@Varafrisk 💗
Jag är helt övertygad om att du har en massa jäklar anamma inom dig!💪
Men det gäller att kicka igång den och du skulle nog behöva komma iväg på en långhelg för att få inspiration.
Jag vet att det förslaget jag nämnt tidigare är ganska dyrt men ändå... skulle det inte vara värt det?
Det är ingen astronomisk summa och du är verkligen värd att ge dig en investering i dig själv.

Så du har också sprungit ADA- milen!👍🏃‍♀️ Vad kul😁 och vilken bra tid!
Jag sprang också några lopp för 30 år sedan men inte lika snabbt. Du hade sprungit om mig med typ 10 minuter om jag minns rätt.
Jag fick också ont, framförallt i knäna av att springa på asfalt så det blev inte hållbart i längden.
Men Vårruset har jag sprungit många gånger. Det är bara 5 km och inte bara på asfalt.

Varafrisk, vad skönt att din man blivit frisk från cancern!🤗👍🙏
Jag vill ju inte skrämma dig eller öka på din oro men kära du, tänk på att alkoholen också kan utveckla cancer😞
Vill så gärna ha dig med på Billströmska efter pandemin...💃💃

Kram 🧡🌷🧡

Visst ser det ledsamt ut ...det inte bara ser ledsamt ut det är ledsamt @Tofu...Tar till mig vad du skriver och kan inte svara så mycket mer på det nu🙏🏻

@FinaLisa Du spär inte på min oro....den finns där ändå. Jag känner t riskerna..faran för cancer, hjärtsjukdomar, diabetes, levern mm och likt förbannat dricker vi. Om det vore så enkelt att man helt enkelt slutade pga hälsorisker men vi gör ju inte det...förrän en dag när man fått nog. Och jag tror att de flesta slutar att dricka för man orkar helt enkelt inte med det liv man lever....det blir så sörjigt och snärjigt...och så kommer hälsovinsterna på köpet. Fast jag önskar att jag medvetet hela tiden kunde tänka på alla sjukdomar som jag kan få som därmed kan förkorta mitt liv.

Jag vill också dansa m dig på Billströmska💃🏾

Kram😴😍

Sovit ruskigt dåligt och lite inatt🙄så svårt att somna på söndagskväll. Min man somnar så fort han har släckt . Blir så avundsjuk😉 Har drömt konstigt...

Ska iaf gå t jobbet och det känns bra. Har flera besök inbokad och det är det allra bästa.

Nu gäller det....försöka fylla kroppen med positiva känslor..tankar ...gjorde en tväromvändning i mina tankar igår en/kväll ...hoppas att den håller🙏🏻

Nej..in i duschen nu...å plocka fram det där pigga ansiktet😃

Ha en fin dag🌱❣️

Go' kväll:)

Vet inte om det är förändringen av hemsidan som gör att jag inte känner mig riktigt hemma...eller...att jag håller på som jag gör....

Hoppas att jag är på G.....

I morgon ska jag träffa min bröstläkare....och det känns redan ångestfyllt nu ikväll...sedan jag fick reda på att jag har 50% risk att drabbas av bröstcancer/50% möjlighet att inte drabbas av bröstcancer ...har jag inte fixat att undersöka mina bröst...men idag efter jobbet...så kände jag efter...kändes bra...fast min läkare brukar undersöka hårdare...det är ångestfyllt men skönt när det är över.

Har tid hos en ny läkare på vårdcentralen (så jobbigt att återigen berätta om mina alkoholproblem) men inget sagt om att jag ska ta prover före besöket. Ska skriva om det på 1177. Samma dag har jag tid hos min tandläkare. Hon som sa att jag skulle ta hand om mig...underbar tandläkare...ung...och räcker nog livet ut. Avskyr att byta tandläkare!

Låter så enkelt att säga att man inte ska skämmas...men jag skäms så oerhört! Det är ju därför som jag inte direkt har gjort bort mig inför andra när jag har druckit...mer än berätta för min man att jag inte kommer ihåg....eller min dotter....och det borde vara det allra värsta...och seriöst...det är det också!!

Jag försöker att fundera över intressen som jag kan utöva istället för att dricka...vi får se vad jag landar!

Vill inte berätta om min plan för jag tycker att det är så oerhört pinsamt när jag inte fixar det...i bakhuvudet finns alltid att jag ska bli helnykter för att jag tror inte att något annat kommer att fungera...men om jag tänker helnykter livet ut så fungerar inte ens det...så skulle det vara möjligt att fokusera på tre vita månader...och ev som Finalisa skriver inte dricka ensam...hoppas att jag kan dupera min hjärna med denna tanke.

