Anonym26613

@Varafrisk Yibeeee!!! Så jäkla bra, ärligt och rakt!! Bra bevis på att du druckit klart! 🙏❤🙏❤🙏

När tror du att du kan få börja med antabus?

Så många härliga vibbar 💚🧚

Åh, vad skönt att det gick bra hos läkaren. Känner så väl igen skammen Att man borde förstå bättre vid vår ålder. Du är modig som berättar för läkaren, jag sa inget tills det upptäcktes på mina prover. Än nitisk läkare tog b-peth, sen rullade det igång vilket jag är tacksam för. Jag åt antabus i ca tre månader trots dåliga levervärden. Fick åka till mottagningen tre gånger i veckan i början, det var lite meckigt och jobbigt i början, eftersom jag heller inte ville berätta något på jobbet. Så småningom räckte det med en gång i veckan och jag fick ta resten hemma. Jag är så tacksam för antabus det hjälpte mycket.
Har gjort ultraljud på levern och gastroskopi. Resultaten var inte roliga, men bra att få veta i tid ändå och det kunde ha varit mycket värre. Men det betyder inte att det behöver vara lika illa för dig, jag har annat också som gör det skitdumt att dricka. Gastroskopin fick man lugnande innan så det gick bra.
Så heja dig! Vad du är modig och beslutsam ❤️💃🏻

Åh så skönt! Nu har du träffat människor som du har berättat för och som visat respekt och empati. Instämmer i att du är stark som berättar som det är och i och med det ställer lite krav.
Lycka till och jag fortsätter att hälsa på dig härinne.

@Varafrisk Så jäkla bra att du tog steget att be om Antabus!! Modigt gjort! Skönt att det fungerade så bra med läkaren. Hoppas nu bara att det inte dyker upp några omständigheter som ställer till det. Du har inget att oroa dig för, det kommer att bli bra. Att ta Antabus på mottagning fungerar bra för mig. Man får prata av sig lite och får stöd och pepp av personalen. Dessutom ser de ju till att du inte fuskar med medicinen, jag tror att det kan vara en frestelse o man tar den själv hemma.
Du har bott in dig på arbetsrummet så pass att du börjat göra det till ditt eget och bett om hjälp med alkoholen, det är väl lite av en nystart, eller? Dags för ett nytt, oskrivet blad i historien om Varafrisk!

Lycka till!
Onkel F

Tack för alla hejarop🙏🏻

Det känns skönt även om det känns jobbigt eller oroligt..kanske är ett bättre ord. Det första jag ska göra är att boka tid på labb för att ta nya prover. Om nu inte proverna har blivit försämrade borde jag kunna börja m antabus efter det. Jag har bett om att få antabus flera gånger men man har inte velat ge mig det pga förhöjda levervärden. Tror dock inte att det har varit så stor skillnad. Så jag tänker att det är kanske en tolkningsfråga. Kanske hade jag kunnat få det tidigare vem vet🤷‍♀️

För två år sedan tog jag ultraljud på levern och då var det fettlever. Om jag var beredd att åka en bit kunde jag få komma intill snabbare...så jag var på Carlanderska i Gbg.

Jag är ju orolig för att man ska hitta ngt som inte är så bra..något som kan förkorta mitt liv. Det går ju an om det bara handlade om mig men jag har ju mina barn och min man. Det är faktiskt väldigt ångestfyllt😰
Men...det är bara att invänta tid för de olika undersökningarna och därefter svar🙏🏻

På något vis behöver jag ändå glädjas😃...och nu gäller det ändå att vara nykter utan antabus✊🏻🙏🏻

Nej nu är det dax att lägga sig för att vara redo för en ny arbetsvecka🙌🏼

Godnatt och kram😴🤗

@Varafrisk skrev:"Det går ju an om det bara handlade om mig" . Varafrisk, med risk för att framstå som lite av en amatörpsykolog tror jag att du har två saker du behöver jobba med. Alkoholen och din självkänsla. Du har ett värde i dig själv, inte bara genom att finnas till för andra!

Hoppas du får en god natts sömn och vaknar Fit for fight imorgon!

@Onkel F Skulle citera några rader av det du skrev men det funkade inte...vet inte riktigt hur man gör🤔 Hur som helst blev jag glad för orden ”Du har ett värde i dig själv”. Och ja jag vet...självkänsla och alkohol....och det är precis det jag jobbar med. Men god självkänsla har väldigt svårt att fastna...när den börjar få lite fäste så är det som klistret har torkat och det lossnar igen🙈

Ser att fler och fler av mina vänner här på ”Förändra sitt drickande” har flyttat över till ”Det vidare livet”. Och det är bara att gratulera🌷👏🏻Men det känns lite tomt och vilset här på ”Förändra sittt drickande”😉och jag vill genast säga så det inte blir något missförstånd....att det finns massvis av fina vänner här❤️men jag orkar inte riktigt lära känna nya vänner nu och då menar jag läsa nya trådar och skriva. Jag vill peppa men orkar inte riktigt nu. Har fullt upp att få ordning på mitt liv.Kanske skriver jag längre fram i andras trådar när jag är lite mer säker.

Nej...in i duschen nu! Matlådan är fixad, nya blommor inköpta t kontoret..och ja...vi får tro det blir en bra dag🙏🏻

Kram🥰

Åh så bra att du med all sannolikhet får börja med antabus snart! Nu gäller det att hålla fast vid din strategi med nykterhet fram tills dess. Vet av egen erfarenhet att det kan vara frestande att "passa på" att dricka nu, eftersom man vet att det är slutdrucket sedan...
Det kommer bli bra allt!🌼🌷🌞

Så sant @Sattva...precis så är det!

