Nykter på semestern, och sen också!

Profile picture for user Andrahalvlek

Jag tror nog att fjällresan kan ge dig mersmak, även om det funkar utmärkt att vandra överallt typ.

Vi har här i Blekinge en vandringsled (ARK56) som går längs hela kuststräckan och där vissa delar kräver kajak - och det vore verkligen något för dig!

Bra att du förvarnar om ”radiotystnad”. Det är alltid lika oroligt annars när det sker utan förvarning. Hälsan tiger sällan still på det här forumet tyvärr.

Kram ?

Profile picture for user Vjlo

?
Så nu är vi framme. Middagsdags, och inte så hemskt med mygg vid stugan. Fjällen är mäktiga även från där jag sitter. Man känner sig liten.

Angående A så kom det upp spontant idag när min bror pratade om en kompis som inte kunde vara måttlig med nånting; kan inte ha öl hemma. Så jag började säga, ja det kan jag förstå. Han fortsatte, då sa jag nått i stil med ”sånt där jag har slutat med, för lätt att inte låta bli”. Så var det sagt, lagom inlindat, men kan komma upp igen.

Barnen mår bra, äldre är redan ute och rekar omgivningen, och jag låter min bror laga mat. Nått ska jag väl ha för vi tog min bil ??

Ang vandringsled i Blekinge, med kajakdel, låter som något att kanske planera in en sommar framöver ?

Nu ska jag bara vara med den ett par dagar och se naturen.

Det känns redan som lugnet sänker sig lite. För det är inte mycket fart på många mils avstånd.

Det ska bli spännande att läsa hur ”pratet” med din bror utvecklar sig. Mitt prat med äldsta dottern, som är det enda prat jag har tagit hittills, tas i små portioner.

Senast vi promenerade ihop avslöjade jag lite mer om hur illa det varit. Berättade för henne hur annorlunda jag tänker nu jämfört med tidigare.

Borde din bror också fundera över sitt drickande kanske? Ibland kan ”en kompis” vara förtäckta ordalag åt både det ena och det andra hållet. Han kanske rentav ”fiskar” hos dig?

Kram ?

Känner jag min familj och mig rätt så kommer pratet om öl o co inte vara så mycket djupare än det vi hade. Jag tror det nog var Om hans kompis han ville prata, denne hade tydligen även dissat sociala medier o annat för han inte klarade av att reglera det heller. Hmm. Känner igen mig i det också iofs, jag är hellre utan fb och har tråkigt än tittar på andras trevliga bilder ?

Men å andra sidan så har ju bror tagit upp öl i samband med separationen. Och nu när vi är här är det starkaste vi dricker kaffet jag gör ? barnen verkar inte alls protestera över hur deras pappa mår nu för tiden mot när deras mamma var med också. Han har blivit en riktig barbapappa brukar jag säga, som alltid bryr sig om sina barn & ser till deras bästa. Nej, han tokcurlar inte utan låter dem också ha gränser.

Men, prat om A kan säkert dyka upp igen. Då får det göra det, han vet nog om vad jag valt just nu.

Vi var ute på en vandring efter en fjällbäck igår, och hade med oss lunch. Det var inte för avancerat för någon, men ändå lite utmaningar med risk att snubbla nerför en ravin, branta passager på stigen, och ett antal fina grytor i bäcken att titta på, och ett o annat (litet) vattenfall.

Ingen fiskelycka än, även om grabben försökt både här o där.

Myggolja är nödvändigt ibland ?

Alla andra sover fortfarande. Jag sitter nu på altanen o dricker kaffe.

Myggen hälsar på mig lite försiktigt, fåglarna kvittrar, en hare sprang förbi på gräsplätten nyss. Det är fortfarande disigt så fjällen syns inte alls nu.

Jag ska nog ta en promenad tror jag.

Over and out.

Borta kul, hemma bäst!
Med barn runt 10 års-ålder med på en fjällresa blir det ju inte direkt heldagsvandringar, utan ganska mycket mys i soffan, handla godis, och allmänt bus, det är galet hur många knasiga serier o filmer det finns för barn på Netflix nu för tiden ?....

Vi fick några turer med fin utsikt och det lät så på den äldste sonen att han nog skulle kunna göra mer (fast i hans ålder så får man ju dra ur han orden, så han sa inte mycket alls), de mindre barnen är nog mest nöjda hitta på något.

Ganska skönt med ungar som inte måste ha aktiviteter hela tiden, utan kan hitta på saker själv, skönt förutom när de skriker och bråkar på varandra.... Men på barns vis blev de ju alltid bästa vänner några minuter senare...

Den gamle kompisen A kom inte upp så mycket, vilket var skönt. På vår nivå fick nog jag o brodern mest prata och umgås kravlöst kring det som skulle planeras och göras.

Jag är lite trött efter resan hem nu, med allt rörigt som behöver ordnas - tvätt, skräp osv...

Jahapp, måndag igen då. Och enligt min nya tideräkning (som jag inte är så bra kolla varje dag) så ser det ut vara dag 40 idag :-)

Det kommer gå jättebra att halka ner i träsket igen om jag vill, bara åka iväg och förstöra allt, så kommer ångesten över hur misslyckad jag egentligen är tillbaka. Men det är ju inte vad jag vill, jag tror faktiskt det kommer vara ganska lätt framöver att fortsätta vara helt nykter. Helt lätt - nej, det borde komma sug och dumma tankar vid de mest oväntade tillfällen en bra tid. Men måste ju inte. Och aldrig första glaset. Aldrig handla på bolaget igen. Aldrig bli bjuden. Bara kort nämna för alla - nej jag har slutat med sånt där. Och kanske säga mer om det behövs.

Idag - jag ska städa upp lite efter resan jag var på, och vara ute och cykla tror jag, sen på kvällen blir det en joggingtur i skogen.

Jag måste försöka läsa ifatt mig på alla trådar här. Ni är grymma! Och ni som "halkar och slår er på glasflaskorna" (dvs dricker fast ni tänkte ni inte skulle) ni råkat köpa hem, det går sluta, det går undvika, och bli aldrig skitsur för ni misslyckades utan ta nya tag! Så länge det finns liv så finns det hopp!

Stort grattis till dina 40 nyktra dagar!

Jag har förstått att du har slutat dricka tidigare, stämmer det? Vad är skillnaden denna gång? Mest nyfiken.

Kram ?

Tackar :-)

Vet inte riktigt, så jag försöker svara lite babblande;

Jag tippar det är flera orsaker att det gått så bra denna gång, när jag försökt tidigare har det inte varit så många veckor.... Samtidigt - jag har ju lärt mig av mina misslyckanden hur lätt det är att börja igen...

En orsak är kanske för jag hängt här lite mer och även misslyckats ”offentligt” här och kommit igen? En bit är det i alla fall.
Jag har också berättat lite kortfattat (ja, väldigt kortfattat) för några jag känner - inte för att bli ansvarig men för att inte dölja den sidan denna gång.
Dessa två delar handlar ju om att det inte går lyfta sig i håret själv av ren viljekraft, utan det är bra några står bredvid och peppar på, ser på :-)

Sedan undrar jag om jag inte mår bättre nu totalt sett så det har nog varit lättare att stanna upp och inse att jag kan bryta vanorna. Så falsk som jag känt mig när andra pratat om det och jag inte kunnat säga något för jag suttit med en flaska i handen när de ringt eller t.o.m varit förbi i ett ärende... ?

Att slippa dölja, ljuga, oroa mig om någon ska komma på mig är väldigt skönt. Inte för jag drack mer än många andra gör (hm, jo 8 x 4 öl i veckan är nog mer än vettigt), utan för att jag drack för att döva mina känslor. Ganska fånigt egentligen, för så hemska har inte känslorna som dykt upp varit än. De känslor jag dövade var väl ångesten o skammen att jag drack. Moment 22. Ta drog för att jag skäms för jag tar drog. Tur det är slut med det. Det kommer aldrig vara värt för mig att ens sällskapsdricka igen. Bättre att säga, nej det där har jag slutat med, det gick överstyr, så jag tar vatten istället.

En annan orsak är ju också... åren går... ska jag hålla på som jag gjort senaste 10-15 (?) åren. Det måste ju finnas mer i livet än detta att ett par tre gånger i veckan smyga mig till bolaget, ha ”skoj” ett par timmar och sen må dåligt och smyga med resterna.

Regn o rusk här.... så innesittardag ännu så länge. Det kan räcka att jogga efter maten.

Så kände jag också. Fyllde 50 år i höstas och jag vill att andra halvlek i mitt liv blir så frisk och lång som den bara kan bli.

Många sjukdomar kan jag inte påverka, men genom att sluta dricka slipper jag förhoppningsvis en del risker.

Jag tror också att det är bra att hänga här mycket. Då blir man dagligen påmind. Får repetera de nyktra argumenten när man välkomnar nya. Tar sig tiden att reflektera, babbla på ?

Kram ?

Profile picture for user Torn

Väldigt mycket av det du skriver gäller mig också VillJuLevaOckså! Sedan blev det extra krut på elden av att min farsa och lillasyster gick bort i snabb följd och jag började supa ännu mera och märkte att det började gå helt åt
pipsvängen med mitt liv. Stort grattis till 40 dagar! Känns som att det kommer gå riktigt bra för dig framöver.

Härligt att du hade det bra på fjällsemestern förresten! Fick inte brorsans grabb någon fisk alls? Jag lider med honom i så fall. ?

Ha det gött!

?
Andrahalvlek; håller med, bättre framtid utan alkoholen som förstör det mesta, och det är bra att hänga här på forumet.

Torn; grymt jobbigt tappa två i familjen närainpå, men skönt att du tagit dig ur flaskans grepp.

Nej brorsonen fick inte en enda fisk; närmaste var när en fisk ryckte lite.... ja synd om honom; men det lät på honom som inga andra fick något heller

Jag inser att faran verkligen inte är över. Idag är jag lite extra trött för jag vaknade mitt i natten, och nu efter att ha gjort ett stort antal koppar kaffe och ätit frukost har jag tänkt gå ut en morgonpromenad (den vanan verkar jag ju tappat bort, så ska odla den lite).

Trötthet är en sak (en trigger) som jag vet tidigare kunde få mig att planera in en härlig stund med flaskorna, för att pigga upp, för att ha något att se framemot, för att njuta. Vilken dum sak att lösa trötthet med...

Om det stora problemet i mitt liv var mat, och jag åt mat på liknande destruktiva sätt som jag brukat hälla i mig öl/sprit skulle det vara mycket större bekymmer att hålla sig nykter. Undrar hur de klarar det? Kanske med planering av vad som köps hem, och snällhet när det råkar slinka ner fel sak i Ica-kassen? Ja jag vet inte. Men det finns många saker bli beroende av. Många saker att trösta sig med och fly. På en riktigt enkel nivå är ju t.o.m kaffedrickandet beroendeskapande - största skillnaden är att det inte riskerar orsaka så katastrofala saker i ens liv. Främst för det inte är ”medvetandeförändrande” på samma sätt som drogen A är....

Eftersom vi är ”vanedjur” så mår man förmodligen bra av att lägga sig till med goda vanor, som man blir beroende av - glädjeämnen, kickar, njutning.

