Hej! Varafrisk! Jag har skrivit ett (alldeles för långt) svar på din fråga i min tråd. Jag vill bara försöka avdramatisera Antabus lite grand. Jag har naturligtvis ingen aning om hur det går till där du bor, men om det är praktiskt möjligt för dig kanske du trots allt skall ge det en chans? Eftersom du ställde frågan antar jag att du inte ställer dig helt avvisande.

Jag vet att du har skrivit om att du har dåliga levervärden, och det kanske redan är någon som skrivit det jag skriver nu. Om du fortsätter dricka kommer ju dina värden inte att bli bättre, snarare tvärt om.
Skulle det vara möjligt för dig att få prova en kort period för att se vad som händer? I bästa fall kanske frånvaron av alkohol göra att dina värden förbättras eller åtminstone inte försämras? Om du känner att du kommit till vägs ände kanske du skall överväga?

Med det sagt så har jag ingen aning om hur din situation ser ut, det kan finnas en miljon skäl och omständigheter som gör att det inte fungerar i ditt fall. Det vet bara du. Det enda jag vet är att jag hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt för dig.

Ta hand om dig

Godmorgon Varafrisk ☀️
Ja, det är det hälsohemmet jag menar.
Om du tar tåget dit så hämtar de på stationen så slipper du ha bilen.
Då är du ganska långt ifrån Systemet.
Men du måste ju vilja och satsa till 100% Varafrisk!!
Bara tänka på hur bra din kropp och själ skulle må av att slippa alkoholen!

Kram 🧡🌷🧡

Du behöver inte ta ansvar för andras känslor här på forumet, VaraFrisk.
Jag har skrivit det förr men du behöver inte förklara. Du berör oss, så jag tror nog att de allra, allra flesta vill att du skriver även om det inte går bra. Jag tror och tänker att det faktiskt fyller en funktion att skriva. Du sätter ord på dina tankar. När jag började mitt allra första jobb var det bland ett gäng damer med lång erfarenhet som inte gillade varandra. De hjälptes inte åt, utan var och en skötte sitt. En av de värsta gillade såklart inte mina hasande tofflor. Jag hade aldrig kunnat bli perfekt i hennes ögon och hon sa aldrig något till mig om tofflorna. Jag bestämde mig för att det var hennes problem om hon irriterade sig på dem. Skulle hon berätta för mig att HON mådde dåligt av hasandet då skulle jag ha gjort något åt det. Jag tror att det var ett sunt beslut där och då. De här damerna var inte snälla. Hade jag börjat gissa och ändra och tyckt att det var fel på mig så hade jag gått under. De fick ta ansvar för sina känslor och jag fick ta ansvar för mina känslor - och det var såklart en massa känslor av tillkortakommanden, ny på jobbet, misstag etc, men jag tror att jag där och då bestämde mig för att bara lyssna på människor som ville mig gott.
Jag har träffat dem igen, den där typen av damer som ger gliringar, ger pikar, rackar ner. Jag ser dem välja ut offer. Om de hittar något lämpligt så är de vidriga och jag tror inte de har en aning om det själva. Vad de gör.
Så bestäm dig för vad som är bra därinne hos dig. Det räcker så. Hade jag bytt mina tofflor hade damen hittat något annat, det var så hon var. Jag kan förövrigt förstå hennes irritation på tofflorna, så det var bra att det var nåt konkret och inte en vag känsla av att det var nåt annat som var fel på mig.
Men jag tänker att du kanske måste säga snälla saker till dig själv. Dansa oftare med mannen i köket. Då har du varit glad och tränat. Jämför inte med någon annan, eller i så fall med han som i ”mitt liv som hund: det kunde varit värre....” För det kunde varit värre.
Råden du får härinne är baserat på andra människors erfarenheter och skrivna av omtänksamhet. Du ska inte känna dig misslyckad för att du inte följer dem. Är någon arg och frustrerad över det så är det deras problem.
Du har förövrigt översköljts av så många råd och goda idéer så det vore ett under om du skulle kunna följa allt. Ta din tid, bearbeta, välj nåt bra för dig, testa, börja om, ge inte upp. Din tid kommer.
Men ett råd vill jag att du hör:
Titta på alla dina fina egenskaper, alla dina framsteg på alla områden! Alkoholen får oss gärna att se det andra.
Det är därför också det finns en desperation i våra råd härinne. Vi vet alla hur dåligt man mår av alkoholen och att det är bättre utan. De känslorna ligger hos oss och det är för att vi är empatiska individer som vill att du ska må bra. Skriv om alla dina framgångar istället. Idag var jag nykter..., Idag tränade jag!
Och OnkelF och FinaLisas inlägg är skrivna i just den andan, av omtanke, inte för att du ska känna dig lite lätt misslyckad för att du inte kan följa de råden. De känslorna ligger hos dig.
Och du är en fin människa som berör oss! Därför får du en massa respons härinne. Glöm inte det! Vi vill ditt allra allra bästa.
PåskKramar!