Jag har bestämt mig för att vara ärlig här på forumet hur skämmigt det än är...så idag blev det alkohol...typ sista gången..eller🙈

Onsdag morgon...provtagning...ska vara fastande innan detta...samt lämna urinprov där! Önskar så innerligt att få börja m antabus🙏🏻

🌷🌷

@Sattva skrev:"Vet av egen erfarenhet att det kan vara frestande att "passa på" att dricka nu, eftersom man vet att det är slutdrucket sedan..."
ja, himmel det har man ju gjort några gånger och sen skjutit upp att sluta.
Tycker att du är modig, VaraFrisk som skriver hur det är.
@Varafrisk skrev:"Jag är ju orolig för att man ska hitta ngt som inte är så bra..något som kan förkorta mitt liv. Det går ju an om det bara handlade om mig men jag har ju mina barn och min man. Det är faktiskt väldigt ångestfyllt😰"
Det är just såna där tankar som blir så stora och som du kanske skulle jobba lite för att få bort. Lättare sagt än gjort, men jag har blivit bättre på att ta en sak i taget, det går och då gäller det att inte sväva iväg så där långt. För du är rätt långt bort i tanken när du landar ångest över de tankarna. Kan du stoppa dem innan på något sätt? Skapa en handlingsplan?
Sno Soffis mantra, jag duger som jag är, jag gör så gott jag kan. Det räcker väldigt långt. Kanske borde du lyssna på nr 66 av närvaropodden om selfcompassion -att ha lite överseende med sig själv. Vi ställer så höga krav på oss. Ojojoj, det är inte meningen att du ska känna dåligt samvete om du inte följer ett enda av tipsen, men jag tyckte närvarotiderna var intressant och där de lärde ut det som teknik i vid psykologisk behandling. Jag tycker det låter sunt att behandla sig själv som man behandlar andra.

@Sisyfos Som alltid så skriver du så klokt❣️Har tyckt om att lyssna på de avsnitt du nämnt tidigare så det kanske blir att jag lyssnar i em.

När jag hade varit h läkaren så kände jag mig så nöjd över läkarens bemötande, att han tog mig på allvar genom remittera mig för att göra olika undersökningar samt hopp att kunna få börja m antabus. Dessutom nöjd över mig själv att jag inte hamnade i lilla ”Varafrisk” utan stod upp för mig själv för den kvinna jag är💃🏾👱💪🏻

Antabusen är inte svar på allt men en möjlighet för mig att kunna samla alkoholfria dagar🙏🏻

Och oavsett vad alla undersökningar visar vill jag känna mig tacksam och stolt för att jag vågade göra detta. Men jag vill främst ha fortsatt tro på livet...jag vill leva🙏🏻Och en dag ska jag dansa fritt tills svetten rinner💃🏾... fortsätta där jag slutade med att måla🎨....sjunga så fönstren spricker🎶...och vem vet kanske börja skriva på något🖋

Och med den känslan ..tron på livet....vill jag möta denna tisdag 20 april 2021..när jag åker iväg t jobbet🤩😍

Å ngt som är väldigt bra är att min man ska få första dosen vaccin på fredag🙏🏻

Kram🌷💥

@Varafrisk skrev:"Dessutom nöjd över mig själv att jag inte hamnade i lilla ”Varafrisk” utan stod upp för mig själv för den kvinna jag är💃🏾👱💪🏻"
Ja, så bra! Det är du värd. Tänker också att antabus inte är lösningen på allt, men jag tror också att det kommer att hända mycket när du får ett avbrott. Sen är det jobb med att få ordning på tankar och känslor, men det är också rätt kul att träffa sig själv utan alkohol i tid och otid.
Och du, nånstans därinne finns den där VaraFrisk som du beskriver med rätt mycket kärlek och värme.
För mig har det hjälpt lite att ha målen lite närmare i tiden... Längtan efter att måla och skriva har blivit långt borta för mig, hittar inte energin, men känner mig numera nöjd med små, små saker. Som att ha planterat blommor i kruka. Nån gång finns kanske tid och koncentration för det andra.

@Varafrisk Jag känner definitivt igen känslan! Är där själv så har inga råd. Vill bara säga att du är inte ensam...

Anonym26613

Du kommer att fixa det @Varafrisk 🙏🌸👌💚 Beslutet har vuxit inom dig och hela din text utstrålar hopp! Jag är helt säker att du kommer att samla på dig dagar och äntligen få testa hur det nyktra livet känns.
Men glöm inte att första tiden är tuff. Vi får ta resan tillsammans. En dag åt gången ❤🙏❤🙏❤

Varafrisk 💗
Jag instämmer i Mary Poppins inlägg ovan👍🤗
Du kommer säkert fixa det här🍀
Jag hejar på dig, det vet du😘

Kram 🧡🌷🧡

@Mrx Så glad jag blev när jag öppnade länken du bifogat😃Låg i sängen och Chips sjunger ”Godmorgon ”🎶 Så härligt 😀

När jag jobbade i en annan kommun som LSS-handläggare var jag på besök i en skola. I denna skola möttes eleverna varje morgon av just denna låt. Vet inte hur eleverna upplevde men jag tyckte det var kul😀

Ha en fin dag🤗