Snuset är en sån där sak som jag sitter fast i - har fortfarande tänkt sluta någon gång, men det är någon gång, inte denna vecka kanske inte ens detta år. Lite med samma tes som jag skrev tidigare - det orsakar inte så extrema skador för mig, åtminstone inte socialt/känsomässigt. Hälsomässigt är det nog ingen stor hit, men just nu väger fokuset på att hålla 0-promillesgränsen högre än att sluta trycka upp gift under läppen. Var sak har sin tid.

Jag kommer inte åka o shoppa A idag - om jag är på väg så lovar jag att skriva här före. Alltså, det känns inte som någon stor risk, förutom att tankarna har hoppat runt lite sent igår och nu idag. Tankarna betyder ju inte att jag handlat, att jag druckit, utan det är bara tankar.

Tankar är bara tankar och känslor är bara känslor, och de går alltid över. Och de lyfter aldrig glaset till munnen. Det tänket hjälpte mig massor i början.

Kolla på några BBC-dokumentärer om alkohol så blir du ännu mer anti alkohol ?

Snus är en last jag har också. Ska sluta någon gång. Kanske.

Kram ?

Mer anti än att höra att det svämmar över av 29-åringar med leverskador? :-) Hu...

Ang Snuset; Alla laster/vanor ska man nog sluta för sin egen skull, och för att man vill :-)

Jag börjar tappa koll på hur många veckor som gått nu :-) Skön känsla på ett sätt....

Idag blir det äntligen av en tur till återvinningen, med lite elektronikskräp, nån möbel som jag ska försöka ställa in i "andra chansen"-huset. Känns skönt få bort lite. Jag tänker ta det pö om pö, så kommer det snart vara rätt saker kvar där uppe. Sen en promenad någonstans, och joggingtur ikväll. Det är planen.

En relativt ung kvinna i en dokumentär väntade på transplantation och de fick tömma buken på vätska då och då i väntan på det. Hon såg höggravid ut, de tappade henne på 17 liter vätska. En liten nätt tjej ?

Och risken är som sagt stor att hon aldrig hinner få en ny lever ? I Sverige tror jag inte att personer som skadat sin lever med alkohol ens hamnar på listan för transplantation.

Väldigt anti alkohol blir man när man ser sådana dokumentärer.

Kram ?

Balkongmyser efter en joggingtur. Det var riktigt skönt vara ute i skogen ikväll, jag sprang mer än vad mitt träningsprogram sa jag skulle göra, men det kändes bara bra, konditionen verkar ha blivit så pass mycket bättre på dessa veckor. Enligt träningsklockan är jag tre år yngre i konditionshänseende än på passet, men vad vet den ?? ?

Jag har nästan blivit en bubbelvattenmissbrukare i sommar, och när jag sitter på balkongen och öppnar flaskan så pyser det så där högt, så jag tänker, hoppas inte grannarna tänker jag sitter o dricker öl nu...

Någon på forumet skrev för ett tag sedan om underliggande problem som orsakat att man trillat in i missbruket, jag har en sak, som jag inte tänker skriva om här, som börjar bubbla upp nu, som jag ska ta upp och inspektera och se hur den går att hantera. Det ska nog gå lösa det med, om det gick att släppa taget om flasköppnaren.

Skönt att du återtagit balkongen, som jag förstår var väldigt förknippad med öl. Lika mysigt med bubbelvatten.

Kram ?

Ja nu är balkongen min igen :-)

Sitter oftare på den på morgonen o sent på kvällen nu, när inte solen ligger på. Det är skönare än med gassande sol.

I dag har jag varit en sväng till återvinningen och dumpat saker i ”andra chansen” huset. Det var ingen personal där (det finns fördelar hänga på låset), som ratade mina möbler och andra prylar jag ställde dit. Känns bättre ställa saker där som funkar än att slänga dem direkt. Jag är själv dålig att lägga ut allt möjligt på blocket för att sälja av. Det blir en till sväng till återvinningen med järnskrot idag. Efter det så är det tillräckligt med plats i förrådet för att jag ska kunna sortera upp resten av alla småprylar och se vad jag skall ha kvar och inte, det gick inte gå in där tidigare ?. Vet jag har två saker jag ska lägga ut till försäljning, men det får bli senare i månaden eller i höst.

Sinnet lättar för mig när jag får rensa och göra mig av med saker jag inte använder, lite terapi också. Och lite konstigt se allt som jag råkat köpa, som jag trodde var bra men jag inte behövde. En del saker har jag ju ”vuxit” ur, men andra var onödiga från första början.

När svängen till återvinningen är gjord blir det någon skogs/natur-promenad, sen en kopp kaffe hos en kompis.

Resten av dagen får bli som den blir.

Nykter såklart!

Du hittade inte några gamla tomma ölburkar? Jag hittar forfarande en del när jag röjer i förråd och garage.?. Ha en bra dag!

Hehe, nej inga ölburkar där uppe - jag är ju singel så det har räckt att gömma undan flaskor o sånt under köksbänken eller i plastpåsar jag smugglat ut...

Kanske bra få påminnelse ibland om det ”gamla” livet ?

Ha en bra dag du med :)

Fredag.
Dagen började jag med en lätt frukost (ägg + keso, det var vad köket bjöd på...), och kaffe ?. Sedan var det ju dags för en joggingtur, jag bestämde mig för att försöka pressa mig rejält idag, och istället för springa dessa 1 minuters intervall köra så mycket som möjligt jogggande. Det gick över förväntan, men pust, hjärtat fick jobba och nu är jag ”sjöblöt”.

Jag låg igår och bläddrade i min dagbok och kollade hur jag har mått de sista åren. Det är ju skrämmande hur stor skillnad det är, även innan jag slutade med A så har ju enormt mycket hänt. ☺️ Så det känns verkligen som att A har varit en stödkrycka jag borde kastat bort för länge sedan, men ... nu är det gjort i alla fall. Ska kolla på märkena under armarna efter alla andra stödkryckor och förhållningssätt som kanske hindrar mig i livet.

Igår kväll var dels min lillebror förbi här och vi satt och surrade - inget om A, men han fick massa kaffe och vi babblade på, sedan kom en kompis förbi en snabbis för att hämta lite prylar, det var för sent för att prata så mycket, fast nog hade jag velat sitta ner och säga du. vid den här tiden förra året, när du var förbi, den där gången din dotter satt i bilen, så var jag berusad för jag hade hällt i mig flera flaskor öl. Det har jag slutat med.

Nåväl. Jag får fila på bekännelsetalet. ? Han är en god vän och jag vill inte dölja detta, för vi pratar och gör ju massa saker ihop, men det blir fel långsiktigt att gå omvägar kring vissa samtalsämnen.

En sak i taget. En dag i taget. Aldrig tycka synd om sig själv. Aldrig ta första glaset. Alltid resa sig upp. Aldrig sluta gå.

Oj vad mycket ”floskler” det blev ? Fast alla är ju sanna.

Ha en fin dag!

Floskler är sådant folk säger för att man ska tro att de menar det. Du menar det verkligen. Stor skillnad.

Jag håller med om att man vill berätta. Ju längre tid det går, desto mer stabil blir man i sitt beslut och då vill man verkligen berätta. Men det måste ju vara rätt tajming, på tu man hand och då man har lite tid på sig. Det är inget man bara kastar ur sig lättvindigt.

För nykterheten är inte lättvindig. Den är på allvar, på liv och död.

Alkoholen är egentligen bara ett symtom på underliggande orsaker, olika typer av skav och flykt. Du kommer att hitta dina orsaker, och lugnt och metodiskt jobba med dem.

Bra jobbat med löpningen!

Kram ?

Sant. Det har varit en lärorik sommar.

Bakomliggande orsaker får dyka upp, bara bra isåfall ?

Jag jobbar på måndag, det kommer nog bli lite halvfart då jag tror många är lediga fortfarande, men det ska bli bra vara bland ”folk” lite mer.

Kram

Profile picture for user FinaLisa

Ägg och keso + kaffe är min första frukost sedan många år tillbaka. ?
Då jag är uppe tidigt på morgonen så är den typen av mat lätt att äta och man står sig hyfsat mätt ett tag så är det proteinrikt också.
Vid 9-tiden är det dags för den andra frukosten, fil eller yoghurt, smörgås och juice ibland.
Men det är grymt mycket socker i juice så jag pressar helst själv apelsiner när de är bäst på vintern.

Läste tillbaka lite i din tråd och imponeras av din kamplust mot ölen och av ditt goda humör ??
Härligt när man börjar få flera vita veckor i ryggen!?
Själv är jag bara på dag 9 men de ska bli till månader allteftersom..

Ha en fin helg nu innan jobbet börjar på måndag ?☀️
Kram ?

Jag brukar numera oftast göra äggröra eller koka ägg, ibland havregrynsgröt. Men keso var inte så dumt. Jag köpte det för att ha som mellanmål. Är också morgonmänniska - så idag har jag redan varit ute på en sjö i närheten och paddlat ”varvet runt”, den är lagom stor för en njutbar tur. Det var i stort sett spegelblankt, på de ställen jag hade tänkt stanna av och käka en smörgås så var det antingen folk som grejade på eller några som låg och sussade i sina tält ⛺️ ?, så det fick bli macka sen när jag tagit upp kajaken.

Juice är gott - jag har en råsaftscentrifug, och ibland är det ju gott göra eget av morötter, äpplen, apelsin eller vad som. Det blir inte så ofta, men den står framme...

Kul, och du kanske får lite uppmuntran att det faktiskt går. Det har inte alltid varit buslätt. I början var det olika sug som kom, men de verkar just nu lysa med sin frånvaro ganska mycket. Har i omgångar (senast denna vecka) haft en ganska tung trötthet, typ huvudvärk och trött. Men det ska gå över säger de som vet...

Dag nio är inte så dumt heller, då har du passerat en vecka - det är nog en ”magisk” gräns, alla veckans dagar är passerade en gång, frestelsen på fredag kanske är avklarad och det gick, osv. Ta en dag i taget.

Att skriva o läsa här är ju det som räddat flera av oss, så kul att du också är här. Ha en fin dag!

KRam

Mitt i den 45:e dagen

Idag var jag förbi hos en gammal bekant som jag sms-bråkat med en del under året, nästan så jag undrat om vi kommer vara vänner. Men bestämde mig åka dit, och prata, jag är ju feg så jag pratade inte ut, men vi pratade om det som varit lite jobbigt, sen umgicks vi runt annat. Kändes skönt. (jo, det är väl ett steg i AA att reda ut relationer, nu följer jag ju inte AA men ändå).

Ute på gården sitter ett gäng gubbar eller grabbar och festar, sprättar ölburkar ibland så det hörs till min balkong. När jag gick förbi dem var jag inte avundsjuk, och är ännu mindre avundsjuk nu, klockan är inte halv fem ens och de börjar bli lite högljudda redan. Temperaturen och vädret är verkligen på topp idag, så det kommer nog poppa upp lite musik, skrål och annat som det brukar. På min nyktra balkong käkas det päron och dricks kylskåpskallt vatten (bubblet börjar vara slut i bubbelapparaten, så jag får nöja mig med att vattnet är kallt ;-)).

Jag tänkte tidigare dag, lite absurt, men sommaren - och året 2020 är ju bland de bästa hittills. Trots allt elände i världen runt omkring.

Livet är bra.

I morgon är det jobb igen, jag ser fram emot det, jag ska vara på arbetsplatsen ganska mycket till veckan, det kommer ju bli tillräckligt med tillfällen att jobba på distans resten av året... suck.

