När kommer dag nr två??

Profile picture for user Sisyfos

Åtta veckor!!!!
@Varafrisk skrev:"glöm inte hur det känns efteråt….vakna klockan tre på morgonen…ligga sömnlös…ångest…grubbla ännu mer… kanske somna en stund precis innan du ska gå upp…inte minnas allt….magen gör revolt..mm mm och…nej det är inte värt det."
Usch ja, precis så är det. Den där insikten är så viktig tror jag. Jag harvade ju länge omkring och drack sporadiskt. Det är en sorg att inse att den medicin man använder för att må bra inte alls fungerar utan istället ger motsatt effekt långsiktigt. För mig funkade den inte ens kortsiktigt eftersom jag varken gillar att vara berusad eller kunde slappna av i det eftersom det inte skulle märkas.
Du väljer att skriva om dina funderingar kring alkohol. Jag har också valt att göra det. Vinäger är en annan. Det finns många nya nu också som resonerar kring alkohol.
Jag tycker att det är viktigt att få möjlighet att skriva men när man skriver den typen av resonemang så får man en hel del svar från olika användare som enbart skriver från sina erfarenheter och sin övertygelse. Du skriver att du är en grubblande människa VaraFrisk och jag tänker att du läser dina inlägg utifrån hur du själv skulle agera när du skriver till någon. Men forumet hålls levande också av personer som läser sista inlägget och skriver utifrån det och sina erfarenheter. En del svar blir därför kategoriska och ibland onyanserade, men det är en omöjlig uppgift att vara så insatt i olika personers bakgrund att inläggen kan anpassas.
Det är lite jobbigt att läsa att andra personer tycker att man är dum i huvudet trots att man bara har försökt skriva vilka tankar som finns därinne i huvudet. Det skrivna ordet är rätt hårt. Men jag tänker också att man får välja själv vad som får fastna. Men visst skaver ibland en del svar, men du kan nästan från början veta att det blir ett sånt svar.
Jag kan också tycka att det är lite synd att de här funderingarna kring alkohol och livet utan har lite svårt att få utrymme här. Så jag är i alla fall evigt tacksam att du finns här eftersom jag uppfattar dina resonemang som oerhört värdefulla och viktiga.
Sakta men säkert tror jag också att du kommer att må bättre.

Profile picture for user Mamma35

Kan ni hjälpa en gråtande mamma genom de första dagarna?
Jag drack sista cidern igår ca 21.30 men nu har jag och mannen bestämt oss för att trappa ner rejält. Vi ska börja med helt nyktert sön-tors.. men hur klarar jag mig igenom de första dagarna? Jag är livrädd för abstinensen och de fysiska känningarna jag kommer att få..
Vi har i över ett halvår druckit 2-4 glas öl/vin i princip varje vardag men som en dag som igår blev det nog 7 glas från 13 - 21.30..
Att inte dricka, det kommer att gå bra för viljan finns absolut.. men hur ska jag överleva abstinensen?

Profile picture for user Se klart

Grattis till 8 veckor @varadrisk!
Härligt att det går så bra. Snart hittar du vägen till att må bra, glädjas över allt du har i ditt liv. Den där vardagen som vi får omvandla till det mest värdefulla vi har. Det går, med övning.
Kram!

Profile picture for user Varafrisk

Tack för Grattis och inlägg h mig🙏🏻 Ska svara på din fråga lite senare @Tofu

Just nu är det väldigt tufft🙈Känner mig så låg men t största delen vet jag att det beror på alkoholen. Och jag vet att det beror på att antabusen går mer och mer ur min kropp. Det handlar inte om att det är Midsommar kanske lite men definitivt inte allt. Var nykter förra Midsommar.

Men visst är det så att min ena hjärnhalva tänker att en kväll kan jag dricka och få mig ett rus. Fast denna gången tar den hjärnhalvan mer hänsyn till omständigheterna runt omkring än tidigare. Dvs inga barn hemma, kan inte dricka dagen före jag ska gå t kuratorn osv. I förrgår beskrev jag mina tankar om hur det är på natten efteråt morgonen efteråt.
I natt när jag la mig så vaknade plötsligt den kloka hjärnhalvan och sa MEN du kan ju inte gå in på systemet.. det går ju inte!!! Jag var där inne och köpte alkoholfritt för ett par veckor sedan. Det var en sak men att köpa alkohol??? Nej det går inte!!!

Det är svårt men jag ska klara det! Tänker på Se klarts inlägg om bla alkoholdemens …vill ABSOLUT inte drabbas av det och det är ju ingen omöjlighet med tanke på min bakgrund.

Som tur är har jag massage idag, terapi imorgon och på torsdag träffar jag kurator på Rådgivningscentrum🙏🏻

Och idag andra sprutan🙏🏻

Fasen nu är jag sen…ha en fin dag 🦋☀️🤗

Profile picture for user Charlie70

@Varafrisk det är bra att du håller dig sysselsatt. Självklart kommer du att fixa detta! För varje dag vinner kloka halvan lite över okloka halvan. Kampen blir lättare och lättare. Så skönt med andra sprutan. Jag ser mycket fram emot min andra.

Kram!

Profile picture for user Ase

Har du haft en bra dag varafrisk?
Vad är det för terapi du går på?
Jag har inte så stor erfarenhet av terapi. Gick några gånger hos samtalsterapeut när jag var utmattad.
Minns att det var skönt att få verktyg att jobba med. Ofta vet man ju själv vad som behöver göras men det kan behövas en liten knuff i rätt riktning 😊.
Men någon terapi för att bearbeta saker har jag aldrig testat.
Jag hoppas du mår bra 💖.
Kram

Profile picture for user Anonym26613

Midsommarhälsning 🦋💚🥳
Grattis till nykterhet! Det tar tid innan man slutar att dividera med sig. För mig blev allt lättare efter 3 månader. Stå ut!
Kram
🌸💚🌸💚🌸

@Varafrisk Hoppas du får lite lugnare dagar nu. Suget och allt runtikring det kan vara oerhört intensivt. För mig var det jobb varje vaken minut i månader när jag slutade snusa, alkoholen kom mer i skov. Uttröttande bara det.

Vill önska dig en riktigt fin midsommar!

Kram!

SKAMMEN…..men hur var det🤔Jag skulle ju inte skämmas längre skäms kanske inte idag men igår. Fick ett återfall på två dagar. Tänkte först jag att ska absolut inte skriva mer på forumet. Men skulle jag skriva då skulle jag vara ärlig som jag brukar för min skull. Känslan var även stolthet för jag vill inte att mina vänner som tänkte att jag kommer få ett återfall skulle få vatten på sin kvarn. Var hos min kurator på Rådgivningscentrum igår. Tänkte först ringa och säga att jag var sjuk men gjorde inte det. Det här var mitt första återfall. Jag sa t henne att jag fortsätter räkna min dagar men hon sa att jag skulle börja räkna från dag ett. Tänker att det handlar om den omedvetna hjärnan, att man kan fortsätta räkna dagar och få ett återfall igen. Så det blev dag ett igår men mina 58 nyktra dagar de finns starkt i mitt medvetande. För jag ville ju gärna säga 61 dagar med ett återfall på två dagar. Vi kan väl följa varandra och heja på varandra ändå @ase?

Varför blev det ett återfall? De senaste veckorna har det varit oerhört stimmigt i min hjärna. Jag har känt mig så stressad på jobbet. Så mycket att göra, och ganska ensam. Har även beskrivit här på forumet min känsla av ensamhet. Visst finns det vänner att kontakta men det är alltid jag som står för kontakten. Så en stark längtan efter att någon skulle ringa mig. Tänk ett telefonsamtal utan vidare. Så när jag var på Systemet så blev det så tydligt att suget var starkt för när jag hade handlat blev jag lugnare.

Men hur blev det sen då när jag drack och dagen efteråt? Det fanns ju liksom ingen glädje och jag blev än mer trött. Känslan av ensamhet blev väl inte heller den bättre. Igår förhandlade jag också med mig själv om jag skulle åka t systemet. Klarade det. Min man hade köpt öl för att bjuda på ikväll. Det blev också ett sug. Men jag drack inget igår och ja kommer inte dricka idag. Jag varken vill eller kan dricka mer men jag kan aldrig säga att det aldrig kommer hända. Kuratorn sa att den postakuta abstinensen kan sitta kvar till upp emot ett år vilket är vad Peter Wirbing säger. Kuratorn nämnde även något om att forskningen säger att risk för återfall finns under de fem första åren. Man kan ju få det även senare men förhoppningsvis avtar risken.

Vad var det då som gjorde att jag klarade det igår? Först och främst var det att jag hade starka magsmärtor. Hade även känning i levertrakten. Vill verkligen inte uppleva det mer. Är ganska övertygad att det finns någon påverkan där. Tänker att jag får veta det när gastroskopi och ultraljud kommer göras. Vill inte heller vara så extremt trött. När jag kom till min massör i tisdags satt jag först och grät en kvart. Tycker att vi på jobbet verkligen inte frågar hur man mår nu för tiden. Hur som helst men min längtan efter att få leva mitt liv, komma upp på banan igen. Att bli nykter för att vara närvarande i mitt egna liv. Att äga mitt liv.

Kuratorn på Rådgivningscentrum pratade betydelsen att fylla på det själsliga, att fylla på sig själv. Det kan vara en ansiktsbehandling, få naglarna fixade vilket jag tänker göra när jag börjar min semester. Men att läsa några rader el ta en kopp kaffe el titta på mina vackra pioner.

Jag tycker om att skriva på forumet men jag blir för beroende. Det tar för mycket tid för mig, ibland skriver någon något som är menat i all välmening men som jag tolkar negativt då ligger det och skaver länge. Har därför funderar om jag ska gå in ett par gånger i veckan istället. Som det är nu så tar det för mycket tid från annat.

Ja…så är det då Midsommarafton 2021🇸🇪
Sitter i en fåtölj nu och skriver. Maken ligger fortfarande och sover. Tycker att det är skönt att han kan slappna av och göra det. Ska plocka fram frukost när jag skrivit färdigt. Har läst några rader/krönika i boken ”Lita på att det ljusnar” av Tomas Sjödin och dagens text i ” Just idag 365 tankar för sinnesro” av Olle Carlsson. Båda är faktiskt pastorer. Olle Carlsson är fd alkoholist. Tycker om att läsa deras ord. Trösterikt.

Ska stryka några dukar, byta och lägga på borden. Plocka in blommor både t vardagsrummet och altanen. Rosa pioner och daggkåpa. Svårt att hitta vilda blommor i Midsommartid. I eftermiddag kommer vår son med sambo. Han skulle ha med sig en paj. Första gången, värmer i modershjärtat. Äta sill och potatis. Så gott! Vår dotter jobbar fr 7 -10 h förste brukaren därefter vidare till näste brukare och jobbar t 21 ikväll. Vi fick ju en flaska Prosecco av värdparet i Skåne. Passar bra att öppna nu så kan övriga skåla i det och jag dricker något alkoholfritt. Till maten blir det nog vatten. Har svårt att hitta en alkoholfri öl som jag tycker om, tycker att de är blaskiga. Kuratorn förespråkar inga alkoholfria drycker som vin, mousserande el öl. Det kanske beror på var man befinner sig i sin nykterhet.

Jag vill önska er alla en fin Midsommarhelg🇸🇪🌾🤗och styrka oavsett om du kämpar med din nykter eller är nykter🙏🏻

Kram Varafrisk

@Varafrisk jag blir så glad att du är tillbaka!
Klart vi fortsätter att följas åt😊
Du skriver lite om vänner och jag kan känna igen mig lite i det. Jag har en nära vän och några som är mer som bekanta. Men jag hade aldrig orkat ha massa vänner är för introvert för det.
Tänker att vi har våra familjer och då är man aldrig ensam💖.
Kram

@Varafrisk Uppskattar såå himla mycket att du hörde av dig med en uppdatering. Har funderat på hur du haft det dessa dagar. Vi finns här så klart och oss hälsar du på så mycket eller så lite du vill. Det är bara du som kan finna DIN väg framåt.

