Som många andra här så dricker jag inte "för ofta", men däremot så kan jag inte sluta när jag väl börjat. Jag dricker helt enkelt så länge det finns alkohol. Om jag köpt hem en flaska vin så känner jag ångest när jag ser att den snart är slut och vet att jag inte har mer alkohol hemma.
Jag tycker om att dricka vin. Tycker om att gå ut och äta och ta ett par glas och de gånger jag lyckas göra det så får jag ofta underbara kvällar.
Jag har gjort så mycket dumt på fyllan. Varit otrevlig, osmaklig, blivit omhändertagen och allmänt bara skämt ut mig. Dejter har slutat höra av sig ibland och jag har då förstått att jag varit väldigt osmaklig. Själv minns jag aldrig vad jag gjort och skäms för mycket för att fråga. Jag sticker bara huvudet i sanden istället. Det känns som att jag nu hunnit skämma ut mig inför precis alla i min omgivning. Det finns inga kvar som inte sett mig redlös och pinsam.
När jag är nykter är jag rationell, snäll och glad, så jag förstår inte riktigt själv hur kontrasten kan bli så pass stor.
Jag försöker ofta lova mig själv att nästa gång blir det bara 2 glas vin, sen vaknar jag på morgonen med kläderna på och undrar hur jag kom hem och är livrädd för att kolla min telefon.
Jag vet inte vad jag söker här. Kanske behöver jag mest få ur mig detta inför människor som förstår. Få "säga" detta högt.

Gredos

Vill bara sticka in här att du verkar vara en så himla fin person Karin, jag önskar verkligen du ska få komma till ro med den här karusellen. Det är _aldrig_ fel att ta hjälp ifrån vänner och anhöriga. De kommer inte känna det som de ska vakta dig utan att de får lov att hjälpa dig helt enkelt. Ge aldrig upp!

Hej Karin01

Jag skulle inte vilja att någon hjälpte mig med att övervaka hur mycket jag dricker. Ansvaret att inte dricka eller hur mycket jag dricker vill jag behålla för mig själv. Detta för självkänslans skull men också för att det inte är bra att lägga över ansvaret på någon annan.
Som generell metod tror jag inte heller på denna typ av hjälp.

Ja, detta är det svar jag kan ge på din fråga. Men hur du bör göra vill och kan jag inte ta ställning till.
vänligen
Ikaros

Ja det finns hjälp man kan få av sin omgivning. Men ibland visar sig hjälpen tyvärr vara en björntjänst. Hjälparen är ibland inte klar med sig själv och sin specifika problematik, utan tar chansen att spela ut den på någon annan och därmed gå fri så länge. Det gagnar ingen, men är tyvärr omöjligt att helt komma ifrån.

efter 2 glas kan jag gå över lik och jag skulle bli jäkligt bitchig.
Typ: Vem fan är du som talar om för mig att JAG inte ska dricka.

Jag tillhör också den gruppen som hellre avstår om det bara är
2 glas. Jag dricker inte för att det är gott, dricker för att bli full.
Blir jag inte full kan jag lika gärna skita i och dricka överhuvudtaget.
Får bara ett äcklig, sjukt jobbigt sug efter två glas.

Nu finns ju de som intar alkohol för att de tycker att det är faktiskt är gott
och då kanske detta kan fungera.

Det som känns bra för dig Karin01 är det som fungerar bäst.
Och med tanke på att vi alla dricker så olika så måste du själv
hitta en metod för vad som fungerar....

Hoppas det går bra och varm kram.

Karin01

Tack så mycket för att ni tog er tiden att dela med er av era synsätt, det var väldigt intressant.

Nu väntar en vecka med fullspäckat schema med AW's och julfest. Många prövningar med andra ord.
Visst känns det lite som att människor vill "hinna med" så mycket och så många som möjligt innan året är slut.

Karin01

Tack snälla för din fina kommentar och för den värme den gav till mig :) Kram!

Unicorn

Allas problematik ser olika ut och de finns många lösningar, gäller bara att hitta den som passar för just dig! Om du känner dig bekväm med att bara dricka med dina vänner på ett lugnt ställe så testa detta och utvärdera.
Det låter iaf som du har väldigt omtänksamma vänner i din närhet som bryr sig om dig :). Det är jättebra att du också börjar prata med dom om dina problem.
Kram

Hej Karin01
Jag delar Unicorns uppfattning att du måste söka Din väg. Men klokt av dig att be om råd. Här finns ju erfarenheten.
vänligen
Ikaros

Karin01

Dejt (drink), AW, julfest och inflyttningsfest.
Den första avklarad och jag kunde tacka för en trevlig kväll efter två glas vin.
Kände att jag började känna av vinet efter en lång dag på jobbet och kände mig lite orolig att alkoholen skulle vinna och att jag skulle föreslå ett tredje glas, så jag fick lite snabbt föreslå att vi skulle bryta upp för kvällen så att jag hann gå innan brädet skulle tippa över till alkoholens fördel.

