Peter på landet

Ska fram, jag ska hitta min väg i det här med. Ska hålla min plan, går försiktigt fram. Tack för inspirationen

Peter på landet, jag känner igen mig i det du skriver. Vi verkar ha samma förhållande till alkoholen. Jag har lyssnat på alkis podden och läst div böcker inom området alkohol missbruk. Jag passar inte in i den världen som handlar om alkolism. Jag kan inte identifiera mig som alkolist. Jag har haft ett riskbruk som jag jobbat med de senaste åren. Jag tycker det har gått riktigt bra att dra ner på konsumtionen. Jag blir aldrig as full längre och slipper därför ångest och minnesluckor.

Peter på landet

Skönt att höra att fler har liknande erfarenheter. Lyckades hålla juni på en bra nivå, endast några folköl på midsommar. Sen veckan efter började semestern, släkt kom över helgen, gick bra till vi bestämde oss att gå på krogen vilket jag inte gjort på evigheter. Blev dyngrak, ramlade o minnesluckor. Det är den röda tråden sen förra hösten, minnesluckorna..... Gradvis sen låt säga nyår så har mitt drickande sakta men säkert ( 2 steg fram, 1 steg bak) blivit bättre. Här hemma ensam eller med familjen lyckas jag hålla det på en bra nivå. Så min plan: undvik fester med kollegor, släktkalas, umgängeskretsen som nyttjar en hel del alkohol.

Peter på landet

Något som jag märkt när jag försökt ta upp alkoholkonsumtion med kollegor/ vänner är att ingen vill riktigt prata om det, antingen avfärdar dom det som nonsens eller så får man höra att man är en moralist som ska hålla käft.

Såg ett klipp av du vet vem igår om det faktiskt. Han sa att de funkar så överallt, inte bara med alkohol.

Han sa att man antingen är external - söker ny kunskap och ny information, för att kanske till och med bilda sig en egen ny uppfattning så småningom.

Sån är jag. Är väldigt lyhörd och lyssnar på andras åsikter och kan utan prestigeförlust ändra uppfattning om jag blir övertygad. Även om mina egna grundvärderingar är väldigt solida.

Eller så är man internal, och då söker man bara efter info och åsikter som bekräftar den åsikt man redan har. Alla andra är idioter.

Han tog upp brexit och trump som två tydliga exempel. Det är två frågeställningar som bokstavligt talat splittrat världen mitt itu.

Han menade att man kan sätta en brexit-motståndare och en brexit-förespråkare i ett rum i en månad utan att de skulle ändra uppfattning. Han själv och hans egen pappas olika uppfattning var ett exempel på det.

Han menade också att det är lönlöst att ens försöka och att det bästa är att ta död på diskussionen direkt. ”Jag vet vad du tycker och det är helt okej, men nu pratar vi om något annat.”

Jag har inte själv hamnat i sådana diskussioner om alkohol, umgås inte i sådana kretsar. Jag kan också tänka mig att dina vänner inte ens vill fundera över sitt eget riskbruk/missbruk, och då är det för dem det enklaste sättet att avsluta diskussionen på.

Oavsett är det oväsentligt för dig. Du gör det här för din skull. Vad dina kompisar tycker är väl skit samma, eller?

Kram ?

Peter på landet, dyngrak ska vi undvika att bli. Det ger oss bara ångest och minnesluckor. Jag dricker aldrig alkohol när jag umgås med släkten. Har vi barn och barnbarn i närheten dricker jag inte heller alkohol. Jag dricker mest här hemma nuförtiden och skriver alltid upp här i loggen vad jag druckit. I vår bekantskapskrets dricks det rejält. Jag har tidigare varit den som alltid blivit full som en kastrull och gjort bort mig. Nu har jag umgåtts nykter med kompisgänget och det funkar bra. Ibland snackar vi om missbruk då två föräldrar till våra kompisar var alkolister och söp ihjäl sig. Men ingen i gänget ser sig själv som alkolist.

