@Varafrisk Har läst hela din tråd! Vilken resa du har gjort och gör! Så imponerande att du fortsätter skriva och fortsätter kämpa! Att sova är nyckeln till mycket av vårt välbefinnande!

@Torn Tack för hälsningen❣️På tal om nors så är det någon som äter den nu för tiden eller används den mest som bete? Kan tänka mig att man åt den förr kanske inte av de mest välbeställda men för övrigt?

@Nykter2021 Åh tack❣️Vad kul att du har läst hela min tråd🙏🏻Ja.. det har varit och är en lång resa som jag gett mig ut på och den är långt ifrån över🙄men just nu har jag tagit några riktigt stora och viktiga kliv framåt i rätt riktning vilket känns oerhört skönt🙏🏻

Får citera personalen på Rådgivningscentrum idag ”Alkoholism är en mycket demokratisk sjukdom”. Den bryr sig varken om etnicitet, kön, ålder, socialklass, profession utan kan drabba vem som helst!

Imorgon kliver jag in på den tvåsiffriga skalan gällande dagar av nykterhet💪🏻

Godnatt😴

Anonym26613

Grattis till 10 dagar 🦋❤💚🌸❤🦋💚🌸🥳🥳🥳🥳🥳

Super duper duktigt!! Dag 10 vänder det för mig. Vi får se vad du tycker. 🦋🦋🦋

Dag 10 har precis börjat! Åh det allra skönaste är att jag vet att när jag skriver nu på morgonen så gäller det för hela dagen så när jag tittar in ikväll är jag fortfarande nykter🙏🏻

Det är så knepigt...med hjälp av antabusen...så släppte så mycket. Förhandlingen..även om jag emellanåt har ett kraftigt sug...så kretsar tankarna inte så mycket på alkohol. Tänker inte dricka alkoholfritt. Känns inte alls lockande. Utan det får bli vatten, mineralvatten och ev must. Det finns något i bakgrunden som vibrerar eller är det litet som lite vatten som kluckar....det kan vara det som jag känner som ett sug...fast det är lite lurigt....för det kan locka mig att tro att det är sug på alkohol men det kan vara sug på ngt annat som försöker träda fram...kanske den väl dolda Varafrisk🤔 Utan att försöka kväva detta sug så kanske något kommer fram så så småningom...vem vet🤔

Kram t er alla därute och härinne🦋❤️🦋

Godmorgon Varafrisk ☀️🤗

Ja, du har verkligen tagit ett rejält kliv och står nu på två nyktra ben!!
Så himla underbart att följa med på din resa! 👍😍👏
Blir så glad varje dag när jag öppnar din tråd🤗

Tror också att det är bra att skippa det alkoholfria alternativet och satsa på andra goa grejer att dricka 🍹😋

Kram 🧡🌷🧡

Grattis varafrisk. Som en lite ny röst, jag har sagt det tidigare men du känns- annorlunda! Inte så mkt fokus på där och då och kanske. Utan klara steg, dag för dag. Du är wow alltså! Kram från mig!😍

Jag håller med Se klart, jag ser en stor skillnad, något nytt hos dig. 🤗 Grattis till 10 dagar!

Det finns folk som tycker det är jättegott att äta nors. I Mariestad tex fanns länge en årlig festival (tyvärr nedlagd nu) som hette ” Norsivalen” Då frossade alla i tillagad nors på gator och torg. Men det är nog som du skriver att det främst var en föda för lite fattigare folk förr. Jag har faktiskt inte testat att äta nors! Men nu blev jag sugen på att testa!Det får bli smörstekt nors till helgen. 😍

Kram

Tack för Grattis- och hälsningar❣️

Ja strax släcker jag lampan den tionde dagen🙏🏻 Imorgon kommer jag inte ifrån jobbet när det är drop-in på Rådgivningscentrum men jag har en burk m Antabus hemma så jag tar mitt brus på morgonen istället👍🏻

