Jag känner igen mig i allt i din historia. Jag har också druckit maximalt 2 ggr per vecka, vanligen 1. Jag spårar inte ur varje gång, men det händer varannan gång ungefär. Ångesten är hemsk ofta.

Jag har försökt sluta flera gånger och dragit ner på konsumtionen mellan varven, men det håller inte för mig.

Jag har tjatat om boken ”skål ta mig fan” här inne sedan igår när jag började läsa den ? mitt tips är att lyssna eller läsa den. Både rolig och väldigt huvudet på spiken.

Kram

Peter på landet

Kul att höra, läst igenom din tråd med, finns en hel del igenkänning ja! Jag har lyssnat på ”Skål ta mig fan” mkt bra! Lyssnar på alkispodden nu

Peter på landet

Tack!! Du kan konsten att peppa, det fysiska har jag redan tagit tag i, löper 30km i veckan. Ja, jag har förstått att det inte går att ”ta ett litet glas” Det fungerar ett litet tag, sen eskalerar det.
Det värsta är alla vanor och alla associationer med A, det går ju inte att komma ifrån att det är en förförisk drog. Jag måste hitta ett sätt att komma runt det

Behåll de njutbara stunderna - ha något annat i glaset bara. Ihop med vänner ute funkar alkoholfri öl. Häll upp i glas och ingen vet vad du dricker.

Även avkoppling funkar utan alkohol. Koppla av som du brukar, med något annat i glaset. Det tar lite längre tid men avkopplingen kommer.

Köp svindyra goda juicer - fullproppade med antioxidanter och vitaminer.

Kram ?

PS. De må vara en förförisk drog, men ändock en drog som skadar dig.

I början hjälpte det mig att tänka som om jag var allergisk mot alkohol. Hade jag varit allergisk mot jordnötter, laktos, gluten så hade jag utan problem både avstått och/eller gjort andra val.

Kram ?

Peter på landet

Ja, helt sant, vem fasen tål alkohol eg? Är ju en Allergi för alla. Bara mer eller mindre besvärande

Peter på landet

Så var man tillbaks på jobbet efter semester. Det började bra, gick in i semestern med vita veckor bakom mig, tänkte att ”jag kan ta nåt glas” fungerade jättebra, till vi fick besök första helgen o det spårade ur. Sen var man bortbjuden helgen därefter, givetvis fylla. Sen avslutade jag grandiost i söndags med en sk ”dyngfylla” körde hela registret, med plågsamma sms, minnesluckor, grav ångest och inbillade incidenter. Vad var dikt? Vad var verklighet i måndags morse?!
Ok. Nu är det dag 2 och en uppförsbacke till 31 dec som är min första kontrollpunkt i nykterhetens tecken.
Min tröst är att ju mer jag läser runt här på forumet så verkar många ha liknande resor. Nu lär jag läxan!

Peter på landet

Ledig dag imorgon, en snabb ingivelse kom. Familjen fortf bortresta på semester medan jag ska jobba helg.... bara några öl ikväll!! Impulserna kommer som en blixt från klar himmel. Nej du A ? ikväll vinner jag. Ska löpa mig till den kicken istället

Peter på landet

Självrespekten får sig en rejäl törn när man tappat det igen trots att man lovat sig själv att inte hamna i ångest och misär igen. Sen hjälper inte alla förnedrande sms, pinsamt beteende heller direkt. Men det enda man kan göra är att resa sig och jobba hårdare. Det driver mig framåt, löpträning och bevisa för mig själv att jag har styrkan. Jag har gjort det förut i andra sammanhang.

AmandaL

Peter på landet, tråkigt att höra att du inte känner dig pepp och frisk idag! Men det är en lärdom precis som du skriver, vem vill förakta sig själv, känna ångest och pinsamhet? Det är så dumt när man vet hur man ska må bra! Du vet vad du ska göra för att må bra igen ?? Det blir bra, jag tror på dig! Hästen står sadlad och klar. Bara att hoppa upp på den och börja rida, om och om igen. Ta lärdom, du vet vad som krävs för att du ska känna dig stolt över dig själv igen, jag vet att du kan! ???

Peter på landet

? Ja jag tänker bara framåt nu, jag vet oxå att med varje bra dag så ökar välbefinnandet och självkänslan.

Vill börja ett nytt liv utan alkoholen.
Vill ha full kontroll, inte känna skam, ångest och pinsamhet.
Hoppas att jag skall fixa det här.

AmandaL

Välkommen trött och ledsen! Här är vi många som har kommit olika långt på vår nyktra resa! Du är välkommen hit, läs inspirerade inlägg och skriv själv när du behöver. Det har hjälpt mig mycket att få ha funnits här med fina forumsvänner! 48 dagar nykter idag, tacksam för stödet jag fått här, hoppas du kommer känna detsamma ???

k85

Hej är med ny här så vi får jobba ihop med alla andra här inne. Känns skönt att ta steget å börja sluta dricka! Kämpa på

Tack!
48 dagar, vad duktig du är.
Önskar att jag hade så många nyktra dagar, kan tänka att det vänt lite då...
Tack för peppande ord

AmandaL

Ta en dag i taget, en timme i taget ibland. Så ska du se att så småningom blir timmarna till dagar och dagar till veckor. Läs här och ta del av så mycket inspiration du kan! Du är jätteduktig som tagit första steget och kommit på att du behöver leva nykter för att få ett liv du vill ha ??