Nu får det vara nog!

Profile picture for user miss lyckad

Ja lika bra att ha bären i magsäcken, i stället för matsäcken..😅..Låter som om du planerade fantastiskt bra. 😁👍🏽..Nu har jag ca 200 stenar kvar att lägga. Åker ju och köper Sten på ett bygglager..Det första jättelasset jag hämtade först räckte inte..Terassen är rejäl..😅..Funderar på fler stenprojekt..Kanske en mur? Med träpartier för växter? Insynsskydd från stora vägen. 🤔..Mina döttrar kommer med idéer som jag sen funderar på, och ev. genomför..Äldsta dottern har en fantastisk känsla för hus, och möjligheter. Men jag funderar ett tag så det blir rätt för mig..Det är så gött, när något blir klart..🥰..Hoppas dina projekt idag går fint Torn..🤗🤗

Profile picture for user Torn

Ja det var en riktigt härlig dag i går.😍 Att frisk luft, motion och livsglädje gör att man sover gott kan jag konstatera också. 8 timmars sömn, men det kändes som jag hade sovit i en kvart när jag vaknade klarpigg och glad i morse.😀

@miss lyckad, terassen måste vara riktigt rejäl! 😅 Är det betongsten eller ” riktig” sten du lägger? Stenmurar är häftiga att göra, nu blev jag påmind om att jag måste fixa till en av murarna jag har. Hmm, det är lite för varmt för det idag känner jag efter gräsklippningen för en stund sedan. Det blir mest småsaker i dag. Städa, handla mat mm. Så frugan kan ta det lugnt efter jobbet. Är jag i väg och fiskar en hel söndag, så ser jag till att sköta markservicen lite extra. Ge och ta kallas det tror jag.😂

Kram

Profile picture for user TappadIgen

@Torn Frisk luft och röra på sig lite gör att man sover gott! Enligt min klocka hade jag 7:40 sömn igår varav 3:48 djupsömn. Mer än 99% av andra användare. :o

Jag tänkte på dig direkt nu när jag håller på att flytta, eller ja, på fredag är det 5 veckor kvar men jag har börjat förbereda genom att gå igenom en massa grejer och göra mig av med sådant jag inte behöver redan nu så jag slipper släpa med mig sådant. I alla fall så upptäcker man ju en del saker man glömt att man hade och nu hittade jag mina gamla vadarstövlar som jag inte använt sedan Baltak och tänkte att nu ska jag se till att dessa hamnar i klädkammaren, som jag har en i nya lägenheten, istället för att stå och damma i förrådet och så får jag komma igång med flugfisket igen.

Min dröm vore ju att kunna klä på mig i lägenheten och promenera till ett ställe där jag kan fiska, men det finns väl tyvärr inget ställe i stan som direkt lämpar sig för vadning.

Men jag blir väldigt nyfiken på vad det var för fisk du inte ville skriva ut. Är det någon typ av gylta möjligtvis?

@TappadIgen Ja släng för allt i världen inte vadarbyxorna! Du kan ju ha användning av dem på andra ställen också. Men det är ju aldrig fel att ha vadarbyxorna mitt i stan heller. Jag vet inte hur många vanliga stövlar eller kängor jag har vattenfyllt i strandkanten genom åren.😅 Det slipper man när vadarna är på, och så är det snyggt också.😀 Fisken jag fick heter Nerophis ophidion på latin. Googla på det så får du fram mycket info och bilder. Det finns inte alls mycket fakta i svensk litteratur när det gäller vissa arter. Så jag söker alltid på det latinska namnet när jag letar fakta och planerar artsatsningar.

Den är förövrigt släkt med sjöhästar.

Ha det gött!

Jag vet inte om det är temporärt eller att jag har gått in i en ny fas av nykterheten men jag har fått ännu mer energi och inspiration och behöver aldrig ta några tupplurar mera nu efter semestern. I går och i dag har jag tex klippt ner och forslat bort en stor ful gammal häck som vi har haft på tomten. Satte i gång direkt efter jobbet. Det var riktigt kul! 😂 Jobbet rullar på utan bekymmer och även där tar jag tag i saker som egentligen inte behöver göras. Jag fattar inte varför jag inte blir trött.😅 Det är väl egentligen optimalt att inte ta några tupplurar, men jag saknar dem lite, det är ju så gött!

Det kanske helt enkelt är att jag är utvilad efter semestern, förr var jag ju snarare utpumpad efter all extra alkohol under semestrarna. Och efter förra semestern var jag ju fortfarande ” nynykter”.

Ha en bra kväll!

@Torn Det kan ju också vara så att du sover bättre numera, vilket såklart också är en bieffekt av att vara nykter. Själv var jag trött ett tag men la upp en kvälls/natt-rutin och blev piggare efter ett tag. Det var nog dock en blandning av att sova bättre och vara nykter tänker jag. Men härligt att du har så mycket energi!

Du har inte funderat på att kika in Cairy-appen i alla fall? Jag har till och med lagt in en profilbild på mig själv nu och jag är ju rätt så snygg. Det är ingen ersättning för det här forumet utan mer ett komplement, tänker jag. Men lite kul för den håller också koll på milstolpar. Min nästa milstolpe är 400 dagar om 19 dagar, säger den.

@TappadIgen Det kan ju även bero på att kroppen kanske har ” läkt” klart först nu. Det är ju fruktansvärda mängder gift jag har hällt i mig under åren, och levern, hjärnan mm måste ha tagit ordentligt med stryk av skiten.

Jag får se om jag kanske reggar mig på Cairy. Är det inte mest gröngölingar som hänger där förresten? Typ folk med under 200 nyktra dagar. Gött att du är snygg i alla fall.😂

Ha det bra!

