det på olika vis, med olika nyanser. Det är bra, allt är bra utom när vi tystnar.
Men fortfarande vill jag hävda att den egna tråden är ett ställe där man själv sätter ramarna, och är friare än när man hälsar på hos andra! Kram till er alla.

Smart skrivet Se klart..🤗..Jag har liknande tankar som Torn, men skriver inte riktigt så rakt..Jag vet att många av oss som är beroende, även kan ha humör, och bombadera varandra med diverse åsikter och tyckande..Helst när man inte är i balans..Efter över 5 år på forumet så har jag även lärt mig lite om tex period-supande som för mig är jättesvårt att förstå..Hur kan man ens dricka dygn efter dygn.🥺..Men det vet och förstår givetvis den som har det problemet..Och då är det lättare för dom som är periodsupare , att förstå varandra. Under alla år, som jag levt..Har jag ännu inte i min proffession som skötare i psykiatri, eller i min omgivning, stött på 1 enda människa som har ett missbruk och högkonsumtion av alkohol, lyckats leva som ” sällandrickare” Alltså med lätthet utan vånda avstå att dricka när det bjuds..Att räkna, fundera, planera tycker jag inte tillhör det normala sällandrickandet..Men det är min personliga åsikt..Hoppas jag inte häller bensin på brasan nu..Inom AA ska det finnas en medalj som den som lyckas med den bedriften att bli sällandrickare efter mycket missbruk, ska få..Ännu har ingen hämtat medaljen. Detta vågar jag skriva i Torns tråd, för jag tror inte du misstycker..🤗. Men visst kan man leva som ”normaldrickare” och fortsätta räkna glas, enheter, tillfällen, det är ju upp till var och en. 🤗..Men för min del är det inte normalt.

@Se klart skrev:"Men fortfarande vill jag hävda att den egna tråden är ett ställe där man själv sätter ramarna, och är friare än när man hälsar på hos andra!"

Jag håller med om att man får skriva som man vill i sin egen tråd. Men jag tänker också att man kan få bemöta det som skrivs ibland. Jag både hoppas och tror att Torn överlever det. Vi kan ju inte bara klappa varandra på ryggen här i det ”vidare livet.”
Ja jag vet att det är viktigt för många att vi tycker lika men på så sätt blir det ingen utveckling heller.
Det jag reagerar på är att när man gör ett ”VI” så finns det automatiskt ett ”DE” och platsar man inte i VI så tillhör man de som inte har förstått.
Jag tror inte att jag vill höra till VI men det stör mig att det finns en grupp där jag inte är välkommen för att jag tror på nåt annat och hur jag än försöker förklara vad, hur och varför jag tror som jag tror och gör som jag gör så är det alltid, alltid fel ändå. För att jag inte har fattat. Det är nedlåtande och det går liksom inte heller att bevisa att det fungerar. Man blir lite klappad på huvudet.

Och by The Way alla här har inte haft ett missbruk, alla här får inte en kick av alkohol, alla här var inte beroende ens när vi började skriva här. Jag förespråkar inte kontrollerat drickande. Jag förespråkar ingenting. Tror det är lättare med 0, tror att det är svårt att återgå till ”normalt” drickande för ”normalt” är oftast åt helsike för mycket, men om det faktum att jag inte säger ”aldrig mer” gör att jag inte riktigt platsar här om det är 0-tolerans som gäller, då känns det tråkigt.

Jag gillar annars dig och dina inlägg Torn och du får skriva vad du vill i din tråd, men när du skapar grupper skapar du också motsättningar som inte behövs. Olikheter berikar oss alla.