Allvarliga frestelser att halsa öl var ett tag sedan jag hade (nej faran är inte över), och i helgen har jag varit mindre trött, det känns bra.

Andra saker verkar ha kommit på tur att ta tag i - kommer inte skriva så mycket om det här, förutom att jag fattar att få ordning på smygandet/onykterheten har varit jätteviktigt för mitt totala mående. Först nu så är jag med hela dygnet (även de tråkiga delarna), och först då går det ju egentligen att börja leva ?

Mycket av det jag visste - men behövde gå igenom själv; har gått uppnå med alkoholstoppet. Det var inte omöjligt, det var tråkigt ibland, men nu mycket bättre. En ickefråga - men vaksamhet behövs och fortsatt nykterhet.

Trodde nog jag skulle "rasa" i vikt ganska mycket eftersom öl ju innehåller en rätt stor mängd kalorier... Men icke, kanske något kilo, men faktiskt - det spelar inte så stor roll. Anledningen nu är ju mer dels att jag inte är ung längre (lättare lägga på sig lite extra), och dels att jag faktiskt inte sköter min mat så bra (mycket mackor blir det), och det går ju bra ordna till när jag vill.

Konditionen är mycket bättre nu, och jag ser framemot att pressa mig lite snabbare än träningsprogrammet, så jag kan springa en halvmil, borde faktiskt vara uppnåeligt inom någon vecka eller två. Vi får se, viktigast är att jag inte gör det för snabbt så jag får någon skada. Men nästa mål är en mil efter det...

Jag är ju som jag skrivit tidigare i min tråd troende, kontaktsökandet uppåt och tryggheten därifrån har såklart funnits med på denna resa, men den är personlig, så jag har inte haft anledning skriva så mycket om det. Delvis för det just är personligt, och jag gillar inte att på nätet prata om den delen - även om den nog är bland de viktigaste i mitt liv. Angående corona - så har ju alla gudstjänster ställts in (förutom de på nätet, och det är väl nästan lika givande som att sitta och titta på kattvideos), jag saknar inte gudstjänsterna så mycket, men jag saknar gemenskapen/samtalen/bönerna i vår ”hemgrupp”, vi har träffats via videolänk, och hur kul är det. Slutpredikat ?

I alla fall här är soligt men blåsigt, jag skall åka och besöka en kompis som hyrt en stuga, även passa på att ta någon promenad (måste kolla av vilka fina naturupplevelser som finns på vägen dit). Bra aktivitet innan det är måndag morgon.

Jag kommer bara jobba en vecka, sen vara ledig igen en vecka innan allt drar igång på riktigt.

Fortfarande gäller - det går sluta - det var inte hopplöst - aldrig första glaset.

Visst går det att fixa coronasäkra möten! Utomhus, stor lokal, tydliga regler (INTE kramas!). Det får du styra upp innan sommaren är slut!

Kram ?

Andra styr upp allt stort jag är bara deltagare :-) men vurmar för de små mötena, det vet alla om, vi har gott om plats för att samlas fem-sju styckna.

Idag sitter jag vid havet och njuter medans min kompis ordnar kaffe.

Nöjd att bara vara här på besök och inte äga en hel stuga. Supermycket jobb?? jag är inte ens söker jag skulle stå ut en vecka på samma ställe....

Gillade verkligen den här slutklämmen i ett av dina inlägg häromdagen:

”Jag tänkte tidigare dag, lite absurt, men sommaren - och året 2020 är ju bland de bästa hittills. Trots allt elände i världen runt omkring. Livet är bra.”

Jag känner precis likadant. Min njutning i stunden är mindblowing. Idag kunde jag till och med uppskatta ”körsången” i bilen ihop med dottern och hennes kompis, med Astrid Lindgrenlåtar. Trots att jag hört låtarna i 20 år. Jag sjöng med och gillade det verkligen ?

Kram ?

:-)

Det kan handla mycket om detta att man inte är på väg till flaskan hela tiden, och att man slipper alla bieffekter och allt som skulle hanteras.

T.o.m. sjunga i kör med Astrid Lindgrenlåtar!! inte så illa :)

Jag kom hem för en stund sen - och på väg så tänkte jag lite på, att det trots allt är ett annat kapitel som inleds nu när jobbet börjar på allvar. Att hantera de triggers som jättetroligt kommer när jag ska gå hem för dagen. "Smita iväg". Men. Det kommer jag kunna hantera. Gick det bli nykter med bara lite prat med kamrater och allt stöd här när jag satt hemma i min ensamhet och egentligen hade all tid i världen att göra dumheter, så ska det gå att hantera även när jag är fastkedjad på dagen i jobb :-)

Jo, på väg hem lyssnade jag på en pod på temat förakt, det var ganska mycket eko från min egen uppväxt i den. kortfattat - det går inte styra omgivningen genom att säga till dem "gör du inte som jag vill duger du inte" (nej pappa, jag vet tänkte jag, men vet du, kommer du någonsin veta) -

utan det går bara kommunicera sunt om man kan tala till varandra utan förakt/förmaningar som är villkorade för att mottagaren ska få erhålla kärlek/gemenskap. annars binder och låser man fast mottagaren istället för den får frihet och kan leva. skillnad på omsorg och "NI MÅSTE LEVA SOM JAG FÖR DET ÄR RÄTT, GÖR SOM JAG SÄGER ANNARS FÅR DU GÅ". Det är svårt att sammanfatta kort, men det var bra. och det kändes som jag är på rätt väg i hur jag tänker bland annat i min familj. jag försöker låta alla sådana saker där jag känner någon pratar strunt antingen bemötas med ett jasså, eller tystnad, eller genom att jag säger emot (svårt göra det alltid, speciellt som saker som sägs i min familj kan vara ganska hårda i tonen ibland)

Dvs - Du kan inte förändra någon annan, bara dig själv (och det är ju svårt nog det).

Kram

Nu har jag varit på jobbet planerar vara där halvdagar denna vecka (väldigt fritt jobb), och käka lunch hemma, jobba hemifrån på eftermiddagen. Det känns rätt bra.

Det var riktigt kul träffa alla jobbarkompisar igen, det var inte fullt där direkt, men många som jag inte sett på månader känns det som. Kul att surra, på två armlängds avstånd ;-). Men så detta med att "ständigt vara på väg", i de samtal vi hade, om ditt o datt om hur sommaren varit, lite kort om vad som ska göras, någon som hade brutit sin arm och ville babbla länge om det. I alla de samtalen hann jag tänka - men,, jag kan vara närvarande och delta i samtalet. Inte bara för att jag inte längre är på väg till flaskan jämt, men troligen också för att mitt "bramående" sällan varit så bra som nu. Jag går inte omkring och flyger på små moln, men är rejält mycket nöjdare.

Ikväll skall jag njuta av att vara ledig efter jobbet - utan sprit. Men genom att pressa mig i träningen, dricka bubbelvatten och må gött.

Det är också min upplevelse, att jag är mer närvarande i varje enskild stund. Tidigare var livet mer som en transportsträcka till nästa fylla.

Kram ?

Inte mycket nytt på sug eller alkoholfronten, ganska lite tankar på det "gamla" livet. Det finns fortfarande vanor att råka stöta på efter jobbet, men då får jag ta dem och säga nej - du vill inte.

I eftermiddags kom jag på att vi har friskvårdstimme att nyttja (dvs träning under arbetstid), så jag drog på mig skorna under arbetstid efter lunch och lyckades "svepa" nästan 4 km non stop. Nöjd över det - visst joggade jag lite långsamt för att inte ta slut på mig. Det borde märkas i musklerna i morgon att de fått kämpa utan uppehåll, men leder och allt sånt har mått bra av långsam upptrappning. "Its not a sprint its a marathon" ;-)

Sedan har jag varit busduktig och lagat middag - och 3 lunchlådor. Smarrigt faktiskt. Det är skillnad äta mat och trycka i sig smörgåsar...

Kvällen blir i något annat tema, då jag redan gjort bort joggningen, kanske en långsam cykeltur någonstans.

Ja, det är gott med riktig mat. Väl värt tiden det tar. Äter gärna samma mat flera gånger i rad, det gör mig ingenting.

Bra tänkt att ägna en del av mertiden som alkoholstoppet ger till matlagning.

Kram ?

Kan man äta samma typ av mackor flera veckor i rad så är ju ett par dagar med god lagad mat inget problem ;-)

Idag tisdag, gårdagen var bra, på flera fronter i livet kände jag mig nöjd. Kvällen blev ungefär som jag tänkte mig, innan bokhandlaren stängde på stan cyklade jag dit och köpte en deckare ; Mörkret av Ragnar Jónasson. Jag köpte den dels för den verkade lagom tunn, och att den handlade om Island - som jag varit till och gillade. Deckaren var bättre än jag tänkt, för visst finns det många halvdåliga deckare. Jag kan mycket väl tänka mig läsa fler av honom.

Med boken i ryggan cyklade jag ner till älven och satte mig där och läste i kvällningen, tills det blev för svalt och kyligt, så jag drog mig hemöver. *burr* Det märks verkligen att denna sommar inte gett någon grundvärme i marken. Nästan så det är september i luften.

Tyvärr kunde jag inte låta bli läsa klart deckaren så måste hitta en ny.

Jag tittar väldigt sällan på tv eller tv-serier, det tycker jag ofta är för tråkigt, och jag sitter ju vid en datorskärm hela dagen på jobbet så det blir enformigt att bara sitta och titta. Dock hamnar jag ofta på YouTube. Lyssna på radio, och läsa är min grej. Framförallt läsa var tidigare något jag gjorde enormt mycket; senaste åren har läsandet minskat. En anledning är garanterat att mina inre tankar oftast hamnat i missbruk om kvällarna än att leva mig in en bok. Men nu verkar det komma tillbaka. Jag har ju "plöjt" tre deckare/romaner i sommar. Mot noll tidigare :)

Strax dags för jobbet.

Ha en fin dag idag ni alla!

Så hittar del 1 i den serien, som jag började lyssna på igår efter tips. Om polisen Hulda som blir åldersdiskriminerad.

Kram ?

”Mörkret” var det visst som jag började lyssna på ? Boken ”Ön” är del två om Hulda, och det finns tre böcker i serien.

Kram ?

Små händelser, nåja så små var de ju egentligen inte, men min bror ville jag skulle komma förbi han o barnen o käka middag - 'det blir grillat, med egengjord marinad'. Mums. En tisdag. Falukorven fick bo kvar i kylskåpet en dag :-)

Där så upprepades lite av det jag känner som en ny grundton, det är lättare sitta ner och vara kvar och prata, jag bär inte på lika många egna tankar om skit i mitt eget liv, och jag är inte på väg till bolaget och väntar inte heller på få knäppa upp flaskorna jag redan har gömt i skuffen i bilen..

Satt efter maten med en av pojkarna, han spelade något meningslöst spel på X-boxen (eller vad det heter), han ville visa mig hur jag gjorde. Han var verkligen expert på det, så jag lät honom guida mig i knapparna och vad som händer i spelet, men jag var lagom intresserad att vara get som sprang omkring i en stad...

