Ha- ha, förlåt Ah och Sk.? Jag hade lite bråttom för att hinna i väg innan mörkret. Artsatsning är när jag är ute efter en specifik art. Oftast en art som jag aldrig har fått tidigare. I detta fall arten Bergsimpa. Jag räknar hur många olika arter jag har fått i Sverige. Det är en del i mitt fiskeintresse som ger en extra krydda. Det betyder att jag kan åka långa sträckor för att få en ny art och när jag bockat av arten är jag nöjd. Ungefär som inbitna fågelskådare.

I går ”nollade” jag dock, men det är bara att göra ett nytt försök, får bli ett annat vatten då det inte kändes som ett optimalt ställe.?

Kram

Eller den äts ju inte förstås ?

Uttalar man det berg-simpa? Trivs den under stenar? Är den ovanlig? Är det som fågelskådare gör när det går ett larm om ovanlig art siktad någonstans?

Så många ord och saker behöver en förklaring. Jag är hopplös. När jag förhörde min dotter på läxor när hon gick på högstadiet var det ständigt från min sida:

Vad menar de med det? Det kan de väl inte påstå? Vad är det för logik i det? Vad händer sen? Hur gick det till egentligen? Alltid fler frågor än svar.

Hon blev rätt trött på mig ?

Kram ?

Jag har ju ställt en hel del icke alkoholrelaterade frågor till dig Andrahalvlek så det är lugnt.?

Berg- simpa som det uttalas är en liten fisk ( Max 12 cm) och är därmed ointressant att äta. Den finns i sötvatten och är ganska ovanlig. De lever under och emellan stenar och är aktiv på natten. Födan består av maskar, larver och kräftdjur.

Om det dyker upp en extra ovanlig art så delas det i slutna grupper på Facebook tex. Jag har pga mitt alkoholmissbruk i bland inte orkat eller kunnat dra i väg snabbt och har därför ”missat” en del arter.
Det är slut med det nu, och tänker satsa extra hårt i år.?

Det är dock extra kul när man lyckas fånga en ny art genom att själv ha hittat rätt ställe och rätt metod.
Jag kan inte skriva så mycket mer om detta om jag fortfarande vill vara anonym. Finns säkert flera andra i sportfiskekretsar som läser här som lätt listar ut vem jag är om jag skriver mer detaljerat.

Egentligen bryr jag mig inte om det blir allmänt känt i sportfiskekretsar att jag har haft alkoholproblem. Jag känner mig så stolt över att kommit ur skiten och skäms inte.

Kanske skulle kontakta ”pressen” och berätta om det?

Men nä, det får läcka ut på naturlig väg i stället.

Ha en bra kväll Ah, och alla andra också såklart!

Kram

Läste en artikel om flodnejonöga i Silletorpsån i Blekinge i tidningen idag, så jag misstänkte att det nog är som när det går sms-larm till fågelskådare och de kan kasta sig i bilen och köra 70 mil för att kanske få se en ovanlig fågel.

Alla ska vi ha nya eller nygamla saker att göra nu när vi är nyktra. Det är det där drivet vi måste hitta inom oss. Vad går jag igång på? Vad får mig att agera på ren glädje och entusiasm?

Jag har inte hunnit med en höneblund idag, så jag är rätt sliten efter en hel dags faktamatande och starka känslor.

En av föreläsarna berättade sin egen historia, om hur hennes pappa betett sig gränslöst mot henne. Om hur hon till slut i vuxen ålder fick hjälp att bearbeta det.

Nu kan hon stötta andra i samma sits. SÅ modig och SÅ viktigt.

Nu blir det Eurovision en stund, får se hur länge jag orkar.

Kram ?

De senaste dagarna har jag fått en ny”känsla”. Svårt att beskriva men de där korta skavande stunderna av rastlöshet jag har känt är borta. Jag har helt enkelt inget att klaga på mer vad gäller den biten. Planer på fisketurer som jag vill göra, tankar på saker jag vill greja med här hemma, hur jag kan utvecklas på jobbet, semesterplaner, saker jag ska göra med fru och barn, träffa släkt och vänner mm är sådant som min hjärna jobbar med nu. Och det känns helt underbart. Jag längtar och ser fram emot saker utan att ens nudda vid tankar kring alkohol.Min motivation har på något sätt ökat ytterligare nu. Men jag tror inte att jag är ” färdig” med mitt nykterhetsarbete i och med detta. Jag har bara hamnat i en ny fas. En fas där jag hoppas att alla ni som läser detta ska hamna i, om ni inte redan är där. En sak har jag lärt mig under den här resan. Tiden är avgörande, man måste ha tålamod.

Ha en bra vecka! /Torn

Känner likadant. Mitt inre lugn gör mig nöjd på ett väldigt behagligt sätt. Jag kan känna en helt annan glädje i varje stund, även över småsaker.

Kram ?

Tålamod ska jag direkt ta till mig, vill ju fara fram fort och lätt, helst före mig själv om du förstår vad jag menar?. Tänk vad skönt att ha tankarna och planeringen på annat håll än a. Dit vill jag oxå, tar helt sonika rygg på dig, en dag i taget. Ha en bästa vecka. Jullan

Så skönt när man når den där harmonin. Grattis till det? Är också där, även om det poppar upp ett sug ibland. Är mest road av det faktiskt?
Ja tiden är avgörande. Inget man kan skynda på. Ha en fin kväll o kram?

Att acceptera att man står där man är, man kan gå ett steg i taget...

Men det låter underbart att höra att det går framåt, att nya faser ersätter de gamla, att drömmarna kanske slår in, att lusten till livet stärks för var dag.

Kram Saskij ?

