Hej, vet inte om jag kan få hjälp här. Jag började dricka när jag var 17, har många gånger slutat med minnesluckor o nerspydda kläder. I vissa perioder drack jag varje dag, för att sen ta 1 månads avbrott. Är 29, när jag var 23 fick jag en grav psykisk diagnos. Vilken jag behandlas för, med medicinering och terapisamtal. Förra veckan drack jag Tisdag, Onsdag, Torsdag, Lördag. Denna veckan söp jag mig full i Tisdags så att jag fick minnesluckor och spydde. Jag dricker nästan alltid ensam, så det blir väl inte så mycket konsekvenser av det, mer än några skumma facebook konversationer och emejl som jag får läsa dagen efter för att se vad jag verkligen skrev, då jag inte kommer ihåg dom.

Känner att det är mina psykiska besvär som får mig att dricka dock, alternativet känns alltid så mycket värre. Jag har en konstant katastrofkänsla, och då tar jag till alkoholen. Dagen efter blir mina psykiska besvär vanligtvis hemskt mycket värre och jag är "ur action" hela dagen och kan inte göra nånting. Skulle vilja kunna dricka bara på Fredagen helst, o inte alls lika mycket. Jag dricker vanligtvis 4-5 starköl och 4-5 groggar när jag dricker. Ofta tar jag en enstaka öl någon dag i mellan. Vet i nuläget att alkoholen kommer ta död på mig, men det verkar svårt o få det under kontroll ändå. Jag bryr mig om min hälsa i övrigt och tar god hand om mig. Var hos läkaren för ett tag sen och tog lever prover, vilka va fina. Har sen dess druckit ännu mer. Läkaren föreslog en medicin som heter campral som ska minska suget i mellan gångerna, men vill helst kunna dra ner på det själv. Mina näromstående är även de mycket oroliga över mitt drickande.

Trots att jag spydde och fick minnesluckor i Tisdags gick jag idag och köpte mera öl för resten av veckan och jag känner suget börjar komma tillbaka.

Andreas

Har varit nykter hela veckan, å så ska de fortsätta i 3 veckor till hade ja tänkt. Har köpt boken "lev gott med eller utan alkohol" rekommenderad i litteratur tråden av alkohjälpen. Läste precis i den att de e lättare o gå tillbaka till måttlighet efter att man varit vit i 2-3 veckor. Vet inte om de e va ja tänker göra så småningom. Räknade på mitt drickande o tror ja klarade mig på normal gränsen ändå totalt sett om man räknar på 4 veckor o me mina 2 nyktra veckor i början av månaden. Sen så e de klart att det e rätt värdelöst om man dricker 10 starköl en kväll. Tappade aptiten efter min fylla i fredags, mådde illa av mat i flera dagar. Den är iallafall tillbaka, längtar redan efter mina nachos imorgon me guacamole o tror ja ska unna mig en pizza till helgen. Låta maten göra mig lycklig istället eller nåt. Vet inte om ja måste ställa in mig på att ha en väldigt tråkig helg utan alkoholen.

Andreas

Har varit nykter i 1,5 vecka nu igen, satsar på en månad, sen får vi se vad som händer och om jag någonsin kan dricka måttligt. Skulle dock gå o handla idag, men precis när ja kommit utanför dörren fick jag en sån jävla ångest. Sugen o ta till flaskan som ja så ofta gjort för o klara av sociala situationer, men nej inte den här gången. Vände o gick hem igen, och här sitter jag. Känns faktiskt bra o inte dricka, gör iallafall inte bort mig, hoppas ja.

Rallan

Jättebra gjort att inte bota ångesten med flaskan. Hoppas att du får handlat snart iallafall och att du kan ta dej ut utan ångest. Grattis till en vit dag till.

Andreas

Tack, tog mig o handlade idag istället.

Andreas

Varit nykter i 2 veckor igen, det e nu de börjar smyga sig på att de vore gott me en öl. Fast får väl tänka på vad som hände senast ja drack. Visserligen har ja bara 1 öl i kylen denna gången.

Andreas

Var på fest idag, det hävades öl o groggar men ja drack bara cola. När de frågade sa ja bara att ja tar en vit månad, var inget mer me de. Min farsa sa att han var imponerad av mig. Kändes bra, känner att ja faktiskt mår bättre o bättre, känner inget sug heller, än.

Andreas

3 veckor nykter på fredag. Skriver mest för o ha nåt o göra nu, vid nån punkt blir lägenheten som en isoleringscell, blir sugen på o dricka bara för o få tiden o gå o lätta upp läget lite. Så jävla ensammt, hatar det.

Rallan

det där. Ensamhet är tungt. Jag fick tipset att fixa så mysigt som möjligt till mig själv när jag mycket levande ljus och så på hösten. Kändes lite mindre ensamt när det var varmt och ombonat.
Bra jobbat med 3 veckor, du är på helt rätt väg nu. Klappa dej själv på axeln och var stolt!

