@Charlie70 Haha...Absolut....du känner mig rätt! Älskar hälsningar..i synnerhet nu❤️
@FinaLisa Tack för hälsningen❤️

@Se klart Så fint! Tack❤️

@Miss Mary Poppins Å tack t dig❤️

@Sattva Tack❤️Ja..min man vill att jag ska bli nykter. Han undrade hur länge man äter antabus och det är olika, tänker jag. Ikväll när vi åt så sa han att det känns inte som om han vill dricka någon starköl när jag inte dricker/ska bli nykter. Men han tänker att han kan dricka lättöl.

Idag har jag varit SÅ trött och nu ikväll är jag så trött. Känns som om jag skulle bli sjuk men jag hoppas på att det är omställningen.

Träffade kuratorn på Rådgivningscentrum kl 15. Samtalade dryga timmen. Pratade om bryta mönster. Att inte ersätta bubblet med exempelvis alkoholfritt bubbel utan göra ngt annat om man som jag har varit van vid att ta ett glas när man kommer hem fr jobbet. Att inte få ett annat beroende som tex träna intensivt sju dagar i veckan för man kan få ett återfall och ta alkohol. Pratat om att det tar kanske ett år innan man får balans i kroppen igen. När samtalet var slut så på med gummihandskarna, blåsa i alko-grejen, lösa upp antabuset i vattnet genom att röra den lilla plastskeden runt och runt för att sedan dricka upp min räddning🙏🏻

Åkte hem och la mig i soffan och sov nästan en timme. Grillat. Snart ska jag se sista avsnittet av Heder och sen blir det nog sängen.

Kram🦋🥰

Blir otroligt rörd och glad för din skull ❤️ Det verkar som du får helt rätt hjälp nu - antabus och samtal. Och din man stöttar dig också ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack❤️ Fattar inte att jag redan har klarat sex dagar.

Har sovit fr ca 23.30 till 6.00 då jag gick på toa. Somnade igen sov t 8.30. Vaknade till och sov t 9.08. Känner mig SÅ ofantligt trött. Ska fixa frukost. Gofrukost m ägg, juice, bröd, melon, skärgårdssill mm. Älskar’t.

Tänker att min kropp kommer vakna upp när jag tar en promenad. I lugn och ro.

Jag hoppas att tröttheten bara beror på omställningen.

Dag sju har börjat🙏🏻

Kärlek och styrka till alla vänner som kämpar och som gått vidare❤️🦋

Anonym26613

Det låter som att du flyyyyger framåt 💚🦋💚 Kurator var klok. Suget minskade rejält när jag slutade dricka annat. Nu har jag bara bubbelvatten hemma och inte end den är nödvändig. 😅
Så glad för din skull. Du har verkligen alla förutsättningar att lyckas. Styrkekram 💚🦋💚

Låter härligt Vara Frisk! Så skönt att din man stöttar dig, det är guld värt!!!
Vilken klok rådgivare du har. Tror också atr man måste komma tillrätta med grundorsakerna till drickandet. Annars kan man missbruka vad som helst, tom blåbär, som Mary P sa i sin tråd.
Du är på gång, underbart!!!😍🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

Anonym26613

🦋💚 Grattis till en nykter vecka 💚🦋 Du är bara bäst!! 💪💚 Hoppas du sover som den prinsessa du är 👸💚

@Andrahalvlek @Miss Mary Poppins @FinaLisa @Charlie70 Tack för era Grattishälsningar! De värmer! Svårt att ta in att jag faktiskt har en nykter vecka bakom mig. Känns som en utopi! Jag skulle inte klarat det utan antabusens hjälp men jag valde ändå att ta emot den hjälpen. Även om tidigare läkare alltid har sagt nej till antabus med anledning av förhöjda levervärden så vet jag inte om jag hade varit redo till 100% pga att jag känner personal som jobbar på rådgivningscentrum och att jag kan möta någon som jag känner samt att det är lite meckigt att tre gånger i veckan åka dit för att blåsa samt ta medicinen. Men nu känns det lite mer som min frizon. Jag bryr mig inte om de andra människorna som är där. De kan vara där pga sitt egna beroende, vara anhöriga, vara professionella, varit utsatta för våld i nära relationer mm mm. Men av någon anledning behöver vi stödet och råden som finns där! Så imorgon är det dax igen! Jobbar hemifrån hela dagen imorgon. Inga besök inbokade. Brukar få ganska mycket gjort.

Sedan jag började att skriva på forumet har jag i princip skrivit hela tiden. Många gånger har jag sagt att jag ska sluta skriva vilket har berott på olika anledningar likväl har jag skrivit. Jag tycker helt enkelt om att skriva. Skriva ner mina tankar, känslor osv. Precis som @Charlie70 skrev så tycker jag även om hälsningar så är det ju. Fast nu när jag har varit nykter i sju dagar har hälsningarna en annan betydelse. Känner mig inte heller lika stressad när jag skriver att jag ska få ett svar som jag kan uppleva jobbig. Nej, nu skriver jag helt enkelt...

