När kommer dag nr två??

Profile picture for user Se klart

Hej @varafrisk, tittar in bakom ett berg flyttkartonger för att kolla läget. Sol på mig här, vet inte hur det är i dina trakter, men i helgen ska jag till landet och förhoppningsvis- skörda tomater. Har nån plan att göra tomatsås/passerade tomater för hela vintern, går åt massor hos oss pga många kilo bolognese blir det varje höst och vinter. Håller du på med något saft- och syltande? Kram 🥰

Profile picture for user Charlie70

God morgon Varafrisk! Lördag morgon och solen skiner. Hos dig också skulle jag tro. Jag startade morgonen med en persika och knäcke med smör och ost. Det senare har jag ätit endast i undantagsfall sedan jag började kontakten med min mattant. I går kväll fuskade jag med lite choklad och då blir konsekvensen ett blodsocker som trillar ned till marknivå, vilket gör att jag känner behov av att äta mer än jag egentligen behöver. Jag kämpar varje dag med vikt/matfrågan. Resultatet kommer men oj så sakta. Ett halvt till ett kilo per sex veckor. Ungefär där ligger jag. Långsamt men mattanten jublar. "Du gör ju efterarbetet samtidigt som du går ned långsamt". Om man kunde mäta dina framsteg mot nykterheten i kilo. Undrar hur många du hade gått ned då?

Flickan vägrade sin aktivitet i dag på morgonen så den fick jag ställa in. Nu sitter hon med sina Youtubefilmer. På en film är det en bebis som gråter återkommande. Det ljudet suger tag i hela mitt inre. Reflexmässigt vill jag rädda bebisen och ber henne stänga av filmen. Flickan säger "Mamma, det ju bara ett ljud. Man ser ju inte ens bebisen." Vi lever i olika världar hon och jag i bland. #autism

Kram!

Profile picture for user Varafrisk

Bästa fina @Tofu:) Tack för ditt kloka inlägg ...du skriver så himla bra! Jag tänker att det är många som är beroende av alkoholen...eller etanol med sockerlösning...som inte vet om det. Dricker varje fredag och lördag...och ingen reagerar över det...lika ok som att man borstar tänderna varje dag. Men, om man skulle säga till någon att skippa vinet till helgen..ja..jag undrar hur lätt det skulle vara. Tycker inte heller om ordet "alkoholist"....lika lite som diabetiker....som om man är ett med sjukdomen....eller nykter alkoholist? Som om min man skulle presentera sig som frisk cancerpatient?? Därmed inte sagt att jag är beroende...i allra högsta grad beroende!

@Li-Lo Vill säga tack för inlägget hos mig och det var skönt att ni tog bort de inlägg hos mig som inte var så trevliga. Tänkte aldrig på att man kan anmäla. Jag vet att jag kanske reagerar starkare än vad andra gör här på forumet för hur man formulerar sig men det här var ändå ett steg för mycket.

@Se klart Har du skördat några tomater ännu? Du kanske kom sent till dit hus igår och bara vilade. Jag plockar lite tomater nästan varje dag men det är mest körsbärstomater, och de är väldigt små....men goda! Har lite mer tankar inför nästa år kring tomatodlande och kanske ngt mer odlande. Få se hur lusten är då. Men det skulle vara kul att kunna ha blommor som man kan plocka till en bukett. Saknar det. Vilda blommor är det väldigt ont om, tycker jag.

@Charlie70 så kul att du tittade in hos mig! Du är duktig som kämpar på med olika beroenden. Förstår att det känns lite motigt med att viktminskningen tar tid men istället kanske den kommer att hålla. Nja...det hade väl inte varit så många kilo. Jag går ju och väger mig ganska regelbundet på Viktväktarna. Står ganska still vilket inte är konstigt eftersom jag inte aktivt arbetar med min vikt. Coachen säger dock " man kan ändå se att du har bra matvanor/rutiner "..och jag skrattar...för jag vet ju att det inte är sant.

Ja...barn/ungdomar och vuxna med autism ...lever många gånger i en annan värld. I mitt arbete träffar jag mest föräldrar men bla föräldrar till barn med autism..och autism på olika nivåer ...från ganska mild till väldigt svår. Förstår att ljudet suger tag i dig.

Fortsätter och skriver i ett nytt inlägg...

Kram

God morgon alla forumvänner!

Var hos kurator på Rådgivningscentrum i torsdags. Jag vet inte hur länge till jag får fortsätta hos henne för hon sa att vi har inte så många gånger kvar. Hon sa även att jag behöver arbeta aktivt med mitt beroende. Hon tror inte heller på att jag kan dricka måttligt (vilket inte är min tanke)för jag har kommit för långt in i mitt beroende. Och det är väl så jag tänker..klarar jag av att vara nykter tex tre dagar och dricker den fjärde då kommer jag dricka även den femte, sjätte osv. Så jag behöver hålla mig nykter. Hon pratade om AA-online. Hon pratade även om att jag håller många bakdörrar öppna. Och det där med att hålla bakdörrar öppna...det är precis vad jag gör!

@Tofu skrev i ett tidigare inlägg att jag kanske skulle ta steget till "Det vidare livet". Jag berättade detta för min kurator. Jag sa även att jag har tänkt tanken själv för nu har jag skrivit här under rubriken "Förändra sitt drickande" under kanske 1 år 7 månader och har jag gjort framsteg??? Jo, mentalt men aktivt...nja..jo med antabusens hjälp men inte mer än så. Och jag sa...att om jag går till nästa steg dvs till "Det vidare livet" det innebär för mig att jag på riktigt ska vara nykter...då kan jag inte hamna i återfall (vill verkligen påpeka här att jag tänker att vi alla kan hamna i återfall var vi än är vilket jag har full respekt för) ...utan då ska jag vara nykter. Då sa hon...du lämnar dörrar öppna.. Hon har sagt det förr men den här gången blev det så tydligt. Jag lämnar dörrar öppna...och nu vore det nog dags att stänga dem alla!

Och varför arbetar jag inte aktivt för att bli nykter?? Jo, av den enkla anledningen att jag dricker. När jag tänker närmare på detta...att jag lämnar inget utrymme för att bli nykter...göra allt vad jag vill....leva mitt liv...ja..det är skrämmande...och det tar tag i mig.

Så...idag ska jag planera...hur jag ska arbeta aktivt med nykterheten....för det är ju möjligt...och ja det är ju faktiskt så att även jag kan bli nykter...och leva ett gott liv!

Så ...idag är dag 1..solen skiner...tänker att jag klarar det idag...det kommer dock ta lite längre tid att vända den ledsenhet som finns i mig just nu...men fram emot kvällen...när jag har stått över alkoholen då kommer det kännas bättre!

Kram:)

Profile picture for user Ase

Du har alla verktyg och är så klok @Varafrisk. Du ger fina råd och stöd till andra här på forumet. Jag är så tacksam över det stöd jag fått från dig 💖.
Så all kunskap har du men du håller dörrar öppna. Kan du stänga en dörr i taget, verkligen stänga, låsa och kasta nyckeln? När den dörren är stängd tar du nästa. Inte ta allt på en gång.
Det var bara en tanke jag är verkligen inte den rätta att ge råd.

Kram 💖

Profile picture for user Kennie

Hej, vilket bra inlägg @varafrisk! När jag läste det fick jag en stark känsla av att nu vänder det, nu har du hittat rätt nyckel och kan låsa bakdörren. Styrka till dig!

Profile picture for user Tombor

@Varafrisk Hej! Jag känner igen mig i det du beskriver, jobbar med människor med psykisk ohälsa och tycker verkligen om det. Är däremot inte lika bra på att hjälpa mig själv! En kollega sa en gång " Who helps the helper "?
Du är verkligen inte ensam och här kan du ventilera dina tankar och känslor, ingenting är för skamfullt att skriva om.
Ha en fin lördag!

Det är klart att du kan ge råd @Ase. Varför skulle du inte kunna det? Kloka, fina råd har jag fått idag 💗

@KennieTack för orden💗

@knickan Å tack för dina ord💗

@Tombor Vi har nog inte träffats tidigare. Så tack för ord och tack för att du tittade in💗

Å tack@Tofu för dina två inlägg idag💗 Blir så glad för orden🙏🏻

Nu ligger jag i min säng och vår hund ligger vid mina fötter. Vår dotter har varit h oss idag och stannar över natten. Så gott❤️ Hon har varit sjuk under veckan och därför varit ganska isolerad. Tog Covid-test i tisdags och fick svar idag. Det var negativt. Hon har fått sina båda två doser. Det är mysigt när hon är här. Badat vår hund som blir så fin❤️ Vår dom har också varit hemma och hälsat på. Så mysigt❤️ Så glad att ha en fin kontakt med barnen❤️

Idag somnar jag nykter och det är SÅ skönt! Inte riktigt varit på topp men imorgon blir det bättre. Tänker på vad @Se klart skrev…jag tror det var ungefär så här…att man väljer livet istället för att välja bort alkoholen…kanske skriver jag tokigt men jag ska i alla fall försöka tänka att jag väljer livet…allt det goda …att få kontakt med mig själv…mitt inre…inte fokusera på vad jag väljer bort…utan positiva goda tankar…men jag behöver öva, öva, öva🙏🏻

Godnatt alla😴💗

Godkväll @varafrisk
Jag tänkte på det här med att stänga dörrar- och återigen giftermål, det där med att comitta sig. Jag har inte varit perfekt på giftermål för jag har hållit många dörrar öppna under främst mitt första äktenskap. Liksom hållit på med manövrar som tagit fokus från själva grejen; att älska nån i nöd och lust- sen får det bli som det blir. Med resten.
I mitt nuvarande förhållande har jag blivit väldigt mycket bättre på de här sakerna. I någon mån handlar det om tillit och att VÅGA. Väga tro på kärleken. Våga tro på nyktert liv utan att med säkerhet veta hur det ska bli. På så vis knyter det an till detta med att hålla bakdörrar öppna. Och istället stänga dem. Man måste ge sig in i kärleken och livet- det har du ju full koll på. Tror du att du kan applicera de där tankarna på nykterheten. Att det är ett sorts- ja livsmod som man behöver ta till?
Men allt det här är ju massa abstrakt babbel, till sist är det ju dag för dag- ett tag är det jobbigt men precis som @charlie så bra skrev så har du gjort en hel del av jobbet i det dolda 🤗 Kram.

