Det är aldrig försent
Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Vad fint med 4 månader…
Vad fint med 4 månader. Grattis till det🤗🌹
Jodå alkoholrelaterade obalanser kan finnas kvar länge. För mig var det så och jag vet inte var jag befinner mig i det nu. PAA heter det. Men det går inte att beskriva fördelarna av att vara nykter!! Har tänkt att bättre än så här kan det inte bli. Och sedan igen: jodå, det blev det!🙂kram
Jäklar, sov till 11 idag!…
Jäklar, sov till 11 idag! Jag ÄR nog väldigt trött helt enkelt! Bara att ta hand om, inte ignorera men inte heller överanalysera.
4 mån!! Så skönt. Jag har faktiskt lagt märke till en längtan efter vin de senaste dagarna. Men ni kan vara lugna som läser, jag kommer INTE agera på det. Jag vet ju att alkohol inte fungerar för mig. Jag är en beroendepersonlighet i läkning och detta är bara min kropp o knopp som signalerar att jag behöver....vila? Uppskattning på jobbet? Bekräftelse?
Vill inte vara rädd för känslan av längtan efter vin. Man får känna den. Den står för något!
Jag känner verkligen att det bara är fördelar att vara nykter! Det var valborg igår. Ungdomarna hos oss denna veckan. Yngste sonen hemma, dottern hos vänner (hennes "cluster", ok ur coronaläget för oss). Iaf, hennes pappa skickar sms vid 23 o undrar var dottern är eftersom det är stökigt i området. Jag kan svara klockrent tillbaka. Förr var jag nojjig att inte svara vettigt. Plus att det känns oerhört tryggt att veta att OM något hade hänt, hade jag kunnat rycka ut mitt i natten. Nu kunde jag ist ha en nykter sms-kontakt m dottern då o då.
Jag ser på min mentala svacka som att "det som går ner måste gå upp igen". Att det är övergående. Det kommer bli bättre!
@VaknaVacker Ska kolla upp…
@VaknaVacker Ska kolla upp PAA, aldrig hört talas om det!
@Andrahalvlek Tack! Du har…
@Andrahalvlek Tack! Du har varit ett ovärderligt stöd genom resan! 😍🙏
@Miss Mary Poppins Tack…
@Miss Mary Poppins Tack detsamma Mary P! Tänk, för 4 mån sedan kände vi inte ens varandra, nu har du ett utseende för mig! Du är mörkhårig, lite österländskt utseende/ vacker, normallång o normalviktig. Snabb i tanke o rörelser, livlig. Nära till skratt, påhittig. Ha ha, som taget ur en kontaktannons! Men så ser jag på dig😍😂🌞🧘♀️🌼🌷🧚♀️
Stort grattis till 4 månader…
Stort grattis till 4 månader!😍 Det där med ens barn verkligen kan lita på en till 100 procent är verkligen en stor vinst nu när man är nykter.
Kram
@Soffi Huvudvärken satt i…
@Soffi Huvudvärken satt i hela dagen...vilken pissdag jag hade på olika sätt. Men såna dagar måste ju få finnas också!
Har börjat lyssna på en yogapodd som tar upp mycket av det existentiella fast ur ett yogaperspektiv. Poddarna är lite gamla, från typ 2017 o framåt, men frågorna är ju eviga så det gör inget. Ja att bara vara. Tillåta sig känna inåt, sina behov. Viktigt!!
Och svårt i vardagen. Jag viker mig oftast o tummar på mina behov för att tillgodose andras. För husfridens skull. Eller snarare, för jobbfridens skull. Hemma är jag bättre på att stå upp för mina behov. Tror det har att göra med att jag vill bli sedd som en flexibel o snäll person på jobbet. Det finns ju tom med i lönekriterierna....fy sjutton eg. Lönekriterier utformade för att få medgörliga medarbetare som alltid ställer upp....
Men du Soffi, fina du, nu njuter vi av helg o ledighet!!!! 😍🧡🌞🧘♀️🌼🌷🧚♀️
@Torn Tack! Det är så…
@Torn Tack! Det är så givande att ni "gamlingar" vill följa oss nya!😍
Hur var fisketuren?
Ps. Ja, Avenyn på valborg på 80-talet när jag var tonåring var ganska stökig....
❤ 120 dagar idag 🙏💚
❤ 120 dagar idag 🙏💚
Varit en skön helg. Dras…
Varit en skön helg.
Dras fortfarande med trötthet, lite håglöshet. Tänker att alkoholen fyllt den känslan effektivt; det har alltid funnits något att se fram emot. En måndag o lång vecka framför sig har då onsdagen varit nästa anhalt "onsdagsvin". Och sedan fredag o helgen. Ja, det har varit mycket av transportsträcka, även om jag fyllt sträckan med bra o kul saker på fritiden. Men alkoholen har liksom hägrat hela tiden. Vad ska hägra nu? Godis fyller inte funktionen, är ingen godisfantast i grunden. Mer ledig tid hade funkat. Se fram emot en sovmorgon mitt i veckan, eller iaf komma ur ekorrhjulet av jobb, stress/ prestation, tider att passa etc. Ja mer att bara vara. Tror inte jag egentligen behöver mer än så att se fram emot. Det är ekonomin som är hindret. Ska räkna på det!
En bidragande orsak till…
En bidragande orsak till lite håglöshet tror jag är att det är lite stiltje på utvecklingsfronten på jobbet. Jag har valt det så. Har pluggat vid sidan av jobbet flera poängkurser för jobbets räkning. Visar just inget i lönekuvertet eller i det dagliga jobbet. Tog ett beslut efter sista kursens slut för ett år sedan att inte plugga mer. Men inser att jag hållit på med mer eller mindre "karriärklättring" i flera år. Utan resultat kan tilläggas. Har typ exakt samma arbetsuppgifter som mina kollegor o får på öret samma lönepåslag...
Men på något sätt har det varit viktigt för mig att plugga, förkovra mig. Öka kunskaperna. Men tänker inte sitta fler kvällar o helger utan att få något igen.
Men det där fyllde också ett hål på något sätt. Jag var påväg någonstans i jobbet. Nu bara jobbar jag.
Tankar, tankar....massor av tankar...
@Sattva Jag gillar också att…
@Sattva Jag gillar också att lära mig nya saker. Vill alltid ha någon föreläsning eller endagskurs inplanerad - det ger mig energi.
Om du är likadan kanske du kan förkovra dig på områden som gynnar ditt mående? Det finns en massa intressanta föreläsningar. Elaine Eksvärd och Snacka snyggt kan jag rekommendera. Anders Hansen och Olof Röhlander likaså. Kan du hitta någon jobbvinkel på det så kanske även jobbet betalar.
Någon ny hobby kanske? Själv tänker jag lära mig spela ukulele via youtube när jag får lite mer tid över. Ser fram emot att min kör drar igång post-corona också.
Kram 🐘
@Andrahalvlek Bra ide det…
@Andrahalvlek Bra ide det där om föreläsningar!! Och att välja sånt som gynnar måendet, rikta in sig mot det.
Yogan är ju min stora hobby o den rymmer jättemånga delar, så ytterligare en hobby tror jag inte får plats. Det vore kanske skapande av något slag isf. Sykurs? Stickkurs?
