Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!

Aha då fattar jag! Ska absolut testa.
Hände i torsdags en grej där jag hade behövt det redskapet. Okej okej okej....så mycket enklare än en lång inre monolog " nu har det hänt, det är som det är, släpp det nu...ja men släpp det då. Det är ju som det är. Det blir som det blir....ja men Sattva SLÄPP det nu"...😂

Anonym26613

@Sattva skrev:"" nu har det hänt, det är som det är, släpp det nu...ja men släpp det då. Det är ju som det är. Det blir som det blir....ja men Sattva SLÄPP det nu"...😂"

🤣🤣🤣🙉

Älskar mina söndagsförmiddagar. Vi är ett gäng yogisar som ses i "vår" yogastudio och yogar varje söndag kl 8. Jag drog igång det i januari som ett sätt att hjälpa mig själv med mitt löfte att sluta dricka. Och nu är det en viktig rutin för oss alla🙏
Ska göra lite ärenden idag, annars njuta av vädret. Och imorgon har jag ledig dag😊🌞😊🌞😊🌞

Underbar morgonrutin på flera sätt tror jag Sattva (även om 08:00 känns i tidigaste laget.). Jag tror att vi mår bra av att göra saker tillsammans med andra. Kanske ännu bättre när vi även slappnar av tillsammans med andra. Kanske därför som alkohol är så effektivt även i umgänget med andra, för att det en liiiiten kort stund hjälper till med just det.
Okej, okej okej är säkert bra och nu vet jag inte vad som hände, men ibland tror jag att det är viktigt att lyfta bort saker från sig själv. Kanske är exakt samma sak, men att bestämma sig för vad som är jag och vad som är en annan. Då blir det lättare att inte ta över och härbärgera andras känslor, eller rättare sagt det man tror är andras känslor. Man kan göra sitt bästa för att hjälpa en relation på traven, men ibland tänker man bara helt olika och då är det okej. Andra har sitt bagage som förklarar deras sätt att agera. Jag har två nära kollegor där vi pratar lite om just det här. En (A) har haft lite tuffa relationer och har känslor nära till hands och känner sig lätt utanför, är lättstött etc. Men samtidigt rolig, trevlig, djup och duktig på sitt jobb. När A är sur eller ledsen blir B väldigt bekymrad och tycker att det är jobbigt. B vet inte vad som är fel och vad hen ska göra. Jag har jobbat så mycket på senare år med att inte känna av eller i alla fall inte ta ansvaret och ta över andras känslor. Så jag säger till B att hen ska sitta still i båten. A måste hantera sina känslor själv. Vi andra får fortsätta att vara som vanligt. Man får helt enkelt visa A lite extra uppmärksamhet, men det får ta slut där. Det andra får A hantera. Det funkar väldigt bra att göra just så. Försöka se sammanhangen och sätta gränser. Givetvis också be om ursäkt, gärna en gång för mycket om det krävs för att man ska komma på banan igen, men just att reda i vad som är vad och inte tro att andras känslor beror på att man själv är fel.