@Sisyfos Så du tycker jag har skapat en grupp bara för att jag kan känna igen mig i hur vissa andra upplever saker och ting. 🤔 Ok, då är det väl så. Och om du inte gillar det jag skriver finns det en enkel lösning. Läs inte i min tråd, det är valfritt.🤗

@ miss lyckad Jag är helt inne på din linje med ” normaldrickande” personer som en gång har blivit beroende. Att ständigt tänka på hur mycket, och när man dricker är inte normalt. Och som jag många gånger har sett hos vissa så blir det alltför ofta fler glas än vad som var tänkt. Det måste vara riktigt jobbigt, 😩 men är dom nöjda med det och tycker att de mår jättebra så är det upp till dem. Enstaka undantag finns väl såklart, men tydligen ingen som har gått på AA😅

Det är ju tyvärr en väldigt liten skara som lyckas förbli nyktra över tid. Inom AA har jag läst siffran 5-7 procent. För dem som har slutat ”spontant” (dvs utan behandling eller AA tex) är siffran lite högre, 13-14 procent kanske, och det tror jag beror på att man har valt att sluta tidigare i sitt missbruk. Ju tidigare man slutar dricka desto större chans att förbli nykter. För varje återfall blir det bara svårare. De allra flesta med alkoholproblem super sig sjuka och till döds förr eller senare. Thats fact.

Och jag har precis som Miss lyckad inte hört talas om en enda person som har haft alkoholproblem som har lyckats bli en sällandrickare, mer än korta perioder i livet som helhet. Och hänger man här på forumet har man alkoholproblem, annars hade man aldrig kommit på tanken att hänga här.

Men det här min åsikt, och jag gillar att vi tänker olika.

Kram 🐘

Oj vad mycket det blev kring detra, som ju bara från början handlade om att jag bekräftade att jag förstod hans positiva känslor kring sin nykterhet! Om Torn skriver att folk inte fattar, tolkar jag det ordet som "har inte upplevt ännu". Ingen värdering i intelligens...
Oj, är det så få procent som lyckas behålla sin nykterhet livet ut? Jag vill verkligen tillhöra den procenten. Nykterheten har bara inneburit positivt för mig!

@Torn Ja…kanske det är så…eller …kanske jag tycker att du uttrycker dig lite plumpt ibland. Någon gång har du skrivit i min tråd då det blev väldigt plumpt. Ibland kommer du åt mina ömma punkter å jag tänker att det är mitt ansvar för jag tänker att du skriver inte för att såra. Men när du skriver om vilka som kommer att följa dina fotspår då upplever jag att du tar dig en stor frihet att kunna bedöma detta. Vi alla är ju mer eller mindre lika sårbara.

Jag försökte söka men visst är det så att tack vare att Alkoholhjälpen finns beror på att Stockholms landsting stöttar/bekostar denna möjlighet? Det pågår även forskning inom Alkoholhjälpen eller hur?
När Alkoholhjälpen ändrade sitt utseende och la till rubrikerna…(nu vågar jag inte lämna den här sidan) ..men det var väl ”Vara alkoholfri” och ” Vara måttlig”? Om man tänkte att det inte var möjligt att vara måttlig varför skulle den rubriken då finnas? Åter igen….jag kan inte vara måttlig eller kontrollerande …jag måste vara nykter.

@Torn…jag tycker om att läsa om ditt fiske…för det låter så himla rofyllt och gott. Men jag passar nog inte in i din tråd för tillfället.

Ha det riktigt gott och ärligt…jag är glad för din skull att du får må så bra😍🦋

Min idé om att kunna dricka måttligt är att dom som kan det, gör det redan. Vi andra, kommer aldrig att kunna..Men om jag vacklar i mitt missbruk, så blir både jag och ev behandlingsställen glada att jag söker hjälp..Under vägen upptäcker man att dom flesta mår bäst av total nykterhet..Detta är min personliga åsikt..Klart att jag som beroende hellre tar hjälp , av ”så här lär du dig att dricka måttligt” Än ”Så här lär du dig att sluta dricka alkohol” Det tar oftast lång tid innan man förstår att det är dags att sluta. Oftast är det ju det sista man vill..Det märks ju också på Forumet. Många som gång på gång, försöker dricka kontrollerat, men det funkar bara ett tag. Sen finns ju dom som gärna vill tjäna pengar på våra beroenden..Och på så sätt ” lockar” oss att tro att det går att dricka kontrollerat. Fortfarande mina personliga åsikter..Man tänker ju oftast helt annorlunda som aktiv beroende..Det är ju en psykisk sjukdom också på så sätt att man ( hjärnan) blir besatt av att få substansen..Sen om man har en hyfsat lång tids nykterhet, undrar man ”Hur f-n tänkte jag där” Jag som tex halsade en folköl på toaletten..🥺..Eller i bilen innan jag gick in i huset..Inte friskt på något sätt..