Ha ha, vad kul med ukulele! Min dotter försökte lära sig det för nåt år sedan. Uthålligheten var dock ej tillräcklig just då🙃
Så har vi båten o det ser jag fram emot. Älskar havet. Bättre tider kommer! 🌞🌞🌞🌞🌞
@Sattva Sticka gör jag…
@Sattva Sticka gör jag framför tv:n. Just nu gör jag en poncho med polokrage 😍 Sticka är svinbra återhämtning för hjärnan. Just att pilla med händerna samtidigt som man skapar något fint är extra bra tydligen. Brodera kan man göra också, men det kräver mer hjärnceller eftersom det kräver planering. Just sticka kan jag göra nästan automatiskt, fingrarna går av sig själv. Meditativt.
Jag lärde mig sticka efter min första sjukskrivning i utmattningsdepression våren 2007. Det är inte så noga vad jag stickar, det är vägen dit som är målet. Många mössor, vantar, sockor har det blivit. Nu satsar jag på poncho. Tar en evighet och det är bra träning för tålamodet. Bra presenter också, alla behöver en poncho ibland 😍
Kram 🐘
Oh så retligt! Att ha samlat…
Oh så retligt! Att ha samlat på sig erfarenhet och utbildning men ändå stå stilla. Undrar om sådant händer på mansdominerade yrken. 🤭
När jag hade en sådan frustrationsperiod så öppnade jag eget bolag. Om jag idag vill jobba extra, så tar jag betalt via bolaget. Och sedan använder jag pengarna för att utbilda mig och köper böcker. Det känns mer rättvist när jag samtidigt ökar omsättningen på det egna bolaget. Och därifrån betalar jag extra pension.
Vet inte om det är något för dig, eller kanske har du det redan så? 🧚💚❤
@Miss Mary Poppins Andra har…
@Miss Mary Poppins Andra har försökt, men det är svårt att sälja sin kompetens i mitt yrke. Finns ingen tradition på det. Och jag är inte beredd att lägga ner så mkt energi som det skulle behövas. Satsar hellre på yogan. När coronan släpper öppnas nog lite möjligheter!
@Andrahalvlek Duktigt kunna sticka o hänga med på tv samtidigt! Har provat🙄. Men sticka är kul, även om jag inte är så avancerad...
Igår kom maken hem efter några dagar på jobb borta. Han hade druckit vin på tåget. Var lite babblig. Blank i ögonen. Luktade!!! Men jag reagerade faktiskt inte så starkt. Det är ok. Han dricker ju inte härhemma längre o det är det viktigaste. Han är iväg nån gång i månaden så det är ok. Han har aldrig avlagt ett nykterhetslöfte.
@Sattva Det blev inget mys…
@Sattva Det blev inget mys med gubben då 😉 Jag bor ju själv, men jag kan tänka mig att alkoholindränkt andesdräkt är rätt så avtändande faktiskt. Åtminstone om man själv har blivit nykter. Ungefär som att jag som ex-rökare tycker att det luktar apäckligt när folk har varit ute och rökt. Urk 🤮
Kram 🐘
@Sattva skrev:"En bidragande…
@Sattva skrev:"En bidragande orsak till lite håglöshet tror jag är att det är lite stiltje på utvecklingsfronten på jobbet. "
Jag har insett länge att jag är en sån som behöver utmaningar på jobbet, annars får man som AndraHalvlek skriver fixa de där utmaningarna privat genom att lära sig nåt nytt. Tänker att det har varit lite lite av den varan ett tag på mitt jobb. Har även varit rätt tydlig med min chef att jag behöver annat också. Så jag har fått en rejäl utmaning. Men det är en balansgång, att det blir lagom. Lagom med utmaningar och lagom med fritid. Där har du kanske en väldig tur Sattva som har fastnat för yoga... det måste vara svårt att utöva i
”stressmode”.
Pratar ni om det du och din gubbe? Kan tänka mig att han är fast i vanan och tänkandet lite där... jobbig vecka, borta avkoppling, vin. Som ett avslut. Men det behöver ju inte vara negativt för honom om han inte fortsätter hemma sen.
Skönt att du inte blev avundsjuk på honom. Det är nog slut med det där nu för dig.
Ha ha, nej det blev inget…
Ha ha, nej det blev inget mys igår😂
Maken slutade ju dricka (eller kraftigt minska är ju det han gjort, ej slutat uppenbarligen) för min skull så vi pratar inte så mycket om det. Men han tycker att det är skönt att vara mestadels nykter, så dricker han när han är borta är det ok. Nej gud nej, avundsjuk eller triggad att dricka blev jag verkligen inte. Det är faktiskt rätt ocharmigt med någon som upprepar sig etc. Det behövs inte stora mängder för att det ska märkas (om det nu stämmer att han köpte 1st liten flaska på tåget, vad är det, 2 glas?). Lukten hemsk!! Tänkte faktiskt på det härom dagen, att om jag skulle dricka vin kanske jag skulle bli grymt besviken. Att det inte ger det det har gett tidigare. På grund av ett nytt mindset. Att bli avtrubbad, trött o slö kanske inte är svaret längre. Jag söker ju djupare svar och lösningar på inre grejer nu. Tror på riktigt att alkohol har spelat ut sin roll hos mig. Var nog lite bra att maken kom hem påverkad igår. Ser att det inte är något för mig! Men utan att gå igång på det, bli avvisande eller arg. Som sagt, så länge det inte är ofta han dricker så funkar det....
@Sattva skrev:"Tror på…
@Sattva skrev:"Tror på riktigt att alkohol har spelat ut sin roll hos mig" Mellan månad 3 och månad 6 kom många stora och förlösande insikter och upptäcker för mig. Jag tror minsann det ser likadant ut för dig Sattva. 🤗
Kram
Håller med dig Sattva- tror…
Håller med dig Sattva- tror inte avtrubbningen är vår lösning, eller förlösning längre. Det är ju det som är så coolt med att vara nykter- vi färdas i de mer äventyrliga cirklarna av tillvaron. Kram till dig!
@Sattva skrev:"Tänkte…
@Sattva skrev:"Tänkte faktiskt på det härom dagen, att om jag skulle dricka vin kanske jag skulle bli grymt besviken. Att det inte ger det det har gett tidigare. På grund av ett nytt mindset."
Det där tror jag är sannolikt. Tänk att ramla till dag 1 och sen var det inte ens gott. Antiklimax grande!! 🤮 Samtidigt så kan det leda till att vissa blir starkare. Som Soffi på dag 10. Snubblade lite men gasade sedan på och är så stark! 💚🧚💪
Tack för att du hälsade på ❤ Jag läser din tråd, men inte hittat ron att skriva på två dagar bara. Kram 💚🌸💚🌸💚
@Sattva skrev:"Nej gud nej,…
@Sattva skrev:"Nej gud nej, avundsjuk eller triggad att dricka blev jag verkligen inte."
Jag förstår att det kan vara väldigt olika för olika personer, men jag blir inte heller triggad av att min gubbe dricker. Han vill ha sina 2-3 glas på lördagarna och jag är helt fine med det, han har ju aldrig haft några problem att vilja ha mer eller att vilja dricka nästa dag också. Ibland kan det tom vara bra att observera vad bara två glas kan göra, det är ju inget han blir onykter av på något vis, men visst märker jag en skillnad - i sättet att prata, minspel, gester, blicken. Små, små nyanser bara... Men jag vet ju att om jag ska överföra de skillnaderna till mig, som inte kan stoppa vid 2 glas, då ska jag ta dem gånger tio minst. Och det stärker mitt beslut att inte dricka.
