Hej, vet inte om jag kan få hjälp här. Jag började dricka när jag var 17, har många gånger slutat med minnesluckor o nerspydda kläder. I vissa perioder drack jag varje dag, för att sen ta 1 månads avbrott. Är 29, när jag var 23 fick jag en grav psykisk diagnos. Vilken jag behandlas för, med medicinering och terapisamtal. Förra veckan drack jag Tisdag, Onsdag, Torsdag, Lördag. Denna veckan söp jag mig full i Tisdags så att jag fick minnesluckor och spydde. Jag dricker nästan alltid ensam, så det blir väl inte så mycket konsekvenser av det, mer än några skumma facebook konversationer och emejl som jag får läsa dagen efter för att se vad jag verkligen skrev, då jag inte kommer ihåg dom.

Känner att det är mina psykiska besvär som får mig att dricka dock, alternativet känns alltid så mycket värre. Jag har en konstant katastrofkänsla, och då tar jag till alkoholen. Dagen efter blir mina psykiska besvär vanligtvis hemskt mycket värre och jag är "ur action" hela dagen och kan inte göra nånting. Skulle vilja kunna dricka bara på Fredagen helst, o inte alls lika mycket. Jag dricker vanligtvis 4-5 starköl och 4-5 groggar när jag dricker. Ofta tar jag en enstaka öl någon dag i mellan. Vet i nuläget att alkoholen kommer ta död på mig, men det verkar svårt o få det under kontroll ändå. Jag bryr mig om min hälsa i övrigt och tar god hand om mig. Var hos läkaren för ett tag sen och tog lever prover, vilka va fina. Har sen dess druckit ännu mer. Läkaren föreslog en medicin som heter campral som ska minska suget i mellan gångerna, men vill helst kunna dra ner på det själv. Mina näromstående är även de mycket oroliga över mitt drickande.

Trots att jag spydde och fick minnesluckor i Tisdags gick jag idag och köpte mera öl för resten av veckan och jag känner suget börjar komma tillbaka.

Leverjag

Hur går det för dig?
Har du kommit närmare ett beslut? Minskar du eller försöker du sluta? Tror att det är bra att avstå helt ett tag för att minska suget. Har du tänk på varför du dricker? Vilka känslor och behov är det? Kan du ersätta vanorna med andra vanor eller hitta på något som gör att tankarna ockuperas på annat?

Du kan om du verkligen vill. Styrka till dig och godnatt!

Andreas

Jodå denna veckan går det bra hitintills, drack visserligen glögg igår, men det var bara för o värma mig då ja frös så inni h-vete. Känner inget sug annars o känns faktiskt bra o inte dricka. Nu i helgen drack ja för att det var fest, tidigare i veckan för att jag va deprimerad o upprörd/ledsen. Drack 10 öl förra veckan, mesta på länge o ett antal whisky o vodka shots. Vet inte om ja ska dricka när helgen kommer. Men det blir nog spiknyktert i veckan iallafall, om jag vågar säga det.

Leverjag

Låter bra.

De negativa känslorna minskar också om du låter bli. Kan du ge dig själv en tid för test för att se hur du mår då?

Andreas

Det skulle jag tydligen inte sagt, började me en vodka shots, blev typ 5 o 3 whisky på de. Så jävla onödigt tänker ja spontant idag. Ingen bakfylla dock.

Andreas

Det blev iallafall en nykter helg. Nästa kritiska punkt e julafton, men då tror jag jag ska dricka.

Andreas

Ärligt talat så e ja inte ens sugen på o dricka på julafton. Jag har en liten valp nu o han satt o kollade noga för varje drink ja hällde upp, vill inte att mitt drickande ska påverka honom negativt. I Onsdags tappade ja även min medicin på golvet o han fick tag på den, men som tur var släppte han den när ja kollade munnen på han. Det e ett heltidsjobb. Men på julafton får jag hjälp o passa han så kanske, men tänker isåfall inte dricka mig till bakfylla. Planerar o köpa 3 starköl.

Andreas

Ärligt talat så e ja inte ens sugen på o dricka på julafton. Jag har en liten valp nu o han satt o kollade noga för varje drink ja hällde upp, vill inte att mitt drickande ska påverka honom negativt. I Onsdags tappade ja även min medicin på golvet o han fick tag på den, men som tur var släppte han den när ja kollade munnen på han. Det e ett heltidsjobb. Men på julafton får jag hjälp o passa han så kanske, men tänker isåfall inte dricka mig till bakfylla. Planerar o köpa 3 starköl.