Ha en riktigt fin midsommar nu och ta hand om dig själv och familjen.

Kram!

@Charlie70 Tack💗 Har läst i din tråd, så himla gott att du mår så bra! Det är så trösterikt att läsa. Så glad för din skull🤗

@Ase Nej man är inte ensam när man har sin familj. Jag är ganska extrovert men behöver inte massvis av människor omkring mig. Tycker ändå om när någon hör av sig ibland. Men du och jag följs åt💗

@Andrahalvlek Tack för den och här kommer en tillbaks🤗

@Charlie70 Missade ditt senaste inlägg. Blir glad att du uppskattade min uppdatering. När man har skrivit länge så vet man ju att ens vänner undrar hur man mår när man inte skriver så gör ju även jag. Och den omtänksamheten den är så speciell för har man inte själv varit i den här gyttjan och inte haft återfallet då är det svårt att förstå. Man kan falla väldigt djupt. Som tur var gjorde jag inte det pga att jag hade så många nyktra dagar i min ryggsäck. Även om jag inte riktigt hade känslan under mina nyktra dagar så insåg jag nu hur skönt och bra det var. Kan känna ett litet pyttesug idag men om jag då tänker på mina smärtor igår så avtar suget. Frihetskänslan som följer med nykterhet är ju fantastiskt.

Kram

Kram

@Charlie70 Missade ditt senaste inlägg. Blir glad att du uppskattade min uppdatering. När man har skrivit länge så vet man ju att ens vänner undrar hur man mår när man inte skriver så gör ju även jag. Och den omtänksamheten den är så speciell för har man inte själv varit i den här gyttjan och inte haft återfallet då är det svårt att förstå. Man kan falla väldigt djupt. Som tur var gjorde jag inte det pga att jag hade så många nyktra dagar i min ryggsäck. Även om jag inte riktigt hade känslan under mina nyktra dagar så insåg jag nu hur skönt och bra det var. Kan känna ett litet pyttesug idag men om jag då tänker på mina smärtor igår så avtar suget. Frihetskänslan som följer med nykterhet är ju fantastiskt.

Så den omtänksamheten är verkligen något speciellt för just forumet! Så betydelsefull och så värdefull🙏🏻🤗
Kram

Kram

@Varafrisk jamen precis. Frihetskänslan man känner med nykterheten är precis det - oslagbar. Nu har du än en gång övertygat dig om att alkohol inte är någon höjdare. Det kommer att gå bra för dig!

Profile picture for user FinaLisa

Varafrisk 💗

Hoppas midsommarafton blir fin för dig och din familj ☀️🤗
Vi har haft midsommarlunch tidigt då min yngste son skulle börja jobba.
Den äldsta skulle vidare till flickvännen så nu har jag diskat undan och vilar mig på soffan.
Min sambo måste alltid sova en timme på eftermiddagen så då brukar jag också ta det lugnt.

Ingen alkohol denna helg och det är befriande som du säger. De där återfallen kan komma och gå men tack och lov brukar det bli längre mellan gångerna. Till slut känns de fullständigt meningslösa..🙄 då är det också lättare att ignorera suget.

Du kommer greja det här Varafrisk 🤗
Jag är väldigt säker på det👍
Kram 🧡😎🧡

Tack för inlägg hos mig, läser och begrundar🙏🏻

Ligger i soffan och skriver. Är trött. Igår vaknade jag vid åtta gick upp och läste dagens ord i min ena bok och en krönika i min andra bok. Hamnade för länge på sociala medier och forumet. Åt frukost samt löste Melodikrysset. Blev sådär jättetrött. La mig i soffan. Tillät mig göra det. Tillät mig att sova en stund. Ofta gör jag inte det. Det låter så härligt när flera av er skriver att ni vaknar tidigt. Vaknar dessutom pigga. Jag vaknar aldrig pigg. Vaknar jag tidigt försöker jag somna om fast inte igår. När jag la mig på soffan för att slumra till lite grann så kom tårarna. Tänker att tårarna är trötthetstårar. Behöver vila mer..ofta.

Tror att jag ska försöka undvika kolsyrat ett tag. Även fet mat. Blir uppblåst och spänd.
Vill vara ärlig när jag skriver. Åt fish’n & chips igår. Hade köpt öl 3,5% t min man tidigare i veckan. Drack själv en sådan t maten. Varför? Tänker att tröttheten bidrog t suget. Onödigt. Nu finns det ingen öl hemma. Inget med alkohol alls och så får det bli. Finns alkoholfria drycker. Tänker att jag inte heller ska ha det hemma. Men att exempelvis must är ok. Det är ju i alla fall vad kuratorn på rådgivningscentrum förespråkar.

Igår hade jag mailkontakt m en vän. Vi lärde känna varandra när jag var elev på Komvux och han studievägledare. Har kontakt ganska sporadiskt. Vi sjöng även i samma kör under en tid. Har berättat för honom om mitt beroende. Han skrev att jag skulle öva sångyoga, bra för själen. Det slog mig då… att jag sjunger nästan aldrig, lyssnar aldrig så där aktivt på musik som jag gjorde förr samt spelar hög musik och dansar hemma väldigt sällan. Jag mår ju så bra av det. Måste få in det på något vis i mitt liv igen.

Vår dotter har kommit hem efter långa arbetspass. Har boxat ute i vårt garage. Frågar mig om jag inte ska boxas idag. Hade jag väl inte tänkt … men det är klart att jag ska boxas!

Ha en fin söndag🍀

Hej@Varafrisk!😊
Musik är något jag blir glad av också, jag sjunger hellre än bra 😉. Igår var vi på en restaurang där det var trubadur och jag sjöng gladeligen med. Det gick hur bra som helst att sjunga med utan alkohol i kroppen och barnen tyckte jag var jätte pinsam 😁.
Har för mig att du skrev att du har varit med i kör. Är inte det något du hade kunnat ta upp igen nu när restrektionerna börjar lättas upp?

Klart du ska boxas!💖
Kram

@Ase Jo jag har sjungit i kör, i flera olika. Det roligaste med att sjunga i kör, tycker jag, är när man får uppträda. Har sjungit i några körer då man sjunger i projektform eller under en termin därefter haft några konserter/ eller endast en konser. Har sjungit gospel och pop/gospel inom kyrkan då finns det möjligt att uppträda flera gånger eftersom man sjunger på gudstjänst. Få se om jag hittar något som passar mig…

Eftersom jag fick ett återfall och min kurator tyckte att jag skulle börja räkna fr dag ett igen var det som om jag tappade bort alla dagarna jag hade lyckats. Jag vill därför försöka räkna ihop alla dagar då landar jag på 64 dagar. Så 64 dagar och ett återfall på två dagar och även om det endast var en 33 cl burk på 3,5% så får jag väl räkna det som det och då landar jag på 61 dagar. Kanske lurar jag mig själv men om det kan bidra t att jag känner mig starkare så testar jag detta. För jag känner mig så himla trött och låg. Varje dag tänker jag att jag ska äta bättre och röra mig mer men inte fasen blir det bättre. Å det handlar om tröst, tänker jag.

Nu blir det sängen. Längtar verkligen t semestern åtta dagar kvar….

Godnatt 😴

Profile picture for user Blenda

@Varafrisk skrev:"Eftersom jag fick ett återfall och min kurator tyckte att jag skulle börja räkna fr dag ett igen var det som om jag tappade bort alla dagarna jag hade lyckats."
Vet du varför din kurator ville att du skulle börja räkna från dag ett? Har du tagit upp vad som händer med dig då, att du känner dig mindre lyckad? Tänker att ni tillsammans måste hitta sätt som hjälper DIG framåt, det är ju för din skull som samtalen finns. Lycka till!

@Varafrisk 💗 Godmorgon ☀️

Självklart har du alla dina nyktra dagar kvar! Konstigt resonemang av kuratorn tycker jag🙄
Jag tycker du ska se ditt återfall som en erfarenhet istället 😊 Nu vet du hur det känns och behöver inte tänka så mycket mer på det!
Se framemot din semester och njut av dagarna fram till dess, längtan är en skön känsla. Vad har ni för planer, du och din man?

Önskar dig en fin vecka 🤗☀️
Kram🧡🌷🧡

Så förutom att kuratorn snusar framför ögonen på dig tycker hon alltså att du ska börja på dag ett igen? Tillåt mig att le en smula. Alltså skippa det. Inte henne, men att börja från dag ett. Du har ju avverkat massor av dagar! De är dina och dem tar du med dig in i fortsättningen efter det här återfallet. Hinner du med dig själv förutom jobbet nu innan semestern? Känner på mig att det är mycket för dig nu. Ett kvällsdopp är inte dumt. Eller tid för att sitta och glo ut i trädgården. Tänker på dig!

Kram!

SKAM....igen!!.

Att få ett återfall...var oerhört skamligt....men att få ännu ett återfall...ja då har skammen stigit till skyhöga höjder! Och då tänkte jag...nej...jag ska inte skriva här på forumet....inte förrän jag har många många nyktra dagar. Det var ju så jag tänkte som oftast innan jag hade en längre nykter period. Jag har ju sagt att jag hade skämts färdigt...men tydligen så har jag inte det...men så kände jag ...jag behöver skriva...jag behöver forumet...jag behöver mina vänner här på forumet. För det är ingen annan som förstår hur det är mer än ni...oavsett om hur jag tolkar era inlägg..oavsett hur vi hanterar vår väg till nykterheten..ni förstår hur det är..så är det helt enkelt!!

Och det är precis som du skriver Charlie70...jag hinner inte med mig själv..det är så oerhört mycket på jobbet...och jag är så jäkla dålig på att ta hand om mig själv! Ikväll spelar min dotter fotbollsmatch, min man och jag skulle åka och titta men jag kände att jag orkar inte, jag behöver vara ensam hemma. Men vilken diskussion jag hade med mig själv innan jag beslöt att inte åka med. Sviker jag sviker jag inte...men hennes pappa är ju där. Såg ju dessutom Sveriges match igår kväll och det hann ju bli ganska sent innan jag la mig.

Min kurator...hon säger att jag måste arbeta aktivt med min nykterhet...att fylla på själsligt. Ni är många här på forumet som arbetar aktivt med er nykterhet på olika vis. Jag är inte så bra på det...men behöver göra det...och för mig skulle det nog innebära att då och då lyssna på Peter Wirbing och Kaj Pollak, läsa någon text så som jag gör..men även sjunga högt och dansa. Om jag bara skulle kunna få till det eller ett steg så vore det en stor förändring. Jag är verkligen inte bra på att prioritera mig själv...vet hur jag ska göra men gör det inte.

Förutom allt med jobbet så har jag en del besök inbokade på olika sjukhus. Imorgon har jag tid på Sömnmedicin på det sjukhus som ligger närmast dvs inte sjukhuset i min stad. Det är en bilresa på ca en timma. Har önskat att få hjälp med min sömnmaskin. Fanns ingen tid i min stad. Om jag åker dit har jag förhoppningsvis en sak mindre att tänka på. Under min semester ska jag till Carlanderska i Gbg för att kolla levern/buken med ultraljud. Och, efter att jag skrev till Mag- och tarmmottagningen på sjukhuset i min stad har jag nu fått tid några dagar efteråt för en gastroskopi. På torsdagen i ena veckan åker jag till Gbg och på måndagen därefter så blir det gastroskopi i min stad.

Då när jag läste kallelsen till Mag- och tarmmottagningen..kom tårarna...hejdlöst...alla dessa besök är ju så relaterade till mitt alkoholberoende. Sömnapnén vet jag inte om det beror på min övervikt och alkoholberoende fast jag hoppas det för då kan jag göra något åt det. Dessutom var det på mag- och tarmmottagningen som min man fick sin cancerdiagnos. Och på det sjukhus som jag ska till imorgon där dog min pappa, min syster och min bror (som jag inte hade kontakt med). Vi sov en natt på barn och ungdomsmedicin när min dotter var alkoholförgiftad . Dagen efter fick min man ta bort CVK (en slags pump som man får cytostatika igenom) på samma sjukhus.