Peter på landet

Klokt resonemang!! Det köper jag till 100%. Nej, det är absolut ingenting som är väsentligt för mig, men det fascinerar mig! Innefattar ju mig med, vilket jäkla grepp A kan ta om människor

Peter på landet

Mycket bra idéer! Jag ska försöka väva in dom tankarna i min resa nu. Undvika drickande inför barnen är ju något som alla utan undantag skulle praktisera.

En av mina verkligt stora känslor kring att sluta dricka är att jag alltid kommer att vara spik nykter med mina barnbarn. Har varit mkt sparsam tidigare men alla här vet ju att sparsam kan vara oförsiktig och mer än planerat... Nu känner jag stor trygghet och tillförsikt i att varken små eller stora barn någonsin ska behöva känna oro kring mig och alkoholen. Betyder mycket!

Peter på landet

Jag har ibland jämfört mig med hur andra i min bekantskapskrets dricker. ”Hen hinkar ju i sig kopiösa mängder, då kan det ju inte skada att jag drar en vina o några burkar”

Likväl som man studerat o funderat hur mkt man tål och vad som händer och vilket fack man ska klassa sig själv. Jag vet att jag inte är alkoholist, utan problemdrickare. Läser om så många tragiska öden och om folk på Alkoholhjälpen som verkligen kämpar mer än mig.
Det skulle för mig lätt kunna bli ett kvitto på att jag inte har bekymmer, bara att dricka på!

Men här är fakta:
Dricker gärna ensam
Svårt att sluta, dricker ofta mer än vad jag tänkt
Minnesluckor varje gång sen slutet av okt förra året.
Hänt några ggr att jag inte kunnat skjutsat barnen på aktiviteter för bakfyllan.
Blir otrevlig och provocerande
Alla värde bra förutom ett blodfettsvärde, triglycerider skyhögt...

Hur ofta har jag druckit? I snitt 2/ggr i veckan. På semester: 4-5/ggr veckan.
1 Sjukdag från jobbet på 6 år
Motionerar
Det är minnesluckorna och graden, alltså jag blir riktigt jävla packad när det väl smäller till. Min fru har påpekat flera ggr.
Har flera ggr försökt att ”skjuta fram” drickandet, tar 3-4 öl till filmen efter 21. Det funkar utan problem, men tidig start runt 15-tiden slutar ofelbart i drängfylla och elände.

Jag skriver osammanhängande och upprepar mig mkt men jag håller på och försöker sammanfatta o koka ner en handlingsplan för mig själv, är splittrat o svårt känner jag....

Det här är en process. Man kan inte läsa sig till det. Det spelar ingen roll vad andra säger. Man måste själv ta sig igenom det - och på vägen vända på alla stenar.

Jag håller med om att det är stor skillnad på alkoholister och problemdrickare. Alkisar är fysiskt beroende av drogen, vi andra bara psykiskt. Fast det är inte så bara.

Sen är det lönlöst att jämföra sig med andra. En sak har den här resan lärt mig. Vi i västvärlden håller på att supa ihjäl oss. Folk super bort familj, jobb, sin hälsa. Vi åker in i detta som ett tåg rakt in i en bergvägg.

Kram ?

Problemdrickare eller alkoholist, samma elände i mitt tycke. Jag och Andrahalvlek blev lika glada av att ha slutat att dricka, även om jag var en klockren alkoholist. Och ingen av oss vill börja igen. Jag tycker att ditt drickande Peter ser minst sagt problematiskt ut och om du inte slutar så kommer du bli alkoholist. Det är väl bättre att sluta innan dess? Kanske lätt att säga för oss som upplever hur otroligt mycket bättre livet är som nykter. Varför vilja gå tillbaka och hälla i sig giftet. En bakfylla är en för mycket enligt mig. Och minnesluckor låter fruktansvärt.? Att sedan resten av livet lägga tid och energi på att planera hur mycket, hur ofta, när man ska dricka osv. Ofattbart jobbigt. När jag läser om personer här som vill kunna dricka kontrollera t, tänker jag, stackare, Varför?
Alla tänker olika, det respekterar jag, men detta är min åsikt nu med drygt 6 månaders nykterhet i ryggen.

