Det verkar ta lite drygt ett år tills man inte hittar några ”lik” längre Jullan, men du är ju snart där.😍 Jag ska skaffa ett växthus snart är det tänkt. Har svårt för att bestämma mig för storlek och typ bara. Och ett sådant jag helst vill ha är alldeles för dyrt.😂 Hur stort är ditt Jullan?

Kram

Ja du Torn...😊
Vilken distans man får till alkoholen när man varit nykter ett tag. Tänker på hur avtändande det är med alkoholstinn andedräkt. Allt har sin tid i relationer! Skönt ni har det bra. Och det blir alltid ännu bättre om man jobbar på relationen och kommunicerar🤔🙂

Det är en del av problemet i relationen att jag är just stark som en björn. Vill inte svika eller göra honom ledsen. Låta honom ta konsekvenserna av att jag vill må bra.
Du hör ju själv hur tokigt jag resonerar. Helt kokkobello🙄
Hoppas du har en fin morgon o stor stark kram från🐻😁

@VaknaVacker skrev:"Vilken distans man får till alkoholen när man varit nykter ett tag. Tänker på hur avtändande det är med alkoholstinn andedräkt. "

Det där intima är en nykter erfarenhet som jag inte har fått tillfälle att uppleva än. Men jag tror att jag kommer att tycka att det luktar apäckligt om min partner har druckit alkohol. Jag tror att jag kommer att uppleva det enormt avtändande.

Nåja, den dagen den kommer väl i sinom tid och det får bli som det blir helt enkelt. Att vara intim nykter är jag dock inte helt ovan vid, jag har ändå levt i en relation i 24 år. Men det förklarar kanske varför jag alltid har föredragit morgonvarianten 😉

Kram 🐘

Att vänja sig och tycka alkoholstinn andedräkt luktar gott blir nog svårt. Och det är inget jag strävar efter heller för den delen. 😅 I dag var det min tur att ta ( ofrivillig) sovmorgon. vaknade först vid 10:00, skönt men ovant. I dag ska jag hjälpa min svåger att såga ner några träd, det ska bli kul. Det är något speciellt med motorsågar tycker jag. 😍😂

Ha en härlig lördag! Kram

6 kvm, så det är litet, men tomater, gurka och chili får plats gott och väl. Förodlar oxå på vårkanten. Gubben o jag har kommit över finfina glas till en billig peng, så tanken går att vi ska bygga ett själva, ingen omöjlig uppgift om man är lite händig. Taket ska dock inte vara i glas, utan plast. Både som skydd för solen och mer lättbyggt. Runt 10kvm är drömmen, en liten kamin och ett par stolar vill jag ha plats med. Så kan man sitta där och smutta på ett gott te i skymningen😃

Ja det är ju drömmen, ett lite större växthus där man kan sitta och mysa.😍 Men det får nog bli ett runt 5-6 kvm nu, gurka och tomater är smaskens! Man kan ju bygga ett större senare som sagt.

Nyss hemkommen efter en fisketur tillsammans med grabben.Vi var uppe i ottan och dagen bjöd på en isande kall nordanvind och inte ett enda napp.Men det regnade inte i alla fall, skönt!😂
Härligt att läsa om alla i ” förändra” som påbörjade sin nykterhet runt årsskiftet. Glada miner och sprudlande glädje över hur skönt livet är utan det förbannade nervgiftet. Hoppas alla tänker på ” viktigast först” och ” en sak i taget” och njuter av att må bra. Det blir ju så mycket enklare då har vi ju märkt.😅

Nu blir det en go tupplur 😴 Ha det bra!

@Torn Håller med, deras glädje smittar verkligen av sig 😍

Jag hade ingen vidare tur med mitt ”fiske” efter fåglar heller. Men en massa frisk luft och sol fångade jag in!

Kram 🐘

Huvudsaken är ju att man kommer ut i naturen och njuter av allt runtomkring. 😍 Och så är ju höneblunden/tuppluren så skön efteråt.😂 Det där med svanarna som du skrev om har jag sett rätt ofta, särskilt nu tidigt på våren. Jag tror att de helt enkelt tvättar sig och fixar fjädrarna efter en lång flygtur söderifrån. I dag var det nordlig vind här, då nappar det alltid dåligt. Fråga mig inte varför, det bara är så, det kan alla som fiskar intyga. Det är en bra sak att skylla på om man inte får någon fisk.😂

Kram

@Torn Ja, så kan det vara. Men de flesta svanar flyttar inte hos oss, de övervintrar. (Hur de gjort i år vet jag inte då vi haft is, men de har nog letat upp isvakar.) Men beteendet att tvätta sig kan ju finnas kvar ändå förstås. Det såg jätteroligt ut, de betedde sig som små gråsparvar i en vattenpöl. Man tänker ju att svanar ligger i blöt hela tiden och borde vara rena liksom, men det är klart att in mellan alla skrymslen och vrår i fjäderdräkten når ju inte vattnet in normalt.

Min ex-sambo har jagat en del. Antalet djur han har skjutit är dock ytterst få. Att sitta i skogen i gryningen var liksom hela grejen för honom, det var ofta han avstod från att skjuta även om han hade ett rent skott. Naturupplevelsen är liksom det viktigaste 😍

Två citronfjärilar såg jag idag också 🙏🏻

Kram 🐘

Jag har inte så mycket att skriva om just nu. Inga bekymmer, allt flyter på, och jag är nöjd och glad.😀 Jo förresten, forumet ligger nere väldigt ofta numera va? Typ varannan gång jag går in så är servern nere. Bara det inte blir värre för då blir det ju att man skiter/glömmer att ens försöka till slut.