@Sattva Du har upp”fattat” saken helt korrekt.😊Upplevt är väl ett bättre ord kanske. Att jag skulle tro att någon inte fattar pga intelligens tar jag liksom för givet. Ett exempel: Jag fattar inte att du vågar hoppa från 10:ans hopptorn, det har jag aldrig gjort. Är man korkad om man inte fattar en sådan sak? Nä, snarare smart kanske.😅

@Varafrisk Passar gör alla, om man vill och tycker man har något att hämta i min tråd. Jag vet att det jag skriver ibland har en tendens att missuppfattas och att jag kan vara rätt ärlig och skriva vad jag tycker.
Men att väga varje ord på guldvåg och tänka in i minsta detalj vad jag ska skriva så ingen tar illa upp har jag varken tålamod eller lust till. Så därför får jag förtydliga ibland med ”Att jag vill alltid alla väl” Varför skulle jag vilja att någon ska må sämre? Vad skulle jag vinna på det?

Jag tycker mig ha märkt att det finns ofta drag av misstänksamhet hos de som forfarande dricker eller precis har slutat. Jag var precis likadan själv. Därför undviker jag att skriva i en hel del trådar. Missuppfattningsgraden är för hög pga mitt sätt att skriva.

När jag nu har varit nykter i ett och ett halvt år så är mitt tankesätt och värderingar helt annorlunda mot hur det var tex på månad 5. Jag ser saker som jag inte hade en tanke på då, och jag känner saker som jag aldrig kunnat tänka mig att jag skulle göra. Därför kan det jag skriver kännas helt åt pipsvängen konstigt för dem som inte kommit så långt.

Nu spårade jag ur lite, men det får man göra i sin egen tråd tycker jag. 😅

Ha det riktigt gott du med Varafrisk! Skulle inte du prova på att fiska? Nu är det guldläge med det varma goa vädret.😍 Ett metspö från stranden räcker gott.

Kram

@Tofu Oj, vilken fart det blev. Tur att jag är gräsänkling i dag och har haft tid att läsa och skriva.😅 Japp, nu vänder vi blad och så blir det sedvanligt fiskesnack här igen..

Ha det bra

@Torn …Fiske…kanske Hökensås….

Jag tror att det var i min tråd som du skrev att jag ville inte bli nykter …för om jag ville bli nykter så kunde jag ta lån för att lägga in mig på behandlingshem. Vill fortfarande tro att du ser dig som en jämlike med oss alla och vill gott för så uppfattar jag dig… men det gjorde ont …. för just då försökte vi hjälpa vår dotter m ekonomin.

Kram🥰

@Torn …Fiske…kanske Hökensås….

Jag tror att det var i min tråd som du skrev att jag ville inte bli nykter …för om jag ville bli nykter så kunde jag ta lån för att lägga in mig på behandlingshem. Vill fortfarande tro att du ser dig som en jämlike med oss alla och vill gott för så uppfattar jag dig… men det gjorde ont …. för just då försökte vi hjälpa vår dotter m ekonomin.

