Hej!
Jag har smugit omkring på den här platsen länge, nickat igenkännande åt berättelser och tyckt att det verkar så vänligt här så nu vågar jag skriva något själv, ett första litet steg. Jag skulle så gärna vilja sluta dricka, jag vet att jag dricker för mycket och har gjort i flera år. Mitt problem är att jag gör det på ett sånt "snyggt" sätt, jag dricker nästan aldrig i veckorna, bara fredag och lördag, jag dricker bara vin och jag dricker det under ordnade former. Jag gör aldrig några dumheter utan sitter bara hemma och sippar på ett (många) glas. Dock kan jag med lätthet få i mej en hel box vin på en helg. Mina skyddsstrategier är också de som stjälper mej tyvärr. Jag kan alltid försvara mej med att det inte är så farligt, allt är ju liksom förklätt i myskväll om ni förstår hur jag menar? Jag kan tänka på Söndagsmorgonen att jag ska sluta dricka men sen när hela veckan gått så känns det inte så farligt igen (tills det är söndag igen då).

Anledningen till att jag dricker är att få en paus i min snurriga hjärna, dämpa ångest. Jag vet att min ångestproblematik antagligen skulle bli bättre om jag slutade dricka helt men jag är så rädd för vägen dit. Hatar att jag är "onormal", att jag inte bara kan bete mej som folk och ha ett måttligt drickande. Dricker jag så dricker jag alltid tills den där första obehagliga känslan kommer, den där när det inte är ett skönt buzz längre utan det börjar bli yrsligt. Även här är jag på något sätt märkligt karaktärsfast i mitt drickande, vill absolut inte göra något spektakel av mej själv och spy eller så. Fast förstår nu att de här strategierna inte beror på att jag är duktig utan att jag vill kunna fortsätta dricka ostört.

Varför vill jag sluta dricka då? För att jag dricker för mycket, för att det ger mej ångest och för att jag hela tiden är rädd för att skada min kropp. För att jag går upp i vikt och för att jag skäms så fruktansvärt mycket. Känner mej så dålig som inte kan vara som alla andra.

Det känns också som jag lever något slags dubbelliv, som jag är en bluff. Jag jobbar med träning och hälsa, är en sån som äter hälsosamt, ni vet chiapuddingsfrukostar och så? Det känns som att jag bygger hela mitt yttre varumärke på en bluff och det känns som om jag skulle dö av skam om folk visste.

Min älskade vet ju om mitt problem och försöker hjälpa men det är som att jag inte riktigt vågar erkänna för honom heller att jag nog är alkoholist, som att vi liksom slätar över det här hemma för att det skulle vara så jobbigt att ta tag i. Vet att han skulle hjälpa mej helhjärtat om jag bad honom men är så sjukt rädd för att ta steget. Dessutom inser jag ju att det måste påverka honom negativt också, jag ser liksom hur han utvecklar medberoendetendenser och det är det sista jag vill. Herredgud, varför kan jag inte bara SLUTA när jag ser att det påverkar den som är viktigast i livet för mej? Känner mej så grymt ego.

Egentligen skulle jag vilja veta vad de positiva effekterna av att sluta dricka är (skräckhistorierna har jag redan läst och blivit rädd av men ändå inte kunnat sluta) Jag vet ju naturligtvis vad de positiva effekterna är i stort men det vore peppande att läsa om någon med ångestproblematik och hur det förbättras om man slutar dricka. Jag känner att jag vill ha saker att sträva emot snarare än att sträva ifrån.

Sen undrar jag också, vad ska jag tänka där på fredagen när förra helgen är ett minne blott och lite vin bara känsligt festligt och härligt, som en frist och flykt. När jag inbillar mej att jag bara ska dricka två glas?

Hjälp vad skönt det var att bara skriva det här, det har faktiskt tagit år att våga :-)

Soff

Tack för att du är här med kloka ord och pepp, sätter saker i perspektiv åt mej. Det betyder så oändligt mycket.
Nu ska jag sova, ser så fram emot att återigen vakna utan bakfylla :)

myrkotten

Du verkar ha klarat av dagen på ett toppenbra sätt, heja dig. Ska vid tillfälle klicka på de länkar Stingo delade med sig av.
Kram från kotten

Soff

är så underbart! Igår saknade jag det så mycket, idag vaknar jag med lätt huvud och beslutsamhet. Det är så här jag vill må!!

