@Sattva Du har helt rätt. Alkohol fuckar upp hjärnans kemi. När vi dricker stiger må-bra-hormonen serotonin och dopamin till höga höjder och vi mår toppen. Dagen efter störtdyker nivåerna och man mår botten. Man mår till och med sämre än innan man drack, pga för låga nivåer av må-bra-hormon. Och det tar flera veckor innan dessa hormonnivåerna stabiliserar sig efter ett alkoholstopp.

Kram 🐘

Hej Varafrisk
Hoppas du fått vila och samla lite kraft i helgen. En småsak kanske men det här med att alkoholen föder negativa tankar är sant med råge just eftersom hjärnans kemi förändras så mycket av alkoholmissbruk. Det blir liksom omöjligt att bara vara glad i livet. Eller ta viktiga beslut som när du tog klivet att utbilda dig. Vilket jag ser som en enorm prestation och som en visshet kring att du klarar allt. Helt säker.
I min jobbvärld avvänder jag mig ofta av erfarenheter kring/teoretisk kunskap om vad det är som får ”saker att hända”. Komma framåt, orka hela vägen in i mål.
Ett gammalt begrepp är att fundera över medarbetarnas (och ens egen!) hållning till det som ska göras. Är jag/medarbetaren någon som sitter på läktaren eller är med i matchen?
Vad blir konsekvensen av det ena eller andra? Är ju inte jättesvårt att förstå att det inte blir så många mål gjorda från läktaren. Men jag har fått ynnesten att vara med om att bidra till just att ta klivet in på planen. Och vad som händer då! Det är som trolleri i den kraft som frigörs när människor blir medvetna om skillnaden.
Och att de själva kan vara med och påverka. Jobbigare- och roligare. Men framförallt är det nån delaktighet, göra saker ihop, som betyder mycket. Och som jag förstår att du upplever på jobbet.
Svammel som vanligt från mig, men ofta väcker dina inlägg olika tankar och då skriver jag ned dem. Tänker att vi har ett samtal, fast lite styltigt såhär...
ps. Vad gäller fina och roliga kläder tänker jag att det finns så många bra nätbutiker numera. Vill inte inleda dig i frestelse haha, men att kolla runt är roligt. Kram på dig!

@Andrahalvlek @Se klart Ja, det är precis så som ni säger..Dopaminsystemet signalerar till oss att det här är ett beteende värt att upprepa...och detta system är ofta det man pratar om när man pratar om hjärnans belöningssystem. Och alkohol frisätter serotonin som påverkar vår sinnesstämning. Tycker att det är otroligt strongt av er som har klarat att bli nyktra trots att ni fortfarande snusar. Läste om att nikotin kan framkalla ett sug efter alkohol vilket benämns korstolerans. Så det är jäkligt strongt måste jag säga. Har en bok där faktadelen om alkohol inte är så himla kul att läsa om man har druckit alkohol under lång tid som jag för det är lite läskigt ....men ack så viktig...och den är lätt att ta till sig...och en bra att läsa...att påminna sig.

Likväl så har jag inte alltid haft så positiva bekräftande tankar om mig själv....och vad alkoholen gör är ju att de tankarna bekräftas ännu mer. Jag har ju som oftast aldrig var så himla berusad bland andra människor...har haft ganska bra kontroll...och i 20-årsåldern var jag inne på att inte dricka alls. Jag dansade mycket och ville verkligen inte vara onykter när jag dansade och inte heller dansa med någon som var berusad. Det var kanske först på senare år som det blev mer alkohol vid fester för att alla andra drack mycket...men nu var det länge sedan det var fest...så målet borde verkligen vara att inte dricka ensam eller hemma...för då skulle det baske mig inte bli någon alkohol.

Det har varit en väldigt annorlunda påskhelg....första gången sedan jag blev förälder som jag inte har träffat mina barn och fått fira tillsammans med dem. Det har varit tomt och lite tråkigt...eftersom planen var att fira tillsammans med dem. Känns skönt att få gå till jobbet imorgon..prata med och träffa andra människor. Nu håller vi tummarna att vår dotter inte har Covid för det känns ganska jobbigt om det skulle vara så.

