Ja..nu är snart dag nummer två till ända.

Jag var så nervös i morse...å det var så mycket blandade känslor. Inte att jag tvekade att gå in och ta antabuset men ändå...så mycket känslor. Tror även att tårarna stod för en lättnad att jag äntligen tagit steget...att jag kunde få denna hjälp nu🙏🏻

Känner så starkt att jag klarar inte sluta dricka alkohol utan hjälp. Har känt ett starkt sug idag så hade jag inte tagit antabusen hade jag troligtvis köpt alkohol idag igen. Så det som var skönast var att slippa den där kampen..ska jag...ska jag inte...😅

Jag har väl ätit nästan mer än vanligt pga suget men jag tänker att det får vara så..så här i början. Fast å andra sidan har jag varit ute och gått i 35 minuter.

Tack för ert stöd🙏🏻

Kram❣️

Anonym26613

@Varafrisk skrev:"Så det som var skönast var att slippa den där kampen..ska jag...ska jag inte...😅"

Där ringar du in något enormt viktigt och som jag fortfarande är tacksam över ❤🙏 att slippa fundera på vad som är rätt och fel, eller lagom. Härligt att du äntligen fått stödet du behöver ❤🙏❤🙏❤🧚🦋

@Varafrisk ja tänk att det skulle ta sådan tid att komma till detta. Sååå skönt att du kan vila lite nu i din kamp även om det blir annat att kämpa med nu förstås. Sug och kanske mat och så. Önskar dig bara lugn, frid och harmoni.

Kram!

@Varafrisk skrev:"Så det som var skönast var att slippa den där kampen..ska jag...ska jag inte...😅"

Toppen! Att slippa den kampen kommer att frigöra enormt mycket energi 😍 Men först ska kroppen och hjärnan läka - så växelvis promenader och vila är bästa taktiken. En dag i taget.

Kram 🐘

@Varafrisk Jag håller med Andrahalvlek, och tänk även på att lyfta alla fördelar som du upplever till skyarna. Även de allra minsta. Som du gjorde i dag, du åt lite mycket MEN du tog en promenad på 35 minuter, Yes! Det är samma sak om du sover dåligt nu i början. Det är jobbigt, MEN du är inte det minsta bakfull i vilket fall. Yes! Det kommer göra det mycket lättare om du kan få in det positiva tänket.

Kram

Äntligen VaraFrisl! Torn har en viktig poäng tror jag: Lyft fördelarna till skyarna. Även de allra minsta. Man lurar hjärnan. Och vila i att den där dialogen kommer att blekna. Vad jag var trött på den när jag slutade. Det finns så mycket annat som hjärnan vill ägna sig åt. Men man kan styra den bättre också utan alkohol och stress. Det kommer att bli bra det här.

Godmorgon ☀️

Snart är frukosten avklarad och dax för morgonbestyren innan jag åker iväg t jobbet.

Vaknar SÅ trött...spänd...ja ett ganska vanligt tillstånd. Men har haft CPAPen på hela natten. Oron inte alls lika övervägande. Och även om jag kommer känna ett sug idag så har jag en go känsla inom mig för jag behöver inte börja hjärnans brottningsmatch vid lunch då förhandlandet brukar börja.

Så jag ser fram emot em/kväll utan alkohol samt att imorgon på min lediga dag kommer jag vakna lite mer klar i hjärnan än andra lediga dagar🙏🏻

Dessutom är jag tacksam över att bo endast tio minuters bilväg fr Rådgivningscentrum. Plus att därifrån endast ha fem minuters bilväg t jobbet. Tacksam över att ha flextid på jobbet. Det gör det så mycket lättare för mig att kunna hålla igång min antabusbehandling. Jag fick sitta ner en liten stund i ett väntrum. Hälsade på en man som var på väg ut och och när jag var på väg ut hälsade jag på två andra män. Det bekom mig inget. Tänkte bara ..vi har något gemensamt. Känner faktiskt ingen skam över att ta antabus endast stolthet att jag gör det💪🏻

Berättade för min dotter att jag hade tagit antabus för första gången. Hon frågade mig om biverkningar. Jag svarade trötthet. Dessutom hoppas jag att medicinen inte ska påverka min lever i negativ riktning. Förhoppningsvis blir det bättre eftersom jag inte dricker alkohol. Jag kunde köra hem henne. Det är mycket sällan hon sover över h oss nu för tiden vilket innebär att hon har mer ro inom sig själv vilket även lugnar mig🙏🏻

Nej nu måste jag fixa t mig. Köpte nya örhängen igår istället för öl och vin så de ska jag ta på idag. Även ny tunika och leggings. Har inga patientbesök idag så jag hoppar arbetskläder.

