Nykter på semestern, och sen också!

Profile picture for user Vjlo

Till min förvåning gick jag och debatterade med mig själv igår, nog vore det väl trevligt att stressa av med en öl... det var ju så länge sen... ingen skada... ingen behöver ju dessutom veta något, bara ett par...

Tänkte till o med "jag behöver inte säga något till de i blåbandsföreningen (kristna IOGT typ), där har jag ju gett löfte om att inte dricka, men de behöver inte heller få reda på något"... Och mina vänner där jag deklarerat så tydligt att det inte är något att bekymra sig om längre de skulle ju inte heller behöva veta att jag gått o handlat bara lite... några gånger.

Och jag ska inte säga något till de på forumet......

Jag hade tänkt hinna med att åka å handla innan ett mindre kvällsmöte igår i kyrkan, på 20 minuter hinner jag ju, ta bilen och sen sitta på mötet och sen.. Ja... just, så där som jag gjorde "förr".

Nu blev det inget av det. Tur det, då jag om någon vecka passerar 7 månader sen sist, vore ju dumt falla igenom. Och kanske händer det någon gång framöver, vem vet.. Men hoppas inte. För jag behöver ju inte det längre.

Jag är inte helt hundra varför jag började tänka så, rent "kemiskt" i huvudet kanske hjärnan försöker hitta nöjen nu när de flesta nöjena är borta *skratt', och att man behöver ibland se gamla vanor i vitögat och säga - nej du, inte den här gången heller.

Det ska säkert gå några år innan det är ganska stabilt.

Det är väl så med alla svagheter och saker man gjort tidigare i livet, i olika situationer gör de sig påminda och lockar igen. Men det kan ju inte betyda att man SKA hoppa ner i flaskan igen, eller att man ÄR en sån där som smygdricker, ja man var en "sån där som smygdrack", men det är skillnad på var och är.

Profile picture for user Andrahalvlek

Du var verkligen igång och planerade. Du förhandlade med alkoholdjävulen. Efter alla dessa månader var det fortfarande liv i honom. Vilken tur, eller skicklighet, att du gick vinnande ur den förhandlingen! Ibland måste man bara låta intellektet ta överhanden.

Kram ?

Profile picture for user TappadIgen

Jag tycker att din frågeställning är väldigt intressant. Är man eller var man en sådan som smygdricker? Jag ljög ju aldrig om min alkoholkonsumtion, men liksom många andra av er så såg jag ju medvetet eller omedvetet till att den i den utsträckning var möjligt inte framgick för andra hur den egentligen såg ut. Mer eller mindre framgångsrikt, kanske ska tilläggas.

Jag vet ju att jag om jag skulle råka ut för ett återfall inte skulle ljuga om det. Men skulle jag berätta om det? Vad skulle jag göra här på forumet? Om jag inte ville ljuga om det och heller inte berätta om det så skulle det ju bli svårt. Vad säger man när man får grattis till x tid? Det blir ju misstänksamt om man slutar att prata om hur länge man varit nykter. Men jag börjar fundera på hur jag faktiskt hade reagerat i och med din förhandlingstanke om att inte säga något på forumet. Men vad man avser göra och man faktiskt gör är ju tyvärr inte alltid samma sak.

Jag vill hoppas att jag skulle stanna kvar på forumet och erkänna mitt misstag och börja om och räkna på nytt från dag ett och jobba på att återta nykterheten. Det hade ju varit det bästa, sett till situationen. Men det är svårt det där med hypotetiska exempel.

Vad tror du att du hade gjort Vjlo?

Ja, det var lite udda halka in så lätt i gamla hjulspår.

Jag tror inte jag skulle skriva här glatt o så på flera dagar, antagligen hålla mig borta från t.ex. detta forum, och kanske andra ställen ett tag, men skulle samtidigt inte kunna ljuga rakt upp - kanske som du "undvika säga något", men på en direkt fråga, nej det går ju inte ljuga då.

Jag vill också tro att jag skulle stanna kvar här - och bland vänner som känner mig och säga vad som hänt.

DET måste ju vara det klokaste... Hoppas man är så klok om det händer.

Det här forumet är ju verkligen inte dömande, tvärtom. Är det några som vet hur det känns när man har tagit ett återfall så är det ju folk här inne. Jag tror att många återfall skulle bli betydligt kortare om man gick in här och skrev direkt. Och många återfall skulle kanske kunna hejdas om man gick in här och skrev innan man tog återfallet. Ändå är det tråkigt nog så vanligt att man slutar skriva här när man har tagit ett återfall. Det här är ingen tävling, och det finns inga krav på prestation. Att sluta dricka är svårt, att inte börja igen är ännu svårare. Alla behöver någon att hålla i handen.

Om jag skulle ta ett återfall så skulle det nog inte ske planerat, utan mer för att jag blir överraskad och känner mig ”tvingad” att dricka. Man ska aldrig säga aldrig, men det känns långt bort för min del. Jag har liksom mentalt tagit avstånd från hela den kulturen, som förgiftar individer, familjer och samhälle och orsakar så mycket misär.

Jag tänker dock inte predika nykterhetsläran i alla sammanhang eftersom jag har förstått att det är lönlöst. Då blir jag bara sedd som en tråkmåns i festsammanhang förstås. En glädjedödare. Min inställning är att jag måste respektera andras beslut, och att de måste respektera mitt beslut. Jag bestämmer i mitt liv, ingen annan och inte heller alkoholen längre. Det är allra skönast, att slippa styras av alkoholen.

Kram ?

Profile picture for user Charlie70

Men inte förvånad. Skulle kunna varit jag som skrivit det. Några månader eller ett år eller ett liv - ingen tid är en garanti för att vi inte faller tillbaka. Det är vårt beslut det hänger på. Beslutet att inte ta det första glaset.

Kram!

Alltså, jag funderade flera gånger om jag skulle skriva om gårdagen eller om jag skulle hålla den hemlig :-) Att jag tänkte så, och faktiskt funderade några sekunder innan jag tryckte på "Spara"... säger ju något om hur hjärnan fungerar. Jag hade kunnat fortsätta planera och smida planera så där lite granna, i smyg tänka på det ett par dagar till.... och säkert gjort dumt så smångom.

Det kändes rätt bra en stund efter åt, för det var nog egentligen när jag tryckte på "Spara" som jag på riktigt tog beslutet att säga nej.

Men håller med - om vi inte försökte vara så perfekta som människor och ha sån prestige i att vara duktiga, så mycket bättre det skulle gå för oss då... att vara så där halvfungerande... och våga be om stöd o hjälp direkt.. istället för....

Ja :-)

Det har ju dock inte hänt något, annat än en bra påminnelse för mig: dels om vad jag vunnit och hur lätt jag kan förlora det, om jag vill.

Nu ska jag ge mig ut på en lång kvällspromenad så jag får upp stegen för idag. Ut i mörkret och kylan!

Kan det vara en idé när tankar om återfall kommer? Att tex lova sig själv att gå in och läsa sin egen tråd från början. (Då skulle jag vara upptagen en vecka ?) Eller lova att ringa klokaste kompisen först. Eller kuta tre km i snabbaste tempot man orkar?

Bara en tanke. Oron för att hjärnan plötsligt ska sätta igång och planera ett eventuellt återfall känns väldigt påtaglig. Vi är liksom aldrig säkra.

Eller så är du bara understimulerad ? Själv har jag så mkt med jobb och kost och steg att planera så det finns inte plats för någon alkohol att knö sig in. Skaffa dig en ny hobby! Inomhushobby!

Kram ?

Profile picture for user Kennie

Jag tänker att det beror på att du slutat snusa, att alkoholsuget dök upp, det är ju ofta så att när man slutar med en sak så vill man plötsligt ha något annat man trodde man var klar med... Som ett sånt där whack-a-mole spel.. Men varje sån seger som du vann nu senast tror jag gör det lättare att tänka klart nästa gång du drabbas av sådana tankar. Bra hanterat!

Det går fundera o vrida på det som inte hände ganska mycket, men säkert så att snus-slutandet har sin plats i det också, det tror jag också.

Ny dag idag... och här blev den trött och seg, bara hunnit med 8000 steg, cirka hälften av planerat, Snart så har vi knvällsmöte på länk i min hemgrupp, så det blir inga fler steg.

Det är ju lite roligt nu när man anmäler sig på något och skriver "jag kommer". Och så rör man sig inte längre än till datorn...

Ingen nöd på mig, tror jag har tre veckor kvar på champix-kuren, det ska faktiskt bli skönt steppa ner ur den, så jag slipper den vanan att ta tabletter. men det har varit värt det. Känns lite som att slemhinnorna under läppen läkt ihop lite mer nu, inte så de var blodiga innan, men de känns "bättre" o "bättre". Jag kommer nog alltid ha höga tandhalsar som påminnelse vad jag gjort.

Ärligt, så ska jag säga att jag också senaste veckan tänkt... det skulle vara ... så ja, det går börja snusa lätt också igen, tror jag. Man får faktiskt se till att låta bli! Punkt.

Det är ju inte så att man inte vill just när suget och fantasin kommer - problemet är ju att man vill. Men man måste inte göra allt man vill och känner för. Heter väl impulskontroll? ?

Hey Mic!
Ja, inte för inte att jag inte förstår...

Man blir ju mer ödmjuk av att stå där och kika in och fundera varför man egentligen låter bli. Fast det är ju samtidigt som du skriver - att egentligen mår man ju jättebra när man håller sig på avstånd från drogerna. Bara det att de lockar med sina falska löften... även när man trodde det skulle vara buslätt bara säga nej.

?

Verkligen inte mycket att skriva - För mig går dagarna så sakta framåt, jag har inte varit på bolaget eller köpt ut snus. Det får vara den seger som jag vann denna vecka, och insikten om hur "skört" det ändå ibland är.