Jag tänker 🤔...
Många (som dricker) blir så obekväma när/om man säger att man slutat dricka. De tror att man inte alls ens tål att se alkohol i sin närhet. Är det där rädslan för att bli ensam om man slutar dricka ligger? Rädslan som hindrar många att ens försöka sluta helt. Att man blir utesluten ur gemenskapen för att de som dricker inte tror att en som slutat inte tål att vara i närheten, inte kan hantera att ens se alkohol?
Jag har full respekt för att det ÄR svårt för vissa att låta bli att dricka om alkohol finns tillgängligt.
Vi är alla olika helt enkelt.
Men, ja nu är det väl inte rätt forum för en uppmaning till dem som fortfarande dricker och kan hantera det, ställ frågan!
"-Vill du vara med? Det kommer att finnas de som dricker, men du är välkommen om du vill!"
Det är väl för sjutton inte hela världen vad folk har i glasen?
Och, ja, de som bjuder in till middagar som brukar vara blöta får nog tåla att få ett -Nej tack! 😉😉
Ja, det blev en lång utläggning i din tråd Sattva. Men du triggade igång tankar om att gissa och att tassa på tå när det är bättre att -Fråga! (Och lita på att var och en tar ansvar för sig).
Ha en skön kväll!
KRAM!🧡
Grattis till 18 veckor!…
Grattis till 18 veckor!
Önskar dig en bra dag, Kram! 🧡
18 veckor💪💪💪 @Soffi Ja, jag…
18 veckor💪💪💪
@Soffi Ja, jag tror att vi som inte dricker får möta mycket fördomar av olika slag. Mig gör det inte så mycket, utåt sett har jag sällan druckit, oftast kört. Eller helt enkelt inte druckit. Pga yogan har ingen ifrågasatt det. Jag äter ju heller inte kött etc så alla är vana vid att jag "inte deltar fullt ut", som jag fått höra🙃🙄🤣.
Gällande makens drickande, var/ är han ju lika beroende som jag. Kan han hålla det till ett par glas vin så är det inga problem. Men det kan han med all säkerhet inte...och då önskar jag hellre att han lät bli helt. Vilket han ju gör utom när han är borta på jobb. Kan bli en grej i sommar kanske, men jag har bestämt mig för att inte oroa mig i förväg😌
Helg!!! Sol!!!🌞🧘♀️🌼🌷🧚♀️
Jag blir inte heller triggad…
Flyttar inlägget till min tråd, det blev så egocentrerat och långt.
Tänker att det är bra om man kan leva med någon som dricker ”lagom” , även om jag tror att vanedricksndet egentligen inte är bra för någon. Jag fattar allvarligt talat inte vad jag tänkte förut när jag drack. Är grymt osugen nu på att hälla i mig på det sättet.
@Sisyfos Vet du, min…
@Sisyfos Vet du, min upplevelse i sådana sammanhang är att samtalen blir ännu djupare och längre när man är nykter. Faktiskt. Men man kan inte tro det förrän man har upplevt det själv. Som nykter är jag ännu mer nyfiken på andra. Jag är också mer lyhörd och lyssnar mer och pratar mindre. Även om jag pratar otroligt mycket ändå, men jag är mer medveten om det och backar medvetet för att släppa fram den/de andra. Den fingertoppskänslan hade jag inte som onykter.
Kram 🐘
Grattis till 18 nyktra…
Grattis till 18 nyktra veckor! 🥳🥳🥳🥳
Kram 🐘
Grattis 😽 Skönt med fredag…
Grattis 😽
Skönt med fredag och fira!
Jag skiter fullständig i (ursäkta min franska) om/vad folk dricker. Jag har inget emot människor som dricker- men jag är känsligare för berusade personer. Det orkar jag inte riktigt.
I början ville iaf jag slippa vara i närheten av glas och flaskor. Men numera är beslutet liksom grundat - och har inget att göra med vad som står på bordet.
Det dricks väldigt lite hos oss numera- jag var ju den som drog upp ration hehe.
Ha en fin dag Sattva, glad att följas åt!
Grattis nykter-syster! 👌💪…
Grattis nykter-syster! 👌💪❤💚🤸😘
Kul att det är alltid fredagsmys när vi samlar på veckor. 🥳🥳🥳 Du räknar veckor, jag älskar fredagsmys, perfekt radarpar 🤸💚👌
Som Soffi sa, 126 dagar! Grymt ju!! Tänk det är nästan en månad över målet på 100 dagar. Sjukt!! 🤪🙏🥳
Fick också en tanke när jag läste vad Soffi skrev. Om att andra blir obekväma när man säger att man inte dricker. Att det kan bero på en bild av alkoholister som något som behöver tas hänsyn, så de inte får återfall. Men så är det ju inte för alla. Jag blir nästan mindre sugen på vin när jag ser fulla människor, så de får gärna dricka vad de vill 😂👌😅💚
Skön lördag, ensam hemma…
Skön lördag, ensam hemma hela dagen.
Jag har haft ett vinsug hela veckan. Varför kommer det NU, jag är ju flera månader nykter! Inget jag kommer agera på såklart. Bara så jobbigt att inte vara fri från det...
@Miss Mary Poppins När jag fått mina sug nu det senaste har jag tänkt på dig o Soffi. Vår trio kan ju inte brytas. Såklart jag hänger i❤. Nej ärligt talat, jag kommer INTE dricka, aldrig ta första glaset. Och ja, relationerna här inne betyder jättemycket! Tack Sisyfos, Andra Halvlek o Se klart för grattis o reflektioner❤
Just nu skriver jag inte så mycket hos andra, känner inte att jag kan säga så mycket. Jag bara noterar att jag går igenom nån sorts puckel jag ska igenom. Nästa helg iväg på yoga igen 4 dagar. Längtar!
Suget... ja var kommer det…
Suget... ja var kommer det ifrån. Vad är det? Jag tycker att det är spännande att analysera det. Det där skavandet. Mitt kommer till viss del när jag inte vilar. När stressen gör att jag inte fokuserar, känner mig rastlös och ändå inte kommer igång. Tror att det är många saker som påverkar. Väder, ljus, temperatur, mat å så stress, vila, sömn etc.
Känner mig lugnare med det nu, det går över. Ha det bra!
Har drömt stressdrömmar…
Har drömt stressdrömmar ganska mycket det senaste. Härom natten även att jag hade gjort något som gav mig dåligt samvete (minns ej vad, men känslan att jag hade typ druckit, förstört något jag byggt upp, gjort något onödigt som gav stora konsekvenser).
Tror jag vet vad stressen kan röra sig om. Jag orkar nog inte förbereda o ha den där yogautbildningen min yogavän har frågat mig om. Den skulle isf starta i sept. Det betyder förberedelse från typ nu. Vi ska träffas o prata den 17e, då jag har ledig dag. Vill inte lägga helger o semester på "plugg", även om det är för något roligt. Jag är trött!! Jag vill o behöver ha min lediga tid till mig själv! Hon lever på yoga o massage. Har fria dagar. Jag har ett schemalagt jobb där jag är mentalt påkopplad på andra människors behov hela dagarna. Ska se på det där mötet vad hon förväntar sig av mig. Och känns det övermäktigt säger jag som det är, att jag är smickrad o glad att bli tillfrågad, men att jag inte orkar just nu.
