Som många andra här så dricker jag inte "för ofta", men däremot så kan jag inte sluta när jag väl börjat. Jag dricker helt enkelt så länge det finns alkohol. Om jag köpt hem en flaska vin så känner jag ångest när jag ser att den snart är slut och vet att jag inte har mer alkohol hemma.
Jag tycker om att dricka vin. Tycker om att gå ut och äta och ta ett par glas och de gånger jag lyckas göra det så får jag ofta underbara kvällar.
Jag har gjort så mycket dumt på fyllan. Varit otrevlig, osmaklig, blivit omhändertagen och allmänt bara skämt ut mig. Dejter har slutat höra av sig ibland och jag har då förstått att jag varit väldigt osmaklig. Själv minns jag aldrig vad jag gjort och skäms för mycket för att fråga. Jag sticker bara huvudet i sanden istället. Det känns som att jag nu hunnit skämma ut mig inför precis alla i min omgivning. Det finns inga kvar som inte sett mig redlös och pinsam.
När jag är nykter är jag rationell, snäll och glad, så jag förstår inte riktigt själv hur kontrasten kan bli så pass stor.
Jag försöker ofta lova mig själv att nästa gång blir det bara 2 glas vin, sen vaknar jag på morgonen med kläderna på och undrar hur jag kom hem och är livrädd för att kolla min telefon.
Jag vet inte vad jag söker här. Kanske behöver jag mest få ur mig detta inför människor som förstår. Få "säga" detta högt.

linus

Snyggt jobbat att hålla det till två små whiskey. (+ såklart grymt härligt med skridskor!)

Jag tror på det här med delmål som man kan klara av och som inte känns allt för omfattande. Två veckor är en bra start! Keep up the good work Karin! :) K

Karin01

Så fin du är som frågar.

Jag lagar middag till mina föräldrar, min syster och hennes döttrar ikväll.
Vi är alla eniga om att alltid dricka måttligt med barn i närheten, så det blir bubbel, rödvin och dessertvin, men i små mängder och lugn takt.
Imorgon startar två vita veckor.

Hur går det för dig?

BElisabeth

Låter jättemysigt! Sitter med en folköl och har precis varit kattvakt :). Den lille sov så sött trots småbomber runtomkring fastigheten. Här blir det helnyktert (förutom den där folkölen då). Men jag brukar vara nykter på nyår. Har aldrig förstått mig på det där med nyår. Nyår och valborg. Gott Nytt År!

Karin01

Så fint det låter. Imorgon vaknar vi utan bakfylla och ångest :)
Gott nytt år!

Karin01

Nyår gick bra. Fortsatte inte dricka efter att barnen i sällskapet somnat, så vaknade idag utan ångest.
Idag startar två vita veckor. Fick med mig föräldrar och syster på det tåget också, maskerat bakom "kickstart på nya året efter en onyttig jul". Ska bli intressant att känna hur jag mår den 15:e när inga nya "skandaler" bör ha inträffat.

linus

Det låter som en mysig nyårsafton och en bra start på 2017! :) Jag hade det också bra med en del släkt, men gick och la mig tidigt. Har inte riktigt lärt mig det där med att verkligen uppskatta sociala sammanhang utan att vara full, men förhoppningsvis kommer det. :)

Jag tror det kommer kännas väldigt positivt om två veckor! God fortsättning!

Hej Karin!
Har just läst hela din tråd och igenkänningen är stor. Mitt problem med a liknar ditt, i varje fall det ofta okontrollerade drickandet på krogen. Långt ifrån alltid men för ofta tyvärr. Dricker sällan hemma, kan ha öppnad baginbox stående i månader men på krogen finns det ibland inget stopp. Du får gärna läsa min tråd, jag är i forumet "Förändra sitt drickande". Kanske kan vi peppa varandra.

Karin01

Självklart! Ska läsa den ikväll så återkommer efter det :)

...att du läst och kommenterat min tråd tidigare i höstas. Nåväl, jag följer gärna din resa.