@Torn Så kan det såklart vara också. Om man söker på nätet efter hur lång tid det tar för levern att återhämta sig så får man lite olika bud, men det känns som att de ofta kan vara lite i underkant för hur lång tid det kan ta. Det beror ju så klart på hur mycket och hur länge. Som sagt känner jag ju till de som förvisso har varit väldigt sjuka som fortfarande efter 10 år visar tecken på förbättring. Med det sagt är det ju inte långsökt att för oss andra som kanske inte var sjuka när vi slutade att det ändå kan ta upp till ett par år.

Det står faktiskt vid min milsten, min senaste är ju 1 år, att 859 st förutom jag har nått den milstenen. Samtidigt står det att jag och 3 andra har 400 dagar som nästa milsten. Det borde ju betyda att 856 har 400 dagar eller fler.

@Tofu När man söker om lever och alkohol på nätet så får man ju en del information, men det är ofta inte så hjälpsamt. Jag har ju nördat ner mig i ämnet och pratat med en massa människor som har leversjukdomar av olika slag och tagit del av deras historier. Det tänker jag ger mig en lite bättre bild, fast såklart inte hela sanningen. Jag har ju ingen medicinsk utbildning. Jag har tagit någon strökurs i näringslära på universitetet är allt. Det jag har fått till mig är ju också baserat på anekdoter, vilket förvisso är värdefullt på sitt sätt.

Om du söker på nätet så får man lite olika bud om hur lång tid det tar för levern att återhämta sig från en överkonsumtion av alkohol. Det beror såklart från person till person samt hur stor och långvarig överkonsumtionen var. Jag brukar ibland nämna ett extremfall med en man som drack en ganska stor mängd whiskey om dagen, jag vill minns att det var 1 liter i snitt, alltså varje dag under en lång period. Han fick alla symptomen på leversvikt och kom in till sjukhuset på något sätt och blev så att säga ofrivilligt nykter där. Jag kommer inte ihåg det exakta tidsförloppen men på ett ungefär så var han på sjukhuset ett par månader innan han fick komma hem. Över de 10 år som har gått så började man med att han inte skulle klara sig särskilt länge till men allteftersom tiden gick förbättrades prognosen och tiden han skulle överleva blev längre. Vid något tillfälle, kanske 4-5 år in så hade han förbättrats tillräckligt mycket att han togs bort från väntelistan på en ny lever. Senaste besöket drog man ner på hans mediciner och han har nu bara en medicin kvar med förminskad dos och han lever förhållandevis normalt med jobb och allting, men måste såklart vara försiktig livet ut. Hans lever består till stor del av ärr men han har tillräckligt kvar för att kunna fungera ganska normalt. Det han måste se upp med är kemikalier och även läkemedel, som t.ex. paracetamol går ju inte att ta, samt att han måste screenas för levercancer med jämna mellanrum p.g.a ökad risk. Fysiskt så tog det månader innan han kunde gå till toaletten själv, men även det blev ju långsamt bättre.

Det här rör ju sig alltså om ett extremfall då såklart, och dricker man så mycket som den här mannen hade gjort och man hamnar i hans situation så ska man nog inte räkna med att klara sig så bra som han har gjort. Men däremot det att leverfunktionen fortfarande förbättras något efter 10 år. Det får mig att tänka att det inte är långsökt att det kan ta ett par år ändå för en del av oss som har fått i oss en hel del alkohol. Andras inte lika extrema historier ger också stöd till denna teori. Den här mannens lever kommer ju aldrig att återhämta sig helt, såklart. Men det behöver den ju inte göra, då levern har en stor överkapacitet.

Nu har ju mannen då också tagit medicin och följt sin läkares alla råd med kost och så vidare såklart. Man ska ju därför inte skjuta upp ett beslut att sluta dricka om man misstänker att man börjar få hälsoproblem för man kan inte räkna med samma återhämtning som för den här mannen, men det hans historia ger är ju ändå hopp att det för de flesta inte är försent att sluta dricka samt att det kan ta väldigt lång tid för en lever att återhämta sig.

@TappadIgen Jag tror min lever var ganska rejält ansträngd på slutet. Jag har räknat ut att jag snittade ca 65 cl 40 procentig starksprit/ dygn de sista 3 åren. (Mest i form av öl, men även mycket gin som jag drack direkt ur halvflaskor i plast. Detta gjorde jag för att det var smidigare att gömma och kasta små plastflaskor i stället för alla dess jäkla ölburkar. De sista ca 2-3 åren hade jag en konstant molande värk i levertrakten på höger sida under revbenen. Jag märkte också att jag fick problem med att äta fet mat. Magen klarade inte att smälta den riktigt, vilket jag har läst kan bero på att levern inte fungerar bra. De sista månaderna tyckte jag också magen svullnade upp allt oftare. Den band vatten på något sätt. Det läste jag också kunde bero på kraftig leverpåverkan. Då blev jag riktigt rädd, och detta var väl en av orsakerna att jag äntligen fick ett slut på mitt drickande. Nu är alla dessa symtom/ besvär borta sedan länge som tur är, men det har nog tagit sin tid för levern att återhämta sig. Fy fan, jag var på väg att förstöra min lever totalt. Det tror jag i alla fall.

@Torn Det går ju aldrig att veta egentligen, men jag misstänker nog att det för flera av oss här på forumet slutade när vi gjorde och att förmodligen handlade om en tidsfråga om vi hade fortsatt. Sen är det ju så att när man dricker sådana mängder som vi gjort att det är ju inte konstigt att det tar år innan vi blir så återställda som vi kan bli.