Kram🥰

En fiskefrågor..Röker du fisk någon gång? Det tycker jag är jättegott. Min granne röker lax åt mig ibland. Minns även min styvpappa som rökte både abborre, gädda, och siklöja. 😍

@miss lyckad Det är inte så ofta numera tyvärr, för det är ju jättegott! I bland röker jag lite makrill i en sådan där liten röklåda. Men för länge sedan hade jag en riktig kallrök som jag hade byggt själv. Det blir godast då tycker jag. Jag har haft funderingar på att bygga en rök här där jag bor nu, men det är lite tätbebyggt. Tror vissa grannar inte skulle bli så glada.😅

Kram

@Sattva skrev:"Oj vad mycket det blev kring detra, som ju bara från början handlade om att jag bekräftade att jag förstod hans positiva känslor kring sin nykterhet! "
Ja, det var väl kanske så att jag inte hade läst inlägget i sitt sammanhang. Jag har full respekt för att ni jublar över nykterheten. Det gör även jag. Men jag står för att det är onödigt att blir vi och de, men så långt som att jag måste sluta att läsa din tråd behöver det väl inte gå? Det handlade om ett inlägg.
För min del får man beskriva lyckan över alkoholfriheten hur mycket man vill. Så nu vänder jag också blad.

@Sisyfos skrev:"men så långt som att jag måste sluta att läsa din tråd behöver det väl inte gå?
Det väljer du själv som sagt. Fast jag kan inte garantera att jag inte råkar skriva något som du går i gång på.😅 Jag lovar att försöka tänka på att inte skriva ” vi” och ”de” i fortsättningen i alla fall.😅

Ha det gött!

Det är väl så Torn att du får skriva vad du vill. Jag lovar att inte gå igång nästa gång det händer. Och man gör ju egentligen så hela tiden grupperar, känner igen sig i någon. Det blev bara lite för mycket ”vi som fattat” den här gången, men jag missade också att läsa det i sitt sammanhang.
Och det hade kanske räckt att du förklarat, nu blev debatten helt galen och handlade om något helt annat än min ursprunglig synpunkt. Det blev istället en fråga om dricka eller inte dricka, det var inte mitt val. Sånt som händer på forum.

God morgon, otroligt vad det går att reda i saker på så kloka sätt på det här forumet. Jag har sagt det tidigare, men vi skulle kunna ställa upp som FNs sändebud i Mellanöstern-konflikten… min enda poäng är att det är mycket bättre att vara öppen, säga, tycka- och så kanske förtydliga om det behövs. Än tvärtom. Kram!

@Se klart Japp, jag får försöka tänka till lite extra om jag ska skriva på forumet, och bara skriva i trådar där det känns rätt.

Tre och en halv dag kvar att jobba, sedan har jag semester.😍 Vi ska dra upp till Grebbestad den första veckan. Mest för att komma hemifrån ett tag och njuta av sommaren. Båten tar vi med, och ev blir det en tur till Väderöarna om vädret tillåter. Där har varken jag, frugan eller barnen varit förut.

Ha en bra dag!

@Torn Du får berätta om väderöarna om det blir så, har heller aldrig varit där! Vad kul att kunna ta med båten. Vilken frihet!
Just nu ankrat upp i en någorlunda vindstilla vik, ligger på fördäck o lyssnar på skvalpet. Lyssna på Agnetha Sjödin snart. Kramar det bästa ur sista semesterdagen, för den här omgången.

@Sattva Jag lovar att berätta! Det hänger mycket på vädret/vinden då min fru och dotter är väldigt känsliga för sjögång. Annars får det bli mindre turer närmare kusten. Jag och min son kommer helt säkert klämma in någon fisketur däruppe också. Jag har en för mig ny art som är vanligare i de farvattnen. Nämligen Brunsnultra.😊 Det är en stor frihet att ha båten ståendes på en trailer hemma. Ingen båtplats, inte en tanke på stormar eller stölder, och jag kan ta med båten precis vart jag vill bara det finns en båtramp.

