Blåste positivt idag , fick följa med till stationen. Precis under gränsen för rf. åkte bort en vecka för ett tag sen och var i ett sammanhang där jag ej kunde dricka & jävlar vad svårt det var. Nu dricker jag mkt mer istället & var idag så nära att åka dit för rattfylla. Fick böter pga avställd bil, men vilken lättnad när jag fick resultatet. Så stört att jag har det här beteendet.

Drycker

Kommer få en sista chans med antabus på mottagningen. Om inte det funkar är enda sättet att få behandling via arbetsgivaren. Kan bara föreställa mig hur jobbigt det samtalet skulle vara. Nu så går det inte bra varken med medicinering eller alkoholen, har varit på 1 AA möte den här veckan, målet är att åtminstone gå på ett till. Så det är vad jag funderar på nu, få hjälp & blanda in arbetsgivaren eller försöka med antabus på mottagningen (för femtielfte gången), eller..ja, eller fortsätta dricka vilket kommer leda till katastrof efter ett tag. Eller det har det i princip redan gjort. Sen är jag ju misstänkt för rattfylleri vilket kanske leder till att arbetsgivaren ändå involveras. Fattar inte att jag helt frivillgt skapat den här jobbiga situationen.

& tack snälla Sisyfos & Leverjag! Ni är helt underbara!!

Drycker

Tack för hälsningen! (Lite sent, men ändå)
Det är nog ändå ett bra tecken att jag började 2016 helt nykter.
☆& jag kommer associera till en fjäril när jag ser dig på forumet :)

blomstra

Har läst din tråd och förstår kampen. Är ny här, haft kampen tidigare som jag då gav upp. Nu ett år senare har jag kommit mer till insikt. Och hoppas att det blir rätt denna gång.
Blev lite stressad dock.. Är också misstänkt för rattfylleri och det skulle vara min värsta mardröm om arbetsgivare får reda på det. Vet du om det måste rapporteras eller hur funkar det? Har ingen koll på rutinerna här...!! Jag skäms oerhört över det jag gjorde, men skulle nog tappa det helt om arbetsgivaren blir kontaktad.
Läste vidare om att du haft antabus. Biverkningar? Ska till läkare imorgon och vill inte ha nåt med biverkningar. Jobbigt som det är ändå..

/blomstra

Leverjag

Vad gör du för val nu? Är du sådan som måste ha kniven mot strupen, ligga på intensiven eller sova nerpissad i en trappuppgång innan du gör ett val?

Du, du svarar aldrig på mina frågor. Helt ok men du kommenterar dem inte ens. Bara nyfiken vad det beror på?

Får inte ihop bilden av dig. Har du det för bra, haft det för lätt eller det motsatta rent socialt och ekonomiskt? Har du en obehandlad diagnos som många som använder alkohol för?

Jobbig är jag och bryr mig gör jag!

Drycker

Hej!
Det ingår att du som anställd informerar arbetsgivaren om att du blivit av med körkortet. Sen kommer det ju fram ändå när rättegången är över blir domen "offentlig" enligt offentlighetsprincipen. Så det är kanske ett bra beslut att berätta själv ändå. Men jag tycker &så att det känns olidligt jobbigt med ett sånt samtal. Jag tror ju &så att jag kommer bli av med jobbet.
Antar att du &så tog blodprov? Var det länge sen?
Jag får inte biverkningar av antabus. Har däremot misslyckats med att hålla mig nykter & ta medicinen.

blomstra

Nej inget blodprov. Allt blev kaos. Och jag skäms så. Detta är ju inte jag!! Inte alls. Ska hålla mig ifrån drickandet nu på en väldigt lång tid. Kanske, eller förmodligen alltid. Att jag inte kände mig berusad spelar ingen roll. Tog helt jäkla fel beslut. Polisen blev förvånad över resultatet. "oväntat" sa de. Men de spelar heller ingen roll. Tackar nån däruppe för att det inte var en olycka. En helt vanlig nykterhetskontroll. Hoppas innerligt nu att dom blir så lindrig som möjligt. Jag har lärt mig min läxa. Gör allt för att visa myndigheter, men framförallt mig själv och mina närmsta att det räcker nu.
Och nej, inte längesedan.

