Som många andra här så dricker jag inte "för ofta", men däremot så kan jag inte sluta när jag väl börjat. Jag dricker helt enkelt så länge det finns alkohol. Om jag köpt hem en flaska vin så känner jag ångest när jag ser att den snart är slut och vet att jag inte har mer alkohol hemma.
Jag tycker om att dricka vin. Tycker om att gå ut och äta och ta ett par glas och de gånger jag lyckas göra det så får jag ofta underbara kvällar.
Jag har gjort så mycket dumt på fyllan. Varit otrevlig, osmaklig, blivit omhändertagen och allmänt bara skämt ut mig. Dejter har slutat höra av sig ibland och jag har då förstått att jag varit väldigt osmaklig. Själv minns jag aldrig vad jag gjort och skäms för mycket för att fråga. Jag sticker bara huvudet i sanden istället. Det känns som att jag nu hunnit skämma ut mig inför precis alla i min omgivning. Det finns inga kvar som inte sett mig redlös och pinsam.
När jag är nykter är jag rationell, snäll och glad, så jag förstår inte riktigt själv hur kontrasten kan bli så pass stor.
Jag försöker ofta lova mig själv att nästa gång blir det bara 2 glas vin, sen vaknar jag på morgonen med kläderna på och undrar hur jag kom hem och är livrädd för att kolla min telefon.
Jag vet inte vad jag söker här. Kanske behöver jag mest få ur mig detta inför människor som förstår. Få "säga" detta högt.

Unicorn

Vad kul att läsa din tråd Karin01! :) Jag känner igen mig i typ allt du skriver, trodde allvarligt talat att det inte fanns personer som hade liknande problem som jag innan jag hittade sidan.
Fredagar efter jobbet är lite tricky, man är redan lite trött och början man dricka tidigt brukar de spåra för mig. Jag är helt säker på att du fixar det om du håller stenkoll på x antal glas och smuttar på de under middagen :). Glöm inte vattenglaset.
Kämp nu för att hålla i dina dagar utan berusning och så du vaknar med rent samvete och tar en lång härligt frukost och messar dina vänner därefter :).

Karin01

Kanske mer än någonsin tidigare här i tråden.
Var på middag hos en gammal kollega igår och vaknar....i fyllecell!?
Det sista jag minns är att jag druckit två glas bubbel och ett glas vin (alltså inte så mycket) men sedan måste såklart något annat hänt för jag vaknar alltså i fyllecell.
Vakten var väldigt lugn och snäll och förklarade att de träffat på mig vinglandes och sluddrandes men att jag inte varit våldsam.
Kollade precis min telefon och läser ett mess från en kollega om han kan nämna mitt namn i en rekryteringsprocess. Känns så sjukt malplacerat när jag sitter där jag sitter nu.
Sitter i en taxi nu på väg hem för att sova ordentligt.

När du vaknar så kommer du förmodligen inte kunna se att detta kan vara början på något bra.
Jag tror själv att det är något sådant som måste hända för att man ska komma till en riktigt bra insikt.
När man känner att nu är det fan nog. Man är så långt nere att man inte tror att man ska överleva.
Just från den punkten kan man sakta ta sig upp.

Att dricka måttligt är mycket svårare än att avstå helt. Många härinne har ju försökt (även jag, många gånger)
Det är SÅ lätt hänt att man trillar dit igen.
Och man hamnar på ruta ett.

Många varma kramar till dig

//MM

Unicorn

Håller med dig Mondaymorning, förändring måste ju ske när vi ser inte någon annan möjlighet till att fortsätta på samma spår?
Sov ut ordentligt att var inte för hård mot dig själv, med tiden börjar detta att blekna och du kan skapa nya bra stunder alkoholfritt eller med måttligt vinintag :).
Jag har också hamnat i fyllecell, såklart, men det är länge sedan, men ja vet precis hur det känns. Kram till dig!

anonym11208

Håller med ovanstående, och var tacksam för att de tog hand om dig istället för att somna i någon buske. Du lever och du har din telefon. Ta och kryp ner i sängen och sätt på en feelgoodfilm. Sköt om dig.

Karin01

Om ni visste vad det värmde att gå in och läsa ett stöd. Det betyder så mycket.
Ligger i sängen och äter choklad och kollar på Idol. Stannar hemma ikväll. Behöver nu strama till vad som är "tillåtet" lite ytterligare. Fan så trött man blir på detta problem.

Gunda

Hoppas du mår bättre i dag, har varit dåligt på att läsa den senaste veckan pga eget drickande. Men nu var jag in här och läste, känner verkligen med dig. Är rädd att jag skulle kunna hamna i den situationen som du hamnade i om jag inte jag inte kapitulerar och bestämmer mig. Att falla är nog det vanligaste som finns, innan vi kommer till den punkten att det verkligen får vara nog.
Känn värmen från mig, stor stor kram och förhoppningsvis mår du bättre nu. Nu tar vi nya tag och som sagt "En dag i taget"

Gunda

Då har vi ingen baksmälla i dag då :-) jag mår också skapligt bra, lite huvudvärk och lite tårar i dag.
Men allt går över som... a-ö hi hi
Vi tar tag i den här dagen och gör något vettigt av den. Jag vet att du har full upp med din affär,
jag ska ta en uppfriskande promenad med hundarna.
En dag i taget!
kram

Gunda

Hoppas du mår bättre och bättre för varje dag.
Stor kram

Karin01

Jag är på benen och försöker blicka framåt.
Hur går det för dig Gunda?

