Hej Torn!

Hade inte läst på några dagar h dig men gjort det nu och läst om inköpet av hamstern. Vilken lycka för din dotter? Hur gammal är hon?

Vi har haft lite olika djur genom åren, Började att vår son fick fiskar som vår dotter tog över. Men man kan ju inte kela med fiskar så därefter blev kaniner först två stycken som ”råkade” para sig och det föddes tre dödfödda ungar och en levande. Den kanin som överlevde lämnade vi t djuraffären när han var tillräckligt gammal. En av ursprungskaninerna dog och vi köpte ytterligare en kanin men när dessa två hade dött blev det inga fler kaniner. Efter mycket tjatande från vår dotter blev det t slut en dvärghamster. Har inte så lång levnadstid...vi tänkte att vi kunde inte ha husdjur i all evighet...att vi skulle bli lite låsta. Under alla dessa år då vi hade olika djur fanns hela tiden en önskan om att skaffa en hund men hund kräver ju sitt. Fast den önskan fanns ju hela tiden...så nu har vi Bella som är 85% shitzu och 15% bichon frisse ..fyller 10 år i augusti. Hon är mycket lättskött..är hos hunddagmatte när vi jobbar. Känns som om jag aldrig mer kan leva utan hund. Hade jakthundar i mitt föräldrahem.

Ha en fin Kristi Himmelsfärdsdag?

Dagen till ära kallas också för första metaredagen då det först i dag anses vara värt att meta efter fisk. Detta pga att temperaturen i vattnet brukar vara tillräckligt hög för att fisken ska börja nappa just i dag.?

Jag var ute en kort sväng i morse vid halv femtiden för att försöka få en Gräskarp, men det blev fiasko då fiskarna i den lilla dammen blev livrädda för mig så fort jag närmade mig.?

@ Se klart, njut av att krama dina barnbarn, du är ju inte 70+ , så det är ju lugnt.?

@ VaknaVacker, yes! I dag försöker vi vara extra positiva allihopa här tycker jag.☀️

@ Varafrisk, min dotter är 11 år gammal. Hon ville så gärna ha en egen hamster och har lovat att ta fullt ansvar för den själv. Någon hund är inte aktuellt för oss i nuläget då det krävs för mycket tid, men kanske det kan bli en när barnen har flyttat hemifrån. Skönt att du har kommit igång med behandlingen. Nu borde det äntligen gå vägen, så du kan njuta av ett nyktert liv.❤️

Ha en bra dag allihopa!

Kram

Är inte de alltid utplanterade? Förstår att de blev livrädda, de trodde nog att du var en häger ?

Vi hade guldfiskar i en damm ett tag. Ett kort tag. Det tog inte en vecka innan hägern kom på besök. Vilken falkblick de måste ha!

Kram ?

Lade mig hyfsat tidigt i går för att jag skulle upp tidigt i dag och åka till jobbet. Somnar nästan direkt , sover som en stock och vaknar pigg som en mört, fast en timme innan väckarklockan är satt. Min kropp verkar inte behöva mer sömn och det är egentligen perfekt. Men Jag har liksom inte vant mig vid detta ännu.? Kroppen har läkt och behöver inte mer sömn för att reparera sig. Den behöver inte kämpa med att bryta ner alkoholen mera. Och jag får fler timmar i vaket tillstånd. Mitt liv blir så att säga längre fast jag blir äldre och äldre.? Jag älskar detta livet!

p.s Andrahalvlek, stämmer om Gräskarpen, du är ju riktigt duktig på fiskar! Du borde börja med fiske, det finns massor med bra vatten i dina trakter och du gillar ju
att vara ute i naturen. Massor av trevliga singlar som sportfiskar också. En bra raggningsfras är: Har du fått något eller??

Nu blir det en kopp kaffe, sedan jobbet.

