Kaffetanten88

Tack åsa! Jag är väl typ i början med 4 veckor på lördag. Men har hållit upp tidigare lite då och då. Som längst 3 månader. Men nu ska det bli en livsstil för mig! ✊?

Hej, underbart att du fått hopp om framtiden!! Så sorgligt att man måste vända sig till privat vård för att bli hörd - men skitsamma, nu är du på rätt väg! ⭐️? /A

Så glad att höra att du mår bättre och fått hjälp!

Kaffetanten88

På måndag ska jag då alltså till beroendecentrum. Jag hoppas lite på antabus för lite extra hjälp mot impulser att dricka. Tog blodprover igår det blir spännande att höra hur det står till med levern osv. Har dock inte druckit på nästan 4 veckor och 3 veckor innan dess. Så jag tror mina värden kommer vara bra. Är inte orolig iaf.

Hos psykiatrikern gjorde vi lite snabba utredningar i måndags. Man ka lungt säga "som jag redan visste" att alkoholen varit medicin mot andra saker. Även lm jag mått sämre nu pga alkoholstoppet.

Det jag tror vi kom fram till är att jag har generellt ångest syndrom, kronisk depression, ätstörningar och vi ska nästa gång kolla lite närmare på autism. ?

Kaffetanten88

Ätit keto hela dagen. Oj vilken huvudvärk. Kroppen måste vara i otrolig chock. Levt på godis, chips och fikabröd sen jag slutade dricka. ? Aja nu får det leva med denna kost. Den håller faktiskt sug för både A och godis borta. Ikväll kommer även min medicin så jag kan få lite pauser från ångest på kvällarna och få sova gott! ?

Kaffetanten88

Imorgon blir det 4 veckor nykter. Äntligen börjar jag må bättre. Varit några extremt jobbiga veckor. Med hjälp av psykiatrikern känner jag verkligen hur livet har vänt. Känner hur jag kommer få ett bättre liv och må bättre. Och för första gången på 4 år har jag hopp och tro att jag även kan bli av med min överviktig. Det har jag aldrig riktigt litat på mig själv att jag kan klara. Känner att jag kommer bli en starkare människa!

Kaffetanten88

Fredag. På väg hem kände jag ett starkt sug för vin ikväll. Ska hämta sonen kl 15. Så jag tog en dos theralen och gjorde en kopp kaffe. Hoppas på att suget lägger sig snart. Jag önskar verkligen jag kunde hitta något som gav mig samma avslappning som 1-2 glas vin. Utan att man blev beroende eller blev för full osv. Nästa helg kommer jag iaf unna mig glass men nu har jag precis börjat min nyttighet.

Jag vill orka springa igen men efter jag braka så har jag inte orken. Kroppen är så slut och huvudet snurrar ofta massor. Jag går mycket på jobbet. Eget företag som hundrastare. Och jag försöker gå ordentligt med mina egna hundar på kvällen med. Jag saknar dock att jogga. Undrar när orken kommer tillbaka? Andra får ju så mycket ork när de slutar dricka. Jag hade fasen mer ork till sånt när jag drack. ?

Börja inte förhandla med alkoholdjävulen, ryt ”NEJ” direkt.

Tänk på alkoholdjävulen som en störig granne som ringer på och gnäller om allt hela tiden. För husfridens skull gnäller du inte tillbaka utan du konstaterar mest ”Hej, här kommer du igen. Jaså, du tänker så. Intressant. Hej då.” Och sen stänger du dörren noga, låser och reglar typ, och låter gnället rinna av dig utan åtgärd.

Kram ?

Kaffetanten88

Tack Andrahalvlek. ?Jag tror du skrivit det till mig förut och jag brukar göra så. Idag var det mer svårt. Brukar ofta tänka NEJ! Och bort med dig. ? Något jag vet du har väldigt rätt i är att börjar jag förhandla då är jag på riktigt tunn is...

Men jag sa nej idag. Åkte och köpte choklad trots att jag ska vara nyttig. Tog 2 bitar och drack redbull. Hämtade sonen och nu känns det ok igen.

Jag vet att det kommer bli bättre. Dels med tid. Dels med medicinen jag håller på att trappa in. Kommer vara skönt att få hjälp av den att bryta dåliga vanor under en längre tid.

Anonym26613

Glad för din skull att du kan äta choklad ??? här blir det säkert bara broccoli och morot ?

❤??

Jag vet att man ska vara nyttig, jag vet att man alltid vill gå ner i vikt och göra allt samtidigt. Jag är ju sån! Men fröken Kaffetant ;) ta en sak i taget. Om du kan så hamstra inte, men unna dig lite extra gott - det behövs nu i början. Extra kilon är lätt att få bort, att bli överväldigad och falla in i djävulens fälla - det gör allt så mycket svårare.

Ville bara säga tack för ditt inlägg hos mig. Jag har följt dig hela vägen och är så glad att det börjar vända för dig och att du TAGIT rätt hjälp. Det är så sjukt att svenska sjukvården funkar som den gör. Så fort man säger att man har A-problem så får man ingen hjälp mot ursprungsproblemet. Bara att sluta med A - vilket inte hjälper när ursprungsproblemet bubblar upp när medicinen försvinner.

Glad att du får utrett vilka dina behov och bokstavskombinationer består av, vi med såna är ju över lag ganska intressanta ;) eller hur!? Sen jag fick reda på mina diagnoser som nu är 4 månader sen så har allt förändrats, till det bättre. Jag fattar mig själv, jag har börjar gilla mig själv för det jag faktiskt är. Blir nästan lite tårögd när jag skriver det. Jag är stolt över att vara jag - jag tar allt det bra och skyller allt det dåliga på att samhället inte är skapat efter mina behov ;) nevars... men mitt allmäntillstånd av lycka bara växer.. och inget förändras förutom jag. Jag hoppas att du också kommer dit, och jag tror bara det kan ske när man vet "vem man är" eller hur man funkar, och man lägger ner A.

