Som många andra här så dricker jag inte "för ofta", men däremot så kan jag inte sluta när jag väl börjat. Jag dricker helt enkelt så länge det finns alkohol. Om jag köpt hem en flaska vin så känner jag ångest när jag ser att den snart är slut och vet att jag inte har mer alkohol hemma.
Jag tycker om att dricka vin. Tycker om att gå ut och äta och ta ett par glas och de gånger jag lyckas göra det så får jag ofta underbara kvällar.
Jag har gjort så mycket dumt på fyllan. Varit otrevlig, osmaklig, blivit omhändertagen och allmänt bara skämt ut mig. Dejter har slutat höra av sig ibland och jag har då förstått att jag varit väldigt osmaklig. Själv minns jag aldrig vad jag gjort och skäms för mycket för att fråga. Jag sticker bara huvudet i sanden istället. Det känns som att jag nu hunnit skämma ut mig inför precis alla i min omgivning. Det finns inga kvar som inte sett mig redlös och pinsam.
När jag är nykter är jag rationell, snäll och glad, så jag förstår inte riktigt själv hur kontrasten kan bli så pass stor.
Jag försöker ofta lova mig själv att nästa gång blir det bara 2 glas vin, sen vaknar jag på morgonen med kläderna på och undrar hur jag kom hem och är livrädd för att kolla min telefon.
Jag vet inte vad jag söker här. Kanske behöver jag mest få ur mig detta inför människor som förstår. Få "säga" detta högt.

linus

Hej Karin,

Jag hoppas du har ett skönt och avslappnande jul- och nyårsfirande!

Du skriver mycket om det här med att ta några glas, lära dig hantera det på ett bra sätt. Det är fint såklart om det fungerar. Men jag har svårt att förstå det riktigt, eller i alla fall från mitt perspektiv... jag vet att jag vill bli full när jag dricker (heh, och även ofta när jag inte dircker) och även om jag ofta har kunnat hålla mig till ett par glas, så är det nästan alltid jobbigt, jag har behövt vara fokuserad på att nu är det två glas/två öl som gäller - jag har inte kunnat vara riktigt avslappnad och njuta av stunden. Jag har t o m valt bort alkoholfria öl för att det ändå känns "för nära".

Jag kan givetvis inte säga vilka vägar som fungerar för dig, men det kanske kan vara en idé att överväga att inte dricka ens ett par glas, för att inte sätta dig själv i jobbiga situationer? I alla fall under en tid.

Hur som helst är det inspirerande att läsa din tråd. Du kämpar på - starkt! God jul (i efterskott) och gott nytt år! Kramar

Karin01

Tack snälla för dina rader, jag uppskattar ditt engagemang och din vänlighet :)

Du har nog rätt i det du skriver, jag vill väl desperat hitta sätt att slippa välja bort alkoholen helt. Jag vill kunna dricka. Inte för att passa in i någon norm, utan för att jag på riktigt tycker om rödvin och bubbel och dessutom den där känslan som infinner sig av 1-2 glas.
Sedan jag vände mig hit så har jag börjat reflektera när och varför det spårar ur ibland. Sedan har jag trott mig hittat facit, chansat och misslyckats. Det finns dock stunder då jag aldrig (peppar peppar) blir för full. Det är hemma i soffan hos mina föräldrar. Jag tycker väldigt mycket om att se en film med dem och ta ett glas vin när jag hälsar på. Det funkar även bra på restauranger då jag i lugn och ro äter gott med nära och kära och dricker vin till maten.
Då tänker jag inte ens på "det får bara bli två glas" för det finns som inte ens något annat alternativ innan vi tar in notan.
På pubar däremot så vet jag ju att ingen nota sätter stopp förrän puben stänger.
Jag börjar ana att i lugna (ostimmiga) miljöer och bland människor där jag har noll prestationsångest på att vara glad, rolig och kvick så funkar det alltid fint.
Så min tanke inför framtiden är att helt sluta dricka på barer och pubar samt hemma hos andra människor.
Det kommer att vara trist att undvika AW's etc, men jag orkar inte med skammen och ångesten längre.

Nu blev det ett långt svar, men jag hoppas att du orkade läsa :)

Hur går julen för dig?

Petsson

Tyvärr Karin 01. Jag har i princip samma problem som du och försöker smyga med det. Idag har jag kommit fram till följande: Kag kommer aldrig mer att gå till systemet för att handla. Kommer inte att ha alkohol hemma som har skruvkork. Om det är naturkork så går det inte att smyga på samma sätt. Alternativet är att ha noll flaskor hemma. Jag minns hur det var innan alkoholen kom in i mitt liv. Hur trevligt det var alla dagar och hur bra kroppen mådde.
Om man är allergisk mot något så får man avstå. Det är den jobbiga sanningen.
Heja dig!!!!