Något lurt är det🤔Det finns ett sug inom mig eller vad det nu är inom mig men det är något som jag inte är tillfreds med...och det är delvis på den känslan som jag har druckit tidigare men nu går ju inte det. Vad jag har gjort istället är ju att stoppa ngt i mun och det blir ju liksom inte heller bra. Att äta på den känslan sänker mig. Tänker att det delvis handlar om att jag inte tar min plats på jobbet. Är inte mig själv...
Tror att jag först får börja röra mig mer kontinuerligt. Mår ju bra av motion. Har tankar på att snart gå t gymet. Det var ingen kul syn idag i det där hemska lilla provrummet. Behöver väcka upp kroppen. Vill kunna lita på den.

Kanske vi ses imorgon!

Godnatt😴

Godmorgon Varafrisk! Viktigast först - att vara nykter. Glöm inte ta din Antabus i dag. Ja, jag kör det här med nikotinstopp och viktnedgång samtidigt här. Funderar allvarligt på att vänta lite med dieten. Projktet gör mig lite deppig och DÄR vill jag INTE vara. Skulle jag få minsta vinsug skulle allt avbrytas omedelbart. Ingenting får påverka min nykterhet - den är livet självt.

Här i Stockholm är det välbehövligt skitväder. Ska regna oavbrutet i dag tydligen. Bra för grödorna och pollenallergiker.

Kram!

God morgon Charlie70! Och Tack Alla❤️

Antabuset är intaget och blodtrycksmedicin, B-vitamin samt Omega-3. Youghurt/miniyoggin och te’t är också avklarat. Om ett par minuter in i duschen, lite fix och iväg t jobbet. På agendan idag är det digital föräldrainformation om cerebral pares. Min roll idag är inte så stor utan mer inlyssnande. Jag inleder nästa onsdag då jag talar om att vara förälder t ett barn med funktionsnedsättning och allt vad det kan innebära. Vad jag kan känna samhörighet kring med föräldrar som har barn med en funktionsnedsättning är att mitt föräldraskap blev något helt annat än vad jag hade i mina tankar. Det blev inte ett sämre föräldraskap utan ett annat vilket har ställt stora krav på min föräldraförmåga. Det har bidragit till en annan dimension och lärt mig mycket om mig själv och min omgivning.

Att vara alkoholberoende är en erfarenhet som jag skulle kunnat varit utan men nu är jag där jag är och detta beroende tar mig också till en annan dimension i livet som människa. Och med tio nyktra dagar i bagaget...dagar som inte har varit ett rent helvete... utan ganska så färglösa ...så har det ändå varit dagar som innehåller lättnad. Jag gör vad jag kan för att kunna leva...vad jag har gjort kan jag inte påverka...så jag gör allt vad jag kan för att inte belasta min hjärna med de tankarna.
Så mitt mål idag är att vara nykter, inte stoppa skräpmat i munnen samt få till en runda oavsett väder. Här där jag bor är det också skitväder. Vi behöver regnet men det vore gott med lite värme!

Ha en fin onsdag!

Kram🦋

Anonym26613

🦋❤ Älskar dina insikter ❤🦋

Det tar en stund att lämna det gamla. Vissa skriver ett brev till sitt gamla jag som drack, och säger adjö till hen. För mig blev det så tydligt när jag separerade från mitt ex, då lämnade jag alkoholen bakom mig. Det kändes som brytpunkten.

Ditt arbete låter så spännande 😊👌💚 Hoppas dagen blir bra! Kram 🦋❤ (såg första blåa fjärilen två dagar sedan. En pytteliten fjäril. Jag tänkte på dig 💚)

@Varafrisk
Vad grym du är och vad duktig du är på att skriva. Jag har läst hela din tråd och det är många igenkänningsfaktorer. Ha en superfin dag!

