Hej, vet inte om jag kan få hjälp här. Jag började dricka när jag var 17, har många gånger slutat med minnesluckor o nerspydda kläder. I vissa perioder drack jag varje dag, för att sen ta 1 månads avbrott. Är 29, när jag var 23 fick jag en grav psykisk diagnos. Vilken jag behandlas för, med medicinering och terapisamtal. Förra veckan drack jag Tisdag, Onsdag, Torsdag, Lördag. Denna veckan söp jag mig full i Tisdags så att jag fick minnesluckor och spydde. Jag dricker nästan alltid ensam, så det blir väl inte så mycket konsekvenser av det, mer än några skumma facebook konversationer och emejl som jag får läsa dagen efter för att se vad jag verkligen skrev, då jag inte kommer ihåg dom.

Känner att det är mina psykiska besvär som får mig att dricka dock, alternativet känns alltid så mycket värre. Jag har en konstant katastrofkänsla, och då tar jag till alkoholen. Dagen efter blir mina psykiska besvär vanligtvis hemskt mycket värre och jag är "ur action" hela dagen och kan inte göra nånting. Skulle vilja kunna dricka bara på Fredagen helst, o inte alls lika mycket. Jag dricker vanligtvis 4-5 starköl och 4-5 groggar när jag dricker. Ofta tar jag en enstaka öl någon dag i mellan. Vet i nuläget att alkoholen kommer ta död på mig, men det verkar svårt o få det under kontroll ändå. Jag bryr mig om min hälsa i övrigt och tar god hand om mig. Var hos läkaren för ett tag sen och tog lever prover, vilka va fina. Har sen dess druckit ännu mer. Läkaren föreslog en medicin som heter campral som ska minska suget i mellan gångerna, men vill helst kunna dra ner på det själv. Mina näromstående är även de mycket oroliga över mitt drickande.

Trots att jag spydde och fick minnesluckor i Tisdags gick jag idag och köpte mera öl för resten av veckan och jag känner suget börjar komma tillbaka.

Andreas

Nu blir stora utmaningen att klara sig till åtminstone Fredag. Blir svårt, känner redan sug. Hur snabbt glömmer man bort bakfyllan egentligen?

Alldeles för fort är bakfyllan glömd. Bestäm dig för att inte dricka i veckorna -det kanske funkar för dig, Andreas. Du verkar ju klara att avstå väldigt bra. Nog fixar du till på fredag.

Andreas

Mått rätt dåligt nu i 2 dagar, gravallvarlig blick i ansiktet, som jag ska explodera. Men tänker ja försöker skriva här istället för o springa iväg till systemet. Ska fan klara mig till Fredag! Får bara passa så ja inte dricker mer då för o kompensera resten av veckan utan alkohol. Tisdag redan ju, snart Onsdag.

Leverjag

Du vill väl inte vara en alkoholist resten av livet?

Håll ut och bevisa att du kan! Fundera på varför du dricker vad du kan göra istället. Något du mår bra av och upptar hela din koncentration. Prövat avslappning när du får sug?

Lycka till nu!

Andreas

Nej jag vet inte, aldrig gillat det här new age grejset. Kommer ihåg i skolan att vi skulle meditera o lyssna på ett avslappningsband i gymnastiken, jag kunde inte hålla mig för skratt. Visserligen skulle nog mindfullness kunna vara nåt för mig även om ja skulle ha svårt för det. Är hela tiden någon annanstans känns det som. På gymmet lyssnar ja på musik, men ja e då distraherad av alla människor o intryck så ja har inte en aning om vad jag lyssnat på i efterhand. Jag vet ärligt talat inte vad jag kan göra istället, det e väl de negativa symptomen av min sjukdom. Känner sug i dag igen, fly vardagen, tänker på o gå in på systemet o köpa en flaska whisky o nårra öl. Men nej jag ska hålla emot, redan Onsdag ju. Vet inte ens om ja ska dricka på fredag, känns ändå rätt bra o va nykter.

Andreas

Ok nu är systemet stängt iallafall, jag kanske klarar mig till Fredag iallafall, men då ska jag till föräldrarna och där får jag inte dricka så. Vet inte varför jag inte köpte några öl på systemet, e fortfarande helt "off" o mår dåligt, känns som ja ska explodera, känns som en öl eller 2 skulle göra det bättre. Jag tror ärligt talat att jag mår som bäst när jag dricker måttligt regelbundet, om man ligger på 60% annars, kommer man upp i 100% efter en öl eller 2 eller 3. Ända positiva med detta e att levern får vila.

Andreas

Och nu har hjärnan krashat totalt. Vet inte om den skulle gjort det även om ja drack, eller om det rentutav skulle varit värre då.

harrim

Det känns bara så. Alkoholen är den enkla snabba vägen till verklighetsflykt. Kan du inte hitta en TV-serie som du kan försvinna i ett tag? Det är också ett sätt att glömma bort sig själv ett tag.