Godmiddag!
Tack @sisyfos vilket värdefullt inlägg. Det är lärorikt att vara forum-medlem, vi får nya insikter och förståelse för andra och för oss själv.
@varafrisk, en fråga som du inte behöver svara på; upplever du att ditt missbruk accelererar över tid? Dricker du mer idag än för ett år sedan?
I övrigt håller jag med om att fokusera på det som går bra! Glad påsk till dig!

Sisyfos...Tack för ett underbart jättefint inlägg:) Nu skriver jag på min dator därför blir det inga emojis. Men du fångar verkligen upp mig...du märker att jag blir ledsen..sårad...försöker leva upp till råd jag får (även om jag inte lyckas) att jag förklarar mig...så du förklarar andras inlägg för att jag ska fortsätta skriva för du märker att jag mår bra av det...och du försöker ge mig en tro på mig själv..att känna att jag duger..och det gör mig så varm i hjärtat! Och jag tänker att det finns ingen annan som vill mig något annat än att jag ska tänka att jag duger ...och jag tror precis som du Sisyfos...att andra vet hur svårt det är...hur tufft det är...och vill bara att jag ska komma upp till ytan ..få ro...må gott...och leva det liv som jag lever. Från botten av mitt hjärta...tack till alla er som följer mig..som skriver hos mig..som peppar mig...och som fortfarande tror på mig...ni är ett ovärderligt stöd...bara för att jag inte lyckas...beror det inte på att jag inte tar till mig vad ni säger...och inte vill...för jag vill!!

Så först vill jag svara på några inlägg innan jag fortsätter att skriva...när det gäller Antabus så tänker jag som du Onkel F att det borde kanske vara bättre att få antabus och blir det då sämre levervärden är det väl bättre än att dricka alkohol och få sämre levervärden?? Ni som följt mig i princip hela tiden som jag skrivit här minns kanske att jag deltog i en behandling över nätet som Stockholms landsting hade...blev dock inte så bra för mig eftersom det fanns ingen som kunde fixa det tekniska problemen. Kan låta som en bortförklaring men det var så fast det jag fick med mig från psykologen var att även om man inte har bestämt sig men förstår att man behöver sluta dricka alkohol så om man lyckas sluta ...så kan dagar läggas till dagar...och i sin tur bidra till att man bestämmer sig. Hur som helst jag fick lämna prover och pratade därefter med en sjuksköterska. De värden som jag hade då sa sjuksköterskan att vårdcentralen kan bedöma dem sämre än vad man gör på en beroendemottagning vilket i sin tur gör att man inte skriver ut antabus. Så det kan vara så...hur som helst ..ska ju åter igen träffa en ny läkare men jag ska fråga honom om detta.

Finalisa...Ang hälsohem..en jättegod tanke...men jag är inte där just nu.