Ska bli skönt om några månader när allt blivit stabilare.

Ja det tror jag också, om jag påminner mig hur det varit när jag kört cold-turkey några dagar, då har ju luften gått ur brutalt. Att den gör det nu ett tag är väl inte heller konstigt? Huvudsaken vi håller ut och inte lägger in igen... ?

Ha en fin helg!

Länge sedan vi pratade snusstopp nu! Hur går det för dig Vjlo? Hur många veckor har du kvar på Champixen nu? För min del funkar det fint. Har säkert gått upp något kilo till p.g.a. detta tyvärr. Men i dag ska jag ju prata med min mattant (Se klarts benämning) så jag hoppas på att det blir förändring på det området också framöver.

Kram!

Hej,
Det är dag 63 av 84 - dvs 3 veckor kvar :-) Egentligen händer väl inget just nu, sköterskan var juh inne på att jag kanske ev skulle kunna trappa ner innan, men samtidigt, tabletterna finns o jag har dem, viktigare få nöta lite veckor då inget spännande eller jobbigt händer.

Jag har kanske *lite* lite huvudvärk ibland, men... om man undrar om det var värt låta bli, titta på tandköttet en stund... :)

Jag har också gått upp några kilo känns det som, men bestämde mig idag att börja räkna kalorier lite, gjorde det enkelt för mig, och installerade en app i telefonen (My Fitnesss Pal). Jag tror det är bra få tvinga mig själv registrera okynnesätandet, då jag inte upplever att det är själva måltiderna jag busar på...

Räkna kalorier är ett bra sätt att motivera sig. Jag tröttnar så snabbt bara, håller bara ut några veckor. Då är det enklare för mig skippa snabba kolhydrater helt, det minskar suget och gör att jag äter mindre helt naturligt. Alla måste hitta sitt sätt helt enkelt.

Kram ?

Läste någonstans att rent psykologiskt är det bättre att lägga till bra saker/vanor istället för att försöka bli av med dåliga dito. Lägga till bra mellanmål tex, då blir suget kvällstid mindre och man överäter inte under måltiderna.

Felet man gör oftast är att äta för lite dagtid, och då blir man vrålhungrig kvällstid. Snabba kolhydrater (vitt bröd, pasta, ris, vitt mjöl, socker) väcker också mersug, precis som nikotin och alkohol gör. Det är enklare att avstå helt än att äta lite. Det är i alla fall min upplevelse. Jag har tappat några kg nu, tjoho!

Jag gjorde i helgen en sallad på belugalinser, riven vitkål, riven rödlök, olivolja, äppelcidervinäger och franska örter. Passar till fisk, kyckling, kött. Gott och nyttigt, antiinflammatoriskt ?

Kram ?

Mitt i prick - det tror jag egentligen på också -- inte ids jag räkna exakt var enda kalori, det kommer jag inte orka göra särskilt länge :-) Men ett par veckor, och då blir ändå fokus på att plocka bort lite av allt onödiga, och app/dagboksregistreringen kan under en period vara ett stöd i att mata in nya rutiner. Äpple istället för en kaka från restaurangen på jobbet. Och bara godsaker på fredag, lördag ☺️

Jag är inte redo att ta ett omtag och göra jättemycket nyttigheter hemma, inte riktigt idag i alla fall. Ska tömma kylen lite mer på färdigrätter och halvfabrikat.

Treveckorsallad hägrar dock, det ska jag skriva upp!

Lördag :)

Vi fick först ett par snösmockor, och nu är det en köldsmocka... igår var termometern ner och vände på 19 grader, det har väl inte hindrat mig från att ta promenader även om det varit rejält kyligt.

Har haft huvudvärk i veckan, känns som avsaknad-av-snus-huvudvärk. Nåja. inte mycket göra... för det vore väl dumt lösa det med att köpa snus, bättre hålla ut lite till och se om det går över. Jag har två veckor kvar av min champix-kur innan jag ska trappa ner och ut den.

Blir det skidor eller skoter för dig när ni fått så mycket snö? Hur går det med promenaderna?

Huvudvärk av alkoholstoppet hade jag länge. Låg på lut och lurade mest varje dag. Men jag blev så van vid det så jag tänkte knappt på det. Då är huvudvärken efter kaffe värre tycker jag, om jag glömt att dricka kaffe. Det har hänt när jag haft fullt upp med annat. Snushuvudvärk har jag inte provat än. Men när man väl bestämt sig så får det vara värt det tänker jag.

Jag är så sjukt imponerad av dig och Charlie som slutat snusa! Själv trappar jag ner ytterligare en tablett i min SSR-medicinering från och med nästa vecka, och det känner jag mig nöjd med.

Kram ?

Det blir säkert någon skotertur, men bor ju inne i en stad, och vi får än inte köra skoter på gatorna här, trots att det kommit urmycket snö :-)

Jag ligger på 10-15 per dag o snittar tror jag, så det går ganska bra. Jag har börjat smita ut på promenader mitt på dagen.

Ah, ja det är kanske så att just huvudvärken är en del av allt, något som nog går över ☺️

Vi får väl se hur allt går när väl medicinen ska bort helt, om ... 2 veckor? undrar jag om det inte börjar vara.

Nåväl, lite surf innan jag går till jobbet (ett par kvarter och sen hem igen)

Länge sedan! Det tycks som om det går bra med ditt snusstopp! Jag är sugen nu. Något fysiskt sug kan det väl inte handla om så här en dryg månad senare, men definitivt psykologiskt sådant. Funderar på hur du har det VJLO? Har du släppt snuset helt eller? Finns tips?

Kram!

Ja (ang fysiskt snussug), efter så pass lång tid så finns det nog inte mycket fysiskt sug kvar, kanske? Jag tror man måste kliva av från medicinen och vara borta från den ett tag innan det går vara helt säker.

Men en del av förra veckan, och början av denna blev ju en medveten dikeskörning för min del, vad gäller ölinköp...

I min privata dagbok skrev jag att jag haft ett molande sug flera dagar, och speciellt första dagen, abstinens efter snus, kakor, promenader, kickar. Och just denna gång var jag osmart nog att planera och genomföra ett försök att lindra det med öl.

Gjorde ju det såklart inte bara en gång utan flera, innan jag under onsdagen tog mig i "kragen" och bestämde mig för att nej, hit men inte längre.

Ganska tråkigt uppleva hur lätt det var att halka dit, och tråkigt dagarna efter när det helt plötsligt igen stod flaskor jag behövde slänga, beslöt mig för att slänga bort allt när jag städade i onsdag. Rent hus.

Sedan har jag fått ta några dagar med beslut att inte åka och köpa. Jag har inte veltat skriva något direkt, inte för att jag tänkte ljuga om det, men ... för att jag måste ta mitt eget beslut och känna att jag faktiskt vill nykterheten kontra det jag ville och råkade göra nyss.

En av nätterna var det inte kul hur otroligt svårt och svettigt det var att sova. Även något så onödigt. Länge sen jag upplevde sådana dygn. Skönt jag är lite mer ute ur det.

Tröttheten dagarna efter jag köpt hem öl var inte kul, allt blev ju flera gånger jobbigare. Nu några dagar efteråt är jag glad att jag inte halkade mer. Kanske nödvändigt, nästan 7 månader efteråt, att få en "check" om jag vill nykterhet eller inte. Men lite idiotiskt testa det genom att bli onykter.

Åter till champix - snus -- jag gjorde ju liksom inte det här oplanerat, dvs sträckte ut handen efter ett glas som stod på soffan. En del i planeringen var "jag ska då i alla fall inte börja snusa igen", så jag garderade upp med hela tabletter den första kvällen istället för en halv, för att i alla fall klara av det. Och jag håller det fortfarande, inget snus inköpt. Och nu nere på halvdos sedan igår igen. :-)

Lärdomar? Alltså, jag vet inte hur många de är än. Klart allt var onödigt. Och samtidigt, nödvändigt, lite bra känns det att jag kanske fick upptäcka de trista sidorna av det jag tidigare pysslade med exakt varje vecka i ganska många år. Kanske bra att inte bli för kaxig att jag minsann är oemottaglig?

Nåväl, nu vet ni om det här, kanske ni anat lite. Jag vet inte om jag kommer till 100% låta bli närmaste tiden, jag tror det, men det jag har inga garantier. En dag i taget, igen.. hmm. Fast jag vet faktiskt inte om jag tänker räkna dagar igen, "dag 4" osv. Det känns lite oviktigt, utan viktigare, sättta mig upp, käka frukost, berätta vad jag gjorde med berått mod, lite här o där där det faktiskt är viktigt. Men framförallt glädja mig åt att jag låter bli nu igen, och att mitt liv inte definieras av de där dagarna.

Profile picture for user Torn

Bra att du skriver om det här och inte ger upp. Nu har du ju testat och upptäckt att det inte är så kul att dricka. Anat, hmm, jo det jag har tänkt på hela tiden är att du haft lite bråttom. Flytt till ” det vidare livet” jättesnabbt. Och så snusstoppet då. Även att du skrivit väldigt lite här på forumet tidvis. Precis som att du trott att nu är det klart, jag är nykter. Sedan är ju alla olika såklart, jag har bara tänkt ur mitt eget perspektiv och tänkt : Oj redan, så snabbt.

Upp på hästen igen bara!

Men du, vilken chock. För mig, men allra mest för dig. Efter alla dessa månader, och så beslutsam som du har varit. Så många fördelar som nykterheten har gett dig. Även den starkaste kan falla, det är tydligt. Hur hjärnan plötsligt börjar resonera positivt om alkohol, som man tidigare varit tydligt negativ till. Läskigt!

Och vilken styrka du visade dig själv genom att bryta efter bara några få dagar, istället för att tänka ”det är kört” och ge upp och fortsätta dricka. Styrkan i det här forumet visade sig också. Du kom tillbaka, och kommer förhoppningsvis bli lite flitigare med att skriva igen.

