Tänkte gå vidare i livet. Snart ett år sedan jag började mitt inre arbete och min kamp mot alkoholen. Det har varit värt alla tårar, svett och motgångar och här står jag idag. Glad för varje dag i mitt nya nyktra liv. Men har alltid det i tankarna, tror det var Muränan som skrev det, en armslängd från vinglaset. Skillnaden idag är att jag inte vill sträcka ut handen och föra glaset till munnen. Nu är det jag som är herre på täppan. Vill tacka alla här inne för allt stöd och pepping jag har fått och får fortfarande.
Kramar
Konstnären

steglitsan

14 månader. För mig helt otroligt fortfarande. I morgon är det åtta veckor för egen del.

Konstnären, din man kan skatta sig mycket lycklig över att han en Lady som ger honom vackra löv och uppmärksammar honom på viktiga datum. Genom att påminna honom om hans två månader så visar du hur mycket det betyder för dig och hur viktig hans nykterhet är för er.

Hoppas du fick en fin dag.
Kram!

konstnären

idag och livsandarna kommer sakta tillbaka. Oj vad mörkt denna morgon, har varit ute och kissat Kia. Nu tassar jag omkring i mina fårskinnstofflor och försöker supa in denna nya dagen i mitt liv. Har blivit stenhård med min 10 minuters meditation på morgonen. Blir mer avslappnad. Idag ska jag inhandla en skön vinterjacka att ha på mina promenader med Kia. I går nämnde mannen att det kommit ut en ny glögg med rom i. Varför sa han så, det triggade igång något i mig. Han köpte ingen men kanske en liten planering vad vet jag. I stället berättade jag för honom att jag själv tänkte efter några månader att jag kanske, kanske kunde dricka kontrollerat. Hur han gör vet jag ej men tankarna finns där berättade han. Mitt svar blev vill du sitta och pimpla vin i 5 veckor varje dag, svaret blev nej, men jag vill kunna dricka kontrollerat. Själv har jag inga tankar på att prova kan känna den där sura vinsmaken i munnen.
Må bra alla ni kära forumvänner
Konstnären

Hej min fina vän,

Tack för dina hälsningar i min tråd. Jag uppskattar dem väldigt mycket och jag uppskattar dig väldigt mycket, bara så du vet.

Hur mår du själv? Mannens kommentar behöver inte betyda något, men hans tankar på att kunna dricka kontrollerat är ju inte helt lyckade. Läste vad mulltetant skrev häromdagen. Att mulleman tyckte att de hade det så nära och fint som nyktra (typ). Kanske något för mannen att läsa?

Du skrev att du verkligen behövde komma in på forumet under helgen, men att det inte gick. Att du mådde dåligt. Vill du berätta?

Här är det tyvärr mörkt.

Varm kram till dig

konstnären

stund i sängen när jag vaknade i morse. Kände frid för första gången på länge. En svart nos alldeles nära min mun och sedan en puss. Möter nu dagen med tillförsikt, vet inte alls vad som kommer att hända. Jo då, Kia ligger hos mig på nätterna hon är en skön värmedyna. Bortskämd är bara förnamnet. Mina tankar gick till Muränan när jag satt med en kopp kaffe. Att allt kommer att gå bra. Ser fram emot advent i år att få tända ljusstakarna. Förra året vid denna tiden kände jag en stor skräck för julen, tänkte på snaps och julöl, vin hur jag skulle klara av det. Sådant tänk är helt borta nu och det känns befriande. Lägger 500 i månaden i ett litet kassaskrin varje månad. Det är vinpengar kallar jag dom.
Men det handlade om mycket större summor som gick till A. Kan bli en resa någon gång, skulle vilja åka på en kryssning en lång sådan och bara strosa omkring i vackra kläder och sitta vid kaptensbordet. Vänsterhänta har fantasi men kanske kan det bli verklighet. Idag ska Kia och jag gå till min stora fina sten vid strandkanten och supa in lite luft från hela universum.
Frid alla vänner
Konstnären

Min fina vän,

Ta till vara på det fina och lugna. Kan man plocka fram när det stormar sedan.

Du ska inte oroa dig för att du blir avtrubbad. Lite lagom avstängning kan nog vara nödvändigt för att du ska orka jobba med allt. Du ska inte jämföra med det jag skrev. Jag åt tabletter i fem år!

Tycker att du absolut ska tacka ja till samtalsterapi som läkaren föreslog! Gör det!

Bamsekram till dig vännen

Finaste Konstnären,

Jag finns här - på andra sidan tråden. Men jag är inte till något vidare stöd för dig just nu. Tänker i vart fall väldigt mycket på dig och hoppas att du får må bra.