Och Se klart...nja..jag tänker inte att mitt missbruk har ökat under det senaste året...kanske enstaka tillfällen..men vad som har förändrats är hur alkoholen påverkar mig..hur jag mår. Fast under de ca tio åren som jag har haft ett beroende/missbruk så har ju det förändrats...så är det. Jag var medveten ganska tidigt om att jag drack mer än vad jag borde göra...och att mönstret inte var bra. Ironiskt sett så har jag ju 5 högskolepoäng ( i förra systemet) i missbruk!! Sökte hjälp första gången för åtta år sedan...förnuftet vet...att jag måste ta itu med det här själv...ingen annan gör grovjobbet åt dig...känslan duperar mig....men jag saknar inte kunskapen och förståelsen. Det är ju inte det det handlar om...att man inte kan eller förstår...det handlar ju om ett beroende...och vi graderar beroenden. Ju större risk på vår hälsa desto allvarligare beroende...samt desto större samhällsrisk...desto allvarligare beroende.

När jag var ute och gick tidigare idag..så tänkte jag på vad du hade skrivit, Sisyfos. Och jag tänkte på alla råd...och jag tänkte på vad vill jag?!?!? Vet inte hur många böcker jag har köpt under de senaste årens lopp?? Det är böcker som jag har köpt när jag har varit påverkad, böcker som ska göra att jag äter bättre, böcker som gör att jag slutar dricka alkohol, böcker som jag tycker är intressanta men som jag inte fixar att läsa pga att jag har allt för svårt att koncentrera mig utav olika anledningar. Sen står böckerna där i bokhyllan som ett rent och skärt stressobjekt....idag försökte jag sortera bort några..la dem i en ICA-kasse för att kunna läsa senare eller rent av strunta i dem och ge bort dem.

Det var likadant med alla fröer...jag vill se att det växer...vill plocka blommor...vill ha grönsaker att plocka in...men själva odlandet...inte nu ...kanske sen...men inte nu...så jag tömde alla plastkrukor i en kasse...för det som hade kommit upp såg väldigt svajigt ut...men jag var inte där ..för att odla nu....och det var SÅ skönt att plocka bort allt.

Minns förra våren när två kollegor som är med i Viktväktarna frågade om jag ville följa med och cykla tillsammans med dem...och jag drog massa olika ursäkter...tills jag en dag följde med...två kollegor som inte står mig allra närmast...hur som helst...vi cyklade sakta..så sakta. ...

Så vad vill jag?? Jag är så anpassningsbar!! Och jag är svältfödd på bekräftelse!! Så i min hjärna ...mina tankar blir...jag skriver när jag har varit nykter i tre dagar...för då får jag positiv bekräftelse...alla blir glada...och själva nykterheten kommer i skymundan...det blir liksom att göra någon annan glad...för att få bekräftelse. Så himla dumt...att man inte lär sig?? Vid 58-års ålder!!

Min dotter hon sa till mig ...varför gör du inte det du tycker om mamma? Du tycker ju om att sjunga....Och jo det gör jag...har sjungit i flera körer...men är även där osäker på min röst...sjunger därför inte så starkt på övningarna ...och då blir det ju hest istället ...fast på konserterna ...eller när vi har sjungit vid något gudstjänst .. då tar jag i ..och jag älskar´t!

Så om det blir mindre alkohol i mitt liv...och förhoppningsvis inget alls då kommer jag komma närmare mina känslor och ha lättare att lyssna till vad jag vill. Men...nu tar jag en dag i taget...och ska försöka fokusera på promenader, stavgång...kunna fokusera på att läsa...och förhoppningsvis få sova bättre! Fast jag får inte glömma dansa med min man på köksgolvet, dansa disco...och sjunga!!

Den här påsken blev inte riktigt som vi hade tänkt oss ..idag skulle barnen komma hem lite i omlott. Vår dotter skulle börja jobba 15.30 och vår svärdotter jobbade mellan 11- 14 . Vi skulle till vår son imorgon. Äta mat och spela Bingolott. Vår dotter skulle komma hem efter sitt jobb till oss igår kväll men hade åkt hem till sig. Hon hade feber. Så hon åkte hem till sig. Vi åkte hem med mat till henne och idag har jag varit och lämnat lite saker som hon behövde utanför hennes dörr. Så hon är ensam hemma hos sig och det gör lite ont i modershjärtat. Sonen och hans sambo är hemma hos sig och min man och jag är hemma hos oss. Vi tar det säkra före det osäkra. Imorgon ska dottern ta Covidtest.

