Skriver igen...för att inte glömma...känslan ...den fruktansvärda känslan😢

Vägen t nykterhet är allt annat än enkel. Ibland kan jag tycka att den beskrivs lite väl enkel här på forumet...för har du väl bestämt dig...ja då kommer det ordna sig.

Det är inte enkelt...det är vidrigt...kampen mellan att välja att inte åka t systemet och att åka..

Jag åkte...idag igen...känslan som plågade mig var vidrig...det var liksom inte längtan efter alkohol utan bara få bort den fruktansvärda stressen...ångesten ....och du vet att du måste sluta NU...för du för inte bara en kamp mot alkoholen utan mot sjukdomar...som på sikt kan leda till döden. Och dessa tankar späder på stressen och ångesten ännu värre och man står liksom inte ut.

På Systembolaget vet ju varenda en att man har problem! I början när det började bli ett problem var det skämmigt att gå in på systemet så ofta sen gick man över den gränsen.. så det var liksom inte så stort problem att gå in där varje dag men nu är det skämmigt...precis som när jag går in på nätet och läser om alla mina uttag på Systembolaget....där är liksom facit!!

Vad hade jag inte kunnat gjort med pengarna??? Med tiden??? Det gör mig så fruktansvärt ledsen att jag har kommit hit😭jag är faktiskt alldeles för bra för att vara här!

Jag vill uppleva tidiga morgnar med kanske inte kaffekoppen men med tekoppen, vill känna lugnet i att titta på fröer som växer, fiske känns lite långt bort för mig men när Torn beskriver det så känns det så otroligt rofyllt, jag vill dansa med FinaLisa, å få stenen att stanna kvar däruppe m Sisyfos, å jag vill ha m mig Vinäger och Charlie70..kanske käka kalljästa frallor ..men främst vill jag leva mitt liv dels m mig sjölv dels men min man och barn❤️

Känns befriande att systemet är stängt imorgon🙏🏻

Ja, imorrn blir nykter dag/kväll.
Ångest är hemskt jobbig när den kommer. Och du vet ju precis vad den kommer av dessutom. Moment 22 som på något sätt måste bli moment 21, där varaktig förändring är möjlig.
Jag har ju som du vet inte svar, tips eller lösningar. Jag funderar själv mycket över vid vilken tidpunkt man ”vill” tillräckligt mycket. Vad det är som gör att en pendel slår över och skapar möjligheten och utrymmet att agera.
Ibland får jag känslan av att du förbereder och förbereder. Som om det skulle finnas en ”perfect storm” som man pratar om ibland, när allt sammanstrålar, blir rätt.
Kanske finns den stunden, men jag tror inte det, inte längre. Har läst så många berättelser här att jag allt oftare tänker att det är en slump. Ens botten är sjukdom, en annan är hemlöshet, en tredje är ett kraschat äktenskap, en fjärde är som för mig- paniken över att jag redan tippat över gränsen när jag vaknade på en av barnens födelsedagar med en baksmälla från helvetet och så trött att jag knappt kunde ställa mig upp.
Så det är ett samspel av en massa saker som spelar in.
Jag vet inte om du lyssnar på poddar men förra veckans avsnitt av Alex och Sigge berörde ämnet om syskon- stora och små- på ett sätt som berörde mig starkt. Tips!
Önskar dig en fin kväll, kram!

@Varafrisk skrev:"Det är inte enkelt...det är vidrigt...kampen mellan att välja att inte åka t systemet och att åka" @Varafrisk Kära du. Det är precis så det är. Det är vidrigt. Ett helvetes jobb att hålla sig ifrån alkoholen. Jag kan tänka för mig själv att har jag klarat den kampen, ja då klarar jag vad som helst. Problemet är väl bara att kampen aldrig riktigt tar slut. Jag går aldrig säker. Men jag vet att i morgon vaknar jag. Ren i kropp och själ. Jag tänker klara tankar och har inget jag kan förebrå mig själv.

Kram!

@Se klart Tror inte heller att det finns ett perfekt tillfälle men det känns som om det omedvetna väntar på det..fast i mitt medvetna så vet jag...att det som gäller är SLUTA!

Lyssnar sällan på poddar...podden du nämnde ...heter den Alex & Sigge?

Önskar även dig en fin kväll 🥰

@Charlie70

Tack🥰 Du är så ärlig och betydelsefull för mig🙏🏻

Jag tror att det är precis så det är! Jag måste bara ha samlat tillräckligt med många dagar för att komma över på den sidan så att jag inte vågar ta ett glas igen!

Varm kram t dig❤️

Söndagskväll...som avslutas med polisserien tunna blå linjen...tycker att den är bra👍🏻

I förmiddags gick min man vår hund och jag en vandringsled på ca 5 km. Lite blandad terräng. I skogen, vid åkrar (väldigt geggigt) och vid vattnet. Fanns is kvar vid strandkanten. Så bra att gå en sådan här led...jag blir verkligen medveten om min trötta, tunga kropp...en kropp jag inte riktigt litar på i nuläget. Det är verkligen läge att göra en förändring nu!

För ett antal år sedan när jag verkligen tänkte att det skulle bli trist utan alkohol ..att jag liksom sörjde om jag inte fick dricka...även om jag inte slutat dricka så tänker jag inte så längre för jag mår sämre nu. Hur som helst då när jag tänkte så..tänkte jag även...men Varafrisk du ska ju egentligen inte dricka alkohol på vardagar inte heller söndagar utan det är ju fredag och lördag som det kan vara okej...men de dagarna kan du ju lika vara utan alkohol också..så vad är det du sörjer???