Karin01

Tack för att du delar med dig Petsson!
Låter som ett steg i rätt riktning.
Jag brukar köpa mindre vinflaskor så att jag inte kan dra i mig en stor. Har jag bara en liten hemma så har jag ju inget val :)

BElisabeth

Är ny här, kvinna i medelåldern, och känner styrka när jag läser allas inlägg. Jag hade en far som var alkoholist. Så jag har fått leva med det. Och mina barn har fått växa upp med mig som druckit för mycket. Numera är det så att jag måste lägga av. Inte helt hoppas jag. Men känslan att inte kunna sätta på korken efter ett par glas är jobbig. Det känns som en bra idé att ta det där extra glaset, men det går inte märker jag. Nu har jag tid hos terapeut och där kommer jag be om hjälp. Jag dricker inte varje dag, men ofta nog. Ingen är hemma och ser det, men det märks ju i telefon om nån av ungarna ringer. Och de blir så jäkla besvikna. Jag är aldrig berusad ute på lokal, utan dricker själv hemma. Och DÄR är det ju problem. När man dricker ensam har man ju verkligen problem. Så hur gör jag nu? Jag är livrädd att göra ungarna besvikna igen. Jag blir ofta också arg när jag druckit för mycket och skriver obehagliga sms. Tack för att jag fått skriva av mig.

Hej och välkommen.

Ett varmt tips är att starta en egen tråd.
Det är lättare att följa just dig samt att du kan använda den som en dagbok att gå tillbaks i för att läsa. Ditt inlägg är nu skrivet i Karins tror jag ...
:) fast det väljer du själv såklart..

Härinne tror jag att maka söker kaka om du förstår hur jag menar. Dom som känner igen sig i ditt sätt att dricka
kommer att svara dig . Läs gärna i de anhörigas forum där får man en enorm insikt hur dom har det p.g.a oss.

Här finns findrickare, fuldrickare, smygsupare, periodare, de som är öppna med det, de som som döden i vitögat, de som är i början, de som inte vill sluta helt, de som aldrig mer kan dricka.

En del vill inte ge råd, en del vräker ur sig råd.
Om jag var du skulle jag börja med att inte dricka alls under en period för att sen när hjärnan repat sig, känna efter.
De finns dom härinne som har haft som målsättning att dra ner men känt att dom mår så bra i sin nykterhet att dom faktiskt valt bort A.
Why not? tänker jag. Det går att leva ett bra liv utan alkohol...

Ville mest hälsa dig välkommen, lite tystare här idag då det är Jul.

Kram

MM

BElisabeth

Har nog inte begripit hur man gör här riktigt. Tack för välkomnande och råd. Och tips hur man skriver. Ska flytta på mig :).

Nej jag vet det är lite krångligt.
Länken finns upp till höger om du klickar på forum. Välj sedan ett värde nere till vänster, vart du vill ha din tråd.

Alltså:
Klicka på Forum
Välj starta ny forumtråd uppe till höger
Välj värde nere till vänster

Då har du en tråd andra kan svara i. Om dom svarar på ditt inlägg i Karins tråd (hon har dock säkert inget emot att du är här)
kan du ha svår att hitta svaret senare om du vill läsa.

Sen kan du läsa och självklart svara i andras trådar.

//MM

Karin01

Välkommen! Kommer att följa din tråd. Vi finns här och stöttar.

Karin01

Måste bara säga att du är så himla varm och fin. Vilken människa du måste vara :)

BElisabeth

Karin, har läst hela din tråd och du verkar vara så stark. Jag vet inte när jag kommer starta egen tråd, men jag kommer garanterat följa dig. Jag är just nu inte på fjärde dagen nykter. Fast jag brukar inte dricka varje dag men jag har ett stort riskbeteende. Som ni andra skrivit så gäller nu: en dag i taget.
Tack Karin och MondayMorning!

linus

Jag orkar absolut läsa, men det har varit mycket folk runt mig senaste dagarna, och idag har jag kört bil huvuddelen av dagen, så jag har inte funnit tid att svara. :) Jag tror att det är jättebra att du börjar komma fram till vilka forum som fungerar för dig, och vilka som fungerar sämre. Om du kan komma fram till vad som är ok och ändå fortsätta sällskapsdricka då är det ju super! Sedan tror jag inte det är helt lätt, eller i alla fall inte nödvändigtvis konstant, vad som fungerar. Jag kan se på mig själv att vissa sammanhang som förr var helt chill inte längre är lika chill, och vissa lockelser som jag alltid kunnat hantera bra plötsligt inte känns lika viktiga att hantera bra. Förhoppningsvis blir det inte så för dig, men det är nog en bra sak att vara uppmärksam på! Kram

Karin01

Du fick rätt direkt där för igår blev jag full i soffan hos min familj. Satt uppe med min syster och drack vin till sent. Och det hade ju inte varit någon fara egentligen om det inte vore för att jag inte minns sista delen ens.
Har därför nu beslutat att köra januari vit för att reflektera och bygga mig starkare. Tar det som ett delmål.
Det går relativt snabbt för mig att börja tycka om mig själv igen. Några dagar bara här av harmoni så märker jag att jag trivs med mig själv. Sen kommer en fylla och medföljande självförakt, ångest och skam. Jag kan inte leva så.