Det är väl egentligen också en annan anledning till att måttlighet inte är för oss. En helt fungerande lever klarar ju ett måttligt drickande innan den tar skada, men är den redan ansatt så skadar även små mängder. De symptom du beskriver tyder ju på att den var ansatt.

Skönt att vi inte behöver oroa oss mer. :)

@dc945 För min del var det i slutändan att jag insåg att om jag fortsatte med drickandet så skulle jag garanterat gå en för tidig död till mötes. Och det ville jag inte, för jag tror på det här att man bara lever en gång. Dessutom vill jag inte:

- Förlora min fru
- Förlora mina barn
- Förlora mitt jobb
- Vara ständigt orolig för allt möjligt
- Vara ständigt trött
- Vara ständigt omotiverad och uttråkad
- Lägga de mesta av mina pengar på alkohol.

När så märkte att en massa kroppsliga symtom som hade med alkoholen att göra blev fler och fler och värre och värre så fick jag nog. Ont i en massa leder, kass mage, ont i levern, gikt, konstiga nervryckningar mm. Det släppte för stunden när jag drack, men jag insåg ju att det bara blev värre av alkoholen. Precis allt blev bara värre, både psykiskt och fysiskt. 😩

Som tur var hittade jag det här forumet som blev min räddning. 😍Utan forumet tror jag jag hade varit mer eller mindre död i dag. I stället har jag nu varit nykter i ca 600 dagar och mår hur bra som helst. Faktiskt mycket bättre än jag någonsin har kunnat tro vara möjligt.😍 Är så otroligt tacksam för att ha blivit fri från det förbannade helvetesgiftet!!

@Torn Jag tycker att du sammanfattar det bra. Nu känner jag mig lite besviken på mig själv att jag aldrig kom iväg till Havstenssund. Då hade jag ju haft möjligheten att träffa dig, men det blir säkert av i framtiden. Då blir det 600 dagar för dig också imorgon då? Grattis!

Profile picture for user Sattva

@Torn Jag hade liknande insikter mot slutet, även om jag inte hade lika starka fysiska symtom. Men de hade säkert kommit snart. Jag tänkte flera gånger under hösten "fortsätter jag såhär så går jag under". På alla plan.

@TappadIgen Japp, det var tråkigt att vi inte kunde ses. Men det blir garanterat fler tillfällen. Såg att du skulle träffa Andrahalvlek snart, du får ge henne en kram från mig också! 😍 Jag är också inne på det här som Se klart skrev i sin tråd. Att man kan träffas några stycken som har hängt här länge och därmed ” känner” varandra bra. Man får passa på när man har vägarna förbi någon, eller helt enkelt bestämma en plats någonstans. Och vi har ju hela livet på oss, jag har planer på att bli minst 100 år gammal.😂 Och vissa här kommer jag aldrig glömma. 😍 Tack för grattis förresten! 600 dagar ja, jäklar vad stolt jag är.🤩

@Sattva, Allt gick åt fel håll, man får vara evigt tacksam för att man fick nog. 🤗

@Varafrisk, varsågod! Du får gärna läsa det inlägget flera gånger om. Läs och tänk efter riktigt riktigt ordentligt. Du kan bli fri! Kram

Grattis till tid Torn🍃🎉🍃..Tiden går och vi består, nyktra. 😁..Jag skulle gärna komma på en träff någonstans neråt landet..Om det blir tal om det. Jag fantiserar lite om hur vissa ser ut..Det hade verkligen varit kul..Inte klokt egentligen att vi har tillåtit ett beroende förstöra så mycket i våra kroppar, och våra relationer..Jag är också otroligt nöjd med Forumet❤️Trots att jag saknar flera som inte skriver längre..Jag tillhör ju inventarierna..😁😁..Kram..🤗

Profile picture for user Andrahalvlek

@miss lyckad Visst vore det roligt att få till en liten träff för forumrävar? Eller träffas på tu man hand när tillfälle ges. Jag har lite dålig koll på var i landet folk bor, förutom just @TappadIgen och @Torn (på ett ungefär i alla fall). Jag blandar ihop vad folk skriver om, och vad som är nutid och historia. Du och jag @miss lyckad har gemensamma rötter, det minns jag.

Kram 🐘

@Torn 600 dagar är helt otroligt! Stort grattis! 🥳🥳🥳🥳 När du beskriver ditt tidigare liv och dina fysiska symtom är det svårt att tror att det är samma man du ens beskriver.

Att just fejsa sanningen är så viktigt. Alla de symtom du beskriver kan många andra fullständigt negligera, skylla på annat, stoppa huvudet i sanden. Men du fejsade sanningen - och det är skillnaden mellan att verkligen lyckas och bara försöka halvhjärtat och misslyckas.

Självklart ska vi träffas någon gång! Du får säkert anledning att ta en fiskeutflykt ner hit. Vi har både å-fiske, sjöfiske och havsfiske att locka med 😉 Och två forumrävar i grannstäder dessutom!

Kram 🐘

Jag bor i Skaraborg..Men tar mig gärna söderut..Vi kunde gå på resturang, eller ha picnic..🤗..Är det någon som är bra på ledarskap?🥰..Kanske styra upp något framöver..Jag har berättat för min äldsta dotter om vissa av er..Hon tyckte det vore en superbra idé om vi kunde träffas på riktigt. 🤗🤗💕

@Sattva Självklart! Epitetet ”forumräv” är mer en känsla av samhörighet än exakt tidsperiod tror jag. Hur väl man lärt känna varandra, och hur mycket man kan tänka sig att faktiskt träffas IRL.

