Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!

Anonym26613

🙉😱 5 timmar??? Jag får flash backs från tanken. Har märkt att sömnen är livsviktig för mig. Så tacksam att jag fått ordning på den. 🙏❤
Konstigt hur svårt det är att prioritera sig själv här i livet. Vi får träna på det tillsammans 💚🧚

@Sattva vad bra att du gör den analysen. Finns inget viktigare än sömnen om du frågar mig. Har under många år sovit både dåligt och lite. Blev sjukskriven för utmattning för snart två år sedan. Har sovit extremt mycket under sjukskrivningen. 13 timmar per natt har inte varit någon ovanlighet. Nu när jag är lite piggare sover jag 8-9 timmar per natt, VARJE natt i veckan. Sömnen går före det mesta, till och med yoga...

Kram!

@Charlie70 och Mary P
På något sätt har jag trott att detta med sömnen inte gäller mig🙈. Eller trott o trott. Förnekelse är det väl. Men det blev så tydligt igår att jag är personlighetstypen som kan bli utmattad; ambitiös, plikttrogen, samvetsgrann, svårt säga nej, perfektionistiska drag...Då lägger man in en extra växel när tiden inte räcker till (går upp ännu tidigare). Och det håller inte över tid. Men sömnen är skydd mot utmattning på olika sätt. Liksom andra faktorer såklart. Måste fatta att det kan drabba mig också. Och det vill jag inte! Har skyllt tröttheten på alkoholen. Men ska jag nu göra om, göra rätt, så ska jag bannemej inte slira på en så viktig punkt!

@Sattva Här en sömnfantast till! God sömn är den finaste gåva man kan ge sig själv ❤️ Jag har hört att om man sover bra och tillräckligt mycket så är det i princip omöjligt att bli utbränd. Så viktig är sömnen.

Och nu när vi inte dricker längre så fungerar sömnen dessutom som den ska. På natten ska hjärnan rensa och sortera, arkivera, fixa och dona. Det gör den inte när vi dricker eftersom alkoholen funkar som en lätt narkos. Samma sak med insomningstabletter - de söver hjärnan. Inte alls bra, hjärnan behöver sitt viktiga nattliga arbete. Det är därför vi drömmer så mycket när vi precis har blivit nyktra. Hjärnan bearbetar intryck från dagen i drömmen.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Eller hur, har äntligen insett detta! De sa igår på konf att första halvan av natten sker fysiologisk uppbyggnad o andra halvan bearbetning. 7h är minimum
(är ju säkert individuellt, de baserar ju på forskning). Sådär ja, så vändes min världsbild lite upp o ner. Va är jag inte odödlig??? Va klarar inte just jag mig på mindre sömn, bara jag vill tillräckligt mycket?? 🙃🙄😂😇

Ja, sömnen är verkligen viktig. 7 timmar behöver jag, annars är jag sömnig hela dagen. Fattar det där med att vilja göra annat än sova, jag får tvinga mig att prioritera att släcka lampan, ligger annars gärna och läser till för sent.. Men har jag väl släckt slocknar jag snabbt, så nog är jag trött egentligen...

Varit helt matt idag. Mår nästan illa av tanken på råa grönsaker etc. Vet fortfarande inte om det är att kroppen rensar ur, vänjer sig, eller om den berättar för mig att den inte vill äta bara rawfood. Inte en tillstymmelse till ökad energi än iallafall😎
Ännu en dag på konf om utmattning. En hel föreläsning bara om sömn...ok, jag fattar! Känt mig lite låg av insikten att jag måste skära ner på morgonpraktiken. Något viktigt måste försakas. Men jag inser också att det är nödvändigt. Är ju trött...
Annars rullar allt på. Imorgon 15 veckor nykter.
Blir en tidig kväll isäng idag!

https://victoriasprovkok.se/2018/09/kramiga-halsosamma-chokladtryfflar…

De är supergoda!!!
Men vet du, jag kommer inte klara rawfood. Är så låg o vill inte pressa mig. Behöver äta " riktig mat" o få upp lite energi. Däremot inga godisorgier för det! Men äter nog lite mörk choklad och lite lakrits. Åt aldrig smågodis när jag drack, så det är något konstruerat jag lagt mig till med nu i vår, och borde inte ha så svårt att låta bli. Så du vet!!
Chokladtryfflarna ovan är himmelska, på riktigt!!!😍🌞🧘‍♀️🌼🌷

