Här bland alla inlägg känner jag igen mej. Så mycket att det gör ont i hela mej.. Hur mycket ska alkoholen få kosta? I mitt fall blir det snart hela mitt liv med mannen jag älskar som nu tyr sej till en annnan. Hur kan man hamna där? Så mycket kontrollbehov och svartsjuka från mej när jag varit påverkad som under så många år sakta, sakta fått honom att hitta nya vägar. Såklart. Vem står ut med en full fru som rotar i datorn och mobilen för att hon tror att hon är på nåt sjukligt smart spår.. Otaliga är dom morgnar jag vaknat med en ångest utan like, otaliga gånger har jag klarat mej. Någon skriver om det där att "städa upp" efter sej dagen efter.. Om jag känner igen det. Först ångesten, sen lättnaden att man lyckades dölja sitt rotande trots en praktfylla, sen städandet.. Överdrivet glad och hurtig. Med ett huvud som bankar och kanske efter att man tvingat upp en spya.. När han så då gick hemifrån i höstas ställdes allt på sin spets. Efter 32 år, vi var bara fjortisar när vår saga började.. Men då händer det nåt konstigt. Jag dricker "lagom". Finns inget mer att bevisa, bara sorg.. MEN, jag dricker. Vinet lugnar oron över var han är, med vem, blir det skillsmässa till slut osv... Det är högst troligt att det blir så men jag har ett förödande hopp kvar..
Samtidigt har jag tagit tag i så mycket saker, går en utbildning för att se varifrån mitt beteende kommer. Tagit tag i gamla vänner. Jobbet går åt rätt håll. Livet är fint. Förutom sorgen som behöver sina glas vin. Och mer om det är middag nånstans.
Jag är riktigt rädd att det här blir min nya "lagom kompis". Jag har aldrig varit ensam förr. Någonsin.
Hur bryter man?

lessenfrun

Åh, vad jag tycker det är jobbigt med stora nästan-vuxna barn...
Inget mysigt alls längre. Aldrig nån hemma.. Som det ska såklart men va ont det kan göra.
Inte f-n var min plan att sitta här ensam!

Hade pracis börjat ta upp det med mannen förra sommare, att nu är det vi två som måste hitta på kul.. göra nya grejer. Minns att jag var lite euforisk nästan att vi hade det framför oss.
Men nä, då var han redan borta visade det sej..
Mitt missbruk var en anledning. Och så det märkliga som nu håller i sej, måttligheten.

Tänker OM,..OM han kommer tillbaka?
Blir lyckan så stor då att jag håller kvar den nivån, kanske lägger ner helt? Eller börjar allt om då med ensamdrickande?
Meningslösa funderingar i jakt på svar..

Barnen är urfina, tro inte jag menar något annat men som läget är nu saknar jag kladdiga små kramar :) Tufft med stora barn och alkohol också. Hatar Vodkabussen.

känner så igen mig i det du säger. Har sommarlov med mina barn, men det känns mest som att de passerar mig för lunch och middag. Det är ju jättekul att de har kompisar och allt det där men förstår precis hur du menar... För ett år sedan hade jag gömt mig bakom fantastiska förberedelser inför kvällens grillmiddag och druckit vin hela eftermiddagen. Men nu med 10 kg att gå ner och inget vin som ska drickas så vet jag inte riktigt hur jag ska njuta av ledigheten. Ligger mest i soffan och kollar massa film och hinkar kaffe, jag gillar det, men det känns liksom inte som att det är det man ska göra på sommaren... Hur lyckas du hålla drickandet på en lagomnivå? Är så nyfiken på hur du fixar det? Jag har klarat det sedan jag gick med här på forumet och det känns ju så himla bra. Drack några öl och lite vin i midsomras men vaknade helt utvilad och pigg och gick ner till bryggan tidigt och badade! (Ja, det va iskallt i havet!) Och det är ju så man vill ha det, men hur klarar man att hålla det så?

Villervalle

på forumet också gratulera er som har förändrat ert drickande till att bli måttligt. Alla måste väl inte bli absolutister, även om man nästan får den uppfattningen här på forumet ibland. Jag tycker ni är jätte duktiga som har fått kontroll och önskar er all lycka fram över.

lessenfrun

Orskaen till mitt missbruk var ett extremt kontrollbehov. Det i sin tur var orsakat av min mans tystnad och hemligheter. Det orsakades i sin tur av att jag med mitt kontrollbehov skrämde honom.
Jag trodde det var ok att ligga ett steg före och "bevisa" saker.
Detta gjorde jag med hjälp av en ruskigt schysst kompis som hejade på och gjorde mej till Superkvinnan som minnsann hade rätt i allt sitt rotande... Mr/Mrs alkohol.