Profile picture for user Sisyfos

Jag tycker att det är tänkvärt det du skriver SeKlart! När jag gick hos alkoholterapeut hade jag inte stängt dörren. Jag ville ha alternativet kvar för mitt problem låg inte i sociala sammanhang. Tyvärr gjorde den halvöppna dörren att det blev svårt att sluta. Jag ville på något sätt ha ventilen kvar också och den kunde jag inte hantera.
Jag gick hos alloholterapeut under 6 månader. Trodde att ”duktig flicka” skulle räcka som motivation, men jag har nog aldrig varit en duktig flicka.
Vid sista mötet var jag klar med alkoholen som medicin. Då hade jag ändå jobbat, gjort mina läxor, tagit ansvar för att jag druckit och erkänt det på mötena. För min del handlar det också om att jag är duktig på att förtränga problemet och att erkänna att jag druckit och det hade jag jobbat med.
Vid mitt sista möte klargjorde terapeuten att det fanns alternativ. De slängde inte ut nån på gatan. Men då hade jag bestämt mig. Då stängde jag dörren. Jag orkade inte dricka mer som medicin. Jag har inte helt stängt till sociala sammanhang men där i början gjorde jag det också. För det gick inte att ha dörren halvt på glänt. Men jag tycker heller inte att det är viktigt i sociala sammanhang nu. Ser fram emot mötet med människor istället och det upplever man nog ändå bäst nykter.
Jag tänker att du, som Tofu skrev, har kommit ganska långt under den här perioden ändå. Alla de reflektioner man gör, allt grubbleri det har betydelse. Det blir verktyg att använda. Nu ska du över tröskeln där du verkligen fattar att det du tror är ditt livselixir, din bensin, ditt balsam, i själva verket har motsatt effekt. Jag provade det igen som medicin när livet blev svart och det funkade inte nu heller. Det ger inte någon lindring, tvärtom. Så nu är det bara att ta tag i de andra verktygen igen: motion, vila, andning, små små glädjeämnen… Det går lite långsammare, men alkoholens baksidor är galet stora vad gäller måendet. Och det är där du är tror jag. Fast där på bakgården. Ut i trädgården och stäng dörren bakom dig, det är egentligen inte svårare än så.

Profile picture for user TappadIgen

@Varafrisk skrev:"Vetvinte varför texten blev blå på tack @ Tofu"

Jag misstänker att textparsern hanterar ett snabela inuti text som en e-mail och gör om den automatiskt till en hyperlänk. @Varafrisk går bra, för där är ett mellanslag innan snabela, men Tack@Varafrisk tolkas kanske som en mailaddress, trots avsaknaden av domän i slutet.

God förmiddag!

Har ätit en lång frukost m maken och min dotter. Älskar frukostar på helgen! Bakade frallor t frukosten igår som hade kalljäst över natten. Tog upp dem fr frysen och värmde de i ugnen. Så gott😋 Har även gjort pannbiff som vi ska äta med lök, gräddsås, potatis, inlagd gurka och lingon. Ja ni vet husmanskost😋 Middag innan vi skjutsar dottern t hennes jobb. Efter det ska det bli en lugn dag🙏🏻

Funderade på vad du skrev om äktenskap och nykterhet @ Se klart. Det här är kanske en dålig liknelse men i alla fall. Har en kollega som skiljde sig för ett par år sedan. Hon mådde riktigt riktigt dåligt under lång tid. Var helt under isen. Nu har hon träffat en ny man och man kan se hur hon skiner hur förälskelsen lyser i ögonen. Hur huden, håret ja hela hon skimrar. Jag sa till henne att jag vill aldrig vara med om det du har varit med om det där med att vara nyförälskad skulle jag vilja ha ett uns av. Efter 35 år tillsammans är man inte så nyförälskad men det är något annat. Även om man är två enskilda individer så har två blivit ett. Och jag försöker likna det långa livet tillsammans som par med nykterheten. Att vara förälskad kan vara himla mysigt precis som jag har tyckt med alkoholen mysiga stunder m ett glas vin, ett glas bubbel…men det går ju över…och man vill ha det långsiktiga trygga livet…som jag har med min man….det vill jag även ha med nykterheten. Låter det flummigt? Hur som helst idag kommer dag två🙏🏻

Kram alla🤗

Har känt mig låg idag. Vill verkligen klara dag tre imorgon men har inte den där ”jäklar-anamma-känslan”. Hoppas att den infinner sig imorgon. Fast jag vet…jag måste stänga av tankarna. Den marinerade alkoholhjärnan lurar mig så lätt😨

Har sagt upp flera konton som kostar pengar. Känns bra👍🏻

Och för första gången så har jag varit med på ett AA-onlinemöte. Lite pirrigt. Tårarna rann. Kändes ändå bra. Ska testa igen.

Dag 2 till ända och nu blir det sängen.

Godnatt😴🤗

Profile picture for user uddda

Menar lite HUR MÅR DU? HUR GÅR ALLT! Läser klart ditt inlägg o du är en riktig kämpe! 🙏🏽🥰 Men ibland vill man ställa frågan igen även om du svarat på frågan innan med inlägg 🙋🏽‍♀️🤷🏽‍♀️🙊

Profile picture for user uddda

Menar lite HUR MÅR DU? HUR GÅR ALLT! Läser klart ditt inlägg o du är en riktig kämpe! 🙏🏽🥰 Men ibland vill man ställa frågan igen även om du svarat på frågan innan med inlägg 🙋🏽‍♀️🤷🏽‍♀️🙊

@Varafrisk skrev:"Vill verkligen klara dag tre imorgon men har inte den där ”jäklar-anamma-känslan”. Hoppas att den infinner sig imorgon."
Jag tror att långt ifrån alla har en ”jävlar anamma-känsla”. Det handlar om att identifiera när du vill dricka och varföroch då hitta strategier för att inte göra det möjligt att ta det där glaset. Som du skriver nu låter det nästan lite som att du har bestämt dig för att dricka idag för att du kände dig låg igår.
Jag kände inte nån jävlaranamma-känsla. Det var mycket ”ska jag eller ska jag inte”, ”borde inte, vill inte… pust, jag lät bli att handla. ”
Det blir lättare med tiden. Ju fler nyktra dagar desto lättare att avstå. Var stolt och nöjd efter en nykter helg nu! På morgonen är ju motivationen ofta stor. Du kan ju se till att du inte har möjlighet att handla nu i eftermiddag. Jag kan inte tänka mig att du ”behöver” dricka idag.
Kanske låten ”behöver inte dig idag” - någon använde den och du gillar ju sång.
Och tänk på vilka kliv du har tagit AA, resonera härinne. Med största sannolikhet så kommer du att må bättre utan alkohol. Det känns därför ibland lite frustrerande när du vacklar, men det är omtanken, vetskapen om att du behöver bryta mönstret och att det blir lättare med tiden och det är mitt problem att jobba med. Du behöver inte förklara och försvara.
Lycka till nu VaraFrisk! Alkohol hjälper inte till ett bättre mående långsiktigt.

Hej @uddda! Kul att du tittade in! I min tråd kan du läsa hur det går för mig dvs upp och ner. Har inte klarat någon längre tid som nykter förutom när jag tog antabus.

På tal om antabus så var det jättebra eftersom jag var nykter och inte behövde förhandla men SÅ extremt trött. Tröttare än vad jag blir av alkoholen. Nu har jag haft endast några dagar som nykter utan alkohol så jag vet ju inte hur trött man kan bli då, vet dock vänner här på forumet som berättade hur trött man kan bli.

När det gäller AA så hade jag bestämt mig för att endast lyssna. Inte synas och inte prata. Hade valt ett forum m endast kvinnor. Jag kommer ta AA som en möjlighet ett antal gånger för att se om det kan vara något för mig. Tycker om andligheten. Tycker om värmen. Det blev än mer verkligt, att jag har ett beroende. Har lite svårt för att man måste kalla sig för alkoholist för varje gång man pratar men det beror kanske på att jag ställer mig i försvar. Kanske har jag lättare att hålla verkligheten ifrån mig här på forumet. Kanske inser jag mer sanningen när AA hamnade hemma i mitt sovrum. Kanske är det här vad jag behöver.

Kvinnor som har betytt/betyder mycket för mig är bla Eva Dahlgren, Marie Fredriksson, Maria Lundqvist, Lill Lindfors. Männen är bla Peter LeMarc, Tomas Ledin, Magnus Carlsson fr Weeping Willows, Ola Salo.

Plan ett är att åka direkt från jobbet och hem…plan två en promenad….plan tre att vakna en tisdag utan att ha druckit något på måndagen.

Idag är det 35 år sedan min man och jag träffades på dans i en Folkets park….och på den vägen är det❤️❤️

Ha en fin måndag☀️🌺

Tack @Sisyfos! Ditt inlägg kom nog när jag skrev mitt. Den ena hjärnhalvan bestämde precis som du skrev att den ville dricka idag och den är stark. Å jag tänker att det är som du skriver…inget jävlaranamma utan ganska…tja typ beige känsla…hoppas på en bra dag på jobbet …och för att förtydliga jag är en del i att den blir bra…hoppas på en mer lila el chockrosa färg när jag åker hem fr jobbet🌺

Profile picture for user knickan

Grattis till 35 år @Varafrisk ❤️
Du klarar dagen idag!
För att inte lockas att handla, kan du inte be din man handla mat så att du kan åka direkt hem?
Kram
🥰

Profile picture for user Rehacer

Godmorgon @Varafrisk
Jag tror på dig, du klarar den här dagen oxå!
Känner igen mig i mycket du skriver. Att man är trött, irrriterad, beige känsla, inget riktigt GO. Men jag tror att det går över, vi måste tro på att det går över. Så kämpa på, du gör det bra!
Grattis till era 35 år med, det är stort!
🤗

Jag föll…kan ju skylla på att det är årsdagen då jag träffade min man men det är en bortförklaring. Precis som du skrev @Sisyfos så kom tanken igår…då hade jag nog redan bestämt mig.

Jag kan ha hur många planer som helst men viljan kommer fortfarande inifrån mig själv. Viljan finns men det var det där med bakdörrar…

Ibland när jag skriver här och verkar så fruktansvärt säker på att nästa nyktra dag kommer…så gör jag det ibland utifrån att vara duktig flicka.

Jag tror på riktigt att AA-online kan vara ngt för mig…att få en sponsor…

Ibland förstår jag mig verkligen inte på mig själv…för mycket romantisering och för mycket flykt.

Kram🌺

@Varafrisk prova AA.
Tillslut kommer du hitta det som funkar för dig💖
Aldrig ge upp!

Grattis till 35 år för dig och maken 😊

Kram

@Varafrisk skrev:"Ibland förstår jag mig verkligen inte på mig själv…för mycket romantisering och för mycket flykt."
Jag känner verkligen igen det där, men romantiseringen hade jag inte kvar tillslut heller.
Blir ju lite sugen på att få en förklaring till varför du vill dricka. Du skriver varför du inte vill, men varför dricker du? Varför vill du dricka? Du behöver ju inte svara på det här heller. Jag hade ju den diskussionen med min syster, där jag visste att jag inte borde dricka, inte ville dricka men ändå inte ville ge upp det helt. Det var extremt svårt att förklara varför det var nödvändigt att ha dörren öppen. Varför jag trots allt jag visste ändå tyckte att jag skulle dricka…. Hmmmm, ja, det gick ju inte att förklara.
Det går inte att argumentera för varför man ska dricka - eller kan du det VaraFrisk?
Jag tror att du kommer att landa i ett beslut. Kanske som du skriver är AA det du behöver. Jag tänker att du har samlat tankar, erfarenheter. Du har kommit hit kanske lite tidigare i processen än vissa av oss andra och beskriver de där stegen som flera av oss har tragglat med när vi visste att vi borde dra ner, sluta men ändå inte kom till skott. Men snart så, VaraFrisk.
Grattis till årsdagen!