Karin01

Tredje vita dagen av de femton jag skrivit under på. Egentligen är vita perioder inget problem för mig eftersom min problematik rör att jag inte kan sluta när jag väl börjat.

Tänkte ändå uppdatera här för att dokumentera hur jag mår.
Har haft otroligt bra energi på jobbet i två dagar då ingen (alltför färsk) ångest har tagit upp mina tankar. Har pratat med vänner om hur DE mår och inte behövt älta något fyllemess jag skickat iväg. Har varit ute och sprungit ikväll och unnande mig en iskall alkoholfri öl efteråt.

Jag tycker om mig själv när jag inte skämmer ut mig.

linus

Det låter som 2017 börjat på bästa sätt för dig Karin! :) Det här med att tycka om sig själv... det är en jätteviktig grej som många av oss har problem med... Man har ju jobbat på att lära sig förakta sig själv i åratal - men samtidigt så tror jag det är helt nödvändigt att hitta vägar som ger en tillbaka självkänslan.

Vad skönt det låter Karin med all energi och att slippa skammen! Det kommer att gå bra för dig med en vit period, bra att få tid att reflektera ordentligt.
Jag kommer att få släpa med mig min skam på flera sätt ett tag framöver nu. Anledningen är att jag i lördags lyckades ramla och bryta foten. Så nu går jag runt med ett stort lysande gips. Bökigt som bara den och går inte att ignorera. En rejäl näsbränna. Det hade väl kunnat hända även om jag varit spik nykter men nu var jag inte det och det känns ju så pinsamt. Så ångesten kommer och går. Jag kollade lite litteraturtips här på forumet och ska låna på biblioteket. En handlade om att finna motivation till förändring, oavsett vad det är för hinder man vill komma över. Och det är ju mitt problem, att behålla motivationen längre än en månad eller två. Att aldrig någonsin glömma riskerna.
Ha en fin kväll!

Karin01

Berätta gärna sedan om vad du tyckte om boken.

Har du läst "Tusen små bitar"? Jag tycker så otroligt mycket om den. Även om jag inte kan relatera tills hans historia så väcker den mycket tankar om vad människan klarar av enbart med jävlaranamma.

Karin01

Kom hem till ett brev från Transportstyrelsen om att en utredning ska göras gällande mitt körkortstillstånd eftersom jag hamnat i fyllecell så många gånger.
Jag kommer nu att kallas på möte.

Jag uppvisar aldrig några tendenser på att kunna tänka mig att sätta mig i en bil under berusning.

Usch, så nervös jag blev nu :(

Det har jag aldrig hört talas om.

Har det gått en anmälan om LOB till ditt socialkontor?
Fast det gör det väl kanske alltid om man blir lobbad......

Kram

Unicorn

Detta har jag också gått igenom, ganska nyligen efter ja fick körkort så var väldigt orolig då (för många år sedan). Det är säkert inget att oroa sig sålänge du visar gott uppförande och ska förbättra dina alkoholvanor.
Hur känns de? När är mötet?
Nu kanske du blir ännu mer sporrad till att ändra dina alkoholvanor iaf? :) Tänker på dig, kram!

linus

Förstår verkligen att det känns jobbigt. Men förhoppningsvis går det bara fint. Jag håller på dig! :) kramar

Karin01

Min första reaktion när jag kom innanför dörren hemma var att jag ville gråta, men jag har haft en bra vecka med så mycket jobbenergi att jag inte vill hamna tillbaka på noll igen.
Det känns som att livet kastade in en liten prövning, men jag känner mig lugn igen.
Mötet i sig känner jag mig inte så nervös över utan endast utfallet. Jag kommer dock att göra vad jag kan i läget då jag inte är så sugen på att acceptera att jag blir av med körkortet utan att ens ha varit i närheten av att hämta bilnycklar.