MEN...jag är tacksam för att få göra dessa undersökningar och på ett vis är det skönt att det blir på semestern. Jag behöver inte ta ledigt från jobbet..behöver inte förklara. Är även tacksam för den vård både min pappa, syster, bror, dotter och min man har fått på sjukhuset...en timmas bilresa bort.

Naturligtvis hjälpte antabusen mig otroligt mycket...fast jag gjorde ju inget särskilt...och suget kände jag ju fortfarande...men det handlade om hjärnan om tankarna....Tänk om läkaren hade kunnat gett mig en burk med medicin som var sockerlösning och jag trodde var antabus....det är så mycket tankar och hjärna i det här med att bli nykter. Nu dricker jag väldigt mycket på min trötthet...och att jag inte väljer mig själv först.

Ni är så otroligt beundransvärda alla ni som finns här på forumet...det är bara så...för det är ta mig sjutton inte enkelt den här resan...

KRAM:)

@Varafrisk åh vad skönt att du är tillbaka💖.
Det var klokt att stanna hemma och vila i stället för att åka och titta på match. Det kommer fler matcher att titta på 😊.
Känns som att få ordning på din CPAP är prio ett så du kan sova gott. Har du provat tyngdtäcke? Jag har just köpt ett och jag tycker att jag sover bättre, kanske bara är placebo men funkar det så funkar det 😊.

Kram 💖

@Varafrisk 💗

Du har så mycket omkring dig och bara att läsa ditt inlägg får mig att gå upp i varv😥 jag förstår verkligen att du behöver vila! Kan du inte sjukskriva dig fram till semestern?

Läste inlägg här om Naltrexon och Campral, är det något du diskuterat med din rådgivare eller läkare? Den medicinen påverkar inte levern säga det.
Hoppas och önskar dig allt det bästa!

Kram 🧡🌷🧡

Profile picture for user Anonym26613

Du har det jobbigt vännen 💚🙏❤ Så bra att du skriver. Jag förstår att man kan känna skam. Men du har inte svikit oss... om du har svikit någon, det vet du själv. Men du är inte skyldig oss något. Bara var dig själv och sträck ut din hand. Vi finns här och vi hjälps åt 💚🙏❤

Vad sägs om att läsa din tråd för att komma ihåg varför du slutade, hur det kändes och analysera hur du bör gå vidare. Om vi lär oss från våra misstag, så kan vi värdesätta livet mer. Nykterheten råkar inte hända, det är hårt jobb. Men med den kommer så stora fördelar att jag kan verkligen rekommendera att hoppa på sadeln igen innan du börjar få allt mer ont i magen. Drick inte bort denna semester vännen. Kom igen 💪🦋💪🦋💪🦋

Profile picture for user Andrahalvlek

Jag håller med @Tofu om att alla dina nyktra dagar är värdefulla - så fortsätt samla på dem nu direkt! Tänk inte ”skitsamma” utan tänk hellre ”jag ska bannemej fixa detta”. Och försök att prioritera nykterheten som nummer ett - grunden till allt. Då ingår att plugga ”nyktra fakta” så att ditt undermedvetna påverkas i rätt riktning. Det är i ditt undermedvetna som vanor och ryggmärgsreflexer bor. Och tveka aldrig att skriva på forumet, vi VILL finnas som stöd för dig.

Kram 🐘

@Ase Tack för rådet ang tyngtäcket och vem vet det kanske vore bra för mig❤️Men jag behöver CPAPen för att få slippa andningsuppehåll. Hoppas få hjälp med det imorgon..att få en fungerande CPAP.

@Tofu Tack❤️för ditt stöd❤️

@FinaLisa Tack för din omtänksamhet❤️ Jobbar fem dagar till sedan är jag ledig. Och jag klarar det👍🏻
Testade Campral för ett antal år sedan och jag kunde dricka på den medicinen😉Naltrexon påverkade min lever😔Så jag måste tro på mig själv och min förmåga🙏🏻

@Miss Mary Poppins Tack❤️ Vill verkligen inte dricka bort semestern. Vill vara närvarande. Välja livet🙏🏻

Godnatt och Sovgott 😴❤️

@Andrahalvlek Ditt inlägg kom nog när jag skrev mitt. Tack för att du skrev❤️Är det någon jag tänker på när det gäller att jobba aktivt med sin nykterhet så är det du @Andrahalvlek.
Häromdagen när jag var på Systembolaget gick jag fram t den kvinna som jobbar där och som jag berättade först för om mina problem…när hon såg mig sa hon… ”så det gick inte”…. Jag ville ju berätta att jag hade lyckats så många dagar…Och då tänkte jag….att du ska aldrig behöva se mig mer…dvs jag ska inte köpa alkohol…hur som helst…jag vill vara nykter…🙏🏻❤️

Profile picture for user Orosmoln

@Varafrisk Jag följde din tråd sist jag var nykter en lite längre period. Har läst i kapp nu. För mig framstår du som en stark, envis och modig person. Du har styrka och envishet nog för att fortsätta och mod att skriva om så väl motgångar som medgångar. Jag har själv fallit tillbaka hårt och har precis börjat om så har inga bra råd eller kloka ord till dig. Vill bara skriva en hälsning och säga fortsätt, du har kommit en bra bit på väg 🌻

@Varafrisk Någon gång är den sista. Återfall tillhör den nyktra resan. De som slutar dricka och sen aldrig tar ett enda återfall är en väldigt liten minoritet. De allra flesta lämnar forumet när de tar ett återfall, men kommer i bästa fall tillbaka senare. Skam är en destruktiv känsla som aldrig leder framåt. Du är otroligt modig som både går fram till kvinnan på Systembolaget och som skriver här på forumet direkt.

Jag säger som min husgud Craig Beck: Upp igen och jobba vidare med din nykterhet, låt inte återfallet ha någon som helst betydelse för dig, snacka knappt om det. Men det är viktigt att lära sig av misstagen - vad hände och varför? Analysera händelsen, för att slippa upprepa den.

Kram 🐘

Profile picture for user Vinäger

Finaste underbara ärliga Varafrisk! 💗

En av mina favoriter. Som vågade skriva om de första trevande stegen. Om de jobbiga tankarna. Om de många gånger "förbjudna" funderingarna.

Som fortsatte trots en del negativa reaktioner. Som höll ut med skrivandet trots att det gick stick i stäv mot vad som förväntades. Som vågade stå upp för att romantiseringen kunde hållas vid liv.

Trots att du visste vad som är bäst. Vad som för de flesta är den enda vägen. Alternativen är inte så många för oss som druckit oss till ett beroende.

Alltså, du är bland de modigaste jag vet. 💗

Lova att aldrig sluta skriva ned dina reflektioner och tankar. Du behövs här, mer än någonsin. Eller, ok, åtminstone så mycket du orkar och vill.

Kramar i massor 💗

God morgon Varafrisk,
Hoppas en fin sådan, här har vi haft sol en vecka, så jag vattnar mina pallkragar om kvällarna och tänker på dig.
Jag har tidigare skrivit om detta med SSRI-preparat och du som känner mig vet att jag inte är nån som direkt främjar quickfix. Men när jag läste ditt senaste inlägg så kom tanken tillbaka. Man kan säga ett ssri är antabus för psyket/ inget man behöver alltid men ibland som en hävstång. Och som jag skrivit om så vet jag att långvarig oro (som du har!) också påverkar våra signalsubstanser. För mig var min ”depression” inte sorg eller inte vilja gå upp ur sängen. Utan oro, oro under lång tid, i första hand för ett av mina barn.
Kan din trötthet delvis bero på det? Jag och du vet ju att man blir trött av alkoholen (och deppig). Men jag tänker också att du behöver den hjälp som finns att få.
Livet ligger där ute och väntar på att tas i anspråk. Kram fina!

@Tofu Jag känner mig inte särskilt modig men tack🙏🏻😍

@Orosmoln Kul att du tittar in. Som sagt var …jag känner mig inte så modig…men tack🙏🏻😍

@Andrahalvlek Och även du säger modig..Jag har väl inte varit den som varit så mottaglig för dina råd tidigare….kanske för att det har känts för lätt …och det är inte lätt…men nu snappar jag upp ett och annat…tack🙏🏻🥰 Min kurator har nämt Craig Beck och namnet var inte nytt för mig för jag hade ju hört det här på forumet…vet du vad titeln är på svenska?

@Vinäger Käraste….jag är alldeles överväldigad av dina ord…är det verkligen mig du skriver om??? Blir berörd och rörd❤️❤️

@Se klart Tack❤️🙏🏻Vet att du har skrivit om SSRI-preparat tidigare. Jag tar till mig det och förkastar absolut inte tanken. I min okunskap tänker jag att jag vill inte bli beroende av något mera. Tänk om jag blir beroende av både alkohol och medicin. Men om jag fick ro i min hjärna och skulle kunna slippa alkohol…Jag tänker att tröttheten beror på alkohol, stress (beroende på att jag nu har för mycket att göra på jobbet tidigare för lite) och oro/grubblerier.

@Liten tjej Kul att du tittade in😃Tack🥰❤️

I torsdags efter att jag hade varit på sjukhuset pga min CPAP el sömnmaskin som jag brukar säga var jag och hälsade på en fd kollega. Och vilket sammanträffande där var även annan fd kollega, alla vi tre hade arbetat tillsammans. Den andra kollegan var i stan pga att hennes man opererades för grå starr. Hur som helst så vi pratade om hur det var i livet.

När jag åkte hem så kände jag mig lite ledsen..inte för att ngn sagt el gjort ngt utan min fd kollega/vän berättade om sin sons studen, sitt arbete, en kurs som hon hade pluggat …och då kändes det verkligen som jag levde i en egen liten bubbla. Det handlade inte om avundsjuka…och visst har Coronan varit en bidragande orsak t bubblan. Men framför allt alkoholen….min bubbla består av alkohol, ögonproblem, sömnapné, sömnmaskin, ultraljud av levern och gastroskopi. Hur kul är det??? Och när hon berättade om sin kurs så kände jag tomhet. Jag…som vill så mycket…mitt engagemang har försvunnit bort i dimmorna av alkohol…även om jag inte är påverkad av alkohol när jag arbetar ..men ändå är jag så påverkad…ibland tänker jag att jag ska arbeta på habiliteringen t pension…men ibland tänker jag… det är inte där mitt hjärta brinner…jag tänker att jag vill förbygga ..förebygga så barn och ungdomar hamnar rätt och inte blir kriminella…som skjuter poliser🥲 Så jag vill inte bli dämpad pga alkohol.

Det är när man ses som man får spegla sig… och tack vare att jag träffade min vän i torsdags insåg jag att min hjärna är så kidnappad av alkoholen och jag har levt så länge i en bubbla. Vill inte leva i den bubblan…det är ett riktigt jäkla grovarbete jag har framför mig…men det är ju faktiskt inte omöjligt.

Två återfall det sista lite längre och ett litet snedsteg med en tre komma fem procentig öl…det får räcka!! Jag säger som ni brukar säga ta aldrig det första glaset…det är precis så det är för mig!

Varför hamnade jag i ytterligare ett återfall? Troligtvis beroende på att jag hamnade i det första återfallet samt den där enda ölen som man inte tror kan orsaka ngt. Kuratorn menar att om man inte börjar räkna från ett igen så kan man tro
att återfallet inte ens ägt rum. Fast man kan ju ha i bakhuvudet att man har klarat
åtta veckor ändå. När man tar antabus så känner man ju inte av det mer än tröttheten men vetskapen att man kan bli riktig dålig om man dricker alkohol gör att man undviker alkoholen. Men sen när man inte tar antabus och dricker kan man ju också bli sjuk fast inte så direkt. Så herregud så mycket det handlar om tankar/hjärnan!

