Blåste positivt idag , fick följa med till stationen. Precis under gränsen för rf. åkte bort en vecka för ett tag sen och var i ett sammanhang där jag ej kunde dricka & jävlar vad svårt det var. Nu dricker jag mkt mer istället & var idag så nära att åka dit för rattfylla. Fick böter pga avställd bil, men vilken lättnad när jag fick resultatet. Så stört att jag har det här beteendet.

Såg att du skrev i en annan tråd att det var för sent att få ett program. Det kan aldrig vara för sent för en positiv förändring. Det är klart att du kan gräma dig för att du inte gjort nåt tidigare, men du har chansen nu att göra något annat. Ta den! Det är inte för sent.

Drycker

Jag har sökt hjälp via kommun & landsting istället och det har inte varit framgångsrikt. Kommunen betalar inte ngn behandling sålänge du har anställning. Efter alla försök var jag ändå tvungen att ha samtal med chefen om rattfylleri mm. (Eftersom jag blev av med körkortet) Hon ställde inga frågor om mina alkoholvanor. Nu kommer jag antagligen (får se vad tingsrätten dömer) få tillgång till program på ena eller andra sättet via kriminalvården.

Drycker

Jag har skickat in lite ansökningar, så har en problemlösningsstrategi. Men är fortfarande helt obehandlad för alkoholen. Har varit lite desperat så förra veckan var jag nära att ringa vårdcentralen för att få ngn medicin, naltrexon eller ngt annat, sen kände jag mig lite bättre så har inte gjort det ännu.
Jag måste byta vårdcentral igen, kan inte ta mig till min förra sen jag blev av med körkortet, så det känns lite jobbigt att starta upp ngt nytt.
Ja, det gäller att undvika att dricka så pass länge att suget avtar. & det är det jag aldrig klarar. Men du har rätt i att jag har ju inget att förlora såattsäga, kanske ringer och bokar tid imorgon iallafall.
Kramar till er båda forumhjältar, leverjag & sisyfos!!♡♡ Ni är bäst!

Bra, jag hoppas du får hjälp. Det kändes lite uppgivet, det du skrev.
Kan du inte vara ärlig mot arbetsgivaren? Å den frågan ska komma från nån som inte ens vågar vara ärlig mot en läkare med tystnadsplikt. Det är alltid lite lättare att fundera över lösningar till andra. Men jag hoppas verkligen att du får lite stöd i det här.

Drycker

Jag var nästan ärlig. Jag fick mkt cred för att jag var så ärlig, men jag kände mig såklart inte direkt ärlig.
Har gjort en asi bedömning nu iallafall. En sak som jag förträngt vad gäller alkoholen är kostnaden. Har på ngt sätt tänkt att det är en nödvändig kostnad, ungefär som hyra och el, tror jag. En fråga i bedömningen var, hur mkt pengar har du lagt ned på alkohol senaste månaden? Och det blev såklart en rätt ansenlig summa. Så det blir en motivation med att sluta dricka alkohol, sparar rejält med pengar. Har vetat om det, men förnekat det..Soc tjejen skulle skicka en remiss till ngn missbruksenhet. Det går så dåligt med alkoholen nu så min motivation till behandling är ganska stor. Allt går sakta bara. Ringde till vårdcentralen men har inte lyckats svara när de har återkopplat, så får ringa igen nästa vecka.
Har fortfarande inte hört ngt från frivården. De verkar ha en avslappnad attityd, lite otippat, men tingsrätten har gett dem en deadline som verkligen närmar sig. Med tanke på min planering kommer det bli svårt för de att hinna. Men inte mig emot, har ingen som helst lust med ngn personutredning. Oavsett syfte.

Önskar er en nykter & trevlig helg alla forumdeltagare!! Verkar som solen tittar fram lite åtminstone:)

Drycker

Asi - addiction severe index. (Om jag stavar och kommer ihåg rätt)
Särskild personutredning, att utreda om ngn annan påföljd än fängelse är lämpligt, undersöker motivation till behandling etc. Sen ska frivården lämna ett yttrande till domstolen som sen kan välja att gå efter frivårdens förslag, om de vill.
Ett problem jag har med den är att hela personutredningen blir offentlig handling tillsammans med domen när du blir dömd. Det om något har jag problem med.

Leverjag

Vill bara skicka en hälsning om att jag tycker det låter som du jobbar framåt fast det är svårt att låta bli alkoholen. Det är det långsiktiga målet som du behöver hålla fast i. Nu gör du saker som leder dig närmare. Det går inte spikrakt och det tar tid, vilket i sig kan påverka styrkan och känslan av att ge upp. Du har tagit flera steg på vägen och du söker hjälp. Om du får behandling så kämpa och om du faller, försök igen och igen. Du kommer att klara det! Du behöver vänja dig av med beroendet både i hjärna och vanor. Det tar tid och du kommer behöva överlista och övervinna din impulsiva vilja många gånger. Berätta allt när du får chansen att träffa en behandlingsterapeut och läkare som jobbar med beroende, så du får allt stöd du behöver. Det är en omställning i livet och de behov du har behöver du hitta nya vägar för att tillgodose. Det tar också tid.
Jag får också tankar om att koppla av genom att berusa mig då och då fast jag inte har det fysiska beroendet alls längre. Jag börjar bli van att inte dricka och det hjälper mig att klara veckorna. Det går längre och längre perioder där inga tankar finns på alkohol i form av önskan och begär. Jag hittar ersättningar som gör att jag får mina kickar och vila utan alkohol och det är så jäkla skönt att inte vara fången längre!! Ångest, skam och skuld spolas sakta bort från strandkanten.