För mig har forumet fyra stabila ben att stå på: 1) Styrkan med forumet är först och främst gemenskapen. 2) Genom att berätta om sig själv inspirerar man andra. 3) Genom att aktivt stötta och peppa andra hjälper man indirekt sig själv genom att det blir ständig repetetion. 4) När man läser och skriver här prioriterar man naturligt nykterhetsarbetet, samtidigt som man tar sig viktigt tid att reflektera.

Kram ?

Gjort är gjort. Det kunde lika gärna vara jag. Det viktiga nu är väl att (återigen) fundera på varför du drack och bestämma dig för om alkohol är något för dig eller inte framöver. Missförstår jag dig Vjlo eller var det något kring snusstoppet som krånglade till sig och ledde till att du drack? Vill mycket gärna ta del av dina erfarenheter.

Kram!

Hej,
Tack för alla "glada" stöttningar. Känns bra! :-)

Kanske har allt gått snabbt för snabbt, vet inte, men det har ju samtidigt varit nästan noll tankar på alkohol ganska många månader. sen några gånger nu på "slutet" så väljer jag att halka dit.

Hur mycket det har med snusstopppet att göra - ja, jag tror det är en del, men det hade likaväl kunnat vara irritation över något, eller tristess, som fick mig att halka dit även om jag inte var i sluta-snus-arbetet.

Jag tror själv det är en kombination av flera saker, och ett dumt val att försöka lösa en del frustration och så på.

Sedan, min lärdom så långt är... kliv upp, skaka av dig flaskan och gå vidare. Det känns som jag är lite mer i balans och lite mer beslutsam att det inte är något jag ska fortsätta med. En annan baksida var ju att humöret stack åt skogen, och stoltheten såklart, men den kanske ibland är bra att bli av med, och vara lite mer varsam att det kan gå snett.

Det gav bara något för några timmar, sen massa baksidor jag ju nästan glömt bort.

Försöker välja att se de kortdragningarna jag gjorde på bolaget som en påminnelse om livet jag inte vill ha att göra med längre, och bevisligen efter nästan 7 månader ?inte behöver i min vardag, även om det verkar lätt att välja gamla saker man levt i igen.

Jag har umgåtts med vänner idag, så skönt, och trevligt, inget prat om alkohol och inte tankar på det, utan långpromenad, och kaffe + semla utomhus :-) Mysigt.

Just nu väntar jag på middagen.

Utan snus och utan alkohol :-)

Hmm, får vara uppmärksam på det där känner jag. Det kommer då och då en längtan/saknad efter den där kicken - från snus eller alkohol. Vill ABSOLUT inte riskera något för att man har bråttom. Jag tänker på det du har sagt om att dra ut på champixkuren lite. Tror jag ska göra det så småningom så pillerna och kuren räcker längre. En om dagen i stället för två blir nog bra för mig så småningom.

Bra att du har borstat av dig Vjlo! Nu kör vi vidare!

Kram!

Kan min snubbelolycka vara till hjälp här så andra är lite mer vaksamma så är det juh bara bra ☺️

Jag har inte ältat så mycket, nöjd att det verkat gå ganska bra att inte kladda på mig en nygammal vana, utan det gick skaka av mig den, och bra jag inte tänkt "det är ändå inte lönt att låta bli".

Men det kommer vara viktigt vara lite extra vaksam ett tag för mig tänker jag.

Idag har det varit en fin dag ute, jag tog en längre promenad, men ack så varmt det var... det fungerar inte just nu gå i de tjocka täckbyxorna... Vilket ju är härligt och skönt på sitt sätt. Det börjar ljusna.

Hej!
Måndag här, och jag har förmånen sitta på jobbet fysiskt - det är extremt långt mellan kollegorna här :-)

Detta med att snubbla och ge sig hän åt dumheter. En bit av det som hände handlar som det känns för mig om att jag behöver bli bättre på att lösa konflikter (stora o små), stå på mig själv så att säga, och inte knyta näven i byxfickan eller ta åt mig, osv osv. För när jag gör så, vilket jag inser jag gjort senaste tiden, är risken stor jag behöver missbruk för att orka med eller fly till...

Alltså, öppna munnen och säg som det är, på jobbet eller hemma eller var det är. Utan vilja att såra och skada, men med vilja att vara verklig och inte ta småskit eller storskit från någon :-)

Inte så avancerat inlägg här, men viktigare är nog att få ur sig tankarna tänker jag

mhm.
Det extra jobbiga är ju när man kommer på att jag själv accepterat vissa situationer i ganska många år, så det finns en uppbyggd ilska över att andra aldrig tar sina ansvar, (eller vad det nu är), och jag borde bitit ifrån för säg 7-15 år sen... Då går det ju inte bara att explodera rakt av... inte helt o håller i alla fall....

Lite i taget.

Det som är skönt är att inget av det jag går och är frustrerad över är personliga saker eller privat, utan jobbrelaterade, det underlättar en del :-) Även om jag är bra på att ta det personligt.

Ah, ja snuset lägger en våt filt över en hel del känslor - sköterskan sa något om att det är extra viktigt att sköta om sin kropp nu när jag slutat, eftersom det finns mindre buffertar. Kanske är en sådan buffert som saknas lite just att ilskan, frustration inte längre går dölja med nikotinet.

A o S påverkar sinnet på olika sätt, A är mer en flykt in i något roligt, medans S nog ger mer den där våta filten / dövandet

Ett år... :-) Det är ju inte alls omöjligt. Vi tar en vecka i taget eller vad som krävs.

Men om ett år... då är vi raka, ärliga, deltagande, arga ibland, närvarande, ute och springer eller tränar annat och käkar bara kålrötter och andra nyttigheter? :-)

Jag var likadan, tog åt mig av skitsaker och gick och byggde upp en stegrande frustration. Lösningen förr var ju att dricka, en väldigt dålig lösning såklart, problemen försvann ju inte, de bara sköts framåt, och blev etter värre pga ångest och dåligt mående.

Efter några månaders nykterhet så hände något. Små problem löste jag direkt, och problem som inte gick att göra något åt brydde jag mig inte om. Släppte det. Större problem såg jag till att lösa på ett genomtänkt och bra sätt. Genom att prata, eller fundera ut det bästa sättet. Det avgörande var att jag inte stressade eller gjorde förhastade saker. Utan lugnt och fint. Det här fixar vi, ingen ko på isen. Det är ingen som kommer dö. Gjorde och gjorde förresten, det är så jag gör nu också.

Jag kan dra ett exempel på ett småproblem från i går kväll. Frugan gnällde om att det var saltfläckar på hallgolvet. Förr hade jag blivit irriterad och fnyst, jaja, jag fixar det i morgon grrr och tagit en extra öl. I går så sa jag: Oj, ja det var inte vackert, och så tog jag en blöt trasa och torkade väck fläckarna. Det tog Max 2 minuter, och var inte det minsta jobbigt.

Om det uppstår ett större problem på tex mitt jobb, så börjar jag nästan småskratta när jag ser hur kollegor och chefer eldar upp sig, blir irriterade och stressade. Haha det är löser vi ju lätt tänker jag. Hmm, om vi gör så här, det här är det bästa sättet, eller hur? Jag stressar aldrig upp mig, för jag mår inte bra av det, och lösningar som sker i uppstressat tillstånd blir sällan bra. Mår jag bra, så blir det bra. Men för att fortsätta må bra så krävs det att jag inte tar till flaskan, så enkelt är det.

Ha en bra dag!

Det kan vara bra med att sätta en hög ribba - sikta mot stjärnorna och nå ...? Men håller med, kålrötter kanske vi kan skippa. ;-) men det är bra köra vidare!

Jag är nog på väg in i det som du skriver Torn - men inte där än helt. Detta att inte bli för stressad över allt. Det känns som jag varit så ganska mycket en lång tid, men nu såklart när jag gjorde som jag gjorde rörde det till det i huvudet, och dessutom hände ett par saker som det så lägligt passade bra att bli extra frustrerad över. Vad som är hönan o ägget. oklart lite. Men bra få lite insikter tänker jag.

Här på jobbet har jag haft ett ganska ... halvt rörigt, men rakt samtal med en av kollegorna, det blev inte helt sagt allt jag tänkte, och kanske inte på det sättet jag ville. Men jag fick säga att jag inte tycker om när vissa saker blir så "här", för jag kommer i kläm. Men jag tänker inte acceptera det längre, och vi ska inte låta bli prata om det, för då springer du bara iväg och är sur, och jag är frustrerad och inget blir bra. Vi kunde prata relativt vettigt och bra, kanske inte hela vägen, men det var nog inte meningen. MEN det känns jätteskönt få säga det jag sa. Vad det nu var *skratt* :-) Det kommer behövas fler samtal, men nu har jag något att nysta in i... att fortsätta bit för bit är bättre än att tiga.

För visst - Torn - är det ganska löjligt ibland att reta upp sig över ... vad det nu än är. För så länge man inte mördar någon har det ju egentligen inte hänt någon katastrof.

"att inte stressa upp sig" känns vettigt.

Ska ha det som mål att reda upp saker eftersom bättre.

Får väl bli 2021:s mål.

Jag kan aldrig hålla tyst. Sådan var jag i mitt tidigare liv, och nu är jag ännu värre. Mitt rättvisetänk och empati med typ alla är enorm. Gud nåde den som försöker sko sig eller maska på andras bekostnad. Men, och det är ett stort MEN, jag har lärt mig att bita mig i tungan och ”sova på saken”. Sen repeterar jag i skallen exakt vad jag ska säga, och sen säger jag det nästa dag eller när ett bra tillfälle ges. Enskilt. Och allt man övar på blir man bättre på - det känns mindre och mindre jobbigt för mig att vara en sanningssägare under kontrollerade former.