Åh vad härligt det låter att ligga på fördäcket och lyssna på vågskvalpet! 😍 Du får ha några lugna veckor på jobbet. Det varma vädret gör ju så havet värms upp rejält, och därmed blir det ju varmare även på land längre in på hösten. Båtsäsongen förlängs markant då som du vet.

Kram

Profile picture for user Blenda

Väderöarna är fantastiskt. Har varit där på konferens för några år sedan. Jag blev så förtjust att jag var tvungen att köpa med mig en mössa som minne :) Men sjögången var inte att leka med den gången. Hoppas det är hyfsat lugnt så att ni tar er dit @Torn!

@Blenda Härligt, då har jag något att se fram emot! Ha-ha, en mössa av alla saker! Men det är ju bra, det heter ju ” väder”öarna av en anledning. Det är garanterat riktigt bistert väder därute under vinterhalvåret. 🤗

@Andrahalvlek Jo, dotterns hamster lever ännu. Jag fixade ju en jättestor bur av ett vitrinskåp så den mår kanonbra! En massa små hus och gångar mm är buren inredd med. Fast min dotter har tröttnat rätt kraftigt på hamstern, man ser aldrig den, man hör den bara på natten när den springer i hamsterhjulet.😂 Det spelar ingen roll hur mycket mat den får. Allt försvinner direkt under natten. Så mat har den nog så den klarar sig länge i sina gömmor. Men min morsa ska komma och ge den nytt vatten ett par gånger när vi är borta.

Kram

Profile picture for user Futurista

Vilken aktivitet! Jag hänger ju mest i ”Förändra” och vacklar runt och hittar inte riktigt min väg, än. Skriver inte så mycket, men läser varje dag.

Måste bara säga att Be You @Torn! Jag tycker du är en frisk fläkt som inte väger varenda ord på guldvåg och det är befriande! För helt ärligt - att hela tiden fundera på sin konsumtion osv är inte befriande. Jag tycker att ni på den breda vita vägen är riktiga föredömen. Absolut finns det de som kan bli måttliga av oss andra, men helt ärligt tror jag många av oss skulle ha ett bättre liv av att ställa bort flaskan.

Jag kan också förstå ”hård” kritik. Den kan gälla alla sjukdomar. En diabetiker kan inte fortsätta äta kolhydrater dagarna i ända för att tillfriskna/bli bättre exempelvis. Att tillfriskna från sjukdomar av alla de slag kräver sitt av individen. Att tro på mediciner och att utomstående krafter ska bota en är bara självbedrägeri. Så jag förstår att även ni på den breda vita vägen har jobbat hårt för att komma dit ni är.

Nåja, ska inte kapa din tråd. Hoppas på många fiskar och en skön semester för dig 🐟🐟🐟🎣🐠🍤🤗

@Futurista Tack, kul att du kikar in här! Jag har ju i bland tidigare försökt komma med lite välmenande tips hos vissa som jobbar med att försöka dricka kontrollerat, men det slutar nästan alltid med ett aggressivt bemötande. Om inte från personen själv, så från andra som har läst det. Det känns ju inte så kul, så då blir det ju att jag slutar med det. Jag tänker att en person som kämpar med att få till ett kontrollerat drickande kanske kan vara intresserad av hur jag upplever det med att inte dricka alls.

Jag tycker så här, är man fullt nöjd och tycker sig må jättebra av att dricka kontrollerat så är allt frid och fröjd. Men känner man det minsta skav och tycker det är lite besvärligt att hålla sig måttlig så varför inte prova en längre period helt utan alkohol.
Man kanske upptäcker att man mår ännu bättre av det. Målet måste väl ändå vara att må så bra som möjligt. Dock förespråkar jag minst 6 månader utan en droppe alkohol. Det är först då vanan att leva utan alkohol börjar sätta sig ordentligt. Får väl tillägga att det är min personliga uppfattning och erfarenhet. Har man aldrig varit helt alkoholfri såpass länge så är det ingen idé att säga att man inte mår bra av att inte dricka alls. ( också personlig erfarenhet)

Jag vet ju själv att det är en i princip omöjlig tanke att ett liv helt utan alkohol skulle vara bättre än att tillåta sig själv att dricka alkohol. Jag har ju själv varit där.

