Och jag tänker att det du beskriver är något att få fatt i. Vad drömmer jag om att uppleva? Vad önskar jag mig framåt? De där känslo-svirren kan leda oss åt nya håll.
Själv kämpar jag idag med mina rabatter, eller kämpar är inte rätt ord, jag njuter av dagen. Inspirerad av dig bad jag min man gräva och sätta upp nya pallkragar; ”män gör sånt” ?
Och apropå be om hjälp. Annars jobbar vi på varsitt håll för det mesta, med olika projekt. Men det var mysigt att göra något ihop. Så, tack för inspirationen! Kram, ha en fin söndag.?

Att läsa här hos dig Torn. Det lyser av nykterhetens ljus, dess klara blick och ärliga liv!

Att känna livet på riktigt... Även lyckan av nyfångad makrill eller kroken i fingret.... ?

Låter ljuvligt med fiske sen en ljum majkväll.

Och musiken.. Disco.... Dansen
...

Själv njuter jag mer av livet....
Känns som en gåva...

Kram Saskij ?

Tusen tack för era kommentarer Kaveldun, VaknaVacker,Andrahalvlek,Se klart, Jullan och Saskij! Mina fina kompisar här.? Den här veckan har varit helt otroligt bra för min del. Den har liksom varit helt perfekt. Visserligen har jag varit ledig hela veckan och kunnat göra en massa saker jag tycker är roligt, men det har lossnat ordentligt på något sätt. Det är så här jag vill leva, det är så jag vill må. Det är sådana här veckor jag kommer minnas i resten av mitt liv.?

Apropå minnas, jag har upptäckt att jag har börjat bli lite glömsk. Vet inte om det är åldern eller något annat. Men jag glömde att ta med mina badbyxor i dag när vi var vid havet, så det blev inget bad för min del. Men barnen och deras kusiner badade glatt. Hela 13 grader var det i vattnet.?

Nu blir det jobb hela nästa vecka, men det gör ingenting. Veckan kommer bli bra, jag känner på mig det. Alkoholdjävulen är besegrad för alltid.?

Ha det bra!

Kram/Torn

Just hemkommen från mitt jobb och tar mitt (nästan) dagliga kvällsbad. Har ännu så länge klarat mig från att tappa mobilen i badkaret, men en vacker dag så händer det antagligen.?

I dag när jag satt och pratade med en kollega så föll samtalet in på att för mycket alkoholdrickande inte är bra. Han berättade att han insett att han dricker alldeles för mycket och var inte glad över detta. Jag berättade då om att jag har varit nykter i nästan fem månader och varför jag hade tagit ett beslut att avstå alkohol, och hur bra jag mår nu. Jag såg hur det tändes ett ljus av hopp i hans ögon, och han bestämde sig för att ta en vit period med start direkt.? Jag har inte haft anledning att berätta om vilka problem jag haft för folk på jobbet, men nu föll det sig naturligt och kändes bara bra. Kan jag motivera någon annan att bli kvitt alkoholen så gör jag mer än gärna det. Här på forumet eller i real life, det spelar ingen roll.

Det jag vill komma till är att man ska inte skämmas för att berätta att man inte dricker mera. Jag har sett så många här på forumet som inte vågat sluta, fått återfall eller våndas för att det ska bli känt att man har, eller har haft problem med alkoholen. En del mår jättedåligt av sitt drickande, men tanken på att bli identifierad eller avslöjad gör att dom inte vågar sluta. Otroligt onödigt tycker jag. Jag känner mig enbart stolt över att ha lyckats bli ”frisk”. Skulle tex någon som har blivit friskförklarad från cancer skämmas för att berätta detta? Lite så ser jag på det hela.

Nu ska jag villigt erkänna att för mig var detta inte lätt i början. Efter 1 månad berättade jag under stor nervositet för några nära vänner och familjemedlemmar. Men med tiden så har detta blivit ett ickeproblem och det har stärkt mig mer och mer i min nykterhet. Jag har ännu inte berättat alla hemska detaljer för någon utanför forumet,men nu känns det som jag är redo för detta också om det skulle behövas. Och det känns väldigt bra att känna att det är inget jag skäms för.

Men låt det ta den tid som behövs, det är ingen brådska. Tänk dock aldrig att det är ett oövervinnerligt problem, för det är det inte. Tvärtom, man mår ännu bättre när det känns helt naturligt.

Godnatt eller Godmorgon, och ha en bra tisdag!

Kram

Tack, jag ska ta till mig det du skriver. Jag pratar verkligen mer och mer med min man, lite i taget. Till vänner berättar jag också lite mer i taget, inte så att det alltid är på agendan- utan mer när det kommer upp. Men ska tänka på det som en del av tillnyktrandet, och tackar för påminnelsen.
Härligt med bad! I renoveringsprojektet här ingår badkar. Nu upp och hoppa! Skjuter dygnet lite i taget mot tidigare morgnar så får jag lite ostörd tid innan möten drar igång. Men näst viktigast först; kaffe. Ha en fin dag! Kram ?

