Peter på landet

Är det inte svårt... eller?!
När man hade nått botten, ja det är ju subjektivt, men botten enligt en själv så känns det faktiskt inte jobbigt alls att totalt avhålla sig från alkoholen.
30 års snusande gick med att avsluta vid nyåret.
Min karaktär är väl ganska dålig egentligen, frågan är om man är en människa som måste nå botten för att lyckas ta sig i kragen? Isåfall ingen vidare egenskap. Frågan är hur man jobbar med det inför framtiden??

Tror det finns lika många som det finns människor. Jag funderade jättemkt i början på om det ”gick” att ge upp alkoholen om man inte nått botten, som om den var objektiv.
”Jag har inte” - ett antal saker som många förknippar med botten. Men för mig var beroende starkt nog att påverka mitt liv, känslor, relationer, drivkraft.
Jag har inte druckit på 5 månader och ska inte börja, kommer inte att börja. För mig är det en icke-fråga men jag tänker och arbetar med detta varje dag. Jag kommer nog alltid att behöva göra det, och jag accepterar att det är så, och känner stor tacksamhet över insikten och över all hjälp jag fått och får här.
Vad jag främst ville säga är att botten is nådd när man själv bestämmer det!

Peter på landet

Visst ligger det mkt i det, man kan kanske säga att det finns ett antal skyddsnät och ett av dom är att man nått botten, antingen fattar man tag i nätet, eller så faller man igenom till nästa...
Vet inte, svårt ämne. Vet bara att jag känner en beslutsamhet som är upplyftande.
Det går att vända hur hopplöst läge det än är!

Nu börjar det jobbiga.. att ta beslut. Nyktra beslut. En vän till mig vill att vi ses o har en fiskekväll, samt fira midsommar ihop.. detta innebär alkohol. Jag vet inte om jag är redo att umgås nykter med nån än som jag alltid annars dricket med för jag tror suget kommer komma..

Känner mig bra sjuk då jag får tankar som "ååh så underbart att ta en kall öl, sitta i fiskebåten sen grilla o ha det kul" "kul!!!!" Första 2ölen sen blir det kaos som alltid ..
Jag måste sitta på något beroende då hjärnan vill ut o ha "kul" även fast jag idag ligger hemma i feber o influensasjuk. O nej så längr jag ät sjuk skulle jag aldrig ens träffa nån speciellt i corona tider men ja menar varför tänker min hjärna ens att den vill när man är ruggigt sjuk :(
En oberoendr hade väl tänkt mer (nä jag har ingen lust , ligger sjuk hemma o vill bara ta de lugnt)

Du är inte redo för att vara nykter i onyktert sällskap. Du kommer att bli det, men du är det inte just nu.

Tänk på dig själv i första hand. Det blir fler fisketurer, fler midsomrar. Du behöver ladda olika situationer med nyktra erfarenheter, men gå inte på de värsta utmaningarna först.

Kram ?

Peter på landet

Det går inte nu, du måste ha en lång nykter period så att du hinner märka av alla positiva effekter av nykterheten. Jag klippte banden från det slentrianmässiga drickandet för 11 dagar sen bara, redan märkbar förändring på hur jag ser på saker o ting.

Tack för era svar.
Ja jag tackade nej till fiskekvällen och midsommar även om det känns surt men så är livet. Måste ta hand om mig själv.. dem verkar bli sura men så är det.. längtar tills man kan göra saker nykter o njuta av det.

Peter på landet

Än så länge har jag inte haft några som helst problem med att hålla mig undan Alkoholen. Inser givetvis att det kommer prövningar när det vankas fest med kollegor vänner o släkt.
Men jag tror att nyckeln för mig är att inte sätta upp förbud, jag kan om jag vill. Den vetskapen är en nyckel för att jag ska låta bli.
Jag har alltid varit tvärtom, har någon påkallat förbud så har jag brutit dom. Får man köra i 80 km/h så kör jag 110 km/h.
En sak jag dock har noterat är att jag har förskönat o romantiserat alkoholen. Trodde inte man kunde sitta ute på altan o njuta utan ett rejält groggbord.