Önskar er alla en fin Påskafton!!

Kramar:)

Påskdagen 2021🐣

Tycker om dagar då systemet är stängt. Jag får ro🙏🏻 Och nu kommer två dagar i rad👌🏼
Nu ska vi ju inte heller hem t vår son idag...så nu finns det ännu mer möjlighet t vila. Ev åker vi en sväng m bilen. Dottern har varit och tagit test idag. Fick göra det själv. Håller tummarna för att det inte är Covid-19✊🏻Ska söka efter ngt hotell/herrgårdshotell/gårdshotell där min man och jag kan fira vår 30-åriga bröllopsdag i juni. Kan inte förstå 30 år...det är en lång tid🙄Oj, vad mycket vi har varit med under dessa år...glädje och sorg❣️

Vet inte om ni har läst Björn Natthiko Lindeblads bok ” Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk”? Det är en av böckerna som jag har i min bokhylla dock hamnade den inte i ICA-påsen. Här kommer ett citat fr boken (tror jag) som fanns på hans Instagram idag:
” Jag önskar dig kunna leva livet lite mindre med en knuten näve och lite mer med en öppen hand. Lite mindre kontroll. Lite mer tillit. Lite mindre jag måste veta allt i förväg. Lite mera kommer tid kommer råd. Det gör oss alla så gott. Tillvaron behöver inte bestå av en ständig oro att för att det inte ska bli som vill. Vi behöver inte göra oss själva mindre än vad vi är. Vi kan välja. Vill vi leva med ett stryptag om livet, eller med ett famntag om det? Öppna upp din hand så ofta du förmår.

Tyckte det var fint. Dock behöver jag ha kontroll och ta strypgrepp...om alkoholen!
Men att annars öppna upp handen det kan vara ett fint sätt att fortsätta vandringen🙏🏻

🌷🌱🌷🌱🌷

Nu har jag rensat garderoben. Slängde några leggings som var trasiga. Ska skicka iväg två kassar bla två helt oanvända jackor. Har sparat en del kläder för att jag kanske kommer börja använda dem🙄Tycker att det är svårt att hitta kläder i min storlek som är min smak och stil. I min stad finns hen som designade och sydde sin kläder själva och sålde. Tyvärr så upptäckte jag hen försent för hen bytte inriktning i yrkeslivet och nu kan man inte längre köpa hens kläder. Men de var kul man blev glad. Det är sällan som jag går i kläder som jag blir glad av nu för tiden. Går ju i blå smurfkläder hela tiden🙄 Inte är man ute på ngt kul som en konsert eller så...Nej...det måste bli ändring på det här..måste hitta lite kuliga och glada kläder👗👚👒👠👙🩱🌺

@Varafrisk 💗
Längtar också att få klä mig lite roligare och snyggare än jag kunnat/velat göra senaste året.
Nu är det ju kallt igen och väderprognosen säger till och med snö😬.. typiskt aprilväder.
Vill ha vårvärme nu!! ☀️
Men oavsett väder så önskar jag dig en bra kommande vecka och att du får Varafrisk! 😉🤗

Kram 🧡🌷🧡

@FinaLisa Tack för det🙏🏻 Har saknat mina barn i helgen. Å känner med min dotter som är sjuk och ensam hemma h sig i sin lilla källarlägenhet/rum😔Hoppas innerligt att hon inte har Covid-19🙏🏻 Känner mig lite låg ikväll😔

Tänkte på det här med att skriva på forumet....och att ge råd....och att få råd🤔
Vi alla som skriver här är ju här av en anledning att vi har druckit för mycket eller dricker för mycket...fast man kan ju också vara anhörig.