Vad bra att du ska gå på KBT. Vet inte hur mycket du vet om det, men det brukar funka så här. Man gräver i stort sett inget i det förflutna, utan det är starkt lösningsorienterat. Klart går man igenom vilken problematik man har, men inte särskilt mycket om varför problematiken har uppstått. Istället fokuserar man framåt och försöker skapa nya, bra, goda redskap för att hantera de problem man har. Jag fick väldigt bra verktyg för att hantera stress tex. Tror att KBT är toppen att börja med. Det kan bli lite för mycket att gå direkt till psykoterapi, tror jag. Jag hade i vart fall nog inte klarat av det jag nu får, om jag inte redan bearbetat mig själv lite mer light tidigare. Eller så hade jag det. Inte vet jag. Men vad jag försöker säga är att jag tror att du kommer ha stor nytta av det du kommer få lära dig. Hoppas att din kurator/terapeut är bra och att ni "klickar". Vilken dag ska du dit?

Tänkte på vad du skrev om din syster som är nykter sedan 16 år tillbaka. Att hon fortfarande kan bli sugen på irish coffee... Ja, det är verkligen bara att acceptera fakta och gilla läget. No more for us!

Ta hand om dig min fina vän. Tusen kramar

konstnären

på riktigt och kan känna tillförsikt. Det enda jag inte går igång på är vädret det känns blött, grått, grått. Men inget annat att vänta vi är ju inne i november. Veckor och dagar går så fort nu tycker jag. Har mycket att jobba igen men det får ordna sig med det. Kanske är det inte så bra att ta till antidepp har aldrig gjort det innan. Men tydligen funkar det bra på mig just nu. Misstänker att jag får ta till det ca i ett år sa läkaren. Var inne på nätet och läste om den medecinen ihop med alkohol och det var ingen bra kombination. Varför jag nu gjorde det vet jag inte själv. Stärkte mig i min nykterhet i alla fall. Tittade på Historieätarna i går kväll och man säga att det söps friskt på 1800-talet i Sverige. Det var brännvin tlll allt inte konstigt att dom dog som flugor. Julen närmar sig och den ska bli stillsam. Vi funderar på att dra iväg till ett Gästgiveri två nätter med julbord och hela köret. Får se hur det blir med det, men just på det stället var hundar välkomna. Känner nu att jag inte alls förknippar jul med snaps julöl och grogg framåt nattkröken.
Är glad att ni finns här känns mycket tryggt
Fin dag till alla Konstnären

Tack för fina morgonhälsningen! ♡

Känner också att det faktiskt börjar bli lite väl grått ute. Jag brukar klara november riktigt bra. Gilla det till och med. Men nu är det väl för mörkt på insidan, för att det ska funka... Vi satte upp ljusslingor i vårt stora fina träd i trädgården förra helgen. Lyser så mysigt i mörkret. Snart måste jag hänga upp adventsstjärnor m.m. hemma! Kan nog inte vänta längre...

Vi ska riva ut hela köket hemma om någon vecka. Hej och hå. Precis vad man känner för och har ork till... Ska jobba på i alla fall för att få det klart till jul. Sedan ska det dofta saffranskusar, pepparkakor, knäck, julskinka och apelsiner med nejlikor i. Just nu känns det som att jag vill gå all in med julen och bara vara nära familjen hela tiden. Slutar väl med att jag ligger utmattad i soffan medan grilljeringen på skinkan brinner i ugnen. ;-)

Nähä, någon alkohol blir det inte till jul! Kommer inte på frågan. Tja, mannen får väl dricka om han vill, men jag håller mig till na-ölen.

Känns viktigt att få göra lite mysigt hemma. Ena barnet trivs nämligen tyvärr inte särskilt bra efter flytten längre. Hen vill tillbaka och saknar sitt gamla liv. Känns som att hjärtat går sönder...

Det är fortfarande mörkt för min del. Det kommer nog vara så ett bra tag fram över, tror jag. Kommer upp minnen och känslor hela tiden. Mycket handlar om uppväxten. Det är tungt och det verkar finns obegränsat med ledsamhet och sorg där inne.

Skickar kramar i stora lass till dig ♡

Hej vännen!

Hur gick det med KBT idag????? Verkar det bra för dig?