I början känns det som big nono att ens tänka tanken att berätta. Att berätta att man slutat dricka är att erkänna att man haft svåra problem med alkoholen. Vilket nederlag.

Men det tänket att berätta, när tillfälle ges, får mogna fram tänker jag. Det ska inte forceras fram, det får ta sin tid. Häromdagen tipsade jag om Alkispodden i ett lämpligt sammanhang tex. Otänkbart för snart fyra månader sedan.

Kram ?

...innan jag ska iväg.
Du är klok och stabil Torn... står stadigt. Det där med att hjälpa andra är ju en av hörnstenarna i AA...och där lyfter man det som kanske den viktigaste faktorn för den egna nykterheten ( jag läser Stora Boken..AA:s texter)
När jag lyssnar på er som ligger före mig i nykterhet så är det rätt tydligt att själva nykterheten i sig för ngt...på lång sikt. Eller det är såklart ni som gör och tänker...men nykterheten är ett framkallningsbad..som långsamt, långsamt får fram skärpedjup och kontraster och skuggor ..i bilden.
??

...i sig GÖR något - på lång sikt ( skulle det stå)
Det går ju inte att redigera så här i efterhand här. Tänker att det är nyttigt för mig...som kan vara petig med språket och samtidigt ofta skriver lite för snabbt och halkar på mobilens hopplöst lilla tangentbord.
Men här får man gilla läget...stå för sina formuleringar ( jag gör mest tillägg när det blir obegripligt)
Det är bra ...för det utmanar mig.

Ni är ju redan med på tåget på vad jag menar.? Mogna fram, ta sin tid, lite i taget eller framkallningsbad för att sammanfatta det hela.? Men det har slagit mig att det är så otroligt laddat när man är i början av nykterheten. Och många som faller pga detta, eller mår onödigt dåligt. Så det kan vara bra för många som är där att det är inget att oroa sig för. Det släpper tids nog, sakta men säkert. Lätt för oss som kommit lite längre att säga kanske, men det är en väldigt viktig parameter tycker jag.

Och Kaveldun, jag tycker du räknas till oss som kommit lite längre.? Dina nyktra dagar innan din lilla felkörning ligger kvar i bagaget.

25 grader ute här, gräset behöver klippas, växterna vattnas och jag behöver bättra på solbrännan! Det gäller att passa på, till helgen ska det bli 11 grader och hällregn här.

Ha en fin dag alla som har läst mitt inlägg!

Kram

Läser ikapp efter dagar på språng också rent fysiskt (nej, tro inte att jag snört på mig joggingskorna för guds skull) Torn, håller med dig om att Kaveldun gott kan sälla sig till den tidiga årgången här.
Nykterheten gör mycket med oss. Spikar pallkragar, skapar goda relationer. Hemma, här.
Torn jag är väldigt fascinerad över detta med att bättra på solbrännan,? går inte ihop med fiskeriet för mig, så klurigt detta är med att inte träffas och ändå (tro) att man känner varandra så bra ?

Jo du Se klart, solbrännan hänger ihop med fisket. Jag måste ha en väldigt bra grundbränna innan sommaren slår till på allvar. Så jag kan vara ute en hel dag på havet och fiska, iklädd enbart badbyxor. Detta för att kunna ta svalkande dopp i havet då och då för att inte bli överhettad.?

Sedan har jag alltid gillat att ha lite färg, vet inte varför egentligen, men jag mår bättre då.
Eller hade du något annat i åtanke??

Sitter på jobbet och har faktiskt lite tråkigt. Det är lite för lite att göra i dag. Det har inte blivit någon riktig fart här än. Annars är allt lugnt, mår prima.

Kram

....för att jag får kvala in bland er super-nykterister!
Nä - skämt åsido. Jag tog ju ett återfall men jag har också levt med att ganska starkt återkommande sug.
Som stör mig. Sedan läste jag någon klok människa här som skrev ...’kom ihåg att det bara är tankar’ ...och det självklara påståendet hjälpte mig. Och nu har det varit lugnare de senaste dagarna.
Och förra natten hade jag en väldigt stark positiv dröm som handlade om nykterhet. Nu minns jag inte precis hur den var...bara att jag vaknade och kände att nu har detta nyktra projekt borrat sig långt in i mitt undermedvetna...
Under vattenytan där alla fiskarna simmar Torn:-)

I dag firar jag fem månader utan att ha druckit en droppe alkohol. Mår bättre än någonsin, vill aldrig börja dricka igen och är otroligt tacksam för att ha kommit hit.?

Ser att det ramlar in en ständig ström av nya kämpar här på forumet och vill bara säga till alla. Det går att sluta, det är svårt i början, man måste ha tålamod och kämpa. Men det är värt det, så ofantligt mycket värt det. Så ge inte upp!?

Ha en bra bra dag !

Kram