Håll ut och fortsätt tro på detta långsiktigt, varje dag. Ge inte upp, fina du. Det finns ett bättre liv.
Kram ❤️

Förstår att det känns otroligt jobbigt att personutredningen blir offentlig. Känns inte alls ok, men det är som det är. Hoppas nu att du kan få nån konkret hjälp med beroendet snabbt. Bra att du var någorlunda ärlig i alla fall. Hoppas att du kan använda detta som en nystart.

pedro

hej har inte varit inne här på forumet på länge ,men nu har jag verklingen nått botten ,åkte på blåskontroll på jobbet igår alltså inte poliskontroll utan säkerhetsvakt,sen var cirkusen igång in kallad till firmans kontor,tror aldrig jag har skämts så mycket, möte med personalchef och andra,firman jag jobbar åt har nollpolicy vad gäller alkohol så det var bara att erkänna att jag har ett problem ,så jag fick skriva in mig på ett behandlingsprogram på ett år,sen var det bara att ta flyget hem och vad gör jag? jo sätter mig i första bästa bar och dricker öl. Så nu ligger man hemma i soffan och vibrerar av av ångest och skam,abstinens, ska försöka skriva in mig på ett alfa hem idag ,får bli ett slut på det här nu. ngn som har erfarenheter av alfagruppen? måste bara försöka det ekonomiskt jag jobbar utomlands så jag är inte med i försäkringskassan,får se om firman går med på att betala men jag så nere i skiten så jag måste bara få nån slags hjälp

Drycker

Hade tänkt skriva men kom på att jag egentligen inte är nykter. Så jag fortsätter imorgon. Ett speciellt tack till Berra, fan vad bra du skriver!!

Drycker

Kan inte sova när jag är nykter. Ligger vaken medans timmarna går, jobbigt. Igår natt lyckades jag dricka upp en hel flaska vodka, slutade med minneslucka & sms till en person på jobbet som jag absolut inte borde messat i det tillståndet men nu gjorde jag det. Har haft problem med minnesluckor på sistone & vaknat med konstiga skador, hade bränt mig på armen bla. Kom ihåg att jag cyklade och köpte cigaretter igårkväll också, kommer inte ihåg själva cykelturen men när jag stod i kassan på macken, också rätt pinsamt.
Det går mao fortsatt dåligt med alkoholen, har haft samtal med frivården iallafall, hade egentligen tänkt skippa den biten men blev övertalad av advokaten att ändå kontakta dem. Det enda kontakten med soc har lett till är en asi bedömning. Man behöver således inte vara så nojig över lvm anmälningar eller liknande. Jag tror att soc med flit väntar med insatser för att slippa betala. De hoppas nu säkert att kriminalvården ska stå för hela betalningsansvaret. & fängelse är väl förhållandevis billigt om man jämför med vad behandling kostar.
Tror jag ska ta en cigg och en kopp te för att fördriva tiden. Känner mig ngt skakig.
Godnatt! (Eller godmorgon!)

Fan, fan, fan! Du verkar vara en person som är värd nåt bättre. Ta hand om dig Drycker! Lvm är väl egentligen önskvärt? Eller vad tycker du själv? Du verkar inte längre förmögen att göra bra val. Eller rätt val. Det är en jäkla kraft i beroendet och i alkoholen och det påverkar våg själ på ett sätt som är förskräckligt. Sköt om dig! Sköt om dig! Tigg om hjälp nu! Det är dags!

Orka

är en tvångslag. Om du vill ha hjälp finns ingen anledning att tvinga dig, det får man inte. Vill du? Har du sagt att du vill?
Drycker, ta hjälp! Säg sanningen, att du inte klarar det själv.
Har jobbat inom socialtjänst i många år. Jag vet att budgeten är tight! Men inte för frivilligvård.
Kram
Orka

Drycker

Fick en lvm anmälan av polisen. Ledde inte till ngt. Nu är jag dömd till ngra månaders fängelse. Sitter på en bar & tröstar mig nu.

Fängelse. Kanske fängelse blir din möjlighet för att börja tänka klart igen. Ingen möjlighet att dricka då antar jag. Vill ju säga något trösterikt också egentligen, men vet inte hur. Ta hand om dig!

Drycker

Tack. Har hunnit dricka 6 starköl. Så borde hålla käft, men tack för allt, du är helt fantastisk!

Sundare

Förstår ju inte din situation då jag inte varit där du är nu, men har mött många på anstalt med olika strafftid. Hoppas du kommer till en KVA med bra utbyggd beroendebehandling. Du ska inte bara låsas in för att avstå dricka utan också få fortsatt hjälp o vård. Begär hjälp, varför ska det annars heta kriminalVÅRD? Var rädd om dig nu

Sundare

Förstår ju inte din situation då jag inte varit där du är nu, men har mött många på anstalt med olika strafftid. Hoppas du kommer till en KVA med bra utbyggd beroendebehandling. Du ska inte bara låsas in för att avstå dricka utan också få fortsatt hjälp o vård. Begär hjälp, varför ska det annars heta kriminalVÅRD? Var rädd om dig nu