Drycker

Hej!
Jag uppskattar dina frågor mkt.Brukar fundera över dem & formulera svar i huvudet, det har bara blivit så att jag inte skrivit ner dem. Ibland har jag skjutit upp skrivandet till senare, jag tänker att jag ska skriva en ordentlig redogörelse när jag får tid.& sen har jag ev krökat istället eller så har det runnit ut i sanden. Jag har nog inte insett att det egentligen är ett rätt dåligt beteende att inte svara, men det är nog &så för att jag verkligen brukar fundera över frågorna.
Ang missbruket förstår jag själv inte riktigt varför, det har spårat ur & jag kan inte sluta. Som ung hade jag ett alkoholmissbruk med även lite droger inblandat. Är uppväxt i miljonprogram så det var väl inte så udda i mina "barndomskvarter" , fick mao ingen behandling för det då. (Flyttade & allt ordnade sig tillslut)
För ngt år sen blev jag involverad i ett ölbryggningskoperativ. Fantastiskt roligt till en början men tydligen fick det mitt missbruk att ta fart igen. Efter ett tag bytte jag ut ölen mot sprit eftersom det är effektivare.

Drycker

Då kanske det är delgivningen som tar tid? Om det inte finns försvårande omständigheter är det väl promillehalten som avgör antar jag.
Lycka till blomstra & skriv gärna hur det går, jag kommer följa.
( är rädd att det i mitt fall finns en del försvårande omständigheter, men eftersom promillehalten är okänd så är det svårt att räkna ut straffet eller påföljden i bästa fall).

Leverjag

Det är inte dåligt att inte svara men jag undrade lite om det var för du inte hade svar, inte kunde eller ville svara. Tänker så här att detta forum kan vara som en självterapi om man vill och börjar berätta om tankar, drömmar och känslor. Tills slut kan man få tag i det där som gör så ont i en eller hitta nycklar som gör så att poletten trillar ner, kraften hittas eller motivationen som gör att man till slut tar steget mot den riktiga förändringen. Då hjälper forumet mycket. Tror du att du kan försöka? Man kan ju berätta väldigt mycket om sig själv utan att röja sin person...

Vad är det tror du som gör mest ont i dig och som gör att du inte bryr dig tillräckligt? Vad skulle behövas i ditt liv för att må bättre? Vad saknar och behöver du?
Jag ställer frågor för att få dig att börja tänka och känna, inte tvinga dig att svara. Men när vi försöker berätta så händer det något. Det öppnar upp lite dörrar vi inte har öppnat och kikat in i på ett tag. :-)

Jag finns här om du vill och lyssnar gärna på din berättelse om dig och din förändring.

Kram
?

Du är en gåta för mig också. I ena stunden så insiktsfull, mogen och klok och sen går det bara käpprätt åt helvete. Du skriver att "allt ordnade sig" när du tog dig ut missbruket tidigare. Vad gjorde du då? Höll du upp helt med alkohol?
Hur som helst, har du kunnat sluta tidigare, så kan du göra det igen. En dag i taget... En dag i taget... Aldrig första glaset. Det går ju, men som du skriver så har du det extremt svårt..., fast å andra sidan, kan jag så kan du! Håll fast den här gången i AA, antabus och forumet. Innan du tar nästa enhet alkohol, så måste du ha besvarat Leverjags frågor! Ska vi säga så?

blomstra

Mitt absolut bästa råd till dig är att på något sätt acceptera det som har hänt ( tänker på rattfylla ). Jag hade svårt för det och gick 'all in' med vinet istället. Fel beslut. Det bästa är om man anstränger sig att inte vara hård mot sig själv. Ta all den hjälp du kan få och börja nu! För din egen skull, men som du även senare kan visa för frivården och rätten att du gjort en ansträngning och vill förändra. Vad jag förstår så behöver inte arbetsgivaren bli inblandad beroende på påföljd. Vad jag har förstått så handlar det mycket om hur mottaglig och motiverad man är till behandling. Visa rätt inställning, visa att detta blev en vändpunkt för dig.

Det är mitt bästa råd till dig. Var snäll mot dig själv och döm dig inte för hårt!
Önskar dig en fortsatt fin helg.???

Ebba

Jag tycker snarare att du är ett tydligt SVAR på hur det kan bli i livet när man har problem med missbruk och beroende.

Vad bra du svarade Leverjag.
Skriv mer när du är nykter tycker jag.

Kämpa dig ur och bort från "skiten" du klarar det och är värd det!

Drycker

Är inte direkt nykter men vill bara tacka för erat stöd. Imorgon är det antabus igen, så då kommer jag förhoppningsvis levla upp lite med nykterheten. Vi hörs ♡