Kram 🐘

Häftigt! Hmm 🤔 I nuläget ser det nog ut som om vi får träffas hemma hos @miss lyckad, efter som hon bor i ”mitten”. Så kan vi inviga stenterassen också, grilla, tjöta och spela kubb. Jag och Sattva kan samåka, TappadIgen och Andrahalvlek kan samåka. Se klart får ta tåget eftersom hon inte gillar att köra bil i mörker. Eller, det är nog någon mer från Östkusten som vill hänga på förresten. Charlie kanske. Det optimala vore väl att ses i typ Maj, Juni när naturen är som vackrast.😍 Nä, vi behöver ju inte vara hos dig miss lyckad även om du bor bäst till och har varit nykter längst tid. Men något liknade upplägg ser jag framför mig. Så man inte behöver sitta runt ett bord hela tiden.😂 Jag kan tänka mig att köra en bra bit, går ju alltid att slagga över på ett hotell eller liknande.

Tack för grattis förresten! 🤗

Blev häpen, men jätteglad om ni vill komma hit..🤗🤗..Har inte världens största hus, men är en gästvänlig typ..😃..Kan säkert ordna fram både det ena och andra..Grillplatsen bör jag få klart nästa vecka..Låter som en kanon-idé..Maj Juni låter bra med..🍃🌺🍃

Profile picture for user Se klart

Grattis @torn 😘😘😘 snygg och cool siffra, snart vänder vi på den också.

Jag är med! Och helt rätt kör helst inte långt men när @charlie tittar in nästa gång ska jag snacka med henne och se om vi kan samköra-läs; jag kan lifta.
Men jag åker också tåg lätt som en plätt.
(Hos mig på landet kan vi också vara utan problem men kanske lite långt för alla söderöver boende, men ett möjligt alternativ självklart)
Blev på gott humör av detta roliga. Wow.
Godnatt från flytt-tanten. 🥳

@Gänget: Härligt, vi har en plan!😍 Då har vi två alternativ till arena för ” festen”.
@TappadIgen, det är ju ett tag till nästa försommar, men personligen tycker jag tiden går ruskigt fort nu på år 2. Det ligger nog mycket i det här att om man mår bra och har kul, så går tiden fort.😅 Sedan kan det såklart bli några andra lite mer spontana tillfällen innan dess. Typ att jag träffar dig och Andrahalvlek när jag ändå är nere och jagar någon ny art i era trakter.

Det kanske kan bli en tradition, tex nästa år är vi hos miss lyckad eller Se klart. Året därpå i ” min” sommarstuga i Onsala osv. Det behöver ju inte vara så avancerat. Typ knytkalas. Eller vad säger ni?

Tack för grattis! Jag hade faktiskt noll koll på att det var 600 dagar idag.😅 Det äran får du ta till dig @Se klart. (appen) Och grattis till dig med.🥰

Sitter på jobbet i dag, men det går lätt med något kul att se fram emot!

Ha en bra Söndag!

Jag var med i ett ”f.d arbetskollegor-gäng..Alltid vin och annan alkohol. Kräftskivor, och fester..Kul i några år..Sen upptäckte jag att vi inte hade mycket gemensamt längre..Så jag beslöt att ta mig ur, men att jag tyckte dom andra skulle fortsätta träffas. Gruppen upplöstes den gången..Allt har sin tid..Jag är nyfiken på nya människor..Allrahelst er som har liknande syn på alkohol som mig själv..🍃..Träffar gärna någon innan sommarn -22 om någon vill🤗🤗.Vi får se.

@miss lyckad skrev:"Jag fantiserar lite om hur vissa ser ut."

På ett forum är det klart att man interagerar med en del andra ofta nog att man målar upp någon slags bild av dem. Kanske för att man tycker sig läsa in vissa egenskaper i texten och så associerar man på något vis. Det har vi väl diskuterat någon gång innan, vill jag minnas, när man t.ex. lyssnar på poddar och man bara någons röst och så ser man hur de ser ut och det är inte alls som man hade tänkt.

Här har vi ju inte ens röster att gå på, så det blir väl intressant. Jag har dock lagt upp en bild på Cairy-appen. Där kan man ju se att jag är väldigt snygg, samt kanske kan man ana att jag har en märklig humor, men sen är det ju fortfarande en annan sak hur man är som person. Jag inbillar mig i alla fall att det inte framgår varken här i text eller på min bild på Cairy hur relativt outvecklade mina sociala förmågor är.

Men det är väl som upplagt för att något kommer förvåna. Tänk om @Torn låter precis som Per Andersson när han pratar? Det hade ju varit något. :)

Precis vad jag tänkte också om TI.s kommentar, om Torn..😅..Det är ju bra om man tycker att man är snygg!!Vissa dagar är jag fascinerad av att jag också ser bra ut, och pyttelite grått hår..🥰..Kanske är en slags tvärtomeffekt..🤔..När man är full, blir många i omgivningen snygga. När vi är nyktra blir vi själva snygga. 😁💫..