@Varafrisk ja, jag har provat några möten. Ofta så passar inte tiden mig men jag ska verkligen försöka ge mig den tiden för nykterheten måste komma först.
Tycker det verkar vara en fin gemenskap 😊.
Kram

Godmorgon!

Nu är jag lite bekväm…jag vill gratulera mina vänner i Det vidare livet t 20 månader🎉 Även om jag inte ingår där så fanns vi med på samma stig fr början. Läser inläggen. Vissa inlägg tar jag till mig lite mer som när man beskriver hur livet var m alkohol och hur livet är nu när det inte är en kamp varje dag. Fast det ändå är olika.

Jag undrar hur det skulle vara att gå vidare…får man vara under rubriken Det vidare livet fastän man inte blivit nykter. Det finns ju några som har varit nyktra väldigt länge ..många många år men ändå är kvar här där jag befinner mig…ja, vi får se…

Ja du @ Sisyfos… varför dricker jag?? Det är en bra fråga. Att säga att jag är beroende känns som ett för enkelt svar…men det är en jättebra fråga…jag tar med mig den…gör den mer levande i mitt liv.

Måste äta upp yoghurten, dricka mitt te, fixa mig och därefter iväg t jobbet.

Kram🌺

@Varafrisk självklart kan du komma över till vår sida. Finns inga regler kring det. Rubriken kan man se som en riktlinje men den förhåller man sig till precis som man vill tycker jag. Skulle det kännas bra för dig tycker jag du kommer över på en gång. Fundera på om du vill behålla tråden eller börja på ny kula. Dag två har du ju uppnått många gånger nu så kanske dags för en ny rubrik?

Kram!

Tänker också att man kan skriva där det känns rätt. Tidigare var det aldrig något liv i det vidare livet. Det är trevligt att det är det nu, samtidigt så blir det kanske lite slagsida åt de som har lyckats ta sig ur. Vi är många nu. Och där i början med de stapplande stegen behöver man kanske en gemenskap, förståelse för att det inte är helt lätt. Innan jag började skriva härinne kunde jag vara gruvligt avundsjuk på de som det gick sådär lätt för. Jag vågade inte börja skriva förrän jag visste att det skulle funka. Tror att många har gjort försök att lägga av innan de tar steget. Men byt du VaraFrisk om du vill. Passa på att stänga dörren också då. Nån gång går den igen.
Varför man dricker? Ja AA och Alkispodden talar väl om maktlösheten inför alkoholen.. Där är jag inte med riktigt, men det finns tillfällen när jag har upplevt att jag inte bestämmer själv. För mig skaver det dock alldeles för mycket att säga maktlös för som jag upplever det kan jag göra mycket för att inte hamna där alkoholen tycks vara en bra lösning. Jag kan också bestämma att jag inte gör det möjligt att dricka. Men som sagt tror jag att beroendet ser olika ut och att vissa snabbt hamnar där de inte längre bestämmer själva. Det är det som är lurigt, man behöver veta hur ens egen hjärna funkar och vad man dricker på. Sen tror jag att det ändras över tid, kanske även med ålder och givetvis med alkoholkonsumtionen i sig.
En riktig skitdrog är det.

När jag var uppkopplad t AA i söndags berättade en kvinnorna att hon läste AA’s bok på originalspråket dvs engelska. Hon tyckte att det var bättre. Hon hade varit med länge och läste den på svenska först. Hon tyckte att alla ord inte riktigt hade fått samma betydelse på svenska. Maktlöshet kommer från powerless, som hon översatte t kraftlöshet. Dvs man använder alkoholen som en kraft. Vill förtydliga att detta är inte mina ord utan den kvinnans ord.

På mötet i söndags fanns de med som hade varit nyktra 20 år, 8 år, 8 månader, 6 månader. Och fastän jag bara hade varit nykter i två dagar så fick jag vara med, det kändes skönt.

Kram

Profile picture for user Blenda

@Varafrisk vad skönt att du tyckte det kändes skönt :) Du får ju till och med vara med om du har druckit (men då får du inte dela utan "bara" lyssna), det ENDA kravet är att du vill förändra ditt drickande. Det är en av de sakerna som jag tycker är så fint med AA; aldrig dömande alltid förlåtande – så länge du har villigheten.
Angående ordet maktlöshet så förstår jag din tvekan @Sisyfos. För mig handlade om att jag inte med min egen vanliga vilja lyckades bryta mitt missbruk, trots att jag är en envis och viljestark person med hyfsad karaktär när det gäller övriga delar av livet. Jag behövde få tillgång till en annan och ny kraft (så "powerless" är faktiskt ett bra ord). Denna kraft (som AA benämner "större än dig själv" och gärna kallar för Gud) tänker jag mer på som större än mitt ego och min vanliga vilja. Kraften finns inom mig själv, men har tidigare varit dold, så jag behöver dock hitta sätt att få tillgång till den. Och där hjälper 12-stegsprogrammet mig. Låter det flummigt? :)
Kram till er alla!

Profile picture for user Sländan

@Sisyfos skrev:"AA och Alkispodden talar väl om maktlösheten inför alkoholen.. "
Jag kan känna som dig att man kan göra mycket för att inte hamna där bland alkohol. Men jag kan ta det, att jag är maktlös inför alkoholen. OM jag får för mig att ta ett glas -då blir det inte ett glas, det blir flera vilket jag inte tänkt. Då anser jag att jag är maktlös, jag bestämmer inte själv längre att ta ett glas. Då tar alkoholen över
Och jag blir både onykter och bakfull. Då visserligen oftast ” bara” helger när jag drack alkohol. Kunde även hända någon vardagkväll ibland oxå.
💕 sländan

Hade telefontid med min läkare idag. Mina levervärden var normaliserade vilket känns oerhört skönt. Men bäst att förtydliga det innebär inte att jag tänker att det är fritt fram att dricka alkohol snarare tvärtom. Läkaren kommer att ringa mig igen.

Idag fick jag ”Tänka klart” och ”The Alcohol Experiment” på posten. Grejen var att jag fick två exemplar av ” Tänka klart”. Åkte fram på stan för att returnera det ena exemplaret. Det skulle kosta över 90 kr att skicka tillbaka boken, och den kostar 126 kr. Då säger kvinnan bakom disken ( berättade att jag hade två böcker) att jag kunde ge bort den ena boken i julklapp. Ingen tokig idé men just nu vet jag ingen som kan vara i behov av ” Tänka klart”🤪😂

Godnatt 😴

@Varafrisk god morgon😊.
Vad roligt med dina levervärden. Att värderna har blivit bättre byteder väl att du har druckit mindre alkohol?

Tänka klart är väldigt bra jag läser den för andra gången.
Vet inte heller vem man skulle ge en sådan bok till i julklapp 😉.

Hoppas du får en fin dag.
Kram💖

Godmorgon @Ase 💗

Nja …det är väl inte så mycket mindre alkohol men läkaren sa att det beror förmodligen även på att jag slutat m antabus. Jag tålde verkligen inte antabus. Det var synd för med antabus hade jag kunnat komma långt i min nykterhet men nu får jag ta till andra verktyg.

Har läst en del av Tänka klart tidigare men hade svårt att få till det vilket berodde på att jag drack. Nu vill jag ge den en chans igen. Eftersom jag fick två böcker var det som mitt undermedvetna tänkte att nu blir det nog lättare att lyckas😉

Hur mår du?

Kram💗🌺

Så skönt att dina levervärden blivit normala Varafrisk! Min första tanke var att då kan du börja ta Antabus igen, men visst sa du att du inte någonsin kan det? Boken får bida sin tid i bokhyllan till den finner sin användare. Rätt var det är kanske det dyker upp någon som behöver den.

Ha en fin dag!
Kram!

Tack @Charlie70 ! Precis så är det! Kan aldrig någonsin mera ta antabus. Min tanke nu är att läsa Tänka klart och att koppla upp mig t AA några gånger i veckan.

Ha en fin dag!

Kram💗

Intressant det där med ord och översättningar. Powerless är kanske lättare att förlika sig med för mig. Jag upplevde ju i princip aldrig att jag inte kunde stoppa heller. Problemet ligger inte riktigt där för mig.
Vad bra med levervärdena VaraFrisk. Men sluta ändå tycker jag. En av mina forumvänner härinne från länge sen beskrev sin nykterhetsresa som att hon kände sig så liten, värdelös och eländig, men att hon letade inne i sig själv och hittade sin ryggrad. Där kunde hon börja bygga. ”Hjälp dig själv, så hjälper dig gud” fick jag i mitt huvud när det kändes tungt. Nu är jag inte särskilt religiös, men det är kanske lite det där med power ändå. Vi har det inom oss. Det gäller bara att fortsätta att kämpa, att ge sig själv den presenten som nykterhet är.

Hej @varafrisk hur har du det?
Bra här, lite mulen höstkänsla och det tycker jag är skönt! Nu har jag köpt blommor till mina nya fönster i stan så nu har jag små levande ting som jag kan pyssla om här hemma också. En konstig begonia har jag köpt, liksom uppstammad (dyr) och helt annorlunda än de vanliga lite knubbiga begoniorna jag är van vid. Ny bekantskap.
Hoppas du haft tid för lite fler AA-möten. Är själv nyfiken. Läser du hos @sländan? Hon är också i full fart med AA 👯‍♂️ Och ett hitta rätt sponsor och sådant spännande.
Jag hade väldigt svårt för ordet maktlös tidigare. Som att jag är väl inte maktlös. Nu har jag förlikat mig helt och hållet med det och det betyder också att jag inte behöver strida så mycket. Alkoholen är i sin konstitution sådan att jag aldrig kan ta makten över den. Men jag vänder den ryggen och i samma stund tappar den sitt grepp över mig. Man behöver inte stå och stirra en drake i ögonen. Att acceptera maktlösheten inför alkoholen har givit mig makten över mig själv. Jag bestämmer på den nyktra planhalvan. Kliver jag över till den andra- då är jag åter maktlös. Kanske låter luddigt men i min hjärna är det klart! Njut av din dag. Kram 🤗

Tack till alla er som skriver hos mig! Ni vet...det värmer oerhört mycket:)

Sitter faktiskt inomhus nu och skriver för utomhus är det väldigt varmt...lite åskevärme...när jag skriver ordet åskevärme låter det väldigt västgötskt....men jag tänker ni förstår. Trivs inte i den värmen. Känner mig redo för lite kyligare väder. Även om jag tycker om att plantera blommor i rabatter och krukor så tycker jag även om när säsongen är över. När jag har höstblommor i endast två, tre krukor utomhus...när tomaterna är färdiga...kort sagt när säsongen är över. Det blir liksom ett lugn över det...och jag kan sitta ner i soffan med gott samvete...tända ljus och mysa.