Annars har jag fixat matlådor inför resterande dagar i veckan. Tänkte på vad du skrev Andrahalvlek om dina vanor och att du faller emellanåt när det gäller vikten. Det är inte så att du sätter för höga mål? Jag tänker att gå 12000 steg varje samt äta samma mat varje dag...jag skulle inte fixa det fast det kanske fungerar för dig och det verkar ju göra det eftersom du har redan fixat tre månader. Fast jag tror mycket på att få in nya positiva vanor hellre än att ta bort gamla dåliga vanor. Det är därför som jag vill få kontinuitet med motion för det gör mig glad och positiv men jag är expert att sätta ribban för högt så att jag tröttnar. Hur som helst så gick jag 2,5 km stavgång idag...ett spår som är ganska kuperat och det känns på andningen..

Har många inbokade besök både på vårdcentral, tandläkare, fotvård, frisör, arbetsterapeut och terapeut....vissa känns mer lockande än andra..

Nej, nu blir det att äta lite rester tillsammans med maken.

Med önskan om att kommande vecka ska bli bra för oss alla:)

@Se klart Missade skriva att jag har aldrig någonsin upplevt dina inlägg som svammel utan snarare väl formulerade och genomtänkta ...och de påverkar mig💕
Du får gärna tipsa mig om bra näthandel...tycker om färg och mönster men även svart..roliga och tuffa detaljer...ibland lite bohemiskt...kvinnligt...dock inte klassiskt( på andra men inte på mig).

Kram💞

Go kväll!

En arbetsdag avklarad...full speed direkt på jobbet...och jag har inte hunnit tänka klara tankar på mitt kontor utan det har varit full fart. Jag tycker om det men har stort behov av att landa lite grann på mitt kontor för att ta itu med nästa ärende.

Har sovit ruskigt dåligt i natt. Behöver verkligen se över mina sömnrutiner. Dessutom har jag problem med torra ögon vilket gör att jag vaknar emellanåt. Borde prata med min optiker men orkar inte med alla kontakter just nu. Tänker att jag kan påverka vissa faktorer själv.

Från det ena till det andra...utifrån vissa inlägg som jag har läst...och vi är alla olika..hanterar saker och ting olika...och vissa saker landar olika.

För mig är forumet min vän.....dvs ni är mina vänner...och somliga är mer vänner än andra. Anledningen att somliga är mer vänner än andra tänker jag beror på att en del av er har jag träffat i verkliga livet i februari förra året. Några av mina andra vänner ..vi började skriva här samtidigt .....och några har jag mött lite senare...en del mer frekvent och en del lite då och då. En del vänner känner jag möter mig precis där jag är...kanske för att vi är lika. En del av mina vänner har gått vidare till "Det vidare livet" vilket är så strongt...och jag har fortsatt att följa några av dem där de befinner sig nu...för det blev lite tomt bland vänner här på "Förändra mitt drickande" inte beroende på att vänner inte fanns utan mer att jag kunde inte ta in för många intryck...fast vänner har dykt upp även där. Det finns några vänner som ibland gör mig ledsen, gör mig upprörd...gör att jag känner mig som en liten Varafrisk...men de är fortfarande mina vänner...iaf för mig...för vi har kampat ihop länge...men trots att vi alla har hamnat här av en anledning...så är vi alla olika ..och vad vi skriver här landar olika hos oss alla.

Min man åkte precis iväg till motionsspåret...och därefter skulle han köpa lite frukt...när han såg att jag satt vid datorn sa han "Alkoholhjälpen?" och jag svarade "ja"....och han förstod...att här skulle jag sitta och skriva ett tag.

Så....när jag läser era inlägg...alltså jag läser ju några...så känns det som om somliga av er har ett rikt nätverk...aktiviteter....och det är ju härligt! Jag känner mig ibland väldigt ensam...trots man och barn....därför känns forumet så värdefullt för mig utifrån flera aspekter.