Åter igen tack för alla ord om att jag är modig, stark, envis…jag känner inte riktigt igen mig men jag blir berörd och känner stor tacksamhet❤️❤️

Stor varm kram❤️

Glömde skriva…det här med att ge sig själslig påfyllelse…på vilket sätt det nu än månde vara…så är det ju jag och endast jag som måste börja… att ta platsen …ta tiden…det är ju ingen som kommer ta mig i handen och leda mig…för ibland är det ju alltid som man väntar på någon annan🙄
Jag är en mästare att vänta utan att börja🙈😍

@Varafrisk Tyvärr har jag inte hittat några av Craig Becks böcker på svenska. Men hans engelska är väldigt lätt att förstå, han är gammal radiopratare. På youtube finns en massa klipp med honom, prova kan man alltid göra. Min hörförståelse på engelska har förbättrats enormt på den här nyktra resan, bara det är ju en bonus 😉

Kram 🐘

@Varafrisk skrev:"det är ett riktigt jäkla grovarbete jag har framför mig…men det är ju faktiskt inte omöjligt." Precis så är det! Det är nästan som ett hantverk att bli nykter. Kräver hård ansträngning och 110 procent fokus. Ska vi skumpa vidare nu då på vår väg?

Kram!

@Andrahalvlek Har för mig att kuratorn sa en svensk titel…men hur som helst youtube kan vara en bra början ..,lättare att lyssna än att läsa. Ja…man vinner mycket med nykterheten👍🏻😍

@Charlie70 Ja…jag har halkat efter…men jag är med dig och skumpar vidare…glad att du inte tröttnat😉🥰

Kram

Det är viktigt att minnas den ångest och ledsenhet man känner när man vaknar som man har under ett återfall. Den känslan vill man inte ha😔

Att krogarna får ha öppet som vanligt igen bidrar till ökat drickande. Som det blir för min dotter…utegång, efterfest och förlorad mobil. Trassel. En orolig mamma. En ledsen mamma.

Sitter ute. Solen skiner och det blåser lite lätt. Ska göra allt vad jag kan för att vända på mina tankar….för jag vill känna tillit till mig själv att jag vänder riktning till rätt väg…vill känna glädje🙏🏻

Ha en fin söndag🤗

Hejsan Varafrisk 😊.
Det där att känna att man är i sin egen bubbla och att man inte riktigt deltar i livet blir ju väldigt ensamt. Du kämpar med många hälsoproblem och oro för din dotter. Att då orka satsa på ett nytt jobb med 110% även om det är roligt hade du nog inte orkat även om du inte hade problem med alkoholen.
Jag vet inte vad jag vill få sagt med detta men själv tycker jag det är skönt att tänka att allt beror inte på alkoholen.
Jag tex har fortfarande mycket oro och ångest och det trodde jag skulle försvinna när jag slutade med alkohol.
Men det är skönt att veta att detta har jag fast jag slutat dricka, men det har minskat sedan jag slutade.

Kram 💖

@Ase Nej, tror inte heller det att läge att byta jobb nu. Fast med tanke på min ålder så bör jag inte vänta för länge🙄

En fd kollega skrev t mig igår att jag skulle skriva en bok.,..visst skulle det vara kul👍🏻

Många av mina hälsoproblem är nog tyvärr kopplade till alkoholen och övervikten. Så de skulle ev kunna förändras. Jag hoppas att sömnapnén beror på dessa två faktorer så det inte är något inne i kroppen som är fel. Går man ner i vikt och inte dricker alkohol så påverkar ju det sömnen och då kanske man kan slippa cpapen,

Nej nu ska jag vattna blommor och tomater. Tänker på dig Se klart💗

Redigerar och lägger till…oron för min dotter…den finns inte där konstant men i alla fall…den blir lättare att hantera utan alkohol tänker jag.

Kram 🤗

Om jag inte hade haft mina återfall så har jag i alla fall 58 nyktra dagar i rad i min ryggsäck. Och av 71 dagar så har 62 dagar varit nyktra. Det är ett evigt förhandlande i min hjärna och jag vet att jag måste ha en längre sammanhållande nykterhet för att få lite av en ”kick-känsla”. Detta innebär inte på något vis att jag har gett upp, att jag inte förstår att det kommer bli bättre….nej då…men flera på forumet vittnar om en fantastisk känsla av en endast kort tid som nykter…jag har inte känt av den än. Dock, tror jag att jag måste på ett aktivt sätt tänka på alla vinsterna och faktiskt i vardagen plocka fram guldkornen av att vara nykter.

Tre dagar med dagen idag därefter börjar den efterlängtade ledigheten🙏🏻

Kram☀️💗

Tänker på dig @varafrisk 🌱☀️
Nyfiken på att höra om det blev några odlingar trots visst motstånd 😊 Trädgården har hjälpt mig med nykterheten, jag har verkligen mått bra av det engagemanget som krävts. Och det där bara ”sitta still och dricka” har inte känts särskilt lockande, hellre rensar jag kirskål med en ljudbok i lurarna.
Kram till dig!

@Se klart 💗Det blev tomatplantor som har drivits upp av handelsträdgården där jag handlar ibland plus gurka. Fick även en tomatplanta av min chef. Hon brukar ta m sig ett antal plantor till jobbet som hon har drivit upp och så får man ta en planta om man vill. Hon odlar hur mycket som helst.
Min man köpte ju ett växthus fr Biltema i plast för att jag skulle känna på om jag växthus är något för mig. Och det kan det kanske vara….

Till något helt annat…..

Berättade för flera år sedan för några vänner om mitt missbruk. Så här i efterhand undrar jag varför jag gjorde det? Visst är det bra om vänner vet att man inte dricker så behöver man inte utsättas för att bli bjuden osv. Fast de här vännerna har jag som oftast inte träffats i sammanhang där det ingår alkohol. Jag trodde kanske att de mer skulle fråga hur jag mår mm..för den är ju ett tufft missbruk att ta sig ur men om jag inte säger något frågar de aldrig. Så …nej ..det räcker att min familj vet.

Kram💗

En dag till att jobba innan ledigheten…som jag sett fram emot att vara ledig🙏🏻

Första gången på evigheter som jag ser fram emot att inte ha ngt inbokat …känner som om jag behöver det för att bli nykter. Det enda som är inbokat är två läkarbesök samt pedikyr och manikyr👍🏻 Vilka kontraster🙄

Torsdagsmorgon besök h kuratorn på rådgivningscentrum👍🏻

Ska be om att få tid hos min läkare för att diskutera stämningshöjande medicin.

Jag vill bli nykter men vägen är som en berg- och dalbana. Många gånger har jag tänkt sluta skriva pga att jag inte lyckas…men jag vill inte sluta skriva…så vi hjälps åt..oavsett var du befinner dig🙏🏻❤️

Kram❤️

Låter som en perfekt semester i mina öron. Det är inte så enkelt det där med att må bra. Alkoholen bidrar ju inte till något positivt i det tror jag, så fortsätt samla nyktra dagar.
Kan kanske vara bra att medicinera din nedstämdhet en period också. Det finns så mycket som bidrar utöver alkoholen tror jag. Men både kropp och själ mår nog bäst utan för min del i alla fall. Så länge jag drack kunde jag inte identifiera vad som var vad. Det kan jag i och för sig inte nu heller, men eftersom jag inte druckit en droppe på månader när jag började bli låg igen så vet jag att det inte är det.
För min del är det stress, oro, magbesvär, sömn och smärttillstånd som jag måste komma tillrätta med tror jag. De sitter extremt mycket ihop. Ska tillbringa semestern med att ta hand om kropp och själ. Äta bra för just nu har jag ont i magen och komma ner i varv. Får lite koncentrationssvårigheter när det inte är bra. Så nu jobbar jag stenhårt för att komma tillbaka till mina goda vanor med motion och vila. Tänker ibland att du beskriver en del såna saker du också. Verkar tyvärr inte vara nån quickfix detta med att må bra. Men en månad nu av bra mat, motion, själv ska jag stretcha och andas medvetet varje dag. Göra saker som gör mig lycklig i själen. Häng på VaraFrisk! Det känns faktiskt som om du mår lite bättre i dina inlägg. Ett större lugn! Vet inte om det stämmer. Men jag tror verkligen att alkoholfrihet bara gör gott. Och det är egentligen nu när du kommit ur träsket inte så svårt att uppnå. Köp a-fritt om du befinner dig på bolaget reflexmässigt. Alla A-fria dagar räknas. Lycka till!

@Tofu @Sisyfos Tack för pepp och kloka inlägg:)

Första semesterdagen...lite svårt att ta in känslan ...delvis för att det är så mycket annat som rör omkring uppe i min min hjärna...men jag tänker att lite så får det vara. Började dagen med att träffa min kurator på rådgivningscentrum. När jag hade mitt första återfall var jag inne på att avboka pga skam men gjorde inte så. Igår kväll ville jag omboka min tid (för jag visste att hon arbetar även nästa vecka) skrev ett sms sent igår kväll så att hon skulle kunna läsa idag på morgonen. Hade väldigt ont i magen och urtrött. Var ju tvungen ändå att gå upp i morse för att se om hon hade läst mitt sms kände då att det var lite bättre med magen så jag skrev till henne att jag kommer. Hon hade inte fått mina sms...men hur som helst kom jag dit. Och, det var så skönt....hon sa till mig även om du också är beteendevetare och vet mycket så behöver någon annan säga det till en...och så är det ju.

När jag träffade henne i höstas så var jag ju inte helt ärlig men nu är jag verkligen det. Berättar hur många dagar jag har druckit även om den där ölen på 3,5%...berättar om mina tankar. Hon säger till mig att jag hör att du är på väg..och har kommit en bit på vägen..men du romantiserar alkoholen fortfarande lite grann...och det är där du behöver sätta stopp..där är tankefällorna. Som tex...nu har semestern börjat...vi går ut och äter...och ja då kan man väl ta ett glas vin...nej jag kan inte ta ett glas vin...det går absolut inte!! Fast jag skulle kunna gå ut och äta och öva in något nytt...jag var ju faktiskt på restaurang i Skåne, åt god mat och drack alkoholfritt. Vi får se hur det blir men i alla fall så behöver jag öva in något nytt. Tex om vi bor på hotell på semestern....så förknippat med alkohol för min del...nej där behövs det också övas om...göra nytt.

Pratade med kuratorn även om SSRI-preparat men hon rekommenderade inte att börja med det under tiden som man håller på att bli nykter. Hon sa att kanske när man har varit nykter runt ett år...när man börjar mer att bli sig själv...för då är det lättare att tyda känslorna..vad är vad.

Det sista längre återfallet tänker jag att det berodde återigen på trötthet...mycket att göra på jobbet...så istället för att ta itu med nykterheten blev det alkohol. Men hur bra blev det då??Inte bra alls..absolut inte bra överhuvudtaget. Det blev bara ännu mer tröttheten, ångest men ganska mycket ledsenheten...och känslan av att vara inkapslad i en bubbla. När jag berättade om ledsenheten för kurator sa hon att det är många som har påbörjat sin nykterhet som beskriver den där känslan av ledsenhet när man får ett återfall. Dessutom blir det mer och mer fysiska åkommor...kroppen ger sig till känna ..främst magen...lite lever också. Alltså jag bara säger det...fy farao!!

Min plan för semestern är att skriva en plan varje dag ...om viljan att vara nykter. Eftersom klockan är över 10.30 så har jag ju varit hos min kurator, köpte mjölk och frallor med andra ord druckit mitt förmiddagskaffe, skrivit dagens plan i min bok, nu skriver jag här. Därefter blir det en promenad med vår hund, kanske vilar lite efter det, äta lunch, åka fram på stan för pedikyr och manikyr. Ev handla mat. Fixa lite i trädgården. Vila vila..dock inte dricka alkohol!