Blir kort hälsning idag. Har superprestation på jobbet idag och imorgon. På fredag ska jag päsa ihop till en liten hög. ;-)

KRAM

Smög mig in hit till konstnären för att tacka för den fina dikten i Ebbas tråd. "Tjuvlyssnade" på ert samta en stund (sista sidan)l, så varmt och gott. Välgörande. Ljus och kärlek till er båda! / mt

konstnären

Blir glad av dina rader ja det är en fin dikt. Hoppas du mår bra mulletanten och att du får en fin dag. Funderar på att smyga in filosofiska rummet ett tag idag.
Kram goa mulletant
Konstnären

konstnären

det är det känner just nu. Tack gode gud att jag gick till min husläkare och fick hjälp i tid, innan jag sjunkigt för långt ner. Känner mig inte hög av anti-depptabletterna, men ett lugn har infunnit sig. Förstår nu hur mycket dåligt jag skjölt ned med alkohol. Minsta motgång gav mig en anledning till ett glas vin. Nu först förstår jag att det skulle inte hålla i längden. Kan idag inte tänka mig känslan av att häva i mig vin som jag gjorde sista tiden. Distansen till A idag är enorm och jag vet inte vad som skulle till för att jag skulle ta det första förrädiska glaset. Har slutat lura mig själv i tanken på att nu skulle det nog kunna gå. Det skulle gå mycket fort för mig att vara nere i hålet igen. Nu först lever jag i både sorg och glädje fullt ut. En sak jag inte kan förlika mig med är fulla människor. Jag är vaksam men vill inte vara moraliserande tant över andra människors val. Jag har valt och så få det bli. Gott, gott.
Kramar
Konstnären

då kanske vi ses, eller ser varandras spår i Filosofiska rummet:) Jag tänkte också på det i morse, behöver säkert fixas lite höstmys där.
Kram / mt

God morgon vännen,

Härligt att du känner dig lite gladare och lugnare igen! Det gäller att suga åt sig och spara glädjen inom sig. Bra att ha och plocka fram när det är lite mörkt. :-)

Hmmm... trevligt med en mumsig terapeut! ;-) Men det kan ju bli lite svårt att hålla fokus...! Ja, jag har varit väldigt svag för bruna, mörka ögon. Men har fått min beskärda del av det, så nu känns blått mycket trevligt. ;-) Min psykolog har för övrigt också mörka ögon, men nja, nje, nej tack... Roligt i alla fall att ni fått god kontakt. Tror att detta kan vara jättebra för dig!

Jag ska iväg till min psykolog nu på förmiddagen. Känns annorlunda den här gången. Förra gången var jag så desperat efter hjälp, öppen som ett blödande sår. Nu kan jag känna nyfikenhet. Vad ska han hitta på för djävulskap idag? Men samtidigt känner jag mig mer sluten. Har börjat bygga upp försvar - precis som jag alltid gör. Drar på mig skölden och stänger av. Det är nu vi får se hur bra han är. Om han kan bryta sig igenom detta. Alla andra har jag lurat och blivit ivägsläppt med ett "ja men vad skönt att det känns bättre - det var nog en tillfällig dipp - lite mycket nu bara". Knäppt att jag gör så. Jag behöver ju hjälp. Jag har i alla fall lovat mig själv att försöka öppna upp, annars blir det ännu ett meningslöst försök.

Vet du. Inatt drömde jag att jag drack. Satt på en restaurang och skulle äta mat. Beställde in en stor tequiladrink. Har typ aldrig hänt, men i "Hela USA bakar" som jag somnade till igår så hade de tequila i glasyren. Kommer väl därifrån. Nåväl. När jag druckit lite av den, så tänkte jag hur otroligt gott det är med alkohol. Att det är alkoholen som gör hela smaken. Sedan kom jag plötsligt på mig. Men fan! Jag dricker ju inte. Fick ångest och tänkte på vad jag skulle skriva på forumet. Sedan skulle jag springa ett motionslopp (bra med tequila före det). Det gick bra, jag klarade mig fint, bättre än väntat - men det gick inte att komma i mål. Målet var avstängt, det var lång kö av deltagare. Då kände jag att jag som klarat hela tävlingen/loppet så bra, men kommer ändå inte i mål!

Ja, jag behöver väl inte ens diskutera med psykologen vad det här innebär att jag känner... Intressant i alla fall.

Nu ska jag sluta blabba i din stackars tråd för den här gången. Har haft dunderprestation på jobbet under en vecka och särskilt de två sista dagarna, så jag känner mig lite omtumlad och mosig i bollen... Ha i alla fall en fantastisk fredag och må så gott min fina vän.

Tusen kramar

Ebba

I veckan åt jag en väldigt vacker tårta och den fick mig att tänka på dig <3