Jag skulle vilja ställa till med en stor fest (givetvis Alkoholfri) där vi möttes....för jag är så himla nyfiken på er andra....vi skulle bara ha det så himla mysigt tillsammans!!

Så...idag är jag glad för att min dotter inte har Covid-19...när jag har slutat skriva här så ska jag ...se om jag hittar något kul plagg att beställa...

Och...måste vi sluta vara vänner om någon går vidare till ett annat steg...eller någon stannar kvar...kan vi inte bara vara vänner??

Stor kram till er :)

Godkväll,
Du resonerar klokt @varafrisk, och moget.
Anledningen till att jag ibland tycker att jag babblar på när jag skriver hos dig är ju för att dina kommentarer väcker nya tankar hos mig, och kanske drar vi varandra lite då? glöm inte att det är hög grad av ömsesidighet här- du är viktig!
Jag är själv nog tvärtom mot glada färger, märkte det när jag städade garderoben för ett tag sen. Mycket svart vitt och beige- men gillar ju verkligen kläder, och gillar att välja ut så att det verkligen känns ”jag” men lite modigare.
Sett till färg och lite roligare mönster- är du åt Marimekko eller Odd Molly-hållet?
Eller mer Desigual?
Köper du kläder på Tradera?
Kram, jag har just provat begravningsklänning- köpte en fin från Ganni som jag gillar (men för dyrt! Och för små storlekar)
Jag tipsar gärna om jag vet bara lite mer om din stil. Kram så länge!

@Se klart När är begravningen? Nu är jag inte riktigt riktigt uppdaterad..,lever din mamma ? Ville också vara fin på min pappas begravning ( även Mammas)❤️
Känner inte t märket Ganni🤔
Nja..inte Odd Molly....dessutom lite för dyrt. Desigual ..mer min smak även om jag inte har kläder därifrån (pga liten storlek) men flera handväskor👍🏻

Nej nu måste jag sova 😴

Kram🥰

Hej!

Sitter och väntar på att min man ska komma in...han passade på att byta däck på våra bilar och kärra pga fint väder. Och jag hann och prata med min dotter och svärdotter...två fantastiska unga kvinnor som kämpar för sin hälsa var och en på sitt sätt. De lär mig om livet...det vill jag säga!

Har förstått att det har pågått en diskussion som jag inte riktigt förstod var den började någonstans men nu har jag förstått. Så många inlägg...så mycket reaktion...massvis av känslor...ledsenhet..kanske...och kanske ilska.

Jag vet inte om jag har missuppfattat detta forum helt och hållet...för vi som skriver här skriver väl pga att vi har /har haft ett förhållande till alkohol som inte är gynnsamt för oss. Vi försöker hitta en väg som ska fungera för oss. Vi är inte professionella (även om kanske någon arbetar inom missbruk...eller något annat beroendeområde...) utan vi har en erfarenhet utifrån vårt eget missbruk/beroende...och vi är väl framför allt medmänniskor. Vi tror på olika saker och jag tänker att vi då ofta utgår ifrån oss själva.

För egen del så kände jag att diskussionen inte blev så bra...det blev alldeles för mycket att ta in i min hjärna...så då kändes det som om jag behövde pausa. Skriver det jätteofta. Likväl så pausar jag inte. Men kanske det är vad jag behöver för att gå framåt. För den här diskussionen gjorde mig lite ledsen.

Å jag har känt mig lite ledsen idag...för jag känner mig som en förrädare på jobbet...och det finns inte i min vildaste fantasi att jag ska berätta om mitt missbruk på jobbet när jag hör tonfallet när man pratar om människor som har missbruk/beroende...

