Jag har själv venlafaxin, som ska vara speciellt bra mot just ångest. Funkar bra, men jag fick höja dosen för några år sedan då jag mådde sämre igen. Nu håller jag på och trappar ut yttepyttesakta. Under en period i början, då jag inte var nöjd med resultatet, fick jag prova sertralin/zoloft. Jag trodde att jag skulle dö. Ångesten bokstavligt talat ryckte mig ur sängen. Vansinnigt obehagligt. Bytte tillbaka till venlafaxin igen, från ett dygn till ett annat. Det är oerhört kraftfull medicin! Sen är man nog olika känslig också, en del verkar knappt reagera alls vid insättning och utsättning medan jag reagerar MASSOR.

Kram 🐘

Kaffetanten88

Jaha för mig funkar inte venlafaxin och jag står på högsta dosen. Stått på högsta dosen i flera år. Utan att må effekt egentligen. Först trodde nog psykiatrikern att det berodde på alkoholen men jag fortsatte må dåligt så vi testade att trappa ut. Och vi satte in topimax. Jag mådde bättre ett par månader men sen gick det utför snabbt igen. Trappade upp igen. Nu är det 3 veckor sen jag trappade upp till full dos och jag mår fortfarande jättedåligt. 😞

Kaffetanten88

Jag har testat citalopram och flouxetin innan. Som sagt. Inte ett skit tar på min ångest. Förutom beroendeframkallande saker men de missbrukar jag istället. Fast topimax funkade jättebra en period. Hade det hållit i sig hade det kunnat varit långsiktigt. Det gav ett lugn jag aldrig känt förut. Jag kände mig stark. Sen drog någon bara bort mattan under fötterna på mig.

Kaffetanten88

Förhoppningsvis är det terapin jag har missat tidigare och förhoppningsvis så hittar psykiatrikern någon medicin som hjälper lite. ❤️

Anonym26613

Vet inte hur jag ska kommentera då jag inte är en läkare, eller ätit annat än 8 st Lergigan i mitt liv. Men tänker på dig ❤🌸❤🌸❤

Kaffetanten88

Hmm ska man jämföra sonen som är svårt sjuk med genmutation och epileptiskt syndrom. Han äter 3 epilepsi mediciner och har en akutmedicin. Sen äter han Ketogen kost för sin epilepsi. Han tar även melatonin att sova på.

Jag har problem med mitt psyke och alkoholproblem. Jag äter Venlafaxin, topimax, buspiron och har theralen vid akut ångest. Sen har jag propavan att sova på. Sen just det. Jag tar antabus också.

Jag tar ju typ mer saker än min sjuka son. 🙈 Några av hans grejer har iaf effekt på honom inte alla där heller. Men läkaren vill ändå inte trappa bort dem.. Inga av mina mediciner har effekt. Och min läkare svarar inte ens...Så nu har jag skrivit av mig lite.

Kaffetanten88

Just det! Beroendecentrum som jag går på kan inte kolla blodprov på vitaminer så då måste jag gå till vårdcentralen. 🙄 Jag orkar inte pallra mig till ett 3:e ställe för att kolla en grej. Prata med ännu en läkare och berätta hela min historia för bara för bara för att kolla lite vitaminer. 🙄💕

Jobbigt du har det, önskar du fick ordning på ditt mående.
Kan du försöka hitta tillfällen där du har mått bra? ( jag vet att det är svårt när man är mitt i ångesten men försök )
Rada upp dem i huvudet och försök leva dig in i känslan . Kanske du hittar vad som gjorde dig glad, kanske hittar du dit snart. Var inte rädd för att gråta. Gråt om du behöver, sätt på sorglig musik och gråt ut all din besvikelse och ledsenhet, klappa dig själv på kinden och säg- det här ordnar vi, det kommer bli bra . Läkande.
Kram❤️

Typiskt att det ska vara så svårt med en helhetsbild att de inte ens kan ta lite prover. Tycker egentligen att de borde kolla sånt regelbundet med alla mediciner du har utskrivet. Det förvånar mig att man inte tittar mer på hela människan. Eller förvånar mig inte egentligen, men jag tycker det är dumt.
Kanske kan du göra som Majaela föreslog och leta efter tillfällen när du mått bra. Nu har du säkert på alla sätt försökt komma undan ångesten och det är ju svårt när den fysiska och psykiska känslan sitter så tätt ihop och när det är så kraftigt, men kan du fånga här och nu ibland. När du är med din son till exempel. Verkligen vara med i tanken också. Ta tillbaka det som är verkligt. För ångesten är tankar och kemiska reaktioner.
Jag har problem med smärta som man inte hittar orsak till. Jag är rätt övertygad om att det sitter ihop med hormoner, signaler eller i alla fall nåt. Och alkohol hjälper, det vet jag. Det är så mycket lättare när det är fysiska symptom men jag har verkligen nu försökt jobba med tankar, andning, motion och kost och alkoholstopp då. Inte för att det hjälper mot smärtan och obehaget i kroppen, men psykiskt mår jag mycket bättre, alltid nåt. Just att tankarna drar iväg har ju varit ett jätteproblem och där tror jag att järnet verkligen haft avgörande betydelse för måendet. Nu kan jag kontrollera dem bättre och är inte lika trött. Därför är det så trist att du inte kan kolla dina värden. Och oansvarigt -eller kan du vända dig dit där du får dina mediciner utskriva och be dem kolla blodprover. Det vore väl jäkligt oansvarigt att neka en sån fråga om de inte har testat det redan.

Kaffetanten88

@Sisyfos Jag kan kolla med min psykiatriker med om hon kan skicka remiss för blodprover. Fast väntar lite med det. Just nu väntar jag på att hon ens ska svara mig på allt jag skrivit henne om att jag tog förmycket av oxascand. Att min medicinering inte fungerar osv. Har ringt mottagningen. Sjuksköterskan skrev till henne att hon skulle kontakta mig men jag har inte hört ett knyst. Så jag får vänta tills jag får kontakt med att fråga om blodprov. 🙄

Kaffetanten88

Är det bara jag men om man har en psykiatriker man går privat till och betalar för. Borde man inte kunna förvänta sig att få svar på iaf 3 dagar? Jag skrev i tisdags om mitt snedsteg med oxascanden. Sen har jag lagt på med biverkningar och sånt men inte ett ljud från henne. Känner mig verkligen som ett hopplöst fall.

Kaffetanten88

@Miss Mary Poppins Nä hon är inte sjuk. Pratade med receptionisten i förrgår som skickade meddelande till henne om mig. Hon nämnde att hon skulle jobba både natt och helg osv. Så sjuk är hon inte. Upptagen antagligen. Men jag känner det som att det är jag. 😔