En del känslor inom mig är svåra att beskriva...vad är det jag känner? Känner jag något? Jag kan väl inte säga att jag känner glädje precis utan mer en tomhet...låg. Men framför allt tröttheten...känner mig helt förlamad av trötthet när jag vaknar...känns som en omöjlighet att få igång kroppen. Ett tag tänkte jag...har jag Covid-19? Men, så tänkte jag...efter ett långt intensivt drickande...vad kan jag förvänta mig?!?! Det är ju en avgiftning på gång. Jag mår ju inte illa, kräks inte, darrar inte, svettas inte....och det är jag tacksam för. Kan känna mig lite stressad av det fina vädret att jag borde greja i trädgården, nu måste vi packa matsäcken ut i naturen och vandra, måste motionera mm mm. Jag sa till min man att jag behöver nog lyssna på min kropp. Han sa...det är som du har två kroppar ...den ena vill göra det här...men den andra orkar inte. Och, ja jag behöver lyssna in min kropp....den behöver vila...och hälsosam mat för att orka. Så idag får det bli vila, Spagetti Bolognese och lite läsning vad jag orkar med och kanske någon serie.

Kuratorn på Rådgivningscentrum tipsade mig att se ett avsnitt från Kay Pollaks föreläsning om "Att välja glädje". Jag har boken men har inte sett honom föreläsa. Så jag tittade på ett avsnitt på dryga 20 minuter igår. Det handlade mycket om tankar. En av tankarna var "Jag skapar mig själv genom de tankar jag tänker". En annan var " Min uppfattning av verkligheten är inte lika med verkligheten". Å jag tänker att mina tankar de spelar mig verkligen ett spratt eftersom jag lätt tänker negativt om mig själv. Tänkte på något som hände mig i fredags. Min kuratorskollega och jag satt inne på mitt kontor och hade "kuratorstid". Då vi möts och kan lyfta ett ärende eller prata om något som är specifikt för vår yrkesroll. När vi sitter där och pratar ringer vår chef på hennes privata mobil. Min kollega sätter på högtalaren så vi båda hör vad chefen säger. Chefen informerar oss båda om när en kuratorskollega ska uppvaktas. Vi har inte samma chef men hon har sin arbetsplats där vi arbetar därför vill hon bli uppvaktad av kollegor som jobbar på barn- och ungdomshabiliteringen. Dessutom skulle dessa två kollegor ha en student tillsammans. Inte direkt men strax efteråt satte mina tankar igång. Varför har de inte pratat med mig? Vi är ju trots allt endast tre kuratorer på min arbetsplats. Ok, det är de som har arbetat länge tillsammans och har lång yrkeserfarenhet. När jag hade lyssnat på Kay Pollak så blev det liksom ett uppvaknade ...men Varafrisk hur tänker du om dig själv? Och jag blev lite avundsjuk att man inte hade pratat med mig. Så lätt att då sänka sig själv och tänka att det var en medveten tanke från deras sida. Dessutom är jag intresserad av att ha en student med mig i vardagen? Det kan vara så att vi fick en förfrågan i höstas då jag var övertalig och inte visade mitt intresse. Har visat intresse tidigare men då inte ha en student en hel termin utan en kortare tid. Så här efteråt kan jag känna att jag hamnade i ett invant mönster...bli misstänksam, lite avundsjuk och sänka mig själv. Så himla dumt! Och det handlade endast om tankar! Så nu vill jag inta en annan position och visa nyfikenhet istället för misstänksamhet. För vad ger jag för signaler??

Och till sist... i onsdags hamnade jag i en affär av ren spontanitet pga att den affär som jag hade först besök visade en annan utgång på så vis hamnade jag i denna affär som var fylld av underbara kramdjur, änglar, stenar, tarotkort mm. Är inte så bekant med tarot kort...men tycker om visdomsord som jag försöker ta med mig som ledord. Så jag köpte en kortlek med tarotkort och en kortlek med Katarina Skoglunds änglar "Fnitter & Glitter".

Drog ett kort i varje lek...och i tarotkortleken som heter "Livets orakel" drog jag kortet "FRAMGÅNG" där det står följande : "Detta kort berättar om framgång, man lyckas med det man vill åstadkomma. Detta kortet fungerar även som ett svar ja eller som ett bekräftelsekort på att man är på rätt väg". Det lustiga är att detta kort drog jag även när jag var i affären. Min tolkning är att jag är på rätt väg när det gäller alkoholen...den nyktra vägen. På kortet från Änglakortleken stod det "Var i ditt hjärta, fyll dig själv med lugn & ro. Och, det är precis vad jag ska försöka göra idag.