Kanske jag själv inte alltid har varit i behov av råd som tex vilka böcker som är bra att läsa, eller lyssna på poddar ...även om det finns ett och annat matnyttigt. Men jag har känt att jag bör lyssna t råden, ta råden på allvar...för annars skulle det liksom vara som om jag förnekar mitt missbruk. Visst kan det vara bra att läsa en och annan bok...för skrämseltaktik kanske vore något för mig...Tror även att det handlar om hur råd ges ...om den egna erfarenheten ges som om den vore en sanning...

Har dock läst böcker, lyssnat på klipp fr youtube...nåja endast ett fåtal men...följt programmet här på Alkoholhjälpen...gått på Rådgivningscentrum. Kan ju läsa, lyssna och prata hur mycket som helst ...men jag blir ju inte nykter genom av att läsa, lyssna och prata....jag måste ju GÖRA också. Vi vet ju alla att kunskap är viktig men att förverkliga kunskap i handling är desto bättre iaf när det gäller nykterhet.

Tror inte att jag själv har gett så många råd när jag har skrivit här...kanske beror det på att jag känner att man behöver vara nykter för att vara trovärdig 🤔

Men pepp är jag bra på att ge...och det är viktigt att få...så kom ihåg at du och ni och vi är SÅ bra...och lyckas du inte ...var kvar ändå...det är ok...och det är bra 🌹

@Varafrisk 💗
Precis, innehållet i din slutkläm är jätteviktig att komma ihåg:
Att även om du inte håller dig helvit alla gånger så håll dig kvar på forumet! Processen är olika för olika personer och att bara ha viljan till en förändring är det viktigaste!

Kram 🧡🌷🧡

@Varafrisk Jag tänker att för dig är sluta dricka lite som viktminskning är för mig. Jag kan ALLT om hur jag ”ska” äta och göra, men gör det ändå inte. Jo, korta perioder för att sedan återfalla igen. Nu har jag återigen gått ner 10 kg på drygt tre månader. Hur gör jag det här fortsatt hållbart och uthålligt? Det har jag funderat massor på.

Jag tror att enda sättet nog är att skapa varaktiga goda vanor, som mina dagliga promenader på totalt 12.000 steg och mina fasta mattider och måltider (äter alltid samma lunch och mellanmål tex). När de vanorna sitter riktigt bra så slipper jag tänka på dem. Jag gör dem bara. Samtidigt som de vanorna är viktiga för min dagliga balans (blodsocker, stress, sömn, sockersug etc).

Det är mycket lättare att lägga till en ny god vana istället för att tvinga bort en dålig vana. Och när man lyckats etablera en ny god vana efter några veckor-månader kan man lägga till ytterligare en god vana, och gärna stapla goda vanor på varandra.

Nyckelordet är balans tror jag. Mellan aktivitet och vila, umgänge och självsamhet, ge och få, plus och minus. För mycket och för lite skämmer allt. Det är ett av mina balans-motton.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Kapar tråden lite. Hålker med dig AH om att skapa goda vanor. Men jag som haft ett matmissbruk menar att när det gäller sådana aspekter gäller det enda som funkade för mig gällande alkoholen; att sluta droga. Sluta ta till drogen för att släpoa beteendet o beroendet. Jag var som sjukast i ätstörningarna sent 80- tal och tidigt 90- tal. Sökte den hjälp jag kunde hitta. Fick både rådet "sluta droga, först då kan vi börja jobba med problemet", och gick även i psykoterapi i 7 (!) år, där det vara orat, prat, prat. Men inte så mycket mer. Blev symtomfri då jag blev riktigt kär.. Helt klart fyllde maten en massa känslomässiga hål. Som jag sedan fyllde med alkohol? Hm, svammel. Ville nog bara ha sagt att det enda som funkat för mig är att sluta droga, och sedan när jag inte dövar mig längre har jag kunnat jobba vidare med grundorsakerna, som det känns iaf.
Men absolut, goda vanor är ju grunden till ett hälsosamt liv!