Ni kanske minns att jag i ett tidigare skrev om att jag behöver stänga dörrar för att inte ge alkoholen något utrymme. Det har väl inte gått så bra. Men...vad jag känner...har kanske sagt så här tidigare...jo det har jag gjort ....så gör vi ju..vi med beroende vi alkisar....vi eller rättare sagt jag säger att nu är jag nära...nu har något ändrat sig inom mig. Jag har sagt det otaliga gånger. Mitt stora problem är att jag inte följer min plan. Så jag behöver se över den igen för att kunna göra den hållbar. Stänga ytterdörrar men framför allt ta beslut. Det finns några beslut som jag behöver ta vilket innebär att nu finns det liksom ingen återvändo. Det ena är att gå på AA's online möte (har endast varit på ett möte) och det andra är att gå vidare till Det vidare livet. Jag känner att om jag går till Det vidare livet...så kan jag inte hålla på som jag gör nu...och det beror inte på mina vänner som finns där eller jo..lite... eller syftet med den gruppen...utan mer för mig själv...att nu får det vara slut....nu går jag vidare. För det är verkligen mitt nästa steg...att gå vidare.

Samtalet med min läkare var inte endast positivt utifrån att levervärdena hade normaliserats utan han är så otroligt noggrann. Vi pratade om beroendet. Att det inte endast handlar om fysiskt beroende utan att beroendet kan vara så situationsbundet..han gjorde jämförelser med exempelvis rökare. Även om jag har ett fysiskt beroende så tror jag att mitt beroende är så otroligt situationsbundet...vanor. Vi bestämde att han skulle ringa mig om några månader. Han sa.."det skulle vara så himla kul om du lyckades". Och det värmde så mycket! Fick även brev från läkaren som gjorde min gastroskopiundersökning. Hon tog ju lite prover som man nu hade fått svar på vilket visade att allt var bra.

Så...nu krävs en jäkligt noggrann planering...som är hållbar...som är ärlig...utan öppna dörrar..och fallgropar.

Kram till er alla:)

Jag känner ju inte dig alls Varafrisk men får ändå känslan av att du har fått en andra chans nu när alla prover visar att det inte är fara på torpet. Stäng nu dörrarna bara och så kommer du ut på vår sida. Krävs inte mycket planering för det egentligen, om någon. Ta fram ditt tjockaste pannben och stäng dörrarna. I går finns inte längre. Det enda du har är i dag och i dag är du nykter.

Du hade mycket ont i magen. Är det bättre? Har du fått någon diagnos eller är det oklart varför?

Kram!

Profile picture for user Andrahalvlek

@Varafrisk Du har helt rätt. 1) Bestäm dig inifrån och ut, verkligen BESTÄM dig. 2) Stäng alla bakdörrar, spika igen dem. 3) Skapa nya nyktra vanor. 4) Flytta gärna in under ”Det vidare livet” om det känns hjälpsamt för dig.

Kram 🐘

God morgon @varafrisk
Jag tror inte heller du ska planera för mer än en dag. En dag då du ska vara nykter. Idag.
Sedan en dag till. Imorgon. Den planen tar du imorgon. Du kan med gott samvete lägga allt annat planerande på hyllan. Ibland kan omständigheter och planerande bli istället FÖR. Det som är grejen.
Att sluta dricka. Bli frisk. Att planera distraherar. Det ser ut som om man är sysselsatt med något viktigt medan man undviker det enda som är viktigt.
Att sluta dricka är skitjobbigt. Men inget är jobbigare än att dricka.
Så idag tycker jag du ska bestämma dig för att inte göra det. Ta höjd för vanor, situationer. Lämna kreditkortet hos mannen. Be om hjälp där hemma istället för att bära allt detta på egen hand. Kram 🥰

Tack vänner💗

@Charlie70 Nej, jag har inte fått ngn diagnos. Kanske på gränsen t magkatarr men eftersom jag inte har sura uppstötningar så tänker man att det inte var det. När jag tog antabus blev jag mycket bättre i magen. Så jag tänker att utan alkohol blir det bättre. Jag har inte varit schysst mot magen under många år. Och, det är precis så jag känner som du skriver att jag har fått en andra chans och den måste jag ta vara på.

@Andrahalvlek om jag ska vara ärlig så är det nog …eller i alla fall nästan första gången som jag känner SÅ starkt att bestämma mig är verkligen vad som krävs NU!

@Tofu Mitt problem är att jag till största delen dricker ensam, hemma. Har vanor. Fast situationer som att gå på restaurang, bo på hotell triggar. Det var väldigt länge sedan som jag drack alkohol m vänner. Är bjuden t kompisar i oktober där det brukar bjudas på mycket alkohol men eftersom andra vänner är med brukar det inte bli ngn fylla. Jag har aldrig haft ngt behov av att dricka mig full där men tyckt om god mat och dryck. Har jag bara klarat av att vara nykter en tid före denna kväll, tror jag att jag ska kunna tack nej men inte om exempelvis bjudningen skulle vara imorgon.

@Se klart Det är precis som du skriver…att planeringen ser ut som man håller på med ngt viktigt istället för att ta itu med det är som är viktigt …att sluta dricka. Till ngt annat…kul med nya blommor t lägenheten. Har det blivit mer inköp?

Kram🥰🌺

Kan ju inte redigera…jag skrev att det var länge sedan som jag drack med vänner vilket innebär att jag har inte träffat vänner på lång tid där alkohol funnits med. Det beror inte på att jag avstått.

@Varafrisk du har ju kommit längre i dina tankar och resonemang runt alkohol än oss som är nya på forumet. Det märks att du arbetat med detta länge. När du ger pepp och råd så känns du "gammal" på forumet.

Tycker som de andra om du tror det hjälper dig den sista biten så flytta över 😊.
Men glöm mig inte bara 😉.

Jag önskar dig en fin kväll💖

@Ase ..oavsett var jag befinner mig kommer jag aldrig glömma dig💗Du vet…jag undrade hela tiden var du fanns när du inte var inne och skrev.

Önskar även dig en fin lördagskväll💗

Kram💗

Godmorgon💗

Har läst Sinnesrobönen, Dagens text ur ” Just idag- 365 tankar om sinnesro” samt en krönika ur ” Lita på att det ljusnar”. Min önskan är att få en kontinuitet i detta för att orden ska få tag i mig…nu är det mest ord.

Ska plocka fram frukost när jag skrivit klart. Älskar frukost på helgen. Min man och jag ska sedan åka en höstrunda. Titta på lite konst, kanske köpa ost, titta på andra hantverk. Fika el om det blir lunch.

Tanken är att jag ska koppla upp mig t AA. Nykter idag. Några dörrar står och svajar. Ska hitta ett bra lås…jag vet att det finns!!

Kram💗

@Varafrisk du låter väldigt bestämd och jag hoppas du hittar riktigt bra lås under dagen så du kan vara med på AA mötet ikväll😊.
Önskar dig en fin dag💖

@Varafrisk skrev:"Min önskan är att få en kontinuitet i detta för att orden ska få tag i mig…nu är det mest ord."
Jag brukar oftast meditera en liten stund först, för att stänga av alla tankar och bara vara i mig själv.
Kram 💕 sländan

@Lavendelblomman💗Skulle varit m på AA-online ikväll men min dotter var hemma så det får bli en annan dag. Jag var inte så himla modig, hade ingen kamera på och sa inget men lyssnade.

Tack @Ase💗idag var det inte svårt eftersom systemet var stängt. Har köpt 3,5% öl på Ica men det lockar inte längre som tur är.

@Sländan💗Vet inte riktigt hur man mediterar. Eller jo jag förstår väl på ett ungefär. Har kollat youtube. Har gjort det ngn gång men behöver göra det mer aktivt m kontinuitet.

Ska läsa ett kapitel i ”Tänka klart” å sedan blir det Godnatt 😴🤗

Godmorgon☀️

Ny dag ny vecka nya möjligheter. Har egentligen inte så mycket jag vill säga el kanske massor men inte så intressant. Känner mig lite stressad för några saker på jobbet som drar ut på tiden för mig. Har funderingar på att söka ett jobb som finns ute. I em ska jag träffa diakonen som jag känner, det känns bra. Jag skulle ju ev deltagit i en grupp i M-kyrkan som riktade sig t människor m olika beroenden, blev tyvärr ingen i höst pga pandemin. Maken och dottern ska iväg på fotboll ikväll för att se en match i Allsvenskan, så mysigt att de gör detta tillsammans.

Nej, dax att fixa t sig för att sedan möta denna måndag🙏🏻

Kram💗

God kväll!

Jag tänker att det handlar om att stå ut....

Idag har det inte varit en bra dag....det som dock har varit bra är att jag har varit hos frissan! Blekt slingor men fy fasen vad dyrt! Är tacksam för att jag har vuxna barn, ganska nöjd med min lön och lever ihop med min man...annars hade jag inte haft råd att lägga så mycket pengar på håret. Jag blir inte gråhårig men får en trist mörk färg...och det blir liksom...ja...allt hänger ner. Men nu fick jag slingor...och blicken lyfter! Har ganska tunt hår men min frisör sa att Eva Dahlgren har tunnare därför ska jag försöka få lite längre hår uppe på hjässan för att kunna dra det bakåt...kanske inte riktigt som Eva Dahlgren har det men...lite...vi får se. Annars så skiljer väl sig det mesta åt mellan Eva Dahlgren och mig....hihi...

Var och vägde mig på Viktväktarna och hade gått ner ett halvt kilo...jobbar inte direkt aktivt med vikten...men försöker ändå ha koll på den...så det var ju ändå ett positivt resultat!

Pratade med min terapeut idag...och jag berättade om min dåliga dag...om hur min dotters mående påverkar mig mm mm mm. Hon hörde att jag blev ledsen...och sa..hur känner du nu...hon sa att hon hörde att jag blev ledsen...och sa...stanna kvar i känslan...och jag grät. Vi pratade om hur viktigt att stanna kvar i känslor...att det är inte farligt...liksom stå ut. Vi pratade om ensamhet. Jag tog som exempel att om jag har två veckors semester med min man så kan jag inte endast vila i det och att vara med honom utan vill gärna messa någon, skriva på facebook. För det är som om tillsammans med någon blir jag någon...ensam finns jag inte...stort behov av bekräftelse. Fast inte bara få kontakt med vänner som ett bekräftelsebehov utan även svältfödd på sociala kontakter. Trivs inte heller riktigt bra på jobbet....

Vet inte om det är ett svar på varför det är så svårt att sluta dricka...naturligtvis är det ett beroende....men det handlar ju om att stå ut i den jobbiga känslan.....att lita på mig själv...att inte behöva dränka den känslan med alkoholen.

Idag var idag...imorgon hoppas jag att dagen blir bättre...tar en timma i taget...

@Varafrisk ja, det är nog så att ibland måste man även nå botten i ledsenhet för att kunna bli glad igen. Eller jag vet inte vad jag menar med det egentligen. Kanske att vissa saker måste få värka ut för att man ska kunna gå vidare.
Det är roligt att vara nyklippt men det är dyrt! Jag har börjat färga hemma och klipper mig bar hos frissan.