Ses kanske ikväll☀️

Kram🌻

Så hoppfullt @Varafrisk att du lägger märke till och noterar positiva följder av din behandling, att din dotter känner ro och att du kan skjutsa hem henne t ex.
Kram och fortsatt lycka till! 🥰

Varafrisk 💗 Så innerligt glad för din skull!👏👏👍 Och för min...😁 Du fattar vad jag syftar på💃💃😉
Kram 🧡🌻🧡

@Varafrisk skrev:"Hälsade på en man som var på väg ut och och när jag var på väg ut hälsade jag på två andra män. Det bekom mig inget. Tänkte bara ..vi har något gemensamt. Känner faktiskt ingen skam över att ta antabus endast stolthet att jag gör det💪🏻"

Tänker bara att du ju för bäst Varafrisk! Hejja dig och så bra med nya örhängen och vanliga kläder just i dag.

Kram!

@knickan Tack för dina hälsningar🤗@Charlie70 Å tack för din hälsning🤗
@FinaLisa Jag förstår precis vad du syftar på🙌🏼

Dagen har varit bra! Inte på så sätt att den har varit helt jublande underbar utan suget har stundtals varit väldigt starkt. Å jag har känt mig rastlös. Sugen på fet mat. Käkat Kebabtallrik. Jag kanske äter det två högst tre gånger per år. Väldigt gott i början men när jag väl ätit det så känner jag bara en stark längtan efter hälsosam mat. Grönt, kyckling och fisk. Fast nu är det gjort. Har sträcktittat på flera avsnitt av Heder säsong 1.

Känner mig ändå nöjd över dagen! Och det bästa...jag slipper förhandlingen i hjärnan😅

Så imorgon ledig dag. Ska träffa arbetsterapeut på fm. Få tips på avslappningsövningar. Blåsa och Antabus kl 15. Och efter det telefonsamtal m terapeuten. Samt vila🙏🏻

Somnar nykter dag 3 och det känns jäkligt skönt!

Nu på med CPAPen och sova!

Kram❣️🌻

Du!
Åh de här dagarna har varit stressiga hos mig men jag har tänkt på dig, ofta! Blir glad när jag läser. Örhängen och tajts, brus och sus. En sak ska du aldrig glömma, och det är DU och ingen annan som tagit varje steg för att få hjälp- och bli frisk. Du kan. Ta hand om dig själv. Alla kan inte det och då blir livet så torftigt. Heja dig, och stor kram från en bundis på andra sidan. ❤️

Hej Varafrisk, måste bara säga att du är en riktig kämpe. Antabus kan vara en ovärderlig hjälp i början, likaså naltrexon. I krig är alla medel tillåtna, och vi för en ganska tuff kamp mot adjävulen härinne. Kämpa vidare, kram Jullan

@Se klart Tack för dina ord:)@Jullan65 Och, tack för dina ord:) När jag läste era inlägg kom tårarna och jag tänkte " ja ta mig tusan Varafrisk..Du är en kämpe...om du bara förstod vilka krafter du bär på" men jag är stolt!!

Har precis kommit hem från andra tillfället av antabusintag. Denna gången så mötte jag den kvinna som jag känner på Rådgivningscentrum. Vi känner inte varandra privat men har jobbat inom samma kommun tidigare och träffats bla inom fackliga sammanhang. Jag sa till henne att jag tyckte att det var skönt att det var hon som jag fick träffa och hon svarade ..ja..hon var ju liksom en puckel..och nu hade jag stött på den. Tänker att fortsättningsvis kommer jag vistas på följande platser...hemmet, jobbet, mataffären, naturen och Rådgivningscentrum...fast det känns bra! Och..jag glömde ju min digitala plats och det är ju forumet!!