Ja, vad klok du är, Sattva…
Ja, vad klok du är, Sattva som tänker igenom och kanske säger stopp.
Jag tackade ja till en utmaning i mitt jobb nyligen. Såklart mer jobb än någon föreställt sig och det är både roligt och jobbigt. Vet inte nu om det var rätt beslut. Kanske skulle jag ha avvaktat ett tag till och gjort klart allt annat. Men, men jag tror att just det kanske var ett viktigt och bra beslut i långa loppet.
Om du ska lägga mycket tid på det där så måste det vara långsiktigt värt det och kanske ge dig positiv återkoppling hela hösten. Ett viktigt beslut att ta och jag tänker att med det vi håller på med nu och med många inre förändringar som pågår så behöver vi lägga extra mycket tid på vila och återhämtning.
@Sattva Det låter mycket…
@Sattva Det låter mycket klokt! Prioritera dig själv ❤️
Kram 🐘
@Sisyfos @Andrahalvlek Ja,…
@Sisyfos @Andrahalvlek Ja, det är viktigt att det i slutändan ger positivt, som du säger Sisyfos. Tror du har sagt nåt liknande, AH, att det ska ge mer än det kostar?
@Sattva Just det, allt man…
@Sattva Just det, allt man gör måste ge mer än det tar. Då får man de marginaler man behöver för att bibehålla den viktiga balansen. Enkel livsregel, men inte alltid så lätt att följa.
Kram 🐘
Läser ikapp lite, ibland…
Läser ikapp lite, ibland känner jag att jag "kommer hopplöst efter" och inte förstår vad som händer i olika trådar. Men idag känner jag att jag tror jag kan se samband genom att läsa flera inlägg i en följd som jag kanske inte gjort annars.
För mig är trötthet och stress = vinsug, eller inte sug utan mer tankar om att dricka. De kom i lördags för mig när jag var stressad och insåg att jag skulle bli försenad hem "Jag kan ju unna mig lite vin 🤔"... Jo pyttsan😤, tur att jag har mina erfarenheter av hur vin sviker och förstör! När jag väl var hemma och valde läsken trots att vinflaskan (gubbens) stod precis bredvid så försvann varenda tanke på alkohol 😅😎. Men så fick jag ju sätta mig och koppla av samtidigt också 🙏😍.
@Sattva skrev:" Ska se på det där mötet vad hon förväntar sig av mig." Kloka kvinna! Så rätt att kolla av först mer exakt vad det innebär för jobb/insats av dig innan du bestämmer dig. Då slipper du att undra i efterhand om du tog rätt beslut eller inte.
Kram!🧡
Godmorgon 💚🤸💚🤸💚 Min strategi…
Godmorgon 💚🤸💚🤸💚
Min strategi med godis fungerar! Jag åt det igår och mådde illa. Och nu är jag påfyllt med viljestyrka igen 💪💚💪💚💪 Aldrig ska jag börja dricka igen!!
Hoppas du får en fin dag och att ni också får sol ☀️🍓
Kram
@Miss Mary Poppins Ha ha…
@Miss Mary Poppins Ha ha Mary P, här sitter jag med en stor påse godis på hotellrummet o myser🤓 Det åskar utanför.
Första dagen av fyra på sista omgången på min yogafördjupning. Varit skönt. Är inte lika "hypad" över att jag gör detta nykter denna gången. Det har blivit vardag, det naturliga. Varit enormt trött dock. Haft mycket meditation under dagen, satt o svajade o höll på att somna...Stensov under yoga nidran...Hoppas jag somnar inatt nu bara. Start imorgon kl 7 med svettig fysisk yoga. Älskar att få grotta in mig i yogan en långhelg. Varje dag svettig fysisk yoga, andningsövningar, sittande meditation, mantras och så teoretisk undervisning om yogans filosofi o historia. Njuter av varje stund, sån påfyllning😍😍😍
@Sattva Det låter helt…
@Sattva Det låter helt underbart 😍
Kram 🐘
Vilken lyx 🥰💚👍 Du förtjänar…
Vilken lyx 🥰💚👍 Du förtjänar verkligen lite egentid och fokusera på dig själv.
Visst rullar det på egen vikt nu. Lägger inte märke till SB eller röda dagar. Kan tycka synd om folk som måste stå i kö till SB.
Njut av helgen ❤🌸🧚
Ja det är lyxigt att ha så…
Ja det är lyxigt att ha så mycket egentid o bara få göra det som betyder så mycket för mig!
Drömde konstigt inatt. Minns ej mrn vaknade o var tacksam att det bara var en dröm...
Har mycket minnen/ flashbacks från 20- års åldern det senaste. Då hela livet var framför en. Kan inte säga att jag har åldersnojja, för jag tycker på riktigt att jag har ett bra liv o fyller det med bra saker. Kan inte nu sätta fingret på känslorna kring de där minnena men på något sätt lite nostalgiskt. Fattar inte heller varför det kommer tillbaka så ofta. Kanske för att plats frigjorts i hjärnan när jag inte längre ältar skuld o skam o "jag måste sluta dricka, det här går bara inte" längre.
Nu så, ska jag iväg på dag 2 på min yogafördjupning! Solen verkar komma fram dessutom, underbart!!🌞🌞🌞🌞
@Sattva skrev:"Ja det är…
@Sattva skrev:"Ja det är lyxigt att ha så mycket egentid o bara få göra det som betyder så mycket för mig!"
En lyx du är sååå väl värd!!
Ha en underbar dag! Njut!
Kram! 🧡
Var hos optikern idag,…
Var hos optikern idag, behöver nya glasögon. Unnade mig även slipade solglasögon. Så jäkla dåligt samvete, men ska inte ha det! De är snygga o jag slipper harva med såna där som man sätter utanpå vanliga glasögon. Sommaren är min stora bokläsarsäsong dessutom😎
@Sattva Och du har sparat…
@Sattva Och du har sparat massa pengar på att inte köpa alkohol så solglasögon var du verkligen värd 🤩
Kram 🐘
@Andrahalvlek Precis, jag…
@Andrahalvlek Precis, jag har faktiskt råd med det nu😎
🕶 Tror stenhårt på att det…
🕶
Tror stenhårt på att det är positivt att lägga lite pengar på något som gör en glad. Nu kommer du att bli glad över att du dessutom kan se själv hur cool du ser ut i solglasögon 😎 .
20 veckor! Det rullar på…
20 veckor!
Det rullar på. Stress o den överväldigande känslan som kommer med den är en trigger. Har sagt ja till att ha yogautbildning i höst. Känner stress eftersom min kollega inte är så tydlig med vilka delar som är "mina" att ansvara för. Vi ska ses imorgon igen. Får jag bara klart för mig vad jag ska sätta mig in i etc så jag kan börja, kommer stressen att minska.
Medicinen jag ätit som blockerar receptorerna som ger " kicken" av alkohol är snart slut. Känns helt lugnt köra utan. I början var den en stor hjälp att hindra återfall, eftersom jag visste att den effekt jag ville ha skulle utebli. Nu är det helt andra mekanismer som avhåller mig från alkohol, jag behöver inget yttre skydd längre. Känns skönt!!
