Jag håller med Se klart, jag läser ” förbannat, jävla och vad sjutton”. Det bådar gott tycker jag. Det låter som du verkligen har tröttnat på alkoholen nu, eller fått nog helt enkelt. 💪

Kram

Go kväll vänner:)

Har varit en bra dag idag...dels för att jag inte behöver dividera med mig själv om jag ska åka till systemet eller inte.

Vaknade vid 5.30..tog av mig sömnmaskinen..gick på toa..och kunde faktiskt somna om fast det blev nog ingen mer djupsömn. Hörde att vår dotter var uppe och gick. Jag gick upp och hon hade redan tagit på sig träningskläderna..skulle ta bilen ner till spåret och springa ett varv. Jag kände mig ganska så vaken bestämde mig för promenad med vår hund på med kläder och ut på promenad. Så underbart skönt väder! Solen sken! Så när jag kom ner till sjön och gått en bit satte jag mig och landade med hela kroppen på en sten. Sänkte axlarna och kände sittknölarna. Hade Närvaropodden med avsnitt vanor i lurarna. Tyckte det var bra men vill nog lyssna igen var inte helt koncentrerad på hela avsnittet.

När jag kom hem var nästan hela frukosten färdig, fixade klart och vi åt tillsammans min man, dotter och jag. Så himla gott med frukost på helgen! Älskar´t. Efter det började jag förbereda för middag. Vår son med sambo skulle komma hem och äta middag med oss andra. Hederlig husmanskost. Pannbiff med lök, potatis, brunsås, ärtor, morötter och lingon samt inlagd gurka. Första gången i mitt liv som jag gjorde inlagd gurka påminde mig om min mamma. Alla åt med god aptit! Det var soprent i skålarna och alla var mätta och nöjda. Det är så himla tacksamt att bjuda barnen på mat...det gör mig så varm i hjärtat. Körde dottern till sitt jobb. Sonen med sambo var kvar en liten stund till. Och därefter har vi bara tagit det lugnt...läst och nu skriver jag här.

Mina frön som jag satte förra helgen växer kanske jag kan plantera om dem nästa helg. Klippte ner två pelargoner för några veckor sedan och efter där ser jag att det kommer lite nya små små blad. Under veckan har jag inte orkat bry mig så mycket men idag gläder de mig....ger mig ett litet litet uns av hopp. Tänker vad man pratade om i podden..om vanor..att man behöver vara förberedd..att när man ska bryta vanor så bör det finnas en ny vana till hands och att på något vis få en belöning. För hjärnan när man dricker alkohol eller stoppar i sig sötsaker så får hjärnan en snabb belöning. När man ska göra en förändring..den förändring man vill åt..den tar ju ofta lite längre tid att få därför krävs det ju små små steg...och att inte förändra allt på en gång. Så jag har en fundering på gång...men något som jag tänkte på idag är att ta en dag i taget ..det ligger mer sanning bakom de orden än jag någonsin har tänkt tidigare. För det är otroligt jättetufft för mig nu....och det är liksom lite grått...det handlar inte bara om alkoholen...men det är inte helt bra för mig på jobbet nu...ett jobb och en arbetsplats som jag tyckt så mycket om .....och jag blir lite vilsen och då är det ju så lätt att ta till alkoholen...men det gör ju inte saken bättre på jobbet..utan jag sänker mig...så därför handlar det verkligen bara om att ta dagen imorgon och försöka göra det bästa möjliga av den.

Kram till er och med önskan om att söndagskvällen slutar bra för er alla:)

Glömde fråga...nu när inte loggen finns här på Alkoholhjälpen..kan ni rekommendera ngt annat? Jag vet att en del använder/har använt appar.

Kram❣️

Anonym26613

@Varafrisk jag använder "I am sober". Den är på svenska. Man gör ett löfte på morgonen och klickar på kvällen om man höll löftet. Du kan räkna dagar och/eller pengar du sparar. Jag gillar den 👍🌸

Godmorgon!

Måndagsmorgon...och jag är så jättetrött..sover väldigt oroligt. Är inte riktigt vän med sömnmaskinen. Känner mig torr i näsan det beror nog inte endast på maskinen utan på att jag har blivit en ”torris” överlag när jag passerade 50. Och ansiktsmasken som jag använder dagtid gör mig SÅ torr på hakan och näsan. Tur att jag inte behöver använda visiret så ofta för det känns som hjärnan blir helt inklämd. Och de där blå smurfkläderna ...som nog har kommit för att stanna🙈

Låter det gnälligt??? Ja det är gnälligt och jag är lyckligt lottad som inte har behövt använda full skyddsmundering mm. Det har dock för mig påverket en del av min personlighet, min identitet...att varje dag liksom klä ut sig...samt mask och ortos på natten. Det är liksom bara att gilla läget..och så är det ju även med alkoholen...det är bara att gilla läget...stopp...stanna...bryt‼️

Till ngt helt annat...kan sakna de där ”gilla-hjärtana” här på forumet. Ser att en del av er har lagt in en profilbild. Tänker att man kan läsa hur man gör men vill ngn berätta ?

