Hej, vet inte om jag kan få hjälp här. Jag började dricka när jag var 17, har många gånger slutat med minnesluckor o nerspydda kläder. I vissa perioder drack jag varje dag, för att sen ta 1 månads avbrott. Är 29, när jag var 23 fick jag en grav psykisk diagnos. Vilken jag behandlas för, med medicinering och terapisamtal. Förra veckan drack jag Tisdag, Onsdag, Torsdag, Lördag. Denna veckan söp jag mig full i Tisdags så att jag fick minnesluckor och spydde. Jag dricker nästan alltid ensam, så det blir väl inte så mycket konsekvenser av det, mer än några skumma facebook konversationer och emejl som jag får läsa dagen efter för att se vad jag verkligen skrev, då jag inte kommer ihåg dom.

Känner att det är mina psykiska besvär som får mig att dricka dock, alternativet känns alltid så mycket värre. Jag har en konstant katastrofkänsla, och då tar jag till alkoholen. Dagen efter blir mina psykiska besvär vanligtvis hemskt mycket värre och jag är "ur action" hela dagen och kan inte göra nånting. Skulle vilja kunna dricka bara på Fredagen helst, o inte alls lika mycket. Jag dricker vanligtvis 4-5 starköl och 4-5 groggar när jag dricker. Ofta tar jag en enstaka öl någon dag i mellan. Vet i nuläget att alkoholen kommer ta död på mig, men det verkar svårt o få det under kontroll ändå. Jag bryr mig om min hälsa i övrigt och tar god hand om mig. Var hos läkaren för ett tag sen och tog lever prover, vilka va fina. Har sen dess druckit ännu mer. Läkaren föreslog en medicin som heter campral som ska minska suget i mellan gångerna, men vill helst kunna dra ner på det själv. Mina näromstående är även de mycket oroliga över mitt drickande.

Trots att jag spydde och fick minnesluckor i Tisdags gick jag idag och köpte mera öl för resten av veckan och jag känner suget börjar komma tillbaka.

Andreas

Jag ska inte dricka på nyårsafton (idag), nu drack ja visserligen 4 öl igår men.. Blir iallafall god mat.

Andreas

Blev nykter nyårsafton och nyårsdag, drack en rom o cola i Lördags. Tog en whisky vid lunch idag och köpte 6 starköl idag, vet inte när ja ska dricka dom. Är på så jävla dåligt humör och allt tar på krafterna.

Andreas

Det var för övrigt den tråkigaste nyårsaftonen nånsin, va sur på alla som sköt fyrverkerier hela tiden (djuren blir ju livrädda) och gick o la mig 10 på kvällen.

Andreas

Jag vet inte om det är någon mening jag skriver här, verkar ha gått tillbaka till samma mönster igen. Drack 3 starköl o 1 whisky igår, mådde inte bra när jag började dricka och det blev inte heller bättre. Nu har jag suttit o funderat i en halvtimme om jag inte ska ha en öl idag me. Kroppen behöver inte det dock känner ja. Vete fan hur jag gör. Och imorgon e de ju tydligen helg me.

Hej Andreas,

Klart att det finns en mening med att skriva här. Här läst din tråd och, visst, tyvärr är du kanske på väg mot samma mönster igen. Men du har ju också en möjlighet att vända detta nu. Det är just i den här tvekans stund som du har valmöjligheten.

Ta hand om vovven istället och unna dig att vakna utvilad och nöjd imorgon istället!

Styrka till dig

Andreas

Jo igår va jag påväg o dricka mig medvetslös, men så kollade ja på min hund och visste att han inte ville det. Tog en varm dusch istället ikväll o en varm kopp te o fortsatte skriva på min förhoppningsvis kommande bok. Var ute på den längsta promenaden hitills med han.

Håller med! Fokusera på hundens behov ett tag. Du är säkert snällare mot honom än mot dig själv... Mina barn har nog haft den effekten på mig. Det har varit omöjligt att ge efter helt och bara dricka och en jäkla tur var väl det. Det gick dessutom väldigt bra flr dig där i höstas och du verkade då må bättre. Glöm inte det! Du klarar att stå emot!

harrim

Det är klart att det känns för jävligt när man misslyckas. Men jämför hur det var innan. Drack du inte ändå mer då? Så häng kvar här, ta stöd och minska på drickandet.Det fungerar.