Sen tycker jag att man ska ta sitt jobb med en nypa salt ibland. Jag säger ofta till mina kollegor: ”Lugna ner er, vi jobbar inte på akuten, det handlar inte om liv och död”. Det finns lösningar på allt - och finns det inte det, så är det också en lösning.

Kram ?

Sånt blir jag ju lite avis på, för det måste vara mindre trassligt att inte bära en del eller en hel del inombords...

Men jag blir bättre o bättre dag för dag... tra la la la ?? ?

Läste om trötthet i en annan tråd. Den kommer och går, och det får man nog räkna med då inte droger piggar upp. Även huvudvärk, av o till, mindre eller mer. Men vi måste låta bli ta de två sakerna som ursäkt för att busa med droger... det är snarare tecken på att kroppen läker och behöver få vila, eller få kickar av annat.

Jag är ibland för ärlig för mitt eget bästa, och man ska tänka taktiskt. Jag har föga respekt för auktoriteter heller, de måste förtjäna min respekt på meriter snarare än titlar. Jag skulle vara en katastrof i mer officiella sammanhang ? Hade ”framtidssamtal” med min chef idag, i en hel timme. Och jag är som vanligt ärlig och sa bland annat att ”jag kan ju inte hålla tyst” och då skrattade hon hjärtligt och igenkännande. Hon mår bara bra av lite motstånd - att omges av ja-sägare har inte hjälpt någon chef.

Jag är allergisk mot skitsnack. Kan sitta i fikarummet och höra folk tugga och ibland får jag gå därifrån för att inte göra mig ovän med folk. Jag förstår mig inte på de drivkrafterna. Det räcker med en skitsnackare i ett arbetslag för att förpesta en hel avdelning. Prata i de forum som finns, eller gå till din chef och framför kritik, och håll annars tyst. Folk är tröttsamma. Skitsnacket i fikarummet är skönt att slippa i coronatider.

Kram ?

PS. Det här är inget nytt, det är nog en del i min personlighet. Minns en före detta chef, då jag var 20 år, som suckade och sa ”fan vad du är jobbig som alltid ska vara så ärlig”. Och ens personlighet blir förstärkt i nykterheten. Men med åren har jag lärt mig att välja mina strider, och annars gå undan.

Jag kommer nog aldrig vara så ärlig och rak i combo, eftersom det nog ibland skulle smälla mer än jag orkar med. Men... att bli rakare och ärligare, ja... det är som sagt något jag eftersträvar. Tror inte jag är oärlig, annat än att jag säkert hållit tyst om för många saker.

Idag... det är mindre konflikter i min närhet, nåja, de är inte slut, långt ifrån en del av dem, men jag har öppnat asken och släppt ut lite, inte för att förgöra den andre, men för att visa på vad som jag anser är vettigt. Jag var tvungen ta lite stöd av andra kollegor och resonera innan och efter, så jag känner att bilden jag ser är rätt.

Mindre att bära på ☺️

Ofta går man på varsin kant och tycker samma sak, och tror att det kanske är man själv som är problemet. Och sen börjar man prata om det, och inser att man har samsyn. Prata, prata, prata. Enda sättet.

Kram ?

Ja det är nog väldigt sant, jag tvingade mig nog in i musselskalet lite... menade på att, vi måste verkligen samtala mer om de här sakerna, du (den andre) kan inte bara säga X och springa din väg, utan vi behöver älta och diskutera detta. Det var småtungt men jag kände jag inte skulle ge mig på två punkter; 1/ att ändra ett beslut min underordnade tagit, och 2/ ändå lyssna och vägra låta han tjura ihop och säga "jamen då skiter jag i det här"...

tror det var mer tungt för honom än mig :-) Men det blir bättre av det tror jag. Och sen lär jag mig nog också på det.

Pust... skönt det är gjort iaf.

skulle vara skönt med en ... nu ... nä... skönt att man kan slappna av utan det och bara lyssna på lite musik och känna att livet är ganska bra.

Idag på morgonen är det frysboxtemperatur ute, typ -18... jag ska hoppa i rena kläder och dra på mig extra tjocka täckbyxorna och ge mig iväg på en kortare morgonpromenad innan det blir bil till jobbet ?

Igår kväll hade jag en bror o ett syskonbarn här, som byggde koja i min soffa och skickade handskrivna brev till mig. Alltså syskonbarnet. Min bror o jag satt mest och pratade. Båda sakerna var trevliga.

Somnade sen ganska nöjd över tillvaron, men vaknade mitt i natten och låg sömnlös i ganska många timmar. Inte så mycket göra något åt. Jag hann med att tänka och fundera en hel del. Faktiskt känner jag mig rejält stärkt över det jag lyckades-vågades-tog mig mod till att prestera igår när jag gav mig in i en konfliktzon utan att låta bli för att jag var feg eller skraj o hade ågren över konsekvenserna.

Det är en sak jag är jätteextremt bra på annars - att ha ågren och undvika saker, och då blir ju till slut saker som berg. Men efteråt, i natt kände jag att wow... jag ska nog öppna munnen oftare och peka med en snäll hel hand oftare. Inte i syfte att slå ner eller få rätt, men att sätta gränser samt säga som jag vill ha det. Inte köpa andras värderingar alltid. osv osv.

Just i den situationen förstår jag såklart allt inte är klart, men det är påbörjat. Och det var en del i en nödvändig upp-väx-process för mig som jag måste fortsätta lära mig av.

Ha en bra dag! Oavsett hur långt från flaskan ni håller er.

Appropå flaska. jag trillade ju dit bokstavligen på dagen efter exakt 7 månader, men det fanns tillräckligt mycket erfarenhet och vana av ett friskt liv så jag kunde hitta en väg att inte fortsätta vägen tillbaka, utan nyktra till. Hjulspåren har slirat in på en väg som jag nästan glömt, så det gäller vara vaksam ett bra tag. Men det är inte hopplöst.

bra att ventilera ut gränsättningen som jag var tvungen göra på jobbet häromdagen. Och idag var jag noga att faktiskt ta kontakt med arbetskollegan och prata - neutralt - utan mer fokus på att han var tvungen fatta och acceptera och göra som jag sa. idag var det bara ett lugnt konstaterande från min sida ?Min egen checkpoint var att vi pratade om ganska mycket annat - som vi brukar, och resonerade, löste problem. För mig är sådant viktigt en sådan här gång - den andre ÄR INTE BARA det vi tjaffsat om, utan vi har mer att prata om också.

Lite svårt sammanfatta, men - det går också skriva ; undvik inte i onödan att ta fram och prata om saker, utan använd alla tillfällen du kan att vara rak, ärlig, snabb på att plocka upp knytnäven ur fickan, och lägga den platt på bordet och fundera... Världen går ju sällan under om du säger vad du känner, eller vad som ska göras - även om du i många år dragit på det för du är så ruggigt orolig vad den andre ska känna... eller så. typ.

Mår mkt bättre av det som jag gjorde, och ska ta med mig det in i framtiden i andra situationer som både är snarlika och olika. En del i uppväxandet.

Och förhoppningsvis så en bestående lärdom av att jag inte längre håller på pysslar med A o sånt, nu måste jag ju... för jag kan inte smita undan i dimma längre.

Skönt? Nja inte direkt så värst alltid.

Levande? Definitivt

Värt det? Verkligen!

--

Ett par veckor - oklart hur många kvar på champmix-kuren, jag har dryga 3 veckors tabletter kvar, så teoretiskt skulle de om jag kör halv dos räcka 6 veckor. Jag har ibland kört en hel tablett istället för en halv, för jag dummade mig med ölen förra veckan och vill inte ha mer instabilitet in i mitt liv nu. (plus trasslet på jobbet som fick mitt humör åka berg o dalbana så hemskt).... Jag tror det kommer gå bra klippa av på några veckor när det är dags.

Ikväll - först ska jag gå över till en granne och prata och fixa lite med nätverksstrul.. sen en promenad.

Båda sakerna nyktra.

Bra att du skrev ner det, för dels resonerade du dig fram till merparten själv och dels fick du lite synpunkter, och nu kan du gå tillbaka och läsa om hur skönt det kändes, när du hamnar i en liknande situation.

På mitt jobb är man så oerhört konflikträdd, inte minsta kritik ska komma fram till den det berör typ. Jag blir så trött på det. Folk kommer till mig och säger saker, för att de vet att jag driver frågor om jag anser dem viktiga. Jag brukar fråga varför de kommer till mig - snacka med den som berörs istället. Man kan framföra kritik på en massa olika sätt, men i grunden är det ju verksamheten vi värnar allihop.

Under några år tog jag emot praoelever som går i nian. När jag kritiserade dem, eller coachade dem som jag hellre säger, började de skylla ifrån sig och stamma och humma. Skämmas nästan. Jag svarade lugnt att jag gör det här för att du ska lära dig och utvecklas. Efter två veckors praoande var de mycket mer positiva när jag coachade dem. ”Hur tänker du då? Aha! Självklart, jag ändrar direkt”. De var helt enkelt inte vana vid att ta kritik. Och om de inte är vana vid det sen skolan, så lär de få problem på en arbetsplats.

De duktigaste yngre kollegor som jag har haft är personer som har tagit emot kritik utan att ta det personligt - och sen aldrig gjort samma fel igen.

Kram ?

Semlor...
Till att börja med - det blev mer datorpyssel o nätverksfelsökning än jag trott, och så fick jag en semla med mig hem. En jättebra ursäkt att fika kvällsfika istället för ta en promenad i kylan :-)

"i grunden är det ju verksamheten" - ja exakt! Det som det handlade om värnar vi båda. Sedan finns det hos båda helt olika utgångspunkter och bevekelsegrunder och smidighet i lösningen som är tvungen göras denna gång. Nu blev det min lösning, som jag får stå för om det strular. Jag vet det inte kommer strula, utan kommer vara en pusselbit i hur jag vill utveckla den medarbetaren :-)

I natt blev det väl kanske 4 timmars sömn. Jag låg vaken o vred mig, tänkte, funderade och höll på i tanken. Inga jobbiga tankar dock, bara jobbigt inte kunna sova. Lite njutfult tänka på hur lättare det blivit när jag inser jag behöver säga saker snabbt o rakt istället för låta bli för att "duga", "vara snäll" osv.