Det är för sent för mig att få egna barn, men ganska härligt att få vara med syskonbarnen ibland, följa hur de växer upp. Jag slipper ju oftast alla negativa/tråkiga sidor ;-)

Jag sörjer inte/tänker inte på så mycket att jag varken har fru eller barn, hade jag gått in i det långt tidigare så hade allt gått åt skogen. För jag har mått så skit och haft så mycket att bearbeta själv så det är bättre en eventuell fru får vänta på mig halva hennes liv än att vi ska förstöra varandras liv först... *skratt* Sedan - det är inte så fruktansvärt vara själv, i alla fall inte än. Jag kan tänka mig att några år på ålderns höst kan bli jobbiga om det bara går sitta på rullatorn i trappuppgången och vänta på posten. Men var sak har väl sin tid. Jag är inte i min livs höst än.

Idag, ytterligare en dag på jobbet, det är för lite krävande saker på avdelningen för jag ska idas vara där hela dagen, utan jag stökar bort det viktiga på förmiddagen, socialiserar lite på förmiddagsfikat och åker hem när jag känner för det. En granntant vill jag ska hjälpa henne ställa om hennes TV, det är inte lätt tycker jag själv, men klarar ju det. Tekniken nu för tiden är inte alltid så användarvänlig med alla menyer och tjafs.

Ikväll - en joggingtur, ska fortsätta pressa hjärtat och benen. Det kändes oväntat lite igår att jag börjat jogga hela tiden istället för i intervall.

Ha en fin dag allihopa.

Håller med om att man inte har så bråttom hem till fyllan längre, och då finns det tid att stanna kvar och fånga stunden.

Vilken gåva att dina syskonbarn kan ha en extra vuxen i sina liv, och nu finns möjligheten att utveckla de relationerna ännu mer. Att intressera sig för deras intressen är perfekt, sådant orkar inte alltid föräldrar med tyvärr. Det praktiska går alltid före.

Skönt att du inte sörjer ett eventuellt liv med fru och barn. Det hade ju varit otroligt slöseri med energi, för det går ju inte att göra ogjort.

En fru och bonusbarn och bonusbarnbarn finns det dock fortfarande tid för ? Men det är helt rätt att man ska må bra själv först innan man släpper in andra inpå livet.

Jag tror på ödet. Allt som ska hända händer om man bara är öppen för möjligheterna och vågar ta de chanser som ges.

Kram ?

Som svar på av Andrahalvlek

Ja det är nog en gåva åt båda hållen - jag tycker ju om dem också, sen är det bra även för min bror att ha mig där ibland, nu när han blivit singel. Inte alltid varit lätt för honom.

Jag hoppas att brodern faktiskt inte skuttar in i en ny relation allt för snabbt, utan ser till leva själv ett tag så han hittar sig, mår bättre och prioriterar sig och barnen. Det har låtit så, vilket gör mig nöjd. Även om han stryker barnen hårt mothårs om de gör fel så lever han verkligen för att de ska ha det så bra som möjligt. Inte materiellt överflöd men ett bra liv där de får höras, bestämma, inom gränserna han ser är kloka.

Jag tror på någon annan, men kanske på en nivå samma sak som ödet - allt samverkar till något gott, när tiden är inne, och man är redo.

Våga lita på sitt eget värde, trots allt som man gjort, eller varit med om, inte dra på sig och somna i offerkoftan allt för länge, underlättar.

Sedan är ju frågan om glaset är halvtomt eller halvfullt - en dum liknelse här... men man kan glädjas åt det som man har eller bli bitter över det man saknar. Hmm. det gäller ju även frånvaron av en flaska öl i handen, man kan lära sig uppskatta att det går göra annat, eller gräma sig åt det - och sakna den för livet.

Jag har varit tacksam mer än en gång jag varit själv, inte minst när jag sett hur andra bråkat, hur eländigt det varit, vänner som mått dåligt av andra skäl än äktenskapstrassel, men fått det trasslet om halsen också. Då kan man lätt stoppa skrattet i en burk och lägga bort den. Inte kul.

7 veckor
Jag har ju lite att fira inser jag, det är sju hela veckor sedan jag snubblade in i flaskan sist. ? Om det inte var för att jag skriver här och gör lite anteckningar i dagboken skulle jag nog glömma bort att det faktiskt gått en ansenlig tid. Det är inte bara en dagsnyck och något som jag inte klarade av, om det är det nya normala, ja, kanske, lite tidigt säga det ännu. Men på god väg.

På jobbet var det fullt ös i omgångar på förmiddagen, alltså, jag gillar stöka undan saker direkt de kommer in, istället för att det ska ligga ogjorda saker, i alla fall av de enklare. Jobbigare och tråkigare saker, som att planera frör hur vi skall jobba vidare med GDPR nästa år, den planeringen skjuter jag gärna framåt samtidigt som jag blundar ?. Det tål att upprepas det jag skrivit tidigare - jag är mer lugn och mer närvarande i det mesta idag. Mer nöjd grundton i livet känns det som.

Idag blev det 4.5 km nonstop i joggingspåret. Tempot var i form av en supersnabb snigel, men ändå riktigt nöjd :-) Jag hade *aldrig* klarat av komma i denna form konditionsmässigt om jag fortsatt dricka - inte för att det är omöjligt kombinera, men för att det är omöjligt att hålla rutiner om det viktigaste efter jag sprungit är att få sitta en stund o pimpla öl, eller att jag planerar att springa på morgonen för att kvällen ska vara tillgänglig för ruset.

Så här kunde det stå i min dagbok för knappt ett år sen:

"Ganska meningslöst
8 öl + en stor öl, köptes in direkt efter jobbet. Alla utom den stora försvann under några dumma timmar. Gjorde väl inte mkt vettigt alls av något den kvällen. Kunde knappt somna för jag var faktiskt för full för att kunna ligga ner och blunda utan att det snurrade i skallen.

Nu på morgonen... ont i huvudet, lös i magen! Och törstig (vatten). Ska inte anklaga mig själv, utan ta ett kliv frammåt och gå vidare. Kanske genom att förneka att det hänt. Lite glad det inte blev värre. Även om mitt humör just nu är... uttråkat, trött. Less. Så är det inte hopplöst."

eller, ungefär samma tid, året innan:

"5 plus fyra öl
Inte nödvändigt att handla öl efter jobbet. Men så gjorde jag.
Ville koppla av på balkongen.
Slut innan nio.
Huvudvärk dagen efter."

Så även om jag verkligen velat sluta länge, varit en av de där som börjat sluta varje gång jag druckit så var det först i sommar som jag faktiskt slutade.

Rejält meningslöst livet var innan, alltså även om inte levern höll på koka sönder riktigt än, så ändå, att vandra i tankarna mellan jag måste planera in, hoppas ingen hör på rösten, och så dimma ett par timmar, okontrollerat, så att någon gång ibland så kunde jag inte ens sova. Och så upp på morgonen... 200% risk i det beteendet, för det kunde ju ha slutat precis hur djupt som helst.

*blä*

Det är verkligen värt att kommit så långt som sju hela veckor. Och längtar inte tillbaka, det är bra med en dagbok som påminner vad som hänt ett år tillbaka. Hur eländigt det faktiskt kunde vara.

Visst är det häftigt att så mycket hinner hända på 7 veckor!? Varje dag ger nya aha-upplevelser. Och det bara fortsätter och fortsätter.

Kan inte påstå att varje dag ger mig aha-upplevelser efter 6 nyktra månader, men varje dag reflekterar jag över att min närvaro och grundnöjdhet är så mycket bättre.

Som senast igår när mötet med min chef gick så bra, lite oväntat. Jag är mer medveten om nyanser, dofter, miljöer, tonfall. Det reflekterar jag över varje dag.

Tidigt i nykterheten tänkte jag nästan varje dag frustrerat ”åh, den här känslan brukar jag dricka vin på”. Nu tänker jag istället nästan dagligen ”vad bra jag reagerade/agerade på den situationen”.

Kram ?

Ja fortfarande är det ju ganska nytt, kan tänka mig att efter 6 månader så kommer inte aha-upplevelser varje dag, men då har det verkligen hunnit bli ännu mer vardag. Ser framemot att fira jul och ha gått igenom en nykter höst.

Allt är ju inte enkelt, ilsknade till - utan anledning idag - men det gick att titta på ilskan och förstå att han som hörde av sig inte var ond på något sätt, utan det var min egen frustration över att vissa saker aldrig blir lösta ordentligt (teknik går inte alltid lösa utan man får leva med en del jox), men sådana saker, några styckna hade definitivt kunnat trigga mig att unna mig något. ja du vet...

Det kommer alltid vara viktigt vara på sin vakt för mig, oavsett hur lätt det känns just nu, så finns ju gamla hjulspår att akta sig för. Men oftast verkar det handla om att lära sig leva i nuet :)

Kram

Torsdag kväll
Det är annorlunda att jobba mot att ha semester - det har jag skrivit redan, men reflekterar över det fortfarande. Det är bra att det blir massa spontana sociala kontakter med jobbarkompisarna, och korridorsprat.

Däremot, så försvinner ju fritiden i ett nafs, bara några timmar om kvällen.... Jag *SKA* hålla mig till att löpträna 3 ggr per vecka. Mina promenader om morgnarna är borta just nu, men jag cyklar till o från jobbet och går där ganska mycket så det får räcka. Hoppas kunna hålla i matlagningen, åtminstone några gånger i veckan - varje dag är ju totalt onödigt om man är singel, för det blir ju liksom 4 portioner varje gång, och frysen ska ju inte svämma över av mat direkt. :) Kanske blir det riktigt tråkigt och mycket frestelser när novembermörkret kommit, men det får jag ta då. Förhoppningsvis är det lite aktiviteter med kompisar o bekanta som går göra trots 2 metersgräns och 50 pers max.

Efter jobbet var jag idag ner på stan och köpte toner till min laserskrivare, cyklade förbi både massa uteserveringar där det redan satt folk och drack öl, och bolaget, tittade knappt åt dem, var inte sugen eller intresserad alls. Kändes bra att ännu en gång bara se det och vara ganska nollställd.

Lämnade även igen en deckare jag läst ut - Ön av Ragnar Jónasson; hans deckare är bra, inte extremt blodiga, korta kapitel, och intressant handling. Dessutom om Island - ett kargt land jag gärna besöker igen någon gång i en avlägsen framtid när det går resa utan vara rädd... Jag hittade en annan bok, som jag hörde om på radion i går eller i morse - Distraherad : hjärnan, skärmen och krafterna bakom av Sissela Nutley. Det är ett ämne som intresserar mig, vad tekniken gör med oss, det oemotståndliga i pushnotiserna, och att vi alla går med krökta nackar numera. Får se om den är bra :-)

Jag har en gladare grundton inom mig, det är bra, för det är ett av alla kvitton på att jag valt rätt :)

Sissela Nutley skriver riktigt intressant och pedagogiskt. Alla som har barn borde läsa den boken.

Och vi gamlingar borde ta åt oss också. Jag är gravt skärmberoende ?

Tre andra böcker på samma tema:
? Mer än hjärna, Anna Zetterberg
? Skärmhjärnan, Anders Hansen
? Hjärnstark, Anders Hansen

Kram ? Och tack för pepp!

Bra boktips, någon av Hansens böcker har jag nog i hyllan, hittills tycker jag det verkar som Nutleys bok har bättre infallsvinklar. :-)

Jag vägar inte ha pushnotiser på något, enda som kan generera ett pling i min telefon är ett samtal eller något automatlarm från jobbet. Sms är tysta. Mina vänner har lärt sig att jag inte alltid svarar direkt. Men petar på telefonen så ofta ändå så det brukar gå ganska raskt att de får svar ändå? men om jag gör något, läser, cyklar, går så kan jag känna lugnet om jag vill.