Men jag kan konstatera att jag numera mår bättre än någonsin och saknar inte alkohol det allra minsta. Bara en sådan sak som att vara lite seg på morgonen pga av alkohol kvällen innan ser jag som onödig. Varför liksom, alkoholen tillför mig ju inget. Det är bla därför jag jag mår bättre nu än på den tiden jag bara drack måttligt på helgerna.

Jag började ju dricka en gång i tiden pga att jag var blyg, och jag upplevde att det hjälpte för stunden. Men blygheten blev bara värre i förlängningen pga alkoholen. Liksom allt annat. Fy fan, vad lurad jag har varit av giftet!😂 Nu är jag kanske ett undantag, men vem vet, kan det bli så för mig, så kan det säkert bli så för någon annan.

Ha det bra!

I dag har det varit riktigt varmt, och i våra sovrum som ligger på andra våningen är det bastu!🥵 Jag vägrar dock att klaga på värmen eftersom det är så attans kyligt här i Sverige typ 9 månader om året. Körde igång en luftvärmepump på kyla för första gången på 3 år+ åkte och köpte 3 fläktar att ha i sovrummen. Tyvärr inte bra för den globala uppvärmningen att ödsla el på kyla, men trycket från barnen och frugan blev för stort. Jag får klimatkompensera på något sätt. 😂 Nu blir det hörselproppar i natt för att dämpa oljudet från fläkten.😃 Att sova bra är alltid viktigt.

Ha en bra kväll!

@Torn Jula har väldigt förmånliga priser på fläktar och faktiskt god kvalitét på dem också. Jag köpte min för ett par veckor sedan, men jag kan tänka mig att de går åt nu. Nu märker man verkligen av det negativa med att ha sovrum högt upp, eller bo i lägenhet som jag. Vad man än gör så blir det ju inte svalt. Jag har dock turen att vakta ett hus med katt och sover där vissa nätter. Det är ett suterränghus och de har ett sovrum på i källaren eller vad man kallar det, som har utgång på baksidan. Man känner verkligen skillnad, även om det är varmt nog nu att det är mindre svalt där med, men skulle jag skaffa hus igen vet jag var jag vill ha mitt sovrum.

@TappadIgen Det är ju nice att du kan sova där ibland! Jag har en källare, och där är svalt året om. Jättesvalt på vintern.😅 Men den är oinredd och det huserar en hel del spindlar modell större där. Inte för att de bits, men det känns lite ”obehagligt” om de skulle krypa på mig om jag skulle sova där.

Jag gillar också Jula, även om det säljs en del skräp, så har de ett stort utbud och en hel del bra grejer till vettiga priser som du skriver.

Ha det bra!

@Andrahalvlek Jaa, det var en bra idé! Frugan har blivit grymt känslig mot värme det sista halvåret. Jättekonstigt, men det kanske är åldern. Kan man börja komma i klimakteriet när man är 45 år? Men det kan ju vara något annat som spökar också.

Kram

@Torn Japp, förklimakteriet börjar redan i 40-årsåldern 😞 Sen pågår skiten till menopaus, då mensen försvinner, vid 50-55 år cirka. Jag fyller 52 år och tror att jag äntligen efter 12 år är snubblande nära menopaus.

Just värmekänsligheten tillhör de värre symtomen. Man kokar liksom inombords. Det är som om värmetermostaten ballar ur liksom. Dels får man så kallade vallningar då tempen i kroppen plötsligt kan öka massor på nolltid så att svetten börjar rinna, och sen klingar det av efter en stund. Dels svettas man enormt mycket nattetid, så man kan behöva byta lakan mitt i natten. Och dels har man mycket svårare att hantera extern värme.

Så kalla sovplatser i källaren vore en välgärning för er båda!