Hoppas din morgondag blir bra💖
Kram

Låter som ett bra möte hos terapeuten. Att stanna i känslan och inte trycka undan jobbiga känslor hela tiden är rätt viktigt.
Jag tittade på en fånig serie häromdagen där följande dialog utspelade sig mellan 2 personer ”ingen gillar dig” - ”jag gillar mig”.
Tänkte att det räcker rätt långt Att man tycker om dig själv.
@Varafrisk skrev:"För det är som om tillsammans med någon blir jag någon...ensam finns jag inte...stort behov av bekräftelse."
Har tänkt på att du så ofta skriver rätt negativa saker om dig själv. Du finns även ensam VaraFrisk. Se dina goda sidor för de är rätt många och du behöver egentligen inte bekräftelse från andra om du börjar bekräfta dig själv lite mer. Jag brukar säga att vi får alldeles för lite beröm - eller konkret positiv feedback. Så man får lov att berömma sig själv. Som AndraHalvlek när hon har byggt en lekhage… inte ett ord om att hon borde ha planerat bättre så hon inte var så rörig i affären, borde haft en skruvdragare, att den inte blev som hon tänkt… utan bara tillfredsställelsen i att ha gjort, ha gjort klart, glada marsvin… Ett sunt sätt att hantera livet och sig själv.
Alltså jag vet att det inte är lätt… särskilt inte när man dricker. För känslan av att man inte är bra finns där och gnager, men nåt kan man plocka fram ändå. Som åh vad snygg jag blev i håret, vad bra det där samtalet gick… Jag tror att det är viktigt.
Och du är bra!

Godmorgon och Tack vänner!

Tack för påminnelsen @ Sisyfos ! Jag är bra på att prata negativt om mig själv mindre bra att lyfta det positiva. Så ..jag älskar mina slingor..även om det är svindyrt är det värt varenda öre👌🏼Ni vet… Blondes have More fun😃

Pratade men min fd kollega och vän igår kväll. Vi känner varandra väl och hon känner till mina styrkor både i jobbet och privat. Och det är väl så att mina styrkor kommer inte till sin rätt på min nuvarande arbetsplats. Det finns så mycket tradition i vad en kurator kan göra och inte kan göra. Och kanske är det så att jag måste gå vidare för att utvecklas…må bra…

@Tofu mina föräldrar och även syskon ibland har många gånger försökt skydda mig från jobbiga känslor som att tex inte bli ledsen. Fast jag tror många gånger att det handlade om deras egna rädsla för att bli ledsen. Jag tycker inte att det är så jobbigt att bli ledsen …jo kanske när jag inte riktigt förstår ledsenheten. Det är svårare att stå ut i ångesten.

@Ase jag förstår vad du menar. Jag skulle aldrig våga slinga håret själv så det får bli frisören😃
Hörde din röst igår på Zoom tyvärr så var det ngt tekniskt strul med mikrofon.

Nu tar jag en timma i taget…

Kram💗

Hej @varafrisk
Kikar in och kollar läget, det händer saker hela tiden här ju🤗
En timme i taget tror jag inte att jag hört från dig tidigare- så bra mantra!
Läste du hos @sländan idag om hennes många försök att till sist hitta rätt. Du kommer dit. Är snart där.
Där jag är nu har de trädgårdar som är helt makalösa. Du vet, blommor som vi har i små krukor hemma- är stora träd och buskar här. Så fint! Tittar ut över havet nu när jag har en liten paus, och läser lite här. Kram, hoppas du får en bra kväll!

@Se klart läste nu i Sländans tråd. Snart är jag där men just nu skitjobbigt🥲Vaknar tidigt och har ångest. Jag vet precis vad lösningen är på problemet…ingen alkohol. Vill inte skämmas men skäms…och vet att jag inte behöver skämmas men skäms så fruktansvärt mycket inför er vänner här på forumet. För att jag inte slutat. För att jag verkar klok. Men jag är klok. Å jag vet mycket. Dagen idag var åter igen en ledsen dag. Men jag vet…det blir bättre🙏🏻

@Se klart..jag förstår vad du menar med blommorna…minns när vi var i Colombia och det växte julstjärnor vid vägkanten. Eller när man har varit i något sydligt europeiskt land… hibiskusen eller bouiganvillea…underbart 👌🏼

Kram 🥰

@Se klart @Tofu Tack för omtanke och era inlägg:) Fortsättning följer nedan:

Jag har skrivit detta tidigare men när många börjar skriva här på forumet har man varit nykter ex antal dagar, veckor eller tom månader. Jag tänker att det är då lättare att berätta hur det var när man drack, på vilket sätt man drack osv. Det känns som att det är lättare att förhålla sig till tiden då man drack och det känns som att det är lättare att berätta om hur det var då istället för att berätta om hur det är nu. Jag har fått frågan ibland hur ofta jag dricker, hur mycket och jag tycker att det är jobbigt att svara på den frågan när jag fortfarande är mitt i eller nej jag är inte mitt i utan jag är vid mållinjen/gränsen och klänger. Jag kan berätta för min läkare och för min kurator hur mitt drickande ser ut men när jag berättar vill jag nästan sjunka genom marken för att det är så jobbigt.

Veckan som gick var inte bra både ur alkoholperspektivet men även för övrigt. Ringde på ett jobb igår som jag ska söka. Jag behöver förändring och den viktigaste förändring som jag behöver är att sluta dricka. Jag har köpt böcker, har kopplat upp mig till AA och kopplade upp mig i onsdags Alkoholhjälpens träff men fick inte att min mikrofon att fungera. Jag tänker att det här bra redskap men just nu blir detta för mycket. Jag blir inte nykter för att jag läser en bok men när jag har samlat ihop lite nyktra dagar och inte är så trött då tänker jag att det kanske kan vara bra.
Tänker att det viktigaste för mig nu är att ta en dag i taget eller kanske timma för timma, vila, ta promenad och ev läsa något lätt något som gör mig glad. Jag är så trött på detta liv men jag kan inte ta alla redskap på en gång. Min kropp behöver återhämta sig rent fysiskt. Jag behöver ta hand om mig med kärlek. Ett bad. Tända ljus. Kanske spa.
Känner mig oerhört trött, initiativlös, lite ledsen.....och lite olika kroppsdelar gör sig påminda pga alkoholen.

Snart ska min man och jag åka fram på stan. Köpa presenter till vår son som fyller år imorgon. Ta en fika. Hämta ut lite medicin. Köpa frukt.

Jag ska inte fly idag....jag ska känna...

Kram på er alla:)

Går ju inte redigera men jag skulle vilja lägga till att…när jag tog antabus då gick det ju snabbt ..helt plötsligt hade det gått 58 dagar…det är ju typ där jag skulle vilja vara…men nu måste jag ta mig igenom dag efter dag….precis som ni alla har gjort som kommit en bit på vägen…men det är skitjobbigt …och jag vill inte hela tiden vara fylld av dessa tankar…för de tar så mycket energi och då dricker jag på den känslan…men att stå ut är ju vad det handlar om…fast man måste ju leva också😃

@Varafrisk jag känner också lite som du att jag räknar dagar och att jag vill vara tillbaka där jag slutade vara nykter sist. Men det går ju inte.... Jag upplever inte att det är lika jobbigt varje dag denna gången men jag är mycket räddare och på min vakt nu.
Vi följdes ju åt förra gången och jag upplevde att du hade kommit längre i ditt nyktra tänk än jag.
Det jag lägger mycket tid på nu är att söka kunskap och olika sätt det finns att bli nykter på.
I början när man är nykter så är det nog mycket att bara stå ut men så kan det ju inte fortsätta dag ut och dag in.
Tankarna och besattheten blir nog mindre och mindre med tiden.
Fokus är att må så bra som möjligt alla dagar och det blir nog fler bra dagar om vi kan bli fria från alkoholen.
Kram 💖

@Varafrisk skrev:"när jag tog antabus då gick det ju snabbt ..helt plötsligt hade det gått 58 dagar…"

När jag läser ser jag att det gick bra för dig med antabus, hur kom det sig att du slutade med de? Jag har aldrig provat, så jag vet inte så mycket om antabus.
Det måste vara skönt att inte ha något alternativ, om man känner ett sug efter att dricka. Det tar som du skrev väldigt mycket energi att bli nykter. All min energi gick åt till att bli nykter, jag tror att det var en av orsakerna till att jag fick min utmattningssyndrom. Jag var sjukskriven helt i 4 månader och nu arbetar jag bara 50 % tillsvidare. Efter arbetet sover jag ca 2 Tim varje dag och försöker verkligen bara ta hand om mig själv så mycket det går. Nu mår jag bra, men jag ska absolut inte stressa mig till att gå upp i tid.
Jag tror att du gör klokt i att ta det lugnt och ta det viktigaste först. Du kommer att klara det här och må bra framöver, bara du försöker acceptera att det tar tid, och olika för alla. Jämför dig inte med andra, det får dig bara att bli stressad och må dåligt.
Kram 💕 sländan

Jag förstår din känsla och jag hör definitivt till de som väljer att inte skriva när och om jag dricker. Du skriver här, men vill heller inte skriva om just det. Jag gick hos en kurator för ett tag sen som ett led i att ta tag i min alkoholproblematik och för första gången i mitt liv berättade jag för någon utanför familjen. På resterande besök frågade kuratorn inte och jag ville ju helst inte prata alls om just det för att det är så skamfyllt. Så jag pratade om annat. Det är ju inte så att man vill föra det på tal direkt om man får chansen att låta bli, så jag kan verkligen förstå att du inte vill skriva om det och det är väl helt ok att finnas här ändå. Du kan ju ändå relatera till dig själv och dina erfarenheter i kontakt med andra. Så känn dig inte tvungen att vara något annat än den du är. Du jobbar med din problematik. Testar nya vägar och olika strategier, har erkänt för dig själv och känner dig trött på alkoholen. Rekommenderar dig att testa att byta ut mot alkoholfritt för att inte behöva ändra vanan. Men det du gör lyfter dig uppåt. När du väl bryter är du extremt välförberedd. ”Dressed for success”

@Ase Vad skönt att det känns lättare för dig denna gång. För mig är det inte så för när jag tog antabus även om jag mådde psykiskt väldigt dåligt så behövde jag aldrig förhandla. Nu är jag tillbaka i förhandlandet igen..

@Sländan Jag hade under flera år frågat läkare om antabus men man sa nej pga förhöjda levervärden. Jag var kanske egentligen inte förberedd men i april månad fick jag en ny läkare. Jag tog nya prover och utifrån dessa så tyckte att han att jag kunde testa antabus. Då hade jag landat i att jag skulle ta dem tre gånger i veckan på rådgivningscentrum i min stad. Jag visste att jag skulle möta personer som jag hade mött i mitt jobb när jag jobbade i en annan kommun. Vi var med i samma fack. Men, jag var redo att ta medicinen. Det funkade verkligen jättebra! Måndag, onsdag och fredag åkte jag dit och blåste och drack mitt antabus, för det är ju en brustablett. Men tyvärr så efter 58 dagar som nykter var jag tvungen att sluta för att mina levervärden förhöjdes. Någon gång i augusti hade jag en telefontid med min läkare för jag undrade om jag kanske kunde ta antabus för att bryta mitt beteende men min läkare sa att jag kommer aldrig någonsin mer kunna ta antabus. Jag och min lever tål helt enkelt inte antabus. Antabusen gjorde att jag fick många nyktra dagar men även om jag hade kunnat fortsätta ta medicinen så var jag rädd för att jag skulle hamna i ett återfall om jag slutade...och det var vad som hände. Antabusen gjorde mig även ofantligt trött. Så nu är det bara mig själv jag måste lita på!