Var och vägde mig hos min couch på Viktväktarna...hon bryr sig så mycket om mig. Jag går upp i vikt...det är inte bra!! Men hon berättade om hen. Märkte att hen inte var nykter när de träffades. Det visade sig att hen hade missbruksproblem. Hen drack hela dagarna. Min couch åkte med hen till My Skarsgård. Satsade egna pengar för att följa med hen dit. Vet inte om jag förstod det rätt...men där fick hen abstinens och var tvungen att bli inlagd ..inte på sjukhus men på en annan plats. Jag frågade om hen idag var nykter. Hen var död. Hann bli nykter alkoholist men hjärtat orkade inte. Mina tårar rann. Min rädsla var så stark.

Jag tror att somliga kan dricka kontrollerat...att det är en bättre väg en helvitt...och jag tänker att det behöver respekteras...jag kommer nog aldrig kunna dricka kontrollerat. Jag pratar med mig själv varje dag...att nu måste du fatta att det är allvar...nu får det vara slut på det här!! Jag har SÅ mycket att leva för! Jag kallar inte alkohol för ett gift även om det är det utifrån ett perspektiv. Men den större delen av de som dricker alkohol kan hantera det...jag kan det inte...och hade någon frågat mig för tjugo år sedan om jag trodde att jag skulle hamna där jag är idag...så skulle jag svarat aldrig.

Men...kan vi inte bara respektera varandra..peppa varandra och hoppas att vi når dit vi vill!

Kram:)

Delar din uppfattning om att det är jobbigt när det blir viss osämja på forumet. Det har ju hänt några gånger tidigare. Ibland lämnar någon med buller och bång i affekt. Sånt berör mig, för i de allra flesta fall beror det på missförstånd och på att man har olika sätt att uttrycka sig. Men det finns solskenshistorier även i de sammanhangen när någon har blivit så arg så att man lämnat forumet och istället sökt annan hjälp och sen återvänder och rapporterar. Tänker att det är tråkigt när det händer, men försöker ha förstånd att inse skillnaden i vad som går att göra något åt och vad som inte går att göra något åt.

Nu till nåt annat:
@Varafrisk skrev:" men fastän jag gjorde en fantastisk insats för min egen utveckling kunde jag inte riktigt se det🙈"
Tänker lite på att du ibland har lite svårt att inse hur bra du faktiskt är. Och se ovan vad du faktiskt konstaterar: du gjorde en fantastisk insats för din egen utveckling. Du bestämde dig och satsade på dig själv trots att viktiga personer sa att du borde låta bli. Tycker generellt att man får för lite beröm, så jag brukar passa på att ge mig själv lite i tid och otid. Det gamla talesättet ”eget beröm luktar illa”.., stämmer inte helt. Jag tänker att det egentligen är rätt viktigt att känna sig nöjd över sig själv i vardagen. Tycker att det nog finns ett uns mer positiva uttryck om dig själv i dina senare inlägg VaraFrisk. Jag tycker att du ska satsa lite på det.,, för tänk att din svärdotter vill prata med dig.. sånt skulle jag känna mig otroligt glad och stolt över. Du gör ju något väldigt, väldigt rätt när det är så. Ha en fin kväll! Och god natt!

Är tacksam och glad över den tillit som mina barn och svärdotter ger mig🙏🏻

Är så trött ikväll .. pga en tung dag på jobbet...pga att jag ger mycket av mig själv t min familj....pga mig själv...och allt som hänt här på forumet. Orkar inte ta in allt som skrivs...känner ett stort behov av att vila...vila fr forumet? Kanske? Kanske inte?

Sov gott alla🥰

Ser med tillförsikt fram emot dagen🙏🏻
Försöker så gott jag kan att se omvärlden med andra ögon...försöker se ljuset...möjligheten ...och mota bort stressen och ledsenhet💫
Försöker tänka på att jag kan...att det faktiskt finns oanade krafter inom mig🔥som jag lätt glömmer av pga att jag är så trött i både kropp och själ...