Måste också tacka igen för hur fina och fördomsfria ni är.

Karin01

...och den gick bra. Åt middag med en kollega och drack drinkar. Kände att en till hade kunnat resultera i vad som helst så föreslog hemgång.
Tar en promenad hem nu och ropar inte hej, men känner ändå lättnad över att två prövningar gått bra.

Unicorn

Vad skönt att dina prövningar har gått bra här i v :). Bra att du kände av gränsen när det var dax att sluta dricka och bege sig hemåt. Nu är det bara att fort på samma vis tills det börjar bli en trend, att hålla koll på sitt alkoholintag!
Vad är nästa prövning, julfest ikväll?

Karin01

Fredagens julmingel gick bra. Jag drack kontrollerat och gick hem tidigt. Dock så skrek ju kroppen efter mer alkohol så jag gick hem och drack vin framför tvn.
Gällande den här delen så känner jag att jag åtminstone kommer hem ordentligt och har inget att skämmas över, men att fyllna till lite i soffan känns inte heller jättebra.

Messade en man jag har ett gott öga till och blev så där fylleledsen över hans svar och mina resterande svar blev vinärliga.
Messade honom nu på morgonen och bad om ursäkt och önskade honom en fin helg.
Det är jobbigt att träna på att be om ursäkt där jag vanligtvis hade kört en struts, men jag måste börja visa mer respekt i dessa situationer.

Unicorn

Härligt Karin! Då kanske de är dax att börja räkna dagar igen där du och alkoholen har haft bra kvällar?
Var det med vemod du gick hem tidigt eller kändes de helt Ok att lämna bland tidigt?
Förstår att det känns märkligt att gå hem och dricka vidare själv. Andra kanske skulle ha nöjt sig där. Jag brukar göra så om ja inte druckit så mkt och kommer hem innan man ska sova.
Bra att du bad om ursäkt, men de är ju många som skickar fyllesms på helgerna. Det är bara att leta vidare efter en bra kille! :)

Det är många inklusive mig själv som kan känna igen sig i din beskrivning. Lika underbart som dessa "bra " kvällar kan vara så är motsatsen dvs: när det blir för mycket så fruktansvärt hemskt! Konsten är att förlåta sig själv för det tror jag är början på att ta sig ur detta! Det är svårt för man vill ju inte släta över det kan man gjort men samtidigt inte älta det. En bra början till förändring är att skriva här!

Karin01

Tombor, tack för dina ord. Har du en tråd jag kan följa?

Unicorn, faktiskt så har det känts okej att gå hem tidigt. Sjävklart hade jag hellre önskat att jag kunde gå hem när jag vill och inte när jag känner att jag "måste", men när alternativet kan vara precis hur illa som helst så känns det ändå bra.

Lördagens inflyttningsfest gick bra. Jag var hemma 23 lite lätt salongs och kunde konstatera att dessa fyra prövningar gått bra. Nu väntar lugnare tider med mindre planer, men jag får ändå inte slappna av i detta. Jag har ett problem.

att du klarar att gå hem efter 2 glas.

Där är ju min problematik annorlunda.
Jag kan inte resonera med mig själv
efter det första glaset. Jag blir helt
insane om jag inte får mer alkohol....
Min hjärna får tokryck.

Önskar att jag kunde göra som du.

Sa igår till min A-psykolog -att jag önskar att
jag kunde dricka måttligt.
Han svarade väldigt snabbt:
Ja men det kan DU INTE.

he he ....

I know!

Det är ganska många här på forumet som försöker eller önskar att dricka måttligt. Jag förstår inte poängen med det eftersom när jag dricker vill jag bli rejält påverkad.
Alltså en fråga är till er som önskar dricka måttligt. VARFÖR vill ni det??
vänligen
Ikaros

Rosen

En önskan att vara som andra?
För syns skull alltså. Det är vad jag tror. Kanske också för att ta udden av en helt naturlig blyghet.
Det är inte värt risken enligt mig.

Karin01

Blev full i måndags. Kom hem ordentligt, men hade noll konsekvenstänk den kvällen så bara att vara glad över att jag hade turen på min sida.
Drack sedan en flaska vin i onsdags. Skulle ta något glas bara, men sen fanns det inget stopp så drack upp hela framför tvn.
Nu väntar julsemester med föräldrar, syskon och syskonbarn och jag vilar tryggt i att jag inte kommer bli full mer under 2016.
Sedan blir det nya tag. Ska lägga undan tankarna på mitt problem under julen då jag som sagt vet att jag inte kommer bli berusad i den miljön. Sedan är det dock dags att tänka på saken igen.

God jul och tack för att ni finns. Ni har hjälpt mig så otroligt mycket under hösten och vintern.