Så Sisyfos...jag är på...jag tänker som du bra mat, motion och göra saker som ger mig ro i min själ.

Kram till alla ni som kämpar...och till er så inte behöver kämpa så mycket och till er som inte kämpar alls:)

God morgon @vsrafrisk
Jag är ju ingen läkare apropå att jag väckte tanken om ssri- men en kurator är heller inte en läkare. Jag funderar på denna bubbla du beskriver samt denna enorma trötthet som ju inte lättar oavsett om du vilar, är ledig. Prata med din doktor är mitt råd. Och ska du inte också höra om Naltrexon? Påverkar väl inte levern i samma utsträckning som antabus?
I morse plockade jag in den första luktärts-buketten. Det måste vara den tacksammaste blomman att odla. Ett litet frö- hundratals blommor som doftar helt ljuvligt. Har också plockat ringblommor (milda rosa färger) samt Zinnia denna morgon. En ljuvlig stund. Nästa år ska jag försöka mig på dahlia (igen) i stors krukor. Önskar dig en fin dag, kram.

@VaraFrisk skrev:"Men hur bra blev det då??Inte bra alls..absolut inte bra överhuvudtaget. Det blev bara ännu mer tröttheten, ångest men ganska mycket ledsenheten...och känslan av att vara inkapslad i en bubbla."

För mig är det verkligen så att alkoholen inte löser det som jag vill medicinera bort. Jag får ju heller ingen kick av den. Vet inte hur det är för dig, men jag har inte heller hört dig beskrivs det motsatta, dvs att du får en massa energi. Det känns som att du också har ägnat dig en del åt vanedrickande och att försöka lösa saker som inte kan lösas med alkohol. Det blev än mer uppenbart efter mitt ”återfall” och har varit det länge för mig - har ju ägnar år av att sluta periodvis. Jag får ingen effekt av alkohol. Nu fick jag magsmärtor istället och en oro. Tänker att det kan vara bra för dig också att resonera kring drickandet om det händer igen. Tror det hjälpte när jag var tvungen att förklara och försvara och för min del också sluta förneka. Men du är pålägg Varafrisk och det kommer att gå bra, det är jag säker på. Med det jobb du hittills gjort är du på god väg.

@Se klart Tack för att du skriver h mig🤗

När du berättar om dina växter så finns det något rofyllt över det hela. Det känns som om dina barn och barnbarn också trivs väldigt bra hos dig. Har du många barn och barnbarn? Får en känsla av att ni är en storfamilj?

Nej, min kurator är ingen läkare men jag tänker att hon ändå har viss kunskap och erfarenhet. Ska ju om ett par veckor kolla min lever och mage, tänker att jag kommer ha någon form av kontakt m min läkare då.
Naltrexon har jag testat även den påverkade levern och jag fick avsluta.

Kanske låter det bättre vad jag skriver än vad som verkligen sker i verkligheten🙈
Är bra på att veta vad jag bör göra men är extremt dålig på att förverkliga det. Och det är ju ingen som kommer göra det åt mig endast jag själv….

Ska iaf städa av lite lätt…är solen kvar så blir det en stund i solstolen eller det blir det troligtvis ändå…idag jobbar min man sista dagen och nu är vi lediga fyra veckor tillsammans ☀️🍉

Önskar er alla en fin dag🥰

@Sisyfos Du skrev tydligen när jag skrev och det blev inte bara dubbelpost utan trippel…haha.

Jo, jag känner igen mig mycket i vad du skriver. Näe ..får ingen större energikick utav alkoholen nu för tiden mest trötthet, ont och ledsenhet. Så är det…

Började för några dagar sedan och läste igenom min tråd…tror jag ska fortsätta med det…för att se vad som har hänt…

Kram☀️

Profile picture for user törstig

Hej allihopa! kanske hoppar in i ett forum som jag inte ska . Men är ny här.
Är alkoholist sen minst 25 år. Har haft några vita perioder. Vet inte hur det är med er men jag jobbar och då går det bra, men sen så fort man kommer hem börjar det djävulska suget. Dricker ca 8 öl och ett par glas vin. Vågar inte somna nykter. Hopppas på en nykter sommar och komma lite i form..

@törstig skrev:"Hej allihopa! kanske hoppar in i ett forum som jag inte ska . Men är ny här."
Forumet platsar du definitivt i törstig, nu har du dock skrivit i VaraFrisks tråd och det bästa är att du startar en egen för att få svar på just dina frågor.
Högst upp i det forum du väljer finns en grå list med texten ”starta nytt diskussionsämne. ”
Låter som om du dricker en hel del på vana.
För mig är att sova nykter en av de riktigt stora fördelarna. Sömnkvaliteten är en helt annan och det bidrar till att jag mår bättre.
Är du rädd för att du inte ska somna om du är nykter?
Det varierar säkert men det finns flera här som upptäckt att det inte är så svårt att somna sim man trott och just det att sömnen blir bättre. Nu varierar det för mig men överlag så mycket bättre.
Välkommen hit!

Ingen dubbelpost idag hoppas jag.
@Varafrisk skrev:" Näe ..får ingen större energikick utav alkoholen nu för tiden mest trötthet, ont och ledsenhet. Så är det…"

Ja, jag anade det. Nu är det i och för sig inte så vanligt att beskriva fördelarna härinne och för mig var de till slut inga alls. Verkligen inga fördelar alls. Då blir det än mer obegripligt att fortsätta, men det är ju inte så lätt att bryta vanor (ovanor) och beteendemönster.
Bytt till a-fritt är mitt råd om du fortfarande dricker. Du undviker att skriva i klartext och jag kanske tolkar det du inte skriver fel. För mig funkade det bra att byta mot a-fritt. Eftersom jag ändå inte fick nån kick av alkoholen, så gjorde det inte så mycket. Bröt inte vanan dock och det bör man göra efter ett tag, för jag gick helt enkelt tillbaka till a sen, men det funkade för att bryta alkoholkonsumtionen ett tag.
Kanske nåt för dig att pröva?

Ser att du skriver om några vänner du berättat för men som aldrig ställer frågor till dig. Jag berättade också för några vänner i början av min nykterhet. Inte en enda av dem har ställt några frågor sen. Jag har känt lite som du, att jag nog ångrar att jag sa något. I min värld var det noga uttänkt att jag ville dela med just dessa personer för att de är viktiga för mig. Men bristen på feed back i form av en enkel fråga om hur det går har väl gjort att jag funderat på om det var rätt att berätta. Kan hålla med dig om att det viktiga är att närmsta familjen vet. Resten kan vänta eller så blir det aldrig aktuellt att berätta för fler helt enkelt.

Skönt att det äntligen är semester för er! I går när vi satt och kajkade runt på buss för att ta oss hem åkte vi igenom en rad köpingar. De är ofta väldigt vackra och på ett sätt ändamålsenliga de mindre orterna. I Stockholm "finns allt" men ändå är det sällan nära till hands. Kan sakna det i bland..

Kram!

God eftermiddag @varafrisk
Låter underbart med fyra veckors ledighet ihop, skönt för er.
Jo min trädgård har blivit lite terapi. Har säkert skrivit tidigare men det är ju dessutom att betrakta som lika läkande som just medicin. När jag är ute bland allt som växer så lyckas jag liksom med att zooma in och vara väldigt närvarande på ett sätt som är svårt att beskriva. Men jag är inte säker på att jag hade lyckats med nyktra livet om jag inte sett till att få ett par nya intressen, varav trädgården tar en hel del tid liksom att läsa/leta bland inlägg i diverse träsgårdgrupper. Jag har också börjat planera för framåt- dvs om ett par år, att göra en till uteplats på vår baksida för kvällskaffe. Vad ska i så fall vara utsikten där? Jag funderar på att göra en lite upphöjd bädd med ettåriga blommor? Alternativt ge mig på dahliorna igen?
Ja, min hjärna jobbar med och njuter samtidigt av hur det kanske kan bli. I år bestämde jag mig också för att ta hand om stackars hallonlandet. Och det har blivit fint! Jag säger som du, att det kanske låter bättre än vad det är ✌️Men jag bryr mig inte så mycket om hur det ska vara, utan gör på mitt sätt. Idag har jag bundit upp alla tomater lite fint, så höga att de nu utgör solskydd/gardin för gästrummets fönster…
Jag håller ju också på med mina kläder, det hänger ihop lite, skapa garderob och skapa rabatter. Man måste klura lite på färg och form, siluetter och kombinationer. Jag har ju ett rätt så kreativt arbete men inte så konstnärligt, så det här är väl så nära jag kan komma utan penslar… är väldigt dålig på att måla/rita… men varför jag skriver detta utlångs inlägg är väl mest för att smitta lite- med vad som kan ligga i just din horisont? Vet ju ditt speciella förhållanden till odling, men du kanske ska måla? Brodera? Något annat som sätter ihop händerna med huvudet, det händer något då, som att lätta lite från sig själv, något jag upptäckt är väldigt skönt.
Hoppas du njuter av din dag! Kram 🥰

Hej @törstig !
Säger som Sisyfos att det finns visst plats för dig här på forumet. Ingen fara att du skrev i min tråd men säger åter igen som Sisyfos att starta en egen tråd för då kan du få svara på dina frågor samt få stöd.

Kram🤗

Tack mina vänner för att ni skriver h mig. Så betydelsefullt och det värmer i mitt hjärta🙏🏻❤️

Min son var hemma en stund tidigare idag. Brukar komma en sväng på lördagen när hans sambo jobbar. Ibland är han inte alldeles enkel men jag älskar honom och är stolt över honom❤️ Han sa så kloka saker idag. Som barn var han lite överviktig men när han kom t tonåren blev han väldigt smal. När han blev sambo kröp kilona på honom men sedan en tid tillbaka har han ändrat livsstil och har nu gått ner mellan 15-20 kg. Från högstadiet och tills han blev sambo har han druckit mycket under helgerna. När han blev sambo fortsatte han att dricka starköl fredag och lördag. Inte alls som tidigare men kanske två, tre stycken. När han nu ändrade sin livsstil slutade han dricka öl och skulle inte dricka något förrän t semestern. När han nu var hemma hos oss sa ha varför ska jag egentligen börja dricka öl nu, det blir ju mest slentrian. Behöver inte dricka starköl utan någon lättare variant för jag tycker ju om öl till maten. Och jag tänkte….så himla klok du är min älskade goe son❤️ Så klokt att inse detta🙏🏻 För mig hade det ju utvecklats t ett beroende innan jag förstod att jag även drack av ren vana.

