Peter på landet

Det är underbart när man känner dessa endorfiner, nu tillgodoser jag mig med det. Ägnade mig lite åt löpning innan med men då sa hjärnan: underbart, nu har du motionerat nu är du ”värd” några stänkare....
Usch så vilse man kan gå med Alkoholdjävulen

Gillar du löpning så tycker jag att du ska engagera dig i en löparförening. Gärna en som tränar swimrun. Då avlastar du träningen på benen lite så du slipper skador. Crawl är dessutom ett svinbra sätt att träna kondition på!

Här i Blekinge är swimrun en folkrörelse. Små lokala lopp anordnas vid både hav och sjöar. Överallt möter man löpare i våtdräkt.

Det är garanterat en hyfsat nykter gemenskap också ?

Kram ?

Jag är inte i sådan form att jag fixar swimrun. Men jag har gått en kurs och lärt mig grunderna i crawl. Svinjobbigt! Helt slut efter 25 m. Väldigt bra träning för flåset.

Jag är lite för tung för att springa också. Så jag cyklar istället. Några mil per vecka är målsättningen, men jag har slarvat de senaste två veckorna pga stress på jobbet.

Jag tror att det är viktigt för oss med beroendepersonlighet att växla över drickandet till en annan hobby. Gå all in i något annat. Något nyttigare.

Och ska man träna mycket behöver man variera träningen för att inte bli skadad. Då är swimrun och även triathlon (löpning, simma, cykla) grymt bra träningsform.

Kram ?

Peter på landet

Känns otroligt bra, lördag kväll... druckit några alkoholfria öl, grillat, koll på mig själv, ingen väntande ångest imorrn

AmandaL

Peter på landet det är det absolut bästa med att vara nykter, att man vet att man inte gör bort sig! Grattis och det låter som att du har haft en underbar kväll! ?

Peter på landet

Bästa känslan, imorse vaknade jag upp o funderade, kastade ett hastigt öga mot telefonen... sen kom jag nöjt på... du var nykter igår!!

AmandaL

Jag vet! Det är precis så! Jag vaknar också ibland med lite panikångest nästan och tittar på telefonen, för att se hur många lyckades jag ringa till, hur många sms skickade jag och vem tog jag kontakt med som jag egentligen inte vill ha kontakt med.! Men att nu vakna nykter och veta att jag ringde ingen, smsen jag har fått är från vänner och familj och jag är lyckligare än någonsin över det! En dag i taget ? hur länge har du varit nykter? ? det har säkert berörts tidigare men jag har inte haft forumet länge och är inne på min tredje dag ?

Peter på landet

Dag 8 idag. Än så länge är det inga som helst problem, är dock orolig för vad som ska hända när detta med nykterhet blir en ”vardag” rastlösheten som fått mig att dricka mkt slentrianmässigt. Men lyckan i att vakna så här en söndagsmorgon utan ångest är fantastisk

Grattis Peter på landet! Bra jobbat!
Jag är ju i samma sits och tänker lite som du. Rastlösheten som infinner sig, och vinet som gör att livet känns som fest. Men, nu kör vi så det ryker!
Skriv här till oss när rastlösheten kommer smygande. Bara det med att logga in och få snacka av sig med oss kan ju vara något att se fram emot, haha ?

Kram på dig!

Jag tror att lösningen är så enkel. Att sysselsätta sig när rastlösheten knackar på. Återgå till en gammal hobby, snickra, sticka/virka, korsord/candycrush/wordfeud, läsa böcker. Allt som kan sysselsätta dig och din hjärna.

Sen kan jag berätta att rastlösheten är ett symtom på abstinens. Att din kropp och hjärna vill att du dricker, att den skriker efter alkohol helt enkelt.

Den abstinensen försvinner fysiskt efter ca två veckor. Därefter är rastlösheten enbart ett psykiskt beroende, som går att bryta genom förändrade vanor, träning etc.

Plus att man generellt blir lugnare efter några månader. Det som vi som varit nyktra några månader kallar sinnesro eller harmoni.

Ett inre lugn och stillhet infinner sig i nykterheten efter ett tag. Man finner glädje i vardagen och nuet på ett helt annat sätt och har inte längre behovet av att hasta vidare.

Oroa dig inte så mycket för framtiden. Ta en dag i taget. Idag är en bra nykter dag.

Kram ?

Jag är också så rastlös av mig. Vill att det ska hända saker, och ha saker att se fram emot.
Bra att veta att det kanske lugnar ner sig.
Dina ord hjälpte mig mycket!

En dag i taget strategin utan pekpinnar och förbud funkar bra för mig. Jag läste någonstans här på forumet om strategi med en hund som går vid din sida. Det är ju precis det jag behöver. En klok gammal hund som bevakar mig när alkohol djävulen gör sig påmind. Jag vaknade pigg utan ångest idag. Kollar telefonen jag behöver inte oroa mig för fyllesamtal, sms och inlägg på Facebook. Nu ska jag strax iväg till gymmet. Jag väljer att må bra även idag.
/Mrx

Peter på landet

Imorrn börjar V2, skön nykter helg avslutad. Jag är övertygad om att jag klarar den här vita mån galant. Sjukt motiverad och överraskad över hur lätt jag lyckats mota undan rastlösheten utan alkoholen

Bestemor

Ja, jag hänger på din vecka 2.
Inte för att jag lyckats perfekt, utan för att jag har ärligt försökt!
Flera skriver här om den inre ro som kommer. Det får vi se fram emot.
Tålamod - sa en annan. Ja, det tror jag på. Både med sej själv och andra.
Fokus - är mitt ord för den här veckan!
Lycka till för oss!?

Jag hakar på. Fokus är ett bra ord i detta läge. Vi kommer att klara det!!!
Hoppas den inre ron kommer i sinom tid.
Kram på er, vi hörs sen.

Hej allihopa.
Peter jag känner igen mig i det du skriver om blackouts o sen vakna upp med ångest på hög nivå o vara orolig över vad man gjort o sagt på fyllan.. sån är jag plus massa hemska symtom som frossa, hjärtklappning odylikt.
Jag isolerat nig alltid efter en fylla o håller mig instängd då jag skäms över att ens gå utanför dörren..får för mig att folk ser på mig att jag är bakis el sjuk..
Jag vill också bli nykter, tar en dag i taget.
Jag dricker inte jätteofta men när jag väl gör det blir det alltid för mkt o blackouts , orkar inte med det mera.

Peter på landet

Känner igen mig väl i det du skriver med. Ta en längre vit period, trots att du skriver att du inte dricker ofta så tror jag det är bra. Jag har äntligen lyckats bryta det slentrianmässiga drickandet och insett hur mkt bättre jag mår utan ångesten på helgerna.