Det var väldans vad ni verkar vara snygga!😍 Men vänta bara tills ni får se mig, jag är extremt snygg! 😎

Det ska bli intressant att se om ni verkligen är så snygga som ni påstår. 😉

Kram

@Torn Jag skrev ju så enbart för att ni ska bli nyfikna och gå med i Cairy för att spana in min och @TappadIgens profilbilder 😉 Han ser verkligen speedad ut - hög på livet! Min look är mer chill, en blomstrande skönhet 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek Va fan! är det därför TappadIgen har tjatat om att han är så snygg!😂 Det kopplade jag faktiskt inte. Nog för att man har fått bättre självförtroende sedan man blev nykter, men inte sjutton har man blivit extra snygg efter att ha hinkat ett destruktivt gift i alldeles för många år. Det hade ju varit förfärligt illa i så fall.😅 Ok, nu fattar jag vinken, får se om jag orkar komma till skott. Kram

@miss lyckad Det förstod jag. ”Miss lyckad” på Cairy har ”bara” varit nykter någon månad såg jag häromdagen. Och jag heter inte samma sak som här, jag valde mitt riktiga förnamn. Ett steg mot att vara mindre anonym. Mer stolt över min nykterhet 😍

Kram 🐘

Kommer att leta upp er senare. Kanske lägga in en bild på mig med. Nu har vi sagt hur snygga vi är allihop, så det får nog bli maskerad hos mig, så ingen behöver bli generad..😂😂..

Profile picture for user Sländan

@miss lyckad skrev:"Blev snopen för det fanns en miss lyckad redan. Det är inte jag. 🙄"
Jag såg oxå de, men såg snabbt när jag läste att det inte var du. Där heter jag Kajsa70 och har en bild på en groda 🐸
Jag vet bara hur Tappadigen ser ut 🤗 och andrahalvleks bild - mycket vacker
💕sländan

Ok, jag lovar att skaffa appen under veckan.😀Jag har dock ingen snygg bild på mig själv, det får nog bli en bild på en ful fisk tillsvidare. 😂 Kram

@Torn Finns det vackra fiskar? Tveksamt va? Jag gick förbi stadens å nu på morgonen. Det var full aktivitet under ytan, det såg ut som pisksnärtar på ytan i ett oregelbundet mönster. Är det fisken som leker nu? Då får man inte fiska den eller? Jag tror att det anges en viss fiskeperiod i ån, men minns inte datumet. Stod och spanade en lång stund men såg inga fiskkroppar under ytan. Och det var inte skräddare, det mönstret känner jag igen. Det här var mer mycket mer kraftigt och oregelbundet, och vid vissa delar av ån.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det finns en hel del vackra fiskar, tycker jag i alla fall.😀 Bildsök på Blågylta tex. Väldigt vackra färger och en stor fin pussmun har den.😊 Det låter som om det var Löja du såg i ytan, som i sin tur var uppjagad av ett Abborre eller någon annan rovfisk. Det är nästan inga fiskarter som leker så här års. Öringen och Laxen som är anledning till fredningstiderna i din å leker i november- december. Fredningstiden brukar börja sista september eller den femtonde oktober. Senare under hösten har du större chans att se hoppande stor laxfisk.

Kram

@Torn Tack för infon! Då ska jag vänta ett tag med att åka och spana vid den fina laxtrappan som jag upptäckte i våras 😍 Blågylta var verkligen vacker, värsta akvariefisken! Jag har haft akvarium i min ungdom, det är verkligen rogivande.

Kram 🐘

@miss lyckad skrev:"Det är ju bra om man tycker att man är snygg!!"

Från min sida är det skämtsamt. Hur min självbild om mitt utseende ser ut går jag igenom till viss del i ett längre inlägg jag gjorde om trauma från förr för lite drygt en månad sedan. Epitetet snygg är dock inget jag skulle använda om mig själv på ett seriöst sätt. Det är förvisso heller inte ett epitet jag går och funderar på särskilt mycket om andra heller även om jag säkert skulle kunna använda det som svar på en direkt fråga.

@Sländan skrev:"Jag vet bara hur Tappadigen ser ut 🤗 och andrahalvleks bild - mycket vacker"

Glöm inte att adjektiv böjs i plural. "Vackra" blir det ju. 🤗

@Andrahalvlek skrev:"Han ser verkligen speedad ut - hög på livet!"

Jag hade en röjar och tvätt-dag på semestern och var svettig och dan när min kusin skickade en skjorta till mig som jag gillade men som inte fanns i min storlek här i min stad, men som hon hade hittat och överraskade med, så jag tog på mig den och den passade. Så min sambo ville skicka en bild till min kusin med den på för att visa att den passade och att den var uppskattad och ska jag posera för en bild så, känns det nödvändigt att skådespela lite. Det är väl förklaringen till den.

@miss lyckad skrev:"Blev snopen för det fanns en miss lyckad redan. Det är inte jag. 🙄"

Jag skrev om det i mitt första inlägg här efter att jag hade gått med att jag hade hittat någon som jag kände igen från alkoholhjälpen som jag antog var samma person men som jag efter att ha läst ett halvt inlägg av förstod att det här kan ju inte vara samma. Den person var du, eller ja alltså inte du då.

Hej! Har också en profil på Cairy nu. Ingen bild än. 💃🏽..Men heter Helena11..Tänkte på sköna Helena. 😁..Tänker kolla upp vad det är för något innan jag lägger upp massor där..😇

I dag blev det ett återfall. Efter att inte ha behövt ta en tupplur på minst 14 dagar så gick jag raka vägen till sängen efter jobbet och sov som en stock i 1,5 timme, riktigt gött!😍 Nu är jag ledig i två veckor och har inga egentliga spikade planer för vad jag ska göra. Fint väder är det, fiskesugen är jag och det finns massor av roliga projekt att ta tag i här hemma om jag känner för det. Jäklar vad jag gillar att leva!😍

Ha en bra kväll!