Nu-
Mannen är bortskrämd och jag har ingen orsak längre.
Rotat i mej själv istället och fått grymma insikter.
Behovet borta. Bara fruktansvärt lessen.

Så djävla sorgligt men också skönt.
Gick med här för att jag förväntade mej att en totalkollaps vad gäller alkohol självklart skulle komma som ett brev på posten.
Men det har det inte. I make it. :)
Stödet här är ändå värdefullt. För vem vet?

inte du / Vem vet - inte jag / Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag.... sjunger Lisa Ekdahl. Den CD:n har fått en alldeles speciell betydelse för mig efter att en forumvän lyfte fram en text av LE förra sommaren. Forumvänner och forumsamhörigheten i stort kan betyda mycket. Kom ihåg att du är en del av stödet du också! Det vi gör här gör var och en för sig OCH vi alla tillsammans! Kram / mt

Stigsdotter

Kan även jag kosta på mig. Visst är det toppen om ni lyckas hålla det på en måttlig nivå, det är ju egentligen det vi alla vill fast flera av oss insett att vi inte klarar av det. Det där måttliga vi kostar på oss växer oss så småningom över huvudet. Men, absolut, Villervalle har rätt, det är bra det med.

Om man tycker om att hinka kaffe och titta på film så tror jag det är bra att göra det (tills man är nöjd med det) när man är ledig. Ibland kan det bli en stress i sig det där med att man måste ta till vara på sommaren och göra en massa saker! Nu går jag och lägger mig i hängmattan innan det är dags att hämta hem ungarna!

Lillabette

Ligger i sängen med en STOR klump i magen.sa till min man att nu får han flytta för jag orkar inte mer. han köpte en massa öl sen stack hann och var han är nu och var han sovit inatt vet jag ej. känns så jävla jobbigt, vet inte hur jag ska orka. kan man få något råd hur jag ska klara denna kris..

Alla löften om ett normalt drickande slutar nästan alltid med
tråkigheter. midsommar blev lite droppen för mig. Drack sprit fast han lovat att inte ta det,så senare på natten blev han spydig och dum.
han är en helt annan människa nykter som jag älskar, men det har blivit för mycket under åren. tillslut orkar man inte.
vi har tre underbara barn och vi har bott ihop i 26 år. nu när jag har semester så hade jag bestämt mig att det får bli skilsmässa eller nolltolerans.
men eftersom han inte inser problemet så,fanns ingen annan utväg. men FAN va dåligt jag mår, går inte att äta, mår illa hela tiden vill bara att han ska vara här nykter ochsnäll. hur ska jag få styrka att klara det här. jag vägrar att leva med en man som dricker.
ledsen"........

Nynykter

Jag känner verkligen med dig. Fy så jobbigt. Men bra att du skriver här. Den tråd du skriver i befolkas mest av oss som är alkoholister eller dricker för mycket. I tråden Hjälpa någon som står nära skriver de som, liksom du själv, lever nära en alkoholmissbrukare. Du är givetvis varmt välkommen att skriva var du vill, men jag tror att du kan få ännu bättre stöd genom att läsa och skriva i den tråden där många kloka så kallade medberoende är aktiva.

https://www.alkoholhjalpen.se/forum/hjalpa-nagon-som-star-nara

En styrkekram till dig!

Nynykter

lessenfrun

Dotter på väg till Venedig nu och sen Kroatien med en kompis + föräldrarna till henne.
Som hon behövde bort från detta hus just nu är jag bara lycklig!
Men ett ltet aj aj smiter fram.. Lillfia (som fyllde 17 idag) ska åka till långbortistan..
Och mamma har inte hand om passet! Hua så synd det kommer bli om mamma nu. Den lilla egoisten ;)
Men litar hundra på familjen hon åker med så det är lugnt.

Firandet blev i alla fall fint idag. Sol och släkt.
Några lugnande i mej så fick till och med mannen komma (trots att hjärtat vet vem han varit fem dagar med.. åhh..)

Så nu sitter jag här och tänker att alla "uppdrag" är avklarade. Tänk om man skull "draupp" nåt till sej själv?

Kollat reseannonser lite halvt.. vågar inte mer ännu. Men oj, tänk om man ska?
Första gången på länge känner jag att det kanske finns nåt ändå, värt att göra för mej själv.
Och kanske sonen. Eller dotter...Eller båda.. låter heltrygg i att resa själv eller hur?

Fint annars, mannen vart här och kollat fotboll som vanligt.
Den inventarien måste bort ;)

Nykter kram
:)

Nynykter

Tänk om du skulle ta en resa på egen hand?
Tänk om du skulle åka till ett resmål som just DU alltid har velat åka till?
Tänk om du skulle göra saker där som just DU alltid har velat göra?
Tänk om du skulle slippa kompromissa, slippa ta ansvar för att alla andra har det bra, slippa äta lugnande bara för att orka...