Såg att du hade ledig dag Grattis, inte ett dugg avundsjuk 🤢🤣

@Sisyfos Ja, yogan är något som ger mig så ofantligt mycket, på så många plan! Sanga är en benämning inom yogan på det gemensamma, både stället man ses på rent fysiskt, men också o ffa gemenskapen. Den är viktig!
Ja vad bra du beskriver hur det kan vara människor emellan. Kommunikation och relationer är svårt!! Ska verkligen fundera vidare på det där att inte ta ansvar för andras känslor. Det är svårt men nödvändigt att lära sig!
Har en kollega som är "svår" minst sagt. Väljer att tolka allt så att man har sagt något mot henne. Väljer att använda härskartekniker så ofta hon kan. Och hon är (arbets-)miljöombud🤣. Hon kan vara så j-a elak. Jag o min närmsta kollega har pratat mycket om detta o försöker peppa varandra när hon lyckats trampa på någon av oss. Vi har kommit fram till att det är ffa synd om henne själv, eftersom hon blir väldigt ensam. Ingen söker hennes sällskap eftersom man inte vet vad som kommer att hända. Jag försöker ibland, men har tröttnat då jag ofta blir bemött med nonchalans. Hon kan mitt i ett (styltigt) samtal vid lunchen tex bara resa sig upp o gå. Eller ta ett samtal. Eller börja fippla på sin telefon. Tror inte hon fattar hur hon upplevs. Vi tror hon måste ha nån typ av störning...Chefen är väl medveten om detta, det är ett mångårigt problem som typ alla kollegor tar upp på utv samtalen. Chefen vet nog inte hur hon ska gå vidare. Kollegan är förövrigt väldigt bra på sitt jobb. Dock vågar ingen konsultera henne av rädsla att bl7 förminskad etc....Funderar på hur dina råd kan appliceras på denna kollega? "Se sammanhangen och sätta gränser", som du skriver, är nog det bästa. Våga säga till henne när hon trampar på en. Och då hon kommer avfärda det med något snäsigt/ elakt, helt enkelt bara släppa det. Så har jag iaf stått upp för mig själv. Även om hon inte tar åt sig....
JA, ledig dag idag, så skönt!

@Sattva Jag kan rekommendera Elaine Eksvärds podd ”Snacka snyggt”. Vissa avsnitt handlar om hur man ska bemöta konstiga kollegor. En sak minns jag tydligt. När man ska framföra kritik kan man säga ”Du menar inget illa, men när du gör så här...upplevs det så här...” Elaine är en grym retoriker, finns en massa med henne på youtube också. Gick en endagsutbildning på distans med henne i våras och var helt tagen efteråt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack för tipset! Hur hinner du lyssna på så mycket?😂
Har högar av böcker o listor med poddar jag vill läsa o lyssna på, men hittar liksom inte tiden. Fast ok, jag o maken kollar tv. Det är ju där min tid går. Fast det ger också mycket, känslomässigt om inte annat. Det blir vår stund tillsammans eftersom jag jobbar o yogar o kommer hem sent varje kväll...
Prioritering, så lätt o så svårt🙄🙃🙈😂

@Sattva Jag lyssnar i bilen, på mina promenader, när jag diskar och lagar mat. Så det blir en del timmar varje dag. Lyssnar jag inte på poddar så lyssnar jag på ljudböcker. Just nu ”Förföljaren” av Nora Roberts. Näst på tur är ”Je m’appelle Agneta” av Emma Hamberg.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag cyklar till jobbet, det borde kanske funka att lyssna på något då? Stickade en hel del förr o lyssnade då på böcker. Man kan ju faktiskt passa på då man gör mekaniska saker😇!

Nyupptäckt trigger; nedstämdhet! Den har funnits där några dagar, som en blandning mellan trötthet o ledsnad. Har kopplat ihop känslan med just för lite sömn. Men har även identifierat en känsla av att inte vara sedd, uppskattad, att tas för given. Inga direkt stora konkreta grejer som hänt. Men detta är en känsla jag absolut druckit på innan. Kan till o med höra mig själv säga till maken att "jag behöver faktiskt vin ikväll för allt känns så ledsamt/ deppigt". Så nu får jag hitta andra sätt. Har börjat med att säga till mig själv att "ibland är man nedstämd, det är så livet är. Det kommer att vända". Skulle behöva hitta nyckeln till varför denna känsla kommit. Har ju alltid dövat den så har ingen aning. Som sagt, inget specifikt har hänt. Känslan funnits några dagar men jag har inte egentligen erkänt den förrän nu.