Senvecka på jobbet nu, allt lugnt!
Ha en bra kväll.🤗

Ja det gäller att allt funkar på Forumet som vanligt. Jag börjar vänja mig vid det nya, men saknar gilla-❤️..Det är nog bra för nya skribenter med, med gilla-❤️, som märker att dom blir ”hörda” fast alla inte skriver..Det gav mig mycket pepp i början. Vad härligt att läsa om dig Torn..Du verkar ha ett jämt och stabilt humör. Kul för dina barn också att ha en trygg pappa..Det saknade jag, nu även sonen..En pappa, som bara finns jämt..Inte bara när han lyckats hålla sig nykter..Vi får alltid räkna med att sonens pappa kan vara full eller bakfull..🥺..Skulle vilja omge mig endast med nykterister i framtiden..Avskyr det falska och förändringen som sker med fulla personer. Vad skönt att vi ändå är fler och fler som har förstått att livet utan alkohol, är ett mer energigivande liv hela tiden..Inget svajande och man slipper sova ruset av sig i tid och otid..Kram på er..🍃🌺🍃

Ja och dina barn har ju en trygg och lugn mamma i alla fall! Jag läste om din sons brev, sånt värmer.🥰 Gilla- funktionen skulle ju ev komma tillbaka, och som du skriver så var det ju väldigt kul när man fick många ❤️ i början. Nackdelen är väl i så fall att det var mindre kul om man inte fick ett enda ❤️

Jag hade ju tom flest ❤️ av alla på mitt första inlägg. Är dom väck nu då? skit också! 😂 Jag läste att du håller på med din vedklyvning, och det är ju den allra bästa motionen.Nytta, motion och (tycker jag) nöje på samma gång. Jag ska hämta ett lass björkstockar i dagarna som jag fick när jag hjälpte min svåger att såga ner träd i helgen. Kapning och klyvning återstår.

Kram

@Torn skrev:"Typ varannan gång jag går in så är servern nere."

@Andrahalvlek skrev:"Tycker också att det känns lite svajigt, man får försöka komma in flera gånger och ibland lyckas man inte alls."

Hej hörni! Vill bara bekräfta det ni upplever med sidan. Vi har upptäckt att det var tredje timme är ett fönster på ca 10 minuter då sidan är väldigt långsam och svår att använda. Förstår att det är frustrerande, vi jobbar stenhårt på att lösa det så snabbt vi kan. Tack för ert tålamod och för att ni påtalar det!

/Kristoffer

Jag har noggrant funderat igenom det här med att sluta snusa och kommit fram till att jag lägger det på hyllan tillsvidare. Jag vill helt enkelt inte sluta snusa nu. Och om jag inte vill själv, tja då vet jag ju hur det går.😅 Jag mår så bra nu och upplever inte tillräckligt med nackdelar med mitt snusande så jag fortsätter. Sedan tror jag mycket på en sak i taget, och trots drygt ett år nykter så är jag inte redo för att sluta med snuset. Jag vet att snus är skadligt för hälsan, men det är inte som rökning, det hade varit en annan sak tror jag, om jag rökte. Jag kan inte, hur mycket jag än försöker hitta tillnärmelsevis lika stora nackdelar med snuset som det var med alkoholen.Inte för mig och mitt mående. Sedan så har tyvärr Charlies och Vljos slutande inte gjort mig tillräckligt motiverad att sluta. Vem vet, jag kanske hade klarat ett snusstop lättare, alla är ju olika, men att jag nu mår bättre än någonsin, både fysiskt och psykiskt och känner inte det minsta sug eller saknad av alkohol är så otroligt viktigt för mig. Ett snusstop får helt enkelt vänta, jag får se längre fram, det optimala hade varit att bli av med det beroendet också, men inte ännu. Det är bara att konstatera.

Ha en skön helg! 🤗

@Torn nä, inte särskilt kul att sluta snusa. Men jag ser fram emot den dagen när jag är nere på min vikt igen, dessutom alkohol och nikotinfri. Den friheten - att känna att det är jag som har makten över mitt liv, utan att vara lastad med några som helst beroenden - den kommer att kännas fin. Jag är där inom några månader, det vet jag. Testa du med! Det blir inte lättare att sluta snusa en annan gång. Nu kan du rida på självförtroendet från alkostoppet. Det ska inte underskattas!

Kram!

Tappad mellan två höstackar heter det väl?
När jag läser ditt inlägg @torn känner jag exakt lika. Snuset får vänta. För stort projekt. För mycket njutning/avlastning etc.
Sen läser jag @charlies inlägg och; jomen precis så. Skulle jag också vilja.
Tycker samma lika som er båda.
Vådan av flera kloka kompisar! 💓

Du har naturligtvis rätt Charlie, det blir inte lättare att sluta senare. Det är bara det att jag är så himla nöjd med hur mitt liv ser ut nu så jag hittar inte riktigt motivationen till att sluta snusa när jag inte känner av några problem. I höstas när jag tog tag i vikten/ motionen var jag taggad till tusen. Den stora överraskningen blev att min kondition blev så bra. Jag kommer säkert känna oväntade fördelar med att sluta snusa också. Hmm, jag får spara lite på utmaningarna känns det som, så jag kan njuta av vinsterna ordentligt först.

Tack för peppet! 🤗 En vacker dag kör jag i gång. Förr eller senare.

Kram