Andreas

Visa ord; "jag vaknar hellre pigg och ensam än bakfull och ensam". Drack iallafall inte och är på väg mot den där vita månaden som ja bestämmt mig för, vet inte om ja vågar dricka efter de, antingen e ja missbrukare och då borde ja kunna återgå till måttligt drickande, eller så e ja beroende och då går det inte.

Du har kommit långt sen du började skriva här Andreas! Vet inte om jag ska hoppas att du klarar din månad eller om jag ska hoppas att du inte når ända fram så att du fortsätter att försöka. På det sättet blir det fler vita än svarta dagar under en period. Ensamhet är tungt, men det blir inte heller mindre ensamt om man dricker. Nästan än mer ensamt. Jag både hoppas och tror att alla dina vita dagar får en positiv effekt på ditt mående. Kämpa på!

Andreas

Tack ni snälla. Fredagar e bittrast o inte dricka på dock, då vill man gärna krydda till tillvaron. Man har ju varit så duktig hela veckan o nu vill man koppla av. Men nej jag får väl ha en tråkig fredag, får äta gott istället, aptiten e på toppnivå iallafall.

Men blir det verkligen så mycket roligare med a om du tänker efter? Men jag förstår känslan. A som belöning för hårt jobb. Avkoppling! Får hitta andra medel för belöning, för avkopplingen kommer även nykter tycker jag. Och i dina inlägg tycker jag att man ser en skillnad nu mot i början. Ett lugn på nåt sätt. När man slutar idealisera a och belöna sig med a, så ser man baksidorna lite tydligare. Och så jäkla kul är det egentligen inte, tycker jag.

Andreas

Det låter underbart Vilja :) Jo man får väl programmera om. Nu mådde ja ändå ganska dåligt på Lördagen ändå men. Superfood o nötter e underbart, äter ja mycket av. Det ironiska att räknar man bort alkoholen så e ja super nyttig, tränar, promenerar, cyklar/går överallt, äter bra o allt sånt. Märkt nu att ja äter mer sötsaker när ja inte dricker dock. Gjorde faktiskt som så att ja tände ett ljus i fredags som Rallan rekommenderade, o satte på mörk musik, vira in sig i höstmörkret. Går o lägger mig lite tidigare me. Känner mig lugnare me faktiskt, det e skönt o inte va "fyllot som gör bort sig", ser även andra runt omkring mig som missbrukar alkohol (hur många e vi egentligen?), me bakfylla o ångest, skönt o inte va där. Nu vet ja iofs inte om ja ska dricka till nästa helg, det har ju gått en månad då, men just nu känns de inte som om ja ska det. Räknade på vad ja sparar på ett år utan alkohol o det blev rätt mycket pengar, speciellt om man inte har så mycke.

Nyckelpigan

Håller med, du har inget att förlora på att vara nykter även nästa helg. Det märks verkligen en skillnad på dig sedan du började skriva - varför inte ge hjärnan och kroppen lite mer vila? Förutom en kväll när jag drack har jag inte druckit sedan slutet av juni... Jag känner fortfarande att det händer saker inom mig, nya insikter och tankar. Ge det lite mer tid och se var du hamnar. Det fantastiska är att även om den romantiserade bilden av a dyker upp igen så bleknar den och känns framför allt inte lika viktig. Jämför detta med hur jag kände när jag slutade - jag kände det som om ett liv utan a inte vore värt att leva.. Tokigt, tänker jag idag. Styrkekramar oavsett vad du väljer, detta är din resa och dina val.

Andreas

Jo ja vet inte, känner ja mår skit även utan alkoholen, knappt så man står ut. Känns inte som lite alkohol kan göra det värre, känns som om det inte spelar nån roll.

Kvaddad

känns det som vi sitter!
Ojojoj vad jag förstår hur du känner det.
Men vi ger det en chans till va....några dagar till...nån vecka...
Bamsekram till dej från mej

answe77

Det spelad faktiskt roll. Du har kommit en bra bit på vägen. Gör allt du kan för att fortsätta din nyktra väg. A löser aldrig någonting framförallt inte då man mår dåligt. Kämpa!

Rallan

Jag känner inte heller att jag mår fantastiskt mycket bättre. Jag hade trott att jag skulle slippa ångesten och att jag skulle kunna sova bra, men så har det inte blivit än.
Däremot så slipper jag iallafall ifrån bakfylla och jag gör inte bort mig. Det är först när det alkoholrelaterade ångesten är borta som man kan börja analysera annan ångest och försöka komma åt den. A botar inte ångest men kan dämpa den tillfälligt. Men det blir inte bättre på lång sikt.
Du har kommit en bara bit på vägen och jag tror inte att du vill tillbaka. Du vet hur det såg ut där du var och jag tror att du som jag vill att framtiden ska se ljusare ut. Jag tycker att vi kämpar på en stund till. Det måste bli bättre.