Peter på landet

Blir mkt upprepningar men det får ni stå ut med... suttit ute på altanen hela em, druckit 3 öl, en flaska bubbel... givetvis A-fritt. Helt klar i knoppen, tittade på bilen o tänkte: herregud, vilken frihet... jag kan ju köra om jag vill!
Ingen fylle-bonanza på telefonen o allt lugnt. Vid det här laget brukade det vara hela havet stormar med öppen kran, kaskader av Alkohol...
jag är äntligen fri!!!

AmandaL

Så underbart att höra Peter på landet! Verkligen upplyftande! Jag ska också köpa lite alkoholfria öl eller cider gillar jag med och ha hemma till helgen så det forfarande känns festligt.. men en fråga, man blir absolut inte full på det som säljs på Ica tillexempel? Det är 2,25% om jag minns rätt eller finns det alternativ med ännu mindre alkohol? Jag vill inte nå effekt när jag testar nått som jag tror är alkoholfritt för jag triggas av effekten i första glaset. Blir jag ens lite påverkad är det kört sen ?

Peter på landet

Det är 0,0-0,5% i allt det jag testat. Absolut ingen fara! O det säger en som aldrig kan stoppa om det hälls A i glaset.

AmandaL

Jätte bra perfekt tack! Ska uteslutande köpa sånt som max har en promille halt på 0,5% resterande känns för farligt. Jag har fått festa till det på vatten med lime och mynta i sommar solen idag för att vara på den säkra sidan ???

Det är alltid lika upplyftande för oss alla här på forumet när nykterhetens fördelar känns så stora att forumvänner nästan beter sig som nyfrälsta. Älsk på det tillståndet ❤️

Kram ?

PS. Håller med om att Oddbird Spumante var riktigt god. Tjusig flaska dessutom, kändes väldigt lämpad för festliga tillfällen. Och för stunder i solen på verandan! Njutningen av stunden i solen får vi behålla - med alkoholfritt i glaset.

AmandaL

Måste ju testa den gär odd bird som ni pratat så gott om ?
Och så sant andrahalvlek att njutning i solen kan förekommas utan alkohol, det är bara en dum och listig förnekelse man har att det passar bra med vin eller öl i solen, men går lika bra att njuta av solens strålar utan alkohol ?

Gillar både bubbel och a-fri öl men dricker det lite mer begränsat nu då jag upptäckt att jag ibland gått och väntat på att nån effekt ska kicka in, och att någon sorts besvikelse kan uppstå. Så är det inte för alla, men så var det för mig!
Grattis till dina framgångar, är impad! ??

AmandaL

Se klart. En fråga kring just det här med alkohol fritt alternativ då. Jag är livrädd för att jag ska få någon effekt av det. Jag kan inte hantera effekten av första glaset, men du säger att du gått och väntat på att du ska få någon effekt? Kan man få det av alkoholfritt om där finns en liten promille halt i? I så fall kan jag inte prova det ??

Peter på landet

Känns upplyftande att höra alla berättelser och öden här!
Kram☺️

Nej- ingen effekt alls! och menade egentligen inte så. Snarare att det fanns ett litet mått av inre längtan efter ”mer”. Skulle inte kalla det alkohol-sug dock.
Dricker gärna dessa alternativ men till helgen (någon a-fri öl till vardags kan slinka ner). Dvs att det är ett särskilt tillfälle och inte när helst jag tex lagar mat, eller avslutar arbetsdagen. Jag har behövt komma bort från känslan att ofta ”belöna” mig med något att dricka. Hoppas det framgår vad jag menar och kan verkligen inte avråda från a-fritt, toppen att det finns!

Bestemor

Så positivt att läsa om glada förändringar utan bakslag! Jag verkar vara den som tar 2 steg fram och 1 steg tillbaka.
Men, det betyder att det går framåt ?
Du har verkligen fått insikter Peter p.l. som motiverar dej. Blir glad av att läsa.
Försöker läsa din och andras trådar för att se och lära. Det finns MYCKET klokskap här?
En NY nykter dag och kväll väntar
?

Peter på landet

Det är exakt så du måste resonera, bättre små steg framåt än stampande i samma kvicksand eller än värre: inte ha fått nån insikt alls!
Låt dig inte nedslås utan gläds åt framstegen o jobba därifrån!

Peter på landet

Helg med kanonväder över, man brukade jubla när det vankades såna helger. Legitimt med grill, altanhäng o redig fylla. Altanhäng o grill gick lika bra med alkoholfritt, dessutom hann jag med att spela massa fotboll med barnen istället för att supa. Kollat igenom sociala flöden, större delen av min bekantskapskrets läskar rejält. Machokultur råder, flest selfies med sprit vinner.
Underbart att sitta utanför den bubblan nu och se hur patetiskt det är. Jag brukade vara navet. Fy fasen vad tid man har kastat bort

Peter på landet

Nja, några få reaktioner. Har inte basunerat ut det heller. Men någon sa: ”usch fy fan så fjolligt att dricka saft” när jag la ut en bild på A-fritt mousserande. Jag aktar mig för att komma med pekfingrar, vill inte hyckla. Har ju trots allt varit en lika ivrig drinkare som dom. Men frågar någon så tänker jag däremot vara ärlig.