Dag 50 tror jag detta är, och nu är jag ganska trött mot tidigare morgnar. Vaknade förvirrat av väckaren då den spelat radio en god stund, men jag lyckades åtminstone kravla mig upp och dricka ett par koppar kaffe. Det blev bil till arbetet idag... Tröttheten släpper nog på en stund.

I mitt "gamla" liv hade jag tänkt, aha, jag ska ta bilen idag, då måste jag ta med mig en ryggsäck, ta med lite vatten, kanske datorn, så jag kan vara lite fri och göra något roligt efter jobbet.

Fast det jag tänkte var ju alltid - med ryggsäcken med då kan jag gå in på bolaget och stoppa påsen med ölflaskor i denoch få upp flaskor in i lägenheten utan att någon granne överhuvudtaget ser. Det gällde alltid att gå lugnt och stilla, kanske trycka någon jacka eller mössa mellan flaskorna, för de fick ju inte låta....

Den tanken hade jag inte alls nu, utan tog bilen bara för jag var trött, kanske tvätta den efter jobbet, eller bara åka hem. Men tänk vad man kan planera för "failure", en hel del automatiskt av bara farten, inte konstigt saker blev självgående.

Hoppas alla får en ganska okay dag. Och att vi slipper för mycket regn :)

All denna planering av inhandling. Handla på olika ställen, planera resvägen efter det, passa tiderna, lämplig väska med sig, fundera över mängden och så vidare.

Allt det slipper vi nu, tjoho!

Jag har besökt Systembolaget en enda gång under dessa sex månader för att jag skulle köpa en Oddbird Spumante. Den var god, men inte så god att jag känt behov av att köpa den sen dess.

Minns att det kändes som jag var på studiebesök ? Två hela hyllor med alkoholfritt imponerade på mig. Lukten därinne fick mig nästan att kräkas.

Kram ?

Och köpa fin öl så ingen i kassan ska tänka "där har vi någon med begynnande alkoholproblem" - som om de inte sett många gå ner sig genom alla år de jobbat på bolaget...

Tog mig en hamburgare-take-away till lunch och satte mig nere vid älven och åt upp den. På en bänk stod två öppnade ölflaskor, ena full, andra tom. Jag hann tänka både en o två saker som var mindre bra, även om jag nästan är 200% säker att jag inte skulle halsat en öppen flaska... så var det ändå lite irriterande... Sen var fantasin över när jag insåg "det är ju alkoholfri öl". Faran aldrig över gissar jag.

Undrar hur lukten är inne på bolaget, men ska inte dit och kolla. Absolut inte än....

Lördagmorgon

Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig när jag tidigare denna sommar startade tråden här - tredje gången gillt kanske. Men att det var nog, att jag var tillräckligt less, tillräckligt trött för att göra ett till försök, lite mer på allvar. Det jag förväntade mig var nog att jag skulle kunna hålla upp och låta bli flaskinköpen. Det gick inte på första försöket, hade ett uppehåll på en vecka innan jag "råkade" trilla dit (för jag ville och gick med på rösterna i huvudet), men sen har det ju faktiskt gått som tåget.

Mycket annat har blivit bättre, inte EXTREMT mycket bättre, men jag har nog mer pengar på banken ;-), sover bättre och vaknar lite mer utvilad, det är lättare att hålla koll på vad jag äter, mycket lättare att ha rutinen att träna (inget kommer vägen, oavsett om det är bakfylla eller drömmar om att köpa mer öl), det är också mer givande vara med de få vänner jag har, och med syskonen, jag är inte på väg någon annanstans.

Även om allt som jag hittar på inte har guldkant på sig är det ändå viktigt fylla på med bra aktiviteter - alltifrån umgänge, bokläsning, filmtittande, fysisk aktivitet, städning ;-/, eller bara sitta och lata mig. För det ger motkraft mot alla tankar som kan leda in tillbaka till flaskkramandet, saker som "det är trist", "meningslöst", "kan unna mig" och så, blir ju mindre intressanta om mitt liv faktiskt ligger och bubblar på några plusgrader ganska ofta.

Jag har mindre bråttom och är lite mindre stressad. Allt behöver inte hända nu, livet måste inte vara superfyllt av aktiviteter, som i går kväll, fredag, jag hade jobbat hela veckan, var lagom nöjd o seg. Efter jobbet blev det en joggingtur i skogen - som delades med något Coronasäkrat evenemang eftersom delar var avspärrat "max 50 får finnas här" stod det på en skylt. På kvällen blev det balkonghäng med lagom mycket musik på stereon, och läsandes lite böcker, surfandes för att göra lite omvärldskoll. Sen somnade jag tidigt, så skönt :-)

Det är lite oklart vad jag ska göra idag, men ska åka förbi en av bröderna för att låna ut en borrmaskin, och troligt stanna där en stund o busa med barnen. Sen tror jag att jag ska ut och paddla. Det har inte funnits tid för det riktigt ett tag, men "paddeltarmen" drar, speciellt som jag råkade språka en stund med en kajakpaddlare igår när jag satt och åt lunch, det är alltid kul prata med "gelikar" som förstår tjusningen och charmen :)

Men först, ska kaffet drickas upp, frukost göras, och naturmorgon på P1 lyssnas klart på..

Ha en bra lördag.

Profile picture for user Hoppie

Fint och inspirerande att läsa! Jag tror, eller tror... det är väl självklart, att man mår så mycket bättre utan alkohol. Tyvärr drack jag vin igår efter att ha hållit upp i 10 dagar, så idag mår jag skit och är fylld av självförakt. Men det var kanske nyttigt för mig. Att falla för att kunna hårdfatta att alkohol inte är ett alternativ för mig.
Så därför var det upplyftande att läsa ditt inlägg.

Det inre lugnet känner jag också. Allt behöver inte hända nu, men när det händer saker är jag mer närvarande i stunden. Stannar längre.

Kajak är något jag verkligen vill lära mig. Det finns en kajakklubb i närheten som jag funderar på att bli medlem i. Rädd att jag är för stel och tung för att klara av det bara ?

Kram ?

Testa! åk med dem ut på några turer, om du gillar avkoppling, ro med närhet till natur finns det få saker som slår paddling. Du kommer nog komma i oavsett hur stel du är, kan vara lite värre komma upp... Som idag när jag varit ute och inte märkte att vänster ben domnat bort förrän jag halvstod i vattnet med ena benet i kajaken o andra på stranden och hade jag inte tänkt mig för hade jag kunnat plumsa i eller råka skjuta iväg kajaken ut.....

:-)

... att hålla sig i form alltså. Blekingekusten är som gjord för att uppleva i en kajak ?

Det finns folk som pendlar till jobbet med kajak, coolt! Eftersom jag har tre mil till jobbet och man måste följa kuststräckan hade det dock varit omöjligt ?

Kram ?

Ja, och det är ju en väldigt lågintensiv träning om man vill det, eller extremt krävande om man gasar på och dessutom ger sig ut i dåligt väder ;-) Blekingekusten - innehåller den massa öar, isfåfall är det nästan straffbart att inte varit ute där någon gång åtminstone.

3 mil... kanske går göra en eller ett par gånger för man vill njuta av det, men inte regelmässigt *skratt*

Här där jag bor vet jag om en som pendlar till jobbet med kajak, så länge det är öppet vatten, men det är kanske bara 5-7 km enkel väg. Men ändå....

Många havsvikar, stora och små öar. Som sth skärgård i miniatyr, minus allt folk. Vinn-vinn ?

Länet har fått sitt namn efter ordet bleke, det stilla vatten som ibland bildas mellan öarna. Det sker inte ofta, men ibland är havet spegelblankt och helt stilla, det vill säga det är bleke.

Kram ?

Det är en gåva att få vakna av sig själv (även om det är jättetidigt) en söndag, utan att vara torr i halsen, utan att ha ågren över det där som jag gjorde i smyg med flaskorna igår...

Ska jag sammanfatta gårdagen, så blir det full fart första delen av dagen, sedan blev jag toktrött trots sol o en jättefin dag, så jag slumrade i soffan en stund - var inte det smartaste för jag blev bara tröttare av det. Jag tog mig en tur med bilen till ett av köpcentrumen i stan och köpte smaksättning till bubbelvattnet (ja.. nått måste jag ju handla...), sen hem och slumra lite mer.

Tur jag har en bror som drar ut mig på lite äventyr ibland, för han ville ut med barnen o mig med båten, så det blev ut igen, med flytväst och åka med dem :-) Jag tyckte vi skulle göra en mer riktad tur innan han tar upp båten för i år, till något ställe man kan ta med lite mackor, kaffe och så.

Jag somnade strax efter tio, var tvungen stänga fönstret helt trots att det var ganska varmt, då det var partaj på minst ett ställe i kvarteret, både skrän o musik...

För att inte bli så distraherad av mobilen har jag flyttat laddaren till hallen, så den får ligga där. Ibland jättetråkigt... men försöker ha någon bra bok på nattduksbordet (sådana där fysiska saker gjorda av papper, som man var tvungen använda förr i tiden för att läsa och förkovra sig), är det en bra bok går det jättebra sjunka in i den tills ögonen blir trötta. Zzzzzz

Nu på morgonen är det helt knäpptyst ute...

Frukost och sen någon uteaktivitet :-)

Du har redan tagit intryck av Sisselas bok ser jag ?

Klokt, mobilerna stressar oss med sin blotta närvaro. Det är en sådan sak som jag borde ta tag i. Igen.

Kram ?

Profile picture for user Hoppie

Ja, jag hade också en sådan där söndagsmorgon när jag mådde ( mår) oförskämt bra. Lång promenad med hund som fick bada och den gjorde henne lycklig hela dagen. Idag är jag tacksam för livet och att läsa allt inspirerande och tänkvärt ni alla skriver!

Mja, mobilladdaren har bott i hallen ett tag, men det är ju ett ämne som tål att fördjupa sig i på många olika sätt :-) Visst är de skrämmande de där undersökningarna som visar att även om man vet att mobilen är avstängd stressar den...

Ah, härligt må så bra och bara finnas till :) Jag hamnade en stund i en park när jag varit ute o cyklat, ett gäng ungdomar höll på med någon kampsportsuppvisning, såg ut gå i slow motion och väldigt ofarligt, men vad vet jag, kanske det var på blodigt allvar ;-)

En av de kompisar jag haft längt ringde nyss o vi pratade om ditt o datt, vi konstaterade vi känt varandra i 25 år... En bit in i samtalet nämnde jag att jag varit nykter i snart 60 dagar - "slutade du inte med det för ett bra tag sen?" "nja, vi bor ju inte så nära, och jag har ju smugit med det länge", jag berättade lite om hur illa det kunde varit. han har själv inte ens druckit lättöl men förstår ju hur det kan råka bli i livet. Skönt berätta, för vi vet ju på riktigt var vi har varandra och det blev ingen stor sak.

Ny vecka, nya möjligheter, sista semesterveckan på ett tag, även om min semesterskuld är påtok för stor så jag skulle kunna vara ledig en månad till.... ?

Jag är nöjd över mig nu på morgonen, trots jag var busseg så tog jag mig iväg på en joggingtur, och joggade hela vägen (förutom lite upp o nedvärmning), så 29 minuter utan att gå, fortfarande långsamt, men det får jag öka på eftersom, fortfarande - viktigt att inte öka för snabbt eller för intensivt så jag ledsnar eller skadar mig.