Efter promenaden åkte jag hem t min son och hans sambo med matlåda..kåldolmar, potatis och sås. Sambon sov ..mår ju inte bra. Han frågade mig om jag ville komma in om jag ville ha kaffe och jag sa nej...men så tänkte jag ...han behöver en pratstund..det är tufft att vara ung och att ens käresta har så mycket ont/är så ofta sjuk. Så jag tackade ja och vi drack kaffe och pratade. Så mysigt❣️Därefter hämtade jag min dotter som har ätit h oss och varit hos oss i em. Mina älskade ungar som har mött så mycket motgång i sina unga år❤️

Känner mig ganska trött nu...hoppas på att kunna somna snabbt när jag väl lägger mig.

Nykter idag...en befrielse🙏🏻

Ja, vad är det man sörjer?
Det jag kanske har sörjt är alkoholens hopkoppling med positiva känslor. Ansvarsfrihet, fest, avkoppling, kul, vila.
Å så var det ju inte längre. Särskilt inte som jag drack mitt i smyg.
Så nu förstår jag inte. Det gjorde jag ju inte när jag var i samma skede som du heller. Men det är de invanda hjulspåren. Lösningen man har lärt sig tror jag. Den sitter så djupt. Jag började med positiva val. Promenader. Kommer inte upp i AHs 12000 men väl runt 9000. Jag ser om mig själv, gör det jag vill göra. Försöker att inte vara så stressad.
Tänker på att du sa nej till kaffe hos sonen först... varför? Bra att du ändrade dig. Men tänker på mig själv hur jag var. Att alltid vara på väg (till nåt? ), gjorde att jag missade en del såna tillfällen. Jag tackade nej till såna där spontana möten för jag hade min plan. Och sånt mår jag egentligen väldigt bra av. Att ta en liten paus från planerna och bara vara en liten stund.

Tack goa vänner för er omtanke!!

Trodde aldrig att jag skulle hamna där att jag inte skrev här på forumet under nästan en vecka. Har ju skrivit många gånger att jag behöver göra ett uppehåll men det har berott på andra anledningar fast då har jag ändå fortsatt skriva pga att behovet att skriva samt bekräftelse/respons från er har varit så viktigt. Anledningen till att jag inte har skrivit nu tror jag beror på att jag har kört fast, jag ville inte skriva samma berättelse gång på gång, ville göra förändringar och med anledning av det väldigt mycket ångest.

Ångesten/ledsenheten/vilsenheten beror på så många olika saker. Den grundläggande är alkoholen vilken bidrar till stor oro för min hälsa...när jag dessutom fick brev från vårdcentralen i onsdags att man räknar mig som riskzonspatient...pga Covid-19...fast jag visste det..men förträngt! Lite dödsångest! Tänk om jag blir sjuk i Covid-19...och det beror på mig...och jag dör...för att jag är alkoholist mm mm.!!

Dessutom har det varit mycket tankar på min relation med min älskade man...och mitt jobb. Ska vi leva tillsammans? Ska jag arbeta här?? Så himla mycket ångest!! Och vad gör man när man har ångest och inte står ut...man dämpar den med...alkohol...som föder ny ångest...

Jag har bett min man att vi ska åka på utflykt imorgon...inte i närområdet....inte nära något Systembolag...jag måste bort från alkoholen...jag vill andas frisk luft...andas klara tankar...

Jag önskar så förbannat mycket att det här är botten...för jag vill upp...och jag vet det är jag endast jag som kan gå uppåt....är så j-a trött på det här livet...vill leva mitt liv!! Inte alkoholens liv..inte "passa-in-livet"...inte "vara-duktig-flicka-livet"...men vad sjutton är då mitt liv?!?!?...Jag har börjat söka och jag ska fortsätta....

Varm kram till er alla:)

Förstår dig. Jag gick tillbaka i min tråd runt 2016/17 när jag börjat igen efter ett längre uppehåll. Som jag höll på, som jag inte förstod mig själv. Så jag vet på sätt och vis hur det känns. Då fanns det fler som jag därinne. Vi var några som hade det riktigt tufft. Så du är inte ensam VaraFrisk även nu finns det ju fler som har det svårt. Jag är så glad att du skriver. Förstår så väl att du kanske tycker att det är jobbigt om du tänker att du måste förklara dig på nåt logiskt sätt. Det finns ju ingen riktig förklaring. Det finns en väg ut VaraFrisk. Du förmår kanske inte nu, men snart. Och när du är nykter, då hittar du kanske lättare förklaringarna och orsakerna.

Om du ska testa en sak av det vi föreslår så är det kanske Närvaropodden. Avsnittet Vanor tar upp just vanor och att man inte ska hacka på sig själv, avsnittet The Work tar upp tankar och hur man kan arbeta med dem. Tänker att de kanske kan passa dig. Det går att googla fram och de är de sista avsnitten så de kommer fram direkt.
Annars hoppas jag vi hörs ! Det blev tomt utan dig. Kramar!

Tack för alla dina trösterika ord🙏🏻Det värmer och betyder mycket för mig❤️❤️Ska lyssna på avsnitten som du föreslog👍🏻kram❤️❤️@Sisyfos