Ja det där gråa, ganska färglösa läget känner jag igen från början av min nykterhet. Det kom och gick liksom under en längre period. Men tror att du slipper känslan så småningom. Bra kämpat

@Charlie70 Ja läget har varit under kontroll hela dagen💪🏻Tack för att du finns där❣️

@Miss Mary Poppins Dagen blev bra👍🏻Jag tycker om det andliga...nu minns jag inte riktigt men visst var det något m det andliga och blå fjäril el kanske bara fjäril🤔Hur som helst det känns gott❣️

@Lycklig Tack för dina ord🙏🏻Och tack för att du orkat läsa min tråd❣️

@Jullan65 Tack för dina ord🙏🏻❣️Och just att du nämner just det där färglösa tillståndet...

För...om man tror att allt blir helt fantastiskt direkt när man slutar dricka alkohol så kan man ju bli väldigt besviken. Och nu i Coronatider så kanske det blir än mer färglöst... Hade jag inte haft antabusen vet jag inte riktigt hur jag hade fixat det. Och att få skriva här på forumet...även om jag har min man...kan ringa en vän...så blir det inte på samma vis att prata som när man pratar med er som befinner sig för jag är eller har varit där. Det är trösterikt att ha detta andningshål🙏🏻

Som sagt var...färglöst är det...på jobbet känns det som att befinna sig i en egen bubbla. Ny lön igår ..ingen höjdare...går inte att påverka särskilt mycket...dessa jäkla pottar🙄 Jobbar m människor men ibland känns det som om jag jobbar i en produktion...räkna besök...kvantitet istället för kvalitet 😉

Hur som helst...känner dock glädje över att ha tid inbokad för första vaccindosen🙏🏻Samt att det blev en promenad i blåst och regn efter jobbet och till kvällsmat egengjord kycklingsallad😋

Somnar nykter den elfte den dagen😴🙏🏻

@Tofu Tack❣️ Nej...jag hade inte trott för en månad sedan att jag skulle vara där jag är idag. Det känns lite ofattbart, lite svårt att ta in. Skulle så gärna vilja berätta för fler personer tex jobbet men som det är nu så får det räcka.

Just nu känns det inte som jag går igång på något. Känner mig lite tom. Men på något vis tänker jag att även det är en känsla att acceptera. För jag har ju inte tillåtit mig att känna jag har ju druckit på de flesta känslor. Det känns som att jag har aldrig har fått känna vad jag känner. Först var det mina föräldrar som försökte stryka över det svåra, sen omgivningen ( för att vi lever i en sådan värld att endast positiva känslor får kännas och då kanske inte de mest euforiska iaf har det varit så för mig) och till sist jag. Så att känna utan dricka på känslan el äta el ngt annat är väl första steget. En stor önskan är att kunna läsa ut en bok. Kunna avsluta ett påbörjat handarbete . Men en stor önska är att orka träna, bli mer rörlig och lita på min kropp. Tänker även att en anledning till att jag känner att jag inte går igång på ngt är ju att jag är så otroligt trött. Men även om jag är så trött så sover jag SÅ mycket bättre som jag skrivit om tidigare. Och det är otroligt för jag kan inte minnas när jag sov senast hela nätter. Att somna fastän jag inte har berusat mig med alkohol. Så himla skönt🙏🏻

Men jag längtar tills scenerna öppnar upp igen...få gå på konsert...det är verkligen en kick för mig.

Ha en fin dag alla🦋🤗

Att känna det man känner och omfamna det. Det är ju det du gör nu, du dövar inte, du stryker inte över. Du står där och är alldeles sann! ❤️Och det är starkt! Jag tror att du kommer känna euforin så småningom. Glädjen i det lilla, och i det stora, att du lever! Du skrev att du saknar konserter. Vad lyssnar du helst på för musik? Gör en spellista på Spotify med din älsklingsmusik att lysa upp gråheten med.
Håll ut, en dag i taget blir det bättre!💚🎶🌷🌺