Ute i skogen var det härligt, septemberluft i och för sig, men den är skön, avkopplande med sin höga friska känsla, kravlös.

Sitter nu och väntar på att resten av dagen skall veckla ut sig, efter lite morgonpysslor här hemma så ska jag förbi till kyrkan då vår måndagssamling drar igång igen ikväll, det ska bli skönt, kul och bra hoppas jag ? Det är bra om några sådana rutiner kommer igång. Vi har aldrig haft problem med 50 gräns på den samlingen, var det fem innan coronan var det bra. Passar mig som är lite enstöring :-)

Jag har en jobbarkompis som jag ofta funderat om han dricker för mycket, men jag har aldrig vågat eller velat fråga. Mycket på grund av min egen situation - vem är jag att kasta den stenen? Någon gång här under hösten, när situationen tillåter ska jag bara lugnt nämna vad jag gjorde i sommar, eller slutade göra. Så får saker komma utifrån det.

Lyssnade på en (kristen) podcast - som handlade om ”du kan bara förändra det du är nöjd över”, det innebar att vi inte kan göra om saker i vårt liv där vi drivs av skam, skuld, eller t.o.m förakt över oss, vi behöver få bli mötta som de vi är, utan att bli förkastade. Så det är nog det sättet jag behöver möta jobbarkompisen på - om det kommer upp att han faktiskt också har/haft samma problem så går vi vidare därifrån, bättre än den dubbelskam som jag tidigare skulle
utsatt både honom och mig för.

Det är nog också sant för mig själv - så länge jag var bunden i min skam i hemlighet så var jag fast och dömd av mig själv att upprepa beteendet. Att bli mött här utan fördömelse - och även av några av mina vänner IRL gjorde hela skillnaden. Jag ÄR inte mina missbruk (det finns ju fler t.ex. snuset) utan det är saker jag tagit till för att förstöra och bedöva mig.

Mest troligt blir det en tur med kajaken till bekanta som har stuga på en ö här i närheten, jag drar sent ikväll eller i morgon. Det ska bli kul. Om det inte verkar för blåsigt.

Planer ändras
Jag hörde av mig till ledaren för samlingen ikväll och sa jag nog ska ut o paddla; så allt blev inställt för vi blev för få, eller.... vi har bön hemma.

Klart jag känner mig lite självisk, och att jag sviker. Men försöker bearbeta känslorna som kommer med att 1/ bättre säga till än bara utebli, 2/ det är bara några soliga hyfsat varma dagar kvar, 3/ jag behöver lära säga nej o smått o stort.

Så nu sitter jag här på en ö - inte framme hos mina bekanta, där tänker jag dyka upp i morgon

Har bara fikat lite, ön verkar tillräckligt bra och stor för att slå upp tältet på, ska så jag ska nog paddla runt den och se om det finns något bättre ställe att landa på för idag.

?

Alla tre skälen var verkligen kanonbra!

Det är så tröttsamt att man låter sina egna behov stå tillbaka för att man ska ”ställa upp” på ”andra”. ”Andra” som typ aldrig gör likadant tillbaka. Nä, det är slut på det nu!

Njut nu för fullt av den sista sommarrest som finns kvar ?

Kram ?

Ingen tvekan
Var värt slita iväg tält o allt o paddla ut.

Sommaren tar slut men andra aktiviteter börjar och finns hela hösten. ?

Höll på glömma gasolköket, vilket kunde blivit trist vid middag o frukost.

Vågskvalp, en hel ö för mig själv, inte världens vackraste, men mycket horisont syns, funderar på ställa väckaren så jag inte missar soluppgången som borde vara från horisonten ?

En av mina vänner sa för några veckor sen - du kan inte bara finnas till för andra, du måste tänka på ditt eget välmående också. ?? va?? Men ligger mycket i den iakttagelsen.

Jag har gjort mycket för att vinna acceptans (inte det där att ofta gå på måndagsmöte, tror jag) men massa andra saker. Blir bättre o bättre att säga nej. Men är inte bra på det. Fördel ju bättre jag blir, så säger jag ju ja för att jag vill; eller prioriterar om så jag vill. Säger inte ja lika ofta för jag inte vågar säga nej. Ja ni förstår.

Att sova själv på öar är bland det bästa som finns tycker jag! ?

Ha en härlig kväll och natt! Och ja, det är värt att sätta väckaren. ?

Det var härligt också!

Jag somnade som en stock vid nio, men jag är klart ovan att sova på en luftmadrass, så det blev ganska många små uppvaknanden, ganska mysigt, för då kunde jag uppleva hur omgivningen så sakteliga tystnade helt. När det var som lugnast hördes ingenting, ett vågskvalp ibland. Jag gav upp tanken på att gå upp och titta på soluppgången - då hade det blivit så pass kallt (det var nog ner runt 5-6 grader... burrr), så jag tyckte det kändes mysigare ligga kvar i sovsäcken :)

Kom hem alldeles nyss, och det var både lite stunder med väl häftiga vågor, och ställen det var så grund och geggigt, jag höll på att köra fast helt i en vik fylld med vass.. De jag hälsade på var trevliga - som väntat, och jag fick njuta av både fika och lunch där, och var med när de la ut nät. Sedan gav jag mig hemöver.

Ganska skönt komma hem, slänga sig i duschen o kläder i tvättmaskin.

Zzzz skulle jag nog säga gäller resten av dagen. Inte särskilt mycket tanke alls på A....

Vem har tid med tankar på alkohol? Inte vi!

Skönt att det var en lyckad kajaktripp med en mix av bra komponenter - fysisk aktivitet, naturupplevelse, egentid och socialt umgänge!

Kram ?

Exakt, det finns viktigare och mer givande aktivteter som ger mer än kicken spriten gav! :)

Jag kommer ju kunna tänka tillbaka på vågskvalp och enkla fantastiska vyer, och titta på bilder från den resan när jag mår dåligt och tänka, jag klarade det.

Även om min puls var på bristningsgränsen några gånger. Jag gick faktiskt iland ett par gånger och tänkte att det här kommer gå åt skogen, för det var inte så bekvämt med vågorna hela tiden.... Nu vet jag att jag är mer försiktig än vad jag nog klarar av - men om det är 500 meter öppet vatten åt alla håll och något händer är man ganska ensam....

Det passar sig inte alls med alkohol och vara på vattnet, inte ens att dricka några dagar tidigare, för reaktionstiderna, kraften och humöret, allt mår bäst vara på topp då.

Kommer kunna se tillbaka att jag faktiskt vecklade ut tältet efter 18 år, och sov ute. Kanske inte blir fler gånger i år, åtminstone inte på den ön *ler*

Ack så skönt somna i den egna sängen och vakna utan väckarklocka...

Jag ska försöka läsa i fatt lite o forumet. Oj vad många som skriver kloka saker, desperata saker, i en bra röra. Alla är på väg här! Hoppas ingen ger upp. För det går alltid. Aldrig ta första glaset som någon här brukar skriva ;-)

Kompletterar inlägget med en tanke till. I min barndom blev jag en gång kallad innesittare, det värsta med det var att det inte var direkt någon sa det, utan en kompis som sa att någon sagt det om mig, och att jag skulle man inte vara kompis med. Givetsvis satte det sina spår, utstött, inte värd vara med...

Men nu, det skulle vara kul att uppsöka den som sa det och undra hur han lever sitt liv? Surfandes mest mellan TV-kanaler antagligen; inte tror jag han är lika mycket ute som jag är. ;-) Nu gör jag inte alla aktiviteter ute som revansch mot vad jag upplevde i min barndom, tänker inte på det så ofta, jag tror jag har förlåtit det helt - det sas ju av någon i 9-10 års ålder... Och även om en del saker jag gör nu känns som att jag tar igen det jag inte vågade, ville göra då så gör jag saker mest eller helt för min egen skull. För att uppleva livet så länge jag kan uppleva det. Det kan vara enkla saker - som att se en hel säsong på Netflix en kväll... Måste ju inte vara uteäventyr. Tja. babbel babbel.. Jag kommer inte bli känd för att skriva inlägg här som är totalt välformulerade och begripliga ;-)

Visst har vi alla lite revanschtankar, men det är alltid bättre att leva sitt eget liv för sin egen skull, och helt strunta i vad andra tycker. Både då och nu.

Kram ?

Jag kommer aldrig helt strunta i vad andra tänker o tycker - de kan ju ha en anledning till åsikten, men vill bli ännu bättre på att inte styras av det för att få en plats i tillvaron; oavsett om jag ser någon som jag tänker jag är bättre än (är minsann inte som den där), eller någon jag beundrar och vill bli accepterad av. Den kampen speglar nog en del av den skit jag växte upp i... aldrig duga, aldrig säga vad man tycker, bara ytan är bra.

En balans kanske. Men en del i att börja leva för sin egen skull :-)

Idag joggade jag för första gången mer än 30 minuter i sträck, nästan 5 kilometer (ja... långsamt), så snart får jag lägga det till min sommar-bucket-list också ; att kunna jogga 5 km. Egentligen redan avklarat tror jag för jag ville nog kunna jogga just en halvtimme.

En dag i taget vad gäller alkohol kommer gälla ett bra tag till, även det varit väldigt lugnt med allvarliga sug, så borde det komma, underligt vore annars.

Ha en fin kväll

Dag 57

Idag är det en mellandag, lagom seg o så. Det är inte så konstigt eftersom jag haft flera dagar med riktigt trevliga aktiviteter, med både väldigt mycket intryck och adrenalinpåslag. Och idag är det bara mulet ute, bara varit ute en kvart hittills och inte gjort särskilt mycket vettigt alls överhuvudtaget.

För att pigga till mig så blir det lunch och sen åka och hälsa på någon bekant, random, vet än inte vem som ska bli utsatt ;-)

Såklart nykter idag.

Mellandagar behöver man ha också, annars uppskattar man ju inte alla toppendagar lika mycket.
Mellandag här med, sömnen helt i obalans efter gårdagens fisketur.

Såg att du bodde väldigt långt norrut i Sverige, misstänkte det med tanke på hur nära du hade till fjällen.? Har du en egen snöskoter? Eller det kanske inte är standard med det i kustlandet.

Jag måste verkligen se till att åka till Norrland någon gång, har aldrig varit där. Det finns en fiskart ( rysk simpa) som bara finns längst upp i norr. Ska säga till frugan att jag måste fånga en sådan, så kan jag kanske komma loss en vecka eller två.?

Jag blev lite tagen på sängen bara, lite "jaha... vad händer nu", "tråkigt". Men det är helt rätt, man behöver det också.

Ingen skoter är i min ägo - bor i lägenhet; jag har kört lite (betoning på lite) skoter när jag var yngre, men annars har en av bröderna en så nog skulle jag kunna.. Det är kanske inte standard här, men nog har många det ändå, speciellt om de har anknytning till någon by eller brukar åka till fjälls emellanåt.

Överhuvudtaget är ju vintern lite tråkig, kan vara mysig och det går göra saker ute, men perioden maj - oktober gillar jag betydligt bättre.