Jäkla mocklis. Sa vi alltid i yngre dagar när någon hade tur. 😁💫..Eller har det bra. Men du är smart Torn som har ett jobb med sådana möjligheter..Jag är också mycket ledig emellanåt. Ha en underbart solig kväll, det har vi här..🤗🤗

@miss lyckad Mocklis sa vi också! Undra vad det ordet kommer ifrån. 🤔 Jag fick ju en bonusvecka till ledigt nu. Är ju egentligen bara ledig 1 vecka åt gången ( var tredje vecka). Det hade med halvledarbristen i våras att göra. Elektonikdelen halvledare alltså, inte mellanchefer.😅 Dom har vi förövrigt ett stort överskott av.😂

En fördel med att jobba på ett privat företag som drar in sjukt mycket pengar, dom har råd med att komma med generösa erbjudanden till sina anställda.

Kram

@Torn Njut av ledigheten, det ska ju bli superfint väder nu några dagar! Vi var ute med båten efter jobbet igår och tog med mat. Så lyxigt att sitta i en kluckande båt i kvällssolen. 🌟😍

@Sattva Härligt! Va bra att ni hinner åka ute lite efter jobbet! Det gäller verkligen att passa på nu, innan höstrusket ger sig till känna.😍 I morgon blir det fiske för min del. Kram

@Torn I och med vad Andrahalvlek sa så misstänker jag att jag vet hur din profilbild ser ut. :) Men jag vet inte vem du är på Facebook. Hade gärna hittat dig där dock. Kanske kan Andrahalvlek förmedla kontakten där? Jag vet inte vad som är enklast.

Jag har varit i väg och fiskat hela dagen. En artsatsning som tyvärr misslyckades.😖 Men det är bara att hoppa upp på hästen och ta nya tag. Jag hade i alla fall tur med vädret! 😍

@Torn Verkligen tur med vädret! Vi har strålande väder 😍 Måtte det hålla i sig ett bra tag nu. Det är precis lagom varmt.

Blir du mycket besviken när du inte lyckas? Eller är det 50/50 chans så du är lika beredd på att misslyckas? Å andra sidan måste ju naturupplevelsen vara fullt tillräckligt på något sätt.

Barnens pappa jagade några år. Han sköt typ aldrig något djur, men älskade morgnarna i jakthornen ändå.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Nä, det är lugnt. Jag vet ju att det blir fler tillfällen.😀 Sedan njuter jag ju av naturen som sagt. I dag tog jag tex en avstickare till ett naturreservat när jag inte hittade fiskarten jag var ute efter. Det värsta är faktiskt om tex en kompis eller min son är med, och dom lyckas få arten jag är ute efter, men jag misslyckas själv. Det gillar jag inte. 😂

Kram

@Torn Aha, det är vinnarskallen som får sig en törn 😉 Jobbig typ, men kan bidra till att få en hel del gjort också. I mig bor ingen vinnarskalle. Alla ”tävlingar” är lek för mig, det kvittar vem som ”vinner”. Fullständigt. Min yngsta dotter brukar jubla när det blir mål, oavsett om det är motståndarlaget som har gjort mål. Sympatiskt drag.

Är din son vinnarskalle också? För en en del kan det blir väldigt jobbigt att hantera de känslorna. Och livet är ju fullt av situationer där andra lyckas bättre, så det är lika bra att man vänjer sig.

Naturreservat lät mysigt 😍 Inga kantareller?

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det är nog inte vinnarskallen i första hand som gör sig påmind då, Jag blir jätteglad för att de andra lyckas, det är mer att jag så väldigt gärna vill få arten själv också.😅 Om någon annan får arten så vet jag ju att fisken finns på platsen. Då gäller det att ligga i och koncentrera mig extra. Detta gäller främst om jag har åkt typ 100 mil just för den arten, och nästa tillfälle kan bli om typ 1 år. Men det är just detta jag gillar, det ska vara svårt, när jag väl lyckads så blir glädjen då ännu större.😍

Min son är som mig ungefär, så det är lugnt. Vi blir liksom aldrig förbannade på riktigt. Herregud, det är ju bara en fisk det handlar om i slutändan 😂
Nix, inga kantareller där, mest berg och torra marker med öppet hav utanför.

Kram

Jag har kommit fram till att jag skippar den där Cairy appen. Jag har inget behov av fler nykterhets saker. Jag har identifierat mig som nykter, dricker inte, och tänker aldrig börja igen. Det räcker gott och väl med det här forumet.😍 Jag håller mig till Facebook och har ju redan två kompisar härifrån där nu. Ni får gärna förmedla min profil på Facebook till den som önskar det.

Det är ju väldigt bra att kunna höras av på Messenger om man känner för det, eller om man vill dryfta något som det inte går att skriva om här. Men mer än Mail, sms, messenger, vanlig ringsignal och Facebook behöver jag inte. Det plingar tillräckligt ofta i min telefon ändå.😂

Ha en bra dag, nu ska jag ut och njuta av solen! 🤗

Förstår dig med Clairy appen Torn. Den är nog väldigt bra för många, men inte för mig heller. Ska se om jag blir vän på FB med några från Forumet istället. Jag har oftast ljudlöst..Skulle bli tokig om det plingade så mycket i min mobil, så eftertraktad som jag är..😁😁..Nädå, men har ju en del dö-tid på mina jobb, då har jag ljudlöst också.Njut av solen..Snart är Shortsvädret över för denna gång. 🤗

