Som många andra här så dricker jag inte "för ofta", men däremot så kan jag inte sluta när jag väl börjat. Jag dricker helt enkelt så länge det finns alkohol. Om jag köpt hem en flaska vin så känner jag ångest när jag ser att den snart är slut och vet att jag inte har mer alkohol hemma.
Jag tycker om att dricka vin. Tycker om att gå ut och äta och ta ett par glas och de gånger jag lyckas göra det så får jag ofta underbara kvällar.
Jag har gjort så mycket dumt på fyllan. Varit otrevlig, osmaklig, blivit omhändertagen och allmänt bara skämt ut mig. Dejter har slutat höra av sig ibland och jag har då förstått att jag varit väldigt osmaklig. Själv minns jag aldrig vad jag gjort och skäms för mycket för att fråga. Jag sticker bara huvudet i sanden istället. Det känns som att jag nu hunnit skämma ut mig inför precis alla i min omgivning. Det finns inga kvar som inte sett mig redlös och pinsam.
När jag är nykter är jag rationell, snäll och glad, så jag förstår inte riktigt själv hur kontrasten kan bli så pass stor.
Jag försöker ofta lova mig själv att nästa gång blir det bara 2 glas vin, sen vaknar jag på morgonen med kläderna på och undrar hur jag kom hem och är livrädd för att kolla min telefon.
Jag vet inte vad jag söker här. Kanske behöver jag mest få ur mig detta inför människor som förstår. Få "säga" detta högt.

Nyttan

Hej Ikaros,

Vad bra att du ställer frågan! Jag måste verkligen tänka efter och återkommer. Du sätter fingret på en öm och viktig punkt hos mig.

Tack!

Hur mår du? Tack för boktipset, jag hittade boken och började läsa fast det var en rätt magstark inledning, hu ;-). Jag har lite för mkt egentid just nu så jag tänker mycket, grubblar och minns trista a-relaterade minnen. Inte druckit sen nyår. Känns det bra att köra vita veckor?

Karin01

Åtta vita dagar avklarade. Kör även utan socker så kroppen känns bra.
Har mått bra och haft mycket energi.
Enda kruxet är att jag haft ett så vaket sinne över att älta GAMLA fyllehistorier.
Ältar och ältar den här senaste mannen som jag var intresserad av och tänker att OM han bara hade hunnit se mina goda sidor innan alla fyllemess så hade han säkert struntat i dem.
Jag antar att det är en fas jag måste igenom innan jag kan ha nyktra perioder UTAN att leva i dåtiden.
En vecka kvar nu på min deal, men jag ska oavsett undvika att dricka vardagar så det blir minst elva dagar till nu på raken.

linus

Även om det är jobbigt såklart. Men det kanske är positivt att bli "klar" med gammal ångest?

Imponerande att skippa sockret också av bara farten för övrigt! :) Fint att det blir en ganska lång sammanhållen helnykterperiod, det är säkert positivt!

Bofaste

Önskar jag hade, jag tror det är helt individuellt. Jag skulle hata om någon hade koll på mig. Då blir jag barnsligt obstinat.....

Naltrexon tror jag du skulle prova. Då får man inte samma kick och bara vill ha mera och mera.

Tror man måste vara nykter en längre tid innan det ens är någon ide att prova. Kanske kan du kanske inte, frågan du/jag får ställa mig är "Är det värt det?"

Unicorn

Vad duktig du är som håller dig ifrån allt det där!
Jag har kört en typ vad detox denna v (mån-fre) och det är ju jätteskönt och man får ju så mkt energi så förstår vad du menar men ältandet etc..! Man blir ju sugen på alkohol tillslut (iaf jag) för att "lugna" sinnet.

... "skulle hata om någon hade koll på mig. Då blir jag barnsligt obstinat..." DET känner jag verkligen igen – både från mitt eget och närståendes... sätt att reagera! Koll är bra ibland, men då ska man ha bett om det.

Karin01

14 vita dagar nu. Mår väldigt bra i kroppen, men saknar ett glas vin.
Har bestämt mig för att dricka vin hemma nästa fredag.
Det känns så otroligt trist att ha detta problem och dessutom svårt att acceptera. Känner att jag mest sitter hemma just nu för att det känns tryggast, men egentligen behöver jag en mix av egentid och socialt umgänge. Har romantiserat vinet så länge att jag har svårt att fylla dagarna nu när jag undviker barerna.
Har en AW planerad 27:e och känner mig mest bara orolig och rädd.

linus

Hej Karin! Det är tufft det där med vad man ska ersätta tidigare alkoholtillfällen med... Det är ju som du skriver, det blir inget bra på sikt om alternativet bara blir att man sitter hemma. Men hur som helst är du grym som klarat detta uppehåll med galans! Hoppas du har en bra lördagskväll! kram

Karin01

Tack snälla för att du tog dig tid att skriva och att peppa. Har du en tråd jag kan läsa?