@Sisyfos…det är precis som du säger, jag undviker att skriva i klartext om mitt återfall. Jag berättar om det men inte om det pågår. Och jo, det pågår😢 Och varför är jag otydlig? Även om jag säger att jag inte skäms så skäms jag mer nu vid återfallen än tiden då jag drack innan antabusen. Så även om jag ofta är ärlig så vågar jag inte riktigt skriva om dels för skammen dels för vilka kommentarer jag kommer att få. Jag som var så kaxig när jag fick kommentarer om att jag bäddar för ett återfall och här står jag nu mitt i det här j-a återfallet. Vill inte vara här! Men varför är jag då här? Vad ska jag nu säga som förklaring? Tiden när jag tog antabus sprang ju iväg och dag las till dag, till veckor och till sist månader. Jag kände ju inte av antabusen mer än av den obeskrivliga tröttheten.. det handlade om hjärnan…tankar. Tror jag dricker mycket på känsla nu…för inte känner man sig så lyckad pga återfallet och då dippar jag…och uthärdar inte riktigt känslan. Dessutom oro för läkarbesöken. Det blir en ond cirkel! Under den tiden som jag tog antabus mådde jag definitivt inte bra MEN det är inte därför som jag dricker nu, att jag faktiskt skulle tro att alkoholen är bra för mig. NEJ, verkligen inte! Dock så försöker hjärnan romantisera alkoholen därför har jag försökt tänka vilka fördelarna var under den nyktra tiden. Känslan att jag alltid kunde köra bil var toppen, att komma på att anledningen t varför jag var trött berodde inte på alkohol utan antabus mm, att alltid vara sann mot mina barn, magen blev bättre (även om jag var förstoppad), att min man mådde bättre av att jag inte bar kassar, stoltheten att jag ändå fixade det…så jag behöver tänka på detta. Jag ska inte dricka bort ännu en semester🙏🏻

I torsdags när jag var h min kurator berättade jag om mitt musikintresse. Hon frågade mig om jag sjungit i kör. Jag svarade att jo i flera….och så slog tanken mig men jag slutade för jag valde att dricka.
Så jag tänker precis som du @Seklart att odla ett intresse/intressen är viktigt. Jag tror att det till en början behöver vara något enklare för annars blir det som under de senaste åren jag orkar inte riktigt och alkoholen tar över. Jag började en målarkurs precis före Coronan kom, hann gå två gånger men börjar det igen kommer jag fortsätta. Jag har köpt målarböcker med …nu minns jag inte vad det heter men som någon form av mindfullness. Brukar sticka eller virka ibland men aldrig slutfört ngt pga alkoholen m. Stickade mycket under 80-talet. Kanske borde jag köpa mig ngt garn igen. Vill egentligen ha en helt annan trädgård. Jag känner att jag behöver greja med något, vill också men det behöver vara i liten skala och något som jag ser fram emot.

Kom att tänka på vad @Charlie70 skrev i sin tråd om att inte vara en tillräckligt bra mamma. Som jag känner igen mig i det. Har stridit och slitit som en tok för mina barn. Har alltid känt att mina barn inte passade in i mallen när de gick i skolan. Och ibland kan jag känna så fortfarande när det gäller min dotter m sin bipolaritet, att inte passa in i samhället. Tack och lov så har hon nu fått antidepressiv medicin (säger man så?) , jag hoppas nu att hon ska få må bättre🙏🏻 Så visst jag drack även på det!

Kram💗

@Charlie70 Tänker på vad du skrev om att allt finns men ändå inte nära till hands…

När vi hämtade vår son träffade vi en familj som hämtade sitt första barn. Kvinnan/Mamman jobbade i centrala Sthlm, för att komma till sitt arbete åkte hon först pendeltåg därefter tunnelbanan. Det tog 45 minuter. Om man bor som jag gör tycker man att 45 minuter är vääääldigt lång tid…Så precis som du säger…allt finns ofta i en storstad men inte alltid nära till hands..

Kram🤗

Profile picture for user Onkel F

@Varafrisk skrev:" Jag har köpt målarböcker". Är det mandala du menar? Det har fungerat bra för mig när jag haft sug efter alkohol. Man får fokusera på det man gör och man kopplar bort allt annat. Ganska rogivande, faktiskt.
Det är två saker som återkommer hela tiden när du skriver: du skäms ( det är många här som skriver om den känslan) och du oroar dig. Jag tror att du på något sätt behöver komma över de känslorna, de håller dig tillbaka. Lättare sagt än gjort naturligtvis och jag har ingen aning om hur du skall göra, men ändå. Mer av "Jag ska inte dricka bort ännu en semester", men med 👊💪istället för 🙏 om du förstår vad jag menar.
Jag hoppas du får en skön semester med så lite alkohol som möjligt.

Tack @Onkel F ! Det är mandala jag menar.

Och jag förstår precis vad du menar, tror jag, iallafall lite mer jävlar annama💪🏻 Det här kommer jag fixa👊🏻

Tack och kram🤗

Hoppas du inte kände dig pressad att skriva VaraFrisk. Ibland tänker jag att du skriver väldigt lite om alkohol och dina tankar om det Varafrisk. Du har också många vänner i Detvidarelivet och det känns som om du hör dit mer på ett sätt.
Jag kan inte se en enda anledning till att du inte kommer att komma dit. Kanske lite mer jävlar anamma som onkelF skrev i så fall då.
Första gången jag slutade hade jag grubblar länge och väl. Dragit ner, bestämt mig för att sluta, slutat, börjat igen. Eftersom det skulle vara hemligt att jag hade problem med alkohol var det lite svårt i förhållande till familjen. Hur förklarar man att man tackar nej? Vill jag tacka nej? Sambon kunde ibland skriva att han köpt vin åt mig när jag inte tänkt dricka.
Hur som helst, min sambo upptäckte min flaskgömma. Då slutade jag. Jätteskönt. Sen började jag igen nästan ett år senare. Slutade efter att min syster tvingat mig att förklara varför jag måste kunna dricka ibland…
Varför måste du dricka Varafrisk? Jag vill inte att du svarar här, svara dig själv i spegeln eller be om ett sånt samtal hos kuratorn kanske. Du känns så less på alkoholen, du känns så ledsen av alkoholen, du kan inte blomma ut på grund av alkoholen. Precis så var det för mig. Det är så obegripligt både när man väljer att dricka och när man faktiskt slutat hur man kunde välja en annan väg. Jag tror som jag har sagt tidigare att din förmåga att sluta påverkas av dina sömnproblem, din empati och oro för både dig själv och andra. Jag tror att det här gör att det faktiskt är svårare för dig än för en del andra. Men det är fullt möjligt att lägga av helt!
Kanske ska du beskriva dina segrar här när du funderat på att handla och sen inte gjort det. Du har många nyktra dagar och de räknas varenda en.
Jag tror på dig Varafrisk och du kommer att hitta en strategi som är din. Då tror jag också att din får positiva effekter av alkoholfrihet.

@Sisyfos Tack❤️ Nej, du pressade inte mig att skriva. Vill skriva om både när jag dricker och när jag inte dricker. Men, är rädd för vad kommentarerna blir om jag skriver när jag dricker. @Torn skriver i sin tråd att folk kommer inte förstå pga folks olikheter. Nu var det kanske inte riktat t mig personligen men jag tänker att jag ingår i begreppet folk…. och jag tänker att folk förstår att det måste vara underbart att vara nykter. Bara för att man inte lyckats beror det inte på att man inte förstår fast man har kanske inte kommit på alla sina tankefällor/fallgropar. Och jag tänker att vi alla här på forumet är mer eller mindre sårbara. Ju längre nykterhet desto mindre risk att falla men jag tänker att risken finns alltid….kanske när man minst anar det.

Ska tänka för mig själv varför jag dricker eftersom jag är less på alkoholen, blir ledsen av alkoholen. Eller vi får se var det slutar innan jag skrivit färdigt…Kanske har jag fortfarande kvar för mycket av en romantisering av alkoholen…jag ser ju inte alkoholen som en djävul…kanske är det det som är felet? Jag tror ändå att det är viktigt att tänka att de flesta kan hantera alkoholen. Kommer inte riktigt ihåg siffrorna nu men jag har fått dem presenterade för mig. Anledningen att jag tänker så är ju att det är oftast i den omgivningen man befinner sig…det är den omgivningen jag ska hantera. Eftersom Corona har pågått under en lång tid samt att min mans och mitt sociala nätverk är minimalt så har jag inte blivit bjuden på alkohol av någon annan under en mycket lång tid, har ju endast blivit utsatt av mig själv.

Under de senaste tio åren har mitt liv förändrats så totalt pga förlorat nära och kära genom döden, relationer har förändrats, blivit bortvald för att inte tala om allt som jag har gått igenom med mina barn. Detta har präglat mig starkt och eftersom jag ännu inte är nykter har jag liksom inte fått till det liv som jag vill leva. Min dotters mående påverkar mig också oerhört starkt. Visste att hon var ute igår kväll och givetvis vaknar jag kl tre i natt. Jag är en oerhört sensitiv person och det är slitigt i längden. Ska prata m min läkare om medicin höra hur han tänker.

Jag är övertygad om att jag kommer att bli nykter. Alla våra resor t nykterheten är individuella. Beroende på vad vi har med oss i vårt bagage kan resan bli längre fast kanske även kortare. Jag tror även vår personlighet spelar roll..

Snart blir det en kopp kaffe. Väntar på att en man ska komma och hämta vår bil. Det var något med en ja vad hette det nu igen…kanske drivknut. Det bara small till, som tur var vi inne i stan så vi kunde låta den stå på en parkeringsplats och vår son kom och skjutsade hem oss. Kanske blir det en lite utflykt och ikväll blir det att kolla på fotbollsfinalen i EM.

Ha en fin söndag🦋

Ser att det här är det 2000:e inlägget i min tråd…helt otroligt!!

Först vill jag säga att det är som du säger @Sisyfos…jag har flera vänner i Det vidare livet…vet faktiskt inte riktigt var jag passar in🤔 Det är som om antingen har man lyckats klara av en längre nykterhet och skriver i Det vidare livet eller annars slutar man skriva och då kan det ju vara så att man befinner sig där jag är😉

Vill beskriva en känsla …vet dock inte om jag kan…men försöker iaf. När jag hade fått antabus utskriven vilket var en fredag så drack jag den fredagen och även lördagen…det var precis som om jag inte var beredd.. men på måndagen började jag.
Förhandlandet försvann direkt…ja ni som följer mig ni vet. Men alltid när jag är på dag nummer ett eller dagen före nummer ett då är det som om min hjärna vadderas med någon myspyskänsla…som innehåller oerhört romantiserande tankar om ikväll ska det bli mysigt…äta gott och dricka gott….så imorgon har hela vadderingen trillat av och jag är redo…och så är det ju inte. Nu kanske jag överdrev lite om jag tänker efter…kan väl inte säga att tankarna är så oerhört romantiserade …nej faktiskt inte…och de två första glasen är ju lite sorgliga det är ju när man dricker det tredje som man glömmer det sorgliga för den känslan kommer först nästa dag…och det är då grovjobbet kommer då man ska klara sig utan sin livlina alkoholen…och jag vet ju att det är den bästa känslan att vara utan alkoholen men den där fantastiska känslan kommer ju inte på stört utan det krävs ju så oerhört mycket tid, uthållighet och tålamod.

Imorgon ska jag iaf köpa mig en ny dagkräm för den jag har nu är för fet…sparar den t hösten och torrt klimat…det är lite lyxigt ändå❤️

Hej @varafrisk
Jag tror som @onkelF och även som @sisyfos skriver, det här med nykterhet är liksom inget att gå och hoppas på, lika lite som det är meningsfullt att lägga energi på hur det är för andra. Det tar fokus från det som är viktigt. Att hålla sig nykter. Genom livet har vi våra kors att bära, en del väger ton, andra lätta som fjädrar. Har det någon betydelse? Ingen alls eftersom vi har fått våra livslotter att förhålla oss till. Jag har en dotter som varit svårt sjuk. Skulle kunna bli om det inte vore för modern medicin. Min enda enda tröst till henne har varit; det här är ditt liv.
Hur ska vi hjälpas åt att förhålla oss?
Allt handlar ju om det. Om vi har en vän eller tusen. Förhållningssätt. Fokus. Gå genom livet med stolthet, som nån sorts, ja inte för att visa gud men för att gå med ryggen rak och leva. Det gäller för alla, och är i viss mån aktiva beslut.
När vi dricker berövar vi oss all den stoltheten. Den är inom räckhåll om vi inte dricker. Men livet blir som du vet inte underbart med en gång, kanske aldrig.
Men det blir ärligt.
Vi kan ju processa våra liv, minnen, våra präglingar. Jag har gått genom terapier till en kostnad av en strandtomt. Jag tror att det har hjälpt mig (oss) mycket. Men till sist handlar exakt allt om: vilket liv vill jag leva?
Kram.