Sol här, så härligt!
🌞🧘♀️🌼🌷🧚♀️
Åh, så du valde att hålla…
Åh, så du valde att hålla kursen. Jag tänker att du gör helt rätt om du kräver tydlighet kring vem som gör vad. Jag har verkligen blivit nästan extrem med att styra upp, men jag måste det för annars går jag och känner mig lätt ansvarig för allt, så se till att det blir ordning i planeringen. Då blir det nog också väldigt kul tänker jag. Det är oftast ovissheten som är stressande. När man kan jobba mot ett mål är det mer roligt. Att plötsligt stå med ansvar för något halvdåligt är ju inte kul och det kan du påverka genom att ni delar upp. Så stort Lycka Till! Tror inte heller du behöver medicinen längre. Skönt när man har valt och vet varför.
@Sattva Grattis till 20…
@Sattva Grattis till 20 nyktra veckor! 🥳🥳🥳🥳
Angående yogakursen så kan du se den som en utmaning. Att göra good enough och inte överprestera. Din kollega verkar ju inte tacka dig för att du överpresterar. Din kollega har huvudansvaret, du har en liten del av ansvaret. Jag ser en massa viktiga saker i detta som du behöver träna på. Du klarar det galant! Den ingången måste du ha - du kommer att klara det här galant, en liten bit i taget. Försök att tänka bort skogen och ta ett träd i taget.
Kram 🐘
Grattis till 20 veckor!💐🥳…
Grattis till 20 veckor!💐🥳
Vilken resa, vad bra du är!
Kram 🧡
Var hemma hos vänner i deras…
Var hemma hos vänner i deras sommarställe igår. De berättade om grannarna som är ett par i 60 årsåldern m alkoholproblem. Allt som inte blir gjort, hur trädgården växer igen, båten förfaller, hunden får aldrig komma utanför tomten, frun går o ramlar etc etc. Sa till min man påvägen hem hur glad jag är att vi slutat dricka, att det där hade kunnat vara vi om några år...Han höll med. Känner mig säkrare o säkrare o tryggare på att han faktiskt också VILL leva nyktert (till 99% i hans fall då). Så skönt.
Visst är det lite så, att…
Visst är det lite så, att beteendet som man tidigare hade tolererat är ganska "motbjudande" idag. Alltså jag är känt för att vara positiv och inkluderande, men jag kan plötsligt inte förstå hur folk kan vilja dricka så att de ramlar och talar högljutt! Så glad att jag (vi 💪💚🙏) inte är dem! Vill egentligen inte snacka goja om andra, men ush vad alkoholen gör folk korkade 🤕🙄
Om en vecka firar vi 150 dagar och 5 månader med en dags mellanrum 🥳🥳🥳 Lite 🐸!
@Miss Mary Poppins, @Sattva…
@Miss Mary Poppins, @Sattva. Man får en helt annan syn på vilken skit alkoholen är när man har varit helt alkoholfri en längre period. Jag kikade nyss lite hos dem som forfarande är beroende av alkoholen. De sk måttlighetsdrickarna. Förutom att uppsatta gränser med antal glas mm sprängs hej vilt hos flera nu, så vill vissa fortfarande ” spåra ur” i bland med hjälp av alkoholen.😩 Låter helt fruktansvärt hemsk och tråkigt i mina öron, men så länge man tror att alkoholen tillför något gott, och hjärnan får tillskott av giftet då och då, så kan det nog blir så tyvärr.
Folk är ju olika, och man gör som man upplever är bäst för sig själv. jag är dock otroligt tacksam för att jag slipper ”spåra ur” med hjälp/pga av alkohol. Jag behöver inte förgifta min kropp med dyr alkohol för att ha hur kul som helst.😍
Kram
Sattva, har glömt att gratta…
Sattva, har glömt att gratta! (Grötrim...)
Jag hejar stadigt på dig och tycker att du är så bra, och håller verkligen med om dina tankar kring vilka vi kunde bli om några år. Jag är ett tag från pensionen men jag har nog länge känt en lite molande oro kring hur det ska bli då.
Min man dricker ju mkt sparsamt från start (gillar nog honom extra mycket för det att han inte har det emotionella svarta hålet som jag kände att mitt drickande var nåt sorts tecken på...)
Men nu behöver jag inte oroa mig för det. Jag kanske bygger växthus eller yogar eller skriver en trädgårdsbok för äkta nybörjare istället. Eller något helt annat!
Nu fortsätter vi precis som vi gör. Kram!
Snart 5 mån nykter! Har…
Snart 5 mån nykter!
Har funderat lite över något jag läste härinne häromdagen. Jag får fortfarande sug ibland. Då vet jag att det handlar om något jag behöver ta hand om/ tillgodose inom mig. Trötthet, stress etc etc. Att faktiskt dricka kommer inte ske. Men hjärnan är fortfarande i de traktorspåren. Kanske är det så det kommer att vara, kanske det ebbar ut. Men jag tycker inte jag kommit mindre "långt" i mitt nykterhetsarbete för det. Blev lite ledsen o kände mig mindre värd när jag läste någon som fick kommentaren typ "att första tanken är att du vill ha choklad istället för alkohol-då har man kommit långt", eller något sånt. Kände ett hugg i magen när jag läste det. Men försöker tänka att jag jobbar framåt så gott jag kan. Jag accepterar den jag är o att min hjärna är som den är. Jag är nykter.
@Sattva 5 månader nykter!…
@Sattva 5 månader nykter! Fantastiskt bra jobbat! Du fick lite material där att jobba med 😉
Jag brukar tänka att när jag blir provocerad så har jag fått en gåva att arbeta med. Att jag reagerar betyder att jag har något, precis som du är inne på, att jobba framåt med. Vad andra tycker är helt ointressant när det gäller dina upplevelser och känslor. Du duger som du är, du har gjort och gör ett fantastiskt jobb. Heja dig!
@Sattva Det var nog jag som…
@Sattva Det var nog jag som skrev det. Först nu, när jag har varit nykter i snart 16 månader, skriker min hjärna efter choklad när jag blir stressad. Innan var det vin som hjärnan skrek efter. Det tar tid. Huvudsaken är att man tar hand om det som skaver - för vin dricker vi inte! Lite choklad kan dock hjärnan få ibland.
Kram 🐘
@Sattva Jag tycker det går…
@Sattva Jag tycker det går helt lysande för dig! Det tar tid som sagt, även om jag inte hade något uttalat ”sug” så satt ” något som saknas” i ganska länge. Först efter ett halvår släppte det ordentligt. Sedan kom fler positiva saker. Du är på helt rätt spår enligt mig.