Funderat en del idag på en annan grej som presenterades på konferensen om utmattning igår.
En psykolog föreläste om compassionfokuserad terapi som behandling. Det jag funderade vidare på var de tre systemen vi fungerar utifrån, hotsystemet, drivsystemet, trygghetssystemet. Jag har stött på detta i flera andra sammanhang, men hon kopplade ihop att då vi inte har tillgång till trygghetssystemet går vi istället till drivsystemet, där bla alkohol, godis etc är en del ( belöningssystemet). Att bara må bra när vi presterar eller skjutsar på belöningssystemet med alkohol, sockervetc etc. Jag vet att jag troligtvis har snurrat till det lite i min tolkning, men för mig blev det en aha- upplevelse. Det är därför det är så lätt att hamna i beroende? Så länge man inte kan hitta o använda trygghetssystemet för att komma ur hotsystemet, kommer man använda andra medel, dvs alkohol, socker, etc etc. När man egentligen behöver den mjuka goa känslan av äkta trygghet inifrån. Selfcompassion är en väg dit. Finns en app denna psykolog, Christina Andersson, tagit fram med övningar. Appen heter compassion lifestyle. Har inte laddat ner den än.
Kanske någon därute har mer kläm på detta. Att bli fri från beroende är verkligen en inre resa. Att ta bort alkoholen är bara biljetten, den verkliga resan livslång o så viktig!!

Anonym26613

@Sattva skrev:"Att ta bort alkoholen är bara biljetten, den verkliga resan livslång o så viktig!"

Så bra sagt 🙏❤ Vilka insikter du har. Håller helt med. Jag laddade hem appen och gjorde första övningen. Ska bli spännande och se hur jag mår efter några fler övningar. Tack 🙏❤

Då tänker vi lika kring maten. Jag är inte heller så strikt. Men har varit utan godis par dagar. Igår och idag helt utan raffinerad socker. Äter frukt och grönt. Normalt med maten. Råkade ha lingonsylt och äta halva portionen innan jag märkte, så baby steps framåt. Men tror chokladbollar blir en fin komplement till kvällens fruktsallad 🥰🙏❤

Lyssnar just nu på Närvaropodden #66 Compassion, där just Christina Andersson är gäst. Mycket intressant! Har även köpt en bok som heter ”Utan press - om medkänsla, prestation och stress” av Sofia Viotti som handlar om compassionfokuserad terapi. Har dock inte kommit så långt i boken, men compassion intresserar mig verkligen!

Kram 🐘

Åh vad kul att du laddat ner appen Mary P! Min mobil är så gammal så jag måste frigöra en massa plats innan jag kan ta hem nån app. Och så teknisk som jag visat mig härinne så förstår ni att det inte är så enkelt😂🙈

Vad spännande med närvaropodden o Christina! Och boken. Ska kolla upp båda! Är helt fullt o fast övertygad om att det inte är en quick fix att bli nykter. På alla plan. Det ska vara hållbart. Byta verktygslåda, verktyg för verktyg.

Kram!!!!😍🌞🧘‍♀️🌼🌷

@Sattva Inte provat än. Köpte ingredienser men har inte kommit mig för ändå. Hittade dadlar med saltlakrits tills vidare, mums 😋 Men jag ska testa innan dadlarna inte är så färska längre! Kanske imorgon. Kanske.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag har precis börjat lyssna på närvaropodden. Det är flera intressanta gäster, då ska jag lyssna på 66 Christina Andersson det låter intressant.
Tack för alla bra tips här på forumet 🙏🏻💕

@Sländan @Sattva Jag har lyssnat på följande avsnitt med god behållning: #70 Alkoholism, #057 Medvetandet, #77 The Work, #78 Vanor, #63 Lycka, #25 Meditation, #50 Mindfulness #73 KBT, #45 Känslor, #2 Varför meditera, #1 Stoppa tankarnas terrorism.

Jag gillar Bengt Renander, även om han ger ett nästan flummigt intryck i början innan man vant sig vid hans röst. Varje podavsnitt är verkligen ett samtal på djupet - ge och få, lyssna och berätta, och en enorm vilja att verkligen förstå på djupet. Jag tror han kan bjuda in någon som har totalt motsatt åsikt jämfört med sina egna värderingar, och ändå få till ett riktigt bra samtal.

Bengt är ex-alkis och hans nykterhet blev starten för hans resa till att stoppa tankarnas terrorism. Han håller kurser i medveten närvaro och tantrasex bland annat. Hans säg ”okej, okej...okej” har jag med mig i vardagen varje dag. Acceptans är nyckeln till det mesta på något sätt.

Kram 🐘

Acceptans. Saker händer, men det är okej. Oavsett vad som händer. Man ska tänka ”okej, okej... okej” tills okejet verkligen landar i magen och axlarna sänks. Försöker man kämpa emot så stjäl det bara energi. Att känna oro inför att saker ska hända, eller älta sådant som har hänt, är slöseri med energi. Men även oro och ältande ska man bemöta med acceptans. ”Nu känner jag så här, okej.”

Kram 🐘