Jag sitter på en webbutbildning, men väntar på lunch så jag får ta en promenad i solen.

Detta är första veckan "nynykter", dag 8 väl tror jag, men jag kommer inte stressa o fundera så mycket över dagarna, veckorna o så denna gång. Dels för jag förstår jag egentligen klarar mig jättebra utan öl, och det ger ett lugn i att det kommer gå bra, bara jag låter bli välja fel. För det gick ju bra välja dumt ganska lätt. Men efter några dagar kände jag igen mig i det nästan 7-månaders normala som jag vant mig vid :)

Det är lite snopet när det man skriver i en annans tråd försvinner helt, och hela tråden är borta, och hela användaren.

Jag har skapat nya konton här några gånger, så du kan göra det om du vill när du vill senare. Eller hitta en annan klok väg framåt. Det är bara hopplöst om du själv vill det ska vara så. Jag har inte svaret på vägen, men att den finns vet jag.

Kram.

Väldigt ledsam sorti. Men det är du som bestämmer, det är din resa. Det är bara du som kan göra jobbet. Vi vill hjälpa dig, men då måste du låta oss göra det, och inte radera dig ur våra liv.

Kram ?

Jag hade ett telefonsamtal (det går ju inte ses irl någonstans nästan nu....) med min terapeut/samtalspartner eller vad man ska kalla honom. Oklart vad, men som jag sa, det är lite skönt få säga saker till någon som jag nästan inte vet vem han är, om vad jag gjort, vad jag lider i vissa sammanhang och vad jag strävar efter. Utan att bli dömd så hårt som jag själv dömer mig.

Det är bra få sätta ord på saker.

Han är ende som jag nämt för om förra veckan med bolaget, också bra, gör det lite verkligt. Jag vet ju han kommer fråga nästa gång vi hörs hur det gick med det, och de andra sakerna, men bra få Vi resonerade lite av och an om det, och övriga saker jag försöker sluta helt med i år och förra året.

Ikväll blir det en lat hemma/innekväll, ids inte vara ute och ta någon promenad. Det känns bättre koka te och värma sig så, lyssna på nyheterna och kanske något annat.

Jag kommer ju behöva vara vaksam över mina val ett tag - hur länge är väl oklart - men just idag kommer det inte vara något besök på bolaget, och som det känns inte heller några tankar kring det.

På en stund blir det en sen frukost, sen vara ute i solen, tack och lov är det bara -5 grader.

Ikväll - då blir det nog att försöka återuppta en gammal hobby; Det är ju extra lätt att bli uttråkad i dessa pandemi-tider, och dessutom alla mina sluta-med-dumheter-projekt jag bedriver har ju gett mig tid i ensamhet/självsamhet hemma. Jag har plockat fram lite elektroniklådor, med så kallade breadboards. Dvs klippa kablar, koppla IC-kretsar, motstond och annat, sen koppla in ström och bränna upp allt ?Värt ett försök....

Ha en fin dag

Jättebra med en hobby som kan utövas inomhus. Din paddling ligger ju av förklarliga skäl på is så här års.? Men där har du något att se fram emot, sådant är viktigt också tycker jag. Här är det minus 17 grader i dag och min son och några av hans kompisar har längtat hela veckan tills i dag. För jag har lovat dem att ta med den ut på isfiske i dag.? Lite för kallt för mig egentligen, men solen kommer värma på fram på dagen. Det blir en fin dag.

Lycka till med kopplandet!

Ja, det är som omväxling till att bara se på tv, läsa eller surfa... eller städa ? det är roligt koppla, sen när det är klart... så är det ju klart.. :) som ett pussel ibland...

Minus 17! Det låter ju lite för kallt, men om det är soligt så kommer ju det bli varmare senare på dagen. Hoppas ni får fisk, eller iaf en trevlig stund!

Jag har återupptagit stickandet. Stickat klart en poncho och börjat med nästa. Kollar på tv samtidigt. Man får ha liksom ”halva” glasögon så att man ser stickningen och sen ser tv:n över kanten utan att behöva flytta på skallen. Fördelen med stickandet är att man skapar med händerna, och det blir jättefint ?

Sen kan man inte scrolla i mobilen samtidigt som man stickar. Det är bra eftersom det är ett annat av mina beroenden.

Annars är jag klar med hemsidan som jag gjorde åt tjejjouren, och jag har endast en enda blankett att fylla i gällande dotterns räkenskaper till överförmyndarnämnden. Så just nu känner jag mig sysslolös.

Men det dyker nog upp något snart som jag vill sätta tänderna i. Många hemsidor har jag gjort genom årens lopp tex. Föreningsliv har tagit mycket tid också. Har startat och drivit en patientförening för min yngsta dotters sjukdomar, och just nu administrerar jag två fb-grupper med samma syfte. Kräver inte så mycket, det är en vänlig grupp.

Min äldsta dotter kopplar av med hjälp av pussel, hon fick ett på 2000 bitar i julklapp. Hon målar också i vuxenmålarböcker. Och i julklapp fick hon ett broderi-kit av mig, som hon nu är klar med. Hon verkade bli rejält biten, det krävdes viss planering och matematiskt sinne och det passade henne. Broderi är bra också för det tar ingen plats.

Det hon gjorde var en klassisk bonad med kaxigt budskap: ”Var inte ett as så ska du se att det löser sig”. Jag älskar kombon mellan det gamla klassiska hantverket och ett nutida kaxigt meme. Det behöver inte ens vara kaxigt, det kan vara något som betyder något för en.

Själv skulle jag kunna ha en bonad med texten ”Viktigast först - vara nykter” eller ”Aldrig glömma, aldrig ta första glaset”. Ska kanske göra en sådan bonad, man kan beställa broderi-kit med egna visdomsord också. Det hade dotterns beställt, så hon börjar snart med broderi nummer två. Först hade hon ett pussel att lägga.

Kram ?

Glasögonen på halvkant - det har jag ibland... men då när jag sitter med datorn o ser på TV samtidigt. Eller så accepterar jag att jag bara ser datortexten bra, och resten kasst...

Jag är engagerad i styrelsen i huset där jag bor - och det tar ju lite tid, är kul oftast, om det inte handlar om att hantera en störningsfråga eller något annat extremt trist. Plus att jag ju deltar i lite distansaktiviteter i kyrkan. Försökte vara med lite i blåbandsrörelsen, men det får nog ligga lite på is - för det var ganska konstigt komma in digitalt i ett helt nytt sammanhang, så mycket lättare det skulle vara att lära känna några "på riktigt".

Aldrig glömma? Hm.. det var lätt göra, med flit. Fast som jag skrivit några gånger - jag försöker se det som en bra "ajabaja-gör inte så igen"-upplevelse.

Jag sitter här med en kopp kaffe, lyssnar på ett avsnitt ur en pod (Kvartals veckopodd tror jag det är - om generation ångest), och småpysslar lite med mina kretsar och kablar, läser på, skriver väldigt korta programsnuttar - jag måste ju förstå hur kretsen fungerar, och skickar över programmet till kretsen.... Lite kul faktiskt. Det enda jag garanterar är att din poncho är snyggare :-) :)

Det har varit soligt och fint hela dagen, så jag har hunnit med att sitta på älven och dricka kaffe och fika lite, skönt och mysigt, jag lyssnade (och tittat lite) på vår gudstjänst på nätet, minns inte så mycket av den ??, men var ändå kul se lite ansikten jag känner igen.

Sedan har det blivit en stunds tupplur här hemma.... Zzzz

Appropå något annat.

När man var yngre såg man bra både på nära och långt håll, numera så ser man inte bra ut på något håll... ?Hm.. när jag suttit vid skrivbordet de här dagarna och grejat på med allt smått som ska läsas och kopplas så har jag behövt växla mellan flera olika glasögonpar för att se som jag ska... suck.. och det känns inte som hjärnan fattar riktigt vad jag gör. "den kabeln dit", nähä... inget hände... nåväl kul få koncentrera sig på något som faktiskt kräver koncentration, utan att det är på allvar.

Det är dags för lite middag här, det blir något enkelt, rotsaker i ugn medans jag gör annat. Mumsigt, snabbt och gott.

? Jag har tur som har ett par barn i huset. Väldigt ofta de får läsa saker åt mig. Ett bra tips är annars att ta ett kort med mobilen och zooma upp bilden. Funkar riktigt bra, om än lite irriterande jobbigt.?

Har jag skaffat som terminalglas. De fixar nära håll och upp till några meter. Med mobilen och stickning kör jag billiga +2,5.

Terminalglas betalar oftast jobbet upp till en viss summa var tredje år.

Kram ?

Senast i går när jag var på konstutställning blev detta problem med synen väldigt tydligt. Ömsom läsa på små lappar på väggen, ömsom se tavlan på lagom avstånd så att man ser så skarpt som möjligt. Ja jisses.

Jag har "alltid" haft glasögon, ganska starka, och började med linser tidigt. Har det fortfarande, även om det kräver en annan justering för att jag ska se bra med linserna. Framför skärm på jobbet ser jag bra utan läsglasögon/terminal, även på håll, men om jag ska sitta länge och läsa så tar jag på mig läsglasögon, antingen billiga från macken, eller lite dyrare jag har ställt in olika styrka på höger/vänster :-)

Det börjar bli ljusare här, solen går faktiskt upp redan halv åtta!! Hopp om livet och annat.