Kram 🐘

Vill berätta om när jag ex-mannen och våra 2 yngsta var på Gränna museum, för några år sedan..Vi var bakfulla både jag och exet, för vi hade druckit dagen innan i vår husbil..Väl inne på museet, blev jag genomsvettig..Det bara rann om mig..Jag blev ilsken..Gick in på närmsta Wc och blötte ner bh och så mycket det gick i handfatet på resten av kroppen..Tog på mig T-shirten igen.. Gick ut till exet..”Vad fan har du gjort?” Sa han. När jag tittade på mig själv i spegeln så såg jag att brösten var blött markerade genom T-shirten och håret såg ut som på en dränkt katt..😅..Det skiter jag i sa jag. Nu går vi. 😁😁..Det var en värmevallning som jag minns..

@miss lyckad 😅 Han måste ha sett ut som ett levande frågetecken! 😅
Så det kan vara så illa, och hålla på i över 10 år!🥺 Det är konstigt och synd att kvinnor ska behöva ha dessa besvär.❤️Det borde ju räcka med att föda barn. Det har jag ju själv bevittnat och det ser ut att göra överjävligt ont. Hmm, det lutar åt att det är något sådant frugan har. Hon blir liksom ”akut” varm, och måste vädra som en galning ibland. Vi andra fattar ingenting. 😅 Hon har inte sagt något om det dock. Det kanske är sådant som @Soffi lider av också. Är det tabubelagt att prata om det måntro. 🤔

Sista dagen på jobbet i morgon, sedan har jag semester!🤩

Kram

Ja det håller på några år, med vallningar, och humörsvängningar..Men vissa kvinnor märker av det väldigt lite, andra har svåra besvär..Skönt med semester för dig Torn..Jag har nästa vecka kvar att jobba också..😅..Ska bli skönt att bara ta det lugnt, käka bär, och plocka kantareller..Tror nog att jag laddar batterierna bäst hemma..🏡

@Torn Det pratas mer och mer om det, men historiskt har det varit rätt så tabu att prata om klimakteriet. Kvinnor har tigit och lidit. När jag började prata om mina besvär med lite äldre medsystrar fick jag ta del av del väldigt hemska berättelser.

Det jag önskar att jag hade förstått tidigare är att hormon-obalansen påverkar psyket jättemycket. Jag tror att klimakteriet ihop med alkoholen är huvudorsakerna till mitt dåliga mående sen jag var i 40-årsåldern.

Det påstås att om man mådde dåligt psykiskt i puberteten då hormonerna ökade så mår man ofta lika dåligt i klimakteriet då hormonerna fejdar ut. Det är liksom obalansen hit och dit som skapar både vallningar och psykiskt dåligt mående, och i mitt fall även rikliga oregelbundna blödningar. Det slipper jag nu tack och lov 🙏🏻

Jag tror Se klart skrev någonstans att hade män genomgått klimakteriet så hade det införts ett friår just den perioden i livet. Det är en svintuff period. Samtidigt som man har ett krävande jobb, tonårsbarn och åldrande föräldrar 😫

Kram 🐘

@miss lyckad Vilken syn 😂 Smart idé annars att blöta ner bh:n i iskallt vatten, men svart tröja är nog bra att ha på sig då. Ibland kan man verkligen bli helt galen av värmeslag. Såg några klipp med isbjörnar i djurpark som fått baljor med is att bada i - överlyckliga!