Till ngt helt annat fast ändå inte...ni som följt mig ett tag...vad tror ni...är det promenader som jag ska satsa på? För jag behöver verkligen komma igång med något...Börja med promenader...att få till någon form av kontinuitet?

Kram till er alla :)

Haft ett motionspass ikväll m min man på köksgolvet 👍🏻
Bugg, foxtrot, vals, hambo, schottis, snurrebocken, snoa...så himla kul..så många minnen...dansband...mmm ...smörigt,,,jo...töntigt...kanske det...men kanske ett svenskt kulturarv...❤️❤️

@Varafrisk 💗
Vad sägs om powerwalk varannandag istället för promenad?
Jag tror att det är bra att byta om till träningskläder, bra skor och få upp flåset.
Svettas och få känna endorfinhalten stiga i kroppen 😅
Du har gjort det förr Varafrisk, visst var det skönt när du kände styrkan i benen när du sprang?😊🏃‍♀️🤸‍♀️
Är säker på att du skulle må bra av denna regelbundna enkla träning.👍
Nu kommer våren också med stormsteg ☀️💕 härligt att vara ute!
Kram 🧡🌷🧡

Tack för din inspiration @FinaLisa ❣️

Faktum är att jag alltid har träningskläder på mig👍🏻men får bättre flås utan hund än med hund..och Runkeeper är inte heller så tokigt👍🏻

Kram❣️❣️

Ja, promenader låter bra VaraFrisk!
Tänker på vad Anders Hansen föreläser om angående hjärnan och motion. Tänker på det du skrev om ditt lopp där du grät ut efteråt. Då hade du kanske stängt in mycket och när avslappningen kom, så blev det så. Funderar eftersom jag har stängt in mycket själv och det gör ont, bokstavligen. Jobbar på att slappna av. Det är jättesvårt och man måste tänka på det så att man inte går tillbaka. Promenader funkar gör mig. Mekaniska rörelser. Jag kan lyssna på nåt klokt eller intressant eller fokusera på omgivningen eller på andning och på att slappna av i kroppen. Så absolut! Kör promenader istället för vin.
Lycka till hos läkaren imorgon också!

@Tofu @FinaLisa @Sisyfos Tack för att ni skriver...det värmer:)

Ska se om jag kan få en röd tråd i detta inlägg...annars får det bli som det blir...nej...det får bli lite olika avsnitt....fast den röda tråden är ju att få till livet och att bli nykter!

Träna har egentligen inte varit något problem för mig...har styrketränat...jympat med Friskis & Svettis...cirkelträning...simmat...även om jag är tung och stel så är det inte problem för mig att delta...men problemet är att få till kontinuiteten...och jag tror att en stor bidragande orsak till det är alkoholen. Anledningen till att jag tänker promenader/stavgång är att börja lugnt för att få kontinuitet. Använder mig ofta av appen Runkeeper då har jag lite koll på hur fort jag går och jag får upp flåset. Jag tänker att jag skulle kunna växla mellan att gå vid sjön och i ett spår som är lite mer kuperat. Kanske börja att gå en halvtimma för jag tänker alltid...jag måste gå en timma..så jobba med tankarna.

Och @tofu jag ska lyssna på avsnittet du nämnde..tror jag har lyssnat till denna kvinna vid en föreläsning på min förra arbetsplats. Ska läsa om skam. Imorgon har jag telefontid med min terapeut tänker att vi kan prata om skam...vi har gjort det förr men jag kan inte prata nog tillräckligt om detta ämne. Samtidigt tänker jag...är det inte så att vi alla som har ett alkoholberoende bär på en skam och att alkoholismen är skamfyllt och stigmatiserande av samhället. Om det inte vore så skamfyllt varför finns det då ett forum för oss som har ett alkoholberoende..varför skriver vi under nickname...Det är skrämmande tycker jag att år 2021 är ett av de vanligaste sjukdomarna/beroenden så skamfylld så stigmatiserande! Jag ska ju träffa åter igen en ny läkare...om jag skulle våga vara så modig att fråga honom...hur kan du hjälpa mig?? Jag vet inte om jag vågar men jag ska banne mig försöka....däremot är det inte säker att jag köper vad han erbjuder....om han erbjuder något.