Kotten

Har följt den här tråden utifrån. Spännande att följa din resa Karin. Känner igen precis allt. Din berättelse om fyllecellen och rekryteringsprocessen är klockren och som om det vore jag. Så dubbelt som det kan bli och iofs något man i efterhand kanske, kanske kan skratta åt. "Hej, jag är lite upptagen nu, ska precis skrivas ut från häktet men jag återkommer om en stund." Åkte själv in i fyllecell för ett antal år sedan då jag skulle "försvara" en, för mig, helt okänd person som polisen egentligen kommit för att hämta. Jag pluggade då på juristlinjen och...tja, det kändes sådär att sitta där man gjorde. Jag får aldrig minnesluckor. Bra eller dåligt? Däremot har jag under senare år blivit väldigt "rak" under berusning. Och kanske även något ostrukturerad i det jag vill ha sagt, milt uttryckt (läs SMS, tfn m m). När jag i efterhand funderar över mina tilltag är det faktiskt så att de inte är helt omotiverade. Jag tycker oftast inte om den personen som jag kallat idiot, men av ren självbevarelsedrift finns det ju andra sätt att markera på t ex att blocka i nyktert tillstånd eller helt enkelt bara ta avstånd. Jag vet att jag måste sluta dricka helt. Mina funderingar just nu är att livet blir så obalanserat för mig. Nykter = präktig, glad, ordning och reda, arbetsam, trevlig men helt i avsaknad av bus, hyss, frispråkighet, tokiga upptåg (d v s en del av det alkoholen triggar som till viss del kan vara befriande) m m. Jag tror jag måste få in mer tokerier i ett nyktert liv för att det ska hålla. Balans kallas det visst. Hur tänker ni?

Gunda

Min dag har varit kanonbra. såg solen och fåglarna stod ute och bara njöt.
Dag 2 var bara pest och turbulent, men dagen i dag är härlig. Handlat fixat och tagit en promenad med hundarna.
Köpt lite nytt till mina målaböcker, kom ju på att jag brukar måla förut, men det har legat på hyllan, bra att ha nått annat att tänka på och hålla händerna i arbete på kvällen.
Så jag ser fram emot en fortsatt a fri vecka och dessutom helg.
kram

Karin01

Välkommen Kotten! Tack snälla för att du delar med dig av din historia. Blir lite nyfiken på hur ofta du dricker och hur ofta du blir sådär "rak"? Vad blev det avgörande som fick dig att vilja sluta dricka helt?

Gunda, vad härligt det låter. Dina rader ser så harmoniska ut. Kram!

Karin01

Hoppade över en AW igår som jag ändå inte var så sugen att gå på. Köpte istället hem en "halv flaska" vin och drack 75% av den framför tvn. Skulle på en middag ikväll men den blev ombokad så blir hemma ikväll och kommer att dricka upp det lilla glaset som finns kvar i flaskan.
Visserligen alkohol ändå men långt ifrån samma mängder som om jag hade gått ut.
Nu är en födelsedagsfest med släkten på lördag nästa prövning, men runt familjen går det i princip alltid bra.

Unicorn

Jag ska på en mini AW idag så de ska bli väldigt trevligt! Det är inga problem för mig mitt i v. Däremot imorgon kommer det nog bli lite mer vin känns de som nu.
Tänkt att varje alkoholintag är en riktigt prövning för oss med problem, det gäller att aldrig glömma bort de för att ta oss framåt :) De gäller bara att fort kämpa!
Blir de hemma kväll imorgon?

Karin01

Kul med AW och att du känner att det går bra.
Imorse hörde en nära kollega av sig och berättade att hon behövde sjukanmäla sig för att hon var så bakis. När jag såg att jag svarade henne förstående (jag är alltså såklart inte hennes chef) och varmt så tänkte jag att hej, varför duckar jag alltid när jag skäms istället för att skamset bara säga som det är? Om jag inte dömer henne så hoppas jag att andra inte skulle döma mina stedsteg så hårt heller. Ändå klipper jag hellre med folk jag skäms inför än att skriva "Gud så onykter jag blev igår, jag ber om ursäkt om det gick ut över dig".
Imorgon ska jag åka tåg norrut för att hälsa på min familj, vi ska ut och äta på kvällen men det kommer bli max ett glas vin. Finns ingen oro att det kommer bli mer då jag ska leka med mina syskonbarn.

Unicorn

Nu åker jag hem från min mini AW, jättetrevligt var det. Mitt sällskap frågade om en till drink och hade nog kunnat hålla på längre, men jag vet att ja inte skulle klara av att jobba imorgon isf och tackade nej.
Tänk att mitt förnuft funkar nu men så sällan när de är samma situation när de är helg?
Som du säger så förlorar man nog en hel del vänner när man håller på som man gör, och inte vågar be om ursäkt för sitt beteende. Detta är jättesorgligt och man borde vårda om sina relationer, ist för att klippa banden.
Låter som du har en trevlig helg framför dig :)

Karin01

Stod emot suget att köpa vin på tåget och under middagen ikväll valde alla alkoholfritt. Ville faktiskt inte vara den enda som drack vin så tog in en Cola. Ligger i soffan nu och konstaterar att det blev en fin dag ändå :)