@FinaLisa Tack för dina ord! Ja...att vilja förändring ...det är första steget👍🏻@Andrahalvlek Och tack för dina ord! Kul att du tittar in😃 Kan inte annat än att hålla med dig gällande balans samt att lägga till goda vanor istället för att ta ifrån ...kan man få till det så är det ju toppen🙌🏼

När mitt liv inte är i balans så hamnar jag lätt i ”jämförelsediket”. När jag läser ditt inlägg Andrahalvlek börjar jag snabbt jämföra mig men så tänker jag på vad Sisyfos brukar säga...inte jämföra sig. Sisyfos har även skrivit att det är ngt mer i mitt liv som stör än alkoholen.

Vad som är hönan och vad som är ägget är svårt att veta för mig. Ok..vi kan lugnt konstatera att alkoholen är ett problem! Sötsaker har inte varit ett problem men har börjat bli. Tycker annars hellre mer om det salta. Tycker om ost. Tycker om mat. I samband med alkohol så triggar jag suget efter det salta...det lite feta. Väljer jag alkohol då blir det ingen motion.

Jag kan dricka alkohol en kväll känna mig ganska väl t mods eller tja sisådär. Och veta precis hur jag ska bete mig under morgondagen. Nästa dag kan börja bra...men ändå sätter tankarna igång....

Det är något behov inom mig som inte blir tillfredsställt och jag har inte riktigt definierat det ännu. Jag tänker...det handlar om självkänsla...det är som en tomhet...

Jag blev uppfostrad till att vara rädd..skämt åsido men lite så var det kan jag tycka...att inte bejaka mig själv och mina behov. Ville så mycket...men vågade inte fullt ut....och jag tror att det finns ngt skavsår där...

En tomhet...och en ensamhet...

🌷🌷🌷

Något som jag ville skriva i mitt förra inlägg men missade....är att om jag har exempelvis en nykter söndag (som jag ofta har).. känner jag mig då lite låg..tänker negativa tankar...då kan det trigga mitt sug som bara den...och det suget kan sitta kvar tills nästa dag.

Och som jag har skrivit tidigare har mitt arbete fyllt på med energi men det ger mig inte riktigt samma energi...mycket beror nog på pandemin...som splittrar oss.

@Varafrisk Hej! Följer dig men skriver inte så mycket.
Jag tror att det är alkoholen som ger de negativa tankarna. Känner igen det där. Har också läst härinne att det är serotoninet som inte fungerar som det ska då man dricker alkohol. Men alkohol skapar liknande känslor/välbehag etc. Så när man har en dag utan alkohol finns det inget serotonin och då blir man låg. Någon annan kanske kan förklara det bättre!

@Sattva Kul att du ändå väljer att skriva❣️
Jag tänker också att alkohol föder negativa tankar när man befinner sig där jag är.
Men negativa tankar ...det känns som om de har följt mig hela livet mer el mindre. Och det är ju lättare sagt än gjort att tänka ”lägg av...nu är det nog...bort med er” fast kanske är det så jag ska göra🤔

Minns när jag började plugga t socionom. Jag pendlade i snitt tre dagar i veckan och fyra timmar varje dag. Bil, buss, buss, tåg för att komma t studieorten. Mina barn var tre resp sju år när jag började. Pluggade i 3,5 år. Kommer fr en icke akademisk bakgrund. Läste på Komvux före jag började. Mötte många kvinnor som gjorde liknande resor. Å jag tänkte...att ni fixar det..helt otroligt! Men när jag själv gjorde samma resa blev den inte så märkvärdig. Dessutom tyckte min syster att jag svek mina barn fastän jag var hemma mer än om jag hade arbetat...min man fanns ju också. Fick även kommentarer som ”medelålders kvinnor som utbildar sig och lämnar sina män” mm.

Oj då! Nu blev det lite offerkofta på men fastän jag gjorde en fantastisk insats för min egen utveckling kunde jag inte riktigt se det🙈

Men visst är det så att alkohol föder negativa tankar...