@Varafrisk 🧡
Oavsett om du dricker eller inte så är du ändå på väg. Bara att du är kvar här på forumet visar ju att du vill förändra ditt drickande.
Jag tänker att tills ditt beslut om helvit eller inte har mognat så kan du sätta ett delmål. Typ resten av juli månad ska du bara dricka på helgen och inget på vardagarna.
Det kanske kan fungera?
Hursomhelst så tänkte jag säga att om du är i Göteborg och vill ta en fika så ses jag mer än gärna. Jag bor centralt och nära Sahlgrenska om du har besök där.
Admin har mina kontaktuppgifter.😊
Kram 🧡🌷🧡

@Se klart Ja som vanligt skriver du vackert, klokt och ärligt. Ibland låter det så enkelt att bli nykter, jag vet att du inte menar så ingen annan heller… men egentligen så är det ju bara att inte dricka.
Minns när jag träffade min kurator i höstas och hon sa följande t mig, du är duktig på att analysera men nu behöver du inte göra det utan nu är det handling som gäller.
Minns även när jag träffade min läkare första gången i april då jag sa t honom , vi behöver inte prata om varför jag dricker utan nu vill jag ha hjälp.

@FinaLisa Så kul! Ja kommer jag t Gbg så skulle det vara så kul att ses. Ska ju dit i nästa vecka, t Carlanderska. Min man är med och vi ska nog passa på att göra lite utflykt och ev övernattning efter läkarbesöket.

Kram🦋

Jag känner också igen det där. Ska sluta då och då.. ska bara dricka klart först. Bara den här veckan också. Börjar på måndag, måndagen kom, a-fri mån och tis, nä nu är det synd om mig.. börjar nästa måndag.
Ska återge delar av mitt samtal med min syster:
Du måste sluta dricka.
Jag vet att jag måste sluta, men inte helt.
Men du klarar det ju inte om du dricker.
Ja, jag vet att jag kan dricka ibland, det blir aldrig för mycket så jag kan fortsätta att dricka socialt
Men x blir ledsen när du dricker, x är orolig
Ja, men jag vet att det inte är så farligt egentligen. Jag dricker inte så ofta
Men du dricker då att x blir ledsen och orolig. Är det inte dumt att dricka då?
Ja fast jag tror ju inte att det är så farligt,
Jag vet att jag kan hantera alkoholen
Men du kan ju inte det, du dricker ju fast du inte vill,
Varför ska du dricka, är det inte lika bra att sluta?
Ja, Varafrisk, du behöver heller inte säga nej för all framtid kanske. Du har kanske skurit ner till under 7-9 glas per vecka, i så fall är det kanske frid och fröjd, För vi kan göra olika. Men är det fortfarande hög konsumtion fundera över varför det är nödvändigt. Jag trodde inte det, men jag tycker det är så skönt att inte dricka. Jag har inte bestämt mig för gott och tar mig kanske ett glas med goda vännner, men jag kan lika gärna vara nykter och tror att jag ofta kommer att välja alkoholfritt ofta.

Jag skriver som andan faller på och ibland faller andan så som att kila in ett nytt perspektiv. Och den andan tror jag kommer när jag tycker att du backar bandet. Att du inte håller i erfarenheten från nykterheten, den har du med dig. Utan att det blir som att hoppa ett åt tillbaks i tiden, men saker har hänt! Massor av bra tankar och inlägg har flödat i din tråd, och gör.
Men sen vill jag ibland få dig att lyfta blicken från; hur blir det med sömnen/ledigheten/restaurangbesöken/din dotters mående. För jag tycker du missar det som är trolleri och magi i livet, och istället sitter och håller i nån flaska av valfritt slag. Livets magi skyr oss som dricker, tyvärr. Det blir väldigt mycket diskbänksrealism istället. Du vet allt, nu blicka framåt, planera din dag- varje dag- i timslånga sloter, om så behövs. Gör. En dag är du klar med den här livs-dränerande skiten som många kallar njutning men som vi vet är något helt annat. 🌱

Första dagen på semestern...en hel lång semester framför mig...så underbart! Ärligt talat så tycker jag att det är härligt men det är även en utmaning. Så många gånger lurar jag mig själv....för kunna komma till ro..då behöver jag öva. Den där rofylldheten som man kan känna i Se klarts inlägg i sin egna tråd...vill jag gärna känna...men jag behöver öva för att känna ro. Var sjukskriven för 14 år sedan...då ordet njuta förvandlades till något kravfyllt...så när någon säger njut till mig...så kan det nästan kännas som ett krav...hur gör jag? Jag drack inte alkohol då för 14 år sedan eller jo jag drack men hade inte utvecklat ett beroende då...men när alkoholen gjorde mig beroende var ju när jag behövde den mer och mer för att komma till ro. Vilket är själva utmaningen nu, att öva på att komma till ro utan alkohol, att inte dricka på grund av rastlöshet.

@FinaLisa...glömde att skriva något om det här som du nämnde med att ha delmål och jag förstår din tanke. Givetvis är det bättre att dricka en dag i veckan än nästan varje dag. Men om jag klarar av att hålla mig nykter nästan en hel vecka och därefter dricker en dag så är jag helt övertygad om att jag kommer att falla...och under veckan kommer jag bara längta efter dagen som jag får dricka. Jag förkastar absolut inte din tanke men jag tror inte att det skulle funka för mig. Jag skulle kunna önska det men nej jag har druckit för länge för att det ska fungera. Det blir även ett uppvaknande för mig när du skriver om det.

@Sisyfos @Se klart Båda era inlägg får mig att vakna till. Jag vill inte backa...och jag har absolut inte gett upp tanken på att bli nykter. Så är det. Fast jag kan medge att det börjar bli lite sörjigt igen och där vill jag ju inte hamna. Det finns mycket vackert omkring mig som jag kan se fast kanske inte lika tydligt ännu...så är det. Jag vill skriva om både det sörjiga och det fina...

Vill avsluta med några ord gällande min dotter...just nu är hon stabil. Hon kom till oss och tittade på fotbollen igår. Vi pratade om det här med att jag är orolig för henne när hon är ute på kvällen och att jag inte riktigt får ro förrän jag har hört av henne nästa dag. Det är ju för att hon allt som oftast dricker för mycket och då blir väldigt utsatt. Vi pratade om det min man och jag även min dotter och jag. Att jag vill hitta en balans i det hela och inte tro det värsta...att kunna få ro. Hon tar även stort ansvar i att må bra i sin sjukdom eftersom hon vet att det blir sådana följder om hon inte sköter om sig och sin medicinering. Så jag behöver öva även där...att släppa taget...men det är så svårt.

Ha en fin dag!

Kram:)

Underbart väder…solsken nästan hela dagen☀️Kanske man borde varit vid sjön…eller ja…det hade varit gott men idag blev det trädgårdsarbete. Häckarna klippta, gräsmattan klippt, några tomatplantor omplanterade, varit och köpt jord plus några två plantor Japansk myrten….när solen gått ner blir det dax att vattna.

Flera gånger har jag skrivit här på forumet om tanken att göra ett uppehåll fast jag har aldrig gjort det. Tyckt om att skriva. Tidigare berodde det på att jag ville ha så enorm mycket bekräftelse men så är det inte nu. Fast nu tänker jag så igen pga att jag fastnar. Och ibland är det inlägg som jag inte kan släppa …det kan vara både inlägg som jag blir glad av men mest är det väl dem inlägg som upprör mig lite mer som jag har svårt att släppa.

Så vi får se om jag kan pausa…vilket inte betyder att jag inte vill bli nykter…men jag behöver hitta ron och nykterheten.

Kram till er alla som kämpar precis som jag …sluta inte att skriva även om du inte lyckas vara nykter…skriv…skriv så mycket du vill…och till alla andra… kramar ☀️🦋🥰

Vet du vad jag tänkte på @varafrisk, precis det du skriver- att det är en annan styrka i dina inlägg nu än förr, inte alls bekräftelse utan berättande. Som att du tar lite mer plats med dig själv! Så känns det när jag läser. Kram!

Håller med SeKlart, det är skillnad i dina inlägg. Det finns ett större lugn. Kanske kan du bara skriva istället?
Tänker ofta på den bild du beskrev där du hade tentakler ut ur huvudet. Det känns som om du inte är lika mycket uppe i varv nu. Jag var där i maj/juni tror jag. Så stressad, hann inte andas. Och allt jag måste komma ihåg och tänka på. Alla jag måste tänka på. Jag behöver få ut stressen ur kroppen också, för den sätter sig där. Andats inte med magen, spänner mig. Kanske du också behöver jobba med kroppen, slappna av?
Hoppas du hittar din ro.

I september är det 35 år sedan min man och jag träffades, ute på dans. Vi har bott tillsammans i 34 år nu i sommar, varit förlovade 33 år och gifta i 30 år. Min man blev pensionär i augusti förra året men arbetar fortfarande. Min man är en ganska enkel man men på något vis väldigt förnöjd. Oerhört sportintresserad. Mån om att hålla igång sin kropp. Springer och just nu är han på gymet. Men tillbaka till den där förnöjsamheten...ibland om jag tycker att någon har behandlat honom illa eller på något vis orättvist..så fastnar det inte på honom. Jag kan gå igång...men likväl så ...ja det behöver inte ens rinna av honom..för som sagt var det har aldrig fastnat. Jag är väldigt noga med rättvisa och bemötande.

Ibland kan jag verkligen fastna på vad folk säger, hur jag blir bemött och då och då här på forumet kan jag verkligen fastna i vissa uttalanden. Ibland kan jag uppleva att om man har varit nykter en längre tid då bär man på sanningen för då vet man hur det blir ...men det finns ju ingen som kan veta hur det blir för någon annan mer än för en själv...man kan ana men inte veta. Så jag försöker väl göra som min man ..låta det rinna av mig...inte ta massa energi för min energi behöver jag till mig själv och för att kunna hantera den här dagen på bästa vis.

Många gånger eller vi kan väl säga..tja...mer eller mindre alltid så tycker jag att min man ska lyssna på mig....fast jag borde nog mer lyssna till honom...för en mer förnöjd person känner jag nog inte.

Så om jag skulle försöka ta mig på att läsa lite grann idag...jag har väääldigt många olästa böcker i min hylla...jobbar på att hitta min ro...läkarbesöken behöver jag egentligen inte tänka på förrän jag är där..nu har jag snart druckit upp mitt te...tja vi får se hur dagen blir..

Ha en fin tisdag alla:)

Läste i Orosmolns tråd angående hur man kan utveckla ett beroende. Jag har ju skrivit tidigare hur det var för mig att det var först som självmedicinering och därefter att dricka på vilken känsla som helst.

Men innan jag började att självmedicinera så tyckte jag om att ibland bli ”salongsberusad”. ”Salongsberusad” tyckte även flera av våra vänner om att vara därför blev det mer legitimt på något vis. Medan somliga vänner drack endast till maten och det var bra med det. Min man och jag var ganska så anpassningsbara. Tyckte också om när alkoholen var begränsad. Men tror dock att det här med att bli salongsberusad bidrog till att vägen till ett beroende blev enklare. Jag behövde dock inte alkoholen för att våga göra saker, mer för att få ro.

Sedan ganska många år tillbaka lägger jag märke till hur alkoholen flödar. Hyllorna på systemet lyser tomma. All reklam i dagstidningarna. Provsmakningar i morgon-tv mm. Allt drickande under semestrar som är legitimt.

Jag vaknar mer och mer upp. Jag har inte blivit lika stillasittande som AndraHalvlek beskriver att hennes pappa var innan han dog men betydligt mer stillasittande än för några år sedan. För jag har valt alkoholen istället för att sjunga i kör, istället för att gå till Friskis, ibland istället för att åka t en vän. Varit med i Viktväktarna under flera år nu och inte gått ner mer än ca 5 kg för jag har druckit alkohol och det i sin tur har triggat okynnesätandes. Kunde inte fortsätta handarbetet för med alkohol i kroppen kunde jag inte koncentrera mig, inte läsa böcker. Valde att stanna hemma istället för att följa med. Så fruktansvärt mycket tid som har gått åt pga alkoholen. Så mycket ilska och feltolkningar som hade kunnat undvikits.