Lessenfrun, just do it! Kom igen! Passa på! Det är dags att du gör något bara för din egen skull, inte för mannens, inte för barnens , inte för släktens...

Vad du ska göra med TV:n är väl ganska självklart. Den ska givetvis exmaken ha. Sen kan han skaffa sig ett abonnemang och kolla på fotboll var fanken han vill :-)

Kram från Nynykter

PS Vad är "draupp"? Småländska? Trodde du var typ söderböna...Om det handlar om alkohol borde det väl heta "draner"

lessenfrun

det skulle varit ett litet mellanslag kanske..som i "dra upp" (uppdrag- dra upp.. ja,öh ni fattar..)

Jag har bestämt mej nu för att börja med att måla om huset en vecka (jag är liten och snabb;))
Sen blir det resa..
Lyder ditt råd eftersom jag vet du har rätt.
Tackkram!

kalla

men fattar inte riktigt, skickar nya kvinnan hem honom till dig för att kolla fotboll? Är han guds gåva till kvinnan och aftonbladet har missat det, hade det varit mitt x som bott ihop med en annan hade han varit glad om han fick titta på PROs Boul :D Arg är bra /Kram Kalla

lessenfrun

Dom bor inte ihop. Skiljer många mil mellan Växjö och Stockholm...och många små barn.
Så han gillar att vara här fortfarande men det är såklart vansinnigt knasigt av mej att tillåta.
Vi ältar om samma grejer nu och jag fattar inte vad han får ut..

Så basta! Nu är det slut.
På måndag ska jag börja måla om huset.. det måste väl i alla fall hålla tankarna på annat.
Stege, skrapa, hink, pensel... Oj oj, det blir toppen.

Eller inte.

Nynykter

Och om han envisas med att drälla hos dig får han väl hjälpa till med målningen?
Nä, jag bara skojade. Sätt upp en stor skylt med "Nymålat" och "Allt fotbollsfriande undanbedes" direkt i grindhålet. Fast nu är ju fotbolls-EM slut...
Men "basta!" låter bra. Dags att dra en gräns och låta exet ta konsekvenserna av sitt beslut.

Kram från Nynykter

Stigsdotter

Han ska inte vara där och titta på fotboll! Om han vill hänga hos dig för barnens skull så ska han vara med barnen också annars kan han vara hos sin nya. Så det så. Många vill äta kakan och ha den kvar, men man måste välja. För din skull så skall DU bestämma detta inte låta honom göra som han vill. Ut med kräket!

Måla huset är bra, det är alltid bra för kropp och själv att arbeta med något fysiskt och kreativt. En ensamresa skulle jag också behöva, till hösten kanske. En sådan resa när man kan umgås med sig själv riktigt ordentligt och bara känna efter vad man verkligen, innerst inne vill och tycker om saker och ting.

Kram från mig

lessenfrun

Mm, alla ni har rätt.

Var ute med jobbet ikväll. Stadens vackraste utsikt, vegetariskt, alkoholfritt.
Jättefint.

Satt och tittade ut på vyn över staden och fick en sån där djuping i magen-
fan, det löser sej.. Jag lever. Dottern är i Venedig, sonen stortrivs på sitt jobb. Kan mannen inte slita sej så, jaha..
Inget vet nånting om morgondagen, eller hur?
Jag är inte Lessenfrun just nu.

Åhh, känner att jag använder er Forumvänner till nåt helt annat än alkoholproblem..
Men orsaken till min sorg idag var faktiskt sprit.
Ni fattar tror jag.

Jag gillar er.
:)

Nynykter

Själv skriver jag bara dödligt allvarliga saker om alkohol, hela tiden..:-)
Nej, men allvarligt talat, vad GLAD jag blev för att du fick den där magkänslan. Det kommer säkert att gå upp och ned även framöver, men de där intuitiva och liksom självklara insikterna brukar vi kunna hålla fast vid och vägledas av.
Godnattkram från Nynykter

Nynykter

En fin sommar önskar jag dig kära fru Ledsen. Till hösten byter du kanske nick:-)
Husmålning är bra, men låt nu inte de praktiska bestyren inkräkta på din resa även om det innebär att du får lämna ett halv-målat hus.

Nu loggar jag ut för semester.

Stor kram från Frk Nynykter

Stigsdotter

Dem skall man vara rädd om, bevara och ta fram när det behövs lite goda känslor. Du är på rätt väg, härligt!

lessenfrun

Sonen vill resa med mej så vi drar till Barcelona!!
Hur byter man nick??
Me not lessen just nu och definitvt ingens fru.
Fast "Gladfröken" känns kanske lite väl förhastat..
Jag är realist, men NU är jag glad! Just precis nu.

Kämpa på, kram till er.