Kram 🤗
@Sattva Håller med @Torn om…
@Sattva Håller med @Torn om att det går lysande för dig! Det är inte lönt att jämföra sig med någon annan - alla gör vi våra olika resor i nykterheten. Det som går lätt för en person är svårt för någon annan. Och vi som av gammal vana är ”duktiga flickor” ska dessutom passa oss noga för att försöka bli ”bäst” på nykterhet, eftersom det lirar dåligt mot tänket ”jag duger bra precis som jag är”. Och som du duger precis som du är Sattva ❤️
Kram 🐘
Tack för era kommentarer! Jo…
Tack för era kommentarer! Jo, det är väl så att allas resa ser olika ut. Det är väl att jag känner att resan planat ut lite. Smekmånaden definitivt över. Det stör mig att suget envisas o att det liksom inte släpper taget. Det stör mig att jag fortfarande tänker på alkohol varje dag. Inte som en längtan men att det har en stor o given plats i min hjärna. Men som sagt, alkoholen har ju FÅTT en jättestor del i min hjärna jättelänge. Det FÅR ta tid det här. Tänker på andra saker som har liksom läkt ut o hur lång tid det tagit. Flera år i vissa fall. Saker jag då tänkte på varje dag som jag nu inte tänker alls på.
Hej Sattva, Vill bara flika…
Hej Sattva,
Vill bara flika in att det här med att jämföra sig med andra/ det är något av en sjuka i största allmänhet och jag TROR att den också triggas av drickande. Därför ett det finns en massa (gammal) skuld i botten som man vill rentvå sig från genom att just vara som alla andra.
Det tog jättelång tid för mig att sluta tänka på alkohol som en reflex. Kanske har det ändrats just de senaste veckorna? Jag har varit irriterad över det, tänkt ”släpp taget nurå”. Men vissa saker får man betrakta från sidan om. Jahaja. Du tänker så. Sen lever man på sitt liv efter bästa förmåga. Det gör ju du! Kram.
Rent teoretiskt så borde du…
Rent teoretiskt så borde du kunna lära om din hjärna genom att ersätta respons. Alltså om "tanken om vin" är stimuli och efterföljs av responsen "choklad" och tanken "choklad är gott " så borde du kunna ändra tanken.
Alltså: det går inte att INTE tänka på en rosa elefant
Men: om du tänker på en blå elefant så kan du inte fokusera på två medvetna tankar samtidigt
Alltså bara svammel igen 😅😁💚
Ersättning.. Jag håller med…
Ersättning.. Jag håller med alla som skrivit att vi inte ska jämföra. Men sen undrar jag om du ens är så förtjust i choklad, om du brukar äta det när du är stressad? För om inte är det kanske inte så konstigt att hjärnan inte kopplar om. Om man inte ersätter alkoholen med något annat så tar det säkert längre tid att bli av med suget, men slutresultatet kanske blir att den spontana reaktionen på stress blir "jag måste få tid att vila". Det är dit jag vill. Jag får fortfarande vin-flashar efter ett år, särskilt när något kunde firas, men de är kraftlösare nu, börjar blekna.
@Kennie Vin-flashar var ett…
@Kennie Vin-flashar var ett bra ord!
Kram 🐘
Jag tänker som Kennie - hur…
Jag tänker som Kennie - hur har det sett ut tidigare? Har du ens belönat dig med mat eller godis? Jag har aldrig fått nån effekt av choklad, så om det skulle börja dyka upp blir jag bekymrad. Jag hade däremot ”vin-flashar” långt innan jag blev beroende... eller inte vin kanske, utan en känsla av att den här situationen kräver en stadig whiskey. Det var långt innan jag överhuvudtaget druckit whiskey - eller knappt ens varit berusad, men noga inlärt från TV att vissa upprörande situationer kräver alkohol som medicin.
Men det är kanske inte riktigt det du menar nu, utan mer att det faktiskt upptar tid. Jag minns vid min första nyktra period att jag verkligen upplevde att tankarna försvann och det var när jag kunde konstatera att kl var 15:10 en lördag och att det inte gjorde nåt. Det fanns också en fara i det där då att jag slutade reflektera. Jag tänker att det är bra att få ”vin-flashar” och fundera över vad de egentligen står för. Och att man kanske måste börja aktivt med att ge hjärnan belöningar på annat sätt. Just perioder av stress märker jag att jag glömmer allt jag kan och vet. ”Köttar”, ”kör ända in i kaklet” - nu när jag ändå fattar att jag inte dricker längre är det kanske bra med dessa ”vin-flashar” för att de är en signal om att stanna upp och tänka efter.
Tack ALLA, så skönt att få…
Tack ALLA, så skönt att få lite olika input. För detta stör mig! Vin- flashar, superbra ord! Det myntar vi, känns som ett bättre ord än "sug". Kennie o Sisyfos, jo det är nog som ni säger, att detninte är att jag önskar få sug efter choklad. Ägnade alldeles för många år åt att använda ätande som medicin/ bedövning, och där är min hjärna nog ganska botad. Jag menar just detta, att jag vill bli FRI från alkoholen, medicin som dövar öht. Vinflashar flera dagar i veckan gör mig lite orolig att en dag falla dit. Men nej, skulle inte vilja riskera halka ner på botten igen. Det kommer inte ske! Ska kanske se vinflasharna som en tillgång, mitt sätt att hojta till mig själv att stanna upp, som Sisyfos säger? Acceptera att detta är jag. Sluta undra varför har jag denna oförmåga att ta livet som det är? Är min grundkonstitution så fragile, ömtålig? Och om den nu faktiskt är det, hur ska jag hantera det utan flykt o bedövning av olika slag? Brottades med känslor av trötthet, nedstämdhet, uppgivenhet hela dagen igår. Och vet inte varför. Vänner säger "byt jobb, det dränerar dig för mycket". Jag gillar eg mitt jobb, gillar att arbeta med människor. Men när jag inte har några marginaler själv så blir det så himmelens tungt. Har många "pratpatienter", som jag kallar dem. Att härbärgera mer än jag eg har kapacitet till sliter i längden. Då är yogalärarjobbet enklare. Jag kan ge o hjälpa till självläkning, men får även tillbaka energi. I nuläget är det inte läge att släppa mitt brödjobb, men på sikt vore det drömmen att jobba dagtid m yogan. Och kanske rikta det mot psykisk ohälsa.
Ok hör ni, tack snälla för era kloka tankar o att ni finns att prata med😍
Tror att det är viktigt det…
Tror att det är viktigt det du skriver nu. När man inte riktigt har några marginaler själv då kommer andras känslor och mående tätt inpå. Jag upplever att det finns en stor stress och trötthet hos många nu. Och det påverkar. Jag tankar energi hos de jag möter i mitt jobb. Älskar att träffa folk som är engagerande. Du träffar folk som behöver hjälp och stöd. Tänkte lite på den där healern du träffade som var missnöjd med dig. Tänker att du snuvade henne på hennes kick och avslut. Vad tar du med dig för ”kick” efter dina besök? Jag är helt säker på att dina patienter mår bättre när de går ut genom dörren, kanske särskilt de som får prata och lägga lite hos dig i stället. Du kanske kan packa in det åt dem och fungera som en slags kassavalv. Där ligger det i säkert förvar till nästa besök. Inget som någon behöver göra något med. Jag tror att jag skulle ha mycket svårt att släppa, jag har mycket svårt att släppa, men jag försöker själv hitta strategier för att känna mig nöjd med mitt eget jobb. ”Får man inte tillräckligt med beröm av andra så får man berömma sig själv”. Tycker generellt att vi får för lite beröm. Vi är alla värda så mycket mer. Så det så!