Kanske låter jag lite flummig...men jag vill att allt gott vad jag behöver ska landa inom mig:)

Önskar er alla en fin söndag:)

@Varafrisk Hej! Jag tycker det märks tydligt på ditt sätt att skriva att du har varit nykter i en vecka nu. Ett helt annat lugn, hoppfullhet och glädje, härligt! 🤗 Tröttheten är ju fullständigt normalt nu i början också som du skriver, kroppen läker för fullt. Helt i sin ordning.

Skönt att du redan nu börjat släppa på skammen.Helt rätt, du tar hjälp för att bli frisk från en sjukdom! Det är inget att skämmas för, tvärtom, var stolt och glad för detta. 😍

Kram

Anonym26613

Oj vad snabbt du kommer igång med det mentala 💚🙏 Jag tror jag också skulle behöva läsa en Tarotkort och få "dagens ord". Det kan hjälpa en att komma vidare med sina tankar 😊

När man inte kan dricka bort sin känsla, så blir man tvungen att ta itu alla känslor och tankar som dyker upp. 🙏💚🙏💚🙏

När jag tänker efter så låter jag så där himla duktig igen i vad jag skrivit de senaste dagarna i synnerhet kanske i dag...med tankar och tarotkort mm.

Fick ett sms av en nära vän som vet att jag har börjat m antabus. Hon skrev att hon hoppades att jag hade det bra i det fina vädret.

Jag svarade ”Jo det är ju väldigt fint väder☀️men är så obeskrivligt trött😴När jag vaknar vet jag inte hur jag ska få liv i min kropp😬Känner mig låg, tom och har sug😔Suget har jag försökt dämpa med pommes, chips, lösgodis mm😉Hjärnan känns klubbad och känslan av att söka ett rus är stark💪🏻 Har svårt att ta till mig det vackra vädret...det snarare stressar än lugnar för ”man” ska ju göra så mycket då.
Men med antabus i kroppen blir det inget rus utan det blir liksom inget...utan så här är det.
Ett dryga tio års bruk/beroende går det ju inte över på en vecka.....”

Känns som med den j-a pandemin det är som det är...

Och att jag känner så här har inget med att jag inte vill bli nykter....det är bara helt enkelt skitjobbigt. För jag vill så gärna att hjärnan inte ska längta efter alkohol utan bara säga skönt nu är det över!! Fast än så länge har inte hjärnan sagt det t mig🤨

🦋🌻🦋🌻🦋

Bra jobbat VaraFrisk! Jag kan inte annat än tycka att det är bra att du drog ett sånt Tarotkort. Tänk vad symboliskt. Är inte så intresserad av sånt annars men när det är så uppenbart rätt brukar jag välja att tro på det.
Ja, ät bra, pyssla om dig, tänk bra tankar. Fin vän du har också. Jag tänker att en del i tröttheten beror på att alkoholen har fyllt en kemisk funktion i kroppen. Kanske bör du stärka upp med B-vitaminer det brukar de ju göra vid avgiftning.
Ha tålamod VaraFrisk, det blir bättre. Du får en fin sommar i år.

@Miss Mary Poppins Tack❣️Ser fram emot när det börjar lättna 🙌🏼
@Sisyfos Tack❣️Tror också på en fin sommar framförallt förhandlingsfri👍🏻@knickan Tack för värmande ord❣️

Efter en helg då jag har varit genomtrött avslutade jag den med korvgrillning vid Vänerns strand i min hemby tillsammans med dotter, make och hund❣️Himlen var alldeles magisk och det var så rofyllt🙏🏻
Tänkte på dig @torn eftersom vi åkte förbi mina barndomsminnen m fiskarna som mamma köpte fisk av. Visste inte att nors var en så vanlig fisk i Vänern.

Tog min antabus i morse på rådgivningscentrum. Kändes bra! Berättade att jag har varit så dödligt trött i helgen. Men..att jag sover hela natten, drömmer inte, vaknar knappt av vare sig att behöva gå på toa, torra ögon eller sömnmaskinen. Kvinnan som jag träffade sa då att nej det är ju inte så konstigt eftersom du har druckit alkohol hela tiden har du ju inte kommit ner i någon djupsömn. Och jag tänker det är precis så det är! Även om jag inte la mig förrän 23.30 inatt så har jag tidigare inte somnar direkt vilket jag gjorde igår. Även om jag är dödstrött så sover jag bra🙏🏻

🦋🦋🦋

@Varafrisk Japp, nu märker du av hur elak alkoholen har varit mot vår kropp och knopp. Sov så mycket du bara kan. 🤗 Utan norsen hade det inte frodats så mycket lax och öring som det gör i ditt hemmavatten. Norsen är en viktig länk näringskedjan.

Ha det bra! Kram