Jag sitter på jobbet och ska strax börja arbetsdagen. Det är ett privlegium att få åka iväg till jobbet som omväxling, sitta på avstånd och vinka till jobbarkompisar. Det är lite lättare må bra med just omväxlingen, att inte hela veckan gå mellan olika rum i lägenheten och försöka få struktur genom att ta promenader osv osv.

Kram

Jag vågar ju inte låta bli skriva här några gånger i veckan, inte riktigt än.

Denna vecka har jag bestämt mig, igen, för att börja sköta min mat, så jag har lagat mat ikväll, och bara ätit en liten semla idag :-) Det blir nog bra fokusera lite lagom på maten, det jag *egentligen* vill uppnå är att jag ska sluta småäta mellan målen, och jag tror jag gör det bäst genom att äta vettigt till frukost - lunch - middag, och medvetet undvika godsaker/kakor.

handleder, axlar och rygg har mått crap ett tag, och det fick mig att börja med ett lätt hematräningsprogram igen, jag vet ju vad jag behöver göra för att det inte ska smärta. bara att inte göra det för intensivt så jag ledsnar... :)

I morgon är det dags för samtal med sköterskan om champix. Tror jag ska resonera mig fram till att det nu är dags för nedtrappningsvecka/veckor. Tror att jag kommer sova lite bättre, slippa en del av de underligaste drömmarna. Såklart är det viktigt hålla koll på att inte tankarna skenar iväg till något annat ställe.

Att jag börjar igen med att äta rättare, och träna lite mer organiserat igen, förutom promenader är en pusselbit i det.

så, en kort rapport, ostrukturerad. men alkohol o snusfri ;)

Tänk på att förändring går lättare om man tillför bra saker istället för att bli av med något negativt. Du har ett bra tänk kring måltider - och matlådor är svinbra. Då har man mat de dagar man inte hinner.

Nötter är perfekt mellanmål både hemma och på språng. Jag har två stora glasburkar på diskbänken. En med valnötter och paranötter och en med sötmandel, hasselnötter och pumpakärnor. Det kostar flera hundra att fylla dem, men sen har jag många mellanmål!

Kram ?

Matvanor är nog viktigare än man tänker...

Frukost är antingen äggröra eller numera oftare gröt - enkelt och gott när den kokas på spisen. Microvågsgröt är ännu enklare (en del gryn, två delar vatten, lite salt, och tre minuter i micron), men det smakar inte lika gott.

sedan lunch - antingen lunch i restaurangen på jobbet, då jag vill stödja deras verksamhet i dessa kristider, eller en matlåda. och lagad middag.

behöver inte anstränga mig mer än så ett bra tag tänker jag - jo, sluta köpa godis flera gånger i veckan... utan kanske rikta in det på helg.

Jag hade samtal med sköterskan häromdagen, och nu är det dags att börja trappa ut champixen helt och bli helt fri :-D

Hennes förslag var 3-4 dagar med halv dos, och 3-4 dagar med bara en halv tablett på morgonen.

Nu är jag ganska less på att ta tabletter och klyva dem och hålla på så.. jag kör lite mer brutalt tror jag. Jag har med mig tabletter i ryggsäcken till jobbet, men har inte tagit någon alls än ; tänker att det är bättre lida lite granna och få tillbaka god sömn och slippa en del av drömmarna så snart som möjligt.

Så är det här. Det är bra i övrigt, inget dumt inköp på bolaget.

Ha en fin dag.

Jag följer dig fortsatt. Mitt värsta andravågensug tycks ha lagt sig något efter en vecka av till synes konstant och kraftigt sug (utom då jag promenerade).
Jag har ju några veckor kvar. Oklart hur många men kommer nog köra en långsammare uttrappning än du men du har kört på en halv tablett ett tag nu, eller hur?

Ah men bra! Ja det går ju över. Det är nog att vara vaksam på sådana sug ett tag - jag tycker själv just det här med perioder med huvudvärk har varit småjobbigast.

förresten, känner mig jättefräsch i munnen mot tidigare - och tänkte häromdagen på hur mycket trassel det var köpa dosor, hålla på med dem, det är ju jätteofräscht! :-)

Jag har kört halv tablett större delen av tiden, men senaste dagarna - som jag sa till sköterskan, jag har inte *orkat* hålla på dela tabletter varje dag, så då har det blivit hela tabletter. rörigt men har inte gjort extremt stor skillnad. antagligen är största skillnaden när man väl har noll medicin i sig. och det märks nog inte förrän efter någon dag eller ett par dagar.

Kan vara så jag inte kör lika mkt cold-turkey som jag tänkt, men ..... ska testa den vägen något först innan gör helt som hon tyckte ;-)

Om jag ska vara helt ärlig upplever jag inga särskilda vinster med snustoppet mer än att slippa all "administration" kring snuset. Jag är säkert också fräschare i munnen men inget jag tänker på. Flickan är mycket glad över att jag har slutat. Men det är nog det. Lite visset är det.

Om suget lägger sig inom veckan tror jag att jag börjar med en Champix om dagen i stället för två. För att förlänga utfasningen. Biverkningarna som du fortfarande tycks ha gick över för mig efter första veckan eller så. Förstår att du vill bli av med medicinen så fort det går!

Kram!

Såg i din tråd, Charlie70 - att ditt humör lider av snusstoppet, jag hade tänkt skriva där, men lägger kommentaren i min egen tråd, och även status på hur det går för mig:

Jamen... visst så hemskt fruktansvärt humörpåverkande snuset faktiskt är och var. Klokt köra en vecka till med full dos, och trappa ut sen, lite långsamt försiktigt.

Själv hade jag planerat (med visstvekan) att köra cold-turkey, och klippa av helt. Jag körde så i torsdags, fredags, och märkte av att det humöret led av det jag fick främst stort behov av att sova och svårt koncentrera mig (typiska abstinenssymtom ju). Kanske inte så mycket ilska och så, men ointresse och trötthet. ?

Jag ändrade mig går morse då det kändes onödigt sova bort hela helgen, så ligger på en halv tablett per dag nu, det får vara så ett par dagar till, kanske sluta helt på onsdag. Skulle tro det är bäst för mig att klippa någon dag jag faktiskt är på jobbet, då jag där har saker som aktiverar mig.

I övrigt, det är helg så jag har tillåtit mig käka onödigt mycket onyttigheter.

Och ska försöka vara ute mer idag, ladda ryggsäcken med lite mat, kaffe och ge mig ut i skogen tänkte jag, då det faktiskt är ljust och fint även om det inte är soligt ute.

Det vari inte lätt med alkoholen men jag undrar om inte nikotinet är ännu värre att sluta med. Kanske påverkar nikotinet signalsubstanserna mer än alkoholen och det tar längre tid att komma iordning efter stopp? Mycket snillen som spekulerar från min sida nu men det är väl klart att en förklaring till varför tingen är som de är brukar underlätta. Sitter just nu och räknar minutrar till avlösaren kommer. Är inte superpedagogisk gentemot flickan nu. Behöver komma ut på min promenad. Solen börjar titta fram lite här nu!

Ha en fin dag!

Håller nog med - jag tror att långtidseffekterna av nikotinet, eller avbrottet från den ständiga tillförseln är minst lika jobbig. Eller kanske - det är en helt annan sak än att sluta med alkohol, och långsiktigt jobbig på ett annat sätt. Förmodligen av massa skäl.

Jag är mindre trött idag än jag varit tidigare, och mindre däckad än jag känt mig på länge, så kanske en effekt av att ... ja du vet inte, men jag är nöjd att jag faktiskt inte sovit bort hela helgen som jag nog hade kunnat göra. Det blev bara en långpromenad ner till stan och en kvalitétsstund på ett av de söndagsöppna caféerna, det fick räcka, och var faktiskt ganska trevligt. Inte lika trevligt som att plumsa i snö och dricka kaffe inne i skogen. Men just biten "plumsa i snö" fick mig tänka till.. Äger inga snöskor.

:)

Jag är mindre trött och slut i huvudet denna helg än flera av de tidigare veckorna. Känslan just nu är att jag mår bättre nu när jag håller på "trappa ut" rävgiftet som en del kallar champixen.

Det må så vara, ett rävgift, men det andra - nikotinet är det också. Jag visste ju att det var en tidsbegränsad övergångsperiod som jag skulle äta den medicinen, och nu är det snart slut, senast onsdag tar jag sista halva tabletten.

Jag sköter inte maten lika bra som jag planerat, men äter bra frukost, och har i alla fall med mig en fryst paj till lunchen (ska toppa den med sallad), och sen kanske jag faktiskt lagar mat hemma ikväll :-)

Det är fortfarande en förmån att få gå till jobbet, få miljöombyte, träffa några, och förhoppningsvis fortsätta vara frisk.

Själv lagar jag alltid minst fyra portioner, då slipper man laga mat så ofta. Igår kom jag äntligen till skott och lagade mina kikärtsbiffar och sötpotatismos ?

Kram ?

Matlådor borde jag gjort i helgen , för flera av kvällarna denna vecka är det möten, aktiviteter och annat, inte mig emot egentligen, för det är ju kul göra saker också, men ids inte laga mat en sådan kväll :)

Idag, på lunchen, så bar jag iväg de överblivna champix-tabletterna till apoteket, för jag kände jag ville göra rent hus och ta klivet ut i "after-champix" på ett tydligt sätt. Två kartor (dvs 2 veckors normal dos) fick de tillbaka. Och... jag fick bonuspoäng på nått medlemsskap jag tydligen hade på det apoteksbolaget, för att jag var duktig och lämnade tillbaka medicin på rätt sätt istället för slänga i avloppet.

Kändes bra få dra ett streck. Det känns inte särskilt mycket jobbigt idag, kommer kanske bli lite de närmaste dagarna, men bör vara "ganska" lugnt.