Halloj, åh jag skippar också cairy- har väl egentligen inte funderat närmare, men känner mig rotad här och har inte så stor lust med mer. Har ett kommunikationsprogram via jobbet som också går på högvarv därför uppskattar jag att gå in här- när jag har tid/behov.
Forumet finns med i bakhuvudet och jag gillar det precis som det är. På Messenger har vi olika familjetrådar så där plingar det en hel del, liksom vän-kommunikation via sms. Mailen tenderar jag att glömma bort! Så mycket skräp kommer där att den inte är lika viktig. Sen har jag mina olika trädgårds- klädgrupper också. Och ett liv som helst ska levas irl 💪🏻
Så kul att höra om dina arter. Jag har som @andrahalvlek ingen stor vinnarskalle, tror det var för att barnen tjafsade så mycket när de var små kring vinna och förlora att jag helt tappade sugen. På jobbet- ja, där finns det med förstås. Men inte så att varje dag är en tävling, just nu har jag knog nog med att komma upp på morgonen…
Kram 🌱

Jag vill gärna också begränsa antalet plattformar som jag figurerar på. Jag använder fejsbuck som jag tycker är bra för där har jag kontakt med gamla arbetskamrater som bor tusentals kilometer bort o.s.v. men har aldrig skaffat Instagram eller snapchat eller TikTok eller vad nu didär ungdomarna sysslar med nuförtiden. Jag har förvisso ett Twitterkonto däremot men läser lite bara.

Alkholhjälpen i sig tycker jag är väldigt bra och här känns det som att jag kommer att stanna, även om jag som ni märkt inte skriver en massa varje dag. Cairy-appen är kul för att den säger lite grejer som hur länge man varit nykter och sånt och det känns som att det är lite kortare format på något sätt, men jag skriver inte jättemycket där heller. Dock fick jag ju kontakt med någon härifrån där, vilket jag uppskattade, men det kanske bättre flyttas över till Fejsbuck.

Jag tycker att det är viktigt att fortsätta fundera kring nykterhet men det är klart att det blir tokigt om det kommer till att identifiera allt man gör. Att jag inte dricker är ju egentligen en lika stor del av min personlighet som att jag inte samlar på frimärken, på ett sätt, även om det såklart är mera laddat med tanke på min historia, men det definierar ju inte vem jag är, tänker jag. Jag brukar klaga på att politiker definierar sig själva baserat på vem de inte är och vad de inte tycker istället för tvärtom.

Sen har jag börjat en av-googlefiering och kör inte youtube alls och har tagit bort google maps och google translate från telefonen och google chrome från datorn o.s.v. Men det är ju mer en moralisk fråga.

Ja, tänk när jag var 15 år gammal, då fanns det fasta telefoner, och på sin höjd några telefonkiosker i tätbebyggt område.😅 Det kanske var därför jag började dricka för mycket i 20- års åldern. 🤔 Folk som ringde på mobilen och tjatade om att ta några öl, och då vågade jag inte tacka nej fast jag egentligen inte ville.

Jag har märkt att tex min dotter och flera av hennes kompisar mår dåligt av för mycket sociala medel. De får ångest pga allt nedsättande som skrivs om allt och alla.
Men jag blev ju nykter med hjälp av den digitala världen. Så det är ju bra också.

@miss lyckad, fundera på Facebook. Jag blir gärna vän med dig tex! Andrahalvlek eller TappadIgen kan vara mellanhänder med personuppgifter.

@TappadIgen, Google har en skrämmande stor makt.😬

@Se klart, härligt att flytten gick bra!🥰

Ha det bra!

Profile picture for user Sländan

@Torn skrev:"I dag blev det ett återfall. Efter att inte ha behövt ta en tupplur "
Imorse låg jag och läste ikapp lite på forumet.
Ibland hinner man tänka mycket på en sekund och jag fick en fysisk smärta i magen.
Vad är det jag läser- Torn en av forumets tryggaste personer har tagit ett återfall 😱
Jag lovar att jag vaknade till! Tack och lov så var det ett återfall på att ta en tupplur 😅 fy va du skrämde mig.
💕 kram sländan

Profile picture for user Varafrisk

Å vad det skrivs i din tråd @Torn. Positiva saker!
Det är så härligt med ditt intresse för fiske. En kollega till mig skulle ut och fiska i helgen med några andra kollegor. Undra om jag skulle fråga om jag får följa med🤔på fikarasten vände han sig nog mer t de yngre kollegorna men det skulle vara intressant. Fast jag skulle behöva blotta mig gällande min otrygghet att vara på sjön i en mindre båt🙈

@Torn…jag har nog nästan läst hela din tråd men minns inte riktigt i början hur det var🤔
Kände du aldrig sug? Har du varit lika bestämd från början till där du är på din nyktra resa?

Kram🤗

@Se klart Cairy är lite rörigt, det är galet mycket folk hit och dit. Skulle kräva enormt mycket tid att ta sig in där och skapa relationer känner jag. Den orken och tiden har jag inte. Jag har tillräckligt med flöden att underhålla dagligen. (Jag har precis som du Slack på jobbet dessutom 😱) Jag gillar att bygga relationer på sociala medier, det behöver inte alls vara ytligt. Allt blir vad man gör det till och en enkel grundregel är att man inte ska följa sådana personer som inte berikar ens liv.

Fördelen med Cairy är att de har mycket videoträffar och mycket ”föreläsningar”, typ dagligen, för dem som behöver det. Plus att man kan dela bilder och korta inlägg (två-tre meningar) och ge feedback i form av utvalda emojis. Jag bidrar med lite tummar upp, några boktips och några glada inlägg ibland, mest för att väga upp lite mot alla som har det så kämpigt med nykterheten. De behöver nog lite pepp-talk. Men speciellt aktiv blir jag nog inte - jag har ju er 😍

Kram 🐘

PS. Jag skriver mitt i natten för att mina förbannade ben väckte mig, och jag är ledig imorgon så jag kan pausa en stund innan jag tvingar ner mig i liggläge igen.