Försöker tänka goda, varma och positiva tankar❤️

Till alla er/oss som kämpar...så vill jag bara ingjuta hopp och kärlek❣️

Hej Vara Frisk!
Hoppas du har en bra dag!
Slog mig när jag läste ditt inlägg att den där ledsenheten du nämner, var längesen jag kände. Förstår den, känt den varje morgon påväg till jobbet. Den har faktiskt försvunnit med nykterheten!
Tänkte på en annan sak, jag jobbar också i "smurfkläder" (som jag kallar pyjamas), visir o munskydd. Det är INTE kul, jag vet! Men det blir också lättare att hantera nykter. Det blir mer ett "jaha ok, nu är det såhär", än ytterligare en belastning som man ska tampas med.
Behåll hoppet, det finns ett andra sidan, där allt blir så mycket bättre!

Läser in mycket positivt... 💗

Mer och mer för varje inlägg. Dina inlägg berör, du får fin respons och börjar förstå hur värdefull du är. För så många. Så fint att läsa. 💗

Tänker på att om det känns hopplöst för stunden att bli helt nykter, kanske du kan lura hjärnan och flytta fram dryckesdagarna lite. Bestämma att på exempelvis lördag får jag dricka. Och då får du också det - om du vill. Det går nämligen sällan bra om vi vet att vi inte får då heller. Om vi liksom berättar att vi bara luras. 😁

Låter ju inte klokt, när man ser det förklarat, men det är lite så jag har tagit mig så långt. Kanske även FinaLisa, som "får" dricka när hon är borta.

Hjärnan är komplicerad, men också ganska lättlurad. 😊

Jaja, det var bara en tanke som slog mig... Vill ju så gärna att du åtminstone ska få börja må lite bättre. 💗

Kramar till dig

Varafrisk 💗
Jag tror på Vinägers råd för jag tycker det låter klokt och kan hjälpa dig att dricka mindre och färre dagar i veckan.
Varför inte testa och ge det en chans?🤗 🍀

Kram 🧡🌷🧡

@Miss Mary Poppins @Sattva @Vinäger @FinaLisa tack till er alla🤗

@Sattva...vad jag nu kommer skriva är inte menat att vara dum eller enbart riktat t dig...för jag tänker att ledsenhet till stor del är förknippat med min alkoholproblematik men inte enbart. Ibland kan jag få känslan att varje negativ känsla som jag har är förknippad m alkoholen och jag tänker att jag kan ha de känslorna ändå. Dock....så tänker jag att alkoholen förstärker det negativa. Det innebär inte heller att bara för att jag inte tror att alla negativa känslor är förknippade t alkoholen att jag inte vill bli nykter. Jag har alltid varit så otroligt nära mina känslor så jag har varit ledsen i mitt liv även utan alkohol. Jag tänker kanske inte att livet kommer bli en dans på rosor utan alkohol men jag tror att det kommer bli så ofantligt mycket bättre än vad det är nu dessutom vill jag ju inte förkorta mitt liv.

När det gäller mina arbetskläder så kanske det låter som en större grej än vad det är. För jag hanterar det och jag accepterar det. Fast även om jag blir helnykterist kommer jag aldrig tycka om dessa fula kläder som är sydda inte utifrån min kropp. De tar helt enkelt bort en del av min identitet. Jag tycker om kläder och tycker om att klä mig i kläder som gör mig glad vilket även påverkar mina möten på jobbet. Men Sattva jag är glad att det funkar för dig👍🏻

Kanske det inte är en så tokig idé Vinäger och FinaLisa🤔Tar den till mig så får vi se hur det blir. Jag känner att just nu behöver jag verkligen vara nykter för jag måste hämta krafter, vila och få bättre värden🙏🏻

Något som iaf gjorde mig väldigt glad idag. Var att en kvinna som jag mötte på danskursen på Billströmska sommaren 2018 skrev t mig på Messenger. Hon och hennes man skulle ställa upp sin husbil på en camping inte så långt därifrån som jag bor. Hon frågade om min man och jag skulle vilja träffa dem. Vi känner varandra inte särskilt väl men fattade på något vis tycke för varandra. Jag tänker att vi skulle haft mer kontakt om det inte varit för mitt alkoholberoende. Jag träffar ju inte en endaste människa nu för tiden så detta gjorde mig så glad😃

Ses kanske senare!

Kram💞