Ville bara skriva ned hur det känns så att jag har det och kan gå tillbaka och läsa.

Vändningen

Jag tycker du verkar så klok som reflekterar och funderar! Det jag tror både du och jag får klura på lite är hur vi ska se till att verkligen inte öppna på fler dörrar. Vi fick ju båda lite "facit" på vad som hände nu, men det är dags att sätta ner foten på riktigt nu. Steglitsan skrev ett bra inlägg där tyckte jag, om att det inte var ett hopp tillbaka för någon av oss.

Man får se det lite som bergsklättring, för vissa går det bra att ta sig hela vägen upp utan problem, för andra så halkar man en eller flera gånger under resans gång. Det är dock då det är skönt att vara förankrad, så att fallet inte blir så hårt, samt förhoppningsvis så börjar man inte från botten igen utan hela tiden är närmare toppen än vad man var innan.

Platina

Och välkommen till en ny dag med solsken i sinne och lätthet i kroppen!

Jag vet inte med dig, men jag kan iallafall känna mig ännu mer motiverad och säker på min sak efter min lilla vägbula häromdagen.

Du får så gärna hänga i mina hasor, jag pyr av stolthet över att vara en inspiration till någon annan som jag själv beundrar! Den ska jag tänka på när jag övar upp min krassa självkänsla :-)

Känn efter många många gånger idag över hur skönt det är att vakna nykter och glad, och tänk många många gånger på HUR BRA DU ÄR SOM GÖR DETTA!!!!!!!

Kram på dig!

/P

Soff

Gillar den! :) Det där med att man inte ramlat hela vägen ned bara för att man halkat lite.

Platina: Du gör mej så glad hela tiden! Du är som ett solsken här på forumet: peppar, stöttar, skämtar och är härlig:)

Platina

Vilken komplimang! Jag suger åt mig den och lägger den i min jag-tycker-att-jag-är-en-bra-tjej-låda. Ju fler saker i lådan desto bättre självkänsla!

Jag gillar också bergsklättringsmetaforen. Tänker att alla ni är de där små hakorna som sitter fast i berget och som man säkrar fast sig i en efter en ju högre jag klättrar, och som hindrar mig att falla när jag ibland tappar taget. En vacker tanke!

Puss!

Soff

Mår toppen, det här borde vara mitt konatanta element. Ska vara!

Det är de bästa stunderna av nykterhet tycker jag: När jag kryper ned i sängen på kvällen utan vin i kroppen och när jag vaknar utan bakfylla.

Igår höll jag på med ett diy-projekt nästan hela dagen. Sånt gjorde jag jämt förut men det slog mej att jag låtit det falla bort på senaste tiden.

Funderar en hel del på när jag började dricka så mycket på helgerna som det blev på slutet? Kan inte hitta en punkt. Det har smygit sej på, ett glas i taget tror jag. För ett år sedan räckte en box nog längre?

Det är otäckt att tänka på att jag helt omärkligt lät saker som är jag falla bort, gav alkoholen så mycket mer plats. På sista tiden var veckorna inget mer än transportsträckor då jag gjorde det viktigaste och desperat räknade ned till fredagen. Vilket hemskt liv!!

Är så tacksam för att en klicka ringde nu, att jag vaknade upp. Att jag är här och kämpar med er <3

Är på resa med måttligt med A - ingen Sir Väs - och omåttligt med sol och bad ! Grattis Soff, att du halkade lite gör inte ett dugg! Vi lyckas att hålla Sir Väs ifrån oss, så länge vi håller ihop på forumet har han inte en chans !

Madeleine 83

Härligt att du mår så bra och att du börjat få tid och energi till hobbygrejer. Det är så kul att följa dina inlägg har. Kram!

Vändningen

Det var ett främmande begrepp för mig... någon form av hobby eller pyssel?