Stooooooooor kram

Kaffetanten88

Åh stack för ditt meddelande ensam. Det gick rätt in i hjärtat. ? Jag hoppas på att komma dit du är sen. Jag vet inte vem jag är egentligen men i år ska jag ta reda på det. Nästa möte med psykiatrikern är 8:de februari. ?? Jag vet det där med nykterheten först och att unna mig. Mitt problem är att det blir allt eller inget. Så jag hetsäter ett helt paket glass och sen chips. Får ont i magen och får sen ångest för jag gjort så mot mig själv. ? Men jag håller på att trappa in en medicin mot det aå det kommer bli bättre. Och ångesten för glass och chips är bättre än den för alkohol. ??

Kaffetanten88

Något som jag ofta tänker på är "varför får alla andra så mycket positiva effekter av att sluta?" Självklart är jag glad för er men varför får inte jag dem. Varför fortsätter jag ha massvis med ångest efter 4 veckor nykter? Varför är jag helt slut och orkar fortfarande inte ta tag i något? Varför snurrar det i huvudet när jag reser mig. Osv osv. Detta är varför jag började dricka sist jag höll upp i 3 månader. Jag vet ju att det beror på att jag har problem med psyket. Som jag medicinerat med alkohol. Men det är så tråkigt att inte få något tillbaka för att vara nykter? Att fortfarande känna sig bakis på morgonen. Att inte orka träna. Att hetsäta. 4 veckor nykter idag och jag känner mig mest värdelös och låg. ?

Kaffetanten88

Lite extra bitterhet kommer av att både jag och pojkvännen har varit överviktiga. Jag hetsäter och kan inte sluta nu efter psyket brakade. Går upp mer och mer. Killen ser till att jag äter osv osv. Men han själv äter nyttigt. Äter alldeles förlite trots att jag tjatar på honom. Han har rasat i vikt. Ja en liten del av mig är glad för honom att han lyckas gå ner i vikt. Men jag är också sjukt avundsjuk och lite sur att han inte äter ordentligt. Är sur på mig själv att jag byt alkoholen till hetsätning. Mycket för att min kropp inte orkar byta till springa och träna. Sen för att jag behöver ångestdämpning.

Allt eller inget är ju min specialitet med, och jag har alltid startat allt på en gång. Starta projekt som man aldrig slutfört, haha, det är jag EXPERT på :)

Att vara allt eller inget kan ju vara positivt då man går 100% in i något och är superengagerad... men det som är så galet är ju att vi som är såna tappar "lusten" efter ett tag och kommer aldrig i mål. Ju mer energi vi lägger på att vara duktiga och fokuserade, ju mindre energi finns sedan kvar när vi slår i väggen. När vi inte är så "sugna" mer, eller när något kommer emellan. Och det tar längre och längre tid att återhämta sig från ett misslyckande för varje gång det sker. Man tappar tron på sig själv till slut. Så är det för mig i alla fall.

Jag brukar tänka på det på samma sätt som snacket om träning. Alla träningsexperter säger ju att man inte ska börja träna 7 dagar i veckan, för då tappar man lusten efter 3 veckor och sen ligger det där årskortet till gymmet och skräpar. Så är det för mig - 100%, men inte bara med träning. Om jag går tillbaka och analyserar vad jag gjort i hela mitt liv, så har jag ju inte lyckats när jag tagit mig vatten över huvudet.

Jag tror vi måste bli bättre att gå tillbaka när saker går fel och se varför det blev som det blev, verkligen analysera vårt beteende. Einstein (som troligen också var autistisk) sa ju att "Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat". Det är så sant i min värld.

För mig är det i alla fall så, det har jag kunnat klura ut.. learning by doing. Jag måste ta allt det där dåliga, som jag vill förbättra, stegvis - annars är jag dömd att misslyckas.

Att verkligen få lyckas är det viktiga. Det är större chans att man lyckas om man fokuserar på en sak, än 25 saker, för misslyckas man med 1/25 så känner man sig misslyckad och ger lätt fripass för de andra grejerna. Så är det för mig i alla fall.

Fast jag vet att det är svårt. Det är jättesvårt. Jag har kommit på att jag måste lägga band på mig själv med såna här grejer, jag måste våga vara snäll mot mig själv. Inte sätta mig i en omöjlig situation som är dömd att misslyckas.

Oj, förlåt att jag skrev så mycket. Jag menar verkligen inget illa med det, du ska inte ändra dig för det jag säger, men mitt tips är att tänka efter om du bara kan fokusera på en sak och älska att du fixar det så himla bra, lägga det andra åt sidan så länge (för du vet att du kan ta det sen när de positiva effekterna kommer). Och var snäll mot dig själv - tillåt dig själv att lyckas!

Kaffetanten88

Wow tack Ensam och tack för du tog dig tid att svara. Du har ju så himla rätt i allt. Precis så är jag. Jag borde verkligen försöka vara nöjd och glad att jag håller mig nykter. ?

Kaffetanten88

Ja har egentligen alltid haft dåligt självförtroende. När det kommer till alkohol och viktnedgång har jag misslyckats så många gånger så jag har inte trott det var möjligt längre. Alkoholen har jag under någon form av kontroll nu. Jag har inget val nu när socialen är inblandade och då känns det faktiskt lätt. Men kosten. ? Jag får försöka ha tålamod och vara snäll mot mig själv. Jag är bara i början av en lång process. ?