VaknaVacker, du är nog den enda här på forumet som tycker det är kul att få sug. ? Snacka om att vara positivt inställd!?

Jag har jobbat i dag och efter jobbet har jag varit på hamsterjakt tillsammans med min dotter. Hon har tjatat till sig att få en hamster. Tre olika djuraffärer blev det innan vi hittade en som var tillräckligt söt. Men nu är hon själaglad.❤️ Hade aldrig haft tålamod förr i tiden att flänga runt så. Har nog avverkat minst 20 mil med bilen nu på eftermiddagen. Men hennes lyriska blick när hamstern var inköpt var värd varenda kilometer.?

Ha en go kväll! ?

Vad gulligt och vad snällt av dig, det är sånt som man som barn kan minnas hela livet, att pappa orkade. Tre ställen utan att bli irriterad...
Också jobbat och längtar efter lite sällskap här, så det blir härligt att lite barn kommer i helgen. De är ju så stora så det är också som vänner. Min man jobbar ju även han här på landet och just nu har jag mkt låg energi för att vara en inspirerande fru. (Han är f ö inte heller ett under av kreativt sällskap)
Det är helt okej, mest att jag känner behov av att vara för mig själv efter en hel dag med möten och koncentration. Vi är ju dags-kompisar så det kanske är något du känner igen? Å andra sidan; du gjorde en hel växtlåda i helgen= guldstjärna... Kram Torn, ha en fin kväll ?

Vi har haft två hamstrar, Åke och Molly. (Efter varandra, går inte att ha ihop! Då slåss de. Dvärghamster går dock att ha ihop.)

Ursöta, men inte så sociala tyvärr. Omöjliga att få tama, nattaktiva och springer runt, runt i hjulet. Plus och minus ? Men det söta väger upp förstås, och det är bra för barn att ha husdjur att ta ansvar för.

En kanin har vi haft också, lite mer social. Hon blev min till slut, dottern tröttnade. Kiwi (brun och hårig) blev 7 år, hamstrarna bara 1,5 år.

Och en svart mellanpudel har jag haft också. Min älskade pudelpojke, min match in heaven ❤️ Någon gång blir det hund igen, en grå storpudel tror jag.
Kram ?

Ja du Se klart det är väl sisådär här med. Helt ok, men det är inget jag lägger någon större vikt vid nu. När frugan inte är superstressad pga jobbet så är det lugnt. Man är ju inte nykär om man säger så, men vi bråkar inte i alla fall. Har absolut inga tankar på att skilja mig eller så, men visst, jag hade väl viljat vara lite mer ” tänd” om du fattar vad jag menar.☺️ Känns i alla fall som att det går åt rätt håll. Får man fråga hur länge ni har varit ett par? För egen del är det ca 17 år.

@Andrahalvlek, vi har bara haft en katt och så fiskar i akvarium så klart.? Men det får räcka med en hamster i nuläget. Frugan var väldigt tveksam till den också, men jag tyckte det var ok.

Kram

Kram

Jag har just läst en massa grejer, relaterade till jobb, som handlar om just längre förhållanden. Man blir inte jätteupplivad av dessa studier men det är som med det mesta annat (tex vara nykter) att det är ganska bra när man inte överblickar evigheten. Jag och min man har snart varit ihop 20 år. När vi träffades kände jag mig urgammal.., vilket betyder att jag nu är bortom räddning gammal. ?? Fast så känns det inte. Jag har ju helt vuxna barn så jag ser ju på dem att jag inte är 32 (och i min spegel). Men jag har ju varit gift tidigare så i jämförelse är jag på en väldigt bra plats i livet. För mig har nykterheten varit prio ett dessa månader, allt annat kommer i andra hand, också min man.. Kram och ha en fin kväll!

Nykterheten är prio 1 nu. Väldigt mycket har ju blivit så otroligt mycket bättre nu.Tids nog så fixar sig resten också tänker jag.?

Ha en fin kväll du med! Kram

Jag är så trött på att folk tjatar om ”ekorrhjul”. Det är ju hamstrar som springer i hjul. Ekorrar springer på trädstammar och hoppar i träd.

Önskar dig en trevlig kristi himmelsfärdsdag! Jag hoppas att vi båda hör göken i väster. Här i söder har man ”gökotta” imorgon bitti. Går ut i ottan och lyssnar efter göken.

Brukar dock inte själv orka upp så tidigt, och imorgon hoppas jag sova till kl 8 åtminstone. Jag hoppas göken håller igång vid lunchtid också!

Kram ?

Tack, hamsterhjul heter det! Här har hjulet börjat snurra för fullt nu. Dottern filmar och lägger ut på Tik tok.? Jag har förmedlat henne det du skrev om. Bara att vänja sig.

I morgon blir det en kort artsatsning i gryningen, sedan ska vi åka och möta upp svärföräldrarna ( tillhör riskgrupp) och äta lunch utomhus. Dom bor i en annan stad så vi möts halvvägs för att inte överskrida restiden på 1 till 2 timmar. Allt enligt Tegnells rekommendationer.?

Jag ska hålla öronen öppna för västergökar.

Kram

Är tyvärr inte min starka sida men lyssnar år lite olika håll. Jag är också en lydig Tegnell-soldat men imorgon ska jag krama mina barnbarn och inget kommer att stoppa mig. Sov gott och tidigt hoppas jag. ?

Varje gång jag läser Nu får det vara nog! Så tänker jag, ja det får det allt vara?

Tänker inte låta något sug förstöra min härliga känsla att vara nykter, kommer långt på att tänka positivt. Finns ju mycket man inte kan påverka i livet, men detta kan jag påverka??

Vad roligt med hamstern?

Hoppas du får en bra ledig dag! Kram?