Ha en bra dag! Kram

Det är liksom ett eget kapitel i den här boken. Något som förvånar mig är att jag fortfarande vaknar varje morgon och tänker som när jag var tonåring; gud hjälpe mig och låt mig sova... men efter en kopp kaffe klarnar det mesta. Kanske ska köra en kaffe- detox men jag får se med det. Idag har jag iallafall vaknat först i huset, och efter frukost ska jag gräva en rabatt. Sen får vi se. Göra pasta är en tanke. Att inte göra pasta är en annan...
Önskar dig en bra dag på jobbet.
Ps. Om frågan inte känns för personlig, vad säger din fru om att du inte dricker? Var det så att säga en issue hos er?
Kram ??

Ja...sömnen..

Låter gott att du mår så bra Torn. Å fisket låter så himla skönt för kropp och själ☀️

Själv har jag nog sovit över åtta timmar men varit uppe en el två gånger på toa. Är så trött när jag vaknar...trött i hela kroppen. Igår drack jag inte alkohol. Tänker att det blir bra den dagen när jag får göra en utredning kring min sömn ifall jag har sömnapné el ngt annat. Dessutom tror jag att en lång nykter period gör att kroppen kan återhämta sig ...inte känna sig så stressad vilket också påverkar sömnen. Läkaren som jag pratade m fr Internetbehandlingen sa att man går inte ner i djupsömn när man har druckit alkohol. Så idag tror jag på dag nummer två i nykterheten??

Ha en fin fredag?

..,det är otroligt motiverande för mig att läsa om din goda sömn Torn.
Jag är inte riktigt där än....men på väg hoppas jag.
’Det är den bästa av gåvor...att kunna sova lugnt’...som Bo Kaspers orkester sjunger.

Jag håller tummarna för att min sömn som den är nu håller i sig. Och ni som kämpar på, detta är verkligen något som är värt att kämpa för! Jag lovar.?

Se klart, när det gäller min frus syn på att jag inte dricker så är den enbart positiv. En stor lättnad för henne, det märker jag tydligt. Jag har inte fått några klagomål på att jag är för tråkig osv. Och så får hon ju ha sitt vin i fred.?
Däremot är jag fortfarande lite bekymrad över hennes drickande. Jag kanske överreagerar men kan ju se tendenser till att hon dricker inte för smakens skull, utan för berusningens skull. Alltid när det är en ledig dag dagen efter så ska hon ha lite vin på kvällen. Jag gav en liten pik i onsdags och sa: Jasså du dricker vin i dag, på en onsdag. Och fick till svar: ja, det är ju helgdag i morgon. Man kanske är lite extra uppmärksam när man vet hur lätt det kan gå åt helvete i längden. Nåja, ingen fara på taket än så länge, men jag vill ju henne bara gott. Hur är det hos dig?

Kram

Tveksamt om mitt dåliga tålamod är redo för varken fiske eller dejtande faktiskt ?

Dejtat en del golfare, men de går bort. De vill bara golfa, inte vandra i naturen. Fiskare är väl lite samma sak - de vill bara fiska ?

Just nu funderar jag på att göra som på den gamla goda tiden, innan dejtingsajterna, och bli aktiv i en orienteringsklubb. Någon nytta ska de väl ha av mig typ.

Där finns kanske trevliga singlar också ? Som vill ut och röra på sig i naturen, även om de lär springa ifrån mig. Orienterare springer som älgar, dissar stigar och bara brötar på genom terrängen ?

Kram ?

Du kan ju alltid hänga ut kontrollerna om inte annat, mycket skogsvandring blir det då? Eller finns det ens fysiska kontroller numera, allt kanske är digitalt?
Jag har ingen aning.?