Var hos tandläkaren idag på den årliga undersökningen passade ju extra bra att få en koll på tänderna och under läppen nu. Det blev ett kort "vad duktig du är" på axeln-klapp :-)

Otroligt imponerad av ditt och Charlies snusstopp! En dag ska jag göra detsamma. Jag har alltid hört att det är ”omöjligt” att sluta snusa. Ni har bevisat motsatsen ?

Kram ?

Vilken milstolpe att definitivt har slutat med Champixen nu, grattis till det! Jag och flickan åker på skidsemester under nästa vecka. Den myckna utevistelsen som kommer att bli kommer att vara välgörande för oss båda. Den veckan börjar jag ta en pilla om dagen i stället för två. Om jag kör så har jag fyra veckor kvar. Jag behöver nog dem. Men hur är det med dig Vjlo, inget nikotinsug alls längre, eller?

Sitter på jobbet och såg era kommentarer :-D

Det var ju stor hjälp av medicinen att komma hit. Nej inte något särskilt sug efter snus denna vecka.
Jag klev ju av helt för några dagar sedan, och det har gått bra, förutom lite trötthet i början, så känns det helt okay nu. som jag sa på fikat nyss - nu måste jag börja sluta med godis, för har väl blivit lite väl mycket sånt ett tag...

Tisdagskvällsstatus
Lite drygt en vecka (väl...?) sedan jag helt slutade med champixen. Pulsen. ja ni, den har gått ner brutalt. kanske på gränsen till brutalt låg när jag sover :-) Jag är inte så vältränad som vilopulsen ger sken av, men jag antar det är en del i att hitta nya normala.
Känns mest rak linje i det mesta nu, inget brutalt jobbigt i huvudvärken. Vaknar ganska lätt på morgonen. Minskad mängd drömmar. Kan vara jättetrött ibland på kvällen, men då unnar jag mig sova :)

Skönt vara post-champix

Skönt att du mår bra post-champix! Och att allt annat verkar rulla på också. Hur går det med kost och promenader? Kommit igång med att göra matlådor på helgen?

Lilla affären i mitt hus säljer egengjorda sallader om man beställer, så nu stöttar jag deras verksamhet och får en god sallad med kyckling eller tonfisk, kokta ägg, kidneybönor, sallad och tomat två kvällar per vecka. Min standardlunch är två fröbröd och kallrökt lax. (Delar ett paket på 200 g i fyra ”smörgåsbitar”.) Tröttnar aldrig, och jag slipper tänka på vad jag ska äta. Kan man äta samma frukost dag efter dag kan man väl äta samma lunch?

Kram ?

Jag håller mig mer än armslängsavstånd från bolaget. Det och snuset är nog det viktigaste att hålla nollan med nu.

Promenaderna går det ju ganska bra med, det är ju väldigt lätt komma sig ut på en lunchpromenad nu när det börjat töa rejält och det är plusgrader stor del av dygnet, ännu så länge. Däremot matlådor och matlagning blev ett lite misslyckande, delvis för att lägenheten nu är i renoveringsläge i badrummet och all tankekraft har gått åt till att ställa i ordning för att hantverkarna ska vara här i ... 2 eller hur många veckor det nu blir ?.... Blir fint när det är klart. Men under tiden, måste gå till ett grannhus för att kunna nyttja toalett...

Det hindrar väl inte egentligen bra mathållning, men hindrar att jag stoppar i mig något extra hemma alls, eller tar en kopp kaffe för mycket.. :-)

Ska nog ta tag i mat på någon nivå innan de här veckorna är över.

Lever du på fröbröd och lax till lunch varje dag? räcker det i energimängd?

100 g lax = 210 kcal, 100 g fröbröd = 300 kcal, Bregott mellan 3 msk = 150 kcal, dvs totalt 650 kcal. Och då äter jag en dl nötter under förmiddagen också, som ger ungefär lika många kcal. Men jag står mig utan problem till middag kl 18, och då äter jag bara protein och grönsaker. Lax är bra fett. Och gott ? Kokt ägg är bra mat också, det kan man äta som mellanmål.

Jag räknar inte kcal normalt, jag gjorde det nu eftersom du frågade om det var tillräcklig energimängd.

Kram ?

Ah., ja det blir ju ganska "bra" måltid med ca 650, runt 1/3 - 1/4 av dagsbehovet.

jag blev lite inspirerad.... och på väg till jobbet köpte jag lax och bröd, och sen smör o lite grönt jag stoppade i kylskåpet här på jobbet, så kan käka det några dagar istället för lunchen i matsalen. Mindre onyttigt.

Hur går det för dig Vjlo? Känner du dig helt fri nu från div. beroenden som avhandlats här? Jag skrev just lite i min tråd om snuset. Tycker det är trist men jag hänger i! Tänker att jag måste hålla i 6 månader åtminstone. Det gick en magisk gräns där när det gäller nykterheten. Hoppas på motsvarande magi när det gäller snuset :D

Kram!

Mja. jag tror jag aldrig kommer vara helt fri från risken att återfalla, särskilt med alkoholen har det ju redan hänt. Vilket i sig varit en lärpenning hur lätt det var att "förstöra" månader av nykterhet till ingen nytta. Det har varit extremt viktigt är att resa sig upp och skaka sig av och gå vidare om det händer, tänker jag. Att inte slå på sig själv för att jag valde dumt.

Vad gäller champix - nikotin och så känns det bra vara ut ur kuren. Måste dock fortsätta få till bra matvanor då magen inte behöver växa mer.... Humöret är nog mer lugnt och stabilt.

Jag fokuserar mest just nu på att försöka bli bättre på att hantera mindre o större konflikter i relationer och jobb på ett mer konstruktivt sätt än jag gjort tidigare. Dels för att jag mår bättre om jag inte bär och ältar på saker som jag antingen skulle sagt ifrån, eller som faktiskt inte är mitt ansvar :-). Sådana saker är ju för mig en orsak till jag ibland trasslat in mig i dumma vanor med alkohol/nikotin o annat...

Så klart. Relationer av alla de slag är ju det viktigaste vi har vi har i livet. Glad att du tar upp det i inlägget eftersom det är ett arbete i sig som många gånger behöver göras när man blivit nykter. Får mig att fundera på vad jag själv har att göra på det området...

Måndag igen! Det var jätteskönt skönt få gå till jobbet idag (speciellt när min lägenhet är halvt obrukbar på grund av renoveringen som pågår). Det är ju extremt lite folk där, så det är i praktiken mer riskabelt ta en promenad efter en gångbana.... Om man inte kramas förstås och det brukar vi inte göra på mitt jobb ?

Jag behöver verkligen vara IRL med människor, antagligen är det många som känt det lite extra detta år som varit. Jag som bor själv har iofs både tvingats möta min egen smutsiga byk på riktigt då en del av det normala runt omkring mig försvann. Bra på sitt sätt för det fick mig att till slut räcka upp handen mer än en gång "hej, jag kan inte själv" istället för att bara harva på likadant år efter år.

Längtar till varmare tider, då det blir lättare ses lite spontant utomhus.

Nåväl, det blir en hel del kompromisser med IRL:andet nu för tiden, ett webbmöte, ett telefonsamtal, ett sms räcker långt ifrån hela vägen och blir inte likadant. Men ska verkligen försöka odla de kontakter jag har och ta vara på dem.

Har haft huvudvärk idag :-/ faktiskt känns det som lite snusabstinens eller nått. jag vet inte, men vet att jag inte ska göra något av det på fel sätt. Den får vara, gå över eller fortsätta...

Jag är helt svältfödd på småprat. Jag kan börja tjöta en bra stund med tjejen i kassan typ. Möter jag någon jag känner på promenaden stannar jag alltid. Åker jag in till jobbet ägnar jag 90 procent av tiden till att gå runt och småprata med folk. Absolut livsnödvändigt!

Hur går det med matlådorna? Lyssnade på podden ”2 fyllon och 1 sanning” och Freddy berättade att han och frun lagat mat till 32 matlådor, till hela familjen. Typiskt alkisar, alltid all-in på allt ?

Freddy var ändå nöjd att de nöjt sig med 32 matlådor, han hade köpt hem 100 matlådor. Han måste ha valt att köpa engångslådor ?

Glaslådor är bäst, plastlådor blir rejält sunkiga efter ett tag. Nackdelen med glas är att det är tungt att bära.

Och nu har jag småpratat med dig en stund ?

Kram ?

Småprat & så

Ja jag går också runt en del här på jobbet och småpratar. Är ju här ganska mycket; det är minst 30 meter till någon här på kontoret, förutom när vi fikar eller äter lunch, men då är lokalerna så enorma så det skulle gå sitta en individ per 30 kvm...

Lunchlådorna. Alltså. det är för rörigt hemmavid just nu pga att badrummet är under upprustning, så jag ids och vill inte laga mat dessutom. Däremot, håller jag stånget att jag äter någon hyffsad frukost, och har faktiskt tagit med mig laxskivor till lunch i snart en vecka. Kombinerar det med smör o en hård smörgås av nån sort, och kanske en liten köpesallad i restaurangen. Sedan, till middag har det blivit något färdigt ur frysen, eller att jag äter något enkelt på väg hem från jobbet. Ser ut hjälpa lite på vågen. Det hjälper inte för huvudvärk, men det tänker jag lite att det dels är snusabstinens, och dels kanske att jag försöker undvika småäta... ett par dagar så kanske det släpper?

32 matlådor??? en enorm frys... det måste kräva...

När mitt badrum är tillbaka i "min ägo" och brukbart igen kan jag fokusera på att laga mat hemma

Det är verkligen gott och mättande, och man står sig länge. Kombinera gärna med lite valnötter och paranötter som ett mellanmål så du klarar dig till middagen.