@Sisyfos Du har sagt det förr och jag tror att jag behöver testa det...att seriöst byta ut alkoholen mot alkoholfritt...tills jag kommit lite längre. Jag tror även att jag behöver dricka alkoholfritt under veckorna.

Tack vänner för att ni skrev! Ska fortsätta skriva i ett nytt inlägg...

Nu vill jag skriva om något som jag egentligen kanske inte vill skriva om fastän jag vill...visst låter det lite kryptiskt??Det beror på att jag behöver skriva om min man och jag vill inte att ni ska få en skev bild av honom för han är en mycket snäll person, en fantastisk pappa, en jättefin man, positiv, ser möjligheter i livet, är vältränad och är så fin...har fyllt pensionär men jobbar fortfarande dels för han tycker om att jobba, det är en del av hans identitet dels för att det skiljer sju år mellan oss. Men, jag är rädd för att han har blivit beroende av alkohol..jag brukar säga till honom och till barnen att han är medberoende men då möts jag mest av skratt.

Jag tänker på Sattva som skrev om sin man som gömde vin...jag kan förstå hur svårt detta kan vara. Ni som följt mig ett tag vet kanske att jag inte riktigt får det stöd som jag skulle behöva av honom..jag vet...jag kan inte kräva det men hur som helst. Om jag har köpt alkohol då frågar han ofta om jag har något till honom. Jag har sagt att när han gör så då blir det svårare för mig att sluta eftersom det blir mer legitimt att dricka om han dricker. Jag har också sagt att om jag vore han skulle jag ta alla flaskor och burkar och bara hälla ut allt. Vill dock påpeka att han brukar inte dricka så mycket som jag gör. Jag har ibland förstått att han har köpt öl och gömt för att han vill kanske ha någon öl till helgen. Jag har bett honom att inte dricka alkohol när jag ska försöka bli nykter men inte att jag kräver att han ska bli nykterist. Jag minns inte riktigt vilken dag det var men en dag i veckan så hittade jag ett gömställe där det fanns flera öl, och jag konfronterade honom. Jag frågade varför han köper och gömmer, varför han behöver dricka men han svarar bara att han vet inte. Jag sa till honom att jag har aldrig gömt för honom, talar alltid sanning hur jobbigt det än är så varför gör han så men han kan inte svara. Jag trodde inte detta skulle hända igen men nu har jag hittat ytterligare ett gömställe. Detta gör mig så otroligt ledsen och rädd! Ska vi sitta här hemma som två fyllon?!?! Jag blir rädd för att han kanske är mer beroende än vad jag förstår. Jag blir även rädd för att han inte kanske vill inse hur allvarligt det är för mig. Men så tänker jag...jag får väl vara den starka igen....för det här livet vill jag inte ha...det här var verkligen svårt att skriva om men jag var liksom tvungen....jag älskar min man:)

Just nu är han på fotboll tillsammans med vår dotter och hon kommer med hem till oss. Så jag får konfrontera honom lite senare.

Tack fina @Tofu för dina ord! Det ger mig styrka och insikt om att det här kommer jag klara dessutom ännu mer min man och jag kommer/ska klara det här❤️❤️

Så skönt…jag har inte varit alkoholfri idag…men jag har hällt ut öl..så himla skönt!
Jag har konfronterat min man…och givetvis är han oskyldig…men jag känner precis som jag tänker han känner …vi kan inte lura varandra.
Om vi inte hade känt varandra så länge levt så länge tillsammans då vet jag inte var vi hade hamnat🙊

Kram🥰

Det blir tokigt ibland när man inte kan redigera...för om man läser mitt förra inlägg kan man om man inte känner mig tro att jag tycker att det var skönt att jag inte var alkoholfri..fast jag tror ni förstår...jag hällde ut öl...och det var skönt!!

När det gäller söndagar så kan jag känna mig lite lugnare..systemet är inte öppen ...fast jag känner mig ändå väldigt stressad. Rädd. Ledsen. Trött. Tappar fotfästet...jag måste verkligen...få ett riktigt fotfäste igen...jag behöver grunda mig i mig själv...åter igen stänga dörrar. Göra precis tvärtemot vad min alkoholmarinerade hjärna säga....bara totalvägra...men min hjärna är så otroligt lättlurad och den har blivit mer och mer lättlurad...och tiden går.
Det finns inga röda skyltar som säger STOPP...de skyltarna får jag visualisera..för att gå vidare. Jag känner mig svag och jag avskyr den känslan!!

Men nu kom jag på mig själv...för nu blev det ju så där igen. Jag förminskar mig..jag ska klara av det här! Jag bara måste för jag vill leva...och njuta...av livet....men det är så svårt just nu.

Hur som heslt ..Ska på födelsedagskalas om ett par timmar, min sons. Vi ska bli bjudna på mat. Fantastiskt! Efter kalaset ska jag åka med min dotter och handla mat till henne...det är tomt i hennes kylskåp...och hon har knappt några pengar. Har nu på fm gjort matlåda till henne, min man och mig själv som ska ätas imorgon. Stekt kolja med potatismos och picklad morot och vitkål. Ser fram emot morgondagens lunch. Nu blir det bad för hunden.

Kram till alla och i synnerhet till oss som kämpar så mycket!!

@Varafrisk nu fick jag middagstips av dig😊. Satt och funderade på vad vi ska äta idag och nu blir det fisk och potatismos hos oss. Picklad blomkål blir det inte men kanske kokt.

Jag förstod att det var hälla ut som var skönt.
Det där med att stänga dörrar tycker jag är bra och jag använder mig mycket av det. Det är ett av alla råd som jag tagit från dig.
Du är inte svag du stöttar andra och har så mycket klokhet som du delar med dig av.
Hoppas du får en fin dag och att kalaset blir lyckat😊
Kram 💖

@Varafrisk – Hoppas du har haft en fin söndag.
Jag är inte säker på att det alltid är fel att vara svag.
För mig var det snarare rätt steg att ta, att äntligen sluta kämpa med hjälp av bara min egen vilja. Att erkänna mig besegrad av alkoholen, för att därefter leta nya vägar.
Jag vet att du tidigare har skrivit att din ekonomi inte tillåter privat behandlingshjälp, men har du någonsin funderat på möjligheten att prata med din arbetsgivare om att få en sådan behandling betald? Jag förstår att det är extra känsligt med tanke på vad du jobbar med. Men på min kvällsbehandling finns både läkare och annan personal inom vård & omsorg, till och med en person som själv har jobbat med beroendeproblematik...och ibland måste man kanske helt enkelt kasta in handduken, svälja all stolthet och alla rädslor, och ta emot all hjälp som man kan få även om det innebär att man tappar fotfästet en stund. (Förlåt om detta är diskuterat förut, jag minns inte riktigt allt som skrivits och menar verkligen inte att skriva dig på näsan.)
Kram!

Hej fina Varafrisk! Läser här inne om dig och nu din man. Tänker att ni nu har ett gyllene tillfälle att vända era erfarenheter till något positivt tillsammans. Minns din man så tydligt från träffen. Han sa så övertygande att han tycker det räcker med fredag och lördag. Något tycks ha ändrats inom honom om det nu är fler tillfällen och dessutom gömslen. Kan ni prata om vad som förändrats och hur ni kan hjälpa varandra ur denna situation? Det är ju som du själv är inne på bedrövligt om ni båda ska sitta där med alkoholproblem...

Kram!

God kväll @varafrisk
Har nog ingen klokt att skriva för du har redan fått svar här med kloka ord och omsorg. Ville bara säga att jag tänker på dig. Du har säkert läst alla trådar här som innehåller allt och mer därtill. Men jag är nog liksom Blenda inne på detta med att faktiskt ta hjälp. Och jag minns ett inlägg i hennes tråd som berörde och hjälpte mig mycket, som handlade om att hennes behandlare hade påmint om att nykterheten måste gå före allt. Allt.
Jag tror egentligen det är den viktigaste insikten av dem alla och kanske den enda som behövs.
Kram.

@Ase Blev det fisk till middag igår? Jag picklade inte blomkål utan vitkål men strunt samma det var i alla fall picklat. Tack för att du känner att jag ger dig råd:) Det känns gott! Jag tänker att jag vet en hel del det är bara det att jag lever inte som jag lär....

@Blenda Du behöver absolut inte be om ursäkt och du har inte skrivit mig på näsan. Så du kan vara lugn! Jag hade förstått det som om du gick på AA eller får du behandling genom din arbetsgivares försorg? Jag förstår att det allra allra bästa är att ta hjälp via min arbetsgivare. Att släppa allt och be om hjälp men jag är inte där. Det känns alldeles för läskigt och utlämnande. Då går jag hellre på ett fysiskt möte på AA här i min stad. För det är ju så med alkoholberoendet det allra bästa är att söka hjälp och faktiskt säga till sin omgivning hur läget ligger till. Kanske blir det att jag hamnar där till sist...

@Charlie70 Beträffande min man...nja så stämde nog inte allt vad han sa då. Jo, att han tycker det räcker med fredag och lördag därmed inte att det var så. Vi diskuterade igår. Svaren han gav var rimliga men ändå risk för ett beroendebeteende. Mycket hänger på mig men diskussionen var ändå bra.

@Se klart Så är det ju att nykterheten måste gå före allt! Det finns ju inget att tvivla på! Och, nja..jag läser inte alla trådar....jag skulle kunna läsa de flesta men...jag vet ändå att allt handlar om mig...att bestämma mig..att sätta stopp.

Så...kanske var det förra helgen som jag var så inne på att stänga dörrar, att gå vidare till "Det vidare livet"...men ngt hände...även om jag hela tiden vill bli nykter så tappade jag energin...och kände mig så deppig...nu känns det något bättre...lite mer hoppfullt!

Har fått en tid hos företagshälsovården...inte för att diskutera alkohol...utan mitt arbete...jag vill nog byta. Jag har sökt två jobb som kräver mycket utav mig, det ena är ett myndighetsutövande jobb vilket kräver ännu mer. Vet inte om man är intresserad av en 59-åring? Jag behöver dock en utmaning. Tycker att livet är lite trist. Jag vet...det blir inte ett dugg bättre med alkohol. Och jag tvivlar inte en sekund på att livet som nykter är SÅ mycket bättre än så som livet är nu.