Ja det tycker jag du ska göra, det finns ju ganska många vidder och sevärdheter. T.ex. Höga Kusten är fantastisk, men även fjällvärlden. Sedan massa små pärlor lite här o där :-)

Min "blogg" här kommer i bästa fall inte behöva handla om själva alkoholen på ett tag, det känns ganska tydligt som den akuta/första fasen är passerad; visst det kan komma en tanke som vill landa i mitt korta hår som viskar kort att "nog vore det..."; men jag har inte behövt ta tag i några kraftiga frestelser (än).

Jag kan dock tänka mig om det börjar bli en period som är extra stressig, trött, eller något jag inte kan hantera, att om de tankarna och de tillstånden får växa till obehindrat så kan det definitivt leda till att jag trillar dit. Det gäller vara vaksam över sitt välmående och prioritera sig själv. Och komma ihåg att jag själv valt bort alkoholen, dvs jag får om jag vill, men jag vill inte.

Igår var jag över till en granne och pratade, blev bjuden på ... älgörtsdricka. Det var som att dricka en svensk myr sa jag *skratt*, väldigt vuxen dricka, god på sitt sätt, men speciell. Jag får betrakta den drycken som det starkaste jag druckit på länge ;-)

Sista semesterdagen, jag ska ta tillvara på den på bra sätt, en långsam och så lång joggingtur jag klarar av till att börja med, ska stretcha tiden lite till. Jag är lite fundersam över hur jag ska planera in 3 joggingturer när jag ska jobba varje vecka framöver. Kanske flytta en till lördagar, så det bara blir två tillfällen under veckorna. Eftersom jag alltid är vaken med tuppen så blir det nog fortsatt träning på morgonen. Vi får se.

Det låter inte gott ? På Gotland har de någon konstig dricka, ”dricko” eller nåt. Går INTE att dricka. Men den innehåller alkohol, det gjorde inte den du drack?

Det är ju inte så konstigt att våra dagliga inlägg handlar mer om annat än just alkohol. I början är det största utmaningen - att inte dricka. Därefter får andra saker högre prio, även om nykterheten alltid är nummer ett.

För mig har det varit en utmaning att lära mig hantera känslor utan att ta till alkohol. Likaså att hantera stress. Det är fortsatt en utmaning, jag har inte haft så många tillfällen att träna på varje enskild känsla.

Att etablera nya nyktra vanor är också en stor utmaning för mig, liksom att sysselsätta mig med vettiga saker fler timmar per dygn.

Och sen visar det ju sig att under alkoholdimmorna finns det nästan alltid någon surdeg att ta itu med. Eller flera. Surdegar som vi gömt under den blöta filten av alkohol.

Kram ?

Som svar på av Andrahalvlek

Myr kanske var en för stark liknelse, men luktar åt det hållet lite grann, ger skogskänsla... Påminner om ... hm. inte fläderblom, men kanske åt det hållet lite granna, innehåller också citron så den var typ både frisk o fadd på samma gång... Den var alkoholfri, annars hade jag (ju) tackat nej.. Jag tror att saftvariant av den skulle vara godare.

Dricko - ser jag görs med enris som en av ingredienserna, så kan tänka mig den är speciell...

Hantera stress o känslor - ja det tror jag också, har känt av lite av det, och kan tänka mig situationer på jobbet jag behöver landa i lite på ett annat sätt än tidigare. Mer let-live-and-let-go på en del saker som jag stöter på.

Det är ju en liten välsignelse ha ett jobb för ganska många timmar kommer ju "försvinna" som jag nu under semestern behövt hitta på saker på, eller bara vara. Sedan får jag fokusera på kvällar o helger att de blir fortsatt fyllda med olika bra saker :)

Dag 59

Så skriver jag min morgonrapport igen, gårdagen, som var sista semesterdagen, blev bra med lite enkla aktiviteter, lagom vila och så.

Ska jag sammanfatta semestern så har jag fått hjälp att uppnå den största och nog viktigaste saken i år - bli nykter, nu ska jag fortsätta kämpa för att leva upp slutklämmen på rubriken i min tråd ”och sen också”. Det behöver inte vara omöjligt och svårt om jag fortsätter vara snäll med mig, är vaksam över tankar, och känslor som kanske kommer.

Jag är ganska ödmjuk och tacksam över att jag lyckades släppa flaskkramandet innan allt blivit betydligt värre - eller det gått 15 år till... Det var inte helt självklart, för åren går fort.

På min långvariga bucketlist har också stått att tälta ute igen. Tältet har ju legat och tittat argt på mig några år, och jag är rejält glad att det blev av, ännu så länge bara en natt, men en ljuvligt härlig natt jag längtar efter att få göra om. Kanske igen någon helg innan det blir för kallt ute.

Tredje grejen uppnådde jag igår - att kunna jogga 5 km utan uppehåll. Gick utan större problem då jag tränat upp leder, senor o hjärnan långsamt under 9 veckor....

Sedan har jag nog lekt lite familjeterapeut gentemot lite situationer i min familj. Nej, jag har inte låtit mitt medberoende i familjen ta överhand, utan mest flaggat för och reflekterat när de andra i familjen betett sig som barnungar. Jag säger mer saker som ”vi är ju ett gäng surpular, kanske inte värt fortsätta så”, ”ta kontakt och se vad som händer”, ”nej pappa, du vet ju, det hjälper inte att du har åsikter - du får ha det, men den ende som man kan förändra är sig själv”. Jag har länge försökt undvika skitsnacket/gnället som kan finnas hos oss, men nu känns det som jag växlat upp lite. Utan att ta ansvar för dem, det får de göra själva. :-)

Jag tror det är tack vare nykterheten har jag börjat läsa annat än faktaböcker igen, lite deckare, någon halvkass roman. Nye favoritdeckarförfattare är Ragnar Jonasson - håller på läser hans Byn nu, den tillhör inte serien med polisen Hulda. Det är fortfarande för mycket sommar för att jag ska orka sitta massa timmar och titta på TV-serier/filmer.

Har välmåendet blivit 2000 gånger bättre under sommaren? Nej, men det är länge sedan jag låg en hel dag i ångest och bara försökte sova bort dagen i förhoppning att jag kunde slippa allt jobbigt för evigt. Jag kan förvisso ha lite tråkigt ibland o faktiskt välja ligga o lyssna på något radioprogram o somna, men det är ju en annan sak...

Idag - ja, vad händer idag, det regnade ju i natt, ganska rejält, så det kan dröja innan jag känner jag vill ge mig ut i skogen (det är nog bara blött där), men det, och kanske besök hos någon bekant.

Drinktips kom jag tänka på - jag hittade Zeroh med fläder & citron smak som jag börjat använda till bubbelvatten. Supergott! Jag gillar egentligen inte att det är med aspartam, men.... Kanske det går blanda ihop något helt eget? Citron går ju köpa, och ... något annat i fruktlådorna kanske. Ska fundera.

Det känns lite som jag sammanfattar ungefär samma saker i flera inlägg, men det är ju där jag står just nu, en bit på väg, blickar bakåt och är nöjd över vad jag uppnått :-)

Ha en fin - nykter eller nyktrare dag! :-)

Det låter som du har haft en semester som förändrat dig i grunden på en massa områden.

Från att kunna springa 5 km i sträck till att sluta vara medberoende i din dysfunktionella familj.

Och allt det tack vare nykterheten! Så jävla häftigt! Och din resa är ju absolut inte slut - tvärtom! I början är det svåraste att låta bli att dricka. Sen ska alla gamla vanor förändras, känslor hanteras - och surdegar bakas ut. Ständigt pågående resa alltså.

Men som du har påbörjat din resa - helt otroligt bra jobbat!

Om jag förstått rätt så har du slutat tidigare, med hjälp av forumet. Vad känns annorlunda den här gången?

Kram ?

Just frågor kring medberoende har jag nog dribblat med i väldigt många år, första gången jag stötte på det var första halvan av 90-talet, minns särskilt boken "Bli fri från ditt medberoende"; Melody Beattie, där hon skrev (om sig själv tror jag), som hade en sucicidal mamma - och hon själv gick i skola precis bredvid. Det hade blivit normalt för henne att gå hem på rasten, lyfta ur mammans huvud ur ugnen och stänga av gasen... och sen gå tillbaka till skolan. Hemska värld... Sen var jag med på en kurs där några svenska föreläsare pratade om medberoende-problematik. Så jag har nog praktiserat det gentemot - främst min egen familj o en del andra situationer, ibland med framgång o ibland inte. Det är klart det är lättare utan att ha skam/skuld/beroendet av öl hängande som en snara kring halsen. Och det märker förmodligen de också, att jag säger saker med ett mer lugn än tidigare, jag behöver inte trycka ner mina åsikter i någons hals, utan kan lugnt säga hur en del saker är, utan att ha någon udd i det som sårar.

I mitt fall har jag ju vuxit upp med en pappa som hade lite a-problem har jag förstått efteråt (men han slutade med riskbruket tidigt, men blev väl göro-arbets-aktivitets-missbrukare istället, vilket han nog är fortfarande), och en mor som legat på psyket i omgångar (men nu mår bra och äntligen är frisk). Så vi barn fick vår släng av sleven på olika sätt. Det märks fortfarande trots att vi är vuxna allihopa nu.

Ja, det är ju tredje tråden jag startar här, tror jag det är. Det är inte helt lätt svara på frågan - men att det gått bättre tror det kan handla om att jag gjort mig lite mer sårbar, och stannat kvar när jag misslyckats. Inte visa upp en blankpolerad yta, och säga "det här klarar jag av ren viljekraft". JA det är ren viljekraft, men inte utan hjälp både från höger - vänster - o ovan kanske - där man sätter ord på sin kamp. För första tiden var ju lite mer kramp o krampaktigt. Nu är det inte så farliga frestelser.

Sen har jag nog mer gett upp tanken på att det finns något gott i alkoholruset. Det gör ju bara att jag slösar bort tid, dör tidigare, mer deprimerad osv. Nu har det hunnit gå ganska många veckor, och fördelarna - och även enkelheten i att låta bli överväger hur många gånger som helst. Noll-toleransen för mig kommer gälla både privat smygdrickande och tillsammans med andra ; även lättöl tänker jag tillhör det jag inte ska dricka; även om jag än inte blivit bjuden på det tror jag det är smartast låta bli även det.

Tack för drinktipset! Ska shoppa en sådan och prova :)

Swooosh (eller nått) hur fort dagarna går!

Idag är det 60 dagar sedan jag drack senast, och 60 är ett så pass jämt nummer så det också är värt reflektera över. Jag är inne på 8 veckor, och snart nio veckor.

Jag sov dåligt inatt, men det är helt mitt eget fel, dels glömde jag ett nikotinpiller under läppen (hu... vilka mardrömmar man får då), sen brydde jag mig inte om dra ner persiennerna, så vaknade av gryningen strax efter 3.... Men överlag har sömnen blivit otroligt mycket bättre på nätterna, jag sover nästan alltid hela nätter numera :-)

Fick en skön sovmorgon istället....

Det enda sociala igår jag gjorde var att skjutsa broderns son från sin mamma till sin pappas lägenhet, då min bror var och gjorde annat. Grabben hade urtråkigt hos sin mamma och ville iväg o göra något, om det var kompisar, fiske eller dator som lockade vet jag inte, men jag fick 15 minuter egentid med honom, då han var 200 ggr mer pratig än han många gånger är när man ses. Såklart glad att "slippa vänta på sin pappa".

Det blir strax en morgonpromenad med natur i öronen eller podd. Soligt och fint ute, jag hade, om jag inte försovit mig, planerat dra en tur ut på älven på morgonen, men det får bero, blir bara lite stressigt istället.

