@Torn Fyra? Du går all in, förstås. Du är ju ex-alkis 😉 Jag tänker ”bokföra” hur många jag tar per dag och spara till sämre dagar. Snittar jag på 10/dag är jag nöjd. Mest utmanande blir nog att inte ha någon prilla inne alls 3 timmar/dag. Dags för sista timmen nu kl 19-20.

Kram 🐘

Snus och beroende....

Följer er diskussion kring snuset....det är väldigt intressant. Och Andrahalvlek är ju klockren som vanligt...."bokföra"...för mig känns det så gott att jag för en gångs skull inte har även denna last!
Vad är det som gör att ni inte slutar helt och hållet? Vad är det som gör att ni inte har bestämt er? Nu låter jag lite som en skitunge....men....är det allvaret i beroendets art? Att alkohol ställer till mycket elände inte endast för en själv utan även för andra?

Kram :)

@Andrahalvlek Det var en bra idé, att spara till sämre dagar! Ja nu blev det lite som en utmaning att snusa så få prillor som möjligt.😂 Det var inte det som var meningen liksom.

Jag måste också testa att vara helt utan en timme eller två. I dag har jag endast minskat antalet, men haft inne snus nästan hela tiden. Det får jag testa i morgon, Då jobbar jag också, borde bli tuffare då.🤩

Kram

@Varafrisk För min del är det så otroligt stor skillnad på vad alkoholen innebar jämfört med snuset. Alkoholen var ett rent helvete på alla fronter och jag mådde skitdåligt av den.(du vet ju hur det är) Snuset märker jag inte av överhuvudtaget. Därför har jag svårt att bestämma mig för att sluta helt. Men nu har jag ju startat en förändring, förhoppningsvis leder det till något bra.😀Men skulle jag misslyckas så spelar det mindre roll, huvudsaken är att jag är nykter. När du väl blir nykter så fattar du vad jag menar. ❤️ Ge aldrig upp!

Kram

Ska bli spännande att läsa om din resa mot kontrollerat snusande 😃! Själv snusar jag ganska okontrollerat skulle jag vilja påstå 😅, men det struntar jag i i nuläget 😆. Men det vore nog ekonomiskt fiffigt (& såklart hälsomässigt riktigt i någon mån) att försöka få lite ordning på snusandet såsmåningom ☺️... Men en sak i taget (och viktigast först!).

Lycka till 😉!!

@Torn Håller verkligen med. Jag lider inte av snuset alls, möjligen mitt tandkött men inte mycket mer. Men det är samtidigt ett beroende som påverkar min hjärnkemi - så jag vill sluta på sikt. Jag vill dock absolut inte äventyra nykterheten, så dra ner på mängden känns som en bra början.

Minskar jag mängden nikotin jag tillför successivt så inbillar jag mig att det är lättare att sluta helt när jag väl känner mig redo att sluta helt, men det är verkligen inte lika lätt att motivera sig att sluta snusa jämfört med att sluta dricka.

Å andra sidan har nykterheten inneburit så många fördelar som jag aldrig kunde drömma om, och även snusstoppet kan ju göra detsamma. Den som lever får se.

Kram 🐘

@Varafrisk Jag undrar om du verkligen dansade helt nykter i går kväll, för nu har du raderat och editerat här hos mig så det stämmer inte alls med vad jag läste i går kväll.🧐 Hoppas dina viktiga läkarbesök går bra i dag.
Förövrigt så ser jag att de första orden inte försvinner när man redigerar ett inlägg. Kanske är bra, så man tänker sig för och inte skriver sådant man ångrar....

@Annabell och @Andrahalvlek, jag håller med till 100 procent, viktigaste först, vara nykter!🤗

Ha en bra dag!

Så sant @Torn och man får stå sitt kast även om det blir pinsamt!

Nej, jag varit inte nykter igår🙈 Fast dansa nykter det kan jag! Anledningen till att jag raderade var att jag hamnade på ett barns nivå med mitt inlägg och ja...det handlade om snus givetvis. Och varför? Jo ..när jag inte har klarat nykterheten så ibland har jag fått inlägg som sårat mig. Jag har ju inte varit nykter flera dagar innan jag började skriva här så ibland blottar jag verkligen mig eller som igår gjorde bort mig. Och .. jag tänker precis som övriga att vara nykter först är det allra viktigaste. Precis som skrivits så många gånger alkoholen förstör psykiskt och fysiskt för den enskilde men den drabbar så många. Så när man jämför alkohol och snus så är ju alkoholen klart värst men snusen är ju inte helt ofarlig. Det är ju väldigt stora hälsorisker även med nikotinet. Så även om rubriken var ”Men snusar du Annabell” så var det inte riktat t Annabell utan det handlade om snuset. Det har bara slagit mig att det är väldigt många som även snusar som även dricker/har druckit alkohol. Men jag tänker att jag har skrivit mitt nu gällande snuset.

Kram🌷

8 prillor slutade min första dag med, och 2 ”sparar” jag till en sämre dag. Och jag räknade i morse att det går 25 prillor i min dosa. Jag tänker att det här första steget - att bli medveten om hur mycket man faktiskt snusar och gör det lite mer medvetet - är ett väldigt viktigt steg.

Eftersom jag har slutat röka flera hundra gånger i mitt liv (och inte lyckades förrän jag började snusa för 20 år sedan) så vet jag hur sjukt beroendeframkallande nikotinet faktiskt är. Minns fortfarande känslan när jag försökte låta bli att röka. Irriterad, snarstucken, ilskna utbrott vid minsta lilla motgång - och en helt enorm besatthet: ”När får jag röka nästa gång?”