Du kanske skulle testa avslappning ändå. Ensam hemma kanske du kan ge det en ärlig chans... Mest för att hjärnan din jobbar på högvarv eller har kraschat, men jag antar att det är lite samma symptom. Tror inte alkohol gör det bättre mer än för stunden. Borde finnas nåt on-line eller på bibblan(unestål t.ex) Eller:
Dressera hunden? Kanske inte funkar ännu? Skriva inlägg på forumet? Testa klättring? Många gillar verkligen klättring, just för fokuset man måste ha.
Det är jobbigt när hjärnan går på högvarv. Men alkohol löser ingenting. Leta efter något annat, tycker jag. Finns säkert nåt för dig också.

Leverjag

Du är ung och alkoholist. Du har druckit dig till ett beroende i hjärnan som gör att hjärnan skriker efter det som sätter igång dopaminet. I vårt fall har vi lärt hjärnan att det är alkohol som gör det. Hela tiden behövs mer och mer alkohol för att vi ska må bra. Till slut dricker man hela tiden för att slippa abstinensen. Du har vant din kropp med nervgift som verkligen skadar din kropp. M det inte vore för att den funnits så länge i vår kultur skulle den vara totalförbjudet, då alkoholen skadar kroppen mycket värre än andra droger.

Din kropp kommer vara paj tidigt om du fortsätter så här. Din hjärnas, musklers och andra organs celler förtvinar. Hjärnan krymper Andreas!

Är det inte värt att stå ut tills suget avtar. Du vet inte längre hur du mår utan. När kroppen är ordentligt avgiftad mår du bättre hela tiden. Du borde ge dig en chans i livet.

Jag har hund som lärde sig massa trick när hon var valp. Hundar är flockdjur och behöver fysisk närhet och motion precis som vi för att fungera bra.

Hoppas du bestämmer dig och gör något bra av ditt liv. Styrkekramar!

Andreas

Hah du får det att låta som "om man BARA blev av med alkoholen" vore livet "guld o gröna skogar". Den perioden i mitt liv då jag jobbade och mådde som absolut sämst, du skulle inte ens kunna ana, var en period på ett halvår då jag inte drack. I vilket fall som helst, köpt 5 starköl på runt 5% till helgen (som jag kanske startar idag då jag inte kan dricka på helgen). Drack senast i Lördags, vet inte hur mycket alkoholist det är på det.

Andreas

Dessutom om man nu dricker och inte slutar så borde väl det vara ett tecken på att man faktiskt får ut någonting av det, även om ja, det kan vara farligt.

Varken Leverjag eller jag skriver väl att livet är Guld och gröna skogar om du slutar dricka? Vi är båda oroliga för dig (tror jag) eftersom alkohol har en tendens att elda på alla negativa känslor som finns och endast hjälper oerhört kortsiktigt. Du glömmer tror jag att du faktiskt skriver i ett forum som är inriktat på att Förändra sitt drickande.,, och nej, du kanske just idag inte klassas som alkoholist. Du verkar inte ha så stora problem att avstå. Dock verkar du ju dricka trots att du inte vill, trots att du mår sämre av det och ibland mer än du tänkt dig. Vilket är ditt råd till dig själv om du skulle skriva respons på dina egna inlägg? Förstår att du har det jobbigt, men om du är ärlig, blir det verkligen bättre om du dricker? Och om det blir bättre... Du skriver att du blir mer social etc, då kanske du ska begränsa ditt drickande till de tillfällena så att du inte hamnar i ett beroende som du inte kan kontrollera eller ta dig ur.
Du får se våra inlägg som omtanke, inte som pekpinnar tror jag. Skillnaden kanske är hårfin ibland :-), men du får tolka det lite välvilligt.

Andreas

Jo antar väl att forumet heter "förändra ditt drickande". Mitt råd till mig själv? Hmm vet inte, att ta mig i kragen kanske!

Andreas

Nej jag har tittat in men inte varit inloggad. Köpte 7 starköl i Tisdags, inte druckit dem än dock. Så jag verkar klara mig till helgen igen, inte kännt nåt sug heller. Har mått skit större delen av veckan. Planerar o dricka nårra imorgon.

Tråkigt att höra om måendet Andreas, men visst får.du nån typ av hjälp?
Tror på nåt sätt att du bör vara än mer försiktig på drickandet på grund av hur du mår. Men just drickandet könns det som du verkar ha hyfsad ordning på. Tror du att du lan få nån mer hjälp för måendet?

Andreas

Jo jag har terapisamtal och medicinering. Tror inte jag kan få så mycket mer hjälp. Det e väl bara o komma ut där så mycket som möjligt, hitta vänner o kanske t.o.m. en flickvän, sånt förbättrar måendet mestadels. Det e ensamheten och isolation som skapar det dåliga måendet tror jag.

farmor

Jag antar att du vet det mesta om kombination medicin och alkohol. Om inte, läs bipacksedeln eller i Fass på nätet. Det kan gå riktigt illa med kombinationen. Var rädd m dej och ge dej själv en ärlig chans att bli frisk!