Kram 🐘

@Torn Härligt med semester👍🏻

Som vanligt så käns det som jag skiljer mig från mängden🙈
Har du pratat med din fru om allt som det diskuteras om här? Det här med vallningar och humörsvängningar…vet inte om det är skillnad om man har varit gravid eller inte🤔Svettats har jag gjort vilket kan ha berott både på klimakteriet, övervikt och alkohol..men det gick ganska snabbt över.
Som tur var hade vi lyckan att kunna adoptera vilket medförde att vi delade mycket av föräldraskapet…som tex ge mat via nappflaska. Nu är jag otroligt tacksam över att vi kunde adoptera…men det är ju långt ifrån alla som kan föda barn, kan adoptera…

@Andrahalvlek skrev:"Jag tror Se klart skrev någonstans att hade män genomgått klimakteriet så hade det införts ett friår just den perioden i livet"

Ja, med tanke på hur hemsk en vanlig förkylning är för oss män så hade det nog varit så. 😉 (bara skoja såklart)

@Varafrisk Nä, vi har inte pratat om det. Jag kanske borde ta upp det vid något tillfälle. 🤔 Det är ju helt suveränt och härligt att du har fått barn genom adoption! Min lillasyster hade stora problem med att få barn, men lyckades till slut på konstgjord väg. Dock kan det ha varit de extrema hormonbehandlingarna som gjorde att hon senare fick bröstcancer och dog. Läkarna trodde det. Om hon hade försökt att adoptera i stället kanske hon hade levt i dag. Men det går inte att göra något åt, alltså är det inget som jag ältar eller bryr mig om.

Kram 🤗

Va?? Torn har den nya Klimakterietråden. 😂..Jag kan tipsa om Silverax. Som finns i Femal Balans. Den hjälpte mig väldigt. Jag ville inte ha hormoner, om jag inte var tvungen. Förståelse i förhållandet, omtanke och svalka gör susen ..🤗🤗..Sa till min lille son då (10 år) att jag hade lite svängningar i humöret, när det var så i 50+ åldern. Då sa han bara ”Jag vet mamma, du är i Klimakteriet”..🥰..Han är så fin och smart min son.

Haha ja men precis, vi trodde det var fiske som var din grej, men tydligen en hel del annat. 🤔
Vad tråkigt att höra om din syster. Det är sant att en viss typ av bröstcancer är ”hormonberoende” men inte all. Men det är också så att ju yngre man är när man drabbas, desto mer aggressiv är den typen av cancer. Att få bröstcancer efter 60, då är prognoserna extremt goda. Och har blivit bättre för varje år som går.
Jag har en väldigt nära vän som drabbades av bc i samband med att hennes dotter föddes. Väldigt ovanligt. Men det har gjort att jag läst mycket och försökt förstå.
Missar aldrig en mammografi!
Fin fredag på er 😍

Nu har det blivit mobbing på hög nivå! 😂
Jag får väl tänka mig för extra noga även när jag skriver om icke alkoholrelaterade frågor.😅 Äh, skit i det förresten. Jag har ju just skapat en bröstcancertråd också. 😊

I eftermiddag blir jag bjuden på en gigantisk räkmacka. (Frugan fixar) Det är en tradition när jag går på semester. 😍

Kram, och ta det lugnt i värmen!

Det är ju jättebra att få manlig synvinkel på kvinnliga besvär mm, och vice verca. Barnens pappa har en kompis som jag alltid kunde diskutera om olika saker, som sjukdomar och barnafödande..Nu i efterhand låter det konstigt, men han var väldigt intresserad av olika ämnen, även kvinnosjukdomar..Det var han som läste böcker om förlossning, och barnuppfostran, inte hans fru..🤔

@Torn Sorgligt med din syster. Kanske var det inte så att adoption var något för din syster ändå eftersom hon/dem valde hormonbehandling. Många håller på för länge med olika behandlingar för att få biologiska barn och sen har man blivit för gammal att kunna adoptera. För min man och mig var inte det biologiska det viktigaste utan få möjlighet att vårda och älska ett barn. Vi hade lyckan att få två❤️

Min mamma fick bröstcancer när hon var 67 år. Levde tills hon var 86 då kom cancern tillbaka igen.Min syster dog i äggstockscancer Själv har jag 50% möjlighet att inte drabbas. Äggstockarna är bortopererade men brösten har jag valt att behålla än så länge.🙏🏻

Kram