Jag ska verkligen nyttja mina erfarenheter från alkoholstoppet den här gången. Inte se mig som ett offer. Fokusera på fördelarna. Förändra mina vanor. Ha tålamod. Surfa på suget. Men första steget för mig är som sagt medveten, kontrollerad snusning. Det är en enorm hälsovinst i sig att halvera intaget 😍

Kram 🐘

Det verkar diffa en del hur många portioner det är i olika dosor.😅 Jag får därmed också gå på antal portioner/dygn. Jag klarade mig också på 8 st i går, så då får jag lägga undan 12 st. 😬 Känns som lite onödigt många att lägga undan. Jaja, det är bara dag 2 i dag, vi kör på!

Kram

Jag önskar alla mumrikar lycka till..👍🏽😅💫..Ni har redan vunnit massor i form av nykterheten..🌟🌟🌟..Det får ni verkligen vara stolta över..Hoppas ni kan använda pengar som blir över av minskat snusande på skor och metspön, och andra roliga grejor. 🦞🐠💃🏽..

Har ett annat snusminne. Skulle åka till Spanien..Tänkte att jag passar på att sluta snusa, för där hade dom inget snus..Jag rökte hela veckan, och gick och glodde på marken..För överallt fanns snusprillor slängda..Av svenskar förmodligen..Var både rök och snusfri efter det..Men började röka ännu en gång något år senare..Tills, jag bestämde mig..Nu är det slutbolmat..🤨..Ville inte dö i förtid av något jag orsakat själv. Idag vill jag leva så länge som möjligt, och gärna frisk..❤️

Jag ska ta och unna mig lite fiskeprylar för pengarna jag sparar miss lyckad.🤗 Jag började snusa när jag var ca 18 år, mest pga grupptryck från kompisar som sa att det var såå bra att snusa. Likadant som med alkoholen egentligen, jag blev lurad helt enkelt. Sedan har jag fortsatt av ren vana, och har egentligen aldrig försökt dra ner eller sluta. Nu är jag ju bara alldeles i början, men helt ärligt så har jag inte haft de minsta sug eller några andra abstinenskänningar hittills. Har tagit 6 st snusar hittills i dag. ( normalt ca 30) Jag har ju bara hört att det ska vara ruskigt jobbigt att sluta, och därför aldrig vågat testa.😅 Tänk om jag aldrig har varit beroende av snus, utan bara trott det. 😂 Men jag tror att det mest beror på min nykterhet. Jag har ett helt annat lugn nu, och blir egentligen aldrig uppstressad eller irriterad. Jag tycker inte ens det är jobbigt att vara trött. Är jag trött, då prioriterar jag att vila/sova. Håller jag på att bli irriterad, så lugnar jag ner mig. Allt fixar sig, ingen idé att må dåligt för skitsaker. Sedan så har jag varit förskonad från större besvär hittills i min nykterhet, inga dödsfall, husbränder eller svåra bilolyckor tex. Jag får se hur jag reagerar om/när det sker.

I dag har jag hunnit med att laga sonens moped och monterat upp dotterns studsmatta efter jobbet. Solen värmde riktigt gott i dag! ☀️ Nu är det vår!

Ha en skön kväll, och tänk på att försöka må bra och ta hand om er. Det är jätteviktigt. Kram 🤗

@Torn Snuset gick bra även dag 2: 9 prillor. Det är inte så mycket mindre än jag brukar snusa, det är slentriansnusandet jag låter bli när jag snusar mer medvetet. Har dock bara varit helt utan en timme på förmiddagen idag. Just att vara utan helt känns tufft, annars gör jag som du och suger på varje prilla extra länge.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Bra där! Själv höll jag på att bli orolig att det var något fel på mig. Kände noll skillnad från att ha gått från maxdos till ( för mig) minidos. 😅 Men efter att ha gått och lagt mig i kväll med endast 6 snusar konsumerade under dagen så kom abstinensen! Somnade gott, sedan pigg som en mört efter 1 timme. 😂 Så nu sitter jag här med en go dubbelsnus under läppen. Bra, då vet jag att allt är normalt!

Skönt att det lättade för dig så fort du sjukskrev dig. 🤗. Kram

@Charlie70 Jo tack, jag kunde sova gott sedan, men det blev ju färre timmar än normalt, så jag är lite trött i dag. Men då vet jag det, 6 prillor var för lite. Klarar jag mig på ca 10 prillor/dygn ett längre tag nu, så är det nog inte helt otänkbart att jag testar att sluta helt och hållet, vi får se, men jag har blivit positivt överraskad av att det inte har känts värre än så länge. Kram 🤗

@Torn då sover du desto bättre i natt... Vill bara lite försiktigt säga att det är stor skillnad på att snusa lite och inget alls. Det är där Champixen hjälper till mycket i början. Så du är beredd när du kommer dit.

Kram!

Jag har egentligen inte brytt mig alls om hur mycket pengar jag har sparat genom att inte dricka. Att ha blivit nykter har liksom varit värt allt, pengar har fallit i skymundan. Men i dag räknade jag lite på detta, eftersom motivationen till att dra ner på snuset ligger mycket där. Jag kom fram till att jag la ca 1000 kr/vecka på alkohol. Då är inte restaurangbesök, öl på uteställen, semestrar mm medräknat. Utan 1000 kr/ vecka var ren ”smygdricka” hemma. Snuset har kostat ca 490kr/ vecka, Och det är ju en hel del bara det.😅

Så om jag nu klarar av att snusa 3 st dosor i veckan istället för 14 st, så bli min totala veckokostnad för gift 105 kr/veckan. Mycket bättre än 1490 kr/vecka som lade förr i tiden på de beroendeframkallande giften. Ca 77000 kr/år kommer jag spara totalt. Det blir ganska många fiskespön.😍

Ha det bra!