Sedan är det corona-säker gudstjänst för min del, vi fick boka plats via nätet innan, och jag kände att det var dags gå igen, förra gången jag var iväg en söndag var nog i ... mars eller april... min gudsrelation hänger inte direkt på att jag går på möten, inte alls, men det är ett trevligt sätt träffa "gelikar", och kanske få någon ny infallsvinkel på något i livet.

Om ett dygn är jag på jobbet igen... en kopp kaffe med en av kollegorna, sedan drar det igång, kalendern är redan ganska planerad för veckan som kommer, förutom de löpande uppgifterna som hör jobbet till. Det kommer nog bli en intensiv vecka, många är tillbaka och mycket ska starta upp. Bra få göra rätt för lönen :-)

Att sömnen blivit så mycket bättre är verkligen en gåva! Nästan värd nykterheten enkom enligt min mening.

Hoppas jag får lite mer att göra på jobbet nästa vecka också. För mycket och för lite skämmer allt, även i jobbsammanhang.

Kram ?

Tack ?

Kom precis hem från en joggingtur; det går lite snabbare för vare gång. Så ska se till jag har uthållighet; då kan jag om några veckor sätta nästa mål - troligen kunna jogga en mil.

Jag tror jag knäckt en bit av ”vad ska jag göra på kvällarna”.... jo träna på två av dem under veckan. Istället för som alltid tidigare; göra bort träningen innan jobbet, för jag är morgonpigg - o får på så vid massa tid till annat (bla A) på kvällarna.

Så nu blir tisdagkväll och torsdagkväll joggingkväll för mig! Och lördag/söndag.

Ska testa; jag tror det kommer fungera bra.

Och en del av den förebyggande planeringen för mitt välbefinnande. ?

Första dagen efter semesterperioden, check!

Vad ska jag skriva annat än att det gick i turbo... kändes som jag var överallt för att stöka, ställa till, fixa, dona, släcka små pyrande bränder. Det är nog iofs då jag trivs på jobbet. Sämsta tillfällena är de då det finns för lite att göra, eller jag ska sitta och skriva något urtråkigt beslutsunderlag...

Allt gick bra, men jag känner nog i huvudet att det är påfrestande gentemot att göra vad jag vill. Men.. på några dagar har jag vant mig vid den nya lunken.

Skillnaden nu är att jag inte ens tänker tanken (aldrig vet man aldrig) att köpa öl o slösa bort kvällen...

Så även om jag jobbar har jag fyra fem timmars frihet varje kväll. Sett till hur ofta jag drack innan semestern, så är det många timmar per vecka jag fått tillbaka av mig själv :-) Till att leva.

Kan det bli bättre? :)

Och redan svalare kvällar tyvärr, men vad var det fröken sa, finns inget dåligt.....

Det är skönt röra på sig, för mig har det bara blivit lite cykling nu på kvällen, kort ner på stan för att träffa några vänner.

?

Dag 2 på jobbet.

"nog skulle jag väl"... hann jag tänka ett par gånger på eftermiddagen, har ju med mig en ryggsäck för matlådan. Men icke... inget sånt för mig.

Det är bara att konstatera att varje tillfälle där jag varit och varit van cykla/bila i väg, där behöver jag välja den nya nyktra vägen medvetet. Skapa en ny motorväg i skallen. Ingen Big issue direkt, mer så det fungerar :-)

Hemma.

Jag har lagat mat, panerad fisk (dvs lite lyxigare fiskpinnar...), remouladsås (färdig), citronskiva o ris. Enkelt så det förslår, men gott. Ute öser regnet ner, jag sitter och surfar runt lite och låter maten landa.

Sedan ska jag ut och jogga ikväll :-) Pressa gränsen lite till.

Nu känner du dig rätt stabil - och då börjar alkoholdjävulen viska i ditt öra. Listig typ, man måste vara på sin vakt.

Att man måste ladda varje situation med nyktra erfarenheter är också min upplevelse. Först var det fredagkväll utan vin, sen kalas utan vin, just den promenadvägen, just den känslan, och så vidare.

Någon sa att det tar ungefär ett år att etablera nya nyktra vanor fullt ut. Kanske kan stämma.

När min hund dog i augusti 2018 tog det många månader innan jag slutade tänka på honom typ hela tiden. Allt jag gjorde var tidigare förknippat med honom. Allt.

Att bara öppna ytterdörren utan att välkomnas av en överlycklig hund var skitjobbigt de första 25-30 gångerna.

I jämförelse är sluta dricka ingenting. Faktiskt. Men vikten av att skapa nya vanor är detsamma i båda fallen. Och det tar en hel del energi. Inte konstigt att jag är trött.

Kram ?

Jag tänker jag alltid kommer behöva var på min vakt på något sätt. För även om de gamla hjulspåren efter något år - kanske tar mer tid än så, är övervuxna så finns de ju där.

Åh.... det är ju det värsta med att skaffa ett djur, man vet den en gång kommer dö :-/ Får jag ha lika lång semester nästa år så kanske det är dags för mig för en vovve... en terrier, lagom size....

Om höstarna har jag tidigare suttit i köket på kvällarna, med öppet fönster, spelandes musik, drickandes öl och fantiserat mig bort.

Ikväll, har det inte mörknat än, men jag har kommit in från en intensiv joggingtur (längsta i år), jag sitter och dricker bubbelvatten med en citron i, och lyssnar på musik medans jag svalnar av. Den vanan kan jag trumfa onykterheten med många gånger :)

Förstår din trötthet också... allt tar energi på något sätt. Tycker tröttheten jag kan uppleva nu är mer hård o intensiv, alltså som en klubbad säl i bland, förmodligen ska det vara så, och man får sova bort den eller aktivera bort den. Båda sakerna är rätt.

KRam

Tröttheten kommer så snabbt och överväldigande så det känns som man blir klubbad med ett vedträ i skallen. (Bara vild fantasi, aldrig upplevt det ?)

Och sova eller aktivera sig, båda funkar. Har precis samma upplevelse faktiskt.

Nu är jag nycyklad, nyyogad och snart nybadad ?

Kram ?

PS. En grå storpudelvalp blir det kanske nästa sommar. Lakrits var mellanpudel, men en storpudel är mer robust för utomhusaktiviteter.

*skratt* tur ingen slagit ner dig så... men det är ju precis så.

Jag stötte på labradodle tidigare i sommar, de var också fina :)

Jag har en dålig sida, om jag vaknar mitt i natten, typ mot fyra tiden har jag extremt svårt att vilja somna om igen, oavsett hur trött jag är.... Så blev det i natt, så jag har redan druckit massa kaffe, och ska snart käka frukost, flera timmar för tidigt. Jag vet ju att jag funkar så, för trött men ändå för pigg för att somna om. Det brukar inte bli några katastrofer av det, och jag har ju sovit tillräckligt mycket o bra senaste dagarna.

Nu när jag börjat jobba känner jag att jag inte riktigt hinner med att skriva här ordentligt, eller ännu värre, läsa och vara social i alla trådar. Lite trist, men det får vara så.

Många timmar kvar till jobbet. Skönt :)

9 veckor, eller 64 dagar borde det vara idag sedan jag slutade. Det är ganska stabilt just nu känns det som, det finns inte så mycket att skriva eller säga om just öl, vin o tankar kring det.

Fjärde dagen på jobbet, och det känns... Alltså, det är roligt och kul att jobba med full gas i alla ärenden, beslut, och sånt som skall hanteras, och eftersom jag bara har ett par timmar på kvällen att "slå ihjäl" hinner jag just nu inte ens ha tråkigt...

Att jogga på kvällen efter jobbet går bra, men burrrrr vad kallt det har börjat bli på kvällen, idag när jag gjorde bort det vid 17-tiden var det bara härligt, jag passerade en magisk gräns på 6 km, och hade nog kunnat sega på lite till, men ska.... inte... öka för fort... :-)

Ikväll blir det styrelsemöte i föreningen där jag bor, det brukar ta flera timmar att behandla diverse ärenden, vi sitter numera i ett ganska stort samlingsrum så det går hålla avstånd någorlunda.

Jag antar mina veckor kommer se ut snarlika som denna, någon kväll möte med någon aktivitet i församlingen, två ggr veckan jogging, sen en eller två kvällar jag inte har något inplanerat, och då finns ju böcker, ett tag till paddling, eller göra något med nån kompis, eller bara vara. Helgerna går det ju göra längre utflykter på om lust o väder tillåter.

Det kommer bli en bra höst. :)

Skönt att du känner dig så stabil. Och att fördelarna med nykterheten tickar in hela tiden, som vinstutbetalningar på lotto eller nåt. Värt alla pengar i världen i alla fall.

Jag mår också bra av rutiner och lite vardagslunk. Sen vill jag ha några saker att se fram emot också, helst något varje månad.

Nästa helg reser vi till Göteborg för att fira äldsta dotterns 23-årsdag. Det blir nog utflykt till Marstrand och middag på restaurang på kvällen. Beroende på vädret. Egen bil och inga folksamlingar.

Två veckor efter det ska jag och äldsta dottern mötas i Varberg och bo på spa-hotell två nätter. Det ser jag också verkligen fram emot. Att det blir två grejer i september beror på att vi egentligen skulle åkt till Barcelona den helgen, men det blir ju inställt. Varberg blir det istället.

Något roligt planerat varje månad är mitt sätt att överleva vintern ? Perioden nov-feb är riktigt vidrig, men förhösten i september är ljuvlig så den tänker jag njuta massor av.

Kram ?

Äntligen fredag!

Vem vill åka utomlands nu... Varberg låter som bra och mysigt, och säkert :-)

Jag har inte planerat upp några roliga aktiviteter långt fram i höst/vinter, det kanske är något att tänka på. Just lördagar ska jag försöka göra något extra / roligt på; eftersom det annars är en lång dag utan några som helst saker som sker normalt för mig.

Idag har jag bestämt mig för att jag ska jobba hemifrån, ska försöka fokusera på skriva av mig en del saker som behöver komma ner på pränt, skicka en del mail till leverantörer och försöka få igång några processer som jag dragit på. Jag ska också använda dagen för att testa den nya placeringen av arbetsbordet, nu står det bredvid fönstret i sovrummet - där är det morgon/förmiddagssol. Jag tror att jag behöver ha det där (istället för i ett förråd inne i lägenheten som jag hade i våras, det gick då), för att få tillräckligt med ljus o energi under hösten. Jag åker troligen till jobbet nu på morgonen och tar ut en extra bildskärm så jag slipper sitta bara med laptopen.

I övrigt så kommer nog lillbrorsan förbi under dagen och ska hämta en pryl han ska låna till sin dotters födelsedagskalas i morgon. Och jag måste nog ordna present till henne idag.... gulp. Jag vet vad hon önskar, några små plastleksaker som hon redan har en liten växande hög av... :-/

Jag är inte helt säker jag sprudlar av ork o energi denna vecka, mycket har gått åt till jobbet, sedan blev ju gårdagen fullt ös in i kaklet, satt på styrelsemötet till efter nio. *jäsp*

Men... idag blir det soligt, fint, och nyktert även efter jobbet ;-)

Jag tänkte bara kika in och säga att jag blir glad av att läsa hur bra det går för dig! ? Tänkte redan i början när du var nykomling här, att den här killen kommer fixa det galant. Gött är det!

Ha det bra!