Kram

Väldig fart på dagen idag och trodde jag skulle slockna vid 21 men konstigt nog gav det mer energi att få vara ute, röra på mig.
Jag tror, apropå andras, partners drickande- att det är ytterst få som dricker för den utsökta smaken. Så spontant skulle jag inte känna oro när någon slentrian- avkopplingsdricker ett par glas innan helgdag. Om det stannar ungefär där och inte ökar.
Min man är rätt lågmäld kring mitt icke-drickande, men är väldigt noga med att stötta mig och framförallt efter vårt senaste samtal som var bra, inget prat om att ”man måste ju inte tänka allt eller inget”. Jag har ju också upptäckt att han för egen motor dricker högst modest, men han tar absolut och självklar ok med mig en gintonic denna onsda (och torsdag..) men sen är han liksom nöjd, öppnar inte en flaska vin själv (vi kör inte boxar) om det finns en öppen flaska kanske han tar ett glas. Kanske. Nu har vi haft helgmiddag med 6 vuxna och jag räknade till en halv flaska gin, 1,5 flaska vin, några öl. Så helt klart hade jag en god andel av vinintag förr. Vi har nog på landet nästan alltid haft som vana att ta ett glas vin till kvällen, då ser ofta innebär ledigt, somrarna, dagliga drinkar, rose, vin till middag. Nu lever vi ju i vår vardag här, så därför högst sparsamt. Min man vet inte allt om mitt missbruk och framförallt inte om hur höst/vinter varit. Men jag känner ordlös omsorg och bra prat där vi lite i taget pratar om det som varit, genom åren. Ingen besvikelse och inga stormande hurrarop. Men fast stöd och trygghet, räcker bra precis nu. Och stödet här, från dig och andra Är ju inte som att scrolls på fb utan äkta värme och på riktigr. Kram ?

Den 6 manna ransonen låter ungefär lika mycket som jag drack själv varje dag på slutet i alkoholmängd. Utan att bli direkt berusad, utan för att kunna fungera överhuvudtaget.? Jag tänker aldrig hamna där igen, eller snarare, jag tänker inte ta ett endaste glas alkohol någonsin mer för att riskera att hamna där igen.
Punkt slut.

Jobbar i dag med, det har dykt upp lite viktiga saker som måste fixas innan måndag. Sedan är jag ledig några dagar.?

Ha en härlig lördag!

Kram

Regnet öser ner här i dag så jag har bla passat på att fixa med en ny tv box då vi bytt leverantör. Nu har vi massor med kanaler men fyran som jag tittar på mest funkar inte.? Så går det när man ville spara in 60kr/ mån. Får ringa kundsupporten i morgon. Har inte så mycket mer att tillägga än att jag har bestämt mig för att försöka gå ner lite i vikt. Tydligen så är det ”vv”/ ”sunt förnuft ”metoden som jag har kört förr, så jag satsar på den nu också.?

Må väl! / Kram

Här med, och skönt nog ingen regn om än ganska grå himmel.
Jag ska också komma igång med nån typ av vikt-metod, att inte sitta vid datorn 16 timmar per dag är nog den bästa starten... Njut av kvällen! ?

Här har vi rätt fint väder?
Angående vv. Man kan köpa ett billigt tremånaders abb på ett visst apotek. Eller få en gratis provmånad.
Det är väldigt fritt. Man kan äta det mesta om man bara håller sig inom budgeten. Göra bra eller dåliga val. Det är väl det folk gillar...

Ha en bra fortsättning på dagen. Kram???

Vaknade kl 8, tittade ut. Sol ? Messade min kompis: Vi ses kl 10. På vägen dit började det regna, typiskt. Men vi gick ändå!

Totalt tre timmar och 11.000 steg och då regnade det på oss max 20 min totalt. Livet med hund lärde mig att uppskatta alla väder. Man ångrar aldrig en promenad!

Mycket havsluft gör att skallen känns mosig nu, blir nog en tidig kväll ?

Kram ?

SK, AH och VV? Det börjar se ut som om vi är riktigt rejält stabila i vår nykterhet nu mina kära vänner!Jag är så tacksam för att vi har klarat oss så här långt utan att falla.
Nu är det bara att fortsätta på den inslagna vägen.

Tack för att ni finns, och härligt kämpat!

Kram

.., det är väl nästa fas nu när vi vallfärdar till Viktväktarna ?
Jag är också tacksam och ödmjuk att alla våra personligheter samsas här, att det känns som en verklig trygghet för mig att du och ni finns.
Så är det. Varenda dag- glädje.
Ja, finns inget alternativ till att kämpa på och hänga kvar. Kram Torn. Ha en god natt! ?