Fast det är klart att när vi satt på teamkonferens på jobbet igår och pratar om en patient och hens föräldrar där en förälder påbörjat medicinering pga sitt alkoholmissbruk så är det med väldigt blandade känslor som jag sitter bredvid...och har min hemlighet. Lyssnar in tonfallet...och jag lyssnar säkerligen ännu mer pga att jag befinner mig där jag är...känner mig lite som en lögnare för att jag inte berättar....samtidigt tänker jag...oj, vilka olika världar vi befinner oss i. Det är en anledning till att jag känner mig lite vilsen på mitt jobb...jag menar inte att man behöver dela allt eller ha lika erfarenheter..men jag upplever att när jag arbetade som skolkurator eller inom familjerätten...så var vi mer förberedda på hur socialt olika liv människor kan ha. Det är som med den kommande studenten...att det är synd om ungdomarna som inte får ta studenten..visst är det så...men det råder en pandemi...och man är inte ensam om att bli utan studenten utan man delar det med så många. Det var inte som för den elev som jag släppte ut bakvägen för att ingen kom och uppvaktade hen...eller andra elever som vi personal köpte blommor och attiraljer att hänga om halsen för att de skulle ha något hängande om halsen. Eller mina egna upplevelser som jag har med mina barn som inte har tagit studenten...de hade också drömmar...jag som förälder ville också uppvakta...men det blev inte så...det blev något annat...men på sikt behöver det inte vara sämre.

Kändes lite som om jag spårade ur nu men det berodde lite på min arbetsplats...och hur skyddade jag upplever somliga människor är. Hur som helst...så efter att ha tagit antabusen...satt mig i bilen...så kom tårarna igen...och jag tänkte...fasen va bra du är Varafrisk....livet får en annan dimension...igen!!

Idag har jag endast känt lite sug då och då...vaknade extremt trött...men peppar peppar...har sovit två hela nätter utan att vakna en enda gång trots sömnmaskin, torra ögon och inte ens vara kissnödig!. Tankarna hoppar inte hit och dit..men.rastlöshet finns i kroppen...och någon form av sökande efter tröst finns inom mig...men ingen förhandling i hjärnan...och inte sökande efter trösten alkohol för det funkar ju inte ...så då är den trösten utesluten..det blev dock en liten kaka men den var alldeles för söt!! Men det är ju inte så konstigt att jag känner mig rastlös för tidigare drack jag på den känslan och nu är det liksom bara att gilla läget. Jag är ju inte van att sysselsätta mig med så mycket mer än att dricka alkohol, laga mat, kanske se på TV...men vila i känslan är inte helt fel...jag behöver öva på det. Det som stressar mig är att jag behöver komma senare ibland och gå ifrån ibland för att kunna gå till drop-in-mottagningen...orolig för att någon ska lägga märke till ett annat beteende hos mig. Jag känner samtidigt att man kanske inte kommer att göra det nu i Coronatider när många inte är på plats...och vi sitter på olika våningar på jobbet...och vi har flex...så jag ska försöka tänka på en vecka i taget och lösa den.

Vi ses!

Kram:)

Anonym26613

Du är så modig. Jag sitter nuförtiden mestadels ensam, men när jag hade kollegor så gick jag aldrig och tänkte på hur och när de kom och gick. Så jag tror inte du behöver oroa dig.
Jag tycker våra resor skiljer sig ganska mycket, men vi båda kan använda erfarenheten som tillgång på jobbet. Om jag behövde prata med en kurator, så önskar jag att hen hade egna erfarenheter av olika saker. När jag skiljde mig, sa en kollega till mig att nu kan jag hjälpa ännu fler människor. Och det är sant. Vet inte om detta är hjälpsamt, men för mig lättade skammen när jag tänkte så. Jag vill leva som jag lär, så jag dricker inte.

Uppskattar verkligen att du uppdaterar hur du mår. Vi är många som bryr oss 💚🙏❤

@Miss Mary Poppins Tack🙏🏻❤️

Jo jag tänker att jag har så mycket livserfarenheter som är så betydelsefulla både för min egna utveckling men även i mitt arbete som kurator/socialarbetare. Så är det🙏🏻

Ja..jag känner att det är många som bryr sig om mig hur det går för mig och det värmer❤️

Ha en fin kväll🦋

@Varafrisk Du är ju SÅ STARK som gör allt detta för dig själv! 👏 All erfarenhet vi har ger oss chans att förstå/hjälpa andra! Så ge dig själv en STOR kram! Jag tror inte heller någon kommer märka om, när du är på jobbet.
Känner igen mig såå väl i din rastlöshet.. De är det stora dilemmat. Men lyssnar på musik, meditationer, kollar på bra serier.
Vi jobbar på.. Dag för dag!
Kram😍