Önskar er alla en fin måndag🌱☀️🌷🥰

Godmorgon, VaraFrisk!
Det finns kanske ännu lättare sätt att göra det där med bilden, men jag letade rätt på en gratisbild på Pixabay. Ville kanske helst ha en med en Sten också men, men... sparade den på telefonen. Gick sen in på Kontot på redigerafliken. Där finns bilder, valde lägg till och valde sen den aktuella bilden bland telefonbilderna. Det svåraste var nog att välja bild😀.
Jag tänker att det är torrt och dammigt nu. Tittar på hur bilen ser ut nu och tänker på vad man andas in. Prova en sån där nässköljare (sprutan är underbar). Eller bara renässans. Läste en mycket intressant artikel om andning, syresättning och olika funktioner i hjärnan och kroppen och att man kunde tejpa munnen när man sov. Nu håller du på med masken och förhoppningsvis får du långsiktiga resultat om du kämpar på nu. För min egen del så funderar jag på om mina problem har nåt med syresättning att göra och nu när pollensäsongen också börjar så blir det kanske värre en period.
Förstår dina funderingar om skyddsutrustningen. Tycker det är klokt att du tänker på hur det påverkar även om det inte går att göra så mycket åt. För när du har identifierat problemen då går det kanske också att hitta lösningar. Snygga skor? Fina underkläder? Alldeles för rött läppstift? Jag vet inte, men att gå och känna sig lätt obekväm är kanske inte där man vill vara. Ha en fin dag!

Hej Varafrisk 💕🌱🌷
Jag har också problem med torrhet i näsan på grund av att jag använder kortisonspray mot min astma. Jag smörjer in lite vaselin i varje näsborre på kvällen och det funkar bra.
Man kan ha noseoil också men det är mycket dyrare...🙄
Hoppas din måndag blir bra!
Kram 🧡🌷🧡

Känner mig så ledsen...vill fly...och vakna upp när allt är bra igen...när jag har klarat av att vara nykter flera dagar i rad kanske tom veckor.....när jag har fått vaccin...när coronan är över....just nu är det inte bra. Skulle självklart vilja bli fri från alkoholen. Jobbet har ju alltid varit viktigt för mig men nu känns det som om jag skulle bara vilja vara hemma veckan ut....andas...vila...vila hjärnan från allt...lyssna in min egen kropp och själ.

Råkade stöta på min bror m fru efter jobbet på stan...har inte sett honom sen i maj förra året...på kyrkogården där våra föräldrar ligger begravda...hade senast sms-kontakt vid nyår. Det finns en historia...jag saknar honom...han är så fin...67 år ...och ser ut som en pojkspoling....vi spelade fotboll på gårdsplanen och spelade ishockey på dammen...han är nio år äldre än mig...jag är verkligen försiktig...men att spela fotboll och spela ishockey som barn med sin storebror gick så bra:) Saknar honom!

Kram:)

Bra med känslor, det tycker jag känns som ett steg i tillfrisknandet och jä**ar anamma, få nog och bestämma sig.
Vi hejar som alla dagar på dig. Kram 🥰

God morgon Varafrisk!
Tillåt dig att känna dig ledsen om det är så du känner! 🤗🤗🤗
@Varafrisk skrev:"vill fly...och vakna upp när allt är bra igen...när jag har klarat av att vara nykter flera dagar i rad" Det är sällan bra att försöka fly det som är jobbigt, men jag tänker att första veckan i nykterheten är just en sådan grej som kan vara bra att "fly ifrån", att bildligt eller bokstavligt fly in under täcket och sova bort så mycket det går av allt det jobbiga. Kroppen läker varje minut du är nykter! Kan det vara en tröst för dig att tänka så?
@Varafrisk skrev:"jag skulle bara vilja vara hemma veckan ut....andas...vila...vila hjärnan från allt...lyssna in min egen kropp och själ." Har du möjlighet att göra just så? Sjukskriva dig och vila?

Angående att vara "utklädd" på jobbet. Om du ändå måste åka dit.
Jag är också utklädd till oigenkännlighet på jobbet. De nytillkomna munskydden har ju verkligen blivit pricken över i ovanpå allt det vanliga... Inte kul! Men, som nynykter har jag vissa dagar nyttjat skyddskläderna till att "gömma mig", medvetet sett dem som en fördel då jag inte orkat "fixa mig".
Andra dagar har jag, precis som Sisyfos föreslog, lagt grunden för en "toppoutfit", smort in mig, tagit på snygga underkläder och lagt snygg make up bara för min egen skull och kunnat tänka hela dagen att "Ha! Ni skulle bara veta hur snygg jag är under.." 😉 Det funkar absolut som en självförtroendeboost för mig.