@Sattva Det måste vara…
@Sattva Det måste vara jättekämpigt 😞 Det är nog det som oroar mig allra mest med äldsta dotterns yrkesval psykolog. Hur ska hon klara av att distansera sig? Nu är hon förvisso mer grundad och jordnära än sin extroverta överempatiska mamma, men ändå. Det är tufft.
Jag har ju en del tuffa samtal i mitt jobb också, rehabsamtal etc. När jag själv mår sämre mentalt blir jag helt hudlös. Allt dåligt mående som existerar i lokalen suger jag åt mig som en svamp. Det känns som jag bär hela världen på mina axlar. När det är som värst kan jag inte ens titta på nyheter. En gång för många år sedan var jag nedstämd strax innan tsunamin och min depression blev ännu värre i samband med det. Jag led med dem så drabbades så hårt att jag knappt kunde sova. Hualigen.
Det finns inga genvägar. Att du märker det är svinbra. Vägen tillbaka är back to basic. Rensa i kalendern, sjukskriva dig för ”tröttsjuka” några dagar, yoga, meditation, kost, natur - ös på med allt som ger dig energi. Sannolikt var det här en känslostämning som du tidigare drack vin på, nu måste du hitta andra lösningar för att ta dig ur det.
Kram 🐘
Tack för, som vsnligt, kloka…
Tack för, som vsnligt, kloka inlägg!
Sagt många gånger att vi borde ha handledning på jobbet. Den psykiska ohälsan i sanhället ökar konstant, och det märks. Psykologerna tar absolut sin beskärda del inom verksamheten, men det är så många som hamnar hos oss på rehab för "hjälp med struktur i vardagen" . Vi är jättebra på detta, absolut, men vi har inte fått egna redskap att härbärgera, släppa. Låsa in i kassaskåpet.
Jo, allt detta har jag druckit vin på tidigare.
Jag är så tacksam att jag har yogan!!! Och att jag är nykter!! Jag har nog inte sett förut hur tungt jobb vi har, jag har lagt skulden på mig själv. "Klart att jsg inte orkar, jag dricker ju" etc.
Nu ska jag tanka!! Båten kom i sjön i veckan, jag o maken ska ut en sväng strax. Sedan blir det yoga. Precis AH, det finns inga genvägar. Ärligt talat ligger jag nog i riskfasen för utmattning själv. Den fasen när man hankar sig fram, ännu inte krashat...Och krasha vill jag undvika.
Ps. Sisyfos, min kick på…
Ps. Sisyfos, min kick på jobbet? Vet inte faktiskt!! När jag känner att jag kunnat hjälpa någon framåt kanske.
@Sattva grattis till fem…
@Sattva grattis till fem månader! Fantastiskt bra jobbat. När jag passerat sex månader försvann mitt sug. Det var en jätteviktig tröskel för mig. Jag har ju slutat snusa också och det suget försvann efter fem månader. Skrev just lite om det i min tråd. Det tar tid och jag tror att många mår bra av inte skriva om det jobbiga utan vill framhålla det positiva. Jag mår bra av båda men behöver verkligen uttrycka det som är jobbigt för att komma vidare. Det gör du också. Det tror jag är bra.
Kram!
Slötittade på Morden i…
Slötittade på Morden i midsommer igår (jag vet, men jag gillar den!). Iaf, var nåt om naturläkemedel. Jag associerade till naturdroger o ett annat program jag såg där det beskrevs hur shamaner drogade sig o sedan mådde fruktansvärt illa efteråt. Hur jag tänkte då "hur kan man utsätta sig för det, det kan ju inte vara värt det". Sedan var jag tillbaka i nutid i tanken o det slog mig så tydligt att det är ju det man gör med alkohol. Utsätter sig frivilligt för illamående på alla möjliga plan för en stunds berusning...
Såg förresten en granne en bit bort gå förbi nyss. De hade fest igår hörde jag. Syntes lång väg på honom idag...
Själv kom jag hem från yogan o dottern hade överraskat med scones, bananpannkaka o pålägg❤ Trodde inte ens hon hade koll på att det är mors dag!
@Charlie70 Ja för mig är det…
@Charlie70 Ja för mig är det jätteviktigt att inte blunda för det svåra. Men inte heller fastna i det. Balansen där leder framåt på sikt tror jag iaf för mig!
@Sattva skrev:"Ja för mig är…
@Sattva skrev:"Ja för mig är det jätteviktigt att inte blunda för det svåra. Men inte heller fastna i det. Balansen där leder framåt på sikt tror jag iaf för mig!"
Ja, håller med dig helt. Man måste se det svåra och hantera det. Som handledning på ditt jobb till exempel. Tänk vilken viktig investering det egentligen vore.
Tack för att du finns här…
Tack för att du finns här Sattva!💖
Jag läser ikapp lite - igen - och du hjälper mig verkligen med en "utifrån-blick" i min morgonreflektion idag.
Hjärnan skriker efter choklad istf vin... Jag har nog jobbat väldigt aktivt, om än inte fullt medvetet med det. Jag har fortfarande väldigt svårt att inse när det är dags att vila, jag har ätit choklad för att orka vidare med alla "måsten", det är mycket bättre än att ta till vin som tidigare ... men det bästa vore ju om jag per automatik kom på att jag behöver just vila och inte choklad lite oftare. Nåja, en sak i taget... Du har nog kommit lite längre än mig där 😉😉🙃.
Vin-flashar... Jag hade en ordentlig "GT-flash" i helgen som jag var fullständigt oförberedd på. Sol, sommarvärme, ledig -> GT!🤨😞 Tur att autopiloten inte går in per automatik längre, att jag hinner tänka nyktert innan jag aktiverar den. Hmmm vill jag verkligen må dåligt imorgon? Nej! Skulle verkligen en drink förgylla stunden extra? NEJ!
@Sattva skrev:"Att härbärgera mer än jag eg har kapacitet till sliter i längden. Då är yogalärarjobbet enklare. Jag kan ge o hjälpa till självläkning, men får även tillbaka energi. I nuläget är det inte läge att släppa mitt brödjobb, men på sikt vore det drömmen att jobba dagtid m yogan."
Viktig reflektion tror jag, det och @Sattva skrev:" Ja för mig är det jätteviktigt att inte blunda för det svåra. Men inte heller fastna i det. Balansen där leder framåt på sikt tror jag iaf för mig!" 🧡🧡
Jag lyssnade på Alkispodden igår kväll - "Du kan få allt du vill ha! Men inte samtidigt..." Jag tyckte det var tänkvärt.
Önskar dig en bra dag!
Kram! 🧡🦢
Grattis på 150 dagar 🥳💚🥳💚🥳
Grattis på 150 dagar 🥳💚🥳💚🥳
Grattis till 150 nyktra…
Grattis till 150 nyktra dagar! 🥳🥳🥳🥳
Kram 🐘
Tack!!! Och imorgon 5 mån!!!
Tack!!! Och imorgon 5 mån!!!
God morgon! Grattis till 5…
God morgon!
Grattis till 5 månader!✨💐🥳💃💖
KRAM!🧡🦢
@Soffi Tack Soffi!! När är…
@Soffi Tack Soffi!! När är din 5 mån dag, det är ju jättesnart också?!!
Grattis på 5 månader 🥳❤🙏🌸
Grattis på 5 månader 🥳❤🙏🌸
Stort grattis till fem…
Stort grattis till fem månader Sattva! Härligt att läsa om dotterns morsdagsöverraskning.