Andreas

Jo jag har ju haft en relativt nykter höst nu, så klart jag har druckit mindre. Sparat en jävla massa pengar om inte annat, för att inte tala om levern. Tror vändpunkten tyvärr blev konserten i slutet av November då ja drack typ 10 öl o hade jävligt roligt. Känner suget efter öl idag igen, föräldrarna ska komma förbi på middag, vet inte hur jag gör.

Kör a-fritt till middagen då lugnar du föräldrarna också. De hade väl åsikter vid jul? Bättre förekomma än förekommas. Risken annars är att ni blir osams och då blir du ledsen och arg... Och du kan klara det här Andreas. Tycker att du verkar ha haft rätt lätt att avstå.

Andreas

Jo men den här gången var det faktiskt morsan som föreslog att vi skulle dricka, sa att de tar med en flaska vodka. Men vet inte hur ja gör, har 3 öl i kylen, kanske tar nån, kanske e nykter. Ska laga god mat, så kunde vatt gott me nåt gott o dricka, o a-fri öl kommer ja nog aldrig o dricka.

Ok, ja jag blir ju lite förvånad faktiskt. Kanske ska du förvåna dem ändå och tacka nej :-).
Vilka ölsorter a-fria har du provat? Jag tycker det finns flera som smakar rätt bra. Några är inte goda alls. Lite sötare, men man vänjer sig. Nu smakar vanlig öl lite beskt tycker jag. Med stor beslutsamhet har jag också vant mig vid a-fritt rödvin. Det e en utmaning må jag säga! Och äkta rödvin är godare, men jag kan ju inte hantera det. Ha en trevlig kväll Andreas!

Andreas

De förvånade mig ändå tillslut, tog med julmust som de drack, jag drack pro-viva. De är ute me hunden nu, fast nu e ja bara sugen på att de ska gå så jag kan dricka öl, fast vet inte om jag gör det. Sån jävla ångest och dålig känsla inuti. Får väl dricka på fredag som "vanligt" folk annars.

Andreas

Hade iallafall vett o bara dricka 1 öl, dags o gå o lägga sig snart då hunden väcker mig tidigt imorgonbitti..

Andreas

Var precis o köpte 2 öl till på systemet, har 4 i kylen nu. Kände mig så jävla skyldig i kassan då det var samma gamla bistra tant som alltid. Ska kanske inte ropa hej än men inte sugen nu eller ikväll. Kanske imorgon, kanske inte, känner ja mig sugen så dricker ja antagligen. Har druckit 4 öl denna veckan hitintills, innan brukade ja dricka 10 i veckan. Men ska till gymmet imorgon planerar ja, o de vore ju lite synd o förstöra de me alkohol. Jaja får se hur jag gör.

Vad är det för procent på dina öl? Och vad får du ut av att dricka upp dem, Andreas? Stark är du som har dem i kylen. Jag skulle ha stjälpt i mig allihop tyvärr. Hamna inte där.

Andreas

Runt 5% på alla, dricker inget starkare än 6% för tycker bara det smakar alkohol efter det.

Andreas

Blev 2 öl ikväll, mår lite sämre nu på kvällen, men det brukar ja göra även när ja inte dricker så. O jadu vad får ja ut av det? bra fråga! fly undan vardagsrutinerna lite kanske, jag vet faktiskt inte, får fundera på den.

Skönt att höra om styrkan. Jag har hela tiden tänkt så och då också tänkt att det inte känns så farligt. Det blir ju en helt annan sak om det är 7,5 du pratar om. Ja, fundera på frågan lite. Tror det är bra att veta.

Andreas

Igår brast det. Drack 2 öl o sen gick ja loss på det sista i whisky flaskan. Vaknade bakfull imorse för första gången på länge, inte kul! Tror jag har hittat min trigger dock, det är när jag börjar dricka socialt, då vill jag bara ha mer. En fördel e iallafall att ja nu inte har mer sprit hemma. Och det är väl det jag får ut av det, jag blir social, snackar med folk ja aldrig skulle snackat med nykter och allt blir så mycket bättre, tiden flyger förbi me..