@Torn @Charlie70 Å ena sidan, å andra sidan. Jag tror som Charlie att det är klokt att nyttja självförtroendet som alkoholstoppet gav för att sluta snusa. (Det nyttjar jag nu vad det gäller kost/träning/vikt.) Men jag tror också precis som Torn att viljan att sluta då måste vara lika stark som när vi slutade dricka. Jag har inte riktigt viljan att sluta snusa, jag tycker nog mest att jag borde göra det. Jag har mig veterligen inga fysiska bekymmer av snusandet, inte ens högt blodtryck eller hjärtklappningar. Men jag ska göra ett seriöst försök att begränsa mig till 10 portionssnus per dag. För att inte slentriansnusa eller låta missbruket skena mer. Jag ska försöka få till några timmar per dag då jag inte snusar. Det har jag inte alls nu, förutom då jag äter typ 😂

Kram 🐘

Jag är sugen på att göra ett inlägg om snusets farliga ämnen, och forskning på det..Men väntar.Jag har både snusat och rökt, och tänkte också som med alkoholen, att varför i H-e slutade jag inte tidigare.Tänk dock på att snuset går in överallt. Så om man tex håller en bebis på sin arm hud mot hud, så får barnet också i sig ämnen från snuset.Just för att vår hud är ju vårt största andningsorgan. Men som ni alla är inne på.En sak i taget, det viktigaste först.🍃Inte riskera någon obalans i nykterheten..Och till sist..Allt har sin tid. Kram på er mumrikar..😁😁

@Andrahalvlek @Se klart. Hur sjutton kommer det sig att vi är inne alla tre samtidigt och skriver!😂 Vi skrev på samma minut ah.. Precis det tänkte jag också göra, dra ner markant på snusandet. Jag snusar onödigt mycket nu. Jag kan t.o.m. spika ett datum för detta. Det vill jag verkligen göra.😍 From måndag kl 00:00 kör jag igång projekt ” halvering av snus/dygn” !

Så blev det något bra av detta! Det här forumet äger!😍 Tack Charlie och gänget!

Kram

@Torn Det är jag med på! Från måndag gäller 10 portionssnus per dag för mig. Och jag ska inte halka tillbaka utan hålla det på den nivån. Jag lägger över 10 stycken i en tom dosa varje morgon och sen ska de räcka hela dagen. Ska försöka få till en helt snusfri timme på fm, em, kväll också. Totalt tre snusfria timmar. Så får det bli 😍

Kram 🐘

@miss lyckad mycket nyfiken på att läsa det du har att berätta om snuset! Jag väntar till du är redo.

Ni andra, ni är ju för roliga. Kör på halvering. Med den kommer ni långt utan att lida tänker jag. Sedan lyssnar vi på vad miss lyckad har att säga och så kan ni fundera vidare på hur ni gör sen. Jag hade ju en operation som helt enkelt tvingade mig att hålla upp en månad före och en månad efter. Och behöver man hålla upp i två månader, ja då har man ju i princip slutat... Nikotinet påverkar läkningen på ett betydande sätt.

Kram!

Ett tips till..Jag körde med örtsnus 2 månader efter snusstopp. Tror det finns kvar fortfarande. Innehåller peppar och annat som fanns i små påsar precis som snus.Återkommer med namnet om jag hittar det.. Kan även berätta att jag rullade in snusprillor i ett tunt lager wc-papper när jag var 18 år..Alltså för 40 år sedan. Och snusade, med pappret på för att det smakade så äckligt..Faen att jag inte tog patent på det då..😅😅 Det är norsk forskning som jag har läst..Kanske ni så småningom ska köra samma hjärntvätts och kunskapsmetod med snusstoppet, som vi gjort med alkohol. Det är klart bäst metod tror jag..Inte att någon annan säger åt oss, utan man letar fakta och vill göra valet själv..🤗🤗

Får många tankar när jag läser om inläggen kring snus....

När jag gick i sjuan försökte jag lära mig att röka som mina klasskamrater. De lyckades för dem men för mig var det kört...kunde aldrig lära mig att ta halsbloss och jag är mycket tacksam för det! Har aldrig någonsin varit frestad av att börja snusa. Förlåt..men jag tycker att det är så ofräscht. Ja, jag vet alkohol är heller inte särskilt fräscht...jag vet.
Jag tänker att det är bra mycket bättre att snusa än att dricka alkohol. Alkoholen bidrar till så mycket skada både för den enskilde och för andra...så mycket lidande..både psykiskt och fysiskt. Snusen drabbar ju bara den enskilde såvida man inte får en allvarlig sjukdom och dör. För det finns ju även stora hälsorisker med snus eller hur? Det som är lurigt med snus, tänker jag, är ju att man alltid kan ha en snus inlagd och med portionspåsar går det ju desto lättare.
Jag tänker att man har lagt så mycket kraft på att bli nykter och mår bra därför blir det svårt att ta bort ytterligare en last. Båda mina barn snusar. Min son snusade först portionssnus men snusar nu lössnus. Min dotter snusar portion. Efter hennes senaste maniska period har hon inte kunna sluta snusa. Jag förstår att snus är mycket lugnade. När min son bodde hemma tjatade jag på honom att sluta. Tänkte på hans hälsa och hans tänder. Nu tjatar jag inte längre. Han är vuxen och min dotter är vuxen. Och de är verkligen i en förnekelsefas att snuset är ofarligt.

Lycka till med minskning av snusandet!

Kram

@Varafrisk Tack! Ja det är det som är så lurigt med nikotin. Man mår inte tillnärmelsevis så dåligt av det som av alkohol. Man får köra bil påverkad och man får inga baksmällor och det drabbar inte andra på samma märkbara sätt mm.