@Andrahalvlek kanske som TNM-gruppen på Fb? Där är det ju mer av ett flöde och många som bara tittar in ibland, liksom inte så relatiobsburet. Ja det räcker för nu helt klart! Kram z🌱

@Se klart Borde jag känna till TNM-gruppen på fejjan? Måste genast kolla! Jag är med i en massa olika grupper på fejjan. Administrerar själv två grupper som funkar som ”patientförening” för en av de diagnoser som min yngsta dotter har. (Hon är född utan hypofys och saknar kroppsegna hormoner.) Jag har ett helt gäng med fejjan-vänner som jag aldrig ens har träffat IRL men som jag har ett mycket genuint utbyte av - precis som jag har med er ❤️

Kram 🐘

@Sländan Oj, förlåt.❤️ Jag tänkte inte på det när jag skrev ” återfall”. Eller jo, lite kanske.😂

@Varafrisk Det är inget att tveka på, åk med och fiska! Tjata på kollegan att du vill åka med och fiska.😍 Vad gäller sug, så hade jag såklart ett groteskt sug i början. Men det akuta suget avtog efter två veckor, då inleddes mer en fas av ”saknaden”. Jag var ju starkt beroende och van att dricka alkohol nästan varje dag. Så det var inte konstigt alls. Men jag var så jäkla bestämd med att inte dricka en droppe, så det spelade ingen roll. Hur tråkigt eller jobbigt det än var, så var alltid prio 1 att inte dricka.

@Se klart, du kan ju alltid bli vän med mig på Facebook om du vill. Nu har jag tre kompisar härifrån på min vänlista.😍 Kan ju om inte annat vara bra med Messenger, om/när vi ska planera träffen nästa år. ( kanske på ditt sommarställe)

Nä, nu har jag lagt flera timmar framför mobilen i dag. Ut i friska luften med mig! 😍

Kram

@andra halvlek du är rolig! Det är en sluten grupp men det är bara att gå med, sen blir man fint välkomnad av admin. Jag har aldrig postat något där men en väldigt fin grupp, modiga människor som här.
@torn- ja såklart kan vi bli vänner på fb. Men jag älskar forumet som det är, och er, så jag övar mig på att stanna i det och tycka att det är bra precis som det är just nu.
Nästa sommar är det ju bra om vi sett varandra på bild så ni inte kör förbi mig när jag står med mitt dahliaknippe utanför huset och vinkar ! Kram kram 🥰

Har varit i väg och fiskat hela dagen. Min son var med, och vi hade en härlig dag på ett totalt vindstilla hav.😍 Ingen ny art för mig, men min son fick en i form av Randig sjökock. Mycket annan fisk fick vi, så det blir mycket träning för armarna med allt vevande.😅

Ha det bra!

Grattis @torn! Skrattade så när jag läste om de där fiskarterna. Och log när jag idag- påmind av er- blickade tillbaka i min tråd, precis ett år. Vad mycket som hänt! Men vi är intakta- vänskapen, riktigt stort 😍
Kram, njut av kvällen!

Tack för grattis! 🥰 Tiden går ja, och det märkliga, men samtidigt härliga är att jag fortfarande tycker att jag mår bättre och bättre. Har svårt att riktigt beskriva hur det kommer sig.😅 Men det är något med avsaknaden av oro, och att det känns som jag aldrig har några problem. Det dyker såklart upp problem, som i går när någon idiot hade brutit upp ett förvaringsutrymme i min sons båt och snott hans bensindunk mm. Men det bekommer mig knappt, jag bara konstaterar att det är som det är, då får jag fixa låset och skaffa en ny bensindunk. No problemo liksom.😅 Förr hade jag varit arg och tjurig en halv dag för en sådan sak. Det uppskattar jag väldigt mycket, att slippa den stressen som oro och frustration gav upp upphov till.
Och det är en typisk sak som inte bara har att göra med att jag var starkt beroende av alkoholen. Det är något nytt som jag aldrig har känt tidigare i mitt liv. Helt fantastiskt gött faktiskt.😍

Det var lite svammel från mig här i badkaret, hoppas nu förstår hälften åtminstone. 😂

Ha det bra!

@Torn Och faktiskt har jag känt så idag, fast det har kanske mer med helgens yogaretreat att göra. Men inget är tungt, inget är svårt...
Så om ett år kan jag alltså räkna med den känslan permanent😇👌🙏

@Sattva skrev:"Så om ett år kan jag alltså räkna med den känslan permanent😇👌🙏" Japp, det verkar ta sin tid. Men hela tiden blir det bättre och bättre. I alla fall om du frågar mig.

Kram 🤗

@Torn Jag har den äran att gratinera till 20 månader! Det där med att vara chill känner jag igen så väl. Det fungerar såklart inte exakt alltid för varje grej, men för det allra mesta så är det bara att köra på och göra det bästa av det när det blir motigt. Jag ligger ju en bit efter dig fortfarande, men att det bara blir bättre låter lovande.

Profile picture for user Sisyfos

20- månader det är nästan två år… tänk att det har gått så lång tid.
@Torn skrev:"Ingen idé att analysera varför jag mår så jäkla bra!😂"
Nej njut bara, samtidigt så tror jag att du gör helt rätt som jämför med hur du hanterade saker tidigare. Det blir lite som Berras inlägg. Nu och då… och i det en djupare förståelse och insikt för vad man inte vill tillbaka till. Och jag har också noterat en lite mjukare framtoning i dina inlägg, vilket jag uppskattar väldigt mycket. Du är en riktig klippa härinne Torn!