Kram 🐘

Ja det var ett bra och enkelt tips, jag brukar ibland ha med mig en liten liten plastburk nötter som jag kan käka på som mellanmål på morgonen. Jag kommer nog inte alltid äta sån lunch, men nu ett tag, och ibland, som långsiktigt flerdagsalternativ till att pressa fram en matlåda, eller att äta lunchen här på jobbet i matsalen.

Min IRL-samtalspartner, terapeut eller vad han nu ska kallas och jag hade samtal idag. Det jag vill försöka med gentemot honom eller någon annan irl är att börja höra av mig till någon de gånger jag är på väg att snubbla in i något dumt beteende. Han var ganska cool med det, jag får absolut, men måste inte, han var jättetydlig med att jag inte skulle känna tvång i det, utan se om det kunde vara en väg att bli friare.

Jag tror det, för jag behöver börja kunna säga till någon. "det här har jag lust göra nu, men vet ju att jag inte ska"..

Så vi ska testa det lite :)

bra

Så mycket har jag har jag aldrig krävt på jobbet som senaste dagarna, sagt ifrån, argumenterat för min sak, men framförallt - lyft upp vissa orimligheter i min arbetssituation till min nye chef. Han lyssnade, det märktes.

Kändes som 3 kilo lättare när jag fått "prata ut", jag har inga direkta lösningar i sikte, men min mening var ju inte att vid ett och samma tillfälle hitta en lösning, utan öppna upp och säga vilka områden jag anser vi faktiskt på allvar behöver fundera hur verksamheten ska vara organiserad. För så frustrerad som jag varit ett par dagar orkar jag inte med , sa jag till honom.

Pust...

I övrigt, det räcker så just nu :)

Det är så viktigt att stå upp för sig själv. Höja sin röst.

En bra taktik som jag praktiserar är att utarbeta ett förslag till 70-80 procent och sen presenterar jag det för min chef som 9 av 10 gg säger ”kör” och därefter går det hyfsat snabbt att fullfölja. Då får man till nödvändiga förändringar som behöver göras. Ska man vänta på att chefen ska ta tag i problemen hinner man bli rejält less tyvärr.

Kram 🐘

Tänk vad nykterheten ger oss. Livet tillbaka, inklusive arbetslivet. För vem vill arbeta på ett ställe som man känner sig missnöjd med? Knyta näven i fickan? Nej, det ger bara en massa frustration. Att sakligt lyfta de probelm eller möjligheter till förbättringar man ser är mycket bra och också vad arbetsgivaren förväntar sig av sina medarbetare. Bra jobbat Vjlo!

Känns bra gå åt det hållet, och stor del av vandringen har nog handlat om sådana här saker, om jag till äventyrs läsa på i min tråd. Att inte sura utan säga till, ifrån eller vad som nu behövs. Att lita mer o mer på att mina tankar har plats och får ta plats.

Jag var nog inte 100% saklig, utan blev delvis känslosam också, men det var ju en del i min frustration som behövde ut. Och ändå försöka hålla linjen - okay här är några punkter som *måste* hanteras. inte nu, och jag har inte svaret nu, men det går liksom inte längre....

Det finns mer och kommer nog mera av denna front. För om inte annat så är det ju sådana här saker som varit en del, ibland väldigt stor del i att jag hamnat där jag var för ett år sen.

Aldrig tillbaka dit.

Det är helt nödvändigt att ta tag i surdegar i hur jag är "van" att reagera på saker, och just nu känns det jättelätt och glatt, som att jag inser att jo, jag får ha åsikt, jag får ta plats, och säga till/ ifrån. faktiskt kanske till och med utan att höja rösten. mer "här är en gräns, innan för den är det mitt område, punkt".

Till slut fredag. Skönt på sitt sätt. Snön och kylan har inte gett vika än här, de sista två dagarna har det snöat och varit blåsigt. Men om det fortsätter så tror jag ändå på att det går ha en ganska fin lördag utomhus. Nysnö i lagom mängd är bara härligt och vackert :-)

hmm det mesta av min energi går åt irl just nu... men här kommer en torsdagsrapport ;;

Det är rätt okay här, förutom riktigt rörigt på jobbet känns det som, många nya krav, och en del situationer jag försöker göra om och flytta gränser. ibland hopplöst smärtsamt... 😪🤢 och ibland riktigt bra för det rör sig åt rätt håll.

Utan snuttefiltar i form av snus, alkohol och så vidare så blir ju en del smärtor så mycket mer smärtsamma och levande... det går liksom inte smita. utan jag måste ta tag i det...

Det är dock bra att ha fått en ny chef för då finns det chans göra lite omtag på saker... det är väl bara att jag inser att jag skulle vilja bygga om större delen av min tjänst o ansvar vad jag gör, då en del jobbsaker faktiskt tar för mycket känslomässigt engagemang. Jag har nog varit för bra bara säga ja, det gör jag, ja det gör jag osv osv. Det skulle vara jätteskönt och rätt att efter alla år kliva av chefsposten, och bara arbeta med några av mina expertområden (får man väl kalla det efter så lång tid), utan att ha vare sig personalansvar eller ansvar för massa processer. Jag kommer nog behöva röja runt i de frågorna, med min chef, och kanske med HR-chefen. Med lite rädsla för att faktiskt tappa jobbet...? vet inte.. Men så dåligt som jag under en period mått av vissa saker på mitt jobb (förutom de jag skrivit lite om här tidigare), kan jag inte fortsätta må.. det är ett jobb, inte något som ska ta så mycket av min energi att jag knappt ibland orkar annat... för jag har inte de ambitionerna som man behöver ha. jag vill ... ju mest leva :-)

Kanske är en del i det, att livet tvingar mig ta tag i en del gamla surdegar som jag smitit om. En del är ju enklare att ta hand om, än andra. Nåväl. en gammal bandspelare i det fallet..... på ett sätt inget nytt.

En del av det jag tvingas se nu är ju sånt som jag förstår drivit mig in i en del dåliga beteenden som jag fastnat i.

Solen har börjat återvända här, nästan vårväder.

Matlagning och så ligger lite på is, med flit för det är fortfarande kaos här hemma pga en pågående renovering..

@Vjlo skrev:" jag har inte de ambitionerna som man behöver ha. jag vill ... ju mest leva :-)"

Det där låter som ett typiskt viktigt samtal med chefen. Eller många samtal. ”Jag vill inte det här längre, det stjäl för mycket energi från mig, jag vill istället göra xx och yy som jag är allra bäst på.” Sen kan det förstås ta tid för chefen att lösa det, och det blir kanske en flerstegsraket av det.

Jag gjorde något liknande för ett tag sedan. Sa till min chef att jag ville göra något annat. Men sen insåg jag att det skulle innebära att jag gjorde något annat, men ingen skulle göra mitt nuvarande jobb. Och jag skulle sitta med två jobb typ. Så jag tänkte om, ”valde om” mitt jobb - men passade samtidigt på att avsäga mig delar av det som hade blivit för mycket för mig.

Jag förstår att det är skitjobbigt för dig just nu. Allra helst om du alltid tidigare lagt alkoholen som en dämpande filt över alla känslor, för att slippa känna en kort stund. Nu funkar det inte längre, nu sitter du mitt i känslokaoset. Enda sättet är att ta dig igenom det - och det kommer att fixa sig. Ha tillit för det. Fortsätt jobba med att vara tydlig och sätta gränser - för dig själv och andra.

Sluta säga ”ja” till allting. De första 20 gg man säger ”nej” gör det ont i magen, sen inser man att det inte är så farligt. Be annars att få fundera på saken, då hinner du tänka ut hur du ska formulera dig på bästa sätt för att säga ”nej”. Det enda folk vill ha är tydlighet. Hellre ett tidigt ”nej” än ett ”ja” eller ”nja” som blir halvdant gjort eller inte alls.

Du jobbar på svinbra Vjlo! 🥳🥳🥳🥳🥳

Kram 🐘

Med förståndet kan jag förstå en del/mycket av det som sker, men känslomässigt är det ibland extremt jobbigt. 😦

Ja, det kommer bli flera samtal... men det är bra när chefen kontrar "fortsätt så, om du behöver stöd så säg till". Han vet ju att jag gärna vill att vi flyttar lite på personer i min närhet. Men det snyter man ju inte fram på en dag. Kan vara en lång resa.

Jag tänker kortsiktigt- fortsätta försöka förändra delar på inom min bef befattning som inte är bra, kanske delegera bättre, och samtidigt fortsätta ta upp situationer där jag känner att jag inte kan leverera, eller inte vill, eller inte räcker till. Både med min chef och andra. Inte säga ja till allting - precis som du skriver...

Några av de i min närhet verkar ha gillat få lämpat en del ansvar och så i knäet :) kanske inte vill ha en chef som alltid ska ligga i allt och göra allt själv :)

Det är skönt med helg. Och ja, den blir nykter på alla sätt och sort och kanter. Bäst så.
Alltså... samtidigt, den här veckan har känslomässigt varit som en torktumlare, rejält fruktansvärt utmattande. Men har kunnat prata med en del i min närhet om det, och pyst ut frustration här o där, att sätta ord på saker verkar kunna göra underverk ibland... Och en del saker har klickat i på ett förunderligt sätt så det nästan känns som ett ingripande från ovan ;-). Det känns hur som helst vettigt och rätt. Betydligt lugnare ingång i helgen än jag tänkte var möjligt.

Kryptiskt skrivet säkert, men men...

Det är på rätt väg. Och det verkar inte vara hopplöst alls ens för en 'gammal stofil' som jag ;-)

Ha en fin, nykter och skön helg. Eller sträck er efter den om den inte ser ut att kunna bli något av det.

@Vjlo Låter som du har haft en toppenvecka, som gjort stor skillnad. Och att den har varit känslomässigt jobbig som sjutton. Bra jobbat! Pusta och vila och tanka energi i naturen är mina helgtips 😍

Chil helgkram 🐘