Soff

Madeleine: Detsamma, känner mej stärkt av dej och så känns det lite speciellt eftersom vi båda gick med här samtidigt :-)

Vändningen: Haha, inte lätt. Diy = Do it yourself! Paraplynamn för typ allasorters hemmapyssel som snickeri, sömnad, klipp och klistra :)

Nyckelpigan

Vad starkt av dig att berätta om ditt återfall! Jag är övertygad om att vi alla här har stoppat undan ångesten tidigare (över att vi blivit fulla), när de första 1-2 dagarna gått kunde man "glömma" och nästa gång var det likadant. Nu mötet du den här och genom att göra det tror jag även att den blir mindre. Här finns vi som stöttar dig! Tänker på dig!

Nyckelpigan

Vad starkt av dig att berätta om ditt återfall! Jag är övertygad om att vi alla här har stoppat undan ångesten tidigare (över att vi blivit fulla), när de första 1-2 dagarna gått kunde man "glömma" och nästa gång var det likadant. Nu mötet du den här och genom att göra det tror jag även att den blir mindre. Här finns vi som stöttar dig! Tänker på dig!

Platina

Heja dig, Soff! Så roligt att du inte bara kämpar med att avstå utan faktiskt hittar tillbaka till det som var "innan". Och allra viktigast, att du faktiskt märker att du gör annat och att du njuter och ser alla de fördelar som finns för oss! DIY = Love it! Det är som att meditera för mig, vare sig det är att måla huset eller sticka en halsduk. Kram!

Soff

Goa ni!
Ja, men jag har typ hittat tillbaka till hur det kändes innan. Nästan. Jag lärde mej dock på riktigt hur alkoholen påverkar mej långt efter den där bakfylledagen. Jag blir mer rastlös, mer orolig i flera dagar. Innan återfallet hade jag precis hittat ett lugn som inte riktigt är tillbaka ännu. Men nu vet jag exakt vad jag har att förlora så nu känns det lättare att låta bli.

Usch, det är läskigt att tänka på hur många år jag säkert gått omkring och mått mycket sämre än jag behövt. Fast en å andra sidan: Det är bara framtiden jag kan göra något åt och det ska jag! :)

HelenaN

Låter som att du gjort samma sväng som jag nu. Testat och insett att det där med drickat inte är så himla kul ändå. faktiskt riktigt okul i längden...
Så nu satsar vi på framtiden!

Soff

Helena: Ja, nu har vi prövat och det var inte så himla lattjo alls. Lite tror jag att bara av att läsa och skriva här på forumet så har jag tvättat bort lite av alkoholens attraktionskraft. När jag drack så surrade hela tiden tragiska historier härifrån och störde (bra så klart). Tror inte jag kommer att se på alkohol med den där förälskade blicken någon gång igen. Full fart framåt nu! :)

Vilja: Ja, nu har vi fixat det här med misstagen åt dej, nu behöver inte du. :)Lovar att det inte alls var kul!

Soff

men jag märker verkligen hur det hjälper mej att skriva här varje dag, skriva om hur bra jag mår av att vara nykter. Känner mej fri! Känns spännande på något vis, den här nya världen att utforska.

Haha, märkte förresten en knäpp grej till. Idag torkade jag golven och då kom plötsligt ett litet sug, rätt oförargligt men ändå ett litet sug.
Kom på att det hänger ihop med en av mina försvarsstrategier. När jag vetat att jag ska dricka så har jag alltid städat hemmet innan. Dels tror jag, för att lindra det dåliga samvetet men också för att det varit ett sätt att säja till mej själv att jag inte är alkis. I min värld satt inte alkisar i ett städat hem med nyinköpta blommor på bordet och doftljus brinnande överallt -Jag hade det ju bara lite mysigt!

Hahaha, som jag hållit på?! På min alkoholistnota kan jag nog addera rätt mkt pengar på snittblommor och doftljus....och allrent...;)

Madeleine 83

Haha, känner igen städandet och fixandet för att med gott samvete kunna slå sig ner med ett vinglas.
Kanske beror det på att det är fredag som Sir Väs dyker upp igen? Du är så grymt bra som bara städar bort honom ;-)
Ja, vad ska man göra för alla pengar som tidigare gick till alkohol + diverse extra utgifter? Det blir faktiskt mycket pengar särskilt om man räknar in taxinotan och sådana grejer. Kanske börja planera för en vinterresa? :-D