@Varafrisk skrev:"Jag hade förstått det som om du gick på AA eller får du behandling genom din arbetsgivares försorg?"
Jag går både på AA-möten och en tvåårig rehab-behandling som jag bekostar själv (eftersom jag hittills varit min egen arbetsgivare :)). Behandlingen kostar en hel del, och de flesta av deltagarna har fått den betald av sin arbetsgivare (bland annat en läkare faktiskt).
@Varafrisk skrev:"Vet inte om man är intresserad av en 59-åring? Jag behöver dock en utmaning"
Hihi, jag är också 59 och har precis fått en anställning. Men det är tvärtom för mig – nykterheten är en tillräcklig utmaning, och jag behöver trappa ner på allt annat för att ha kraften till förändringsarbetet. Så mitt nya jobb är på 60 %, med mindre betalt och mindre krävande arbetsuppgifter. En omvänd karriär, men nykterheten går före allt för mig just nu, precis som @Se Klart skrev.
Vi hittar alla våra vägar förr eller senare, och detta visade sig vara min.
Tror att du hittar din också till slut kära @Varafrisk!
Kram <3

Tack för ditt inlägg @Blenda💗 Jo, men naturligtvis är det så att bli nykter är en stor utmaning, ofantlig stor. Jag jobbar 90% men skulle behöva gå upp t 100 pga pensionen. Blir inte så särskilt hög lön som pensionär. Fast det är klart det blir mer pengar över om man inte dricker bort en stor del av lönen🙈Det är kanske inte riktigt det att jag inte blir tillräckligt utmanad på jobbet utan att jag inte riktigt känner mig tillfreds. Och för att få klarhet i saker och ting så börjar ju det med nykterheten. Känns ändå spännande att se om jag blir kallad t intervju.

Ha en fin dag alla både du som kämpar som jag och alla ni andra också🤗

@Varafrisk skrev:"Jag tänker att jag vet en hel del det är bara det att jag lever inte som jag lär...."
Du är i gott sällskap VaraFrisk. Det är lätt att vara teoretiskt klok. I praktiken kommer både det ena och andra i vägen. (Och nej, jag dricker inte nu). Men det är lätt att veta vad man borde göra på alla områden. Få människor är dock där i praktiken och om de är där finns det ibland en viss tendens till att inte vara så toleranta mot andra som inte är perfekta.
Nu menar jag inte alla nyktra härinne för här har det kämpats med tillkortakommanden och självinsikt så det står härliga till.
Du är väl förberedd för ett nyktert liv. Hoppas på nytt jobb. I så fall går du ta det som en avstampspunkt!

Tack för ditt inlägg @Sisyfos Jag instämmer🙏🏻
Jag tänker att anledningen t att jag inte blivit nykter ännu beror inte på att jag inte förstår, inte vet. Jag tänker dock att den hjälp man kan få ser väldigt olika ut beroende på var man bor, i vilken kommun, landsting osv. För mig hade nog varit hjälpsamt att komma på täta besök som jag gjorde när jag tog antabus och det lilla småprat som då ägde rum var betydelsefullt. Det är ju oftast så att individen ska passa in i systemet än tvärtom.

Funderar på att vara hemma fr jobbet imorgon. Behöver vila hjärna, rensa den.

Min dotter har tittat på en ny lägenhet idag. Känner mig lite pirrig. Hoppas SÅ mycket att hon ska få den🙏🏻

Kram🤗

God kväll:)

Det blev jobb idag! Kände att jag ville inte sjukskriva mig. Hade några besök inbokade bla ett nybesök och det trasslar till det så om någon är sjuk eller det blir avbokat. Hur som helst tog sovmorgon och det blev ändå en bra dag på jobbet. Imorgon är hela dagen inbokad men bokade om några besök på fredag så då har jag tagit flexledigt. Det känns skönt! Min CPAP var helt kolsvart i lördagskväll när jag skulle sätta på den därför var jag tvungen att ta kontakt med sömnmedicin. Och det kan ta sin tid innan man får prata med någon...men nu har jag den turen att min sköterska ska ringa på fredag.

Var på mammografi i måndags. Eftersom jag har 50% förhöjd risk att drabbas av bröstcancer går jag på årliga kontroller samt träffar min bröstläkare en gång om året. Han skickar remiss till mammografi men jag blir även kallad från ett annat system och dessa två kan inte synkas. Så när jag var där i måndags, det var inte utifrån remissen. Ikväll fick jag ett meddelande från Unilabs i Kivra vilket jag aldrig någonsin tidigare har fått utan det brukar komma från bröstmottagningen. Jag blev SÅ himla rädd och tänkte att nu har man sett något och måste ta nya bilder....fast jag hinner ju tänka så mycket mer. MEN....det fanns inga tecken på bröstcancer...och den lättnaden är underbar!!

Min dotter kan få hyreskontrakt på lägenheten hon tittade på igår man måste dock ta kreditupplysningar. Nu håller vi tummarna för att hon ska kunna få lägenheten trots betalningsanmärkningar men att min man och jag går in som borgenärer. Så himla nervöst! Det skulle vara en så fantastisk lycka om hon kunde få denna lägenhet!

Ja..så är det då mitt alkoholberoende...och det känns som om vad ska jag skriva om...för det blir ju lite tjatigt med en person som inte går vidare. Tycker att det ska bli skönt att vara ledig på fredag för att inte ha något inplanerat..vila hjärnan..rensa den...för att se kan jag komma vidare. Hur kommer jag vidare?? Och det bästa är nog som @Se klart skriver..en dag i taget...men ibland vill jag ta 150 dagar i taget då jag är nykter...men det finns inga genvägar till nykterhet..så är det.

Har varit uppkopplat till ett AA-online-möte. Anledningen till att det inte blivit fler beror inte på att jag inte vill. Men när jag var med på det mötet så var det en kvinna som har det varit med på 90 AA-möten 90 dagar i rad..jag vet inte om det var en vadslagning...men det gjorde mig lite stressad. Jag förstår att det är jättebra att jobba jättemycket med sin nykterhet...men när det blir för mycket uppmuntran till att läsa, massa möten på AA....då blir det för mycket och det blir kravfyllt och jag backar.

Hur som helst nu så ska jag i alla fall tappa upp ett bad och därefter ska vi äta pulled chicken:)

@Varafrisk tror inte du ska känna så med AA möten. Enda kravet som jag förstår är att ha en vilja att bli nykter.
Prova igen!💖

Tråkigt att höra om lägenheten VaraFrisk, men det bästa du kan göra är att släppa det och gå vidare. Det är en situation du inte kan påverka alls. Jag förstår att det gör ont som sjutton och att du kanske oroar dig 10-20 år framåt i tiden (om du är det minsta lik mig på den punkten) men tvinga dig själv att tänka på annat. Lite sinnesrobönen. Man måste hejda sig själv från den typen av tankar som fladdrar iväg.
Ett sätt att praktiskt göra det är att känna efter i kroppen. Andning, fötter etc.
Vi går alla igång på lite olika saker tror jag och man måste kanske acceptera både sig själv och andras val. Den här kvinnan hade möten 90 dagar i rad och för henne var det säkert en viktig händelse att fira och berömmas för, men om du tänker efter så är det väl inte nåt du strävar efter? Du har ju andra mål. Jag tänker att hennes mål påverkar inte dig. Ibland när jag är härinne skulle jag ju önska att jag kunde leverera lite siffror, 100 dagar, 1 år eller nåt, men då får man fråga sig själv varför det vore viktigt. Roligt tror jag och det ser så snyggt ut med 500 dagar eller nåt annat, men i övrigt skulle det kanske inte betyda så mycket för mig. Och om jag kanske till och med skulle tycka att det var lite jobbigt eftersom alla andra inte är där.
Och nej, det finns inga genvägar till nykterhet. Jag blir också gruvligt otålig. Du kanske ska skaffa en sån där app där man registrerar både nyktra och andra dagar. Då kommer du upp i 150 förr eller senare och kanske får den där ”nu jävlar” känslan som man pratar om. Här förresten lyssnat på en föreläsning om hjärnan där man förklarade varför man återgår till de gamla hjulspåren vid förändringar. Det kräver mindre energi. En förändring i taget tills den var intränad rekommenderades. Små små förändringar som höjer vår dopaminhalt rekommenderas. Nu får du dina kickar och höjning av dopamin och endorfin av alkohol. Du behöver få loss de här substanserna på annat sätt.
Du är bra som du är och gör så gott du kan VaraFrisk! Jag är säker på att du lyckas.

@Sisyfos Nja jag kan inte släppa det här med hyreskontraktet förrän jag går ett steg till. I min stad är det fastighetsägarna och dem med god ekonomi som styr. En ungdom med betalningsanmärkningar pga sjukdom som har föräldrar som går in med borgen har inte så mycket att säga till om vilket gör mig skogstokig!
Om det endast är personer med god ekonomi, hög status som har tillgång till bostäder hur ska ungdomar få möjlighet?? Och i en liten stad är det kontakter genom kontakter. Om vi hade den ekonomin hade vi ju köpt en bostadsrätt t henne men så är inte fallet. Det blir mer och mer klyftor i samhället vilket är SÅ tragiskt😢

Från det ena till det andra så …ja det här med siffror kan vara så frustrerande🙈

Har en plan för morgondagen.. vi får se hur det går🙏🏻

Kram❤️

Det kan väl vara bra att inte släppa om du gör något konstruktivt av det och inte dricker på den känslan istället. Håller med om mycket av det du skriver. De ökande Inkomstskillnaderna är ett stort samhällsproblem. Och i såna sammanhang när man börjar sväva ut i sina tankar så är det ändå bra att gå tillbaka till sinnesrobönen. Jaja, acceptera det man inte kan förändra blir ju kanske ett lite konstigt ord i sammanhanget, men acceptera just för stunden i alla fall. Mod att förändra det man kan. För det som är så oerhört jobbigt i såna här sammanhang är att det blir så stort, så omöjligt att förändra den stora bilden, maktlösheten smyger sig på, ältandet, oron, ångesten. Och där kan man inte vara om man har problem med alkohol. Alkoholen får tyst på det där ältandet förr eller senare, en stund i falla fall, men sen är det igång igen. Lika liten möjlighet finns att faktiskt lösa problemet å så är man där. Men om du gör det du kan nu med att försöka påverka. En insändare, brev till politiken, brev till ansvariga… känslan av maktlöshet är lite farlig och alkohol är ingen lösning på problemet.

@Sisyfos Jag kan förstå att hyresbolag inte kan gå in i varje enskilt ärende, det blir ju då enklast att hänvisa till policyn så slipper det bli diskussion. Eftersom min man och jag sa att vi kan gå in som borgenärer, att man kan ta kreditupplysning på oss så hade jag svårt att ta att min dotter fick ett nej utan ville gå vidare, då genom att fråga. Men nu har jag gjort vad jag kan och nu släpper jag det hela. Jag drack inte på den känslan...det känns som om jag dricker mest pga vana...eller att jag känner mig ledsen...och ledsenheten beror på att jag dricker...en riktigt dum ond cirkel.