Vilken bra tråd, känner igen så mycket av det ni skriver och det är skönt att int känna sig som man är den enda som uppför sig o känner så här. Hurra, hurra, imorgon är det en vecka för mig?. Jag hörde ngt på alkispodden som slog mig. Det är ju vi slutar kämpa, dvs när man slutar dricka. Kämpa för att dölja skam o förnedring, kämpa för att alltid veta att man har alkohol så det räcker, kämpa sig upp med grym bakfylla o ångest, kämpa med att dölja minnesluckor. Ja listan är lång....
kram!

Peter på landet

Det är fredag! Arbetar kväll, i vanliga fall hade man nu suttit med kaffekoppen o planerat... 6 lager, 6 IPA, ett par flarror vitt, lite rött... givetvis lika bra att köpa hem så det räcker ett tag! På lördag morgon när kammarorkestern var mitt inne i sitt crescendo och Dr Ångest jobbade övertid så hade man stapplat ut i kylskåpet o insett att lagret hade krympt avsevärt mer än man hade tänkt från början.... fram med blåsapparaturen... kan jag köra innan 14?! Pust... ja, lugnt. Hinner till bolaget för att toppa upp igen.
Nu sitter jag istället o lyssnar på fåglarna med min kaffekopp.
Underbart

Underbart Ppl! Du är en riktig hjälte och kämpe. Och du, tänk så många sköna slantar som du nu kan spendera på t.ex. Nutella eller annat smask ?
Skämt åsido, Jag är innerligt glad för din skull.
Kram på dig!

Peter på landet

Det värmer, detsamma till dig! Jag tänkte faktiskt besöka bolaget idag o inhandla nåt spännande A-fritt bubbel, har hört att det ska finnas bra alternativ!

Hittar du något gott så säg gärna vad du köpte! Låter intressant. Men, se till att det bara blir A-fritt ?.

?

Peter på landet

Mousserande blev det, rött vin sa dom t om på bolaget var helt onödigt att köpa, smakar saft vilket jag med tycker... sen lite IPA, vanlig lager har dom utmärkt på Coop. Glatt överraskad av ölen, fungerar utmärkt som ersättning. Rktigt bra!

Jag vill bara fylla i här, att jag så OFTA tänker att visst är det jobbigt på sitt sätt att sluta dricka, jobbigt med strategier eller sug.
Men det är inte i NÄRHETEN av hur jobbigt det är att dricka. Allt kämp med baksmälla och ont här och där. Kämpa med energi och sömn, självförakt, skam och i det närmaste kropps-hat med tanke på vad man utsätter kroppen för.
Det är en milsvid skillnad och den blir bara större ju längre tiden går.
Helg 23 nu, så himla tacksam att få kämpa med rätt saker - nykter.
Håll i! Kram.

Peter på landet

Andra lördagsmorgonen jag sitter med kaffekoppen vid köksbordet utan bakfyllan över mig som en våt pläd....känns fantastiskt, uppe 06 och hann med en mil i löpspåret. Vad fasen har jag sysslat med sista 10-15 åren?! Innan det hade jag inte dessa bakfyllor med ångest. Visserligen söp vi en hel del i kompisgänget, sexmissbrukare var vi med hela bunten. Åldern har givetvis sin del i tålighet, ångest o allmänt förfall i bakfyllans tecken.
Men det här slentrianmässiga drickandet efter man bildade familj för andra gången med Villa, Bmw, vovvar.
Äntligen har man vaknat upp!!

Dendartjejen

Ja visst är känslan fantastisk, att vakna tidigt utan bakfylla och inse att man har en hel dag framför sig där man inte behöver spendera halva tiden (minst) med att må skit. Jag njuter också av mitt kaffe efter en lång morgonpromenad nu och känner mig tacksam ?