Anonym26613

Jag läste en gång en mening:

"Alla behöver vara någon för någon"

Den fastnade hos mig och jag har funderat på detta och hur viktigt det är att man känner sig inkluderat och sedd. Det finns i våra gener att vi ska hitta våran plats i olika sammanhang och känna att vi tillför något. Det är det mest naturliga att ha det behovet. Ibland märks det även här på forumet. Vi mår inte bra om vi inte får ta plats med våra behov. Självklart blir man deppig när det sker saker i det sociala. Ibland kan de mest subtila väcka obehagliga känslor. Men som du skriver, så borde vi observera dem och lära oss från dem. Men förminska inte det behovet att få uppmärksamhet och omtanke 🙏❤💚

@Sattva Ring en kompis eller släkting och babbla en stund, det brukar höja humöret rejält. Igår gick jag en promenad med en kompis och vi pratade non-stop växelvis. Idag pratade jag med min mamma på telefon en lång stund. JAG pratade mest, och hade enorm behållning av det.

Tillfällena att just tjöta med folk är färre i coronatider, och jag är därför pratsjuk som sjutton har jag märkt. Kan prata med kassörskan på Willys en lång stund till och med om hon har glest med kunder 😂

Kram 🐘

@Sattva Jag tror att det är helt naturligt att det kan bli lite så nu. När du börjar bli ” van” vid att vakna nykter varje morgon och nykterheten är stabil. Vad gäller att bli sedd av andra så dröjde det bra länge tills min fru och mina barn visade en större glädje över att jag var nykter. De trodde helt enkelt inte på att jag slutat dricka för gott.😅 Men när de hade insett det på allvar efter 4-5 månader så blev min nykterhet uppskattad med besked.😍 Dom behövde också öva! Det gäller bara att fortsätta öva på det nyktra livet nu. Det krävs längre tid än vad man tror tills vanan sitter rejält. Tveka inte på att hitta på roliga saker att göra, även sådant som var förknippat med alkohol förr. Man blir förvånad hur bra det går och att man faktiskt har jättekul utan alkohol. Men övning är ett måste, flera gånger.

Kram

Tack alla!
Ja att bli sedd är så viktigt verkligen! Kanske jag ser det behovet tydligare nu, när jag inte är bakfull var o varannan dag (o då har fokus på att tycka illa om mig själv, tänka ut sätt att vara en bättre människa etc etc). Att djupa behov träder fram när jag inte har så mycket som stör? Antar att det som behöver komma fram ska få göra det.
Ett ställe där jag känner mig att jag jobbar på o är noggrann etc men får liksom inget cred är i rollen som yogalärare. Jag har så himla mycket utbildningar etc bakom mig. Jag har, vad jag tycker, kvalitet i klasserna. De är inte bara "mysiga med rökelser" etc som en yogakollega har. Hon har inga formella utbildningar alls. Men ändå är hennes klasser fullbokade veckor i förväg, mina inte. Det känns otacksamt på något sätt. Som att kvalitet inte lönar sig. Gnäll gnäll...detta hade jag inte vågat säga högt irl kan jag säga...

Men det kommer gå över, jag är bara i nån svacka. Detta är ju bara skitproblem, inga verkliga saker. Dags att börja skriva tacksamhetsdagbok tror jag!!!😍🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️🙏🙏🙏🙏

@Sattva Tacksamhetsdagbok är verkligen ett bra sätt att höja grundnivån på humöret rejält. Idag är jag tacksam över att jag just nu har flow på jobbet, att jag kommit igång med mina promenader igen, att vågen visar fortsatt minus, att yngsta dottern anpassar sig så bra på sitt boende, att äldsta dottern snart slutar skolan och flyttar nästan två timmars bilresa närmare, att... Ja, det finns en hel del 😍

Efter en tids nykterhet är smekmånaden över, precis som Torn säger. Nyhetens behag är över. Nästa steg tar vid, nu är det dags för projekt Nykterhet 2.0. Då är det dags att jobba med orsakerna till att man har druckit. Alkoholen är bara ett symtom på underliggande orsaker. Och det kan ta tid att hitta orsakerna. Det bör ta tid. Det får ta tid.

Kram 😍