Är ledig idag. Har tagit en promenad med vår hund som vanligt ner till stranden. Solen sken, skiner fortfarande men känns som om den är på väg bort. Fullt med Kanadagäss i vattnet. Satte mig på en bänk som var ganska våt. Försökte verkligen sitta på rumpan. Sänka axlarna. Och be Sinnesrobönen. Den är så kort och så enkel men jag har så svårt att lära mig den utantill. Har därför fotat den så jag tog fram bilden och läste.

Kom hem. Kokade ett ägg och satte på kaffet. Väntade på att sömnmedicin skulle ringa vilket de gjorde. Min CPAP är är helt död. Ska gå upp till sömnmedicin på tisdag för att se om det kunde vara transformatorn som inte fungerar. Hoppas på det annars tar det tid innan jag får en ny maskin. Har druckit kaffet nu, ätit ägg på knäckemacka.

Har inte riktigt bestämt mig ännu om jag ska åka till badhuset eller om jag gör det imorgon eller på söndag. Tänkte göra en utflykt till en affär som ligger ute på landet och säljer inredningsdetaljer. Tänkte även åka till en affär inne i stan som säljer inredningsdetaljer där min svärdotter arbetstränar.

Försöker fokusera på saker som fyller på som inte ska det göra möjligt att tankar på att köpa alkohol får plats. Måste ha en nykter fredag nu. För självkänslan, för måendet. Kanske jag köper äppelmust istället. Läste i Torns tråd att han hade lämnat in sina äpplen för mustning, fått jättegod äppelmust. Brukar köpa äppelmust då och då för att byta ut alkoholen till något så mycket bättre alternativ.

Så nu gör jag allt vad jag kan för att fokusera rätt!!

Ha en fin fredag alla:)

@Varafrisk blev det badhus eller utflykt? Låter som du har mysiga planer för helgen.
Jag önskar dig en fin helg 💖
Kram

VaraFrisk, jag känner igen mig så väl i att dricka på vanan. När du konstaterar det här:
@Varafrisk skrev:"Men nu har jag gjort vad jag kan och nu släpper jag det hela. Jag drack inte på den känslan..." då är det en skillnad tänker jag också i hur och varför man dricker som är viktig att få ögonen på.
När jag gick hos alkoholterapeut fick jag i uppdrag att sugsurfa, identifiera triggers, situationer, människor etc som kunde trigga alkoholsuget. Jag hade svårt för det eftersom det inte var känslor jag drack på.
Mer gammal vana. När jag slutat däremot kunde det ibland komma sug, några kallar de vinflashar. Nån gång när man träffat nån riktigt jobbig människa eller är extremt trött. Och jag tänker att om man går med en stor trötthet hela tiden så finns det kanske där suget, men väldigt omedvetet. Behovet av att fylla på sina signalsubstanser. Alkohol är ett så dåligt alternativ för det bara i ett långsiktigt perspektiv.
Tofu skrev så mycket klokheter i sitt inlägg. Det här med att vara snäll mot sig själv: konstatera och klappa dig på axeln för att du inte drack på känslan när din dotter inte fick kontraktet. Bra jobbat VaraFrisk!
Det har större betydelse än man tror.

@Ase Det blev utflykt. Ett jättemysigt ställe ute på landet där jag köpte ett silvrigt ekollon, en guldig ekorre och en guldig vas, saker som jag inte visste att jag behövde. Låter kanske dyrt med guld och silver men det var naturligtvis inte äkta...hihi. Så blev det en smörgås med vegetariskt pålägg och äppelmust till det. Väldigt gott!

@Tofu @Sisyfos Tack för era inlägg! Så kloka som vanligt!

Var uppe tidigt (för att vara mig) och gick en långpromenad (lång för att vara mig) med vår hund. Solen avspeglade sig som glitter i Vänern och det var SÅÅÅ vackert. Tröttnar aldrig på dessa vyer. Tar alltid bilder. Lägger ut på Facebook och Instagram. Min dotter sa "man behöver inte ta bilder hela tiden".....jag har nog lagt ut ungefär samma bilder hela tiden för det är så vackert.

Läste @Tofus inlägg innan jag gick ut på min promenad. Funderade lite el ganska mycket..som vanligt. Funderade på hur ska min väg till nykterheten se ut för att jag ska lyckas?? Jag tar ofta till mig råd ....kanske utan närmare eftertanke vilket innebär att det blir inte så grundat inom mig och ofta leder till ett misslyckande. Och misslyckande...ja det känns som om det har jag fått nog av.

Jag förstår att det är skitjobbigt att bli nykter, att det tar massa energi osv. I mitt arbete ger jag väldigt mycket av mig själv, lyssnar och tar till mig svåra berättelser. Föräldrar ringer och är förtvivlade. Ibland är det enda jag kan endast att lyssna. Ibland lyckas jag att en förälder kan få skoltaxi till sitt barn eller färdtjänst men det är ett kämpande. Under många år och delvis fortfarande har jag kämpat för mina barns rätt och gör ju även det fortfarande för vår dotter. Det tar massvis av energi. Jag kan därför många gånger känna att jag orkar inte läsa böcker om missbruk, vägen till att bli nykter, se på youtubeklipp eller koppla upp mig till AA-online. Och när jag tänker på de 12 stegen plus att få en sponsor så känner jag...att nej...hur ska jag mäkta med det?? Efter några minuter tänker jag...är det en undanflykt att jag inte orkar vara aktiv på min väg att bli nykter..för jag hellre vill dricka?

Men så tänker jag....kära Varafrisk..var känner du...vad orkar du..och hur ska du fortsätta? Och...det första steget är att vara väldigt väldigt snäll mot mig själv...sätta väldigt väldigt små mål...så att jag får känna att jag lyckas. Ett mål var bla att gå 5 km och det fixade jag idag!

Ha en fin lördag!

Tänker på två saker....känslor....och anonymiteten kring alkoholberoende....

Tänkte på dels vad jag skrev att jag känner krav kring att läsa böcker, vara med i AA osv dels vad @Ase skrev om känslor. Jag tänker inte på min barndom, inte min ungdom utan när jag hade varit vuxen under ganska många år..då kom känslan...den gjorde sig liksom påmind för det var som om jag hade nästan aldrig fått känna vad jag känner...det kändes i alla fall så. Och nu när jag är alkoholberoende...så kan det också kännas så...att vad jag än känner så beror det på mitt alkoholberoende...och tänker vill jag inte göra något så beror det på att jag hellre vill dricka alkohol....det känns som om till slut vågar jag inte känna något alls. Jag förstår att mycket handlar om alkoholberoendet och jag..den dagen då jag har varit nykter ett tag...kommer tänka...men hur tänkte jag då?!?! Fast det blir jättejobbigt om jag inte kan känna vad jag känner...för oavsett anledning så känner jag ju något...och jag vet det är viktigt att inte dricka på den känslan...nu dricker jag nog ofta för att jag känner mig ledsen för att jag dricker...men om jag inte dricker...får man känna vad man känner som alkoholberoende...eller måste jag vänta tills jag blir nykter....Jag pratar ju ofta om känslor i mitt arbete...men jag låter alla få känna vad de känner oavsett om det är förbjudna känslor. Kanske är det jag som dömer mig själv hårdast....men nu tänker jag...jag får känna vad jag känner...men inte dricka på känslan.

Sedan var det där med anonymitet kring alkoholberoende/alkoholism...Jag tänker att det skulle finnas så många färre alkolister om det inte var så stigmatiserat kring alkoholism. När jag låg i sängen och inte kunde somna om så tänkte jag på hur många AA-föreningar finns det inte i Sverige? Det känns som massor! Hur många är vi inte som skriver här på forumet? Ganska många. Några av oss har berättat för någon nära vän, sin familj, kanske kollega men kanske inte så många för sin arbetsgivare. När jag går till Rådgivningscentrum får jag gå på baksidan av Socialtjänstens hus där dörren finns, ringa på och vänta tills någon kommer och öppnar. Det känns verkligen lite förbjudet. Det är vi som har ett alkoholberoende, har haft, är anhörig, yrkesverksam som står där. Och även om du har upplevt våld i nära relation eller jobbar med det. Det känns lite som om man smyger sig in...inte bli upptäckt.
Vi lever i 2021...alkoholismen/alkoholberoendet ska vara så utspritt...betraktat som en sjukdom ...men fortfarande så mycket smygande...och jag befinner mig ju också i smygandet...plus så många fler både de som fortfarande befinner sig i beroendet men även de som har varit nyktra länge. Jag tänker något behöver göras...för att det inte ska vara så skamfyllt, så stigmatiserat.

@Torn skrev att det gläds honom att man skriver även om det inte blev som man ville så skäms man inte utan fortsätter att kämpa mot alkoholdjävulen och slutar inte skriva.

Jag vet inte om jag räknas in till den gruppen…men…tja…skäms kanske jag gör i tid och otid…även om jag har försökt plocka skammen ut ur mitt liv….även om det kommer in nya vänner i livet om man tar dem till sig…så försvinner några….inte endast för att de inte lyckades utan att för att de lyckades…å det är helt underbart …men likväl saknar jag er…och jag har verkligen hamnat på efterkälken…men jag har inte gett upp!!!

Det är svårt VaraFrisk för jag känner igen mig lite i ditt sätt att tänka, eller kanske inte för jag orkar inte ta till mig och testa så många råd. Det måste landa. Tänkte på att du skrev att du hade svårt att lära dig sinnesrobönen utantill. Jag kommer heller inte helt ihåg lydelsen, men innebörden i orden är glasklar (i teorin i alla fall). ”Ge mig styrka att acceptera det jag inte kan förändra. ” Det är väl precis det som du måste göra i din yrkesroll för att inte känna dig maktlös? Om jag gissar vilt utifrån mina egna erfarenheter så är det lättare eller svårare olika dagar. Ibland går det kanske inte att värja sig? För mig handlar det också om att lära sig att hantera andra ibland. Inte gå igång och irritera sig eller bli ledsen och arg på andra runtomkring (eller sig själv).
”Mod att förändra det jag kan” Ja, här kontaktade du personer angående dotterns lägenhet, du gjorde vad du kunde för att göra skillnad. Tänker att du visar ett stort mod genom att skriva här också och det hjälper andra.
”Förstånd att inse skillnaden” ja, jäklar den här har jag fått jobba lite med. Den första insikten är att jag aldrig kan förändra andra…. Hur gärna jag än vill så gör de inte som jag säger. De kanske testar mina goda råd men det landar inte hos dem. Eller i relation med systern. Hon är som hon är, jag kan inte irriteras över det, bättre att se hennes fördelar, det blir trevligare för oss båda. Eller att inte landa i ilska över en kass beställning på jobbet, utan leverera efter bästa förmåga ändå.
Ja, det vore helt klart bättre om du slutade dricka. Bättre mage, bättre sömn, bättre tankeförmåga, större fokus och ja, med största sannolikhet kommer du att titta tillbaka och tycka att det var dumt att det inte landade tidigare. Där är många av oss. Jag fattar inte hur jag tänkte och det går inte att förändra så det får bli acceptans.
Du kommer att landa tror jag och då har du alla dina insikter med dig. Jag tycker att jag lär mig härinne av alla olika människor.