Ta hand om dig!

KRAM!

Åh, ja så där har jag känt tidigare. Har haft en stark längtan av att någon ska komma och fixa allt och ta hand om mig för jag orkar inte. Det känns som att du är där nu, VaraFrisk. Längtan efter en riddare på vit springare. Jag önskar att jag kunde säga att han bara är försenad.
Men jag tänker som SeKlart att det är bra med känslor. Du saknar din bror och är besviken och ledsen över att han inte vill träffa dig ensam. Det finns så många tänkbara förklaringar till det. Lyssnade på ytterligare ett avsnitt av närvaropodden där en kvinna berättade att hon verkligen tog in tankarna på t.ex. en misslyckad föreläsning/date. jobbade igen dem. Otroligt tänkvärt och systematiskt. Om tanken var att någon tyckte att hon var tråkig, frågade hon sig själv om hon kunde vara säker på det... å så jobbade hon vidare. Frågade sig själv hur hon skulle må utan tanken. När arbetet var klart fanns en lättnad, en förståelse för sig själv. Jag tänker att det är det vi ibland får hör hos dig. Just den där beskrivningen av hur det var när det var så ledsamt när man fortsatte att dricka, trots att man inte ville. När man var för trött för att hitta ut. Men din tid kommer VaraFrisk. Du har en enorm kapacitet. Hur kan jag veta det? Jo, du har behållit dig själv i många tuffa situationer. Du har kämpat med barnens svårigheter, det gör oerhört ont (hoppas du inte missat AHs inlägg om att hamna i Holland, det var ju för underbart). Du är en fin person, det framgår i dina inlägg. Önskar att du snart hittar kraften, för den finns där, din ryggrad.

Ni är alldeles underbara:) Jag läser era inlägg med värme i hjärtat! Och ni ger mig en tro på mig själv att jag kommer fixa det...och jag tänker att jag kommer att göra det..bara jag hinner före allvarliga sjukdomar! Så jag tänker att jag behöver skynda på lite grann. Och...det är nog som du skriver Sisyfos..jag har en enorm kapacitet...jag har gått igenom så många tuffa situationer...och fastän jag använt alkoholen så står jag på benen och är hyfsat klok!

Idag är en bättre dag. Vi hade team på fm vilket innebär att mina kollegor och jag träffas under ca fyra timmar då vi tar emot nyremisser, pratar patienter och planerar. Idag hade vi inte så många patienter på vår agenda så det fanns tid att för mig att berätta hur jag känner på jobbet. Det är liksom ingens fel...jo..coronans fel...för den försvårar vårt arbete. Det kändes väldigt skönt efteråt....och många kände nog som jag. Dessutom sa vår pensionerade psykolog som är inne och jobbar hos oss som handledare samt tar några patienter...att för många innebär det att bära på en rädsla när det gäller Covid-19...och så är det för mig...jag är väldigt rädd för att bli sjuk i Covid-19 eftersom jag är riskzonspatient. Man kan ju tycka då förstås att jag borde skärpa mig att tänka över mitt liv och leverne...tyvärr är jag inte så bra på det. Hur som helst det var skönt att lyfta tankarna, känslorna tillsammans med teamet.

Jag tror faktiskt att jag behöver köpa nya underkläder..haha...om det ska lyfta känslan att jag bär skittråkiga arbetskläder. Tanken är fin med läppstiftet...dock så får det bli på mitt kontor som jag använder det...för annars bär jag munskydd och det blir kletigt. Har alltid använt läppstift förr tills för några år sedan...med stigande ålder blir läpparna mindre och läppstiftet vill gärna flyta ut...men jag får väl gå och få lite tips hur man kan få vackra läppar med vackert läppstift så här på ålderns höst.

Jag tror att jag har läst AHs inlägg om att hamna i Holland om inte så har jag läst det på mitt jobb och visat för mina föräldrar på jobbet. Och känt att det har passat väl in även på mig...

Ikväll har jag lagat ugnstekt gädda till morgondagens lunch...sålde det i min ICA-affär samt lite annan Vänerfisk. Har tillagat den som min mamma gjorde i ugnen med tunn grädde, ströbröd, klickar med smör samt persilja. Och jag tänkte på dig då Torn. I mitt skräprum växer fröerna och jag tänker på er mina vänner på forumet när jag tittar på dem, vattnar dem men främst tänker jag på dig Se klart som inspirerade mig.

Jo...jag längtar efter den där riddaren på vit springare...eller på någon annan...ni vet man det är alltid någon annan som ska göra något ...hemma, på jobbet eller som nu med mig själv. Fast sanningen är ju att jag kan vänta länge om jag tror att det ska komma någon annan ...och det är definitivt ingen quick fix. Jag tror på något vis...att jag måste acceptera...att det går inte fly..det är tråkigt, sörjigt .....acceptans är ett viktigt begrepp.

Så...ha det fint ..och kram:)