Efter att ha sett ditt inlägg på min tråd har jag läst igenom din och jag är övertygad om att du kan lära dig att dricka måttligt. De flesta anser att det inte går så vi seglar i motvind. Men man får lära sig att kryssa! Man uppmanar inte en person som vill gå ner i vikt att sluta äta, eller hur?

Macadi

mat går väl inte riktigt att jämföra med droger...tror att man ska fråga sig VARFÖR det är så viktigt för en att kunna dricka alkohol. Är det för att hålla skenet uppe av att man inte har problem så tror jag att det är en dålig lösning. Förmodligen kommer det bara att ta en massa energi och fokus från annat som är viktigare. Åtminstonde tror jag att ett långt uppehåll är nödvändigt innan man börjar dricka "normalt"...

Oavsett vilken väg väljer på julafton tror jag på dig, Andreas. Du tänker till och har en plan. Sen kan man ju fundera över om man ska dricka när man måste ha en plan... Men jag gör som du och har också en plan. Det är när du börjar dricka utan plan som jag tror att det är farligt för dig. Eller dricer för att det är synd om dig... Att dricka normalt är inte att medicinera med alkohol.
Härligt med en liten valp. Men då har du också ett ansvar. Du kan inte dricka dig full. Så häll inte i dig dina öl för snabbt på julen. God jul på dig!

Andreas

Jo jag vågar ju inte supa mig redlös med han. Måste hålla koll på mattider o gå ut me han varje timme, kan inte heller va bakfull. Idag när ja vaknade tänkte ja bara på whisky, men har ännu inte druckit nån. Drog till gymmet istället. Ibland har man inte alla pusselbitar i livet men hjärnan börjar likt förbannat lägga pusslet o de blir fel. God Jul till er alla med!

Andreas

Blev 2 whiskeys ändå, men hade vett o stanna i tid, blev inte full. Det var det där med pusslet.

Imponerande ändå att du stoppar. När du inte kan stoppa längre häll då ut whiskyn. Vill du dricka dina whiskey, får du ångest av det el könna det ok? Och varför dricker du dem? Är det nåt du inte vill möta nykter? Det är tankar som jag tycker att du ska ha med dig när du dricker nästa gång. Ev är det inget problem alls, men du finns härinne och det är lätt att konsumtionen ökar när man dricker utan att reflektera.

Andreas

Jo det fattas väl några bitar i mitt pussel, men jag vet inte hur många gånger hjärnan försökt lägga det ändå, det e mitt problem. Jag e väldigt isolerad med min sjukdom o blir lätt desperat, man vill ju så mycket. Det var därför jag drack igår. Och jo jag finns här av en anledning. Köpte 6 öl istället för 3 för jag tänker sen e de helg o systemet e stängt. Fan vad massa folk på systemet dock. Gav tiggaren utanför en tjuga i julklapp haha. Kändes bra.

Andreas

Blev 3 öl o 1 whisky på julafton. Sen hindrade mina föräldrar mig från att dricka mer, de tyckte jag hade fallit tillbaka i gamla vanor igen, jag tyckte att va fan de va ju julafton. Blev bråk sen gick ja o la mig. Drack 2 starköl igår me som jag hade kvar. Är sugen på en monsterfylla dock, en som nollställer allt, vet inte om ja ska va orolig.

Tyvärr har de kanske rätt i att du är på väg tillbaka i gamla vanor. Fundera över hur du vill att det ska bli. Jag har tyckt att du verkar må bättre utan.
Sen är det ju svårt att ta såna kommentarer från sina föräldrar särskilt när man druckit. Men förlåt dem, det är deras uppgift - det är svårt (el omöjligt) att låta barn bli stora. Har du syskon också? Annars är det nog lite jobbigt att bråka ensam mot två föräldrar. Fast å andra sidan är det ju ibland jobbigt med syskonrelationen också.
Kom igen Andreas - en monsterfylla är ju inget trevligt dagen efter.

Andreas

Nej den e väl inte de, tillbaka hemma nu o känner inget sug idag iallafall. Jo jag har ett syskon.

Andreas

Ok, har fått ett ultimatum. Antingen e jag nykter på nyårsafton, eller så spenderar jag den själv. Vet inte om ja ska svälja stoltheten och envisheten eller om jag ska sitta hemma själv o dricka. Jag kan ju iofs alltid dricka andra dagar.

stolthet... Kommer det någonsin något bra när man försöker vara stolt? Tror du fick ultimatumet av folk som bryr sig om dig. Och det är kanske viktigast ändå. Folk som bryr sig om. Kram till dig, Andreas!