Karin01

Tack snälla! Jag har känt mig ganska uttråkad i helgen. Har rensat garderoben och städat ur lådor, inte riktigt vad jag brukar längta till under veckorna.
Men sitter nu här med en kaffe och vet att alternativen efter en fyllehelg ändå hade varit långt sämre.
Nu kör jag fyra dagar till eftersom jag inte vill riskera att sjukanmäla mig efter för mycket vin.

linus

Det är ju inte så dumt att få undan en del praktiska långbänkar i hemmet. Men jag förstår vad du menar, det håller inte om man inte får utlopp för det sociala, roliga, kanske intima eller vad det nu är en behöver. Men du har nog helt rätt i att alternativet troligtvis varit sämre. Men det är väl kanske nästa steg, när det blivit lite ordning på drickandet är det dags att långsiktigt se över hur en vill leva sitt liv. Stora ord!

Men bra jobbat än så länge i alla fall och låter vettigt att hålla ut till fredag innan ev vin! Kram på dig.

Jag inbillar mig att jag behöver låta mig själv få vara ifred ett tag. Landa. Inte skynda mig att hitta nåt som kan ersätta eller fylla ut kvällarna och helgerna som jag tidigare ägnat åt alkoholen. Kanske läsa, pussla, fixa i hemmet eller gå långa promenader med hunden. Låta mig själv läka och komma till ro. Kanhända är det inte så för er andra, det kanske bara gäller mig. Jag läser att ni letar efter något annat att göra istället för att dricka, istället för att ha tråkigt. Men är inte det bara ett sätt att ersätta det ena med nåt annat? (Förvisso något mindre skadligt än alkohol... :)) Jag tänker att det kanske också är viktigt att lära sig förstå VARFÖR och VAD man egentligen dövat med alkohol - och hur man ska handskas med det framöver.

linus

Jag förstår vad du menar och kan relatera till det också... jag vet inte... jag tror det handlar mycket om att hitta en balans för mig. Både ge mig tid helt för mig själv och lugn liksom, men också bryta den isolering jag delvis försatt mig i (på vissa plan) och komma tillbaka till att göra saker som jag mår bra av - och som jag i stor utsträckning har avvecklat de senaste åren.

Karin01

Tack för att du delade med dig av dina tankar. Jag förstår hur du menar och finner dina ord intressanta.
För mig handlar det mer om att jag saknar den sociala tårtbiten i min vardag. Jag uppskattar egentid väldigt mycket så länge den balanseras upp av att jag får vara social.
Visst vill mina vänner ta en fika eller gå på bio om jag frågar, men det är sällan jag blir rastlös en tisdagkväll när jag ändå varit på jobbet hela dagen. Och på fredagar och lördagar brukar min bekantskapskrets oftast gå på AW och sedan kanske något restaurangbesök på lördagen.
Jag har provat att följa med på AW nykter och till en början så går det fint, men när sällskapet fått i sig några öl så börjar det ju märkas att vi befinner oss i olika världar.
Jag tror att det varit enklare om jag haft ett extremt socialt liv, men nu brukade det redan balanseras upp av egentid och pysslande hemma. Jag brukar ibland längta efter en hel helg ensam i soffan, men oftast för att helgerna innan varit fullspäckade med socialt liv.
Jag känner mig helt enkelt uttråkad just nu.

Karin01

Bestämde mig för att unna mig en öl ur kylen igår efter 15 vita dagar.
Hade öl i kylen som jag köpt till en vän inför ett besök som jag ställde in för någon vecka sedan.
Plötsligt drack jag öl som vatten och drack fem stycken. Det var inget resonemang i huvudet utan kapsylerna bara flög.
Det enda positiva är att jag idag känner att jag då kommer ta en vit helg istället för vinet jag hade planerat. Men det kan såklart ändras när hjärnan börjar spela mig ett spratt.

linus

Den andra bärsen verkar bara som en förlängd törstsläckar eefter den första, och den tredje verkar nästan given efter den andra, och så vidare... Jag hoppas du inte känner dig allt för skamsen idag, sett över tid har du en väldigt positiv riktning! Studsa tillbaka, sikta på en vit helg, och fortsätt på den positiva vägen! Kram

Karin01

Redan nu börjar den säga att jag såklart ska dricka vin i helgen. Men då har ju inget förändrats om jag gör det.
Jag drack igår trots att det gick emot mina planer, då måste jag göra tvärtom i helgen för att något ska gå i positiv riktning.

linus

Och är inte alls alltid samarbetsvillig. Jag tror också att det är bra för dig att avstå i helgen då, inte minst för att känna att du har kontroll och det kan bli som du vill att det ska bli! Jag tror på dig! :)

Min hjärna har löpt amok sedan jag drack i fredags... jag tyckte jag börjat hittat lite lugn innan, men förutom att helgen varit skitjobbig så är jag rastlös och allmänt alkoholsugen. Har haft sonen måndag, tisdag, och ska ha honom i helgen, och då absolut inga problem att hålla sig men idag och imorgon är han med sin mamma och jag känner redan nu att jag är sugen på dricka ikväll. Det kommer jag inte göra. Funderar på jobba över bara för att. Dessutom behöver jag ta igen timmar från en icke produktiv december/början på januari...

Kram