Jag förstår att det är svårt när man är en empatisk person att inte engagera sig för mycket i arbete med människor. Har du möjlighet att gå ned lite i tid? För mig är det livsavgörande att jag inte jobbar mer än 80% på brödjobbet, eftersom jag som vi skrivit om tidigare också har andra engagemang. Den där extra lediga dagen ger andrum som är ovärderligt. Ta hand om dig!
Grattis Sattva, hurra för…
Grattis Sattva, hurra för dig! Fem månader- jamen då är vi ju ungefär jämngamla i nykterheten plus ett år här 🤗
Det blir faktiskt bättre och bättre! Kram.
Inget direkt nytt att…
Inget direkt nytt att berätta. Är iväg på en 4-dagars m yogan igen. Har det bra!!
Låter skönt, fint att höra…
Låter skönt, fint att höra ifrån dig!
5 mån o drygt en vecka…
5 mån o drygt en vecka nykter. Slutat räkna veckor.23 veckor säger mig inte så mycket, men 5 mån är länge ju!
De senaste dsgarna har jag kunnat ana en större marginal. Inte bara mindre trött, utan liksom en stabilare grund. Glad på riktigt, inte bara en social fasad. Kanske pga helgens yoga/återhämtning, men jag hoppas ju att jag kommit över den där puckeln jag känt jag klättrat uppför. Det kanske har fått ta typ ett halvår att känna av nykterhetens pigghet, stabilitet, lugn? Jag hoppas det!!
@Sattva skrev:"Glad på…
@Sattva skrev:"Glad på riktigt, inte bara en social fasad."
Grattis till den känslan 😍 Jag brukar kalla det grundglad, grundnöjd, grundharmonisk. Som om ”golvet” höjts rejält.
Kram 🐘
Ja, glad på riktigt, känner…
Ja, glad på riktigt, känner igen mig i det. Innan var man lite som ett flockdjur som inte vill visa att det är skadat, man sprang på men med en känsla av annalkande katastrof. Håller med om att det händer saker vartefter nykterheten fortskrider, nöjdheten går på djupet liksom!
@Sattva Vi är ju ett gäng…
@Sattva Vi är ju ett gäng som tyckte att vid just ca 6 månaders nykterheten så var det något extra som hände. Som du skriver, större lugn och ” på riktigt” liksom. 😍
Det är därför jag alltid tycker det är så synd när någon får för sig att börja försöka dricka kontrollerat efter bara 3-4 månaders nykterhet. Då får de inte uppleva detta. Dom kliver av innan det börjar kännas riktigt bra. Nu är ju alla olika såklart, man kan ju bara utgå från hur det var för en själv, men det verkar vara bra många som har upplevt samma sak runt halvåret.
Vad är det för båt ni har förresten på tal om något helt annat , segel eller motorbåt?
kram 🤗
@Torn Ja, det känns stabilt!…
@Torn Ja, det känns stabilt!
Hi har en motorbåt, en Yamarin 63. Perfekt dagbåt, mrn vi har sovit nån natt då o då också, funkar bra! Älskar havet!!!!
Vad har ni för båt?
🤗🎈💫
Grattis på dag 160! Tja, du…
Grattis på dag 160!
Tja, du har ju slutat räkna dagar och veckor vilket är skönt (tycker jag iaf som också gjort det). Men jag var förbi Mary och hon håller räkning - som hon ska! 😉😂🤣
Så, därför kom jag på att jag "måste" gratta även dig!💖
@Sattva skrev:"Det kanske har fått ta typ ett halvår att känna av nykterhetens pigghet, stabilitet, lugn? Jag hoppas det!!"
Ja, kanske, flera vittnar ju om det. Hoppas verkligen att du får landa där ett tag - en nivå upp 🙏🤩.
Tills vi tar nästa steg, nu finns ju bara framåt / uppåt - eller hur? Skulle vi backa så är det ju bara för en kort stund...
Kram! 💖
Ja, det är en spännande resa…
Ja, det är en spännande resa nykterheten.
Det är ju svårt att skilja just nykterheten från livet i övrigt. Men visst jag upplevde nog också en del lyckokänslor och lugn där kanske. Tyvärr sitter de inte i riktigt och det beror på nåt annat som är svårt att definiera. Men jag har ändå ett lugn nu och det är ju skillnaden. Båtliv, ack så härligt. Det kan verkligen vara sann lycka. Har foton på både min pappa och på mig själv när vi kör vår utombordare. Tror det är några av de gånger jag kunnat se på min pappa att det är lugn och lycka på insidan. En sån ro. Att köra båt är verkligen häftigt man blir liten på nåt sätt. Samma med fjällturer. Litenheten och storheten i naturen. Å nu kom jag på vad jag vill göra på semestern.
@Sattva Låter härligt! Bra…
@Sattva Låter härligt! Bra att kunna ha en båt som det går att övernatta i. Min är mindre ( Ryds 535) . Jag använder den ju främst till fiske, men den är perfekt för dagsutflykter också. Frugan och min dotter blir dock väldigt lätt sjösjuka, så det måste vara väldigt lugn sjö för att de ska våga åka med. 😅
Grattis på dag 160! 🤗
Tack för grattis 160 dagar!!…
Tack för grattis 160 dagar!!! Tur att Mary P räknar😊😍
Grattis finaste @Sattva 🥳🤸💚…
Grattis finaste @Sattva 🥳🤸💚 160! Det låter ju jättemycket!! Kram ❤
Grattis till 160 nyktra…
Grattis till 160 nyktra dagar! 🥳🥳🥳
Kram 🐘
Så irriterad. En del…
Så irriterad. En del människor vill bara missförstå. Sätter vissas åsikter som viktigare än andras. Snobbigt o högfärdigt i mina ögon. Men allt jag kan göra är att själv backa, inte utsätta mig för det. Särskilt inte när det upprepas flera gånger.
Nu såhär efter snart 11…
Nu såhär efter snart 11 månaders nykterhet har jag börjat fundera lite på hur jag är som person. Jag engagerar mig, är troligtvis HSP med alla sinnen. Du skriver att du är glad på riktigt nu och irritation är en annan känsla som kanske också blir tydligare.
Jag märker att jag får jobba lite med det här och fokusera en del på mig själv (det går tyvärr inte att ändra vissa). Sig själv kan man däremot ändra och jag bestämmer mig för hur jag ska vara. Vad jag vill vara för någon och vilka signaler jag vill sända ut. Ibland kan det dock behövas något att städa, slå på etc för att släppa ut frustrationen, men sen kan man sätta fokus på sina egna mål igen.
Otroligt irriterande när vissas åsikter räknas mer, men det är den personens förlust. Kanske kan du nästa dig in om det är viktigt nog. En annan väg. Jag tänker att det är bra att ta fram den där känslan i ljuset också. Om du inte brydde dig om skulle du inte bli irriterad, men vill du vara en sån som inte engagerar sig? Och om du är en sån som är engagerad, hur kan du leva med det. Irritation är ju negativt men går att vända till en drivkraft. Så se det positivt Sattva! Jag tycker att de personer som jag jobbar med som har lite känslor också är de som åstadkommer något. ”Jag tycker ingenting” människor uträttar inga storverk direkt. 💜