I alla fall.....så gick besöket hos min bröstläkare bra. Verkligen en speciell situation...man kan ju inte annat än skratta. Jag har leggings och kängor på mig, är naken från midjan och uppåt men bär munskydd. Läkaren har arbetskläder på sig, munskydd och visir. När han ska undersöka mig tar han på sig förkläde och gummihandskar. Medan han trycker och klämmer pratar vi om Coronan...så himla speciellt..haha! Men han kände ingen knöl och glad var jag:) Om jag nu har högt blodtryck, övervikt, sömnapné mm så har jag i alla fall bröst där det är lättare att upptäcka en tumör vid röntgen och då kan man ju inte bli annat än glad. Han påminner mig att undersöka brösten en gång i månaden..förr gjorde jag det efter mensen var slut...men nu kanske det får bli vid löning.

Efter jobbet åkte jag till bokhandeln i min stad. Ny ägare och jättefin bokhandel. Ville köpa ett anteckningsblock som var olinjerat. Köper en ny sådan lite då och då....för just DÅ ska jag ta itu med livet! Nu känns det ju verkligen som om jag är på ruinens brant....och bör allvarligt bestämma mig för vilken inriktning jag ska ta i mitt liv! Och då har hjärnan sagt till mig...du behöver en ny bok...så himla lättlurad man är!

Fast samtidigt när jag var där i bokhandeln blev jag lite sugen på att köpa en bok om odling...jag vet ju inte om jag vill odla....fast jo...lite grann...grejen är den att om jag dricker alkohol så blir det inte bra. Köpte två böcker ..en trädgårdskalender och en annan trädgårdsbok...och ska jag ha nytta av dem..då behöver jag verkligen vara nykter...annars är det ett rent slöseri...och jag har slösat förr....så det borde vara tillräckligt med det nu!

Igår när jag var på Systembolaget så var det ganska mycket folk och alla handlade väldigt mycket. Nu har ju regionen gått ut med att man i princip inte ska ha några kontakter under påskhelgen pga den höga rådande smittspridningen. Så då tänker jag....att antingen ska alla själv dricka väldigt mycket eller annars ska man träffa vänner...och det känns ju lite oroligt med tanke på pandemin.

Hur som helst ha en fortsatt fin tisdagskväll! En dag kvar på jobbet därefter tar jag Påskledigt!

Kram:)

Godkväll!
Bra att du köpte odlingsböcker tycker jag, och bra att du funderar på motionsform.
Men allra bäst var att läsa ditt motionspass med din man. Jag tror inte att ni planerade det jättelångt i förväg, utan ni dök in i något som var roligt och lustfyllt. Precis så är det med både odling och motion tycker jag även om det kan vara en längre startsträcka. Men väl där, blir iaf jag väldigt uppfylld, närvarande.
Det är ljuvligt att ge sig hän. Det är som att bli nuddad av själva varandet, trots att det är så vardagliga saker. Och då tänker jag ofta att det här är vad som bjuds. Möjligheten att få dyka in i livet. Men det är dyket det kommer an på. I förälskelse eller när du bestämde dig för att utbilda dig. Det är mer än beslutet, det är liksom att säga ja med stora bokstäver till att leva. Jag kommer troligen inte bli en... drottning på en söderhavsö, jag kommer inte få jättelångt hår eller bli 180 cm så alla kläder sitter som om de hängde avslappnat på en galge. Jag kommer inte lära mig fler språk, kommer inte få fler barn. De sakerna intresserar mig också lika mycket som att se målarfärg torka. Vad som intresserar mig kan jag inte sätta fingret på. Ibland känns det som om jag inte vet, att livet blir mer mystiskt och spännande, men ca 99% av det händer på insidan. Så att leva inifrån och ut, hur konstigt det än kanske låter. Öppna små dörrar på glänt så att det går att smyga ut den där morgonen och faktiskt dyka i. Du har så mycket fint framför dig! Kram 🥰

@Se klart jag blir alldeles varm i hjärtat av ditt inlägg❤️

Min man och jag möttes i dansens värld. I mitt barndomshem fanns det dans..jag dansade m mamma, m min syster på köksgolvet. Eftersom jag var nästan åtta år yngre än min syster så tror jag att hon övade på mig.

Min man och jag möttes i dansen...fick barn under dansen...och dansade efter barnen kom t oss. Har inte dansat ute på offentliga danstillställningar (innan Covid-19)på länge. Vi får mer och mer olika intressen även om jag försöker hitta gemensamma..för jag vet att jag vill leva tillsammans m honom. Men i dansens värld möter vi varandra och vet precis var vi har varandra❤️

Kom att tänka på ett minne...det var sommaren när min man fick cytostatikabehandling. Nanne Grönwall och Brolle skulle komma t vår stad. Vi trodde på lördagen. Vi var ute och åt..en fredag. Gästerna på bordet bredvid skulle gå t parken efteråt för då uppträdde Nanne och Brolle. Vi hade tagit fel på dag. Men vi gick dit. Inte direkt uppklädda. Men vi dansade och diggade..och jag var helt euforisk att min man orkade....och den närheten❤️❤️❤️

Är så glad över mina böcker🙏🏻Man måste ju öva eller hur? Kanske det inte blir ngt av mina fröer nu...men jag övar❤️

Kram❤️

Ja...den där skammen...