Messade dessutom med en man jag haft ett intresse för som precis när jag berättade det hade börjat dejta någon.
Förra måndagen var jag full på en AW och började messa med honom. Han mötte upp mig och vi gick hem till mig och pratade en stund och han förklarade att han ville göra rätt i situationen och sedan gick han hem.
Har anat lite att han kanske på sikt velat träffa mig, men sedan inatt så började jag ju självklart messa honom, frågade om "oss" och tillsist kunde jag inte ens skriva riktiga ord. Raderade tråden oläst idag.
Så nu känns det såklart som att jag på egen hand sett till att jag inte är en "kandidat". Ett fyllo som messar obegripliga saker.
Skammen är massiv idag.

linus

Vad tråkigt att höra! ...och att det dessutom blev en eftersläng med olyckliga meddelanden.

Men jag hör ju på hur du skriver att du ändå har mycket insikter. En vit januari låter som en bra plan. Och förståelsen att det är knäckande att hoppa mellan harmoni och och självförakt låter också bra Karin. Jag tycker det är intressant att följa hur du analyserar dig själv. Jag tror att det är en jätteviktig process för dig, och även om vägen framåt har varit lite skumpig och inte helt rak, så fortsätter du ändå att ta dig fram på den! Det är väldigt starkt! Kramar

BElisabeth

Vad jag känner igen mig i din berättelse. Att messa en intressant potentiell partner på fyllan. Och inse att man är helkörd efter det. Det är så hemskt!

Ruelsen, skammen, ångern. Även om man haft en trevlig kväll och "klarat" sig i övrigt, så är det just såna saker som gör att man vill krypa ner i ett stort hål. Och att inte minnas den sista delen. Att inte komma ihåg vad man faktiskt pratat med syster, bror eller kompis med. Eller för att iinte tala om: sitt eget vuxna barn. Det är JOBBIGT! Och skämmigt. Men man måste ju resa sig, och du gör det.

Nya tag nu. En dag i taget.
Kram!

Karin01

Ni är så fina.

Jag messade med min första kärlek igår (han är numera gift och vi har en väldigt fin vänskap).
Berättade om mannen ovan och han svarade mig ett långt fint sms där han också skrev "du VAR den mest självsäkra och trygga person jag känt, men nånstans på vägen så har du börjat bry dig alldeles för mycket om vad andra tycker. När ska du börja se dig själv som den starka och framstående person du är och sluta analysera allting eller grubbla över saker du inte längre kan påverka".

Orden har ekat i mig hela morgonen. Jag har alltid, och kommer alltid skämmas om jag sårat någon, men att skämmas ihjäl över fylle-sms är inget jag egentligen känner igen mig i.
Sjävklart vill jag få ett normalt förhållande till alkohol, men jag måste nog samtidigt jobba med att min självkänsla är så dålig att jag inbillar mig att mina goda sidor försvinner helt pga fyllesvammel.

Vilken resa vi alla är på. Jag beundrar er.

BElisabeth

Vilken fin man! Jag tar också de orden till mig. Alltför många dömer och fördömer.
Kram❤

Sundare

Hej Karin, läst din tråd nu. Din väns ord fick mig att tänka på sinnesrobönen; Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.
Följ din väns råd, han som känner dig sedan länge, lägg mindre energi vid vad andra kan tänkas tycka o tro och mer tid på vad du själv önskar, behöver och vill. Håller med dig fullkomligt; vilken resa vi alla gör som finns här på forumet. Mer lika än olika trots olikheter på alla och de sätt som personer.
Önskar dig en fin kväll, vänligen Skamsen

Karin01

Det har gått bra sedan i måndags. Har semester så därav mer alkohol än vanligt ändå.

Tisdag: vit dag.
Onsdag: två små whiskey efter att ha varit ute och åkt skridskor hela kvällen.
Torsdag: tjejmiddag men då en i sällskapet skulle köra så föreslog jag att alla skulle dricka Loka. Jag tycker inte om att dricka vin som värdinna om inte alla som vill har möjlighet att göra det. Dricker dock ett glas vin hemma i soffan nu, men det kommer gå bra.

Min gamla kärlek som jag nämnde ovan skulle ta två vita veckor med start söndag.
Han har inga alkoholproblem utan ville bara ur sundhetsperspektiv ta två veckor utan öl. Då vi alltid talat till varandras vinnarskallar så valde jag att säga att jag hakar på. Jag törs tro att jag kommer ta två vita veckor om jag sagt det till honom. Så söndag startar jag med det.
Självklart slutar inte min resa där, men jag behöver delmål.