Peter på landet

Det måste kännas fantastiskt att ni har kommit dit.
Jag har förstått att vi alla måste göra vår resa för att nå dit vi vill vara. Ja, att jag slår stopp är ju för att jag insett att det måste till förändring. Det jag slits mellan är ju att jag fortfarande tycker alkohol i rätt mängd är gott och inte ger mig bekymmer. Men å andra sidan, när det väl går över gränsen så är det VIDRIGT och inget jag nånsin vill gå igenom mer. Sen måste jag erkänna som så många andra beskriver det härinne: Livet är ju så trist o innehållslöst utan djävulsdrycken.

Peter på landet

Ibland kan jag önska att jag varit så djupt ner i flaskan att en läkare hade sagt: om du inte slutar nu så dör du!!
Det hade på något vis varit enklare att förhålla sig till. Märkligt, nikotin som är så beroendeframkallande kunde jag utan problem bryta med, slängde snusdosan för 8 mån sen o har inte för en sekund sneglat dit igen

Peter på landet

Hade 18 vita dagar, innan jag helgen efter midsommar satte fart med fullt hissade segel in i alkoholens vågor igen.
För det mesta går det att kontrollera men när det spårar ur så är scenariot samma vareviga gång: ångest, minnesluckor.
Det står fullständigt klart för mig att detta inte går längre.
Semestern är slut, idag börjar jag jobba. Idag börjar även första steget mot ett bättre liv. Har bestämt mig för att vara helvit året ut. Det går inte längre.

Peter på landet

Vilken strategi har ni haft när ni slutat? Vad har ni sagt till bekanta och familj?!

Är själv bara inne på dag fem men har försökt sluta flera gånger tidigare.
Det jag har sagt då är att jag försöker gå ner i vikt och inte dricker pga det ?
Den här gången tänker jag inte säga något alls i början, det känns för nytt och skört. Å andra sidan är jag inte i så många sammanhang där man förväntar sig att jag dricker. Och skulle jag hamna i ett så skulle jag säga att jag inte vill dricka på ett tag pga sömnproblem/stress/oro. Vilket ju är sant! I ett senare skede hoppas jag kunna säga som det är, att jag har svårt att hantera alkohol och därför avstår.
Men var och en måste nog hitta de strategier som passar för dem.

Lycka till med nykterheten, det känns som att du verkligen bestämt dig!
Kram

Peter på landet

Tack för kloka ord. Jag hade bestämt mig sist gång med! Men A vann igen. Jag har en tanke om att bara säga till folk att jag har ledsnat på Alkohol, det är varken nyttigt eller bra. Jag vet att det kommer uppfattas som provocerande men det ger mig nån sorts inre styrka

Jag brukar sällan behöva säga något, men i så fall blir det: ”Jag har slutat dricka alkohol eftersom det påverkar min psykiska hälsa negativt.”

Och det är ju sant. Att jag har en historik med psykisk ohälsa vet alla jag känner. Hur beroende jag har varit av alkoholen behöver ingen veta.

Du måste verkligen bestämma dig. Inte försöka. Inte kanske. Inte om det går. Du ska vara nykter. Punkt.

Suget funkar bäst att distrahera bort, med fysisk aktivitet helst. Suget går över efter en stund. Väck det inte ytterligare genom att ”leka med tanken” bara.

Alkoholdjävulen som efter ett tag börjar viska ”bara ett glas gör ingen skada” bör du nita direkt med orden/tanken ”NEJ, jag ska inte dricka”.

Sen återstår bara att skaffa nya nyktra vanor ? Och att fokusera på alla fördelar som nykterheten ger!

Shoot!

Kram ?