Ledig i fem dagar...så skönt! Hoppas att kunna slippa förhandlandet någorlunda. I grund och botten så tror jag att det bästa för mig vore att ta in på tex My Skarsgårds hem...har skickat ett meddelande igen för att höra vad det kostar. Känns som om jag skulle behöva vara inlagd i en evighet....vill inte egentligen..vill klara det ...

Ha en riktigt fin Påskhelg:)

@Varafrisk ja jag tror att miljöombyte under en period definitivt kan tjäna sitt syfte vid stora livsförändringar. Det kan ju inte bli för länge för det är ju på hemmaplan du ska leva.

Kram!

@Charlie70 Jag tänker att nykterheten behöver komma fr djupet av ens/mitt hjärta🙏🏻 för att det ska bli bestående🙏🏻
Men att man/jag behöver dagar då inte alkohol finns tillgänglig...antingen i form av ett boende/behandlingshem...fast t syvende och sist ..måste viljan till att bli nykter landa i ens/mitt hjärta❤️

Och att bekosta det privat handlar oftast om stora summor. Och om ngn annan ska bekosta det då tänker jag att man måste ännu längre ner i sörjan. Om man inte blir inlagd inom landstinget...

Dessa tankar känns verkligen tuffa😰

Snart dax att ta på CPAPen för att sen sova😴

Var och stavgick m min dotter idag fast hon sprang ❤️ Vid frukosten berättade hon för mig och min man om när hon var manisk och var i Sthlm ...för sin sista pengar köpte hon smörgås och dricka...delade det m några hemlösa. Hon berättade mycket mera...Hon ger mig en dimension av livet som är så smärtsam men en sådan värme om att vara medmänsklig.

Om jag visste att jag skulle bli fri fr alkoholen så skulle jag kunna betala 40 000 kr för en vecka hos My Skarsgård...men jag har inte råd😌

🐣🐣🐣

Promenader är jättebra sätt att komma igång på.Jag började med 30 min.I början blev den uppdelad på 2 promenader😎@Varafrisk

Först vill jag säga...tack för inlägg hos mig👌🏼

Långfredag...när jag var barn var det verkligen en lååång dag...och årets värsta! Fick knappt göra något...och inget kul på de två kanaler som fanns🙄Mina föräldrar var inte särskilt troende...inget alls...men dem och i synnerhet min mamma var uppfostrad med vad man bör göra/inte göra. Idag är det tack och lov annorlunda👍🏻

Där jag bor har Friskis & Svettisföreningen en utmaning i ett av våra motionsspår under en vecka i form av tipspromenad och lite enklare övningar vid varje fråga. Min man och jag gick där idag. Det var så skönt och det var verkligen evigheters evigheter sedan jag gjorde lite träningsövningar för min kropp😅

Eftersom jag liksom står vid ”vägens ände” och med det menar jag att en förändring behöver ske. Det känns liksom som det blir ett ältande för mig här på forumet om att jag NU måste sluta. Jag kan förstå på allvar att man tröttnar på mig. Flera gånger har jag skrivit att jag inte ska skriva här utav olika anledningar. Just nu känns det verkligen som om jag behöver vila ifrån forumet några dagar och återkomma när jag kommit lite längre fram för det här känns tjatigt. Stavgång igår i ett kuperat spår och promenad idag gav mig lite mersmak att komma igång mer m träning.

Ha det fint🐣❣️

@Varafrisk 💗🌼🧡
Jag fortsätter envist att tjata vidare...😁 Vill så gärna att du ska komma på fötter och få känna dig nöjd med dig själv.
Googlade runt lite och kollade på hälsohem och hittade ett i Dalarna.
Där fanns en hel del intressanta både kortare och längre kurspaket med hälsosamma inriktningar. Det bästa av allt; det finns ingen alkohol eller tobak där....👍
Priserna varierar men ligger mycket
lägre än My Skarsgård som ju är en annan typ av kurs.
Jag tror du verkligen behöver en rejäl kickstart...🤗
Glad Påsk!🐣💓🐰☀️🌱🌻
Kram 🧡🌷🧡

Hej❣️@FinaLisa

Var det Masesgården som du hittade? Även om det inte finns alkohol där bör det vara långt t ett systembolag.

Kram🥰