Om detta bara kunde landa helt inom mig…detta otroligt sorgliga och ohälsosamma liv så är det egentligen lätt att välja rätt väg men det är jag och endast jag som kan välja den vägen.

Så jag tänker läsa Sinnesrobönen nu🦋

Profile picture for user knickan

❤️❤️❤️❤️❤️❤️ Jag läser vad du skriver och allt går rakt in i mig. En annan dag ska jag skriva mer till dig. Skriva om vad dina ord väcker i mig. Önskar så, att du ska finna ro och en väg för dig. Det känns som om du har svaren inom dig, men inte vågat säga dem högt än.

Vad är det jag håller på med?!?!? Jag var nykter 58 dagar i rad visserligen med antabusens hjälp men nykter var jag. Jag var dödstrött. Så här efteråt förstår jag att det var antabusen som bidrog till den extrema tröttheten. Nedstämd var jag. Men jag mådde aldrig så som jag mår idag..just nu. Ont i huvudet, lite lätt illamående , ont i magen, lite lätt darrig. Och ångest….😱

Är det så här jag vill må??Under semestern? Resten av mitt liv? Även om jag inte mådde bäst under de här 58 dagarna så var ångesten borta, förhandlandet, kunde köra bil när som helst och framför allt var jag ärlig. Ärlig mot mina barn.

Nej, nu får jag bara pina igenom mig de här timmarna tills jag mår bättre. Inte en dag till inte en enda gång till. Har inget bra svar på varför jag druckit alla dessa dagar under återfallet. För den där lilla skiljelinjen till att må bra den är ganska tunn nu. Borde vara på andra sidan snart kanske redan idag.

Har inte strävat efter att vara måttlig. Vill vara nykter. Idag ska jag vara nykter.

Kram🦋

Det var inte så svårt att avstå från alkoholen idag. Fast idag har det inte varit en bra dag…först bakis…och sedan kommer rastlösheten …ensamhetskänslan…dessutom trivs jag inte riktigt i den här värmen. Inte blir det bättre när man är överviktig. Vi åkte och bada men det blev inte så länge för då kom åskvädret. Fast luften är lika tung och fuktig ändå. Får nog åka och ta ett kvällsdopp.

Hör hur negativ jag låter. Är egentligen inte negativ men rastlös och känslan av ensamhet är stark. När jag jobbar och dricker efter jobbet så tror jag mycket på att det beror på vanan. Kanske är det så att jag känner mig ensam utan glasen…glasen med vin och bubbel och ölen….

Om jag lär mig att sysselsätta mig med något annat på kvällen än dricka så kan det ju bli bättre…När jag började m antabusen då plöjde jag serier men det lockar mig inte så mycket i det fina vädret. Vi får se vad det kan bli….

Kanske får jag lov att känna så här? Bara jag inte dricker på den känslan…

Ska iaf laga torskrygg med bacon dock inte av färsk torsk, tyvärr. Ska även kolla på Tv på Kronprinsessan…eller tja mer på Augustifamiljen som är husband. Min favorit Simon Ljungman spelar ju i bandet. När jag sjöng i kör hade vi konsert tillsammans med honom och Fredrik Berglund. De hade gjort ett körarrangemang av ca tio av Simon & Garfunkels låtar. Det var nog bland de roligaste som jag har varit med om..

Nu har jag iaf klarat dag ett…

Idag kommer dag två Varafrisk!
@Varafrisk skrev:"Ont i huvudet, lite lätt illamående , ont i magen, lite lätt darrig. Och ångest…"
Egentligen skulle jag kunna fylla på den där listan hur mycket som helst med minnen från hur det var. Det är verkligen skönt att slippa.
Det är en extrem vana (eller ovana) Varafrisk det där att avkoppling i soffan innebär alkohol. Jag drack ju inte officiellt på slutet så för mig uteblev avkopplingen också. Och ändå drack jag. Men det gäller att se också om man egentligen alls får det man är ute efter.
Nä sådär vill man inte må. Du skriver att du vill hitta nåt annat på kvällarna och att du känner dig ensam. Den där ensamhetskänslan är kanske den du försöker fylla med alkohol. Kvar blir ångest oro och en ännu större känsla av att inte duga. Du kan få tillbaka ditt liv, Varafrisk. Om jag går tillbaka till mig själv så tycker jag inte att det är så konstigt att du började dricka igen när du slutade med antabus, men i dina inlägg finns nu ingen positiv effekt av alkoholen, ingen glorifiering. Utan mest trötthetskänslan som jag såväl känner igen. Det är svårt att bryta vanan, eller jag tycker kanske fortfarande att du kan prova att ta a-fritt istället. Men där är alla verkligen olika vad som passar.
Jag tror att du är på väg mot att sluta. Och energin kommer gradvis tillbaka för mig. Det är så skönt när det händer. När du istället för att minnas kören du sjöng i har energi nog att börja sjunga igen. En dag i taget och idag kommer dag 2 Varafrisk.
Det är så kul att du finns här på Forumet!

@Sisyfos Tack! Tycker också om att du finns här💗 Men, jag undrar var min vän Ase är? Hon har inte skrivit på ganska länge.

Igår var väl ingen toppendag. Det berodde inte på att jag inte drack alkohol utan för att jag hade druckit tidigare under flera dagar. Kunde ändå sova ganska gott inatt trots värmen. Var tvungen att gå upp vid ett tillfälle för att ta ögonsalva och gå på toa.

Ja, idag kommer nummer två…

Profile picture for user Torn

@Varafrisk Hej, jag hoppar in här och ger dig ett rejält hejarop!😍 En gång är den sista, och nu tycker jag att du verkligen är på G. Jag såg i någon tråd att du har börjat ta till dig av det här som Andrahalvlek alltid har tjatat om. 😅 Det ger mig en stor tro på att du kommer lyckas bli fri från alkoholen snart.

Kram

@Torn Kul att du tittar in! Tack🥰 Ja nu behöver jag verkligen hejarop💪🏻

När det gäller AndraHalvlek så tänker jag att allt vad hon skriver är så himla klokt! Fast jag var inte redo att ta emot alla råd i början …det passade inte mig …men nu börjar ett och annat landa inom mig😃

Sisyfos ..tycker om när du berättar hur det var för dig…om det svåra. Många av mina vänner skriver ju i Det vidare livet och här i Förändra sitt drickande…finns det ngn enstaka kvar..och jag orkar inte riktigt just nu börja läsa i en ny tråd…kanske senare…men inte nu. Ibland kan jag sakna någon att identifiera mig med och då när någon beskriver hur det var så känns det lite hjälpsamt. Jag hoppas givetvis att alla ska få slippa sug men när man beskriver suget kanske hur man hanterar det då blir även det lite mer identifierbart för mig,

Har gått en promenad och dimman låg tät över Vänern…och svetten rann på hela mig😅

Ha en fin torsdag😍

Godkväll @varafrisk
Har just plockat in en bukett och tänkte på dig för den är som ett minifyrverkeri av färg, knallrosa och vinröda luktärter, djupt orangea och roströda tagetes (så mycket finare än sitt rykte), små rosa hortensia, lola lavendel och vit-rosa stjärnflocka. En helt knasig kombination men det blir så fint på något vis.
Och då tänkte jag på dig som gillar färg och att synas. Kram!

@Se klart Så gott att du tänker på mig, det värmer:) Låter som en vacker bukett! Min mamma planterade alltid orangea tagetes. Hon brukade även plantera isbegonior...jag tror att dem hette så i alla fall. Har själv planterat ljus rosa stjärnflocka denna sommar, jättefina plantor.

Kram:)

Är min livsuppgift att vara duktig flicka? Eller se till att andra har det bra? Det är i alla fall något som jag är bra på dvs vara duktig flicka och se till att andra har det bra. Som så många gånger förr så hade jag åter igen bestämt mig för att inte skriva förrän minst två nyktra dagar i rad eller ännu hellre flera nyktra dagar. För då känns det som om jag är duktig, får fler hejarop och hejarop vill man ju ha men jag behöver ju inte vara duktig för någon eller vara nykter för någon annans skull...jag glömmer bort det. Det är ju för min skull som jag ska vara nykter för att få tillgång till ett liv som jag vill leva och helst ett långt friskt liv!! Jag skriver inte detta för att få bekräftelse utan jag skriver för jag behöver skriva...jag får lite mer ordning på mina tankar då. Även om jag känner mig vilsen här på forumet just nu. Många av mina vänner har gått vidare...och jag läser i deras trådar....fast just nu är det lite jobbigt att läsa dessa trådar...inte för att någon har skrivit något som jag reagerar på utan mer ....Varafrisk du skulle kunnat vara där...och då tänker jag på det nyktra livet.

Jag tror att min hjärna har en bland de tyngsta alkoholmarinader som finns....för jag vill bli nykter, jag kan bli nykter...men likväl hamnar jag i en annan riktning. Som min kurator säger hjärnan är kidnappad...och min hjärna är så in i......kidnappad. Och den är lättlurad...dessutom är hjärnan en del av mig...inte att förglömma.

Jag vet mycket vad jag borde göra...för jag borde arbeta så mycket mer aktivt med mitt själsliga mående...arbeta mer med att bli nykter...reflektera över alkoholen. Mindre självömkan och mer jävlar anamma som Onkel F skrev. Är jag mån tro för bekväm?? Väljer den lätta vägen som på sikt blir en tung väg....hur som helst..på torsdag är det ultraljud på levern och nästa måndag...gastroskopi. De undersökningarna är som en smolk i bägaren på semestern...samtidigt som det ska bli så skönt att få det gjort...få svar på hur det står till.

Något som är positivt i alla fall är att min dotter äntligen har hittat ett annat boende och ska kunna få flytta ifrån sitt källarum. Tror det kommer att påverka henne positivt och även mig. Men, hon fick utelämna hela sig själv....priset av att fått en bipolär sjukdom. Att ha haft den under ca fem års tid obehandlad därav tre år som psykiatrin visste om den men fortfarande var obehandlad.

Idag kan man andas igen...luften är så mer syrerik...och idag skippar vi stranden istället ska min man, min dotter och jag åka på en liten utflykt. Vi får se vad vi hamnar...

Ha en fin söndag!

Kram

Profile picture for user Tröttiz

@Varafrisk
Som anhörig har jag svårt förstå att alkohol kan ha sån kraft, grepp. Dricker bort jobb, hus, relationer ... Grym sjukdom. 😔 Jag vet några som t ex håller på att dricka bort umgänget med sina barn. Men - skulle jag förstå kraften hade jag väl själv problem tänker jag ...
Sköt om dig. 🌺

Profile picture for user Onkel F

@Varafrisk skrev:"Är min livsuppgift att vara duktig flicka?" Nope, din livsuppgift är att vara Varafrisk. Och det är din plikt mot dig själv, inte mot någon annan, att vara den bästa versionen du förmår. Vad det innebär vet bara du, men gudarna skall veta att det inte är någon lätt uppgift för någon av oss. Det är lite bekvämt att vara lite av en Alfons Åberg, jag skall bara.. och skjuta upp jobbiga beslut. Risken är att de aldrig blir tagna. Som en av mina tidigare chefer sa: Gör det nu, inte sen. "Sen" kommer aldrig.
Du har naturligtvis redan tänkt på det, men du kan inte ta mediciner pga biverkningar, och kuratorn, hur bra hen än är, verkar ju inte vara tillräcklig hjälp. Vad har du för tankar och funderingar runt vad som skulle kunna hjälpa dig? Jag ställer inga krav på svar, det är mest en retorisk fråga för att få dig att tänka efter. Igen. Av ren omtanke.
Det där med att många skriver under de vidare livet: Du själv avgör om och när du skall skriva där. Vägen dit kan vara lång och krokig och långt ifrån lätt. Det faktum att alla som skriver där inte har någon spikrak väg visar väl hur svårt det är. Alla kan dratta på ändan, men det gäller att inte ge upp!
Ta hand om dig och gör det bästa av sommaren!