När jag väl har bestämt mig för en sak ordentligt, och min vilja finns där, då klarar jag det. Viljan är väldigt viktig har jag märkt, jag måste vara motiverad. Nu ska vi se vad en halvering av snusandet kan innebära. Jag bör kunna se en förbättring på parametrar som puls, syreupptagningsförmåga mm. Spännande!😍. Kram

Jag läste häromdagen när du skrev men hann inte svara. Att sluta snusa har du ju all tid i världen med. Inte för att det är jättebra för hälsan, men det är ju inte i närheten på samma nivå som alkohol. Därför kände jag att du gjorde rätt i att vänta om du kände att det var bäst, men nu har du beslutat dig för en neddragning och det tror jag kommer gå alldeles utmärkt! Jag slutade ju snusa själv för ett antal år sedan, men jag skulle nog ha slutat med alkoholen först.

Jag klurar på att hänga med på snus-minimeringen. Men- först efter påsk. Min stresshelg numero två, min andra påsk nykter och jag ser så mycket fram emot de här lediga dagarna.
Men hänger er i hasorna som vanligt @torn och @andrahalvlek 🐕‍🦺🐕‍🦺 kram!

@Se klart Heja oss! Tio prillor blir det idag för mig, och 1 x 3 helt snusfria timmar. Ska klura på vilka timmar som är bäst. Jag tror på stapla-en-vana-på-en-annan-vana.

Kram 🐘

Dag 1, ett sug från helvetet!😫 Bara skojade,😅 det här är ingen stor grej, jag behöver bara skärpa till mig lite då jag snusat alldeles för mycket i många år. Jag börjar nu med en halvering, från 2 dosor portion/dygn, till 1 dosa/dygn.
Det bästa hade ju varit att lägga av helt såklart, men det vill jag ju tydligen inte nu.

All heder och ära till alla er som är helt nikotinfria.😍 Men alla är vi olika, och när det gäller snus så tillhör jag dem som är nöjd om jag klarar att snusa ” kontrollerat”.
Du ligger ju ett steg före mig Ah, 10 prillor/ dygn får bli mitt nästa mål. Nu kööör vi!🤗

Tack för era kommentarer och att ni orkar bry er om min lilla bagatell. 😍 Att jag fortfarande är nykter är, och kommer alltid vara huvudsaken. Saker som vikt, nikotin, mat mm får lösas löpande framöver när jag känner att det behövs för att må bra och vara nöjd.

Påsken ja Se klart, det kanske kan bli din stressfria helg nummer 1 i år! Vem vet? Det håller jag tummarna för i alla fall. 🤗

Inget jobb idag, men jobb hela påsken för mig, lite trist men sånt är livet.

Kram

@Torn Två dosor per dygn. Jösses. Jag har snusat i många år, men det blir nog inte mer än max en dosa per dygn. Är det 20 prillor i en dosa? Har aldrig räknat 😂 Däremot har jag försökt den mindre varianten av portionssnus, men det dög inte alls. Det ska bränna till rejält tydligen 😂

Jag tänkte på ett tips jag fick i Närvaropodden. Bengt Renander hade bytt arm för sin klocka när han slutade dricka, och varje gång han registrerade det påminde han sig ”just det, jag dricker ju inte”. (Eller om det var när han slutade röka, något av det var det.) Så jag har bytt arm för aktivitetsarmbandet. Känns väldigt konstigt. Otroligt konstigt. Hur det kan hjälpa mig med sluta-snusandet vet jag faktiskt inte, men jag medvetandegör det kanske. Snusa är ju verkligen något man gör omedvetet hela tiden.

Jag tänker också i timmar, typ kl 17 som först får jag ta nästa prilla och då tänker jag mig tvåtimmarsintervaller. Och sen ska jag kl 9.30-10.30, 14.30-15.30 och kl 19-20 vara utan snus helt och hållet. I en hel timme åt gången. Det känns verkligen ovant! Suget ligger bannemej låg-konstant hela den timmen, det är starkt beroendeframkallande minst sagt.

Jag provar mig fram helt enkelt. Måste göra en rejäl grej av det här, ta det på stort allvar, bli mer medveten om hur och när jag snusar och hur det påverkar mig helt enkelt.

Kram 🐘

Det där med snus alltså. Det var väl det jag menade innan att ni har ju slutat med alkohol och snus har inte en bråkdel av den negativa påverkan på en som alkohol har. Dock är det ju fysiskt väldigt beroendeframkallande och jag tycker att ni gör rätt i att skynda långsamt och inte stressa för mycket med det.

En sak som jag alltid gjorde när jag blev snussugen var att bita på läpparna. Då var det liksom dags att lägga in en prilla till. På något sätt har det blivit en ovana som ligger kvar om än inte lika frekvent. Jag tror att det händer mer omedvetet och ibland kommer jag på mig själv, men det kan ju inte handla om att jag har något fysiskt sug längre, som jag trodde att det handlade om i alla fall när jag snusade. Då var det ju kopplat med den där känslan av att det började strama på insidan av läppen och den känslan är ju sedan länge borta, även om jag kunde framkalla minnet av den känslan nu när jag försökte.

@Andrahalvlek Min dosa innehåller 20 st portioner såg jag nu. Det har gått över förväntan i dag faktiskt. Är inne på min fjärde prilla nu, och har inte känt något extra sug. Men, det är ju första dagen bara, abstinensen har säkert inte hunnit slå till ännu. Dag tre blir nog värre.😅 Pengar blir en bra motivation! Det blir ju ca 300 kr sparat i veckan.

@TappadIgen Jag tror jag kommer sakna det där att ha något under läppen om jag slutar att snusa helt. Nu kör jag ju mycket färre snusar, men jag har inne dem desto längre.😅

Ha det bra!